Fj/ Beszédszervek ügyesítése, kommunikációs j
2008.07.26. 11:44
I. Beszédszervek ügyesítése, a magyar beszédhangok sajátosságainak kiemelése
Foglalkozástervezetek: 3-4 évesek számára
1. Foglalkozás
I. Hangutánzás, légző gyakorlatok, szerepjáték keretében.
Erdei séta. Szálljunk be az autónkba és menjünk kirándulni, BR-R-R (mély belégzéssel ajakpergetés). Megérkeztünk, szálljatok ki az autóból, halljátok, hogy susognak a fák? Utánozzuk a hangjukat. S-S-S (kezek magas tartásban hajladoznak).
Találjátok ki, mi szállt el az orrom előtt. A gyakorlatvezető mondja: Z-Z-Z. - A méhecske! Utánozzuk együtt!
Ez egy nagy barlang. Ki lakhat benne? A maci. Morogjunk mi is, mint a maci! - M-M-M Itt csúszik egy kígyó. Hogy sziszeg? - Sz-Sz-Sz A Játék tetszés szerint folytatható. Ügyeljünk a mély hasi légzésre és a hangutánzásnál megfigyelhetjük a szánk alakját, morog-e a torkunk, stb.
II. Akusztikus hallásdfferenciá1ás. Az asztalon a pohár, kulcs és a dob.
1.) Hallgassátok meg, milyen hangot adnak!
2.) A gyakorlatvezető két tárgyat szólaltat meg egymás után - melyiket hallottátok először-, melyiket másodszor?
2. Foglalkozás
I Ajak és nyelvgyakorlatok
Most elviszlek benneteket az állatkertbe. Találjátok ki, melyik állathoz megyünk először. Ez az állat mindig csíkos pizsamát hord és hasonlít a lóra (ha nem találják ki a gyermekek, mindig újabb információt mondunk).
Zebra. Hajtsuk meg a zebrát! (A nyelvünkkel nagyokat csettintünk.) - Az öreg zebra lassan megy (lassan csettintünk). A kicsi zebra gyorsan megy (gyorsabban csettintünk). A következő állatnak van a leghosszabb nyaka….-Zsiráf. A zsiráf felnyúl a fára (megnyaljuk az orrunk hegyét). Most egy nagy lomha állathoz megyünk, amelyik a vízben él…-víziló. A víziló kitátja a száját: O-A-A (kezünkkel követjük az ajakkerekítés nagyságát).
II Hangfelismerés
Az asztalon a maci, a repülő és a kígyó.
I.) Utánozzuk a maci hangját: M-M-M A repülő hangját: ZS - ZS - ZS A kígyó hangját: SZ - SZ - SZ
2.) Most találjátok ki, melyik szólal meg:
Az óvodapedagógus eltakarja a száját, utánozza valamelyik játék hangját és a gyermekeknek fel kell ismerni azt (kizárólag auditív percepcióra épít, mert a gyermekek szájról olvasva is ki tudnák találni.). Melyiket hallottátok először és melyiket később?
3. Foglalkozás
I. Állathangok felismerése, együttes hangutánzás.
Eléneklik az „Én elmentem a vásárba” kezdetű dalt. Most kimegyünk a rétre. Találjátok ki, milyen állatokkal találkozunk. A gyakorlatvezető utánozza az állatok hangját: U -I - U - I malac, I - A - I - A csacsi, GA - GA liba, MU - MU boci. A játék tetszés szerint bővíthető. A gyermekek is utánozzák a hangokat,
Elmondhatják élményeiket, utánozhatják az állatok mozgását.
II Állathangok felismerése az ajakhangok alapján.
Találd ki, melyik hangját utánozom azok közül, amelyekkel találkozunk. Hang nélküli utánzás U - 1, I - A stb. A felismert hangokat együtt utánozzák.
4. Foglalkozás
I. Dallamfelismerés
Az asztalon csiga, napocska ás egy katicabogár.
1.) Gyerekek, milyen dalt tudunk a napocskáról? (Ha nem jut eszükbe a dal, eldúdoljuk szöveg nélkül.) Süss Fel nap ... énekeljük együtt. Ugyanúgy éneklik a Csigabiga ás a Katalinka szállj el kezdetű dalt is.
2.) Találjátok ki, melyik dalt dúdolom el nektek a három közül!
II. Cikilizálás
Most elmegyünk „Dallam országba,, és úgy énekeljük el a dalt, hogy csupa „La-La-t” mondunk.
Elmehetünk „Vonat országba”: „Su-Su-Su”. „Kígyó országba”: „SZI-SZI-SZI” stb. A játék tetszés szerint bővíthető.
5. Foglalkozás
I. Hangutánzás emlékezetből
Most már sok állat ás tárgy hangját ismeritek. Itt van egy kosár. Van benne maci, vonat, repülő, cica, kígyó.
1.) Aki utánozni tudja valamelyiknek a hangját, kiveheti a kosárból ás az asztalra teheti. Cica hívó hang - C-C-C, Vonat - S-S-S, Kígyó - SZ-SZ-SZ, Repülő - ZS-ZS-ZS, Maci - M-M-M.
2,)
a.) Utánozzuk együtt a hangjukat (balról Jobbra haladunk).
b.) Most cseréljenek helyet az állatok és a tárgyak és újra utánozzuk a hangjukat.
c.) Kijöhet egy gyermek és eldughat egy tárgyat. A többiek utánozzák az eltűnt tárgy hangját.
3.) Letakarjuk az asztalt egy kendővel. Utánozd a kezeddel „felismert” tárgy hangját, mi pedig kitaláljuk, mi lehet az.
(11.rész)
Kommunikációs játékok
„Haragszom rád” játék:
A játékot párosával játsszuk. p1: Haragszom rád! (A) - Miért ? (B) - Mert nadrágban vagy. (A) - Miért? Miben tetszenék? (B) - Szoknyában. (A) - Miért jobba szoknya? (B) A gyermekek fantáziájukat megmozgatva kérdezik egymást és felelnek addig, míg ötleteikből futja. Beszédüket gesztusokkal, mimikával kísérik.
„Vitatkozó méhecskék”
Ennél a játéknál a hangerő és a hanglejtés segítségével kell a gyermekeknek megértetniük magukat. Két méhecske gyűjtögeti a virágport. Egyszer csak mind a ketten ugyanarra a virágra szállnak. Összevesznek. Vajon miről vitatkoznak? Mit mondhatnak egymásnak? Ki kell találnunk, hiszen a zümmögésüket nem értjük.
„Mese néma játékkal”
A gyermekek egy jól ismert mesét, annak szövege nélkül, mozgással, mimikával adnak elő. A mesélő gyermek pedig a látottakat fejezi ki szóban.
Fejlesztési lehetőségek:
o Mozgás különböző testrészekkel (játszó gyermekek).
o Térpercepció, mozgás a térben (játszó gyermekek).
o Kereszt csatornák fejlesztése a látott mozgás átfordítása szóra (mesélő). Verbális fejlesztés.
o Vizuális fejlesztés - mozgó tárgy követése szemmel (mesélő).
„Amerikából jöttem”
Ezt a jól ismert játékot 5-7 éves korban már lehet játszani, mivel a gyermekek már sok foglalkozást ismernek.
Fejlesztési lehetőségek:
o Testfogalom testrészekkel végzett mozgások.
o Szem fixációs működésének erősítése.
o Verbális fejlesztés: a foglakozások megnevezése.
‚‚Farkasszem néző játék”
A gyermekek egymás szemébe néznek és közben feladatot végeznek a kezükkel. Pl. be és kigombolják ingüket.
Fejlesztési lehetőségek:
o Finommotorika fejlesztése (gombolás).
o — A szem tixációs működésének erősítése.
o — Meghatározott testrészekre koncentrálás.
„Csináld, amit én akarok”
A játékot irányító gyermek szemével, mimikájával, gesztusaival egyszerű feladatok elvégzésére ad utasítást pajtásának. Pl. int a kezével, mosolyog, hívja a társát, majd kézmozdulatával leülteti. Vagy p1. tekintetével mutatja, hogy hová tegye a tárgyat.
Fejlesztési lehetőségek:
o Testrészekkel végzett mozgások.
o Kereszt csatornák fejlesztése. Vizuális-kinesztétikus - interszenzoros működés fejlesztése.
„Mi hiányzik?”
Kezdetben az óvodapedagógus, később majd a gyermekek is játsszák. a megkezdett történetet, mese vagy vers részletét beszéd helyen mozgással adják elő, majd újra beszédben folytatják. A csoport feladata: ki kell találni és elmondani a hiányzó részt.
Fejlesztési lehetőségek:
o Mozgás különböző testrészekkel.
o Testfogalom.
o Verbális fejlesztés a történet szerint.
„Játék a testtel”
Az óvodapedagógus különböző cselekvéseket, tulajdonságokat, embereket jelöl meg, amit a gyermekeknek testükkel, arcukkal kell eljátszani. (Síró kisbaba, nevető bohóc, erős súlyemelő, rongybaba stb.)
„Tükörjátékok”
Két gyermek áll egymással szemben (tükör-tükörkép). A „tükör” végez valamilyen mozdulatot a testével, arcával. A „tükörkép” feladata a mozdulat leutánzása a tükrözés szabálya szerint.
Fejlesztési lehetőségek:
o A test koordinációjának, személyi zónájának alakítása, az oldaliság tanítása, jobb-bal.
o — Testséma fejlesztés.
„Milyen állat vagyok?”
A gyermek egy állat mozgását utánozza. A többi gyermek feladata a kitalált állat hangjának utánzása, mozgással együtt.
Fejlesztési lehetőségek:
o Nagymozgások fejlesztése: járás, ugrás, mászás, kúszás.
o Testrészekkel végzett mozgások.
|