Fj/ Jtkok 2
2008.07.24. 14:06
Ablakon kitekints
a) lljunk a gyermekkel az ablakhoz. Nzeldjnk. Vlasszunk ki az utcrl egy-egy trgyat-szemlyt. Nevezzk meg. A gyermeknek ezt ( ezeket) meg kell keresnie. Igy sz egsz belthat teret alaposan meg kell figyelnie, t kell tekintenie. Pl.: „Ltok egy kutyt” Egy nnit ltok esernyvel.” Egy motoros rendrt ltok.” Egy zld levlszekrnyt ltok.” b) Ha meggyzdtnk arrl, hogy a gyermek mr biztonsggal, gyorsan vlaszol, cserljnk Szerepet.
„Nv-t”jtk
Jelljnk ki egy kiindul pontot a szoba egyik falnl, tvolabb pedig a cl helyt. A gyermek a kiindul pontra ll s csak akkor lphet egy lpst elre, amikor a felsorolt szavak kztt a Sajt nevt meghallja. Pl.: „hz, klyha, virg, Pter, alma, baba, Pter, aut, labda, szk, Pter....stb”. A szavakat monoton hangon kell sorolni. - Ha a gyermek nem lpett elre a nevt hallva, akkor meglltjuk, s egyet vissza kell lpnie. Ha nem tved, jutalom vrja a clnl. Ezt a jtkot 4-5 fs gyermekcsoporttal is eljtszhatjuk, ilyenkor minden gyermek nevt beillesztjk a trgynevek sorba. Ha versenyjtkot terveznk, akkor minden gyermek kezbe ngy kockt adunk, ha valaki hibzik, egy kockt letesz. Akinek a clnl minden kockja a kezben van, az a gyztes Aki elveszette valamennyi kockjt tkzben, az kimarad a jtkbl a kvetkez krig.
Hz-t” Jtk
Ezt a jtkot hasonl szablyok szerint jtszhatjuk, mint a,, nv-t” jtkot, azzal a klnbsggel, hogy itt a hz szt emeljk ki, azaz a gyermek a hz sznl lphet egyet elre. Nehezthetjk a jtkot gy, hogy megvltoztatjuk a mozgst ( elre lps helyett guggols, taps ...)‚ vagy a szavak sorba a gyermek nevt is beillesztjk, de ebben a jtkban a sajt nv hallatra nem szabad mozdulni.
Mutats dalok
vods csoportokban is kedvelt, jl ismert neklsi md, hogy a dalocskkat kifejez mozdulatokkal ksrik Majd minden gyermekdal alkalmas arra, hogy az egyes szavakhoz mozdulatokat kapcsoljunk. A jtk abbl ll. hogy a szavakat fokozatosan elhagyjuk s a mozdulatokkal, valamint a dallam ddolsval „nekelnk”. Elszr mindig csak egy szt helyettestnk mozdulattal.
ptkockk keresse
Vegynk ki egy ptkockt a dobozbl s mutassuk meg a gyermeknek. Dugjuk el a htunk mg, majd krjk meg, hogy egy ugyanolyan kockt keressen. Ha kivett egyet is, a kettt hasonltsuk ssze. Sikeres megoldsok esetn az egyidejleg azonostand kockt szmt tig nvelhetjk.
Lvldzs
Egy nagyobb paprlapot, csomagolpaprt zsrkrtval megfeleznk. A kt trflen klnbz sznnel tz-tz pontot jellnk ki. Egyms pontjait egy-egy gyors mozdulattal, - gyors vonalhzssal - kell „lelni”. A „leltt” pontokat nem lehet jra clba venni. Az a nyertes, akinek tbb tallata van.
rint Jtk
Mindenekeltt pontosan megbeszljk a jtk menett a gyermekkel, majd egy kendvel bektjk a szemt. Knnyedn megrintjk a testnek egy pontjt s azt vrjuk, hogy mutassa meg az rints helyt.
Emberfests
Csomagolpaprt tertnk a padlra. Rfektetjk a gyermeket s krberajzoljuk. Ezutn a gyermek felll s berajzolja az arcot, a testrszeket, a ruhzatot. Hasonl mdon jtszhatunk babval, mackval s ms jtktrgyakkal.” Ltom, amit te nem ltsz!”
Ltom, amit te nem ltsz!
Ez. A jtk mindenhol jtszhat. Keressnk a szobban vagy a kertben egy trgyat s vlasszuk ki egy tulajdonsgt Pldul a sznt, (pl: barna szk) s a kvetkezket mondjuk Ltom, amit te nem ltsz ..‚ a valami barna szn.” A gyermeknek meg kell neveznie minden barna trgyat, de mi csak a szknl helyeseljnk. - Ezutn a gyermeken a sor, vlaszt trgyat s hozz tulajdonsgot Most neknk kell megtallni a trgyat az adott tulajdonsg alapjn. Majd ismt szerepcsere kvetkezik. gyeljnk arra, hogy pontosan a kigondolt dolgot neveztessk (nevezzk) meg. A hasonlt ne fogadjuk el.
Kplottval, puzzle-val vgzett jtk
A kereskedelemben kaphat kpes puzzle jtkokat hasznljuk fel. Kzsen ptjk fel. a kpet a hasznlati utasts szerint. . –
gi s Olgi
gi s Olgi kt bbu. Knnyen elkszthetk fakanlbl s sznes zsebkendkbl. A magyarzat gy szk „ Ez itt gi, ez itt Olgi. Egyikk sem tud mg helyesen beszlni. gi csak- „”-s szavakat, Olgi pedig csak o -s szavakat tud mondani. gi azt mondja: p, vll, ll. pr, mzst, Olgi pedig: oll, holl ‚orr, ott, hol stb.” A gyermeknek ( gyermekeknek) az elhangz szavakbl egyenknt el kell dntenie, hogy azt melyik bb tudja kimondani. A Jtk menete: - Tartsuk mindkt bbt a keznkbe, fordtsuk arccal a gyerek fel. Mondjunk egy szt, pl holl. Ha a gyermek Olgit vlasztotta, akkor a bb rmmel ismtli a holl szt. Ha a vlasz tves volt, akkor a bbu fejt ingatja s tbbszr ismtli a sajt nevt (gi, gi). Azokat a szavakat, amelyekben az „o” s az ‚a” is elfordul, mindkt bb ki tudja mondani. Ha a gyermek ezt magrl mg nem ismeri fel, a bbk mindketten egyms. fel fordulva felvltva ondogatjk Pldk gi szavaira: mk, tl, lt, lz, bl, pfrny stb. Olgi: l, lom, toll, t, l, h, s, morog, lott,
rol, kr, homok stb. Agi s Olgi: lom, hrom, vrom, prom, krom, kom - bkom, kosr, tojs stb.
Gyngysorok
Hrom klnbz szn gyngyb1 fznk egyszer mintt A gyereknek az a feladata, hogy folytassa a sort ( pl: piros, zld, kk, piros-, zld, kk). A minta fokozatosan nehezedhet (p1.: p-k-k-z, p-k-k-z) az ismtld egysgeket egszen ht e1emig nvelhetjk.
Gyufaszl figurk ptse
A gyermek eltt ptsnk hrom gyufaszlbl ( plcikkbl ) egyszer formi. Takarjuk 1e; ezutn krjk meg a gyereket, hogy emlkezetbl ptse fel ugyanazt. A gyakorlatot bvthetjk t gyufasz1ig.
Clba dobs
Helyezznk egy nagyobb ptkockt a padlra Kb. kt mteres tvolsgbl prbljk meg eltallni a kockt a labdval. Felvltva dobunk. Nehezthet a jtk azzal, ha kockkbl ptett kapuba kell clozni.
Zskbamacska
Rejtsnk cl egy zskba nhny knnyen felismerhet trgyat ( fs, kefe, kulcs, kanl, ceruza pohr, alma) A gyermek nyljon egy kzzel a zskba s prblja meg tapintssal felismerni a trgyakat Ha gy nem sikerlne, prblhatja a msik kezt is. Minden felismert trgyat kivehet a zskbl
ptkockk vlogatsa
Klnbzfajta ptkockkat, sszeilleszthet, sztszedhet jtk - elemeket egy nagy dobozba gyjtjk vagy a sznyegre bortjuk. Ezutn a gyermekkel egytt „rendet rakunk”. Vlogassunk klnbz szempontok - sznek, formk, nagysg - szerint.
Figyeljnk arra, hogy az ptelemek sokasgban az ppen keresettek kzl egy se maradjon ki, ( vagyis Pl. forma szerinti rendezsnl az sszes kerek, vagy sszes rvid stb. a dobozba kerljn).
„ Nagynnimnek van egy macskja”
Ez ttal a gyermeknek ( vagy csoportnak) az a feladata, hagy a macska szra figyeljen egyszer mondatokban. Ha a macska szt hallja, fel kell llnia, ha a sz jbl elfordul, akkor le kell lnie. A mondatok ismtldnek, de mindig csak az utols szt vltoztatjuk meg. Pl.: A nagynnimnek van egy kutyja. A nagynnimnek van egy macskja. (felll) A nagynnimnek van egy hza. A nagynnimnek van egy kecskje. A nagynnimnek van egy mcskja. (lel )Ha tbb gyerekkel jtszunk, akkor egy msik szra kell mozdulnia.. Neheztjk a jtkot gy, hogy a mondatokban tbb sz is vltozik, de a gyermeknek mindig ugyanarra kell mozdulnia, felllni s lelni. pl Zsuzsi csokoldt eszik. (felll) Zsuzsi labdval jtszik. Zsuzsi csokoldt eszik. (lel) Ebben az esetben a csokold sznl kell a gyerekeknek a megbeszls szerint cselekedni. Ha a csoportban trtnik a jtk, akkor minden gyermek kap egy, a tbbiektl eltr mondatot, amelyre a fenti mdon kell „mozognia”.
Ikrek megtallsa
Az ptkocka-dobozbl egy ptkockt kiemelve arra krjk a gyermeket, hogy is vegyen ki egy ugyanolyt, tallja meg az ikerprjt.
Egy kis matrz”
Hasonlan az elzekhez az a feladatunk, hogy egy trtnetet mondunk el gy, hogy egyre tbb szt helyettestnk mozgssal. A gyakorls sorn mindig egy szval tbbet hagyjunk el a trtnetbl, addig amg az ismtlsek vgn mr csak a mozdulattal ki nem fejezhet szavak maradtak meg.
Fons
Ahhoz, hogy szp sznes fonatot ksztsnk, meghatrozott sorrendben hasonl mozdulatokat kell vgezni egyms utn. Balrl kvlrl kzpre, jobbrl kvlrl kzpre stb. Hrom sznes szalag vagy vastagabb szl fonal szablyos fonsra tantjuk meg a gyermeket.
Emberkk megjegyzse
Az asztalra egy tlkban gombot, gyngyt, babot stb. helyeznk. Elszr hrom, ksbb t elembl emberkt” ptnk, amit a gyermeknek jl meg kell figyelnie. Letakars utn krjk meg, hogy is ptse fel ugyanazt. Egyszerre mindig csak egy figurt mutatunk be.
Lvldzs
Ez a feladat azonos az I. fokozatban lert „lvldzs” jtkkal, de ezttal a zsrkrta s a csomagolpapr helyett kisebb mret A4-es lapot s sznes ceruzt hasznlunk. Ezltal a feladat nehezebb.
Szoborfigura:
Fogjuk meg a gyermek kezt, s nhny msodpercig forogunk krbe-krbe. Majd elengedjk egymst, s szoborr merevednk egy adott tartsban. A gyermeknek az a feladata, hogy prblja meg a „szobor” testhelyzett utnozni s nhny msodpercig mozdulatlan maradni.
Tk osztlyozsa
Klnbz nagysg s formj csavarokat, szgeket, tket tartalmaz dobozbl vegynk el egyet- egyet. A gyermek velnk egytt vlogassa ki a hozz hasonlkat Addig jtszunk, amg minden egyes darab sztvlogatsa meg nem trtnt.
Gombok vlogatsa
Az elzekben bemutatott jtk ugyangy gombokkal is elvgezhet: a vlogats, rendszerezs meghatrozott szablyok alapjn trtnik.
|