nek - zene mdszertani tmutat /2
2008.07.24. 14:50
A bels halls fejlesztse
Bels hallsnak nevezzk azt a zenei kpet, hallskpzetet, amely akkor is megjelenik, ha a flet akusztikus hanghats nem ri.
Teht felttele az elzetes zenei lmny, amely az emlkezetben elraktrozdik, vagy a zenei alkot fantzia, amely a harmnik jszer sszelltsra, j dallamok, j malkotsra kpes.
A malkotssal vodskorban nem foglakozunk, mert a gyermek improvizl, azt jtkosan, sztnsen teszi. Aszok csak a gyermekvilg egyszer rzsei, hangulatai, nem szndkosan magalkotott, tfog emberi rzseket, kifejez, mly-rtelm zenei gondolatok.
3-6 ves korban sokflekppen fejleszthetjk a gyermek hallst, mindezek a bels halls fejldsre is hatnak.
1.
Dallamfelismers:
-
Lnyege, hogy a gyermek egy jl ismert dalnak csak a dallamt hallja ddolsrl, hangszerrl, s a szveget neki kell kitallnia, zenei emlkezetben kikeresnie, bels hallsban sszeillesztenie.
-
Ha segtsgl 2-3 dalt megneveznk, csak neheztjk a gyermek emlkezst, mert akkor elszr ezt a kt dalt kell elkpzelnie s gy sszeilleszteni a hallott hangokkal, ha viszont szabadon hagyjuk gondolkodni, lehet, hogy gyorsabban rtall egy szvegfoszlnyra vagy dallamfordulatra.
-
A bemutatott dallam mindig tiszta s pontos legyen, finoman reztesse a szveg ritmust, akr ddoljuk, akr hangszeren adjuk el.
-
Fogadjuk el azt a megoldst is, amikor a gyermek nem a dal kezdsort, hanem a szvegrszt nevezi meg, ahol rismert.
-
Ha hasonl dallamot jellt meg, nekeljk, el a kettt egyms utn s hasonltsuk ssze, mutassunk r, hol a klnbsg kzttk.
-
A dallamfelismersnl is alkalmazhatjuk azt a mdszert, amit a hangfelismersnl. A gyermekek kezbe annyi kpes krtyt adunk, ahnyfle dalbl rszletet ddolunk. A gyermekek felmutatjk a helyesnek vlt krtyt, s az vn egyszerre ellenrizheti az egsz csoportot, hogy csakugyan a megfelel dalra gondoltak-e? Ebben az esetben termszetesen meg kell beszlnnk, hogy melyik kp melyik dalt jelli.
-
J emlkeztet, ha a daloknak egy tblt ksztnk, amire kirakjuk a dalokat jelkpez krtykat. Amikor j dalt tanulunk egy kpet is, feltesznk a tblra. A gyermekek emlkezetben a kp visszaidzi a dalt, a dal a kpet. rlnek, hogy milyen sok dalt tudnak mr, s szmon tartjk az res kockkat, hogy hny dalt fognak mg megtanulni.
A dallamfelismers fokozatai:
-
Egy jl ismert dalt szveg nlkl bemutatunk, a gyermekek figyelnek, megnevezik, s a felismers utn neklik.
-
Elszr a kezd motvumokrl, ksbb a bels vagy a befejez motvumokrl is felismerik a dalt
-
sszegyjtjk a bemutatott dallammotvumokhoz hasonl dalokat.
2.
Dallambujtats:
-
A dallambujtats az a jtk, amikor egy jl ismert dalt hangosan kezdnk nekelni, adott jelre magunkban folytatjuk, s msik jelre jra hangosan nekeljk.
-
A gyermekek figyelmt ilyenkor a bels hallsra irnytjuk, egyidejleg ne terheljk vizulis ingerrel, teht legyen az elbjtat jel hallhat. Egy kzfenntarts, vagy klnyits nem elg, mert nem tud olyan pontosan a lktetsbe illeszkedni, mint egy hallhat jel, taps, koppants vagy dobbants.
-
Ahhoz, hogy a gyermekek magukban neklskor is ugyanabban a tempban folytassk, az egyenletes lktets pontos rzsre s j temptartsi kszsgre van szksgk. Adjunk segtsget abban, hogy a dallambujtats kzben a lktetst kzs mozgssal finom kopogssal, vagy jrssal egytt is reztetjk. Szoktassuk a gyermekeket arra, hogy amikor a dalt befejeztk, azonnal kezdjk jra az neklst, hogy az "elbjtatott" motvumokat egy hossz dallamlnc rsznek rezzk.
-
A dalt a motvumoknak megfelelen, zenei rtelem szerint tagoljuk, ezrt fontos a hallhat jel megadsnak az idpontja. Mindig az elz motvum utols hangslytalan hangjn adjuk meg a jelet, hogy a gyermekek a kvetkez motvum hangslynl kezdjenek magukban vagy hangosan nekelni.
-
Kezdetben szablyos idkznknt bujtassuk el a dalt, ksbb a gyermekek hosszabb egysgeket, tbb motvumot nekeljenek magukban s a jel vratlan idkznknt jelenjen meg.
-
Az jraneklsnl a gyermekek nllan kezdjk a dalt, a mi segtsgnk flsleges. Inkbb figyeljk meg, hogy a kezdhang egynteten tiszta-e? Ugyanis vannak gyermekek, akik nem neklik a dallamot, csak a szveget s annak ritmust mondjk a bels hallsukban. J elksztsnl ezen gy segthetnk, hogy kezdetben az elbujtat jelnl nem magukban, hanem csak halkan nekelnek a gyermekek. Egy darabig a bels neklst mg nma szjmozgssal is segthetik. A fejlett bels hallsnak mr nincs szksge ilyen segtsgre.
A dallambujtats fokozatai:
-
a dalrszlet hangosan, jelre halkan nekeljnk
-
a dalrszlet, szablyosan idkzkben, kt-, ksbb ngymotvumonknt elbujtatjuk
-
a dallam hangos s bels neklse adott jelre szablytalan idkzkben vltozik, de ebben az esetben is motvumonknt.
A dallambujtats vltozatos mdszereinl mindig figyeljnk arra, hogy:
3. Dallamvisszhang jtk:
-
Msodszor arra szoktassuk a gyermekeket, hogy vrjk meg, amg mi bemutatjuk a kis dallamot, s csak azutn kezdjenek nekelni. Erre a clra jl felhasznlhatk az ismert dallamok is Azoknl azonban arra kell figyelnnk, hogy a dalt nem folytatni kell, hanem egy kis rszt megismtelni. Olyan dalt vlasszunk, amelynek a motvumai nem ismtldnek meg, hanem vltoznak.
A dallamvisszhang-jtk sokban hasonlt a ritmusvisszhang-jtkhoz:
-
a motvum hossza ltalban 2/4, azaz ngynegyed, idnknt hromszor 2/4, azaz hat negyed egysg legyen
-
az improvizlt, kitallt szveg jtkos, aktulis legyen
-
a vlaszok folyamatosan, az egyenletes lktetst reztetve hangozzanak el.
A visszhangneklst rdekesebb teszi, hogy mr nemcsak szvege s ritmusa, hanem dallama is van. A ritmikai varicik mellet most a dallamfordulatokkal bvtjk a vltozatok szmt.
Ne csak az egyes motvumokat tervezzk meg elre, hanem a motvumok egymsutnjt is.
4. Krds - felelet jtk
j feladatot jelent s fejlettebb kpessgeket ignyel. A krds s vlasz dallama s szvege eltr. A krdsre gy kell vlaszolni a gyermekeknek, hogy a krds szavai benne legyenek a vlaszban, de a felelet gis ms legyen.
gyeljnk a motvumok dallamai s ritmikai vltozatossgra. Ha a gyermekek elrnek arra a szintre, hogy egyenknt is tudnak motvumokat alkotni, Akkor lltsuk feladatknt, hogy mindig mst s mindig mskpp nekeljenek, ezzel a gyermekek zenei emlkezkpessgt s alkot-fantzijt is fejlesszk.
Kezdetben alkalmas a visszaneklsre a nvnekls a kszns, ksbb bvthetjk a tmakrt napi esemnyekkel, humoros, trfs szvegekkel.
A kitalls, dallam- s ritmusalkots ltalban egyni munka. Fejlett nagycsoportban azonban kiprblhatjuk a kzs improvizlsnak egy rdekes mdjt:
A dallammotvumok neklsnek mdozatai nehzsgi sorrendben:
-
ismert dal motvumai visszhangszeren ismtelve, vn - gyermekek
-
ismert dalbl vett dallammotvumok neklse j szveggel, visszhangszeren
-
ismert szvegek j dallamra illesztse, kitallt kt-, esetleg hromtemes motvumok elneklse elszr csoportosan, majd egynileg
-
dallamvisszhang, gy, hogy egy gyermeknek a csoport, vagy egy msik gyermek vlaszol
-
krds-felelet kitallt dallammal s szveggel: az vn krdez, egy gyermek vlaszol
-
krds-felelet jtk: egy gyermek krdez, a msik gyermek vlaszol
Gyermekhang polsa s fejlesztse
-
vodban a gyermekhang polsa, a szp nekls s a gyermekhang fejlesztse is a hallsfejleszts terlethez tartozik. A gyermek mg nem tudatosan irnytja a hang kpzst, egyszeren s termszetesem nekel, ahogy msoktl ltja s hallja.
-
A gyermekhang polsra vonatkozan els feladatunk a gyermek hangjnak vdelme s megvsa. A tlerltets, a tl hangos vagy tl sok nekls a hideg levegn, poros krnyezetben val kiabls, mind a gyermekhang krosodst okozza.
-
Alapvet kvetelmny a kzpers, knnyed, lgy nekls, a j artikulls, a szp szvegejts.
Nehz megmagyarzni a gyermekeknek a helyes lgzs mdjt. Pldamutatssal s kis gyakorlatokkal szoktathatjuk ket a mly rekeszlgzsre s a levegoszlop lass kieresztsre. A kapkod, motvumonknt levegt szippant gyermekkel nekeljnk egytt lassan, azutn mutassuk be a szp folyamatos neklst, vgl jra vele egytt prblkozunk. lltsunk mell msik, helyesen llegz gyermekeket, hogy egytt nekeljenek.
A szp neklsre, a "hangkpzsre" is alkalmazhatunk nhny jtkos gyakorlatot:
-
Ismert dalt motvumonknt nekelnek egy sztaggal, a dallamvet egy magnhangzra neklik. Ilyenkor nem a ritmus a fontos, hanem a tiszta nekls, a hangok lgy sszektse.
-
Dallamvisszhangknt nekelnek egy motvumot, mindig lejjebb vagy feljebb szekvenciaszeren. Ez a zenei megfigyelst, a j kezdhang-rvtelt, a pontos utnzst, a tiszta neklst s a hangnemvlts rzkelst is ersti.
Klns gondot fordtsunk a magnhangzk megformlsra:
sszefoglalva: feladatunk a gyermekhangot vdeni s vni az erltet neklstl. A szp nekls, a lgy hangszn, az egyntet hangzs a helyes fejleszts eredmnye.
A zenehallgats
Az vodai zenehallgats feladata, hogy a gyermekeket a zene figyelmes hallgatsra nevelje s felkeltse a zene irnti rdekldsket. Ismertessk meg ket klnbz jelleg dalokkal s zenei hangulatokkal, hangszerek sajtos hangsznvel s jtkval.
Jelentsen rmet a gyermekek szmra a zene meghallgatsa is, ne csak az aktv nekls s a jtk.
A gyermek maga is szvesen nekel trsainak, a tbbiek pedig - mg ha ismerik is a dalt - trelemmel, rdekldssel hallgatjk trsuk nekt, nekes mesjt vagy bbjtkt.
A zenehallgats anyaga
Kiscsoport:
Kzps csoport:
Nagycsoport:
A zene bemutatsa
A kisgyermek zenei tlst ersen befolysolja, hogy ltja-e a gyermek az eladt, ksri-e az eldadst arcjtk, gesztus.
A zenehallgatsra szoktats lehetsgei
A zenehallgatsra nevels alkalma s idpontja nem korltozdik az nek-zene, foglalkozsokra. A nap brmely szakban megszlalhat egy dal, reggeli eltti, alvs utni vagy szabad jtk kzben, nhny gyermeknek vagy az egsz csoportnak. Felttele a nyugodt lgkr s a gyermek rdekldse.
A zenehallgats idtartama nemcsak a korcsoportnak, hanem a helyzetnek megfelelen is vltozik. Kirndulsokon is nekelhetnk a gyermekeknek, tlen a csoport-szobban, nekfoglalkozs utn, vagy pihentetl, frisstl a jtk utn. Az vn tlje meg a dalt kvet figyelembl. Hangulatbl. Hnyszor ismtelheti meg a dalt. Az egyszeri nekls mindenkppen kevs, hacsak nincs a dalnak 5-6- szakasza. Akkor meg a szveg sszefggse s a humor megrtse miatt kell rvid szvegmagyarzat utn a dalt jranekelni. Egy dal kb. 30 - 40 msodperc, teht ha tbbszr elnekeljk (hrom-ngyszer) akkor is csak 2 - 3 percig figyelnek a gyerekek. Kevs id alatt ppen csak megjelenne az rzelem, de nem alakulna ki belle tarts rzelmi llapot, hangulat.
A zenehallgats az nekfoglalkozs brmelyik rszbe bepthet, kezddhet vagy vgzdhet bemutatssal.
A zenehallgats mdja:
-
Ha kell, mondjunk nhny szt, ami a dal szvegt, az sszefggseket vilgosabb teszi.
-
A dal eladsa utn vrjunk egy kicsit, s csak azutn ismteljnk.
-
A gyermekek arcrl, viselkedsrl tljk meg, hogy mg egyszer elnekelhetjk-e a dalt.
-
Az nekls utn hagyjunk idt, hogy a gyermekek a zene keltette hangulatbl, rcsodlkozsbl a htkznapi letbe visszatrjenek.
-
Vrjuk meg, amg elfordulnak, beszlgetni kezdenek egymssal.
-
A gyermekek spontn megnyilvnulsait, megjegyzseit vegyk tudomsul, de csak akkor vlaszoljunk r, ha a gyermek krdez
-
A mrl, vagy a zene keltette rzelmekrl beszlni vodskorban flsleges tlzs.
Nem kell minden foglalkozsra zenehallgatst terveznnk, inkbb ptsk be a nap ms idszakba, alkalomszeren is a gyermekeknek, hogy azt zenei szempontbl megfigyeljk, pldul, hogy dalt lassan vagy gyorsan nekeltk-e. Ilyenkor is keletkezhet zenei lmny, de befolysolja az tlst a tudatos figyels, az intellektulis lmny rme. Az ilyen zenei bemutats utn sem az rzelmekrl beszlnk, hanem csak a zenei alapfogalmak megrtst ellenrizzk.
A zenei nevels tervezse
A dalanyag hrom v alatt fokozatosan bvl, minsgileg s mennyisgileg is. Fontos a kiscsoportban tanult dalok gyakori ismtlse. A kedves jtkok vissza-visszatrse mindenkinek rmet okoz. A zeneileg lassabban fejld gyermekeknek a knny, ismert dallamok j gyakorlsi lehetsget nyjtanak.
Az ves terv ksztsnl a kvetkez tnyezket kell ismernnk:
-
a korcsoport zenei kvetelmnyeit
-
az tmutatnak megfelel dalanyagot (amit az vn vlogat ssze)
-
az adott csoport fejlettsgi szintjt v elejn (adottsgok, j gyermekek a csoportba)
Az anyag elrendezsnl figyelnnk kell:
-
az j ismereteket a korbbi ismeretekre ptsk
-
a knnyebb anyagtl haladjunk a nehezebb fel
-
a krnyezethez. Krlmnyekhez alkalmazkodva lltjuk ssze az anyagot.
Az egy v anyagbl 2-3 hnapra temtervet ksztnk. Ez az idtartam egy nevelsi szakasz egysgt jelenti, ugyanakkor visszamenleg s elre is jl ttekinthet, szksg szerint mdosthat.
Tartalmazzon az temterv az nek-zenei foglalkozsok tervezshez:
Az egyes munkatervi szakaszok lezrsakor, rtkelsekor a zenei fejlds tapasztalatait is sszegezzk, s ennek megfelelen alaktjuk tovbb a munka kvetkez szakaszt.
Az nekfoglalkozs felptse
1. Az ptkezs az alapozsnl, az elksztsnl, a hangulatkeltsnl kezddik. A "bevezet " zenei anyag, kszsgfejlesztsi mdszere illeszkedjk a feladatokhoz. Az elksztsnl keltsk fel a gyermekek rdekldst s jtkkedvt, figyelmket fordtsuk a zenei feladatra.
2. A frsz a legfontosabb tevkenysgek egymsutnja. Ha van j dal, akkor azt tantjuk meg elszr, ilyenkor a gyermek mg friss s fogkony.
1.
Az j dalt az vodban mindig halls utn tanuljk meg a gyermekek. Az vn a dalt bemutatja, nhnyszor elnekli, a gyermekek ezalatt figyelnek, megjegyzik, utnozzk s megtanuljk. A jtkok egyszerek s szorosan kapcsoldnak a dal szveghez.
-
A jtkok mg azon a foglalkozson kapcsoljuk a dalhoz. Nhnyszori jtk, gyakorls utn az j dalt tegyk flre, mert a tnyleges begyakorls mr a kvetkez foglalkozsok feladata lesz. Az j dal a gyakorls nlkl is "megrik" a gyermek emlkezetben. A gyermek visszagondol a dalra, nkntelenl ismtelgeti, ddolgatja magban. A legkzelebbi neklskor mr lnyegesen jobban tudja a dalt, klnsen, ha az els emlkek tisztk, pontosak s hiba nlkl rgzdtek.
-
A dalt globlis egysgben tantjuk, szveget, dallamot, ritmust egytt, olyan termszetes mdon, mint ahogy a szjhagyomny terjed, mint ahogyan a gyermekek beszlni tanulnak. A dalok rvidek: mindig elejtl vgig egyben nekeljk.
-
Ha tbbszakaszos dalrl van sz, els alkalommal mutassuk be mindet, de hagyjuk a msodik, harmadik szakasz tanulst a kvetkez foglakozsokra.
-
Ha a dal hossz vagy a szvege nehz, bontsuk az els foglalkozsokon kt vagy hrom egysgre, vgl a rszeket gyakoroljuk egytt, a helykre visszaillesztve.
2.
A jtk az vodsgyermek legfbb tevkenysge. Az nekes-jtk nemcsak zenei szempontbl fontos alkalma a kszsgfejlesztsnek, hanem komplex megjelensben a nevels sokoldal, kitn eszkze is.
Az nekes jtkban a jtk minden formja, fejldsi szakasza kpviselve van.
Hasznlunk ritmikusan ismtld jtkmozdulatokat, melyek a gyakorl jtk tevkenysgre s tartalmra hasonltanak, ugyanakkor az ismtld mozdulatok a szerepvllalata cselekvsek kifejez mozdulatait is jelentik. A gyermek is kzeledik a szerep- s a szablyjtk sokfle formjhoz.
A jtkossg alapvet felttele, hogy a kpzelet adta helyzetet minden gyermek tlje s elhiggye. A gyermekekkel egytt az vn is gy viselkedik, mintha az elkpzelt helyzet valsg volna.
Egy jtk sokszori ismtlsekor lassan fokozdik az izgalom s a feszltsg.
Az emelked hangulat s tls elr egy cscspontot, ami utn a gyermekek maguk kvnjk a pihenst. Ezrt is fontos, hogy inkbb csak egy vagy kt jtkot ismteljnk, de azt sokszor, hogy a jtkok hangulatt megrezzk, s a sokszori ismtls rmt lvezzk.
3.
-
A jz jtk utn a gyermek valban pihenst, megnyugvst ignyel. De rdekldse, fogkonysga, szellemi frissessge az tlt rm utn fokozdik. Ilyenkor alkalmas az id az gynevezett zenei didaktikus jtkokra. Ekkor lehet a foglalkozs feladatt megismtelni, sszefoglalni. J alkalom ez a zenei alapfogalmak megrtsre, a gyakorlati tapasztals utni megnevezsre, sszehasonltsra, ltalnostsra is. Nagycsoportban itt kaphat helyet az egyni nekls, annak megbeszlse, rtkelse s a gyenge halls gyermekek btortsa, javtsa is.
4.
-
Az nekfoglalkozst kellemes s megnyugtat, vagy az lmnyeket felidz, befejez mozzanattal kerektjk ki. Az utols nhny perc illeszkedjk az egsz foglalkozs hangulathoz, zenei clkitzseit.
Alkalmas erre pldul: - a zenehallgats, az vn neke
- gpi zene
- ritmus zenekar, kis hangszerek vltozatos felhasznlsa
- kitalls jtk, bbjelenet
- j dal elneklse
A foglalkozsoknak ktfle formja van: amikor j zenei anyagot tantunk, amikor ismtelnk, s rgi dalok gyakorlsra adun lehetsget.
nek az vodban
Mondkk
Ismtls: j:
-
Bzavirg koszor /9./ - Egy - megrett a meggy /19./
-
Cini, cini muzsika /11./ - Ez elment vadszni /28./
-
Egyedem, begyedem vaskamp /16./ - Fj a kutymnak a lba /29./
-
Egy, kett, hrom, ngy /18./ - Hipp, hopp haja hopp /35./
-
Erre kakas, erre tyk / 26./ - Hvelyk ujjam almafa /38./
-
F, f, f, szp zld f /30./ - , , , tndrkaszin /51./
-
Gyerekek, gyerekek /32./ - Szita, szita, sr szita /57./
-
Hej Gyula, Gyula, Gyula /34./ - Tente baba, tente /59./
-
Itt a kcsg mi van benne /39./ - Vi-li-v-ri, henteshri /60./
-
Jkobnak volt hat fia /40./
-
Madarak voltunk, fldre /47./
-
Mese, mese mtka /48./
Dalok
Ismtls: j:
-
Csiga-biga told ki /63./ - Keress kop, ha tallsz /67./
-
n kis kertet kerteltem /64./ - Szlj sp szlj /71./
-
Fussunk, szaladjunk /65./ - Gyertek haza, ldjaim /77./
-
Zsipp, zsupp kender zsupp /72./ - A Gyri Gyrgynek /84./
-
Hzz, hzz engemet /76./ - Hold, hold fnyes lnc /85./
-
Aki nem lp egyszerre /81./ - Egy veg alma /87./
-
Elvesztettem zsebkendmet /88./ - Hej a slyi piacon /90./
-
Eszterlnc, eszterlnc /89./ - Trm, trm a mkot /99./
-
Katalinka szllj el /94./ - Ennek a kislnynak /100./
-
n kicsike vagyok /101./ - n kicsike vagyok /101./
-
Koma tlat hoztam /103./ - Lnc, lnc eszterlnc/110./
-
Koszor, koszor /105./ - Fehr liliomszl /120./
-
Kiszradt a difa /109./ - Gyertek lnyok, ligetre /122./
-
Tekeredik a kgy /115./ - Csn, csn gyr /129./
-
Ugrljunk, mint a verebek /116./ - Bjj, bjj medve /130./
-
Borst fztem /117./ - csorogjunk, bcsorogjunk /131./
-
Csipp, csipp cska /126./ - Dobi, dobi htt /134./
-
Erzsbet asszony /135./ - A klli szlbe /147./
-
Elvesztettem zsebkendmet /155./ - Hej vra vra /150./
-
Bjj, bjj zldg /160./ - Cscseri bors, bab, lencse /162./
-
Cirmos cica jaj /161./ - Iglice szvem, iglice /176./
-
g a gyertya, g /168./ - Sttes az erd /191./
-
Ha n cica volnk /173./ - Bjj, bjj itt megyek / 194./
-
Krtfa, krtfa /185./ - Cickom, mackom /195./
-
Mly ktba tekintek /186./ - Tzet viszek, nem ltjtok /231./
-
Erre kakas, erre tyk /200./
-
Hej ,eszel, meszel /208./
-
Lipem, lopom a szlt /221./
-
Mack, mack ugorjl /222./
Dalok: Zene-hallgats az vodban:
243. Tekereg a szl /Trzsk Bla/
248. rkot ugrott a sznyog 23. A part alatt, a part alatt
251. Mack brummog 24. Srga csik, cseng rajta
267. Hp, hp, hp 26. Hol jrtl brnykm
270. Orszgton nagy a h 48. rik a szl
274. De j a di 51. Kt szl pnksdrzsa
275. Dolgozni szaporn 56. Csipkefa bimbja
276. Eresz all 61. Hull a szilva a frl
278. Jn a kocsi 63. Elmentem a piacra
281. Nagy az g 65. Hej Jancsika, Jancsika
283. Suttog a fenyves 66. Kelj fel juhsz
284. Tlap itt van 73. A kardi faluvgn
285. Tudom n mr 76. Cstrtkn virradra
286. ltem ring kis 80. Az rgylus kismadr
298. Itt a farsang 81. A j lovas katonnak
300. Ngy vndor jr 83. Gerencsri utca
301. Orgona ga 86. Kihajtom a ludam
306. Brnyknak 88. A szennai lipisen, laposon
313. Ezstfeny szp 89. A sznti hres utca
321. Mi van ma, mi van ma 94. Erd, erd, de magos
325. Sndor napjn 95. Megyen mr a hajnalcsillag
328. Mr megjttnk 96. Erd, erd, erd
331. Hull a pelyhes 97. Gbor ron rzgyja
334. rmnnep ez a nap 99. Csnom Palk
335. Pattanj pajts 102. Most szp lenni
337. Fenynnep immr elj 110. Hej halszok
118. Huszrgyerek, huszrgyerek
119. Kossuth Lajos
122. Egyszer egy kirlyfi
124. hrom szab legnyek
126. ettem szlt most rik
128. Nagykarcsony ccakja
129. Virgknl g a vilg
130. n elmentem a vsrra
164. Csillag az gen
228. Hull a h, hull a h
|