Fj/ Megfigyelő képesség, figyelem fejl
2008.07.24. 14:09
MEGFIGYELŐKÉPESSÉGET FEJLESZTŐ JÁTÉKOK
Utánzó tornászás
Játszhatja: 3 éves kortól 4—25 gyermek
A gyermekek egymás mögött sorakozva körbe Járnak. Egy felnőtt vagy egy ügyes gyermek vezetőnek előre áll. A sor elindul, és mozgás közben a vezető különböző mozdulatokat végez, pl. kezét felemeli, lehajol, fülét fogja, lóugrással halad stb. A többiek pontosan utánozni igyekeznek a vezető mozdulatait, kizárólag megfigyelés alapján. Beszélni nem szükséges, akár sikerül a mozdulat, akár nem. A vezető személyét időnként változtassuk, mert mindenki szeret általában irányítani, aki pedig nem, annak lehetőséget nyújtunk azzal, hogy félénkségét leküzdve vezető lehessen. Nem könnyű feladat új mozdulatokat kitalálni és változatosan, érdekesen irányítani a játékot.
Kis kanál
Játszhatja: 3 éves kortól 4—25 gyermek
Körben állnak a gyermekek. Egyikük a játékvezető, aki a vers elmondása után valamilyen mozdulatot végez. Ezt kell utánozni a többieknek.
Mi változott meg?
Játszhatja: 3 éves kortól 4—25 gyermek
Mindenki jól megfigyeli azt a gyermeket, aki a kör közepén nagyon lassan megfordul maga körül. Ezután kiküldjük a szobából, és ott megváltoztat magán valamit, Pl. cipőzsinórját kiköti, kabátját kigombolja, haját másképp igazítja, mellénykéjét leveszi stb. Bejön Ismét a körbe, és lassan megfordul. Aki először fedezi fel hogy mi változott meg rajta, az következik. Kisebb gyerekeknél egy felnőtt vagy nagyobb gyerek segítsen a ruházat megváltoztatásában.
Mi van a zacskóban?
Játszhatja 3 éves kortól 4-25 gyermek
Egy zacskóba rejtsünk el a gyermekek által Ismert tárgyakat, valamivel többet, mint ahányan játszanak. Ilyenek: ceruza, kisautó, építőkocka, gyűszű, edénykék stb. Kisebb gyerekeknek megmutatjuk, hogy mit rejtünk el, nagyobbaknál titokban dugjuk a zacskóba. A gyerekek félkörben helyezkedjenek el, velük szemben a játékvezető, kezében a zacskóval. Egy gyermeket kisz6lít magához, az belenyúl a zsákba, miközben a játékvezető összefogja a zsák száját, nehogy bele tudjon lesni. Addig tapogat, míg megállapítja, hogy mit fogott meg. Hangosan megmondja, majd kihúzza, a többiek pedig ellenőrzik, hogy jót mondott-e vagy hibázott. Nagyobbak játszhatják úgy is, hogy aki belenyúlt a zacsk6ba, az nem mondja ki a nevét, hanem csak azt, hogy mit tapint, és mit érez. A többiek Igyekeznek kitalálni, hogy mit ragadott meg, pl. „megfogtam valamit, ami. hosszúkás, sima és hegyes”, vagyis ceruzát.
Mit súgtam?
Játszhatja: 3 éves kortól 4—25 gyermek
A gyerekek nagy körbe ülnek. A játékvezető egyet magához hív, és úgy, hogy a többiek ne hallják meg, a fülébe súg egy feladatot, amit ennek a gyereknek meg kell oldania. Ilyen lehet p1.:
— Menj ki az ajtón, kopogj, és gyere be. — Ezt a ceruzát vidd Krisztinának. — Egy pohár vizet tegyél az asztalra. — Bogozd ki ezt a zsineget.
Minden feladatot lassan, meggondoltan végezzen. A többiek csendben figyelik, hogy mit csinál, és igyekeznek kitalálni, hogy mit súgott a játékvezető. Legközelebb annak a gyereknek a fülébe lehet súgni, aki először találta ki a feladatot. Ezt vagy hangosan bemondják, vagy pedig karfelemeléssel jelzik. Jól megfogalmazott, egyszerű, a gyermekek korához illő feladatokat súgjunk.
Párosítás
Játszhatja: 3 éves kortól 2—25 gyermek Kellék: sokféle apró tárgyból 2—2 darab
Két asztalt helyezünk el egymástól néhány méter távolságra. Ugyanolyan apró tárgyakból az egyik darabot helyezzük el az egyik asztalon, a másikat a másikon. Kicsiknek két-három darabot, nagyobbaknak többet. Eleinte pontosan ugyanazt, ugyanabban a sorrendben helyezzük el, Pl. ceruza, építőkocka, könyv, olló. Később ugyanezeket más sorrendbe tegyük. Ne a pontos mását tegyük fel a két tárgynak Pl.
rövid és hosszú ceruza, piros és fehér építőkocka, kis kék és nagy sárga autó, rózsaszín műanyag babatányér és fehér porcelán felnőtt tányér.
Egy gyermeket az egyik asztalhoz küldünk, és megkérjük, hogy egyenként párosítsa össze a darabokat. Ezt is több fokozatban lehet végrehajtani — Egy tárgyat a kezébe vesz, azzal átmegy a másik asztalhoz, megkeresi a párját, és valahová félreteszi. — Egy tárgyat megfigyel, félreteszi az asztal sarkára és otthagyja. A másik asztalnál emlékezetből megkeresi a párját, és áthozza az első asztalhoz, félreteszi a kettőt.
— Átcseréli a két darabot, egyiket átviszi, a párját visszahozza. — Két gyerek versenyez, hogy ki párosít többet: ugyanarról az asztalról veszik el a darabokat, kétszer két sorozatot állítunk össze, és mindegyik gyerek egyedül dolgozik, kitesz előbb készen? A többiek csendben figyelik a párosítást és nem szólnak, ha hibát követ el valamelyik. Ha már nagyon ismerik a gyerekek ezt a játékot, akkor olyan kártyalapokat is készíthetünk, ahol igen kicsi eltérésekre is figyelniük kell, p1. egyik kacsa jobbra, másik balra néz, az órának csak egy mutatója van stb.
Más, mint a többi
Játszhatja 3 éves kortól 2—25 gyermek
Tegyünk egy asztalra olyan tárgyakat, amelyek valamilyen szempontból összetartoznak pl.: könyveket, ceruzákat, játékállatokat, gyümölcsöket, járműveket stb. Ezek közé tegyünk egy-két olyan darabot, amelyik nem abba a csoportba tartozik, pl. golyóstollat a ceruzák közé, zöldséget a gyümölcsök közé stb. Szétszórtan helyezzük el mindezt, majd hívjunk oda egy gyereket, akinek ki kell emelnie a nem odatartozó darabokat. A gyerekek korának megfelelően állítsuk össze a mennyiséget és a fajtáit is. Néhány összeállítás lehet a következő:
3 alma 1 körte
4 gyümölcs 1 zöldség
5 építőkocka 1 gyufadoboz
6 zsírkréta 2 ceruza
7 pohár 2 csésze
8 állat 2 Virág
9 vadállat 2 háziállat
10 jármű 3 hinta
Számtalan lehetőség szerint változtathatjuk a tárgyakat. Fontos, hogy a gyerek képes legyen megfejteni a feladatot, hogy sikerélménye legyen. Ha nem képes megoldani, akkor néhány szóval felhívhatjuk a figyelmét a tárgyak közös tulajdonságaira, és akkor már megvilágosodik előtte a különbség.
Mérünk!
Játszhatja: 3 éves kortól 2—25 gyermek KeIIék: különböző méretű tárgyak összehasonlítás céljára
Hosszabb és rövidebb építőkockát mutassunk meg a gyerekeknek, és kérdezzük meg, hányszor fér a kicsi a nagyra? Találgatás után valaki mérje rá pontosan, és így döntsük el a vitát. Ugyanígy építőkockával bútort, szobát, gyerek magasságát is megmérhetjük. Aki legjobban megközelítette a helyes megoldást, az mérhet legközelebb. A toronyépítő edénykéinek egymásba helyezése mérés, mert össze kell hasonlítani a sorba rakásnál a méreteket. Míg egy vagy két gyermek dolgozik, a többi csendben figyeli munkájukat. Ha hibát követnek el, senki se szóljon, mert jobb, ha saját maguk veszik észre. Csak azt állapítsuk meg, hogy mi hosszabb vagy rövidebb. Mérést lehet végezni zsineggel: hosszúságot, szélességet, kerületet, magasságot.
FIGYELEM FEJLESZTŐ JÁTÉKOK
Hívogató
Játszhatja: 3 éves kortól 6—25 gyermek
A gyermekek félkörbe ülnek. Mindenki a hívogatóra figyel, aki velük szemben áll. Egy gyermeket mutatóujjal magához int, aki egészen csendben és lassú léptekkel megy hozzá, ő pedig hasonlómódon csendben annak a helyére megy. Most az új hívogató int valakit magához. Így cserélnek helyet, míg mindenkire sor nem kerül. Fegyelmezett, meggondolt mozdulatokra nevel.
Csengős
Játszhatja: 3 éves kortól 6—25 gyermek Kellék: 1 csengő
A gyermekek egészen csendben nagy körben ülnek. Egyik gyermek elé a földre letesszük a csengőt. Aki előtt a csengő van, az feláll, lehajol érte, és két ujjával megfogja a fogóját, majd lassan felemelkedik. Óvatos léptekkel elindul körbe a gyerekek előtt, és álland6an ügyel arra, hogy a csengő ne szólaljon meg. Ha mégis cseng, azt nem veszi figyelembe, hanem továbbmegy. A többiek pedig magukban számolhatják, Hogy hányszor hallják a csengő hangját. Ha a kiszemelt gyermekhez ér, megsz6laltatja a csengőt, és leteszi a földre, majd csendes léptekkel helyremegy. Most ez a gyermek következik, és ő viszi el az általa kiszemelt társának. Így viszik egymásnak, míg mindenki sorra nem kerül. Nagyon hosszú ideig nem bírnak a gyerekek csendben játszani, ezért hagyjuk abba, mielőtt fészkelődni kezdenek. Igen jó alkalom, hogy a barátok egymásnak kedveskedjenek, és a csengőt egymásnak vigyék. Ha jó közösséggel van alkalmunk játszani, akkor a többiek rendszerint „tudtam” szóval nyugtázzák azt, hogy ki kinek adta át a csengőt.
Hegy—völgy
Játszhatja: 3 éves kortól 6—40 gyermek
A gyermekek egymás mögött körbe járnak. Ha azt mondjuk nekik, hogy „völgy”, akkor mindegyik gyorsan leguggol. míg a „hegy” szónál fel kell állniuk. Ezt a két szót felváltva mondjuk nekik. Aki téved vagy pedig mindig csak a többieket utánozza, kiesik a játékból. Így egyre kevesebb lesz a játékosok száma, aki utoljára marad bent, az a győztes.
Ki a körből, be a körbe!
Játszhatja: 3 éves kortól 6—25 gyermek
A földre olyan nagy kört rajzoljunk, hogy minden játékos elférjen benne. Ha a játékvezető azt kiáltja, hogy „Ki a körből!”, akkor mindenki kifut onnét, ha pedig „Be a körbe!” hangzik el, akkor mindenki a körbe igyekszik. Ha ezt a gyerekek már nagyon jól értik, akkor nagyobbakkal fordítottan játsszuk, Vagyis épp az ellenkezőjét kell cselekedniük, mint amit hallanak. Aki téved, az kiesik a játékból
ISMERETTERJESZTŐ JÁTÉKOK
Hol vagyunk?
Játszhatja: 3 éves kortól 4—25 gyermek
A játékvezető mesélni kezd arról, hogy képzeletben merre jár, mit lát. A gyermekek feladata az, hogy a történet alapján kitalálják, hol vannak. Mindig a gyermekek korának megfelelő szinten állítsuk össze a történet anyagát. Járhatunk húsüzletben, és akkor felsoroljuk. hogy látunk kést, bárdot, zsírt, olajat, deszkát stb. és csak a végén említjük, ha még nem találták volna ki, a húst. Hasonlóképpen más üzleteket is sorra vehetünk, de kirándulhatunk hegyekbe, nyaralhatunk a Balatonon vagy repülhetünk a világűrbe. Az a gyerek, aki az elbeszélés közben kitalálja, hogy hol tartózkodunk, hangosan megmondhatja, hogy mit gondot. Ha tévedne, tovább mesélünk. Olyan változatban is játszhatjuk, hogy csak a történet befejeztével kérdezzük meg őket, Hogy ki mit gondol. Fejlett csoportoknál az egyik gyermek mondja el a történetet. Élményszerűbb lesz az elbeszélés, Ha nemcsak felsorolásra szorítkozunk, hanem színes, érdekes mesével tarkítjuk.
Kertészjáték
Játszhatja: 3 éves kortól 12—25 gyermek
Minden 6—8 gyerekre válasszunk egy kertészt, akik a játék elején kimennek a szobából. Ezalatt a gyermekek keresnek maguknak egy virágnevet, és azt jó1 megjegyzik. Bejönnek a kertészek, megállnak egymás mellett, és sorba megneveznek egy-egy) virágot. Aki olyan virágot kért, amilyen nevű éppen van, azt félreülteti a „kertjébe”. Győz az a kertész, akinek a játék végén több virága gyűlt össze.
LOGIKUS GONDOLKODÁST FEJLESZTŐ JÁTÉKOK
Távirányítás
Játszhatja 3 éves kortól 2—25 gyermek
Néhány méterenként helyezzünk el a szobában székeket, asztalt, dobozt, építőkockát stb. Ezek jelképezik egy autóbuszmegálló, üzlet, óvoda, üt- kereszteződés helyét. Előre beszéljük meg a gyerekekkel, hogy A gyermekek sorba ülnek. A játékvezető felszólítja az első gyermeket, és megmondja neki, hogy milyen zerepben fog elindulni: lehet gyerek, felnőtt, autó, kutyus stb. A játékvezető távolból irányítja a gyereket, és annak mindent meg kel) tennie, amit csak mondanak neki, pl. „Indulj el; állj meg az útkereszteződésben, és nézz körül, nem jön-e autó; menj át; lépj be a boltba; vásárol), és tedd bele ezeket a kosaradba; helyezd mellé a pénztárcádat, gyere ki az üzletből” stb. Különösen a mellé, fölé, alá, közé stb. szavakat szőjjük bele a történetbe, hogy elősegítsük a gyerekek tájékozódását. Tág lehetőség van különböző történetek eljátszására. Nagyobb gyerekek maguk is kitalálhatnak érdekes meséket, ás ekkor természetesen a történet kitalálója irányítja a játékok
|