Fj/ Játékok 1
2008.07.24. 14:16
Fejlesztőjátékok 3 éves kortól
Fejlesztő játékok
Fejlesztő játékok A gyermekek számára a játék a legfontosabb napi elfoglaltság, mert míg az étel a testet táplálja a játék a szellemet. A játék a gyermek számára egyszerre munka, tanulás és szórakozás. Ez a társas kapcsolatok színtere, a gyermek ezen keresztül tapasztal meg rengeteg mindent "kicsiben", amit még testi éretlensége miatt nem tehetne. Ezen keresztül sajátít el dolgokat, és ezen át dolgoz fel eseményeket. A játék egy komplex fogalom, csoda, fantasztikus vonzerő.
A játékon keresztül tanulni kényelmes és sokkal kedvezőbb, mint leültetni okosodni a gyermeket. A játék mulatságos, vidám dolog, és lehetőséget ad arra, hogy fizikailag megragadjunk valamit, valaminek a hason-képét, s ezáltal a gyermek teljes testével tapasztalja azt. Az első három évben ez a legfontosabb. Játékokon át megismerhető a világ egy része, az alapja, amelyen át aztán majd a "mindentudás" birtokába jutunk...talán...egyszer...de most, itt JÁTSZUNK, és ez a fontos!
A fejlesztő játékok olyan csoportja ezeknek, amelyek a kellemes elfoglaltságon keresztül a gyermek előrehaladását, okulását, valamilyen irányú fejlődését is biztosítják. Alapvetően nem árt, ha valaki jobban belemélyed ebbe a témába, hogy tudja mikor mit kell fejlesztenie a gyermekénél, miben jobb, miben rosszabb, mire van szüksége. De elmondható általánosságban, hogy kis kreativitással kitalálhatók vidám, egyszerű, és elég hatékony játékok. Mindenki bátran hagyatkozzon megérzéseire, próbálja ki ötleteit. Ha a babának nem tetszik, hát ne erőltessük, ez az egyetlen szabály, amit be kell tartani! Az alábbiakban különböző fejlesztő játékokat fogok bemutatni, igyekszem mindig kiemelni azt is, hogy pontosan mire hat, miben segíti a gyermeket. Lesz persze olyan is, ami egyszerűen csak egy ötlet, egy kedélyes program, semmi egyéb. Valamint igyekszem megadni a korhatárt, ahonnan ez már nagy eséllyel alkalmazható. Most még csak pár játék került fel, de idővel egyre több lesz, ezt az oldalt ugyanis a számtalan lehetőség miatt szépen, lassan, rendszeresen szeretném tölteni. Lesznek itt általános játékok, ötletes elgondolások, egy játékra több variáció, és felkerülnek majd olykor ezoterikus játékok is, tehát nem hétköznapi elfoglaltságok. Mindenkinek kellemes tallózást és vidám időtöltést kívánok!
-
Mese habbal: ( 2,5-12 év) A mesék a világon talán a legjobb dolgok. A legtöbb mese szép és ötletes, olyan élményanyagot ad a gyermeknek, ami szerintem sehogy máshogy nem érhetõ el. A mesébõl nem lehet kimaradni. Izgalmas és szórakoztató, pont ahogy kell. Ha szeretnénk a mesét hasznos módon továbbra húzni, akkor foglalatoskodjunk vele. A mese elõször is egy történet, melyet felolvasunk, érthetõen ejtve, nem baba-nyelven, magyarázva azt, amit esetleg nem ért a pici. Másodszor képeskönyv, amit megnézünk, ez mi- az mi, nézd õ ezt szokta- azt szokta. Harmadszor színdarab, amit megfelelõ mimikával és hangszínnel eljátszunk, nyuszinak vékony magas hangja van, boszorkánynak rekedtes, törpének kicsit topma, öreges és érces, medve mélyen morgó, a királynõnek bársonyos az énekhangja, a paták kopognak az asztalon, a csengõ a karácsonyi dobozból megszólal. Negyedszer pedig egy csomó játék alapja! Egy gyerkõc imádja azt, ha olyannal játszhat, amit még nem un, még alig ismeri és tudását próbára teszik. Meg lehet beszélni a történetet: kik a szereplõk, hányan, mi volt a történet, hol játszódott,stb. Ezen kívül is azonban vannak kérdések, amire egy ember nemi s gondolna rögtön: milyen színû a kis gomba kalapja, milyen évszak van, hány állat szerepelt a mesében, stb. Lehetõleg egyszerû kérdéseket tegyünk fel, nem pedig eldöntendõeket, akkor nem zavarjuk bele automatikusan a gyermeket. Aztán a szereplõket le lehet rajzolni és ki lehet színezni. A mesét el lehet játszani: a virág kibújik a földbõl (elõször mag, aztán csíra, vékonyszárú, vastagszárú, bimbót növeszt, kinyílik, illatozik), kisüt reggel a Nap (kicsit süt, nyúlnaka sugarai, forróságot ad),stb. Ezek a mozgásos játékok a legjobbak, a gyermek ettõl valóban a történet részesének képzeli magát. Aztán újra is játszható figurákkal (ûrhajós legó kis szakállal pont mint egy törpe, kartonból a babának is gyorsan lesz szárnya, s õ lesz így a tündér), a gyerek pedig lehet a narrátor. Lehet folytatást írni/rajzolni/megbeszélni a történetnek. Ez mind a gyermekfilozófia része. A kicsi megtanul mindent alaposan átgondolni, több szemszögbõl szemügyre venni, megvizsgálni és mérlegelni. A mesét valóban megérti és tapasztalatként építi be. Sok további ötlet van, hajrá Mindenki!
-
Tükröm-tükröm: ( 6 hó-12 év) Ez a játék leginkább piciknek ajánlott, de akár kisiskolások is élvezhetik. A babának igen komoly fejlõdés az én- és nem-én közötti különbség megteremtésében minden tükör játék. Minden szülõ belenéz babájával a tükörbe, és mosolyog rá, üdvözli õt. Az hogy tényleg élménydússá tegyük a játékot, és a gyerek méginkább odafigyeljen néhány további ötletet írok. Matricás üvegfestékkel fess valamit a tükörre, egyszerû alakzat legyen, de ha lehet használj minél több színt...közben azokat is külön-külön megmutathatod a babának. Hagyd hogy belenyúljon a ragacsba, ez is fontos tapasztalat, csak a szájába ne vegye. Ha megszáradt a festék engedd, hogy leráncibálja a maradványokat. A tükörrel szemközt ülve egyszer te egyszer a baba csináljon valamit. Nagyobbak már festeni is tudnak e tükörre, vagy ha elég bátor vagy kis rúzst tehetsz a szájára is - azért figyeld meg milyen anyagok vannak benne -, és hadd cuppogja össze a tükröt. A legkisebbeknél is megvan ennek módja, tejszínhabbal mindez jól helyettesíthetõ.
-
Vízi-világ: (3-16 év) Ez a játék egy hosszabb, akár teljes hetes elfoglaltságot kínál. Leginkább a kreativitást fejleszti, de jól hat a kézügyességre is. Vegyünk elõ egy mûanyag kádat, ládikót, óriás lábast, vagy bármi hasonló legalább tíz-húsz literes edényt. Engedjük majdnem tele vízzel és teremtsünk egy vidám vízi világot. A gyerekek szeretnek pancsolni, imádják a kis kreatív dolgokat, fõként, ha segíthetnek az alkotásban, és ami a legfontosabb, lehengerli õket, ha valami az õ kis birodalmuk. Álljon itt néhány ötlet egy kis Óceánia létrehozására! Ha nagy a tenger, akkor nem árt ha szárazföldet is teremtünk, egy-két magasabb, nem lukas aljú virágcserép, vagy hosszú fémdoboz lehet ennek helye, kétharmadig megtöltjük ezt földdel, esetleg egy-egy kis növényt is ültethetünk bele. Az óceán kékjét jól megteremti egy marék fürdõsó is...ezt azonban mellõzzük, ha kishalakat halászunk inkább, vagy veszünk néhány guppit. Végül, az egy-két hetes játék után ezeket az állatokat vissza is engedhetjük a gyerekkel egy tóba, és kiültethetjük a növényeket is, így a gyermek érezni fogja, hogy a játéknak szép, értékes vége lett. Készíthetünk amúgy fahidakat is csiszolt lécbõl, lego és duplo bábuk vehetik be magukat Óceániába. Hurkapálcából, leszúrva azokat a földbe és összekötve kiálló végüket jurtát készíthetünk. Ugyanígy csinálhatunk pálcákból tutajt, közepébe árbócrudat és egy kis textilmaradványt is egy mozdulattal felerõsíthetünk. A szárazföldre gyurmából téglákat gyártunk és házat is építhetünk belõle. A pici mûanyag állatok, cápák, halak most igazán jó kiegészítõk lesznek. A tengerbe is vehetünk hínárt, egy két halaknak való vízinövény nem kerül igazán sokba, kb. 100-200 Ft. Aki jártas az origamiban hajtogathat fóliával bevont vitorlás és gõzhajókat is, így nem ázik el a papír. Nem sorolom tovább... azt hiszem mindenki érti mire is gondolok, olcsó, saját, kreatív játék ez, ami hetekig szórkoztat!
-
Forma alkotás, és a formák megismerése: (3-10 év) Minden gyermeknek mutatnak már pici korban sütőformákat, különböző alakzatokat. Aki még nem ismertette meg gyermekét az ilyen formákkal, az nyugodtan kezdje el, a gyermeknek ez jó tapasztalat. Az évek múlásával a gyermek megtanul különbséget tenni a kör, háromszög, négyzet, stb. között.
Az 5-7 évesek már szívesen rajzolnak és az iskolában már elsőben elvárják tőlük a jó rajzkészséget. Ezt fejleszthetjük mi is. Ha a gyermeknek van kedve üljünk le vele rajzolni. Jobb ha mi mindent előre elkészítünk. Fogjunk A4-es méretű papírt és rajzoljunk vonalzóval a felére egy háromszöget. Legyen szép, jól kivehető, határozott, egyenes vonalú. A lap alsó felébe rajzoljuk le e háromszöget pontokból, vagyis vonalzó mentén rajzoljuk meg a háromszöget egymástól kb. fél centire levő pontokból. Legalulra írjuk az alakzat nevét. Ezt tegyük meg minél több, de kezdetben egyszerűbb alakzattal. A gyermeknek adjuk oda őket, ejtsük ki az alakzat nevét, mutassuk meg, hogyan néz ki leírva a szó. Mutassuk meg neki a felső teljes képet, és kérjük kösse össze a pontokat, hogy ugyanazt az alakzatot kapja. Ezt időről időre újra eljátszhatjuk, mindig picit ritkábban szedett pontokkal, míg végül a szögletes alakoknak csak csúcsaik helyét jelöljük. A gyermek egy idő után fel fogja fedezni az alakzatot ebben az ábrában is, ez nagyban fejleszti az elvont gondolkodást.
-
Memóriakártyák - másképp: (4-14 év) A memóriakártyák a legtrükkösebb, és talán leszórakoztatóbb elmegyakorlatok körébe tartoznak. A memória, az emlékezet edzése általában képi megjegyzésen alapul itt, de ezt is bõvíthetjük, ha minden egyes felhúzott kártyát megnevezünk. Aki nem ismerné a játékot: a memóriakártyák általában 30 lapos kis paklik, melyben 15 pár(!) kép található. Minden kártyán általánosan egy nagyobb, jól kivehetõ és felismerhetõ ábra van. Célszerû az ábrákkal... legyen az virág, autó, bohóc, vagy bolygók megismereteni a gyermeket már elõre, mert bár képi memóriája végett ismeretlenül is megjegyzi a képek helyét, igazán csak egy ismert anyag bõvítésének van értelme. Célszerû egyébként idõrõl idõre újabb paklikat gyártani..., merthogy nem szükséges ám vásárolni. Azonos képekbõl, nyomtatott ábrákból és egy kis kartonból magunk is ragaszthatunk ilyeneket. Kifejezetten élvezheti ezt a gyerek is, ha közben rögtön megbeszéljük mi lesz ez, miért készítjük és mit ábrázolnak a képek. Ha egy új paklink van, azzal vagy 6-10-szer hadd játszon a kicsi, addig ne csináljunk másikat. Viszont igen hasznos lehet, ha a gyermeknek nem csak a képi memóriáját fejlesztjük, hanem erõsítjük a koncentrációs készségét is. (Bár talán nem is fog úgy belekeveredni a játékba, ha nem lesz mindenbõl két szakasztott ugyanolyan ábra, de a csoportosítási készségét mindenképp növeli, ha a képek nem azonosak.) Arra gondolok, hogy lehet ezeket az ábrákat rokon ábrákkal helyettesíteni. PL. két másik szögbõl nézett teve, két más márkájú autó, stb., tökéletesen megfelel. Még nehezíthetjük ezt, ha azt mondom pl. az akác és a tölgy fa... a jácint és rózsa virág, a traktor és a Lada is jármû, stb. A gyermek egy idõ után bekapcsolódik a rendezõelvbe. Keresi majd az áthidaló logikai kapcsolatot. S bár négy évesen ezek a verziók még nehezen mennek, 6 évesek már érteni fogják e játékot, mindenképpen.
-
Emlékek felidézése: (5-6 - 8 év) Ez a gyakorlat egy iskolaérettségi-teszt "alap változata", mondhatni egyszerûsített váza... egy egyszerû kis módosítással, a gyermekek emlékfelidézõ képességét segíti. Legegyszerûbb változatában keressünk elõ otthon egy mesét, ne legyen túl hosszú, 10 percnél ne tartson tovább a mese. Olyat válasszunk, amelyben gyakran ismétlõdik két tárgy, szereplõ, bármi. Pl. a kutya és a macska szó, vagy bármi. Célszerû, ha a két tárgy nem kerül kapcsolatba egymással, hogy ne túl hirtelen kövesse egymást a két szó! A gyermekkel beszéljük meg, hogy a kutya mondjuk X-et kap, (X-jelet), a macska pedig... (nem térnék el az eredeti példától, de hangsúlyozom ez lehet bármi...), tehát a macska pedig mondjuk kört- O. Vagy az egyik háromszöget, a másik csillagot, stb. Gyakoroljuk ezt be a gyermekkel. Amikor már biztosan felel kérdésünkre, hogy mi a macska és mi a kutya jele, vegyük elõ a mesét és kérjük meg, hogy amikor a kutya szót hallja, vagy amikor a macskát... vagy bármely elõre eltervezett, betanult szót hallja: rajzolja le a jelét egymás alá egy papírra!!! Ezzel azt edzük és egyben vizsgáljuk a kicsi képes-e az elõre megtanult jeleket megfelelõ módon jelezni. Ha a kicsi sokszor téveszt... tehát a két szó/állat jelét felcseréli, valószínûleg elkavarodott, már nem emlékszik, melyik jel, mit jelölt. Ez egy jó kis koncentrációs, és emlékezeti próba. Késõbb ezt lehet variálni, több mesével, és akár több keresett szóval. Bár azt javaslom 4-5 szó fölé, még a kiemelt értelmi és koncentrációs képességû gyermek esetében se menjünk.
Jó szórakozást! Kellemes közös játékot!
(1.rész)
MOZGÁSFEJLESZTÉS
Tűz, víz!
A Játék leírása: A gyermekek lassú tempóban futkároznak, jelre megállnak. „TŰZ” felkiáltásra, hasra fekszenek a talajon. „VÍZ” Felkiáltásra másznak a bordásfalra, vagy székre állnak. Ismétlés egymás után. Minden feladatmegoldás után értékelés egyénenként. A játék bővíthető „FÖLD”, „ÉG”, „LEVEGÖ” stb. szavakkal, különböző testhelyzetek felvételével idősebbek játékában.
A fejlesztés lehetőségei: Térbeli tájékozódás, figyelem, emlékezet alakítása, szabálytudat fejlesztése. Gyors reagálás, kinesztetikus differenciáló képesség formálása mozgásgyorsaság a futásban.
Játszhatja: 3-25 gyermek 3-4 éves kortól.
Eszközök: bordásfal, székek.
Fuss haza!
A Játék leírása: A játékmaci köré kötéllel kört alakítunk, ez a ház. A gyermekek körbe futnak menetirány szerint a ház körül. Jelre be futnak a házba. Aki elsőnek ugrik be a házba, az a győztes.
A fejlesztés lehetőségei: Nagymozgások fejlesztése futással, térészlelés, tájékozódás Gyors reagáló képesség fejlesztése.
Játszhatja: 3-12 gyerek 3 éves kortól.
Eszköz: maci és körkötél
Gólyák a tóban
A játék leírása: A gyermekek a „gólyák”, a tó körül járkálnak, a gólya mozgását utánozva, jelre repülnek majd a tóban, járkálnak tovább. Tó lehet egy szőnyeg, vagy körkötél.
A fejlesztés lehetőségei: Egyensúlyérzék fejlesztése, térészlelés, tájékozódás térben. Gyors reagáló képesség alakítása, figyelem fejlesztése.
Játszhatja: 6-25 gyermek 3 éves kortól.
Eszköz: szőnyeg vagy körkötél. A
Fészekrakó
A játék leírása: A gyermekek babzsákkal a kezükben szaladgálnak, jelre leülnek a babzsákra, amely a fészket jelenti a játékban. Az az ügyes, aki elsőként ül nyugodtan a babzsákján.
A fejlesztés lehetőségei: Egyensúlyérzék fejlesztése, gyors reagáló képesség alakítása, erőnlét fejlesztése, figyelem, akarat formálása.
Játszhatja: 6-25 gyermek 3 éves kortól.
Eszköz: A játszó gyermekek létszámával megegyező babzsák.
(2.rész)
EGYENSÚLYÉRZÉKELÉS FEJLESZTÉS
Patakugrás
Játszhatja: 3 éves kortól 3-25 gyermek.
A patakot a Földön két párhuzamos vonallal jelöljük meg. A patak szélességét, vagyis a botok távolságát a gyermek korától és ügyességétől tesszük függővé. A gyermekek álljanak sorba ás egymás után ugorjanak az egyik partról a másikra. Vízbe ugrani nem szabad, aki beugrik, az “belefullad”. Ha van bőven helyünk, akkor legyen bosszú a patak, így mindenki egyszerre ugorhat. Többféle módon ugorhatnak: nekifutással, helyből, páros lábbal, fél lábon, dobbantással, hátrafelé.
Kötéltáncos
Játszhatja: 3 éves kortól 3-25 gyermek.
Bottal vagy krétával bosszú vonalat rajzolunk a földre, ez a kötél, melyen a kötéltáncosnak végig kell sétálnia. A haladás lassan ás óvatosan történjék, különben a ‘mélybe” esik az egyensúlyozó. A különböző feladatokat egymás után végzik a gyermekek, a többiek sorba ülve figyelnek, mintha cirkuszban volnának. A kötéltáncos mehet: egyszerű lépésekkel, láblendítéssel, felhúzott térdekkel, oldalazva, lábujjhegyen, sarkon, talp élen, hátrafelé, stb. Mint az igazi kötéltáncosok, két kart kitárhatja, hogy könnyebb tegyen egyensúlyozni. Egyenes vonal helyett, hullámos,cikkcakk, kör alakú pályán is haladhatnak a mutatványosok.
Ha elég hosszú a bejárnivaló, akkor megbeszélhetjük azt, hogy ha bizonyos helyre elért az egyik gyermek, akkor már mehet a következő. Így folyamatosan többen végezhetik egyszerre a feladatot.
Gólyajárás
Játszhatja: 3 éves kortól 3-25 gyermek. Kellék: 8-10 műanyag kugli.
A földre egy sorba helyezzünk fabábúkat (kuglikat) vagy hasonló tárgyakat, amelyeken jól át lehet lépni, nem törnek el, olyan távolságra tegyük őket, hogy közöltük egy lépéssel lehessen tovább haladni. Nagyon Óvatosan lépkedjenek át sorban a gyermekek a kuglikon, arra vigyázva, hogy ne dőljenek el. Magas lábtartással, mint a gólya, kell haladni, oldalról kikerülni nem Lehet, Megszámolhatjuk, melyik gyerek hány bábut döntött fel.
Bújócska (hunyó)
Játszhatja: 3 éves kortól 3—25 gyermek
A hunyó falhoz, fához borulva hangosan számol megegyezés szerint, Pl. egyesével 10-ig és utána 10-esével 100-ig vagy egy kiszámoló verset mond. A számolás végén hangosan kiált, hogy „Jövök”.
A többiek ezalatt elrejtőznek a terepviszonyoknak megfelelően bokrok, fák, lépcsőfeljár6k, padok mögé.
Csöndben, feszült figyelemmel lesik a hunyót, azon igyekeznek, hogy észrevétlenek maradjanak.
A hunyó elindul, és próbálja felfedezni a bújókat. Akit meglát, annak a nevét hangosan mondja, s az előjön a rejtekhelyéről. Akit utoljára találtak meg, az lesz a következő Játékban a hunyó. Igyekszik valakit megfogni. A következő játéknál ő lesz a kiszámoló. Aki futás közben a földet érinti a kezével, nem fogható meg.
Hármas cica
Játszhatja: 3 éves kortól 3 gyermek
Két gyermek kezet fogva egymás mellett áll, ők az egerek. Velük szemben néhány lépésre, a cica helyezkedik el. Az egerek mondják: „Cica legyen, kinek nincsen párja”, és egymás kezét elengedve szétfutnak. A cica igyekszik valamelyiket megfogni. A pár nélkül maradt lesz az Új cica.
Cicák és egerek
Játszhatja: 3 éves kortól 5—25 gyermek
Három-négy lépésre egymástól húzzunk két párhuzamos vonalat, ez az árok. A gyereklétszámtól függően egy vagy több cica áll be. Az egerek az egyik oldalról a másikra átfutkosnak, és közben mondogatják: „Ha Jó cica volna, egeret is fogna”. Akit megfogtak, az szerepet cserél a cicával.
|