Játékgyűjtemény /1
2008.07.26. 16:26
Agytorna
Javasolt életkor: 5-6 évesek
A játék menete:
-
Indiánszökdelés körben, a csoportszobában.
-
Gondolkodó sapka: Fogd meg a füled úgy, hogy a hüvelykujjad legyen elől, a többi, hátul. Finoman gyűrögesd a füled, mintha ki akarnád simítani
-
Nyakhimbálás: Húzd fel mindkét válladat és fejbiccentés előre, hátra, jobbra,balra.
Eszközök: -
Állathangok utánzása
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: ismeret, szókincsbővítés, beszédszervek ügyesítése
A játék menete:
Ki tudja melyik állat milyen hangot ad ki?
-
kutya vau-vau,
-
macska miáú,
-
egér cin-cin,
-
malac úi-úi, röf-röf,
-
csacsi iá,
-
kakas kukuríkú,
-
medve brumm,
-
kecske mek-mek.
Eszközök: -
Állatország
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, emlékezet, gondolkodás, hallásfejlesztés
A játék menete:
Válasszunk egy ismert dalt, mely egyszerű ritmusképletű, kis hangterjedelmű, pl.: Zsipp-zsupp, Csiga – biga.
A dal eléneklése után egy-egy állatországba utazunk, ahol csak egy meghatározott hangon tudunk beszélni, énekelni. Kedves dalunkat azon énekeljük pl.:
-
mackó országban: me-me-me,
-
kígyó országban: szi-szi-szi,
-
liba országban: gá-gá-gá,
Eszközök: -
Amerikából jöttem…
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete
Amerikából jöttem, mesterségem címere…
A kiválasztott pár valamilyen foglalkozást mutogat el. A többieknek ki kell találni mi is az a foglalkozás. Ha kitalálták, cserélnek.
Eszközök: -
Az erdőben jártunk keltünk…
Javasolt életkor: fejlett 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás, fantázia, szókincs
A játék menete:
-
egy katicát elvesztettünk…hová lett?( pl. elmászott a levél mögé, elrepült,)
-
egy méhet elvesztettünk…hová lett?
-
egy magot elvesztettünk…hová lett?
-
egy lepkét elvesztettünk… hová lett?
Eszközök: -
Baba-játék:
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, beszédszervek ügyesítése
A játék menete:
Mindenki baba lesz, éhes és sír
OÁ..OÁ..OÁ…
(nagyra nyitott szájjal)
Eszközök: -
Babanyelv
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete
A szavakat „lemeztelenítjük” és csak a magánhangzókat ejtjük ki,pl.: úóui = túrórudi
Eszközök: -
Barkohba
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
A csoportszoba játékai közül összegyűjtünk néhányat egy kosárba. Majd felsoroljuk, megnevezzük, mit gyűjtöttünk. Egy gyermek gondolatban kiválaszt magának egy játékot. A gyermekek kérdezik, valamilyen tulajdonságot, ismertetőt mondanak, pl.: „fából van?” Ha a válasz ”nem” akkor kiveszik a kosárból az összes olyan játékot, ami fából van. A maradékra kérdeznek: „ Amire gondoltál az ruha? ” Ha a válasz „ igen” akkor kivesznek mindent, ami nem ruha. A játék addig tart, amíg csak egy dolog marad a kosárban.
Eszközök: csoportszoba játékai, tárgyai
Be a tóba, ki a partra!
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem
A játék menete:
Jó nagy kört rajzolunk a földre, ez lesz a tó. A gyerekek körben felsorakoznak a parton. „Be a tóba!” kiáltásra mindannyian páros lábbal beugranak. Aki nem ugrik, kiesik a játékból. A „Ki a partra! kiáltásra szintén páros lábbal ki kell ugrani a körből. Akinek nem sikerül, kiesik a játékból.
Eszközök: -
Bizalom
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: hallási figyelem
A játék menete:
Egy bekötött szemű gyerek úgy kerülgeti a tárgyakat, ahogyan az előtte haladó hanggal irányítja Pl.: taps, dob, berreg.. A veszély jelzését és a jó út hangját előre meg kell beszélni.
Eszközök: kendő, csoportszoba tárgyai
Ceruzából labirintus
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, légzésre figyelés, szabályok betartása
A játék menete:
Ceruzából labirintust építünk, bármilyet, ami a gyerekeknek tetszik, (egy bejárat, egy kijárat) s benne fújással kell vezetni a pingponglabdát. A pingponglabdához nem szabad kézzel hozzáérni. Az az ügyes, aki végig tudja vezetni a labdát a labirintuson.
Eszközök: ceruzák, ping-pong labda, asztal
Ciklikus hangutánzás
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás,emlékezet
A játék menete:
Az asztalon kígyók képei, vonatok képei sorakoznak szabálytalan sorrendben.
Balról jobbra haladva együtt utánozzuk a hangokat. Később ők is alkothatnak tetszőleges sorrendet, olvassák is le.
kígyó vonat kígyó kígyó vonat vonat vonat
SZ S SZ SZ S S S
Eszközök: kígyó és vonat hívóképek
Cukorszopogatás
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, a nyelv mozgatásával izmok erősítése
A játék menete:
A gyerekek felfújják az arcukat, és a levegőt úgy tologatják egyik oldalról a másikra, mint a cukorkát.
A másik változatban pedig a nyelvükkel teszik ugyanezt.
Eszközök: -
Csibe játék 1.
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, utánzás képessége
A játék menete:
A „cs” hang hangoztatása. A csibék (a gyerekek) csipp - csipp hangot adnak, és sétálgatnak a játéktéren. Amikor megjelenik a macska, elmenekülnek (egy megbeszélt helyre), s még hangosabban csipognak. A macska lehet egy báb, vagy a pedagógus is.
Eszközök: -
Csibe játék 2.
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: szem- kéz koordinációt, figyelem
A játék menete:
A gyermek tenyerébe szórunk 2-3 szem zizit. A gyermek feladata a ziziszemeket ajkával felcsipegetni a tenyeréből. A gyerek a csibe, csücsörített ajka a csőr.
Eszközök: zizi
Csinálj egyből sokat!
Javasolt életkor: fejlett 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás
A játék menete:
Olyan főnevet mondunk, amit a gyermek egy gyűjtőnév alá tud rendezni. A főfogalmat mondjuk, és a gyerek mond egy alá tartozó fogalmat. Jó ha a gyermekek minél többet tudnak gyűjteni pl.:
-
fa erdő
-
katona hadsereg
-
körte gyümölcs
-
rózsa virág
(visszafelé egyszerűbb!)
Eszközök: -
Csomagolom a hátizsákom
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete
Bizonyára mindannyian ismerjük a „Szólánc” játékot. A játékosok minden körben, mikor rájuk kerül a sor, megismétlik az addig felfűzött szóláncot és egy új szóval megtoldják.
A mi mondatunk úgy kezdődik, hogy „Csomagolom a hátizsákom, és egy vajas-kenyeret teszek bele”. A következő megismétli ezt és megtoldja pl.: egy naranccsal.
Ha legalább 10 dolgot fel tudnak sorolni helyes sorrendben, befejezhetjük a játékot. Képtelen, oda nem illő dolgokat is tehetünk a zsákba, pl.: kályhacsövet…
A játékalap mondata változtatható pl.: séta során láttam egy szem makkot.
Eszközök: -
Ellentétpárok
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: gondolkodási műveletek, szókincsbővítés
A játék menete:
A gyerekek sorban ülnek, a pedagógus mond egy szót, és a gyereknek a jelentésben ellenkezőjét kell válaszolni.
Lehet úgy is játszani, hogy képeket (pl.: hideg - meleg, egyenes – görbe, stb.) gyűjtünk, és az egyik felét kiterítjük az asztalon, szőnyegen, stb. A pár másik felét mutatjuk a gyermeknek, s neki az ellentétét kell kivenni az szétterített képek közül.
Eszközök: képek
Emlős, madár, hal
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
A gyerekek körben állnak. A játékvezető egy labdával középre áll. Hangosan mondja: „Emlős, madár, hal… madár” és valakinek dobja a labdát, de rögtön hangosan számolni kezd 10-ig.
Ezalatt a játékos, aki a labdát kapta, mond egy madárnevet (pl.: veréb,fecske,cinke,stb.) és a labdát visszadobja. Ha a játékvezető az „Emlős, madár, hal”… után a halat mondja akkor a válasz: ponty, csuka, harcsa, stb.
Ha az emlőst mondja, bármelyik emlőst meg lehet nevezni. A labdát csak azután lehet visszadobni, ha a válasz elhangzott.
Eszközök: labda
Épp az ellenkezője
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
A gyerekeknek fordítva kell végrehajtaniuk az instrukciókat. Pl. Állj fel! Erre nekik le kell ülniük.
Eszközök: csoportszoba eszközei
Ernyős játék
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: beszédkedv fejlesztése, kifejező készség, gondolkodás, emlékezet, fogalomalkotás, testséma, szókincsfejlesztés (fontos arra törekedni, hogy a gyermek egész mondatban válaszoljon.)
A játék menete:
Leterítünk egy ernyőt a földre (ez négy színből elkészített körlap, minden színből kettő van de nem egymás mellett), nyolc darab fejformát lerakunk a különböző színekre (mellékletben megtalálható). A gyerekek mondókára körbe járnak. A mondóka végén leülnek az előttük lévő szín elé. Amikor rájuk kerül a sor, felfordítják és megnézik az előttük levő korongot, majd elmondják, mit látnak rajta:
-
milyen szín van előttük?
-
mi van a fejformán?
-
mi hiányzik róla?
-
milyen arcot fejez ki?
Eszközök: ernyő, fejformák a mellékletből
Érzelem- varázslat játék
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem, arcizmok erősítése, érzelmek megnevezése
A játék menete
Az egyik gyermek a varázsló, a többiekkel szemben állva változtatja azok érzéseit. Ahogyan az ő arcán változnak az érzelmek, úgy változzon ez a többiekén is. A végén elmeséljük, hogy hányféle érzésünk volt közben.
Eszközök:-
Ez a malac piacra megy
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, tiszta kiejtés fejlesztése, mozgásfejlesztés újjak nyitogatása egymás után
A játék menete:
Újjak kinyújtása egyenként, a szövegnek megfelelően, de lehet újbábokkal is játszani.
Ez a malac piacra megy,
Ez itthon marad,
Ez kap finom pecsenyét,
Ez semmit se kap,
S ez a kicsi visít nagyot!!
Uí! Uí! Éhes vagyok!”
Eszközök: ujjbáb
Fekete, fehér, igen nem
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
A játék egyetlen szabálya az, hogy ezt a négy szót nem szabad kimondani. A játékvezető kérdéseket tesz fel, amire a kérdezettnek válaszolnia kell, de az említett szót nem szabad kimondani. Aki téveszt zálogot ad.
Eszközök: -
Felelj gyorsan!
Javasolt életkor: fejlett 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás, emlékezet, fantázia, szókincsbővítés
A játék menete:
A gyermeknek feltesszük a kérdést, s a gyereknek gyorsan kell válaszolnia.
Pl: Mi piros? Mi édes? Mi sós? Mi van fából? Stb.
Eszközök: -
Figyelj, itt a …!
Javasolt életkor: fejlett 5-6 évesek
Fejleszti: hallási figyelem
A játék menete:
A gyerekek körben helyezkednek el. A kezdő játékos az egyik társa felé fordulva mondja: - Figyelj itt a bokám! De a kezével nem a bokáját, hanem pl. a fülét fogja meg. Akihez az előző mondat szólt, az folytatja a sort: - Figyelj itt a fülem! És megfogja pl. az orrát.
Eszközök: -
Finommotorika fejlesztése
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, finommozgás fejlesztése
A játék menete:
-
ujjmozgási gyakorlatok (ökölbezárás, ujjak széttárása, feszítés lazítás)
-
ujjakkal hüvelykujj érintgetése
-
ujjal eső utánzása
-
ujjak sétáltatása az asztalon stb.
Eszközök: -
Folytasd a mesémet!
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás, emlékezet, szókincsbővítés
A játék menete
A pedagógus kezdjen el egy kedves tetszőleges történetet, majd a gyermek vegye át a mese fonalát, aztán újra az óvónő meséljen és így tovább, amíg vége nincs a mesének.
Eszközök: -
Föld, víz, levegő
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, szókincsbővítés
A játék menete:
Az óvónő egyenként mutat a játékosokra és közben mindegyiknek egyenként mond egy szót; föld, víz, vagy levegő. Minden gyermeknek egy állatnevet kell mondani, de azon az élőhelyen, ahol azt az óvónő meghatározta. Ismételni nem szabad a már elhangzottakat.
Eszközök: -
Fújások
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, mozgás koordináció, helyes levegővétel
A játék menete:
Meghatározott eszközökkel játékos cselekvésre, fújásra ösztönzés.
-
tollpihe fújása
-
felfüggesztett kismadár, pillangó fújása
-
tollpihe fújása szívószállal
-
gyertyafújás – fokozatosan nehezítő távolítással
-
szappanbuborék fújása
-
ping-pong labda fújása (irányított fújógyakorlat)
Eszközök: tollpihe, ping-pong labda, gyertya, stb.
Grimasz játék
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete
Az óvónő elmondja - később a gyerekek is vele mondhatják - a következő mondókát:
” Kiskanál, nagykanál, minden gyerek így tesz!”. A mondóka végén az óvónő arcmimikáját megváltoztatja grimasszal, a gyerekek pedig utánozzák.
Eszközök: -
Ha állat szeretnél lenni… miért?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: a gyermek beszéltetése a cél
A játék menete:
A gyerekek körben ülnek, szemben velük az óvónő ül. Milyen állat szeretnél lenni? Kérdésre a gyermeknek egy állatot kell mondani s megindokolni, hogy miért az az állat szeretne lenni pl.: Macska szeretnék lenni, mert az szépen dorombol.
Eszközök: -
Ha én ………lennék…
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete
A gyermeknek meg kell fogalmaznia mit tenne ha pl.: madár lenne:
Eszközök:-
Hallástérkép készítése
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti:emlékezet, figyelem, hallás, téri irányok
A játék menete
Egy gyermek leül a szőnyegre. Előzetes megegyezés alapján pl.:
A gyermek hallja a hangokat, s ki kell neki rakni maga elé, mit hall.
Nehezítve: ki kell rakni maga köré, mit hall, de azt is, hogy milyen irányból hallja. Természetesen mindenki másirányból hallják a hangokat. Ezután cserélnek, másik gyermek ül a szőnyegre.
Eszközök: virágfej, emberfej (mellékletben megtalálható)
Hang-kép egyeztetés
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem, hallás, gondolkodás.
A játék menete:
Mindegyik gyermek kap egy láncot (nyakba akasztható kártya), amelyen a kígyó (sz), vagy vonat (s) képe van. Az óvónő szavakat sorol, aki a szóban meghallja az adott hangot, feláll. A hívókép lehet más is.
Eszközök: -
Hangutánzással egybekötött légzőgyakorlatok
Javasolt életkor: 3-4-5 évesek
Fejleszti: figyelem, emlékezet
A játék menete:
Mély belégzés, hosszú, lassú kilégzés. Az az ügyes, aki sokáig tudja hangoztatni a hangot.
Pl: „hu”- bagoly, „sz”- kígyó, „s”- vonat, hangokkal, a levegő lassú kicserélése.
Eszközök: -
Hogy szereted a barátodat?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem, gondolkodás, fantázia
A játék menete
A gyerekek körben ülnek. A játékvezető középen megforgat egy kanalat. Aki felé mutat a kanál, az mond egy hasonlatot. Pl: Úgy szeretem a barátomat, mint cica a tejet. (a disznó a kukoricát, autó a benzint, maci a málnát, a mókus a mogyorót.)
Eszközök: kanál
Hogy szólítod meg?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem, udvariassági formák
A játék menete
Hogy szólítod meg a vonatvezetőt, a barátodat, szomszédodat, anyukádat, stb.
Eszközök: -
Hol dobol a majom?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: hallásfejlesztés, téri tájékozódás
A játék menete:
Dobozokba különböző játékokat helyezünk, mindegyikbe egyet. Az egyikbe egy felhúzható játékot pl. egy doboló majmot. A bekötött szemű játékosnak meg kell találnia azt a dobozt, amelyikben a majom dobol. Ha a dobolás lejár, a játékosnak meg kell várnia, hogy a játékvezető újra felhúzza a majmot. A játékost induláskor meg kell pörgetni.
Eszközök: doboló majom vagy más felhúzható játék, dobozok
Hol szól a csengő?
Javasolt életkor: 3- 4- 5-6 évesek
Fejleszti: hallásfejlesztés
A játék menete:
A gyerekek körben ülnek. Három gyermeknek bekötjük a szemét, és a szőnyeg közepére vezetjük. Valakinek, aki ül, odaadjuk a csengőt. A három gyerek közül, aki hamarabb odaér a csengőhöz, az a győztes.
Eszközök: csengő, három kendő
Hüvelykujjam korán kelt
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, emlékezet, mozgásfejlesztés, tiszta kiejtés, finommotorika
A játék menete:
Játszik mind a két kézfej. A mondóka szövegét követjük mozgással.
Hüvelykujjam korán kelt,
(hüvelykujjak behajlítása)
Ablakokon kopogott,
(összeütögetése)
A négy szomszéd kiugrott,
(a többi ujj kinyújtása)
S köszöntötték: Jó napot!
(A többi ujjal integetés)
Eszközök:-
Irányítós játék
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás, téri tájékozódás
A játék menete:
A játékvezető utasításokat ad. Pl.: Ülj a székre! Állj az asztal mögé! Az utasításoknak megfelelően kell a gyerekeknek cselekedni. Aki eltéveszti, kiesik a játékból és jöhet egy új játékos a győztes mellé.
Először tanuljuk meg játszani, majd később versenyjátékként is lehet alkalmazni.
Eszközök: székek, asztal stb.
Ismert dal
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás, emlékezet
A játék menete:
Ismert dal dallamára szótagokat éneklünk. (pl.: Süss fel nap)
-
szi-szi-szi
-
La-la-la
-
Su-su-su
Eszközök: -
Játék a mesék befejezésével
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: beszédkedv fejlesztése, kifejezőkészség , fantázia, gondolkodás, emlékezet, szókincsfejlesztés
A játék menete:
Kevésbé ismert, rövid mesét mond az óvónő – befejezés nélkül. A gyermekeknek kell kitalálniuk a történet végét, tetszés szerint.
Eszközök: -
Játék a szavakkal
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem, gondolkodás
A játék menete
A gyermekek a szőnyegen ülnek. Az óvónő megkezd egy szót, a gyermeknek kell befejezni pl.: bög(re), kesz(tyű), sap(ka), csiz(ma) stb
Játszhatjuk úgy is, hogy a szóban kihagyunk egy magánhangzót. A gyerekeknek a hiányzó hangot kell kitalálni, és a szót helyesen kimondani pl.: v.rág, tá.ka, sa.ka stb.
A harmadik variációban pedig a szavak elejét nyeljük le,és azt kell kitalálni pl.: .esztyű, ..rág, .épa stb.
Eszközök: -
Jótündér
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: A gyerekek kifejezésmódjának csiszolása.
A játék menete:
Ha egy Jótündér „elvarázsolna” mi szeretnél lenni? Miért?
Eszközök: -
Kakukktojás
Javasolt életkor: 4-5-6évesek
|