nek - zene mdszertani tmutat /1
2008.07.24. 14:49
nek - zene
Zenei nevelsnk clja:
-
neklssel, zenehallgatssal lmnyhez juttats
-
A gyermekek zenei rdekldsnek felkeltse
-
A zene megszerettetse
-
A zenei zlsk formlsa
-
Eszttikai fogkonysguk formlsa
-
Zene befogadsra val kpessg megalapozsa
-
Zenei anyanyelvk megalapozsa, polsa
Zenei nevelsnk feladatai:
-
a klnbz zenei kpessgek fejlesztse,
-
valamint a kszsgek, kpessgek fejlesztsnek sszehangolsa ms kszsgekkel s kpessgekkel, pszichikus s gondolkodsi funkcik fejlesztsvel, valamint a szocializcis folyamattal.
A feladatok sikeres vgrehajtsa elsegti a gyermek:
-
biztonsgrzetnek nvekedst
-
gtlsaiknak feloldst
-
nfegyelmt
-
magatatsnak s kzssgi rzsnek erstst
-
rm lesz szmukra az nekls
-
fejldik zenei emlkezetk, kpzetk
-
eszttikusan formldik jrsuk, mozgsuk, testtartsuk
A zenei fejldsre visszahat a tbbi nevelsi terlet forml ereje.
A zenei kpessgek fejlesztse
A zenei kpessgek fejlesztsnl kln vesszk a ritmusrzk-, s hallsfejlesztst, de a kt kszsg mindig egytt fejldik.
A zenei alapkszsgek fejlesztsnek mdszerei:
-
az neklsi kszsg
-
a ritmusrzk fejlesztse
-
a hallsfejleszts
-
a zenehallgats
Az neklsi kszsg fejlesztse
Az neklsi kszsg az vodban a gyermek utnzsi vgyn alapszik.
Az neklsi kszsg fejldshez sokszori ismtls, sokves gyakorls szksges.
A tiszta nekls
-
a gyermekek rtelmi s fizikai adottsgainak megfelelen rvid, kis hangterjedelm dalokat tantunk.
-
Megfelel hangmagasgban nekelnk
-
Az vn mutasson j pldt, mindig nekeljen tisztn, szp szvegkiejtssel, lvezheten
A gyenge halls gyermek
A gyermekek klnbz zenei lmnyekkel jnnek az vodba, adottsgaik, zenei rzkenysgk s fogkonysguk klnbz. De alapvet ttel, hogy minden gyermek zenei hallsa fejleszthet. Kln egyni foglalkozsokkal, segteni kell a gyermekeket.
A ritmusrzk fejlesztse
Az vodban a dal s a jtkos mozgs egytt l, a npi jtkok egysgben.
Az vodskor gyermek ritmusrzke, egy lland tevkenysg segtsgvel, spontn s tervszeren fejldik.
-
Az egyenletes lktets
-
a dal ritmusa
-
a ritmusmotvumok a dal tempja
-
a dal kettes lktetse, hangslya, benne van a dalban.
Az egyes rszterletek kigyakorlsa miatt, a klnbz kpessgek fejlesztse rdekben, trtnik a kiemels.
Az egyenletes lktets
Az egyenletes lktets a mondkk s a dalok szablyosan ismtld slya.
A lktets folyamatossgt nekls kzben a jtkos mozgs ersti meg. Ki kell alaktanunk a gyermekben azt a kpessget, hogy a lktetst hossz idn keresztl is rezze. Ezrt a dalokat egyms utn sokszor, folyamatosan ismteljk.
A gyermek utnzsi kedvt azzal fokozzuk, hogy az ismtld mozdulatoknak jtkos rtelmet adunk. A gyermek brmilyen jtkhelyzetbe, mindig szvesen beleli magt.
A kicsinyeknl elbb azokkal a testmozdulatokkal reztessk meg a lktetst, amelyeknl a test nyugalmi llapotban van. lnek, vagy llnak, s mozdulatokat csak a vgtagokkal vgeznek.
A kzps csoportban a gyermekek mr biztosan mozognak, kpesek krbejrni, egymshoz alkalmazkodni. A krbejrs sajtos testtartst ignyel. Erre odafigyelni!
Egyenletes lktetsnl sznet alatt is tovbb kell tapsolni!
A nagycsoportban fejlettebb mozgskszsget jelent a zrej nlkli jrs s a termszetes mozdulatok. A nagycsoport az egyenletes lktetst eszttikus, egyntet mozgssal emeli ki.
A mondkk s a dalok ritmusa
A ritmus hosszabb s rvidebb egysgek idbeli egymsutnja. Ez a gyermekdalok esetben a szavak ritmikus tagolsval egyenl. A magyar gyermekdalban egy hangra egy sztag esik.
A dalok ritmust csak akkor kezdjk megreztetni, amikor a gyermekek az egyenletes lktetst mr teljes biztonsggal rzik s az vn segtsge nlkl is, pontosan vgrehajtjk.
A dalok, a mondkk neklse, mondogatsa kzben elszr tapssal emeljk ki a dalok ritmust. Valamivel lassabban mondjuk, mint mskor, hogy a tagoldst a gyermekek megfigyelhessk s kvethessk.
A ritmushoz sokfle jtkos mozgst hasznlunk.
Rszben olyan mozdulatokat gyakoroljunk, amelyek akusztikusan is segtik a ritmus megrzst.( taps, kopogs .. ), rszben olyanokat, amelyeknl csak lthat s rezhet a mozgs, (karlendts, ujjmozgats …).
A nagyok lpssel, a kisebbek jtkos formban sztagokkal s ritmikus mozdulatokkal is hangslyozhatjk a ritmust.
A ritmusrzk fejlesztsekor a szneteknek vilgos rtelmet kell kapnia. A gyermekek a dal ritmusa alatt is rezzk az egyenletes lktetst.
A sznetet eleinte hasznos a dal ritmustl eltr mozdulattal mutatni, hogy elvljk attl, s ezt a gyermekek mozgsukkal is rezzk.
Nehz feladat a gyermekeknek a dalt magukban nekelni gy, hogy a ritmust hangoztatjk. A szveg elvlasztsa a dallamtl mr elvont gondolkodst ignyel, ezrt csak fejlett ritmusrzk nagycsoporttal gyakoroljuk.
A bels hallsra s vilgos zenei emlkkpekre tmaszkodik a ritmusrzk fejlesztsnek az a mdja, amikor a gyermekeknek nekls nlkl, szveg nlkli hangoztatott ritmusrl kell felismernik a dallamokat.
A gyermek emlkezetben a szveg, a dallam s a ritmus sszefond egysget alkot. Ebben az esetben a gyermekeknek gondolatban szt kell vlasztania az alkotelemeket s azokbl az egyiket, kell kiemelnie.
A hallott ritmust a gyermek bels hallsban megfigyeli, megjegyzi, sszehasonltja ms ritmusokkal. Kivlasztja a szveghez pontosan illeszked azonos ritmust.
A dalfelismerst mdszertanilag fokozatosan ptsk fel.
A gyermekdal legkisebb zeneileg sszefgg rsze a motvum. A gyermek sztnsen megrzi a zene legkisebb formaalkot elemt, jtszik vele, s motvumokat sszerakja, sztszedi. Ehhez vltozatos mintkat, pldkat kell adnunk.
Visszhangjtknak nevezzk, amikor az vn egy ritmusmotvumot eltapsol, s ezt a gyermekek pontosan utnozzk. A ritmus-visszhang jtkos s knny, ha a gyermek nemcsak a tapsot utnozza, hanem a motvumokhoz kis szvegeket is hozzmond.
/A motvum 2/4-es tem, teht a kitallt motvumok is ilyen hosszsgak legyenek. /
A ritmus motvumok szvegt mindig ksrje mozgs s hang, taps, dobols, kopogs, hogy a ritmus a gyermek mozdulataiban is rvnyesljn, s a zrej is erstse a ritmusegysget.
A motvumokat egyms utn, folyamatosan kell hangoztatni, hogy az egyenletes lktets rzse vgig alapot adjon a visszhangjtkhoz.
Amikor elszr prblunk visszhangot tapsoltatni a gyermekekkel, ltalban velnk egytt akarjk tapsolni s mondani ugyanazt a motvumot. Idbe telik, amg megrti, hogy a kt motvumnak egyms utn kell elhangoznia, elbb meg kell figyelni, s csak azutn lehet utnatapsolni. Fontos ez, mert a gyermeket pontos megfigyelsre szoktatja.
Nagycsoportban a gyermekek maguk is talljanak ki egyszer motvumokat, s nllan tapsoljanak a csoportnak.
Az egyenletes lktets s a ritmus sszekapcsolsa
A kiscsoportban egy vig az egyenletes lktetst gyakoroljuk.
A kzps csoportban a ritmust hangslyozzuk.
A nagycsoportban a kettt egymshoz hasonltva, egymstl megklnbztetve s sszekapcsolva figyeljk meg.
A nagycsoportban az v elejn kln ismteljk az egyenletes lktetst s kln foglalkozson a dalok ritmusnak rzkeltetst.
A kvetkez foglalkozson egyms utn mutatjuk be a kettt, ugyanazon a dalon vagy mondkn.
Az egyenletes lktets s a dalritmus klnbsgnek megfigyeltetse.
A ritmusrzk fejldsnek a fokozatai:
Egyenletes lktets:
-
jtkos ismtld mozdulatokkal, fejjel, lbbal, karral, kzzel, jrssal, tapssal.
Ritmuskiemels:
-
tapssal, tgetssel, kopogssal, llathangutnzssal, hangszerek utnzsval, nekls vagy bels nekls kzben a gyermek ritmust tapsol stb.
Ritmus-visszhangjtk:
Az egyenletes lktets s a ritmus sszekapcsolsa:
Brmilyen rtelemben beszlnk az vodban ritmusrzk-fejlesztsrl, az csak mondkn, dalon - azaz l zenben trtnhet. A gyermekek krbejrsa dobszra nek nlkli tapsoltatsa, zeneietlen gyakorls. Inkbb a figyelem elvonst s a fegyelmezst szolglja, mint a gyermek tevkeny fejlesztst, nll szabad fejldst.
A kettes lktets rzkeltetse
-
Az egyenletes lktets a negyedenknti kiemelst jelent, a kettes lktets az tem hangslyos s hangslytalan rszeinek vltakozst. A gyermekdalban a hangslyos s hangslytalan rszeket a jtkmozdulatok szablyosan kvetik.
-
A kiemels elbb hangz formban, ksbb mozdulatokkal rzkeltetve - akkor helyes, ha mindkt lktets benne van, de az egyikslyosabb. (Taps, lbdobogs, koppants, fejbiccents, karlendts.) Itt is rvnyesl az a szably, hogy az egyenletes lktets biztos rzkeltetse utn, s mindig dallal, mondkval hangoztatva emeljk ki a slyokat.
-
A gyermekek rezzk meg a zenben rejl slyokat.
-
Mondkknl, jtkdaloknl a negyedenknti lktetst emeljk ki, kettes t3mnl az els negyedet ersen, a msodikat gyengbben hangslyozzuk.
-
Kiemelhetjk mg a motvumok kezdhangjt is. A zenei alkotelemek jtkos kidombortsa a gyermek zenei formarzkt fejleszti.
Temprzkels
A mozgsok gyorsasgt s lasssgt jtk kzben nagyon sokfle tnyez befolysolja.
A dal jellege, a gyermekek mozgsfejlettsge, az vn egynisge, a fradtsg, a szabad tr stb. Minden npnek ms a mozgstempja.
A metronmjelzs azt jelenti, hogy egy perc alatt a szmnak megfelel mennyisg begyed pereg le. tlag norml tempja:
Az alacsonyabb szmon teht lassabb mozgst, a magasabb szm gyorsabb mozgst jell. Ettl nmileg eltrhetnk, de a csoportmozgst, lehetleg ne engedjk tlsgosan felgyorsulni
Ltszlag egyszer, de valjban nagyon nehz feladat a gyermekeket lland temptartsra szoktatni. Ezt is ugyangy gyakorolni kell, mint az nll neklst.
Gyors s lass kztt klnbsgek rzkelse
-
A kiscsoportban sokoldal szemlltets alapjn a gyermekek felismerik a gyorsat s lasst.
-
Kzps csoportban maguk is megprblnak lassan s gyorsan jrni, jtkos mozdulatokat vgezni, tapsolni, dobolni, hromszgn jtszani.
-
A nagycsoport mr az vn segtsge nlkl is tempt tart, hangszerjtkra tempt vltoztat jrsnl, a dalt gyorsan s lassabban is el tudja nekelni.
A fogalom vilgos megrtse rdekben prbljuk a temp idbeni fogalmt trre s cselekvsre ttenni.
A ktfle temp bemutatsnl vigyzzunk, hogy a gyors s lass a norml tempnl gyorsabb s lassabb legyen.
Mozgskultra, gyermektnc
Az vodskor gyermek legfbb tevkenysge a jtk, ami az vodai zenei nevels s eszttikai fejleszts sajtos feladatait is magba foglalja. A dal s mondkaanyag legnagyobb rsze mozgssal, trsas kapcsolattal, jtkhelyzettel megelevenedett jtk.
Az vodban hasznlt jtkos mozgsok rszben a npi jtkokban megrztt hagyomnyos mozdulatok, rszben az vn s a gyermekek kzs kitallsai.
A krjtk, azon bell a pros forgs, guggols, taps, kiforduls, az, amit vodskorban gyermektncnak neveznk.
Az vn tervszeren s cltudatosan fejlessze a mozgskszsget, ellenrizze s javtsa a mozgst. Talljon ki vltozatos mozdulatokat s serkentse a gyermekeket is mozdulatok kitallsra. bressze fel bennk az alkot fantzit s alaktson ki olyan lgkrt, amelyben a gyermekek btran s szvesen mondjk el tleteiket.
Mire kell figyelni, hogy a gyermekek mozgsa eszttikus legyen?
-
Krbejrsnl a kiss arccal a menetirny fel fordtott testre
-
Kaputartsnl, fogcskknl a zrt lbra
-
A mozdulatok s az egyenletes lktets pontos sszhangjra
-
A szoba szabad terlett kihasznlva a kr szablyos formjra
-
A gyermekek a krben egymstl szablyosan, kartvolsgra legyenek egymstl
Milyen mdon lehet a mozgsokat tovbbfejleszteni, vltozatosabb tenni?
-
A kz, kar, lb, test mozgsait az letkor szerint vltoztatjuk
-
Alkalmat adunk a gyermekeknek arra, hogy maguk is mozdulatokat talljanak ki a szerepjtkhoz.
Tartsuk meg a nphagyomny gazdag, vltozatos mozgsanyagt, tartsuk tiszteletbe a mozgsok sajtossgait, de alaktsunk s alkossunk j jtk mozdulatokat a magunk s a gyermekek tleteibl is. A kett klcsnhatsbl, a zenei s eszttikai clok ignyes betartsval az vodban megszletik s tovbbfejldik a gyermekek mozgskultrja.
A hallsfejleszts
A hallsfejleszts az aktv neklssel indul s a ksbbiekben, arra pl.
A tiszta nekls alapja a fejlett halls. A hallsfejldsre sokflekppen visszahat a tiszta nekls.
A hallsfejleszts mdszerei:
dallambujtatssal
dallammotvumok neklsvel
krds - felelet jtk
A hallsfejleszts mdszerei aktv zenei cselekvsre plnek. Ezeket a gyermekek csak rszben vgzik tudatosan, zenei kpessgeik inkbb utnzsos alapon, gyakorlssal fejldnek.
A magas s mly hang rzkeltetse
A magasabb s mlyebb hangok kztti klnbsg rzkeltetse nem csak verblisan fejezze ki a fogalmat, hanem a hangmagasg s trrzkels sszekapcsolsval is jelentse.
A hang s trrzkels sszekapcsolst az vodban gy ksztjk el, hogy idnknt rirnytjuk a gyermek figyelmt a hangok relatv magassgra
A halk s hangos kztti klnbsg
A klnbsg rzkltetsnek fokozatai itt szintn a gyakori bemutats, megnevezs, gyakorls, nll halk vagy hangos nekls.
A helyes viszonyts rdekben gyelnnk kell arra, hogy a "halk" valban halkabb, a hangos pedig jval hangosabb legyen, mint a norml kzpers nekls dinamikja.
A kt hanger kztti klnbsget ne tlozzuk el: a "hangos" n3 legyen kiabls, a dallamot eltorzt nekls, a "halk" pedig ne legyen olyansuttogs, hogy vele a dallam, vagy s szveg elvesszen.
Lehet a hangert is trben kifejezni, de ne zavarja a hangmagasg jellst, vzszintes irnyban mutatjuk. (A hangosabbat szttrt karral, a halkabbat kzelebb tartott kzzel.)
Ha a dal maga nem ignyli, ne vltoztassunk hangert, egy rvid gyermekdalon bell tartsuk meg az azonos dinamikt. Nagyoknl vlasszunk rvid kiscsoportos dalokat ismtlsl, s azon gyakoroljuk a hanger-klnbsgeket.
gyeljnk arra, hogy a hanger megvltoztatsa ne vonja maga utn gpiesen a tempvltst is. A hanger a gyorsabb tempt, sokszor a magasabb neklst sugallja. Sokig kln - kln gyakoroljuk a kettt, kzben mindig figyeljk s javtsuk a gyermekek hibit.
Nagycsoportban a ngy lehetsget mr tudatosan a gyermekekkel megbeszlve, egytt is gyakorolhatjuk
A gyermekek nekeljenek, mozogjanak:
-
halkan s lassan
-
hangosan s gyorsan
-
hangosan s lassan
Ehhez az vn segtsge kell. Az nllsg itt nem lehet kvetelmny, mert ez olyan sszpontostott figyelmet ignyel, amelyre az 5 - 6 ves gyermek ltalban mg nem kpes.
Hangsznfelismers
A zrej, a zenei hang, emberi beszdhang sznklnbsgt befolysolja a hangforrs anyaga, erssge, terjedelme, a hang megszlaltatsnak mdja.
A gyermekek a hangokon keresztl a klvilgrl fontos ismereteket, rteslseket szereznek. A zrejek s a hangok mindig mozgssal egytt jelennek meg.
gy ksbb a gyermekek lts nlkl, csak hangbl is kpesek kvetkeztetni, s informcikat szerezni. A nagyobb gyermekek az ket rdekl terleteken finom hangszn - klnbsgeket is meghallanak.
A trgyak s zrejek hangsznnek megfigyelst tervszeren illesztjk be a nevelmunkba. A gyermekek elbb az ersen eltr zrejek klnbsgt, ksbb a finomabb klnbsgek hangjt is felismerik.
A gyermek, ha felismeri a hangsznt, ltalban trgyat nevez meg. Ezt is fogadjuk el, mert a gyermek ismeretei a trgyak anyagra vonatkozan mg nagyon korltozottak.
Az egsz csoport figyelmt s helyes tlett egyszerre tudjuk ellenrizni, ha kis kpes krtykat ksztnk a bemutatott, klnbz hangszn trgyakrl s ezeket a gyermek kezbe adjuk. A hang utn a gyermekek kivlasztjk a megfelel krtyt s anlkl, hogy egymst nznk, felmutatjk.
A gyermek rzkenyen figyel az vn hangjra, a gyorsabb, kemnyebb beszdre, lesebb hangsznre, s a halk, csendes lgy szavakra egyarnt. rzi a beszd hangsznbl fakad rzelmi belltottsgot. A beszd tempjnak, hangsznnek kifejez erejt az vn tudatosan s sztnsen is felhasznlja.
A gyermekek egyms hangjt is pontosan figyelik. A hangszn felismers jtkokban derl ki, hogy milyen jl ismerik egyms hangjt egy- kt hangbl is, kitalljk, hogy ki szlt.
A hangsznnek felismerse, trtnhet tervszeren elksztve az vodai foglalkozsokon, vagy spontn a mindennapi let vltozatos hangjainak megfigyelsekor: sta kzben, utcn, vagy az vodban brhol, ahol munka, tevkenysg folyik.
Irnytsuk a gyermekek figyelmt a krnyezet hangjaira, tanuljanak meg maguk is figyelni s a sokfle hangbl, informcikat szerezni.
|