Fj/ Drámajátékok,
2008.07.24. 14:00
(7.rész)
DRÁMAJÁTÉKOK
Kapcsolatteremtő játékok
a, Ismerkedő játékok
(Pl PÓKHÁLÓ: fonalgombolyagot dobunk a körben bárkinek. Aki megkapja, bemutatkozik, vagy egyéb fontos dolgot mond magáról. A végén a kialakult pókhálót visszafejtve, Újra elmondhatjuk, most már a társakról megtudott információkat.).
b, Természetes csoportalakító játékok
(Pl. „Kácsa, kácsa, özvegy kácsa”, vagy az „Ennek a kislánynak” kezdetű dalos játékok.).
c) Mesterséges csoportalakító játékok
(Pl. A gyermekek számának megfelelő kártyákat készítünk 3-4 féle rajzzal. Mindenki húz majd az azonosat húzott gyermekek, kialakítják a csoportokat.).
Lazító gyakorlatok
a) Pihentető -- élénkítő gyakorlatok
(Pl. A gyermekek a földön fekve kellemes, nyugtató zenét, vagy mesét hallgatnak.)
b, Azonosulásra épülő lazító gyakorlatok
(Pl. Tömött zsák búza vagyunk. Egy egérke kirágja a zsákot, a búza lassan kifolyik.)
Koncentrációs gyakorlatok
a) Mozgáskoncentráló gyakorlatok
(Pl. — Emeljetek fel egy madártollat, egy kavicsot, egy fatuskót, egy sziklát!).
b) Látáskoncentráló gyakorlatok
(Pl. Tükörjáték).
c) Halláskoncentráló ritmus- és dinamikai gyakorlatok
(Pl. „Hej, a sályi piacon” kezdetű dalos játék.).
Érzékelő gyakorlatok
a) Térérzékelő gyakorlatok
(Pl. Vak-játékok).
b) Tapintó-, szag- és íz érzékelő gyakorlatok
(Pl. Letakart kosárban különböző tárgyak vannak. Belenyúlva, tapintás útján kell felismerni a tárgyat, vagy elmondani a felismert tulajdonságokat.).
Verses, énekes, szöveges ritmusjátékok, népi gyermekjátékok
Mímes — improvizatív helyzetgyakorlatok
(ide tartoznak a lazító, koncentráló, élénkítő gyakorlatok, de továbbfejlesztve, aktuális érzelmekkel párosulva, élethelyzetekké alakulva szöveg nélkül. Pl. forró teát iszunk, hideg teát iszunk.).
Mímes — szöveges improvizatív gyakorlatok
a) Fantázia fejlesztő gyakorlatok
(Pl. különböző formájú textilt, követ, vagy más anyagot mutatunk mindenki elmondja, hogy Szerinte mire hasonlít a forma. MESELÁNC a csoport Saját meséje. Valaki elkezdi a mesét, azután más folytatja. Mindenki mond pár mondatot hozzá.).
b) Élethelyzet-gyakorlatok
(Pl. Lakodalom eljátszása, kutatócsoport a dzsungelben, közúti baleset történt stb.).
Egyéb improvizatív játékötletek és lehetőségek
Hóember
A gyermekek lazán, szétszórva helyezkednek cl a játéktérben, ők a hóemberek. Az óvónő meséli: Közeledik a tavasz, egyre melegebb az idő, a hóember egyre karcsúbb, egyre kisebb lesz, végül csak egy tócsa marad belőle. Játszhatjuk lufikkal is, amiket az óvónő fúj fel egyre nagyobbra, keményebbre, majd mielőtt kipukkadnának kiereszti lassan a levegőt, amíg puha gumidarab nem lesz a lufikból. Ezek a gyakorlatok feszíteni és lazítani tanítanak, ugyanakkor koncentrálásra is késztetnek.
Fejleszti a képzeletet, a beleélő képességet.
Mesélünk
A gyermekek a szőnyegen fekszenek, kényelmes testhelyzetben, csukott szemmel. Az óvónő lágy hangon mesét mond, miközben járkál körülöttük. Nagyszerű lazító gyakorlat, fejleszti a képzeletet.
Sziámi ikrek
Páros játék, amelyben a gyermekek valamilyen testrészüknél „össze vannak nőve”, és így mozognak, feladatot teljesítenek. Még tréfásabb változata, amikor valamilyen „kinövés” köti össze őket.: pl. gyufásdoboz az orrukra húzva, ropi a szájukban stb. Vidámsága miatt egyszerű közérzetjavító, kapcsolaterősítő játék. Fejleszti a mozgáskoordinációt, a figyelmet, a találékonyságot.
Söprűs tánc
Ehhez a vidám játékhoz páratlan számú játékosra van szükség. Aki pár nélkül maradt, annak a söprű a párja, azzal kezdi járni a táncot. Amikor elunja, Jó csattanósan a földhöz vágja a söprűt, erre mindenkinek párt kell cserélni. A „söprűs” is párt fog magának, így más marad pár nélkül. ő kapja fel a söprűt és táncba kezd vele. A gyermekek sokkal Jobban szeretnek a söprűvel táncolni, ezért Szinte csatáznak érte. Fontos szabály betartása: a söprűt csak akkor szabad felvenni a földről, ha már mindenkinek van párja. Lehetőségünk nyílik a zenei ízlés formálására. Vidám, gyors magyar, délszláv, görög stb. zenére táncoljanak a gyermekek és ne a Hápi Kacsára, sokkal ötlet- gazdagabb úgy a mozgásuk. ritmusérzékük fejlődik, mozgáskultúrájuk alakul.
Indián futás
3-6 gyermeket kiküldünk a teremből. Ők kinn egy sorrendet állítanak fel maguk között, majd így oszlopba rendeződve befutnak a szobába, tesznek egy kört, és kifutnak. Mikor visszajönnek, a többieknek kell őket a látott sorrendbe visszarendezni.
Kiváló Játék a megfigyelőképesség, emlékezet fejlesztésére.
Mi változott meg?
Valakit kiválasztunk, akit jól megnéz a csoport. Ezután kimegy és átváltoztat valamit önmagán (ruházatát, frizuráját, de akár arckifejezését is). Ha bejött a gyermekeknek ki kell találniuk, mi változott meg.
Látáskoncentráció gyakorlat.
Mit hallunk? I.
Az óvónő paraván mögött különböző zajokat kelt, amelyeket a gyermekeknek kelt felismerniük.
Mit hallunk? II.
Játék a Világunk hangjai című hangkazetta segítségével. Az utóbbi kettő halláspercepció és koncentráló gyakorlat.
Tükörjáték
Rengeteg variációs lehetőséget hordozó Játék. Játszhatjuk úgy, hogy az óvónő mutat, a gyermekek utánozzák, vagy párokban: egyik gyermek a tükörkép, a másik az igazi. Tükrözhetünk gesztusokat, arcjátékot (nyelvjátékot is ( ez a nyelvtorna segít a beszédhibák javításában), tevékenységet stb.
Nagymértékben fejleszti a figyelmet, a metakommunikációt, a kifejezőkészséget oldja a feszültséget.
Vándor-játék
Körben ülnek és különböző dolgok vándorolnak körbe. Vándor puszi, vándor simi (simogatás), vándor pisze (piszézés), de lehet akár ritmus is, ami körbejár. Lehet szó, vagy, illetve mély hangon ejtve, lassan, vagy gyorsan mondva, esetleg ezekből átmenetet képezve. De vándorolhat a csak a képzeletünkbe a tenyerünkben lévő puha kismadár, csúszós béka, tüskés sün. Kezdetben óvónő indítja 3 kört és nála ér véget, később azonban gyermekre is rábízhatjuk az indítást.
Ezek a játékok rengeteget segítenek a gátlások leküzdésében, egymás elfogadásban, a nemek közötti feszültség oldásában, illetve kialakulásának megakadályozásában.
Fejleszti a figyelmet, a ritmuskészséget, a beszédkészséget, a képzeletet, az eIvonatkoztatást (Pl. amikor legelőször adtunk körbe „kiscsibét”, sokan zavartan mosolyogva mondták, hogy nincs is a kezemben Semmi.
Vak-játék
Valakinek bekötjük a szemét (a bekötésre azért van szükség, mert a gyermekek képtelenek betartani, hogy egy-egy izgalmas helyzetben csukva tartsák a szemüket) és megbízzuk valamilyen feladattal, p1. menjen ki az ajtón, hozzon poharat a babakonyhából, macit az ágyról, keresse meg az eldugott kávét, órát stb. Két gyermek is lehet „vak” és a feladatot együtt kell megoldaniuk. Egy gyermeket Irányítónak választunk! A közösség számára nagyon mulatságos Játék, de a játék után lévő beszélgetésben (fontos, hogy megbeszéljük a tapasztalatokat, ki mit érzett, gondolt) kiderül, hogy mégsem olyan könnyű feladat. Bekötött szemmel kereshetnek a gyermekek szőnyegre szórt gesztenyét, kukoricaszemet, de megtapogatásra, benyomásaik elmondására a kezükbe adhatunk különböző alakú köveket, különböző anyagokat, tárgyakat.
Bizalomfejlesztő, térérzékelő, tapintás-, hallás, szagérzékelést fejlesztő gyakorlatok (nagyon érdekes és fontos feladat az óvónőnek „vakként” beállni a Játékba, és igyekezni megbízni az öt irányító kisgyermekben.).
Nevek gyakorlása
A gyermekek körben ülnek és labdát gurítnak egymásnak. Aki kapja a labdát bemutatkozik (,‚Tomi vagyok”). Annak a nevét mondja, akitől a labdát kapta (,‚Köszönöm, Zsófi’) Annak a nevét mondja, akinek gurítja (,‚fogd meg a labdát, Reni!”)
A Játék alkalmas a társak nevének rögzítésére. Gurításkor a nevek helyett mondhatják egymás jelét, de akár gyümölcsöket, állatokat is. A kapcsolatteremtés fontos eszköze, hogy ismerjük egymást, nevükön szólítjuk.
Szervusz-játék
Ismerkedő fogócska-játék, melynek szövege a bemutatkozástól a néhány mondatnyi párbeszédig terjedhet. A gyermekek körben ülnek. Egyikük elindul a körön kívül neki nincs is helye a körben -‚ majd megérint valakit. Ó feláll és elindul az ellentétes irányba. Amikor szembetalálkoznak, kezet fognak és bemutatkoznak „Szervusz, Csabi vagyok” Szervusz, Balázs vagyok”. Ezután a „Fussunk”-”Fussunk” párbeszéd következik. Megfordulnak, és vissza- futnak arra, amerről jöttek, az Üres hely elfoglalására. Fontos szabály, hogy a párbeszéd végéig ne engedjék el egymás kezét.
A játék alkalmat ad arra, hogy rögzítsék egymás nevét, megismerjék az illemet bemutatkozáskor (szemébe kell nézni, megvárni, míg a másik beszél, jobb kézzel kezet fogni), de fejlődik mozgásuk, kommunikációs készségük is.
Narancsos
Körben ülünk és egy tárgyat (narancsot, labdát, fakockát) adunk tovább. Először csak egy tárggyal, később már 2.3 is mehet körbe. Ügyességi játék, mert a hozzánk érkezett dolgot mihamarabb tovább kell adni, mert akinél akár csak kettő is feltorlódik, az a szabályok szerint kiáll.
Szerepet kap a finommozgás, a szem- és kézkoordináció, a gyorsaság, az Ügyesség, a figyelemösszpontosítás.
Hangzó mese
Olyan mesét mond az óvónő, amelyben bő lehetőség nyílik hangok utánzására. A mese közben a gyermekek a megfelelő helyen saját hangutánzataikkal illusztrálják a mesét. Minél többször játszunk hangzó mesét, annál több hangforrást találnak ki a gyermekek.
Fejleszti a képzeletet, javítja a hangképzési technikát.
Játék a mesék befejezésével
Kevésbé ismert, rövid mesét mond az óvónő a befejezés nélkül. A gyermekeknek kell kitalálniuk a történetek végét.
Fejlődik a képzelet, a kommunikációs készség
Utazunk
A székeket szorosan egymás mellé felállítjuk, négyzet alakban. Ez lesz a busz. Sorra szállnak fel az utasok, és amikor már mindenki fent van (áll a széken), az óvónő a szélről elvesz egy-egy széket. Az utasoknak össze kell húzódniuk, egymást megtartaniuk.
Nagy figyelmet, egyensúlyérzéket, ügyességet igénylő feladat, ezért csak nagy- csoportban ajánlom. Pozitívuma, hogy Ilyenkor a csoportban egyébként periférián lévő gyermeket is átölelik, vigyáznak rá, nehogy leessen, tehát az érzelemmel teli, testközeli kapcsolat szinte automatikusan jön létre.
Mi vagyok én?
A hagyományos SZOBORJÁTÉK- (futás, majd jelre szoborrá változnak, aki megmozdul, kiáll) kissé tovább fejlesztve előzőleg témát adunk meg a gyermekeknek. Pl. „Ha újra tapsolok, valamilyen bútor legyen mindenki.” De lehet akár játszótéri játék, vagy ennivaló. Itt nem az a lényeg, hogy a gyermek a testével felismerhetően húslevest mintázzon, hanem, hogy ö abban a pillanatban húslevesnek érezze, gondolja magát.
Fejleszti a beleélő képességet, a figyelmet, a koncentrációt, a képzeletet.
Vakjáték
Körben állunk. Egy gyermek bekötött szemmel elindul középről. Akihez érkezett, az óvatosan elindítja egy másik irányba. A Játék négyszer megismétlődik, majd másik gyermek szemét kötjük be. Eszköz és létszámkorlátozások nélküli játék. Fontos, hogy az óvónő, a szülő is játssza el a vak szerepét! Fontos, hogy vigyázzanak egymásra, hiszen a tér érzékelése megváltozik „vakon “-
Ragadós
Egy testrészünk „odaragad” a földhöz. A többi testrészünkkel kell kiszabadítani. Ragadhatnak egyszerre többen is, és így egymáson segíthetnek. ) játszhatja kb. 1-10 gyermek, szülőkkel, otthon is. Eszközigénye nincs.
Egyszerű cselekvések utánzása
Valakit kiválasztunk, és a fülébe súgunk egy cselekvést, Pl. kenyérszelés, vasalás, fogmosás, fésülködés. Neki el kell játszania, a többieknek ki kell találni, hogy mit játszott.
Segíti a fantázia fejlődését, a finommozgást (M), amely a pontos, felismerhető cselekvést kifejezi.
Csend játék
Csendben figyeljük meg, mit hallunk az udvarról, kertből, konyhából stb. Csukott szemmel is próbálkozhatnak, így a figyelem jobban összpontosul a feladatra. Egy egész csoporttal játszhatjuk, szülőknek is ajánlhatjuk.
A Játék kiváló az auditív percepció fejlesztésére, a nyugalom, a lazítás örömének érzésére.
Toronyépítő
A gyermekek bekötött szemmel építenek tornyot, várat építőelemekből
Fejlődik tapintásuk, térészlelésük (P), azáltal, hogyan helyezik egymásra az elemeket, Vigyázva, hogy azok stabilan álljanak. Sok türelmet, kitartást igényelnek.
Játszhatjuk úgy is, hogy egy gyermek épít talán 5-6 elemből, ennyihez még lehet türelme -‚ a többiek csendben figyelik, ha kész, kifejezik örömüket tapssal, ujjongással. Ahogy csendben figyelik társukat, megtanulnak alkalmazkodni a helyzethez, a társukhoz, fejlődhet a közös, az összetartozó, az együtt érző viselkedésük
Csöndben add tovább!
Körben, szorosan egymás mellett állnak a gyermekek, és hátratett kézzel egy tárgyat adnak körbe. A kör közepén állónak el kell csípni a „postát». Minimum 6 gyermek szükséges a játékhoz, de egy egész csoport is élvezettel játssza. Bármi lehet a „csomag”, amit küldenek, csak az a fontos, hogy biztonsággal foghassák a kezükben. Pl. alma, kocka, kulcs.
A játék fejleszti a finom motorikát , a gyors reagáló képességet. Figyelemkoncentrációt igényel.
|