Fj/ Gondolkodást, beszédet fejl.játék
2008.07.24. 14:08
(12.rész)
A gyermek gondolkodását és beszédét fejlesztő, óvodában alkalmazható játékok
„Cselekedtető játék:
A játék lényege a mozgás, a cselekvés. Az óvodapedagógus adja a utasításokat. Pl. Tedd a labdát a székre! A kék székre tedd a labdát A labdát tedd a szék mögé! stb. A gyermekek a feladat végrehajtásakor ismételjék el a feladatot!
Fejlesztési lehetőségek:
Térpercepció. Térbeli irányok ‚viszonyok megismertetése a körülötte levő tárgyakkal.
A téri viszonyokat kifejező verbális kifejezések megtanítása.
„Azt gondoltam, hogy...”
Az óvodapedagógus kezdi a játékot. Azt mondja: „Azt gondoltam, hogy ...“ és Utána valamilyen cselekvést végez. Pl. helyben szökdel, kockából épít valamit, stb. A gyermekeknek, miután felismerték az óvodapedagógus cselekvését, be kell fejezni a mondatot. Pl. Azt gondoltam, hogy ugrálok. Aki kitalálta, az gondolhat. Ettől kezdve már a gyermekek játsszák el illetve fejezik ki szóban gondolataikat.
„Mondd el, mi a szabálya!”
A gyermekek körben állnak, ülnek, az óvodapedagógus középen egy labdával. „Jól figyeljétek meg, hogy hogyan adom tovább a labdát.” Aki rájön a szabályra, elmondja azt, utána ő állhat be a körbe, találhat ki új szabályt.
Szabály p1. minden második gyermeknek dobja a labdát, csak a lányoknak gurítja, stb.
„Szobor játék”
Kiválasztunk két gyermeket. Úgy állítjuk őket, hogy ne lássák egymást! Ezután egyikük „szobrot” alakít. Úgy áll, ahogy szeretne. A másik a gyermekek irányításával megpróbál ugyanolyanná válni. A csoport mondja, hogy mit tegyen. Pl. Emeld fel a karod és hajlítsd be!, stb. Ha sikerült és a két szobor ugyanolyanná változott, a szereplők cserélődnek. A gyermekek csak szóval irányítsák társukat!
„Ellentétpár játék”
Az óvodapedagógus egy szót mond a gyermeknek, aki annak az ellentétét mondja. Pl. tél-nyár, keserű-édes, kemény-puha, fent-lent, fekete-fehér, lassú- gyors, több-kevesebb, sétál-fut, stb.
Fejlesztési lehetőségek:
o Térpercepció. A téri viszonyokat kifejező verbális kifejezések megtanítása.
o Verbális fejlesztés. Cselekvések, térbeli viszonyok-irányok, formák, színek, méret, különbség, ellentétesség.
„Mi hiányzik?”
Néhány tárgyat az asztalra tesz az óvodapedagógus, közösen megnevezzük. (Mondatokat is alkothatunk velük.) Ezután a gyermekek becsukják szemüket, az óvodapedagógus „elvarázsol” egy-egy játékot. Ki kell találni a gyermekeknek szemük kinyitása után „Mi hiányzik?” Nehezítés: egyszerre több játékot dug cl az óvodapedagógus. Játszható így is: egy-egy gyermek egy játék nevét mondja, az óvodapedagógus sorba rájuk mutat, egy gyermeket kihagy, minek a neve maradt ki?
Fejlesztési lehetőségek:
o Auditív memória fejlesztés.
o — Vizuális zártság. —
o Verbális fejlesztés: a tárgyak neve.
„Bumm- játék” Labdázás számolással
A gyermekek labdájukat a földre pattintják, számolnak is hozzá: egy, kettő, három stb minden ötödik számnál azt kell mondani: Bumm! Ez a játék alkalmas a beszéd és a mozgás koordinálására. Mozgásfejlesztésre, szem-kéz koordinációra és a figyelem fejlesztésére.
„Nem látjuk játék”
Gyermekek az óvodapedagógussal szemben helyezkednek el. Az óvodapedagógus szóbeli instrukciót ad, de ezzel ellentétes mozgást végez. Csak a szóbeli instrukció alapján szabad a gyermekeknek cselekedniük, mozogniuk. Az óvodapedagógus mozgását nem szabad utánozni. Pl. azt mondja futás és leül. Gyermek is lehet a játékvezető.
(Figyelemfejlesztés, koncentrációs gyakorlat.)
„Nem halljuk játék”
Az előző Játék ellentéte, a mozgást kell utánozni.
Fejlesztési lehetőségek:
* Nagymozgások: járás, futás, ugrás, mászás, kúszás. Instrukciónak megfelelően.
* Testrészek ismerete valamilyen tárgyat megérintve (p1. szék), ráülve, ráállva, átbújva rajta megtapasztalni a különböző testhelyzeteket a testrészek és a tárgy viszonylatában. (A mozgás és az instrukció szerint)
o Verbális fejlesztés: cselekvések neve, testrészek neve, téri irányok.
„Vidám átöltözés”
Egy gyermeknek megnézzük az öltözékét. Majd kimegy és valamit változtat a ruháján (fel vagy levesz valamit). Amikor bejön, a gyermekek megmondják, mi változott meg rajta. Nehezítés: egyszerre több gyermek is kimehet (2-3) ruhadarabot cserélni.
„Ne Te válaszolj!”
A gyermekek körben ülnek. Bármit kérdez az óvodapedagógus, az a gyermek nem válaszolhat, akire ránéz és rámutat, csak a tőle jobbra, majd balra ülő gyermek.
Fejlesztési lehetőségek: -
* A test koordinációs és személyi zónájának alakítása, az oldaliság kialakulásának segítése.
* Verbális fejlesztés (a kérdés és a válaszok függvényében).
ÉRTELEM FEJLESZTŐ JÁTÉKOK
HALLÁSFEJLESZTŐ ÉS HANGKÉPZŐ JÁTÉKOK
Hol ketyeg?
Játszhatja: 3 eves kortól 3—25 gyermek Kellék: hangosan ketyegő óra
Egy gyermeket küldjünk ki a szobából. Rejtsük el az elég hangosan ketyegő órát Úgy, hogy ne lehessen látni. csak hallani, p1. ajtó, könyv mögé. szekrény alá stb. Hívjuk be a keresőt, aki a legnagyobb csendben körbejárja a szobát, és figyeli az Óra hangját. Ha már meghallotta és tudja az irányt. akkor igyekszik megállapítani az óra helyét. Erre csak egész nagy Csendben lesz képes. Ha megtalálta. más megy ki helyette.
Hangkeresés
Játszhatja: 3 éves kortól 2—25 gyermek
Egy gyermeket kiküldünk a szobából, egy másikat pedig elbújtatunk valahová pI. szék mögé, asztal alá, sarokba stb., hogy ne lehessen látni. Behívjuk a keresőt, aki megáll az ajtóban, és figyeli, hogy merről hallja az elbújt gyermek hangját. Aki elbújik, az néhány hangot énekelve Jelzi hollétét, pI. „itt vagyok” vagy „keress meg” szavakat énekelve mondja, esetleg nyávog vagy ugat. Addig játsszák, míg a kereső rá nem talál. új szereplőkkel lehet folytatni. Kis gyermekek kedvelt játéka, nagy Öröm és sikerélmény, ha megtalálják a bújót.
Hol szól a csengő?
Játszhatja 3 éves kortól 3-25 gyermek
Három gyermeknek kendővel kössük be a szemét, és vigyük őket a szoba három különböző pontjára. Mindegyiket forgassuk meg jól a tengelye körül, hogy ne tudjon tájékozódni. Valahol a szobában, lehetőleg a három gyermektől egyenlő távolságra megszólaltatunk egy csengőt. A bekötött szeműeknek oda kell menniük, ahol a csengő szál. Aki először ér oda, az a győztes.
Csöpörög az eső
Játszhatja: 3 éves kortól 3—40 gyermek
A gyermekek egyenes háttal asztal mellett ülnek, kezüket az asztalra fektetik. A játékvezető különböző vezényszavaira meghatározott ujj- és kézmozgásokat végeznek, amivel hangutánz6 zörejeket hoznak létre. Így a csendes esőtől egészen egy nagy viharig fokozhatjuk a játékot. A sorrendet nem szükséges betartani, kedvünk és belátásunk szerint válogathatunk a felhasználandó vezényszavakban. Csöpörög az eső: felhúzott ujjakkal felváltva ütögetik az asztalt, hogy a körmük is odaérjen mintha zongoráznának.
o Szitál: nyújtott ujjakkal zongoráznak
o Esik: két mutatóujjat felváltva ütik az asztal széléhez
o Jégeső: az ujjpercek csontos végével kopognak
o Szélvihar: kezeket fej felett lóbálják, mintha fákat fújna a szél
o Hóvihar: kezeket fel-le mozgatják, mintha a hó szállingózna
o Mennydörög: ököllel dörömbölnek
o Villámlik: mindenki felemeli a kezét
o Bumm: egyszerre lecsapják a tenyereket az asztallapra
o Kisüt a napocska: egy kezet a magasba nyújtanak és az ujjakat szétfeszítik, mintha napsugár lenne
o Lemegy a nap: ökölbe szorított kezüket lassan ölükbe engedik.
Ha már jól ismerik a játékot, behunyt szemmel még jobban figyelhetnek a hangokra. Asztal mellett ülve, hosszabb ideig tartó várakozásnál, pl. ebéd előtt jól alkalmazhatjuk ezt a játékot. A kar- és a kézizmokat erősíti, a finom ujjmozgások begyakorlása különösen az írás-előkészítésnél fontos, ehhez nyújt segítséget ez a játék. A vezényszavakat fokozatosan tanítsuk meg a gyermekeknek, és szigorúan tartassuk be velük a mozdulatokat, nehogy fegyelmezetlenné váljék a Játék.
Kismadárka
Játszhatja: 3 éves kortól —25 gyermek
A gyermekek félkörben helyezkednek el, néhány lépéssel előttük, nekik háttal ül az egyik játékos. A játékvezető úgy üljön a középső gyermek mellé, hogy fejét az ő ölébe hajthassa, Így biztos, hogy nem tud majd leskelődni. Amikor a középső gyermek azt mondja, hogy „Kismadárka, adj egy hangot!”, akkor a Játékvezető rámutat valakire, akinek hangosan azt kell válaszolnia, hogy „Kukurikij!”. A kérdező anélkül, hogy hátranézne, Igyekszik kitalálni, hogy melyik gyermek szólt. Ha eltalálta, helyet cserélnek, és így folytatják tovább a Játékot. Ha nem találta el, akkor a játékvezető még kétszer mutathat rá ugyan- erre a gyermekre. Amennyiben a kérdező most sem találta ki, akkor más gyermekre kell mutatni. Csak akkor játszhatjuk ezt a játékot, ha a gyermekek már jól ismerik egymást és képesek a hangokat megkülönböztetni.
Nehezíthetjük a játékot úgy, hogy más madárhangot adnak ki vagy pedig elváltoztatják a saját hangjukat.
Sziszegés
Játszhatja: 2 éves kortól 1—40 gyermek
A gyermekek tiszta, szép kiejtését, beszédét fejleszti ez a kedvelt játék. A gyermekekkel szemben foglal helyet a játékvezető, akinek kérdésére közösen vagy egyénileg válaszolnak a gyerekek.
o Hogyan sziszeg a kígyó? sz-sz-sz
o Hogyan zümmög a légy? z-z-z
o Hogyan hívjuk a cicát? c-c-c
o Hogyan pöfög a mozdony? s-s-s
o Hogyan búg a repülőgép? r-r-r
Még sok hasonló kérdést tehetünk fel a gyerekeknek. Szótagokkal is gyakorolhatjuk a helyes kiejtést. A játékvezető mindent háromszor ismétel, és a gyerekek azonnal utánamondják, Illetve vele- mondják a következőket.
Szi, szé, sze, szá, sza, szo, szö, szu, szü
Isz, ész, esz, ász, asz, osz, ösz, usz, üsz
Zi, zé, ze, zá, za, zo, zö, zu, zü
Iz, éz, ez, áz, az, oz, öz, uz, üz
Ci, cé, ce, cá, ca, co, cö, cu, cü
Li, lé, le, lá, la, lo, Iö, lu, lü.
GYORS REAGÁLÓKÉPESSÉGET FEJLESZTŐ JÁTÉK
Kaparászó egerek
Játszhatja: 3 éves kortól 6—25 gyermek
KelIék:1 asztal
Egyik játékos a macska, asztal alá bújva várja az egerek megjelenését. 4—5 gyermek mint egérke körülállja az asztalt, és körmükkel kaparásznak a lapján. Elővigyázatosan teszik ezt, mert a macska egy óvatlan pillanatban felkaphat, hogy elfogja az egyik egeret. Akit elfogott, azzal helyet cserél, ha nem kapott el senkit, továbbra is ő marad lent. Ha több a játékos, mint ahányan elférnek az asztal körül, akkor csoportonként cseréljük le az egérkéket.
|