Fj/ Anyanyelvi fejl, ajak s nyelv gyak.
2008.07.24. 14:01
8.rsz)
ANYANYELVI FEJLESZTS
Ø Mikor kezdett el rtheten beszlni a gyermek?
Ø Mondatokban beszl—e? (Egyszavas, tbbszavas, bvtett)
Ø Szvesen beszl, mesl nllan, vagy unszolsra beszl, versel, nekel?
Ø Hogyan beszl? — rtheten, hibtlan artikulcival, vagy rthetetlenl — gyorsan, lassan — j vagy rossz hangsllyal, ritmussal — halkan, kiablva — hibsan, dnnygve, orrbl, zrt szjjal motyogva - pszn, hang, sztag vagy szelhagyssal — torztssal — (cservel (sz elejn, vgn, kzepn) — hang, sztag vagy ize] nyelssel — ismtlssel — kapkodva, megakadssal, dadogva, hadarva - skandl nekl hangon — nyjtssal.
Ø Lgzs: szjon — orron, kapkod, erlkd, hangos, hibs.
Ø Alaphang: mly - magas — megfelel. Hangszn: tiszta - ftyolos - rekedt - prselt.
Ø Lthatan rendellenesek—e a beszdszervei? Ajak, nyelv, fog, llkapocs.
Ø Jl, vagy rosszul hall, flrehall, visszakrdez? (Hallskrosods, felttelezett hallsi figyelmetlensg.)
Ø Kezessge: bal—, jobb—, ktkezessg, gyors—lass.
A HANGOK TISZTA EJTST SEGT S RVEZET JTKOK
A lgzstechnikt elsegt jtkok
Ø tollpihe fjsa
Ø vatta gombcok fjsa
Ø g gyertya fjsa
Ø felfggesztett szalagok fjsa
Ø felfggesztett, kivgott formk fjsa (p1. kismadr, pillang)
Ø kerek s Szgletes ceruza fjsa
Ø vzfjs szvszlon
Ø hungarocell fjsa talajon
Ø szvszllal paprok sszeszedse
Ø bvr jtk: lemegynk a vz al, s benntartjuk a levegt
Ø vonatozs ‘s’ hangoztatsval
Ø hideg van: kz lehelgetse kzben h-h-h-- hangoztatsa
Lggmb fjsa
A gyermekek kzfogssal krben llnak. vni utasts:
„Felfjjuk a lggmbt”-re kihzzk a krt, “leenged a lg- gmb”-re kr kzepe fel lpegetnek ‚ s hangosan hangoztatjk a “sz’ hangot!
Rakta jtk
Kzzel dobols a combon, lbbal lengets egy helyben‚majd magasra emelt kz, s hossz ‘‘” hangoztatsa‚ kiablva
Mhecske jtk
A gyermekek kitrt karral a repl mhecskt utnozzk ‚ mhecske hangjt hangoztatjk: “z’ szaladglnak ‚ ha leoltjuk a villanyt ‚ leszllnak virgport gyjteni ( leguggolnak) Felkapcsoljuk a villanyt, s folytatdik tovbb a jtk.
Lgzsgyakorlatok (a hangkpz szervek fejlesztshez
„Virgszed jtk” A gyakorls trtnhet testnevels foglalkozsokon, udvari jtk, alkalmval is. Virgot szednk s mlyen beszvjuk az illatt. Kzben kt „galamb” rszllt a vllunkra, vigyznunk kell r, nehogy elriasszuk< Prbljuk meg gy szagolni a virgot, hogy a vllunk ne emelkedjen Fel!
Fejlesztsi lehetsgek:
—Testsma fejleszts: meghatrozott testrszekre koncentrls
„Bvr jtk” Bvrok lesznk, felvesszk a bvrfelszerelst s lemerlnk a vz levegt szvunk be. Akinek elfogy a levegje, annak fel kell jnni felsznre. Az a gyermek tallja meg a vz mlyn a kincset, aki legtovbb tud maradni. Ezrt csak lassan engedjk ki a levegt.
Fv Jtkok:
„SzlI a lepke jtk”
Paprbl ksztett lepke figurt crnval hurkaplcra ktnk. Ezt fjjk gyermekek. Versenyezhetnek, ki szll magasabbra. Ha a gyermekek ksztik el a lepkt, mg nagyobb rmk telik a jtkban.
Fejlesztsi lehetsgek:
Ø Finommotorika fejleszts.
Ø Szem-kz koordinci fejleszts.
Ø Vizulis fejleszts: mozg trgy kvetse szemmel,
Ø Verblis fejleszts: cselekvsek, irnyok.
Vatta foci”
Vattbl kis golyt gyrunk, az asztalra helyezzk, krllljk. A labdt kzzel megfogni nem szabad, csak leesik az asztalrl, az glt kapott.
Fejlesztsi lehetsgek:
—Vizulis fejleszts: mozg trgy kvetse szemmel.
Szveges lgzsi gyakorlatok
„rajtk”
Felhzzuk az rt (beszvjuk a levegt) s amint ksz, mris indul. tik-tak, tik-tak ... Azaz gyes gyermek, akinek tovbb jt az rja.
„Iskols jtk.”
Jtsszunk iskolsat! Prbljuk meg elolvasni, mit ltunk ezeken a kpeken! (lmpa, larc, klyha, mlna, tbla, tlca, blna stb.)minl tbb Szt mond el egy levegvel a gyermek, annl gyesebb (balrl jobbra haladva „olvassa” el a gyermek a kpek nevt a tblrl). Nehezts: csak a magnhangzkat „olvassa” cl a gyermek.
Fejlesztsi lehetsgek:
Ø Trpercepci: a jobb-bal oldalirnyok.
Ø Verblis fejleszts: trgyak megnevezse.
Kilgzskor rvid mondka mondsa: gyelni kell az artikulcira, a hangslyra, az idtartamra, a ritmusra, a hanglejtsre is.
rk harag csutadarab mg a kutya meg nem harap.
A gyakorlatot naponta clszer vgeztetni 1-2 percig, tiszta levegj teremben, nyitott ablak mellett.
Hangutnz gyakorlatok, zngs-zngtlen rzkeltetse:
„Bjcska (sz-z)”
Jtkidben kezdemnyezhetjk, amikor ppen nem jtszanak elmlylten a gyermekek. Letertnk egy asztalt tertvel gy, hogy a fldig rjen. Kt gyermek bebjik al (ez a hzuk). Egyikk a mhecske (z), a msik a kgy (sz), Flelnik kell, hogy melyik llatot prblom elcsalogatni a hzbl. Ha a „z” hangot halljk, a mhecsknek kell elbjnia. 1-la a „sz” hangot halljk, a kgynak kell kicssznia a hzbl a friss tojsrt. Eleinte jtszhatjuk tert nlkl is, hogy a gyermekek lssk is a hang kpzst.
Fejlesztsi lehetsgek:
Ø —Nagymozgsok fejlesztse: mszs, csszs.
Ø —Halls szlels fejlesztse.
„Utnz jtk: (s-sz)”
Alapja a mr ismert „tz-vz-leveg” testnevelsi jtk. Amikor a gyermekek azt halljk, hogy „sss ...“, meg kell llniuk s a fk hajladozst utnozni. Ha azt halljk, hogy „zszszs...”, mris tvltoznak replgpekk s szllhatnak a levegben. Megprblhatjuk gy is, hogy egy gyermek irnytja a mozgst, aki szpen, tisztn tudja ejteni a hangokat.
Fejlesztsi lehetsgek:
Ø Nagymozgsok fejlesztse: jrs, futs
Ø Trpercepci, a tr bemozgsa
Ø Halls szlels fejleszts
Ø Verblis fejleszts: cselekvsek, testrszek, irnyok.
„Versenyvonatozs: (v-f)”
Mivel a fik szvesen jtszanak autkkal, vonatokkal, gy a jtk sorn kezdemnyezhetnk egy versenyvonatozst. Amikor azt halljk, hogy „vvv...”, mehet a mozdony, ha viszont azt halljk, hogy „fff..”, gyorsan le kell llniuk, mert megrkeztek az llomsra. Az az gyes mozdonyvezet, aki rgtn szreveszi, mikor kell fkeznie. Aki be tud rni a clba gy, hogy egyszer sem tvesztett, lehet a kvetkez irnyt.
Fejlesztsi lehetsgek:
Ø Nagymozgsok fejlesztse: futs
Ø Halls szlels fejlesztse
Ø Halls-mozgs szlels egyttes fejlesztse
Ø Verblis fejleszts: trgyak megnevezse, cselekvsek, irny, mret...
„Krtyzs:”
Olyan kpeket kap a gyermek, amelyekben szprok vannak, amelyek csak egy hangban trnek el egymstl. (toboz-doboz, kenyr-tenyr, fej-tej, majom- malom, hz-ht, fonal-vonal, gomb-domb, zacsk-tacsk stb.) Feladat: emeld fel azt a kpet, amelyiken azt ltod, amit mutatok s mondd l a nevt. Prbld megkeresni azt a kpet, amelyik hasonl hangzs! Mondj rla valamit!
Ø Fejlesztsi lehetsgek:
Ø Vizulis memria fejleszts.
Ø Hallsi differencils
Ø Verblis fejleszts: trgyak megnevezse.
I. Lgzsgyakorlatok, hangutnzssal egybektve
A beszd alapja a helyes beszdlgzs, ahol a belgzs felgyorsul, a kilgzs pedig lelassul. A rekeszizom, a hasizom s a bordakzi izmok a td tgulst segtik el, gy a td als rsze is megtelik levegvel. Ez a „ki a hasat, ki a mellet” tpus lgzs. Kezdetben a keznket cspre tve ellenrizhetjk a hasizmok mkdst.
A.) Mly lgzs, hossz kilgzs - megy a kisvonat „S” - ki megy a legtovbb? - „BRR” - ajakpergetssel kilgzs - megy a kisaut - „Z-Z-Z” - zmmgnek a mhecskk - „SZ-SZ-SZ” - sziszegnek a kgyk - „ZS-ZS-ZS” - megy a repl - „M-M-M” - drmg a medve.
A felsorolt gyakorlatokat bepthetjk egy keretmesbe is. Pl. ljetek be az auttokba, indtstok be a motort, indulunk az erdbe kirndulni! A gyermekek mly belgzssel ajakpergets vgeznek. „BR-R-R” vodapedaggus ill. ksbb egy gyes gyermek irnythatja az autkat: jobbra, balra, piros a lmpa stb. (irnydifferencils). Megrkeztnk, szlljatok ki a kocsibl! Halljtok, hogy susognak a fk? - mly leveg, kezek magas tartsban, jobbra-balra hajladoznak, „S” hangot hangoztatnak. Itt a mhek odja - „Z-Z-Z”. Itt a medve barlangja - „M-M-M”. Felettnk elment egy repl: - „ZS-ZS-ZS.
Valamennyi hangutnzsnl mly levegt vesznk a hasba s a mellkasba s lassan engedjk ki
B, Karmester jtk
Kzjelekkel irnytjuk a hangkpzs idtartamt, erssgt:halkan – hangosan hosszan – rviden
II. Hangutnz gyakorlatok
Ezek a gyakorlatok kzismertek. Lnyegk, hogy egy szemlletes kppel llathoz vagy valamilyen trgyhoz kapcsoljuk a kvnt hangot. Ezeket a gyakorlatokat mesbe, mondkba gyazva vgeztessk.
Nhny hang hvkpe:
SZ- kgyZ- mhecske C - cicahv hang Z - hangszalagok rezegnek - „Morog a torkunk - tedd az llad al a kezedet s figyeld meg!” - SZ-nl nem morog. A kgy hosszan sziszeg: SZ-SZ-SZ. A cict rviden hvjuk: C! stb S - vonat ZS - repl CS - csiga
Mindhrom hangnl a nyelv kt oldala a fls fogsor mgtt rintkezik a szjpadlssal „kanl” llsban. Szjunk „mrges” - kerektett ajkak.
A magnhangzk ejtsnl figyeltessk meg az ajkak llst, mozgst. Kisbaba hangja: O-, O-. „O-nl kicsi a sznk, -nl nagyra ttjuk”. Malac hangja: U-I, U-L „U-nl kicsi a sznk, I-nl nevets!” A vzil kittja a szjt: O-A-. „Mikor nyitja a Szjt mg kicsi, nagyobb s vgl j nagyra ttja!” Az ajkak mozgst ksrhetjk kzmozgssal is. O-nl ujjaink sszezrdnak, A-nl kzepesen nylnak, mintha egy almt tennnk bele, vgl A-nl teljes tenyrnyits, sztterpesztett ujjakkal. Rossz mozgskoordincij gyerekeknl nem sikerl az ajak s az ujjmozgs szinkronba hozsa. A vzil becsukja a szjt: A-A-O. Ugyanezt a mozgssort megtapasztaljuk visszafel is! A hangutnz gyakorlatokkal vgezhet jtkok:
a.) Papagj-jtk
Az vodapedaggus mest mond, a mesben szerepl llatok, trgyak hangjt a gyermekek kzsen utnozzk vagy az a gyermek, akire rmutat
b.) Jtkos olvass A tblra hvkpet rakunk (a fent emltett csiga-cs, vonat-s stb.), s a gyermekek „elolvassk”, kiejtik a kpnek megfelel hangot. Pl. c.) „Nvsorolvass” minden gyermek megkapja egy hang hvjelt, vagy egy kpet vagy egy fejre tehet larcot, egy msik gyermek szltja ket: - S - kijn a vonat - SZ - kijn a kgy stb. Egyms mg llnak a kihvott gyermekek, a tbbiek is kiejtik a nekik megfelel hangot, akit kiejtettk, helyre mehet. Vgl; Ki emlkszik r, milyen sorrendben lltak a hangok? (Auditv vizulis memria fejleszts)
Ajak- s nyelvtorna
Mindennapos testnevelsben is vgeztethetnk ajak- s nyelvtornt.
vni utasts:
Ø Csinljatok az ajkatokkal kerek kaput!
Ø Nyissatok nagy kaput a szjjal!
Ø Menjen fel a nyelv a padlsra!
Ø Jjjn le a nyelv a pincbe!
Ø Stljon a nyelv a kapu krl! (a nyelv krkrs mozgatsa az ajkon)
Ø Jjjn ki a nyelv a kapun! (nyelvnyjts)
Ø Bjjon el a nyelv!
Mosoly jtk
A gyermekeknek jtkot vagy kpet adunk. Ha olyat ltnak, aminek rlni lehet, mosolyogjanak, kiss nyjtott ajakkal (pl:.bohc, maszatos kisfi stb.)
Csibe jtk
Tegynk egy tnyrra vagy a gyermek kezbe 2-3 szem zi- zit. A gyermek feladata, hogy a zizi-szemeket ajkval felcsipegesse (cscsrts). Ugyanezt lehet vgezni lefetyelssel is.
Mit szeretnk?
Aminek rlnek a gyermekek, vagy szeretik, annak puszit dobnak, szjcscsrtssel (eszkze lehet jtk vagy kp).
Utnz jtk
Grimasz utnzsa, melyet lehet tkrrel is jtszani.
Nyelv s ajakgyakorlatok
Ajakgyakorlatok
1, Egyszer ajakmozgsok
Ø - O – ajakkerekts
Ø - A - ajak tvoltsa
Ø - U - ajkak hegyezse
Ø - E - ajkak szktse
2, sszetett ajakmozgsok
Ø ajkakat tvoltani-kerekteni: U-I-IJ-I
Ø ajkakat szkteni-kerekteni: A-I-A-I
Ø ajkakat szkteni-kerekteni: I-U-I-U
Ø ajkakat szkteni-tvoltani: I-A-I-A
Ø ajkakat kerekteni-szkteni: A-U-A-U
Ø ajkakat csukni-szkteni: M-I-M-I
Ø ajkakat csukni-kerekteni: M-U-M-U
Ø ajkakat csukni-tvoltani: M-A-M-A
Nyelvgyakorlatok
A nyelvgyakorlatokat vgezhetjk jtkos keretben.
Beszllunk az autnkba „B-R-R” ajakpergets - Irny az llatkert! Melyik llathoz menjnk? A gyermekek vlaszolhatnak, ha a jtk begyakorlott, tudjk, milyen llatokhoz szoktunk menni.
Ø Zsirf - felnyl a fra (nyelvet az orr fel mozgatni), majd lehajolni inni (lefel az llunk fel mozgatjuk a nyelvet).
Ø Kutya - csvlja a farkt! (Nyelvet a jobb, majd a bal szjzugba dugni, gyors egymsutnban.) Oroszln - megeszi a hst! (Fels fogsort az als ajkakra helyezzk, majd az als fogsort a fels ajakra.) Finom volt az ebdje, krbenyalja a szjt mindkt irnyban.
Ø Ppos teve - kri a cukrot a ltogatktl! (Nyelvet als fogsor mg helyezzk, „nevet a sznk”, nyelvet elre-htra hintztatjuk.)
Ø Kanalas gm - Mutassuk meg, milyen a csre! (Sznkat nagyra ttjuk, nyelvnkkel kanlformt csinlunk.)
Ø Elefnt - Hogyan trombitl az elefnt? (Nyelvnket ajkak kztt kidugjuk, lazn rfjunk, megpergetjk.)
Ø Zebra - Hajtsuk meg a zebrt! (Nyelvnkkel csettintnk.)
Ø Majom - Csinljunk majompoft! (Nyelvet az als fogsor s az ajak kz helyezzk, majd a fels fogsor s az ajak kz.)
Nyelv s ajakgyakorlatok
„Csibe jtk:”
Az vodapedaggus tnyrra tesz pr szem Zizit, a gyermek „csibe” ajakcscsrtssel feleszegeti az telt (a helyes artikulcit segti).
Fejlesztsi lehetsgek:
— Verblis fejleszts: testrszek, cselekvsek neve (kz, ujjak, szj, cscsrt, eszik, stb.).
„Mosoly jtk:”
Az vodapedaggus a gyermeknek kpeket, vagy trgyakat mutat. Ha olyan, aminek rlni lehet, a gyermek kiss nyitott ajakkal mosolyog (pl. bohc, csoki, stb.). Ha nem vidm a kp, ne mosolyogjon (Pl. maszatos kisfi, vereked gyermekek)!
„Kit szeretnk jtk:”
Puszit kldnk a jtk, kp vagy kpzelt szemly fel. Cscsrtett ajakkal kldjk a puszit.
Fejlesztsi lehetsgek:
Ø —Vizulis fejleszts: a szem fixcis mkdsnek erstse.
Ø —Verblis fejleszts: trgyak megnevezse, cselekvsek, nvmsok, irny
Cikilizl gyakorlatok
a.) sszekapcsolhatjuk hallsdifferencilssal. Kitesszk a gyermekek el hrom nek hvkpt. Pl.: csiga = Csiga-biga kezdet dal, nap = Sss fel nap, stb. Elddoljuk az egyik neket, a gyermekek megprbljk kitallni, melyiket nekeltk. Ha kitalljk, elnekeljk egytt, majd elmegynk egy-egy hang orszgba, ahol csak azon a bizonyos hangon tudnak nekelni. Pl.: — maci orszgban m-vel. Sss fel nap me-me-me A dallam s a ritmus betartsra, trekedjnk. — Csiga orszgban csupa cs-vel nekelnk. Az adott hanghoz ms-ms magnhangzt kapcsolhatunk. b.) Visszhangjtk Krben llunk, a gyermekeknek egy-egy rtelmetlen sztagsorral dobjuk a labdt, amit nekik Ugyangy kell megismtelni, mikzben visszadobjk a labdt. - PA-TA-KA - CSI-CI-CSI - SZI-SI-SZI stb.
Suttog gyakorlatok
A lgzst s a tiszta artikulcit egyarnt jl fejleszti.
Ø Gyermekek nevt mondja suttogva az vodapedaggus, aki felismeri sajt nevt, lelhet.
Ø llatneveket suttog a jtkvezet, a felismert llatok hangjt hangosan utnozzk a gyermekek.
Ø Trgyakat helyeznek el pldul: szk al, mg stb. Jtkvezet suttogva mondja, hov helyezzk a ezkben tartott trgyat.
Ø d.)A gyermekek szemben llnak egymssal, a pr egyik tagja suttog, a msik hangosan ismtli az adott szt. Az a pr gyz, amelyik hibtlanul ismtli a szavakat.
Tjkozds a beszdszerveken bell
Jtkos tri tjkozds, alapvet tri mozgsgyakorlatok a szjban, szj krl (p1: a zsirf- kinyjtott nyelvet az orr fel mozgatni: felnyl a fra)
Felhasznlhat: jtk, mindennapos testnevels, krnyezet megismersre nevels, zenei nevels, anyanyelvi nevels, matematikai nevels, vizulis nevels
Ajak, nyelv, llkapocs-gyest jtkok tkr eltt (p1.: ajakszkts tvolts: csacsi utnzsa „I-A-I-A”) Felhasznlhat: jtk, mindennapos testnevels, krnyezet megismersre nevels, zenei nevels, anyanyelvi nevels sorn.
Fjsi Jtkok (pl.: papr, toll, pingpong labda, stb.) Felhasznlhat: Jtk, krnyezet megismersre nevels, matematikai nevels (sly mrse), vizulis nevels, zenei nevels, anyanyelvi nevels, testnevels sorn.
Magnhangzk s egyes mssalhangzk tiszta ejtst segt jtkok
llatok hangjnak utnzsa
Ø Malac................................... ui—ui—ui
Ø koca mama .......................... rf-rf-rf
Ø szamr ................................. i—i—i
Ø nagy kutya : .......................... hu—hu-hu
Ø kis kutya : ............................ vau-vau—vau
........................................................ vek-vek—vek
........................................................ vak-vak—vak
Ø farkas :.................................. a—a—a
Ø oroszln ............................... ——
Ø hal ....................................... hang nlkli ttogs
Ø kecske ................................. mek—rnek-mek
Ø kis kecske ............................ e-e-e
Ø birka :................................... be-be-be
Ø csibehvogat ....................... pi-pi-pi
Ø csibecsipog hang: ............... csip—csip-csip
Ø tyk : ................................... kot—kot-kot
Ø nagy kacsa ........................... hp-hp-hp
Ø kis kacsa : ............................ sp—sp—sp
Ø nagy liba .............................. g—g-g
Ø libahv hang :....................... li—li—li
Ø pulyka :................................. trut—trut-trut
Ø kis kakas :............................. ki-ke-r--ki
Ø ............................................ ki—ke-re-ki
Ø ............................................ ki—ke—ri-ki
Ø nagy kakas : ......................... ku-ku-ri—k
Ø galamb : ............................... gru-gru-gru
Ø cica : .................................... miau-miau--miau
Ø l.......................................... kl-kl-kl
................................................... nyiha—ha ‚ nyiha—ha nyiha—ha
Ø tehn .................................... m—m—m
Ø boci : ................................... b—b--b
Ø egr : ................................... cin—cin-cin
Ø kgy ................................... sz—sz—sz
Ø darzs .................................. zs—zs—zs
|