Fj/ Beszd-, kommunikcis kp. fejl,
2008.07.24. 14:02
(9.rsz)
BESZDFEJLESZTS
Kinyitjuk a kaput, majd becsukjuk ( nhnyszor ). A kis trpe a kapujt kinyitja, becsukja.
Kijn a trpe. hegyes piros sapkban. Megnzi, milyen az id, majd gyorsan visszabjik.
(A hegyes nyelvet vzszintesen kidugjuk, majd visszahzzuk)
Ide-oda nzeget, a kis trpe elmegy az egyik , majd a msik sarokba (ksbb balra-jobbra utastssal.)
Szjunkat nagyra nyitjuk s a hegyes nyelvet ide-oda mozgatjuk.
Mg mindig kint van a trpe. Felnz, lenz. (Mkusok a fn, lenn a sni.)
(Felfel emeljk a nyelv hegyt, majd letesszk)
Fagylaltot nyalogatunk. Tartsd a tlcsrt! Te milyen fagyit szeretnl? (Kvnsg szerint rteszem” a tlcsrre.)
(Nagy lapos nyelvnket lazn kinyjtjk, lassan behzzk.)
Nyelvnkbl kanalat formlunk, mert kanllal esszk a nagy adag fagyit.
(Kanl alak nyelv beemelse a nyitott szjba )
hes kis cickkal tallkoztam gy nyvogtak: mia-mia.
Ti is nyvogjatok, mint,.a Kiscick! hesek vagytok? Igen. Langyos tejecskt adok nektek Hol a kistnyr? Csinljunk tnyrt a kt keznkbl! ntk bele tejet.Gyors nyelvmozgssal lefetyeltetnk.( Kezkkel ne takarjk el a szjukat, hogy jl lthat legyen a nyelv mozgsa)
Jaj, a gazdaasszony megltja, hogy a bajuszod tejes, cicuskm. Cirmos cica haj... Nyalogassuk le a bajszunkrl a tejecskt: fent, lent, krbe-krbe. (Ezt vltogatjuk, irnytjuk.)
„Kiugrott a gombc” cm mondka feleleventse. A kapu zrva van, s a trpe most nem bjik ki. Bell mozog.
Csinljunk gombcot! Az enym szilvs. Ht a tid?
Tombitljunk! Arcunkat felfjjuk, majd apr tgetssel kiprseljk a levegt.
Amikor az vodba jttem, rendrautt hallottam szirnzni: n-n, n-n. (hosszan) Egyszer csak megllt, kiszllt a rendr bcsi s szigoran rnzett egy gyerekre, aki az ttesten labdzott.
Felemelte az ujjt s azt mondta: Na, na, na, na, ilyent nem szabad tenni, ne, ne, ne, ne lssak ilyet, no, no, no, no, vigyzzatok, ni, ni, ni, ni, mennyi j gyerek.
(Ezt csak egyszer kell elmondani, tovbbiakban elg a sztagok ismtelgetse.)
Lovacska. Csettintgets a nyelvvel. ( Vigyzzunk arra, hogy csettintskor a szj lehetleg minl nyitottabb maradjon!)
Utnozzuk a kismalac hangjt! Ui-ui-ui...
Sr a plys baba: o-o-o...
Anyuka nyugtatja a babt: ne srj, Katika! Aludj el szpen: s-s-s-s-ss-... (Ringatjk a babt s szp csendben
leteszik, mozgssal.)
Nem bjik ki, hintzik a trpe.
A nyelvhegy az als fogsorhoz tmaszkodjon! A letmasztott nyelv kzepnek emelgetse, mintha hintzna. A nyelv laza, lapos legyen!)
Mosolyogjunk s cscsrtsnk! (Fe1szltsra kerekteni s szthzni az ajkakat.) Krdezhetjk is, hogy milyen most a szm: mosolygs vagy kerekts?
BESZDFEJLESZT JTKOK
Sznhzasdi
Jtszhatja: 3 ves kortl 6—40 gyermek
A szkeket gy rendezzk el tbb sorban, ahogyan sznhzban szoktak llni. Mindenki helyet foglal, kivve egy. nagyobb gyereket, aki szemben l a tbbiekkel, lesz a bemond. Valaki csengethet, kezddik az elads. A bemond felll, s a „sznpad” szln megllva mondja, hogy: „Kvetkezik”... s ekkor, aki szerepelni szeretne, felnyjtja a kezt. A bemond ezek kzl vlaszt, s azt mondja, hogy pl. „Kovcs gon”. A bemond lel, s kijn a szerepl, megll a gyermekekkel szemben, meghajol, s elmondja szerept. A vgn a „kznsg” tapssal fejezi ki tetszst. Csak az nyjtsa fel a kezt, aki mr tudja, hogy mit fog szerepelni. Ha a meghajls utn kezdenek gondolkodni, akkor unalmass vlik az elads, s beszlgets, mozgolds rontja el a sznhzi hangulatot. Egyik szerepl a msik utn kvetkezik, mg mindenki sorra nem kerl. Akinek nincs kedve szerepelni, azt hagyjuk nzknt lve maradni, legkzelebb bizonyra is mr szvesen rszt vesz az eladsban. A vltozatos elads rdekben ugyanazt az neket vagy verset ne adjk el tbbszr. Nagyon j alkalom ez a jtk a gyermekek nll szereplsre. nbizalmukat, magabiztossgukat megnveli a jl sikerlt szerepls. A gyermekek tudst jl lehet gy ellenrizni.
Jtkos hangoztats a tiszta hangzejts elsegtshez
Hangutnzk
„sz “ kgyhang Csinljunk kertst a fogunkbl gy, hogy a nyelvnk ne bjjon ki! Shajtva engedjk ki a levegt!” (Ha ejtskor a gyerek nyelve a kt fogsor kz csszik ne hangoztassuk!) A Sziszegk hangjt a szl klnbz erejnek megjelentsvel is lehet hangoztatni.
„z” mhecske hangja (A kpzs mdja megegyezik az „sz” hanggal, eltrs csak a zngben van, amelyet a nyakra helyezett kzzel rzkeltethetnk.)
„c” cica hvogat6sa. (Kzfejre pccintjk a levegt.)
„s” mozdony hangja (Kerektett ajakkal, lazn zrd fogsorral.)
‚‚s” repl hangja (Kpzs mdja megegyezik az „s” hanggal. Znge rzkeltetse ismt szksges.)
„cs” cspg csap (A levegt a kzfejre pccintjk.)
„f” f-f-f-, mrges cica (Fels fogsorral lazn az als ajakra haraptatni.)
„r” vau--vau-vau, ugat a kutyus
( zngt is rzkeltetni kell.)
„t” t-t-tLi — tlkls utnzsa
h’ h-h-h — fzik a keznk, meleget lehelnk r.
„gy” gyi-gyi-gyi, lovacsknk!
„ty” ty-y-ty, ketyeg az ra
„m” mu-rnu-rnu, mondja a tehnke
„j”jaj-jaj, fj az ujjam!
P” p-’—p—p- pipl nagyap
‚k” ka-ka-ka, ke-ke-ke, ki -ki-ki, magot keres a kakaska
„d” din-don, din-don, dobolunk
„b” bim-bam, bim-bam, harangozunk
„g” g-g-gi, gi-gi-gi, ggog a liba
„ny” nyi-nyi, nyikorog,, nye-nye, nyekereg az ajt
„1” gyakorlsra alkalmas minden magnhangzs kapcsolat: l-l, la-la, le-le stb. ddolgatsa. (Figyelni kell arra, hogy a gyermekek szja nyitva legyen, nyelvket pedig fel-le emelgessk, mint a lift.)
‚r” indtsuk a motort! pr-pr, br-br, tr-tr.
Hangkpzs idtartama, erssge.
„Rdi:”
Szerepjtk (p1. csaldos jtk) kapcsn jtszhatjuk. Az egyik gyermek lesz a rdi. Folyamatosan beszl, akr meslhet is. Ha jobbra csavarjuk a rdi gombjt erstjk, ha balra csavarjuk, halktjuk a hangot. (Televzi is lehet.)
Fejlesztsi lehetsgek:
Ø Trpercepci a jobb s bal oldalirnyok
Ø Hallsi szlels fejleszts
Ø Verblis fejleszts (az elmondott szvegtl fgg)
„Labdajtk:”
Kt gyermek l egymssal szemben. A labdt gurtjk, vagy dobjk egymsnak. Felvltva mondanak egy-egy verssort. Ha a dob hangosan mondja, az elkapnak is hangosan kell mondani a kvetkez sort, ha halkan, akkor a prja is halkan mondja. Fordtva is lehet jtszani: a dob halkan, az elkap hangosan.
Fejlesztsi lehetsgek:
Ø —Szem-kz koordinci fejlesztse
Ø —Hallsi szlels fejlesztse
Ø —Verblis fejleszts: testrszek, cselekvs, mret ... ismert vers vagy mondka.
Hangok tulajdonsgainak megklnbztetse jtkos keretben
„Halacska Jtk:
Mi vagyunk a halacskk, s szklunk a vzben. A Vz mindig csobban egyet; lics-locs. Egyre gyorsabban ugrlnak a halacskk, majd kifradnak s mr lassabban ugrlnak, vgl csak szklnak a Vzben.
Fejlesztsi lehetsgek:
Ø Nagymozgsok fejlesztse: ugrls
Ø Verblis fejleszts: testrszek, cselekvsek (lb, ugrl, szkl, stb.).
„Vonatozs:
Mi vagyunk a vonat. Lassan, komtosan indulunk: si-hu-hu-hu..., majd ahogy fokozatosan lendletbe jvnk, egyre gyorsabban megy a vonat. Kzeledik az lloms, lasstani kell, majd teljesen lefkeznk s megllunk. Ha az utasok felszlltak, indulunk tovbb.
Fejlesztsi lehetsgek:
Ø Nagymozgsok fejlesztse: jrs, futs, ugrs
Ø Verblis fejleszts: testrszek, cselekvsek, mret...
Gyorsasgi gyakorlatok mondkval, verssel:
p1: Csipp-csepp (Weres S.) Megy a kocsi (Weres S.) Juh nni, Kati nni (Weres S.)
„Virgport gyjt mhecskk: A gyermekekkel kzsen bbozhatunk. Ok lesznek a mhecskk, akik gyjtik a virgport, s, kzben jkedven zmmgnek. Egyszer csak egy mack kzeledik a kaptr fel. El akarja venni a mhecskk mzt. A mhecskk hangos, mrges zmmgssel elkergetik. Amikor a mack elszaladt, ismt tovbb gyjthetik a virgport.
(10.rsz)
ALAPVET KOMMUNIKCIS KPESSGEKET FEJLESZT GYAKORLATOK
A sikeres olvass-tanulsnak felttelei vannak. Ezek a kvetkezk:
Ø a gyerek, ha csak rvid idre is, de tudja irnytani figyelmt, alkalmas legyen 5—10 percnyi kitart munkra
Ø legyen kpes az analzis-szintzis mveletnek vgrehajtsra az optikai-akusztikai s beszdmozgsos terleten,
Ø beszde, kiejtse megfelelen fejlett legyen.
Az olvass-rs tanulsriak, a j helyesrs kialakulsnak alapja a fejlett beszdhalls. Ennek fejlesztse fontos mr kiscsoporttl kezdve. A fejlesztsi program a kvetkez terletekre pl.
I. A hallsi megfigyelkpessg fejlesztsnek clja a klnbz hangforrsok hangjainak biztos elklntse.
II. A beszdhalls fejleszts a hangsor hangjainak pontos felismerst s elklntst clozza.
III.. A ltsi megfigyelkpessg fejlesztse a pontos formaszlels s irnydifferencils rdekben trtnik.
IV. A beszdmozgs fejlesztsnek, a szkincsbvtsnek a clja a megfelel kiejts s fogalom- kszlet kialaktsa.
V. Ir-grafikus mozgst elkszt jtkos gyakorlatok. Cl: a./ a helyes ceruzafogs, b/ a betelemek vzolshoz szksges lendletes vonalvezets, c./ a grafikus elemek s az rs haladsi irnynak kialaktsa.
VI. Beszdeszttikai kvetelmnyek megvalstst clz gyakorlatok. A vzolt fejlesztsi program a jtkossgra, a fokozatossgra pl, ezrt a sorrendisg szigor betartst kveteli.
Hallsi megfigyelkpessg fejlesztse
Ø llatok hangjnak megfigyelse: p1. kutya, macska, kakas, liba, stb.
Ø Jrmvek hangjnak megfigyelse: p1. vonat, aut, motor, repl, stb. Jrmvek hangjn k felismerse.
Ø Tbbfle hanglmny megfigyelse. Kinyitjuk az ablakot, figyelj, milyen hangokat hallasz!
Ø Testzajok megfigyelse: p1. dobbants, csettints, kopogs, tenyrdrzsls, tapsols, stb. Test- zaj ok felismerse egynenknt.
Ø Trgyi zajok megfigyelse p1. fa, fm, cserp, veg, stb. Trgyi zajok felismerse. Jtk: „hol ketyeg?” Eldugunk egy rt, egy gyereknek a ketyeg hang alapjn kell megkeresnie.
Ø Hangszerek hangjnak megfigyelse: zongora, dob, triangulum, heged, furulya. Hangszerek hangjnak felismerse.
Ø Gyermekhang megfigyelse, felismerse. Jtk: „Hol szlsz, kispajts?” Egy gyerek httal ll a tbbinek. Valaki megszlal. Ki kell tallni, milyen irnybl jtt a hang. Ki szlt? Mutasson arra! ‘,Koszor, koszor...” nekes jtk.
Ø Frfihang megfigyelse, felismerse.
Ø Ni hang megfigyelse, felismerse.
Ø Magas s mly hangok megfigyelse, megklnbztetse, felismerse.
Ø Ni s gyermekhang megklnbztetse.
Beszdhalls fejlesztse
Magnhangzk hangoztatsa hangutnzssal (az elz fejezet hvkpei), p1. kisbaba o-o-o, kutya au-au-au, csodlkozunk --, stb. Magnhangzk artikulcis kpnek megfigyelse. Mssalhangzk hangoztatsa jtkosan, hangutnzssal. Megfigyels: hol morog a torkunk? Pl. „f’ hangnl nem morog, „v” hangnl morog. - Magnhangzk megfigyelse szavakban. Melyiket hallod, differencils p1. -e. Hol hallod? Sz elejn, sz kzepn, sz vgn? Mssalhangzk megfigyelse szavakban, elssorban a sziszeg hangok differencilsa. sz-s zs-z cs-c sz-c zs-s sz-cs stb.
A Sz melyik rszn hallod? Pl. A „sz” hangot a szl sz elejn halljuk.
Analzis gyakorlsa: szavak felbontsa hangokra. Ennek a kpessgnek a fejlesztst vatosan s jtkosan kzeltsk meg. Elszr vizulisan is szemlltetjk (korongokkal). Kt hangbl ll szt mondunk (p1. s, l, ma stb.) Hangoztats kzben annyi korongot helyeznk el, ahny hangbl ll a sz. Megszmoljuk a korongokat. Ezt kveten a gyerekekkel egytt rakjuk ki az adott szavakat, majd nllan is dolgozhatnak.
A szszerkezetek fokozatai: kt hangbl ll szavak (magnhangz s mssalhangz p1. sz, mssalhangz s magnhangz p1. s.) Ha ezt mr jl felismerik a gyerekek, akkor prblkozhatunk hrom hangbl ll szavakkal is. Fokozatok: magnhangz - mssalhangz-magnhangz p1. s, mssalhangz-magnhangz - mssalhangz
Halls, beszdhalls fejlesztse
I. Kzvetlen krnyezet hangjainak felismerse (paprtps, kulcs csrgetse, berreg aut stb.)
2. Egyms hangjnak felismerse Ki szlt? c. jtk
3. Hibafelismers A gyermekeknek fel kell ismernik, hogy az elhangz sz hibs-e. - Szk, asztal, jka, rka stb.
4. Hangfelismers, hangdifferencils
a.) A hangok tulajdonsgainak megklnbztetse jtkos keretben Pl. hossz-rvid, zngs-zngtlen.
Ha a jtkvezet „K” hangot ejt koppantanak, ha „T”-t, akkor toppantanak. Ha „SZ” hangot - sziszegnek, ha „G” hangot - ggognak, ha „K” hangot - krognak.
b.) Kt hang differencilsa S vonat sz kgy kphez ktjk a hangot. — A jtkvezet felvltva ejti a „SZ” ill. „S” hangot. Melyik llat hangjt hallod?
— Majd elrejti sztagokban, SU, SZI stb. Melyik hangot hallod benne? — Majd szavakban rejti el.
Elszr a sz elejn, majd vgn, sz kzben.) Melyik hangot hallod a szban?
— A gyermekek a kezkben lv kiosztott trgyakat vagy kpeket abba a hzba teszik, amelyiknek a hangjt halljk bennk.
c.) Hanganalzis Elejn, vgn vagy sz kzben hallod p1. az S vonat hangjt?
Ha a sz elejn hallja a gyermek a hangot, a mozdonyba teszi, ha a sz vgn, az utols kocsiba, ha Sz kzben hallja, a kzps vagonba helyezi a kpet. Altalban azokat a hangokat rdemes differencilni, melyeket leggyakrabban tvesztenek ebben az letkorban. S vonat - SZ kgy, ZS repl - Z mhecske, CS csiga - C cicahv hang, K kakas - G liba, D dob - T pattog labda hangja.
d.) nll szkeress a kivlasztott hanggal: - szerepeljen a szban a hang - gy kezddjn a Sz - gy vgzdjn.
Ltsi megfigyelkpessg fejlesztse
1. Klnbz mrtani formk, fogalmak megfigyelse, felismerse, a gyermek letkornak figyelembevtelvel, s az tletek bvtsvel. Kr, ngyzet, tglalap, fekv egyenes, grbe, ll egyenes, ferde egyenes, hromszg.
2 Egyenesek irnynak megfigyelse: jobb-bal fel-le
3. Jobb-bal irnyok gyakorlsa testsmn. Mutasd meg! Jobb kz, lb, Szem: Bal fl, trd stb.
4. Irnyok gyakorlsa trben, jtkosan. „Menjen a vonat, aut jobbra-balra stb.” Vsrolni megynk (irnytssal) jobbra-balra. . . .stb.
5. Irnyok leolvassa rajzokrl.
6 Mozgs s rajz sszektse. Adott rajzon kvetni kell az irnyt s kzben megnevezni, hogy a cica most jobbra megy, aztn balra stb.
7. Azonos klnbz brk felismerse. Egy adott bra megfigyelse s elemzse. Pl. karika, benne egy ferde egyenes, amelyik balra dl. Ezt kveten mutatunk egy brasort. ‚.Vlaszd ki, melyiket lttad!” Utna megbeszljk s rtkeljk.
8. Vltozs megfigyelse.
a) Egy gyereket megfigyeltetnk, utna vltoztatunk rajta valamit. „Mi vltozott?”
b) 4—5 trgyat elvesznk. „Mi hinyzik?”
c) hinyos rajzokat mutatnak. ‚Mi hinyzik rluk?”
d) Hibs rajzokat mutatunk. „Mi a hiba?
9. Sznek megfigyelse, felismersk gyakorlsa. Pl. a termszetben,ltzkdsben, trgyi krnyezetben, jtkokon stb.
10. Adott brk s elhelyezkedsknek megfigyelse. Lnyeges az brk irnya s egymshoz val viszonya.
a) Az brkat 3—4 msodpercig megfigyelhetik a gyerekek, utna lerajzoljk.
b) Klnbz brk. Egy adott bra rmutatsakor a gyerekek tapsolnak. Pl. Ha ferde egyenesre mutatunk.
11.Relcis szkincs fejlesztse.
a) Felismerssel, rmutatssal. Pl. eltt, mgtt, alatt, fltt, pici, kicsi, kzepes.
b) nllan kell megnevezni. Pl. „Hol li?” „Mekkora’?”
Beszdmozgs fejlesztse, szkincsbvts
1. Artikulcis mozgs fejlesztse
a) Ajakgyakorlatok, pl cscsrts, nevets
b) Nyelvgyakorlatok Pl. Utnozzuk, hogyan lefetyeli a cica a tejet!
c) Hangadsi gyakorlatok Lgvtel, egy msodpercig visszatartjuk s kilgzskor az „a- magnhangzprt ejtjk.
d) Hanger gyakorlatok Labdagurts kzben klnbz magnhangzk hangoztatsa. Amikor a labda indul hangosan, majd a labda lassulsval egyre halkabban mondjuk a magnhangzkat. Lehet fordtva is. Klnbz mondkk elmondsa halk indts utn egyre hangosabban.
2. Sztagsorok, szavak mondogatsa
• Pl.: nd, nd... kt,kt... • Katika, Katika... jele, jele...
3. Nyelvtrk gyakorlsa
p1.: Kt pk kt szp kk kpet kr
4. Fogalmak, ffogalmak kialaktsa
a) Szgyjtsek adott kpekrl. (Tmacsoportok jelentstartalom szerint)
b) Mondatalkotsok adott kpekrl.
c) sszefgg beszd gyakorlsa kpsorokrl.
d) Relcis szkincs kialaktsa. Ismerjk a kvetkez fogalmakat: pl alatt, fltt, mgtt, eltt, mellett, rengeteg sok, nhny, ugyanannyi, reggel, dleltt, dlutn, este, kvl-bell, klseje belseje, elejn—kzepn—vgn, lefel- felfel egyenl nagysg, azonos, eltr, hasonl, klnbz, els, utols, utols eltti stb.
e) Ffogalmak kialaktsa.
Elszr adott fogalomhoz szgyjts, utna felsorols alapjn a ffogalmak megnevezse. A gyerekek ismerjk a kvetkez ffogalmakat: p1.: llat, btor, edny, kszer, lelmiszer, fegyver, fehrnem. gp, gymlcs, hangszer, lbbeli, hzillat, jrm, jtk, madr, nvny, trgy, tisztlkodsi eszkz, szerszm, ruhanem, sport, sportszer, vadllat, virg, zldsg stb.
|