Fj/ Megfigyel kpessg, figyelem fejl
2008.07.24. 14:09
MEGFIGYELKPESSGET FEJLESZT JTKOK
Utnz tornszs
Jtszhatja: 3 ves kortl 4—25 gyermek
A gyermekek egyms mgtt sorakozva krbe Jrnak. Egy felntt vagy egy gyes gyermek vezetnek elre ll. A sor elindul, s mozgs kzben a vezet klnbz mozdulatokat vgez, pl. kezt felemeli, lehajol, flt fogja, lugrssal halad stb. A tbbiek pontosan utnozni igyekeznek a vezet mozdulatait, kizrlag megfigyels alapjn. Beszlni nem szksges, akr sikerl a mozdulat, akr nem. A vezet szemlyt idnknt vltoztassuk, mert mindenki szeret ltalban irnytani, aki pedig nem, annak lehetsget nyjtunk azzal, hogy flnksgt lekzdve vezet lehessen. Nem knny feladat j mozdulatokat kitallni s vltozatosan, rdekesen irnytani a jtkot.
Kis kanl
Jtszhatja: 3 ves kortl 4—25 gyermek
Krben llnak a gyermekek. Egyikk a jtkvezet, aki a vers elmondsa utn valamilyen mozdulatot vgez. Ezt kell utnozni a tbbieknek.
Mi vltozott meg?
Jtszhatja: 3 ves kortl 4—25 gyermek
Mindenki jl megfigyeli azt a gyermeket, aki a kr kzepn nagyon lassan megfordul maga krl. Ezutn kikldjk a szobbl, s ott megvltoztat magn valamit, Pl. cipzsinrjt kikti, kabtjt kigombolja, hajt mskpp igaztja, mellnykjt leveszi stb. Bejn Ismt a krbe, s lassan megfordul. Aki elszr fedezi fel hogy mi vltozott meg rajta, az kvetkezik. Kisebb gyerekeknl egy felntt vagy nagyobb gyerek segtsen a ruhzat megvltoztatsban.
Mi van a zacskban?
Jtszhatja 3 ves kortl 4-25 gyermek
Egy zacskba rejtsnk el a gyermekek ltal Ismert trgyakat, valamivel tbbet, mint ahnyan jtszanak. Ilyenek: ceruza, kisaut, ptkocka, gysz, ednykk stb. Kisebb gyerekeknek megmutatjuk, hogy mit rejtnk el, nagyobbaknl titokban dugjuk a zacskba. A gyerekek flkrben helyezkedjenek el, velk szemben a jtkvezet, kezben a zacskval. Egy gyermeket kisz6lt maghoz, az belenyl a zskba, mikzben a jtkvezet sszefogja a zsk szjt, nehogy bele tudjon lesni. Addig tapogat, mg megllaptja, hogy mit fogott meg. Hangosan megmondja, majd kihzza, a tbbiek pedig ellenrzik, hogy jt mondott-e vagy hibzott. Nagyobbak jtszhatjk gy is, hogy aki belenylt a zacsk6ba, az nem mondja ki a nevt, hanem csak azt, hogy mit tapint, s mit rez. A tbbiek Igyekeznek kitallni, hogy mit ragadott meg, pl. „megfogtam valamit, ami. hosszks, sima s hegyes”, vagyis ceruzt.
Mit sgtam?
Jtszhatja: 3 ves kortl 4—25 gyermek
A gyerekek nagy krbe lnek. A jtkvezet egyet maghoz hv, s gy, hogy a tbbiek ne halljk meg, a flbe sg egy feladatot, amit ennek a gyereknek meg kell oldania. Ilyen lehet p1.:
— Menj ki az ajtn, kopogj, s gyere be. — Ezt a ceruzt vidd Krisztinnak. — Egy pohr vizet tegyl az asztalra. — Bogozd ki ezt a zsineget.
Minden feladatot lassan, meggondoltan vgezzen. A tbbiek csendben figyelik, hogy mit csinl, s igyekeznek kitallni, hogy mit sgott a jtkvezet. Legkzelebb annak a gyereknek a flbe lehet sgni, aki elszr tallta ki a feladatot. Ezt vagy hangosan bemondjk, vagy pedig karfelemelssel jelzik. Jl megfogalmazott, egyszer, a gyermekek korhoz ill feladatokat sgjunk.
Prosts
Jtszhatja: 3 ves kortl 2—25 gyermek Kellk: sokfle apr trgybl 2—2 darab
Kt asztalt helyeznk el egymstl nhny mter tvolsgra. Ugyanolyan apr trgyakbl az egyik darabot helyezzk el az egyik asztalon, a msikat a msikon. Kicsiknek kt-hrom darabot, nagyobbaknak tbbet. Eleinte pontosan ugyanazt, ugyanabban a sorrendben helyezzk el, Pl. ceruza, ptkocka, knyv, oll. Ksbb ugyanezeket ms sorrendbe tegyk. Ne a pontos mst tegyk fel a kt trgynak Pl.
rvid s hossz ceruza, piros s fehr ptkocka, kis kk s nagy srga aut, rzsaszn manyag babatnyr s fehr porceln felntt tnyr.
Egy gyermeket az egyik asztalhoz kldnk, s megkrjk, hogy egyenknt prostsa ssze a darabokat. Ezt is tbb fokozatban lehet vgrehajtani — Egy trgyat a kezbe vesz, azzal tmegy a msik asztalhoz, megkeresi a prjt, s valahov flreteszi. — Egy trgyat megfigyel, flreteszi az asztal sarkra s otthagyja. A msik asztalnl emlkezetbl megkeresi a prjt, s thozza az els asztalhoz, flreteszi a kettt.
— tcserli a kt darabot, egyiket tviszi, a prjt visszahozza. — Kt gyerek versenyez, hogy ki prost tbbet: ugyanarrl az asztalrl veszik el a darabokat, ktszer kt sorozatot lltunk ssze, s mindegyik gyerek egyedl dolgozik, kitesz elbb kszen? A tbbiek csendben figyelik a prostst s nem szlnak, ha hibt kvet el valamelyik. Ha mr nagyon ismerik a gyerekek ezt a jtkot, akkor olyan krtyalapokat is kszthetnk, ahol igen kicsi eltrsekre is figyelnik kell, p1. egyik kacsa jobbra, msik balra nz, az rnak csak egy mutatja van stb.
Ms, mint a tbbi
Jtszhatja 3 ves kortl 2—25 gyermek
Tegynk egy asztalra olyan trgyakat, amelyek valamilyen szempontbl sszetartoznak pl.: knyveket, ceruzkat, jtkllatokat, gymlcsket, jrmveket stb. Ezek kz tegynk egy-kt olyan darabot, amelyik nem abba a csoportba tartozik, pl. golystollat a ceruzk kz, zldsget a gymlcsk kz stb. Sztszrtan helyezzk el mindezt, majd hvjunk oda egy gyereket, akinek ki kell emelnie a nem odatartoz darabokat. A gyerekek kornak megfelelen lltsuk ssze a mennyisget s a fajtit is. Nhny sszellts lehet a kvetkez:
3 alma 1 krte
4 gymlcs 1 zldsg
5 ptkocka 1 gyufadoboz
6 zsrkrta 2 ceruza
7 pohr 2 cssze
8 llat 2 Virg
9 vadllat 2 hzillat
10 jrm 3 hinta
Szmtalan lehetsg szerint vltoztathatjuk a trgyakat. Fontos, hogy a gyerek kpes legyen megfejteni a feladatot, hogy sikerlmnye legyen. Ha nem kpes megoldani, akkor nhny szval felhvhatjuk a figyelmt a trgyak kzs tulajdonsgaira, s akkor mr megvilgosodik eltte a klnbsg.
Mrnk!
Jtszhatja: 3 ves kortl 2—25 gyermek KeIIk: klnbz mret trgyak sszehasonlts cljra
Hosszabb s rvidebb ptkockt mutassunk meg a gyerekeknek, s krdezzk meg, hnyszor fr a kicsi a nagyra? Tallgats utn valaki mrje r pontosan, s gy dntsk el a vitt. Ugyangy ptkockval btort, szobt, gyerek magassgt is megmrhetjk. Aki legjobban megkzeltette a helyes megoldst, az mrhet legkzelebb. A toronypt ednykinek egymsba helyezse mrs, mert ssze kell hasonltani a sorba raksnl a mreteket. Mg egy vagy kt gyermek dolgozik, a tbbi csendben figyeli munkjukat. Ha hibt kvetnek el, senki se szljon, mert jobb, ha sajt maguk veszik szre. Csak azt llaptsuk meg, hogy mi hosszabb vagy rvidebb. Mrst lehet vgezni zsineggel: hosszsgot, szlessget, kerletet, magassgot.
FIGYELEM FEJLESZT JTKOK
Hvogat
Jtszhatja: 3 ves kortl 6—25 gyermek
A gyermekek flkrbe lnek. Mindenki a hvogatra figyel, aki velk szemben ll. Egy gyermeket mutatujjal maghoz int, aki egszen csendben s lass lptekkel megy hozz, pedig hasonlmdon csendben annak a helyre megy. Most az j hvogat int valakit maghoz. gy cserlnek helyet, mg mindenkire sor nem kerl. Fegyelmezett, meggondolt mozdulatokra nevel.
Csengs
Jtszhatja: 3 ves kortl 6—25 gyermek Kellk: 1 cseng
A gyermekek egszen csendben nagy krben lnek. Egyik gyermek el a fldre letesszk a csengt. Aki eltt a cseng van, az felll, lehajol rte, s kt ujjval megfogja a fogjt, majd lassan felemelkedik. vatos lptekkel elindul krbe a gyerekek eltt, s lland6an gyel arra, hogy a cseng ne szlaljon meg. Ha mgis cseng, azt nem veszi figyelembe, hanem tovbbmegy. A tbbiek pedig magukban szmolhatjk, Hogy hnyszor halljk a cseng hangjt. Ha a kiszemelt gyermekhez r, megsz6laltatja a csengt, s leteszi a fldre, majd csendes lptekkel helyremegy. Most ez a gyermek kvetkezik, s viszi el az ltala kiszemelt trsnak. gy viszik egymsnak, mg mindenki sorra nem kerl. Nagyon hossz ideig nem brnak a gyerekek csendben jtszani, ezrt hagyjuk abba, mieltt fszkeldni kezdenek. Igen j alkalom, hogy a bartok egymsnak kedveskedjenek, s a csengt egymsnak vigyk. Ha j kzssggel van alkalmunk jtszani, akkor a tbbiek rendszerint „tudtam” szval nyugtzzk azt, hogy ki kinek adta t a csengt.
Hegy—vlgy
Jtszhatja: 3 ves kortl 6—40 gyermek
A gyermekek egyms mgtt krbe jrnak. Ha azt mondjuk nekik, hogy „vlgy”, akkor mindegyik gyorsan leguggol. mg a „hegy” sznl fel kell llniuk. Ezt a kt szt felvltva mondjuk nekik. Aki tved vagy pedig mindig csak a tbbieket utnozza, kiesik a jtkbl. gy egyre kevesebb lesz a jtkosok szma, aki utoljra marad bent, az a gyztes.
Ki a krbl, be a krbe!
Jtszhatja: 3 ves kortl 6—25 gyermek
A fldre olyan nagy krt rajzoljunk, hogy minden jtkos elfrjen benne. Ha a jtkvezet azt kiltja, hogy „Ki a krbl!”, akkor mindenki kifut onnt, ha pedig „Be a krbe!” hangzik el, akkor mindenki a krbe igyekszik. Ha ezt a gyerekek mr nagyon jl rtik, akkor nagyobbakkal fordtottan jtsszuk, Vagyis pp az ellenkezjt kell cselekednik, mint amit hallanak. Aki tved, az kiesik a jtkbl
ISMERETTERJESZT JTKOK
Hol vagyunk?
Jtszhatja: 3 ves kortl 4—25 gyermek
A jtkvezet meslni kezd arrl, hogy kpzeletben merre jr, mit lt. A gyermekek feladata az, hogy a trtnet alapjn kitalljk, hol vannak. Mindig a gyermekek kornak megfelel szinten lltsuk ssze a trtnet anyagt. Jrhatunk hszletben, s akkor felsoroljuk. hogy ltunk kst, brdot, zsrt, olajat, deszkt stb. s csak a vgn emltjk, ha mg nem talltk volna ki, a hst. Hasonlkppen ms zleteket is sorra vehetnk, de kirndulhatunk hegyekbe, nyaralhatunk a Balatonon vagy replhetnk a vilgrbe. Az a gyerek, aki az elbeszls kzben kitallja, hogy hol tartzkodunk, hangosan megmondhatja, hogy mit gondot. Ha tvedne, tovbb meslnk. Olyan vltozatban is jtszhatjuk, hogy csak a trtnet befejeztvel krdezzk meg ket, Hogy ki mit gondol. Fejlett csoportoknl az egyik gyermek mondja el a trtnetet. lmnyszerbb lesz az elbeszls, Ha nemcsak felsorolsra szortkozunk, hanem sznes, rdekes mesvel tarktjuk.
Kertszjtk
Jtszhatja: 3 ves kortl 12—25 gyermek
Minden 6—8 gyerekre vlasszunk egy kertszt, akik a jtk elejn kimennek a szobbl. Ezalatt a gyermekek keresnek maguknak egy virgnevet, s azt j1 megjegyzik. Bejnnek a kertszek, megllnak egyms mellett, s sorba megneveznek egy-egy) virgot. Aki olyan virgot krt, amilyen nev ppen van, azt flrelteti a „kertjbe”. Gyz az a kertsz, akinek a jtk vgn tbb virga gylt ssze.
LOGIKUS GONDOLKODST FEJLESZT JTKOK
Tvirnyts
Jtszhatja 3 ves kortl 2—25 gyermek
Nhny mterenknt helyezznk el a szobban szkeket, asztalt, dobozt, ptkockt stb. Ezek jelkpezik egy autbuszmegll, zlet, voda, t- keresztezds helyt. Elre beszljk meg a gyerekekkel, hogy A gyermekek sorba lnek. A jtkvezet felszltja az els gyermeket, s megmondja neki, hogy milyen zerepben fog elindulni: lehet gyerek, felntt, aut, kutyus stb. A jtkvezet tvolbl irnytja a gyereket, s annak mindent meg kel) tennie, amit csak mondanak neki, pl. „Indulj el; llj meg az tkeresztezdsben, s nzz krl, nem jn-e aut; menj t; lpj be a boltba; vsrol), s tedd bele ezeket a kosaradba; helyezd mell a pnztrcdat, gyere ki az zletbl” stb. Klnsen a mell, fl, al, kz stb. szavakat szjjk bele a trtnetbe, hogy elsegtsk a gyerekek tjkozdst. Tg lehetsg van klnbz trtnetek eljtszsra. Nagyobb gyerekek maguk is kitallhatnak rdekes mesket, s ekkor termszetesen a trtnet kitallja irnytja a jtkok
|