Fj/ Anyanyelvi fejl, ajak és nyelv gyak.
2008.07.24. 14:01
8.rész)
ANYANYELVI FEJLESZTÉS
Ø Mikor kezdett el érthetően beszélni a gyermek?
Ø Mondatokban beszél—e? (Egyszavas, többszavas, bővített)
Ø Szívesen beszél, mesél önállóan, vagy unszolásra beszél, versel, énekel?
Ø Hogyan beszél? — érthetően, hibátlan artikulációval, vagy érthetetlenül — gyorsan, lassan — jó vagy rossz hangsúllyal, ritmussal — halkan, kiabálva — hibásan, dünnyögve, orrból, zárt szájjal motyogva - pöszén, hang, szótag vagy szóelhagyással — torzítással — (cserével (szó elején, végén, közepén) — hang, szótag vagy izóe] nyeléssel — ismétléssel — kapkodva, megakadással, dadogva, hadarva - skandáló éneklő hangon — nyújtással.
Ø Légzés: szájon — orron, kapkodó, erőlködő, hangos, hibás.
Ø Alaphang: mély - magas — megfelelő. Hangszín: tiszta - fátyolos - rekedt - préselt.
Ø Láthatóan rendellenesek—e a beszédszervei? Ajak, nyelv, fog, állkapocs.
Ø Jól, vagy rosszul hall, félrehall, visszakérdez? (Halláskárosodás, feltételezett hallási figyelmetlenség.)
Ø Kezessége: bal—, jobb—, kétkezesség, gyors—lassú.
A HANGOK TISZTA EJTÉSÉT SEGÍTŐ ÉS RÁVEZETŐ JÁTÉKOK
A légzéstechnikát elősegítő játékok
Ø tollpihe fújása
Ø vatta gombócok fújása
Ø égő gyertya fújása
Ø felfüggesztett szalagok fújása
Ø felfüggesztett, kivágott formák fújása (p1. kismadár, pillangó)
Ø kerek és Szögletes ceruza fújása
Ø vízfújás szívószálon
Ø hungarocell fújása talajon
Ø szívószállal papírok összeszedése
Ø búvár játék: lemegyünk a víz alá, s benntartjuk a levegőt
Ø vonatozás ‘s’ hangoztatásával
Ø hideg van: kéz lehelgetése közben h-h-h-- hangoztatása
Léggömb fújása
A gyermekek kézfogással körben állnak. Óvónői utasítás:
„Felfújjuk a léggömböt”-re kihúzzák a kört, “leenged a lég- gömb”-re kör közepe felé lépegetnek ‚ s hangosan hangoztatják a “sz’ hangot!
Rakéta játék
Kézzel dobolás a combon, lábbal lengetés egy helyben‚majd magasra emelt kéz, s hosszú ‘‘á” hangoztatása‚ kiabálva
Méhecske játék
A gyermekek kitárt karral a repülő méhecskét utánozzák ‚ méhecske hangját hangoztatják: “z’ szaladgálnak ‚ ha leoltjuk a villanyt ‚ leszállnak virágport gyűjteni ( leguggolnak) Felkapcsoljuk a villanyt, s folytatódik tovább a játék.
Légzésgyakorlatok (a hangképző szervek fejlesztéséhez
„Virágszedő játék” A gyakorlás történhet testnevelés foglalkozásokon, udvari játék, alkalmával is. Virágot szedünk és mélyen beszívjuk az illatát. Közben két „galamb” rászállt a vállunkra, vigyáznunk kell rá, nehogy elriasszuk< Próbáljuk meg úgy szagolni a virágot, hogy a vállunk ne emelkedjen Fel!
Fejlesztési lehetőségek:
—Testséma fejlesztés: meghatározott testrészekre koncentrálás
„Búvár játék” Búvárok leszünk, felvesszük a búvárfelszerelést és lemerülünk a víz levegőt szívunk be. Akinek elfogy a levegője, annak fel kell jönni felszínére. Az a gyermek találja meg a víz mélyén a kincset, aki legtovább tud maradni. Ezért csak lassan engedjük ki a levegőt.
Fúvó Játékok:
„SzálI a lepke játék”
Papírból készített lepke figurát cérnával hurkapálcára kötünk. Ezt fújják gyermekek. Versenyezhetnek, kié száll magasabbra. Ha a gyermekek készítik el a lepkét, még nagyobb örömük telik a játékban.
Fejlesztési lehetőségek:
Ø Finommotorika fejlesztés.
Ø Szem-kéz koordináció fejlesztés.
Ø Vizuális fejlesztés: mozgó tárgy követése szemmel,
Ø Verbális fejlesztés: cselekvések, irányok.
Vatta foci”
Vattából kis golyót gyúrunk, az asztalra helyezzük, körülállják. A labdát kézzel megfogni nem szabad, csak leesik az asztalról, az gólt kapott.
Fejlesztési lehetőségek:
—Vizuális fejlesztés: mozgó tárgy követése szemmel.
Szöveges légzési gyakorlatok
„Órajáték”
Felhúzzuk az órát (beszívjuk a levegőt) és amint kész, máris indul. tik-tak, tik-tak ... Azaz ügyes gyermek, akinek tovább ját az órája.
„Iskolás játék.”
Játsszunk iskolásat! Próbáljuk meg elolvasni, mit látunk ezeken a képeken! (lámpa, álarc, kályha, málna, tábla, tálca, bálna stb.)minél több Szót mond el egy levegővel a gyermek, annál ügyesebb (balról jobbra haladva „olvassa” el a gyermek a képek nevét a tábláról). Nehezítés: csak a magánhangzókat „olvassa” cl a gyermek.
Fejlesztési lehetőségek:
Ø Térpercepció: a jobb-bal oldalirányok.
Ø Verbális fejlesztés: tárgyak megnevezése.
Kilégzéskor rövid mondóka mondása: Ügyelni kell az artikulációra, a hangsúlyra, az időtartamra, a ritmusra, a hanglejtésre is.
Örök harag csutadarab még a kutya meg nem harap.
A gyakorlatot naponta célszerű végeztetni 1-2 percig, tiszta levegőjű teremben, nyitott ablak mellett.
Hangutánzó gyakorlatok, zöngés-zöngétlen érzékeltetése:
„Bújócska (sz-z)”
Játékidőben kezdeményezhetjük, amikor éppen nem játszanak elmélyülten a gyermekek. Leterítünk egy asztalt terítővel úgy, hogy a földig érjen. Két gyermek bebújik alá (ez a házuk). Egyikük a méhecske (z), a másik a kígyó (sz), Fülelniük kell, hogy melyik állatot próbálom előcsalogatni a házból. Ha a „z” hangot hallják, a méhecskének kell előbújnia. 1-la a „sz” hangot hallják, a kígyónak kell kicsúsznia a házból a friss tojásért. Eleinte játszhatjuk terítő nélkül is, hogy a gyermekek lássák is a hang képzését.
Fejlesztési lehetőségek:
Ø —Nagymozgások fejlesztése: mászás, csúszás.
Ø —Hallás észlelés fejlesztése.
„Utánzó játék: (s-sz)”
Alapja a már ismert „tűz-víz-levegő” testnevelési játék. Amikor a gyermekek azt hallják, hogy „sss ...“, meg kell állniuk és a fák hajladozását utánozni. Ha azt hallják, hogy „zszszs...”, máris átváltoznak repülőgépekké és szállhatnak a levegőben. Megpróbálhatjuk úgy is, hogy egy gyermek irányítja a mozgást, aki szépen, tisztán tudja ejteni a hangokat.
Fejlesztési lehetőségek:
Ø Nagymozgások fejlesztése: járás, futás
Ø Térpercepció, a tér bemozgása
Ø Hallás észlelés fejlesztés
Ø Verbális fejlesztés: cselekvések, testrészek, irányok.
„Versenyvonatozás: (v-f)”
Mivel a fiúk szívesen játszanak autókkal, vonatokkal, így a játék során kezdeményezhetünk egy versenyvonatozást. Amikor azt hallják, hogy „vvv...”, mehet a mozdony, ha viszont azt hallják, hogy „fff..”, gyorsan le kell állniuk, mert megérkeztek az állomásra. Az az ügyes mozdonyvezető, aki rögtön észreveszi, mikor kell fékeznie. Aki be tud érni a célba úgy, hogy egyszer sem tévesztett, lehet a kővetkező irányító.
Fejlesztési lehetőségek:
Ø Nagymozgások fejlesztése: futás
Ø Hallás észlelés fejlesztése
Ø Hallás-mozgás észlelés együttes fejlesztése
Ø Verbális fejlesztés: tárgyak megnevezése, cselekvések, irány, méret...
„Kártyázás:”
Olyan képeket kap a gyermek, amelyekben szópárok vannak, amelyek csak egy hangban térnek el egymástól. (toboz-doboz, kenyér-tenyér, fej-tej, majom- malom, ház-hát, fonal-vonal, gomb-domb, zacskó-tacskó stb.) Feladat: emeld fel azt a képet, amelyiken azt látod, amit mutatok és mondd lő a nevét. Próbáld megkeresni azt a képet, amelyik hasonló hangzású! Mondj róla valamit!
Ø Fejlesztési lehetőségek:
Ø Vizuális memória fejlesztés.
Ø Hallási differenciálás
Ø Verbális fejlesztés: tárgyak megnevezése.
I. Légzésgyakorlatok, hangutánzással egybekötve
A beszéd alapja a helyes beszédlégzés, ahol a belégzés felgyorsul, a kilégzés pedig lelassul. A rekeszizom, a hasizom és a bordaközi izmok a tüdő tágulását segítik elő, így a tüdő alsó része is megtelik levegővel. Ez a „ki a hasat, ki a mellet” típusú légzés. Kezdetben a kezünket csípőre téve ellenőrizhetjük a hasizmok működését.
A.) Mély légzés, hosszú kilégzés - megy a kisvonat „S” - kié megy a legtovább? - „BRR” - ajakpergetéssel kilégzés - megy a kisautó - „Z-Z-Z” - zümmögnek a méhecskék - „SZ-SZ-SZ” - sziszegnek a kígyók - „ZS-ZS-ZS” - megy a repülő - „M-M-M” - dörmög a medve.
A felsorolt gyakorlatokat beépíthetjük egy keretmesébe is. Pl. Üljetek be az autótokba, indítsátok be a motort, indulunk az erdőbe kirándulni! A gyermekek mély belégzéssel ajakpergetés végeznek. „BR-R-R” óvodapedagógus ill. később egy ügyes gyermek irányíthatja az autókat: jobbra, balra, piros a lámpa stb. (iránydifferenciálás). Megérkeztünk, szálljatok ki a kocsiból! Halljátok, hogy susognak a fák? - mély levegő, kezek magas tartásban, jobbra-balra hajladoznak, „S” hangot hangoztatnak. Itt a méhek odúja - „Z-Z-Z”. Itt a medve barlangja - „M-M-M”. Felettünk elment egy repülő: - „ZS-ZS-ZS.
Valamennyi hangutánzásnál mély levegőt veszünk a hasba és a mellkasba és lassan engedjük ki
B, Karmester játék
Kézjelekkel irányítjuk a hangképzés időtartamát, erősségét:halkan – hangosan hosszan – röviden
II. Hangutánzó gyakorlatok
Ezek a gyakorlatok közismertek. Lényegük, hogy egy szemléletes képpel állathoz vagy valamilyen tárgyhoz kapcsoljuk a kívánt hangot. Ezeket a gyakorlatokat mesébe, mondókába ágyazva végeztessük.
Néhány hang hívóképe:
SZ- kígyóZ- méhecske C - cicahívó hang Z - hangszalagok rezegnek - „Morog a torkunk - tedd az állad alá a kezedet és figyeld meg!” - SZ-nél nem morog. A kígyó hosszan sziszeg: SZ-SZ-SZ. A cicát röviden hívjuk: C! stb S - vonat ZS - repülő CS - csiga
Mindhárom hangnál a nyelv két oldala a fölső fogsor mögött érintkezik a szájpadlással „kanál” állásban. Szájunk „mérges” - kerekített ajkak.
A magánhangzók ejtésénél figyeltessük meg az ajkak állását, mozgását. Kisbaba hangja: O-Á, O-Á. „O-nál kicsi a szánk, Á-nál nagyra tátjuk”. Malac hangja: U-I, U-L „U-nál kicsi a szánk, I-nél nevetős!” A víziló kitátja a száját: O-A-Á. „Mikor nyitja a Száját még kicsi, nagyobb és végül jó nagyra tátja!” Az ajkak mozgását kísérhetjük kézmozgással is. O-nál ujjaink összezáródnak, A-nál közepesen nyílnak, mintha egy almát tennénk bele, végül A-nál teljes tenyérnyitás, szétterpesztett ujjakkal. Rossz mozgáskoordinációjú gyerekeknél nem sikerül az ajak és az ujjmozgás szinkronba hozása. A víziló becsukja a száját: A-A-O. Ugyanezt a mozgássort megtapasztaljuk visszafelé is! A hangutánzó gyakorlatokkal végezhető játékok:
a.) Papagáj-játék
Az óvodapedagógus mesét mond, a mesében szereplő állatok, tárgyak hangját a gyermekek közösen utánozzák vagy az a gyermek, akire rámutat
b.) Játékos olvasás A táblára hívóképet rakunk (a fent említett csiga-cs, vonat-s stb.), s a gyermekek „elolvassák”, kiejtik a képnek megfelelő hangot. Pl. c.) „Névsorolvasás” minden gyermek megkapja egy hang hívójelét, vagy egy képet vagy egy fejre tehető álarcot, egy másik gyermek szólítja őket: - S - kijön a vonat - SZ - kijön a kígyó stb. Egymás mögé állnak a kihívott gyermekek, a többiek is kiejtik a nekik megfelelő hangot, akiét kiejtették, helyre mehet. Végül; Ki emlékszik rá, milyen sorrendben álltak a hangok? (Auditív vizuális memória fejlesztés)
Ajak- és nyelvtorna
Mindennapos testnevelésben is végeztethetünk ajak- és nyelvtornát.
Óvónői utasítás:
Ø Csináljatok az ajkatokkal kerek kaput!
Ø Nyissatok nagy kaput a szájjal!
Ø Menjen fel a nyelv a padlásra!
Ø Jöjjön le a nyelv a pincébe!
Ø Sétáljon a nyelv a kapu körül! (a nyelv körkörös mozgatása az ajkon)
Ø Jöjjön ki a nyelv a kapun! (nyelvnyújtás)
Ø Bújjon el a nyelv!
Mosoly játék
A gyermekeknek játékot vagy képet adunk. Ha olyat látnak, aminek örülni lehet, mosolyogjanak, kissé nyújtott ajakkal (pl:.bohóc, maszatos kisfiú stb.)
Csibe játék
Tegyünk egy tányérra vagy a gyermek kezébe 2-3 szem zi- zit. A gyermek feladata, hogy a zizi-szemeket ajkával felcsipegesse (csücsörítés). Ugyanezt lehet végezni lefetyeléssel is.
Mit szeretünk?
Aminek örülnek a gyermekek, vagy szeretik, annak puszit dobnak, szájcsücsörítéssel (eszköze lehet játék vagy kép).
Utánzó játék
Grimasz utánzása, melyet lehet tükörrel is játszani.
Nyelv és ajakgyakorlatok
Ajakgyakorlatok
1, Egyszerű ajakmozgások
Ø - O – ajakkerekítés
Ø - A - ajak távolítása
Ø - U - ajkak hegyezése
Ø - E - ajkak szűkítése
2, Összetett ajakmozgások
Ø ajkakat távolítani-kerekíteni: U-I-IJ-I
Ø ajkakat szűkíteni-kerekíteni: A-I-A-I
Ø ajkakat szűkíteni-kerekíteni: I-U-I-U
Ø ajkakat szűkíteni-távolítani: I-A-I-A
Ø ajkakat kerekíteni-szűkíteni: A-U-A-U
Ø ajkakat csukni-szűkíteni: M-I-M-I
Ø ajkakat csukni-kerekíteni: M-U-M-U
Ø ajkakat csukni-távolítani: M-A-M-A
Nyelvgyakorlatok
A nyelvgyakorlatokat végezhetjük játékos keretben.
Beszállunk az autónkba „B-R-R” ajakpergetés - Irány az állatkert! Melyik állathoz menjünk? A gyermekek válaszolhatnak, ha a játék begyakorlott, tudják, milyen állatokhoz szoktunk menni.
Ø Zsiráf - felnyúl a fára (nyelvet az orr felé mozgatni), majd lehajolni inni (lefelé az állunk felé mozgatjuk a nyelvet).
Ø Kutya - csóválja a farkát! (Nyelvet a jobb, majd a bal szájzugba dugni, gyors egymásutánban.) Oroszlán - megeszi a húst! (Felső fogsort az alsó ajkakra helyezzük, majd az alsó fogsort a felső ajakra.) Finom volt az ebédje, körbenyalja a száját mindkét irányban.
Ø Púpos teve - kéri a cukrot a látogatóktól! (Nyelvet alsó fogsor mögé helyezzük, „nevet a szánk”, nyelvet előre-hátra hintáztatjuk.)
Ø Kanalas gém - Mutassuk meg, milyen a csőre! (Szánkat nagyra tátjuk, nyelvünkkel kanálformát csinálunk.)
Ø Elefánt - Hogyan trombitál az elefánt? (Nyelvünket ajkak között kidugjuk, lazán ráfújunk, megpergetjük.)
Ø Zebra - Hajtsuk meg a zebrát! (Nyelvünkkel csettintünk.)
Ø Majom - Csináljunk majompofát! (Nyelvet az alsó fogsor és az ajak közé helyezzük, majd a felső fogsor és az ajak közé.)
Nyelv és ajakgyakorlatok
„Csibe játék:”
Az óvodapedagógus tányérra tesz pár szem Zizit, a gyermek „csibe” ajakcsücsörítéssel feleszegeti az ételt (a helyes artikulációt segíti).
Fejlesztési lehetőségek:
— Verbális fejlesztés: testrészek, cselekvések neve (kéz, ujjak, száj, csücsörít, eszik, stb.).
„Mosoly játék:”
Az óvodapedagógus a gyermeknek képeket, vagy tárgyakat mutat. Ha olyan, aminek örülni lehet, a gyermek kissé nyitott ajakkal mosolyog (pl. bohóc, csoki, stb.). Ha nem vidám a kép, ne mosolyogjon (Pl. maszatos kisfiú, verekedő gyermekek)!
„Kit szeretünk játék:”
Puszit küldünk a játék, kép vagy képzelt személy felé. Csücsörített ajakkal küldjük a puszit.
Fejlesztési lehetőségek:
Ø —Vizuális fejlesztés: a szem fixációs működésének erősítése.
Ø —Verbális fejlesztés: tárgyak megnevezése, cselekvések, névmások, irány
Cikilizáló gyakorlatok
a.) Összekapcsolhatjuk hallásdifferenciálással. Kitesszük a gyermekek elé három ének hívóképét. Pl.: csiga = Csiga-biga kezdetű dal, nap = Süss fel nap, stb. Eldúdoljuk az egyik éneket, a gyermekek megpróbálják kitalálni, melyiket énekeltük. Ha kitalálják, elénekeljük együtt, majd elmegyünk egy-egy hang országába, ahol csak azon a bizonyos hangon tudnak énekelni. Pl.: — maci országban m-vel. Süss fel nap me-me-me A dallam és a ritmus betartására, törekedjünk. — Csiga országban csupa cs-vel énekelünk. Az adott hanghoz más-más magánhangzót kapcsolhatunk. b.) Visszhangjáték Körben állunk, a gyermekeknek egy-egy értelmetlen szótagsorral dobjuk a labdát, amit nekik Ugyanúgy kell megismételni, miközben visszadobják a labdát. - PA-TA-KA - CSI-CI-CSI - SZI-SI-SZI stb.
Suttogó gyakorlatok
A légzést és a tiszta artikulációt egyaránt jól fejleszti.
Ø Gyermekek nevét mondja suttogva az óvodapedagógus, aki felismeri saját nevét, leülhet.
Ø Állatneveket suttog a játékvezető, a felismert állatok hangját hangosan utánozzák a gyermekek.
Ø Tárgyakat helyeznek el például: szék alá, mögé stb. Játékvezető suttogva mondja, hová helyezzék a ezükben tartott tárgyat.
Ø d.)A gyermekek szemben állnak egymással, a pár egyik tagja suttog, a másik hangosan ismétli az adott szót. Az a pár győz, amelyik hibátlanul ismétli a szavakat.
Tájékozódás a beszédszerveken belül
Játékos téri tájékozódás, alapvető téri mozgásgyakorlatok a szájban, száj körül (p1: a zsiráf- kinyújtott nyelvet az orr felé mozgatni: felnyúl a fára)
Felhasználható: játék, mindennapos testnevelés, környezet megismerésére nevelés, zenei nevelés, anyanyelvi nevelés, matematikai nevelés, vizuális nevelés
Ajak, nyelv, állkapocs-ügyesítő játékok tükör előtt (p1.: ajakszűkítés távolítás: csacsi utánzása „I-A-I-A”) Felhasználható: játék, mindennapos testnevelés, környezet megismerésére nevelés, zenei nevelés, anyanyelvi nevelés során.
Fújási Játékok (pl.: papír, toll, pingpong labda, stb.) Felhasználható: Játék, környezet megismerésére nevelés, matematikai nevelés (súly mérése), vizuális nevelés, zenei nevelés, anyanyelvi nevelés, testnevelés során.
Magánhangzók és egyes mássalhangzók tiszta ejtését segítő játékok
Állatok hangjának utánzása
Ø Malac................................... ui—ui—ui
Ø koca mama .......................... röf-röf-röf
Ø szamár ................................. iá—iá—iá
Ø nagy kutya : .......................... hu—hu-hu
Ø kis kutya : ............................ vau-vau—vau
........................................................ vek-vek—vek
........................................................ vak-vak—vak
Ø farkas :.................................. aú—aú—aú
Ø oroszlán ............................... á—á—á
Ø hal ....................................... hang nélküli tátogás
Ø kecske ................................. mek—rnek-mek
Ø kis kecske ............................ e-e-e
Ø birka :................................... be-be-be
Ø csibehívogató ....................... pi-pi-pi
Ø csibecsipogó hang: ............... csip—csip-csip
Ø tyúk : ................................... kot—kot-kot
Ø nagy kacsa ........................... háp-háp-háp
Ø kis kacsa : ............................ sáp—sáp—sáp
Ø nagy liba .............................. gá—gá-gá
Ø libahívó hang :....................... li—li—li
Ø pulyka :................................. trut—trut-trut
Ø kis kakas :............................. ki-ke-ré--ki
Ø ............................................ ki—ke-re-ki
Ø ............................................ ki—ke—ri-ki
Ø nagy kakas : ......................... ku-ku-ri—kú
Ø galamb : ............................... gru-gru-gru
Ø cica : .................................... miau-miau--miau
Ø ló.......................................... klá-klá-klá
................................................... nyiha—ha ‚ nyiha—ha nyiha—ha
Ø tehén .................................... mú—mú—mú
Ø boci : ................................... bú—bú--bú
Ø egér : ................................... cin—cin-cin
Ø kígyó ................................... sz—sz—sz
Ø darázs .................................. zs—zs—zs
|