Fj/ Mozgsos jtkok, percepci fejl
2008.07.24. 13:49
Fejlesztjtkok 3 ves kortl
(3.rsz)
FUTJTK
Fltek a farkastl?
Jtszhatja: 3 ves kortl 6—25 gyermek
A gyermekek a jtsztr egyik oldaln felllnak, velk szemben, legalbb 25 lpsre egyikk mint farkas ll.
A farkas krdezi a gyermekektl: „Fltek a farkast6l?” Ha azt felelik, hogy „Igen”, akkor a farkas vlasza: „Akkor megyek n”, s elindul a gyermekek fel. Ha azt mondjk, hogy „Nem”, akkor a farkas kiltja: „Akkor gyertek ti!” s akkora gyermekek kzelednek felje. A gyerekek a vlaszt elre megbeszlik, hogy mindannyian ugyanazt feleljk, vagy pedig egy vezrt vlasztanak, akinek a felelett mondjk k is. A farkas igyekszik valakit megfogni. Ha sikerlt, a megfogott lesz az j farkas, ha nem sikerl, marad tovbbra is.
Kelj fel, Jancsi!
Jtszhatja: 3 ves kortl 5—20 gyermek
A jtszk egy sorban felllnak egyms mellett a jtkterlet egyik szln. Tlk kb. 25—30 lpsre ll, velk szembe fordulva az egyik gyermek. az els pajtsnak mondja:,, Kelj fel, Jancsi!”, mire az megkrdezi: „Hny rra?” Ezutn mond egy szmot, s utna egy lpsfajtt, amit az illetnek meg kell tenni. Ilyen lehet Pl. hrom tyklpsre. kt ris- lpsre, ht bkaugrsra, egy forgsra, kt cintnyrra (levegben meg- forduls) vagy maradj a hzban (helyben marad). Most a kvetkez gyerekkel megismtldik Ugyanez, majd gy megy tovbb a jtk. Ha mindenki Sorra kerlt, akkor ellrl folytatjk. Gyz az, aki elszr r a tls oldalra az irnyt mell. Minthogy ennl a jtknl nem egszen az gyessg dnt, hanem az egyni kedvezmnyek, nem igazsgos a gyzelem. Mgis j fegyelmez — ers figyelemre van szksg —‚ amellett humorosan is lehet irnytani, a bartoknak nyjtott kedvezmny pedig ers sszetartozsi rzst fejleszt.
(4.rsz)
SZEMBEKTSDI
Erre csrg
Jtszhatja 3ves kortl 6—25 gyermek
Egy gyermeknek bektjk a szemt. A tbbiek tapsolva krltte ugrlnak, s ezt mondogatjk: „Erre csrg a di, arra meg a mogyor”. A bekttt szem gyermek Igyekszik megfogni valakit, ha ez sikerl, az elfogottnak ktjk be a szemt. A foghoz hozznylni nem szabad, de ha valaki nagyon mersz, akkor mg kzvetlenl az orra alatt is tapsolhat.
Vasmacska
Jtszhatja 3 ves kortl 4—25 gyermek
Egy bekttt szem gyermek krl a tbbiek tapsolva ugrlnak,s kzben mondjk: „Gyertek dit trni.” Megkrdezik a vasmacskt: „Cicka, van tejfeled? Van kanalad?” A felelet: „Van tejfelem, meg kanalam is!”, s kergeti a tbbieket. Akit megfog, annak ktik be a szemt.
LABDAJTKOK
Labdaiskola
Jtszhatja: 3 ves kortl 2—25 gyermek
Babzskkal kezdjk el a labdagyakorlatokat. s ha mr jl megy a dobselkaps, akkor trjnk t labdra. A gyermekek lljanak krbe vagy flkrbe, kzpen pedig egy jl dob gyermek vagy felntt helyezkedjk el. A babzskot dobjuk sorba minden egyes jtsznak, akik visszadobjk a kzpsnek. Elkapshoz kosrszeren nyitva tartott kezt kszti el mindenki, ebbe kell a dobnak beletallnia. (A kis gyermek nem tud mg a labda utn nylni, csak azt fogja meg, ami a kezbe hullik. A labdareflex ksbb alakul ki gyakorls rvn.) Als dobssal a legjobb elrpteni a babzskot. gy jobban lehet clozni is s knnyebb elrpteni is. Elbb becsljk meg a tvolsgot a keznk s a clpont kztt, gy a szksges lendletet s ert latolgathatjuk magunkban. Ezutn dobjuk csak el a babzskot. Ha mr ez az egyszer labdzs l megy, akkor babzsk helyett ttrhetnk labdra is. Ezutn mindenfle vltoztatssal labdzhatunk, hogy rdekes legyen a jtk:
Ø a dobtvolsgot kisebbthetjk, nvelhetjk,
Ø lehet egy kzzel dobni, kettvel elkapni,
Ø tapsolunk, mieltt a labdt elkapjuk,
Ø kzpen nem ll senki, egymsnak doblnak a gyermekek,
Ø fldre pattintva ugrik a labda a jtsztrshoz stb.
Labdagurt
Jtszhatja3 ves kortl 6—40 gyermek
Kt prhuzamos vonal mentn a gyermekek egymssal szemben felllnak, nagyjbl kt egyenl csoportban.
Egyikk valakinek a nevt szltja, s kzben felje gurtja a labdt. A megszltott igyekszik elfogni az oda gurul labdt. Most szlt valakit, s lendti t a tloldalra a labdt, mely gy gurul ide-oda a kt sor kztt.
A kt sor tvolsgt fokozatosan nvelhetjk aszerint, hogy milyen gyesek a gyermekek. A vonalon belpni nem szabad, aki ezt elvti, gurtson jbl.
Konzervdoboz-gurts
Jtszhatja 3ves kortl 2—25 gyermek
Egy teli vagy felbontott konzervdobozt grget egyik gyermek a msiknak. (A felbontott szlt ellenrizzk, nehogy srlst okozzon!) Eleinte kis tvolsgra gurtsk, majd egyre tvolabb. Nem knny feladat, ha azt akarjuk, hogy egyenes irnyba haladjon a doboz. Lehet gy is jtszani, hogy krtval utct rajzolunk a fldre, s a konzervnek nem szabad kigurulnia. Meg lehet szmolni, hogy pl. 10 gurtsbl hnyszor sikerlt szablyos irnyban maradni. Gyz, aki tbb pontszmot r el
Tovbbt
Jtszhatja: 3 ves kortl 12—40 gyermek
A gyermekek krbe llnak (esetleg lnek) egszen kzel egymshoz. Minden 5—6 gyermek kezbe babzskot nyomunk, melyet indtjelre jobb irnyban tovbbtanak. A babzskot kzbl kzbe adjk, dobni nem szabad. Mihelyt valaki az egyik babzskot tovbbtotta, vrnia kell a kvetkezt, nehogy az kszletlenl rje. Bizonyos id utn tapsjelre mindenki bedobja kzpre a zskot, s lehet pihenni. Ha mr az egyirny adogats jl megy, akkor meg lehet beszlni, hogy vissza szra mindenki a msik irnyba adogatja tovbb. Gyakori irnyvltoztatssal s kzpre dobssal igen vltozatos s rdekfeszt lesz a Jtk.
Kinl van a labda?
Jtszhatja:3 ves kortl 6—25 gyermek
A gyermekek sztszrtan llnak fel. Egyikk a tbbi el megy a labdval, s azt a sajt feje fltt htrafel dobja, de megfordulnia nem szabad. A tbbiek futva igyekeznek megszerezni a labdt. Akinek ez sikerl, az a hta mg rejti. Ugyangy teszi htra a tbbi is a kezt, majd megkrdik: „Kinl van a labda?” A dob megfordul, s igyekszik kitallni, hogy ki az elrejt. Ha kitallta, szerepet cserlnek, ha nem, marad tovbbra is a dob.
UGR SZKKEL JTKOK
Stlunk
Jtszhatja: 2 ves kortl 2—12 gyermek
A gyermekek lncban kezet fognak. A vezet utn mennek sorba a tbbiek, a kvetkez vers temre lpkedve:
„Stlunk, stlunk, Egy kis dombra lecscslnk, csccs!” A „csccs”-nl mindenki gyorsan leguggol. Aki feldl s a fldre l, az legkzelebb jobban fog vigyzni, hogy guggolva maradjon.
Egeres
Jtszhatja: 3 ves kortl 6—25 gyermek
Olyan hromszget rajzoljunk a fldre, melynek oldalai kb. 1 mter hosszak. A szgekbe hrom gyermek leguggol tfogott trdekkel, k a csuprok. A tbbi gyermek lncba ll, k az egerek, akik klnbz irnyokbl kerlgetik a csuprokat.
Csuporka, el ne dlj!
Ha eldlsz, sszetrsz!
EGEREK: Ess, ess, ess, egeres!
El ne ess! Ki el ess
Ht az lesz egeres! A
ki eldl, „trtt csupor” lesz
Cikkzs
Jtszhatja: 3 ves kortl 2 gyermek
Ketten egyms mellett llnak, s keresztfogssal kezet fognak mindkt kezkkel. Elre arccal elindulnak, a vers vgn pedig hirtelen megfordulnak. Most a msik irnyba indulnak el ezt mondva: Cikka, cikka, cikka,Pr!
Ezt is mondhatjk . gy jrjk a cignytncot, Istiglinc!
Brmilyen rvid ktsoros versike alkalmas r.
Ugra-bugra
Jtszhatja 3 ves kortl 2-25 gyermek
Rajzoljunk a fldre kt sorban krket olyan tvolsgra, hogy az egyikbl a msikba a gyermekek t tudjanak ugrani. Ha van hajtkariknk, akkor azokat is elhelyezhetjk a fldn. Klnbz mdon ugorhatnak egyik karikbl a msikba:
Ø pros lbon
Ø fl lbon
Ø vltott lbbal
Ø oldalazva
Ø htrafel stb.
A gyermekek kornak s gyessgi foknak megfelelen nvelhetjk az ugrtvolsgot. Sohasem baj. ha egy kis nehzsggel kell megkzdenik, az magabiztossgot s nbizalmat klcsnz a gyerekeknek.
A krket cikcakk alakban is elhelyezhetjk, gy rdekesebb lesz a jtk.
5.rsz
GYESSGI JTKOK
Vonatozs
Jtszhatja: 2 ves kortl 6—25 gyermek
Kt gyermek egymssal szemben felll, s egyms vllt megfogja. Az egyik mg libasorban felllnak a tbbiek szintn vllfogssal. Az els gyermek a mozdony, htrafel megy. Spol hangot kiadva elindul az egsz vonat, s mindenfle kanyart lerva halad. Idnknt llomshoz rkezik, s megll. Nhny szket tehetnk akadlynak, amelyet klnbz irnybl meg kell kerlni. Ha sokan jtsszk, akkor kt vagy tbb vonat is kzlekedhet, de sszetkznik nem szabad.
Ktltncos
Jtszhatja: 3 ves kortl 3—25 gyermek
Bottal vagy krtval hossz vonalat rajzoljunk a fldre, ez melyen a ktltncosnak vgig kell stlnia. A halads lassan s trtnjk, klnben a „mlybe” esik az egyenslyoz. A klnbz feladatokat egyms utn vgzik a gyermekek, a tbbiek sorba lve figyelnek, mintha cirkuszban volnnak. A ktltncos mehet:
Ø egyszer lpsekkel,
Ø lblendtssel,
Ø felhzott trdekkel,
Ø oldalazva,
Ø lbujjhegyen,
Ø sarkon,
Ø htrafel stb.
Mint az igazi ktltncosok, kt karjt kitrhatja, hogy knnyebb legyen egyenslyozni. Egyenes vonal helyett hullmos, cikcakk, kr alak plyn is haladhatnak a mutatvnyosok. Ha elg hossz a bejrnival, akkor megbeszlhetjk azt, hogy ha bizonyos helyre elrt az egyik gyermek, akkor mr Jhet a kvetkez. gy folyamatosan tbben vgezhetik egyszerre a feladatot.
risok—trpk
Jtszhatja: 3 ves kortl 3—25 gyermek
A gyermekek libasorban krbe Jrnak. Ne menjenek tl kzel egymshoz, hogy knnyebben tudjanak mozogni.
Ha azt mondjuk, hogy „risok”, akkor mindenki lbujjhegyen jrva kezt a magasba emeli, s gy halad. „Trpk” kiltsra leguggolva mennek. Felvltva mennek gy meg gy, s ha mr elfradtak, akkor „Bumm” kiltsra gyorsan lelhetnek a fldre. Rvid pihen utn folytatni lehet a jtkot.
Glyajrs
Jtszhatja: 3 ves kortl 3—25 gyermek
Kellk:8—10 manyag kugli (ptkocka, labda vagy ms hasonl trgy)
A fldre egy sorba helyezznk fabbukat(kuglikat)vagy hasonl trgyakat, amelyeken jl t lehet lpni s nem trnek el. Olyan tvolsgra tegyk ket, hogy kzttk egy lpssel lehessen tovbbhaladni. Nagyon vatosan lpkedjenek t sorba a gyermekek a kuglikon, arra vigyzva, hogy ne dljenek el. Magas lbtartssal, mint a g6lya, kell haladni, oldalrl kikerlni nem lehet (az tl knny feladat). Egyenknt megszmolhatjuk, melyik gyermek hny bbut dnttt fel.
Msz iskola
Jtszhatja: 3 ves kortl 3—25 gyermek
Kellk: mindenfle btor. vasaldeszka, tornaszer stb.
A rendelkezsnkre 11 btorokbl lltsunk ssze hossz msz plyt, amelyen a gyermekek egyms utn vgigmsznak. Az sszelltsnl figyeljnk arra, hogy a nehzsgi fok megfeleljen a gyermekek letkornak s gyessgi szintjnek. Elg vltozatos legyen, hogy Szvesen msszanak vgig rajta. Tbbszri tmszs utn vltoztat hatunk a feladatokon, a sorrenden. Vigyzzunk a balesetveszlyre, nehogy szlka menjen kezkbe, lbukba. Leess, becsps, feldls fenyegethet ezrt legynklvigyzat05a Indulsnl felll az els gyermek, utna sorba a tbbi. Elre beszljk meg, ha bizonyos helyre kerl az elz gyermek, akkor indulhat a kvetkez. Elegend tvolsgot kell hagyni egyms kztt, hogy ne akadlyozzk egyms mozgst. Mivel klnbz gyorsasggal haladnak, gondoljunk a lassbbakra, hogy ne kpezzenek akadlyt. Senkit se siettessnk, inkbb btortsunk. Aki vgigment az bell a sor vgre, s ha kvetkezik, megint vgig- mehet. Ilyen lehet pldul az sszellts: Az egyik fal mentn, tmlval a szoba kzepe fel sorban llnak kis szkek. Ngykzlb kell vgigmenni mint a vlyban. Kzben egy magasabb szken vagy asztalon kell tmszni. Kanyarba rve az utat folytatni, megint egy magasabb asztal, amelyrl le kell ugrani, guggolva lerkezni, s bellni a sor vgre.
Ezt az egyszer mszst vg nlkl bvthetjk vasaldeszkra rmszni, rajta vgigkszni (a deszka kt szken nyugszik, gyelni kell a leess veszlyre!) vagy megtmasztott deszkn lecsszni, vagy a deszkn vgigcsszva a fldre lebukfencezni, utna hasra fordulni, majd a „hd” alatt mint egy haj vgigkszni, szket, zsmolyt egymstl kicsit messzebb tenni, hogy t kelljen mszni a levegben. A jl megszervezett menetnl nem llnak sokig a gyermekek, folyamatosan vgzik a feladatot. Ezrt elbb mutassuk be, hogyan kell minden elrst elvgezni, gyakorlat kzben ne legyen ktsge senkinek. hogy mit kell csinlnia. Ahol segtsget krnek, ott adjunk, pldul leugrsnl, bukfencnl stb. A segtsg megtagadsa bizonytalansgot vlt ki.
Pataktugrs
Jtszhatja: 3 ves kortl 3—25 gyermek
A patakot a fldn kt prhuzamos vonallal jelljk meg (pl. kt bottal). A patak szlessgt, Vagyis a botok tvolsgt a gyermekek kortl s gyessgtl tesszk fggv. A gyermekek lljanak sorba, s egyms utn ugorjanak az egyik partrl a msikra. Vzbe ugrani nem szabad, aki beugrik, az „befullad”. Ha van bven helynk, akkor legyen bossz a patak, gy mindenki egyszerre ugorhat. Tbbfle mdon ugorhatnak:
Ø nekifutssal,
Ø helybl,
Ø pros lbbal,
Ø fl lbon,
Ø dobbantssal,
Ø htrafel
Sta a babzskkal
Jtszhatja: 3 ves kortl 6—40 gyermek
A gyermekcsoportot kt egyenl rszre osztjuk. Mindegyik csoportban az els gyermek egymssal szemben kb. 20 lpsre helyezkedik el. A tbbiek mgjk sorakoznak. Egyik csapat els gyermeke babzskot helyez a fejre, majd vatosan elindul a msik csoporthoz. Ha megrkezett, akkor a babzskot tnyjtja az ott ll elsnek, maga pedig bell a sor vgre utolsnak. Most ez a gyermek indul a msik oldalra, ahol megint csak tadja a zskot. gy stlnak ide-oda, mg mindenki sorra nem kerl.
Menet kzben a babzskhoz nylni nem szabad. Ha az mgis leesne a fejrl, akkor azon a helyen vissza lehet helyezni s gy kell folytatni az utat. J htegyenest gyakorlat ez, mert csak egyenes tartssal marad a babzsk a fejen. Inkbb lazbban tmtt zskot hasznljunk, hogy a fejhez jl idomuljon. Nehezebb a feladat, ha babzsk helyett ptkockt vagy paprdobozt hasznlunk.
llatjrsok
Jtszhatja: 3 ves kortl 3—25 gyermek
A gyermekek nagyon szeretik az llatok jrst utnozni, ezrt igen kedvelt jtk a kvetkez: A jtszterep egyik oldaln egyms mellett helyezkednek el a gyermekek. Ha nincs elg hely, egyms eltt is llhatnak. A jtkvezet azt mondja pl. „Jnnek a kutyk”, akkor minden gyermek ngykzlbra ereszkedik, s tmszik a szemkzti oldalra. Kzben halkan ugatni is lehet. Aki trt, felll, megfordul, s sndben Vr addig, amg mindenki meg nem rkezik. Most msik llatnvvel visszakldi ket, hogy: „Mennek a cick”. A gyerekek a macska mozdulatait utnozva mennek vissza a tloldalra. gy jrklnak egyik oldalrl a msikra. Ha j jrst vagy kevsb ismert llat mozdulatait szeretnnk megtantani, akkor mutassuk be, mieltt elindulnak. Felhvhatjuk a figyelmet, hogy ha szk helyen mozognak, akkor vrjanak egy kicsit, amg az elttk lev gyermek elmegy, nehogy megrgjk egymst. A kvetkez llatok jrst lehet jl utnozni:
Ø cica (kzen s lbon jrva, egszen puhn; miau)
Ø kutya (kzen, trden, ngykzlb; vau-vau)
Ø glya (fl lbon ugrlva, karok szjjel; kelep)
Ø tyk (egyik sarok a msik lb ciporrhoz r; pi-pi)
Ø verb (pros lbon ugrlni; csivi)
Ø l (egyik lb elre, msikat utna hzni; nyihaha) —
Ø medve (cammogva, egyszerre lp jobb kz s jobb lb, majd bal kz,bal lb, test elredl; brumm)
Ø nyl (kt kz elre nylik guggolva, lbbal utna ugrani; mak
Ø bka (kt kzen tmaszkodva htrargni; brekeke)
Ø rk (htrafel a fldre lelni, majd kzen-lbon tmaszkodva haladni anlkl, hogy lelnnek)
Ø fka (fldre lefekdve tmasztott karokon hz6dzkodni elre, a lbak sszezrva, lbfejek sztnyitva; u-u)
Ø kgy (lehasalni, fels karokkal elrecsszni; sz-sz)
Ø elefnt (ormny helyett egyik kz elrenyjtva, valakit jtkbl lespriccelhetnek, aki vdekezik ez ellen)
Ms feladatokat is adhatunk a gyermekeknek:
Ø repl (sztterjesztett karokkal krznek; brrr)
Ø evezs (karral elre-htra mozogni)
Ø snta bcsi (snttani)
Ø reg nni (ppos httal).
Az utols kettnl megbeszlhetjk, hogy nem szoktuk megbmulni az ilyen beteg embereket.
Birkzs
Jtszhatja: 3 ves kortl 2—--24gyermek
Kitertnk egy sznyeget, ahol a birk6zs folyik. Elre leszgezzk. hogy nem haragszanak a gyerekek egymsra, hanem megnzik, hogy ki az ersebb. Cspni, rgni, harapni, gncsolni nem szabad, tilos mindenfle durvasg. Amennyiben az egyik jtkos azt mondja, hogy „elg”, akkor abba kell hagyni a mrkzst. Termszetesen nem a veresg pillanatban lehet ezt mondani, hanem ha valami knyelmetlen helyzetbe kerl, s fjdalmat, balesetet lehet gy elkerlni. Kt hasonl erej, mret gyermek lljon a sznyeg kt szlre. Fogjanak kezet, s ismt lljanak vissza elbbi helykre, hagy „Vigyzz, ksz, rajt!” indtjelre egyszerre induljanak. Egymst tlelve igyekezzenek a fldre hzni a msikat, s vgl kt vllra fektetni. Akinek a vlla hrom szmolsig mindkt oldalon a fldn marad, elvesztette a mrkzst. Legkevsb tik meg magukat a gyermekek, ha nem llva, hanem trdelve, lve, fekve gymszlik egymst. Felntt legyen mindig a kzelben, nehogy eldurvuljon a Jtk. Ha mr fradtak a jtszk s mg egyik Sem gyztt, akkor dntetlen az eredmny. 2—3 percnl ne tartson tovbb a kzdelem. A Jtk vgn megint fogjanak kezet, jell annak, hogy nem haragszanak egymsra. Tbb pr birkzhat egymssal, s vgl a gyztesek is sszemrhetik erejket. Ne engedjk, hogy olyan gyermek birkzzk, aki nem Szvesen csinlja ezt. Csak az nknt jelentkezk kzl vlogassuk ssze a prokat. A veszteseknek magyarzzuk meg, hogy ha ersebbek lesznek, akkor majd k is gyzhetnek. Akit nagyon levert a veresg, azt engedjk egy kicsit gyengbb gyermekkel birkzni, hogy neki is legyen sikerrzse. A gyztesek hskdst nyrbljuk le, ne trjk, hogy visszaljenek testi erejkkel. Nekik nem rt, ha egyszer-egyszer vesztesek maradnak. A tbbiek hangos szurkolsa sokszor igazi versenyhangulatot hozhat ltre, Ha csak az egyik gyermeknek szurkolnak, akkor befolysoljuk gy a gyermekeket, hogy a msik jtkosnak is legyenek prtfogi.
Vrostrom
Jtszhatja: 3 ves kortl 1—25 gyermek
KeIIk: 6,10 vagy15 konzervdoboz, 1 labda
A konzervdobozokat helyettestheti ptkocka, ers paprdoboz vagy hasonl trgy. Ezeket vrszeren gy helyezzk el, hogy elbb lltsunk fel egy vonalban hrmat, ezekre kettt, majd a tetejkre egyet. Ezt a vrat kell egy labdval eltallni. A tvolsgot a gyermekek kortl s dobsi kszsgktl tegyk fggv.
Ha valakinek sikerl a dobozokat eltallni, akkor a gyerekek nagy mulatsgra azok hangos robajjal sztgurulnak. Aki sztverte, az lltsa fel a vrat, s engedje, hogy a soron lev pajtsa kvetkezzk.
Papr tps
Jtszhatja: 3 ves kortl 2—40 gyermek
KeIIk: papiros
A gyermekek krbe lnek. Egyikk egy lap papirost kzpen ketttp, s az egyik felt tovbbtja a szomszdjnak. is megfelezi a lapot, s szintn a felt tovbbadja. gy megy ez addig, mg olyan kicsiv nem vlik a papr, hogy azt mr eltpni nem lehet. Csak az rvnyes mg, amikor a kt papiros darabka nagyjbl egyforma, a szlrl lecspett szlacskk nem szmtanak. Aki nem tudott tovbb felezni, az kiesik a jtkbl, s htrbb csszik a szkvel. A tovbb jtszk pedig kzp fel cssznak, hogy knnyebben adogassk kzbl-kzbe a lapot. Gyztes az utoljra bent maradt jtsz.
Tenyrtorony
Jtszhatja: 3 ves kortl 3—6 gyermek
A gyermekek egy asztalt krbetnek. Egyikk a jobb kezt tenyrrel lefel az asztal kzepre helyezi. Szomszdja szintn a jobb kezt rhelyezi az vre. Ennek tetejre jn a kvetkez gyermek jobb keze. Mikor krbertek, mindenki a bal kezt teszi fel: elkszlt a kztorony! A legels gyermek hzza ki az alul lev kezt s tegye a torony tetejre, majd sorba a tbbiek is. gy kerl mindig a legals gyermek keze a „torony” tetre. A Jtk menete sorn egyre gyorsabban kell vgezni a mveletet. Addig lehet ezt jtszani, mg ssze nem dl az egsz, vagyis a nagykapkodsban mr nincs a kezeknek torony jellege.
Horgszs
Jtszhatja: 3 ves kortl 5—25 gyermek
A gyermekek krbe lnek, kezket trdk fltt nyjtva tartjk. Egyikk a horgsz, aki krbe megy, s sorba simogatja a „halacskkat”, vagyis a kezeket, mikzben mondja: Horgszok. horgszok, kis halacskk hol vagytok? Az utols temnl valakinek a kezre igyekszik tni. Ha sikerlt halat fognia, helyet cserlnek, ha nem (a megtmadottnak sikerlt a kezt elkapnia s htrarntania), akkor folytatdik a jtk.
Dobozgurts
Jtszhatja 3 ves kortl 2—25 gyermek
A gyermekek a fldn lnek sztterpesztett lbbal gy, hogy a lbfejek a szomszdokval sszerjenek. gy egy zrt krt kapunk. A gyermekek a fldre fektetett dobozt (pl hintporos vagy konzervdobozt) a szemben lev oldalon valamelyik gyermeknek gurtjk. Ez az egyszer jtk nagy mulatsgot okoz a gyermekeknek, klnsen akkor, ha a doboz belsejbe golyt vagy kavicsot helyeznk, mely csrmpl benne. Arra kell vigyzni, hogy mindenkire sor kerljn.
Szappanbubork-fjs
Jtszhatja 3 ves kortl 1-25 gyermek
Jl habz szappant (esetleg mosport) oldjunk fel vzben. Sr oldatot ksztsnk, melyet felhasznls eltt kipr6blunk. Minden gyermek kap egy szalmaszlat, amelynek egyik vgt fl cm mlyen tbb helyen behastunk, s sztnyitunk. Mindenki kizr6lag a sajtjt hasznlhatja, a mst szjba venni zlstelen s egszsgtelen. Minden 4—5 gyermekre jusson egy ednyke, hogy elkerljk a tolakodst. Elbb be kell mrtani a szlat a szappanlbe, s Utna nagyon lassan s vatosan kell fjni. Ha az els buborkot azonnal elpukkasztjuk, a msodik szebb, sznesebb lesz. A fjs lass, egyenletes levegkiengedssel trtnik, mert a hirtelen fjsnl elpukkad a bubork. Amikor szp nagy mr a gmb, felemelve gyes mozdulattal el lehet rpteni s hozz mondani:
Gyere ki, tndr,
Kkbe, zldbe,
Piros cipcskbe.
6.rsz)
VERSENY JTKOK
Cipprosts
Jtszhatja: 3 ves kortl 2—40 gyermek Kellk: sok pr cip
A helyisg egyik oldala mentn sorba lltjuk minden pr cipnek egyik darabjt. Szemben, ms sorrendben, a prjukat helyezzk el. Kt versenyz esetn ugyanabbl a sorbl adott jelre mindegyik megfog egy cipt, tfut a tls oldalra, s megkeresi a prjt. Ha megtallta, flre- teszi az elre megbeszlt helyre, s egy msikat vve ugyancsak a prjt keresi annak. Gyz az, aki tbbet prostott hiba nlkl. Csapatjtkot is alakthatunk, ha a vgn sszeszmoljuk az egy csapathoz tartoz jtkosok cipit.
Kisebb gyermekeknek egymstl jl megklnbztethet cipket adjunk, nagyok mr a finomabb rnyalatokra is vigyzhatnak.
SZOBAI MOZGSOS JTKOK
Ktba estem
Jtszhatja: 3 ves kortl 4—25 gyermek
A gyermekek tgas krben helyezkedjenek el. Kzpen tegynk egy hajtkarikt a fldre, ha ez nincs, rajzoljunk krt, amely a kutat jelkpezi. Valaki ugorjon be a ktba, s ott guggoljon le, majd mondja ezt: ktba estem!
A tbbiek megkrdezik: Hny mterre? Egy szmot mondva feleli, pl.: t. Ekkor a gyermekek annyiszor tapsolnak, ahnyat mondott. Ezutn megkrdezik: Ki hzzon ki?
Akinek a nevt mondja, az odamegy a kt szlhez, s kt kzzel kihzza a ktban levt. Most helyet cserlnek, s aki kihzta trst, az ugrik a ktba. gy megy ez addig,mg mindenki sorra nem kerl. J jtk ez a szmols begyakorlsra. Kisebb gyermekek egytl tzig mondjanak szmot, a nagyobbak szzig. Nagyobb szmoknl tzesvel szmolunk, majd egyesvel tovbb (pl. 47-nl ngy s ht tapsols a helyes). A barti kapcsolatok elmlytsre j lehetsget nyjt ez a jtk. Rendszerint a legjobb bartok kzl neveznek meg valakit. Aki mr egyszer sorra kerlt, az ne kvetkezzk addig, mg mindegyik nem esett a ktba.
Megy a repl
Jtszhatja: 3 ves kortl 4—25 gyermek
A szoba kt oldaln egymssal szemben foglaljanak helyet a gyermekek. Sorba mindenkit megkrdeznk, hogy mit szeretne utnozni. Csak olyant lehet vlasztani, amit hanggal vagy mozdulattal utnozni lehet, Pl. autt, replgpet, glyt, mackt, katont stb. A jtkvezet hangosan mondja az egyik vlasztott nevet, p1. repl. Ekkor ez a gyermek felll, s bgva, kezt szttrva tmegy a tls oldalra, s ott lel. Ha mr ezt rtik, akkor klnbz feladatot mondhatunk, p1. az autnak azt, hogy menj a kutyrt, ltesd be s hozd vissza. Btortalan, flnk gyermekek szmra J alkalom, hogy hozzszokjanak az nll szereplshez. Ha sok gyermekkel jtszunk, egyszerre tbbnek is adhatunk feladatot.
rvz
Jtszhatja: 3 ves kortl 4—4O gyermek
A gyermekek tgas krben lnek. A jtkvezet klnbz veznyszavra a Jtszknak ms s ms feladatokat kell elvgeznik. „rvz”-nl mindenki felll a szkre, nehogy vizes legyen a lba. „Tz”-nl a fldre guggolnak, hogy tbortzet gyjtsanak. „H vihar”-nl mindenki hazamegy, vagyis a szkre lel, s felhzott lbt tlelve melegszik. „Jn a medve” kiltsnl pedig a jtkvezethz futnak vdelemrt.
A jtk megismertetsnl csak kt veznyszt hasznljunk. Ha mr ezeket jl ismerik, bvtsk elszr hrom, majd ksbb ngy szavasra a jtkot. A veznysz elhangzsa utn ne beszljenek, hanem cselekedjenek. Egymst ne figyelmeztessk, ha hibznak, hanem mindenki a sajt elhatrozsbl gyorsan tegye azt, amit jnak lt. gyes vezetssel lnkk s vltozatoss tehetjk a jtkot, mely kis helyen, rvid id alatt jl megmozgatja a gyermekeket. rdekes vltozata ennek a jtknak a kvetkez: A jtkvezet behunyja a szemt mintha aludna, s azt mondja, hogy „Behunyom a szemem s azt mondom, hogy p1. rvz”. Ekkora gyermekek, nehogy a jtkvezett felbresszk, egszen halkan s vatosan mozognak. Amikor teljes lesz a csend, kinyitjuk a szemnket, s csodlkoz arcot mutatunk, mintha nem rtennk, hogyan kerltek pI. „rvz”-bl „tz”-be. A „jn a medv”-nl pedig gy csinlunk, mintha megijednnk a krlttnk ll gyermekektl. Fegyelmezett mozdulatok begyakorlsra s figyelemsszpontostsra j ez a jtk.
Tzoltparancsnok
Jtszhatja 3 ves kortl 6—25 gyermek
A gyermekek nagy krben lve helyezkednek el, vagy fldre rajzolt karikba llnak. Egy szket kzpre helyeznk, ide l a tzoltparancsnok, aki a kvetkez verset mondja:
A faluban tz ttt ki,
Siessnk azt eloltani,
Szaladj pajts, szaladj!
Tlnk el ne maradj!
A vers mondsa kzben a jtsz6k a krn kvl szaladnak. A maradj szra a tzoltparancsnok tapsol egyet, mire mindenki gyorsan keres magnak szket vagy krt, a tzoltparancsnok is. Aki legelszr l le a kzps szkre, az lesz az j tzoltparancsnok.
TESTSMAFEJLESZTS
Ki vagyok n?
Jtszhatja: 1 -2 gyermek 3 ves kortl.
Eszkz: tkr.
A jtk lersa: Tkrrel szemben llva sajt szemlynek felismerse: szemszn, hajszn, hajhosszsg, ruhadarabok felsorolsa a testrszeken. Msik gyermekkel, trsval sszehasonltja magt, hasonlsgokat keres. Esetleg a nemek megnevezse is trtnhet.
A fejleszts lehetsgei: Testnk jellemzinek felsorolsa, megnevezse. Megfigyelkpessg fejlesztse sszehasonltssal. Azonossgok, klnbsgek megnevezse . A test Jellemz jegyeinek lekpezse.
Keresd meg!
Jtszhatja: 1-3 gyermek 3 ves
Eszkz: tkr
A jtk lersa: Tkr eltt a testrszek megr intse, megnevezse: felntt ltal rints, gyermek megnevezi, gyermek megismtli Sajt testn az rintst s a megnevezst, utastsra a gyermek megrinti s megnevezi a testrszt, a felntt megnevezi, a gyermek a trsa testn rinti meg a kvnt testrszt, elbbiek megismtlse csukott szemmel, az elst kivve.
A fejleszts lehetsgei: Testrszek s azok helynek megnevezse, rints. Percepcifejleszts Figyelem fejlesztse.
Szll a lepke!
Jtszhatja: egy egsz csoport 3 ves kortl, de egy gyermek fejlesztsre is kivlan alkalmas.
Eszkz: pillang.
A jtk menete: Paprbl ksztnk az ujjunkra hzhat lepkt. Minden gyermek ujjra hzza s eljtsszuk, melyik testrszkre szll a lepke. Ahova repl, megnevezzk.
A fejleszts lehetsgei: Testsma alaktsa, testrszek megnevezse, beszd- kszsg fejleszts finommozgsok alaktsa
PERCEPCIFEJLESZTS
Sznkeres
Jtszhatja: 1 - I 2 gyermek 3 ves kortl. ) Jtszhatjk a csaldban is szlk, testvrek egytt.
Eszkz: a szoba trgyai, jtkai.
A jtk lersa: A gyermekkel kzsen kivlasztunk egy sznt, majd sorra nzzk a trgyakat, melyiken ltjuk ugyanazt. Vltozata lehet: sznvlaszts utn k hoznak a gyjtkosrba megegyez szn dolgokat. Felsorolhatjuk a napszakok, az vszakok jellegzetes szneit, az rmteli, a bnatos, a meleg, a hideg szneket. Gyjthetnk sznes hasonlatokat, p1.:
Fehr, mint a h.
Fekete, mint a korom.
Zld, mint a f.
Kk, mint az g.
Srga, mint a citrom.
Lila, mint az ibolya.
Piros, mint a paradicsom.
Azt is megbeszljk, hogy ezeket a hasonlatokat egy szval is kifejezhetjk, gy: hfehr, koromfekete, ibolya lila, fzld.
A fejleszts lehetsgei: Vizulis percepci, sznszlels. Megfigyelkpessg, gondolkods (sszehasonlts, azonossg, klnbzsg felismerse) fejlesztse, szkincsbvts
Nyomkeres
Jtszhatja: egyszerre egy gyermek 3 eves kortl.
Eszkz: Az elre elksztett tenyr s talpnyomatok
A jtk lersa: A csoportban lv gyermekek lb- s kznyomatt elksztjk sznes paprokbl. A kznyomatokat a szekrny oldalra vagy a falra erstjk, a lbnyomokat a padlra ragasztjuk gy, hogy vgig lphet legyen. A lbnyomok a tenyrnyomokhoz vezetnek kacskarings ton. Az t vgn valamit elrejtnk, azt kell megtallni. A gyermekek a lbnyomokon haladnak, a jobb s a bal lbakat pontosan kell a helykre illeszteni, azutn mr a tenyrnyomokra is gyelni kell. A nyomok vgn talljk az elrejtett trgyat.
A fejleszts lehetsgei: Szem-kz, szem-lb koordinci, alak s forma azonostsa, a bal, a jobb gyakorlsa, tudatostsa trirnyok, tvolsgok rzkelse.
Gyurmzs
Jtszhatja: 1-25 gyermek 3 ves kortl. A csaldban is ismerkedhetnek az anyag tulajdonsgaival p1. ha az desanyval egytt gyrja, formlja a tsztt.
Eszkz: a felsorolt anyagok.
A jtk lersa: Homok, s-liszt gyurma, agyag, plasztilin felhasznlsval klnbz formk ltrehozsa.
A fejleszts lehetsgei: Anyagok, felletek megismerse, formk keletkeztetse. Tapintssal tapasztalatok szerzse az anyag tulajdonsgairl: puha, kemny, sima, rdes, nedves stb. Gyurmzs alaptechnikinak elsajttsa, finommotorika, szem-kz koordinci, verblis fejleszts
VERBLISFEJLESZTS
Lufi fjs
Jtszhatja: 8-20 gyermek 3 ves kortl. jtszhatja a csald egytt otthon, vagy kirnduls alkalmval.
A jtk lersa: Egyms kezt fogva krben llak a gyermekek. Egyszerre elkezdik fjni a „lufit” mikzben a kr egyre tgul, a karok egyre inkbb megfeszlnek. Hangos „PUKK” szra „kipukkad” a lufi s a gyermekek a kr kzepe fel szaladnak.
Fejleszts lehetsgei: Helyes lgzstechnika gyakorlsa, testfogalom trrzkels (jobb kz, bal kz, kralakts), kzssgi rzs alaktsa (egyms kezt fogjk Jtk kzben, ez a Jtk csak egytt J igazn.).
Csibejtk
Jtszhatja: tnyronknt egy gyermek 3 ves kortl.
Eszkz: gyermekenknt egy db tnyr, egy evkanl cukorka.
A Jtk lersa: Tnyrra apr cukorkkat (p1. zizit) tesznk, a gyermekek kiscsibk, a cukorkt a nyelvkkel kell a tnyrrl flszedni.
A fejleszts lehetsgei: Lgzstechnika gyakorlsa, hangkpz szervek erstse. Mozgskoordinci fejlesztse szem-nyelv sszehangolt mozgsval Relcik erstse (gyors, lass). Trelemre nevels.
(7.rsz)
DRMAJTKOK
Kapcsolatteremt jtkok
a, Ismerked jtkok
(Pl PKHL: fonalgombolyagot dobunk a krben brkinek. Aki megkapja, bemutatkozik, vagy egyb fontos dolgot mond magrl. A vgn a kialakult pkhlt visszafejtve, jra elmondhatjuk, most mr a trsakrl megtudott informcikat.).
b, Termszetes csoportalakt jtkok
(Pl. „Kcsa, kcsa, zvegy kcsa”, vagy az „Ennek a kislnynak” kezdet dalos jtkok.).
c Mestersges csoportalakt jtkok
(Pl. A gyermekek szmnak megfelel krtykat ksztnk 3-4 fle rajzzal. Mindenki hz majd az azonosat hzott gyermekek, kialaktjk a csoportokat.).
Lazt gyakorlatok
a) Pihentet -- lnkt gyakorlatok
(Pl. A gyermekek a fldn fekve kellemes, nyugtat zent, vagy mest hallgatnak.)
b, Azonosulsra pl lazt gyakorlatok
(Pl. Tmtt zsk bza vagyunk. Egy egrke kirgja a zskot, a bza lassan kifolyik.)
|