Játékgyűjtemény /2
2008.07.26. 16:28
Keresd a mamámat!
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: utánzás képessége
A játék menete:
Választunk tyúkanyót, kutyamamát stb. és választunk állatgyerekeket. A kicsinyeknek bekötjük a szemét, a mamák állathangjukat utánozva hívják őket, így kell megtalálniuk a mamájukat.
Eszközök: kendők
Keresd a párját!
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: utánzás képessége
A játék menete:
Papírlapokra különböző formákat rajzolunk. Egyet felmutatunk a gyerekeknek. A szobában található tárgyak közül megnevezik azokat, amelyeken az adott forma felismerhető.
Eszközök: papírlapok
Képzeld el!
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: szókincsbővítés, képzelet
A játék menete:
A pedagógus „körülír” egy tárgyat, a gyerekek kitalálják mire gondolt, miről beszélt. Egy gyermek egy előre meghatározott cselekvést vagy tárgyat elmesélhet annak kimondása nélkül, a többieknek pedig ki kell találni a megoldást.
Eszközök: -
Kié a bőrönd?
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: utánzás képessége
A játék menete:
A gyerekek megfigyelik egymás ruháját. Egyikük kimegy a csoportból, a bentmaradtak pedig maguk közül kijelölnek valakit, akinek a „bőröndjét” be fogják pakolni. A hunyó bejön és sorba megkérdezi a gyerekeket, hogy „mit csomagolsz a bőröndbe?” Mindegyik gyermek mond a választott gyermek ruházatából egyet. Ha sikerült megtalálni a bőrönd tulajdonosát, akkor cserével folytatódik a játék.
Eszközök: „bőrönd”
Kígyós játék
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: koncentrációs készséget, figyelmet, hangzóejtést segíti, mozgáskoordináció
A játék menete:
Az „sz.” hang hangoztatása. (A gyerekek a kígyók.) A kígyók szeretnek a napon sütkérezni, ha azonban elbújik a napocska, a kis kígyók is elbújnak. (pl.: az asztal alá) A kígyók napozáskor sziszegnek, az asztal alatt pedig csendben vannak.
Eszközök: napocska báb, amit az óvónő mozg
Közvetlen környezet hangjainak felismerése
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás, emlékezet
A játék menete:
A gyerekek félkörben ülnek lehajtott fejjel, vagy csukott szemmel. Közben különböző hangokat hallatunk.
Minek a hangját hallod? Pl.:
Eszközök: minden, amivel hangot lehet kelteni
Lufi fújás
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, mozgáskoordináció, helyes levegővétel
A játék menete:
Egymás kezét fogva körbe állnak a gyerekek. Egyszerre elkezdik fújni a „lufit” miközben a kör egyre tágul, a karok megfeszülnek. Hangos „PUKK” szóra „kipukkad” a lufi és a gyerekek a kör közepe felé szaladnak.
Eszközök: -
Lufitáncoltatás
Javasolt életkor: 4-5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, helyes levegővétel, mozgáskoordináció
A játék menete:
Egy szék háttámlájára erősítsünk két zsineget (lufi átmérőjének és a gyerek magasságának figyelembevételével), a másik végét a játékos fogja. Az a feladata, hogy fújással és a zsineg mozgatásával eljutassa a lufit a szék támlájához úgy, hogy az nem eshet le útközben.
Eszközök: lufi, szék, zsineg
Madárka játék
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: finommozgás fejlesztése, beszédszervek ügyesítése, rágóizmok erősítése
A játék menete:
A gyerekek párokba állnak. Madármama (a pár egyik tagja) eteti a fiókákat (másik gyerek). Egy kis tálba zizit kapnak… A madármama szemenként adja a fiókáknak a nyitott tenyérből az eleséget, akik azt bekapva gyorsan becsukják a szájukat. Rövid idő után szerepet cserélnek. A játék addig tart, míg a zizi el nem fogy.
Eszközök: kistál, zizi
Manócska
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, emlékezet
A játék menete:
Most a nyelvünk lesz a Manócska, háza a szájüreg, a fogak pedig a kerítés. A gyerekek játszanak a nyelvükkel, szájukkal, ahogy az óvónő mondja: A Manócska kertészkedik, keresi az ásóját, futkos ide-oda, körbe-körbe, keresi a padláson, keresi a pincében, kitekint a kerítésen jobbra, balra, végre megtalálja.
Eszközök:-
Megjött a kishajó!
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, emlékezet
A játék menete:
Elindult a kishajó a kikötőből, előtte felrakodott árukkal. Csak állatokat szállít. Soroljatok fel állatokat! (kutya, macska, egér, stb.) Szállíthat a hajó növényeket (fenyőfa, hóvirág, szarkaláb, stb.), gyümölcsöket (banán, alma, körte, stb.), olyan árut, ami fából készült (asztal, szekrény, ajtó, stb.). De szállíthat olyan árut is, ami ugyanolyan hanggal kezdődnek (Csiga, csibe, csat, stb.).
Sok változata lehetséges!!!
Egy másik változat:
A gyerekek körben ülnek a játékvezetővel, s felelgetőst játszanak:
-Lics- locs, lics- locs, megjött a kishajó!
-Mit hozott?
-Tapsoló gyerekeket! (A gyerekek tapsolnak)
-Lics-locs, lics- locs, megjött a kishajó!
-Mit hozott?
-Kecskéket!
A gyerekek az állat hangját kezdik utánozni.
Eszközök: -
Méhecske játék
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, mozgásfejlesztés, hallásfejlesztés
A játék menete:
A „ z” hang hangoztatása. A méhecskék (gyerekek) mézet gyűjtenek, és zümmögnek is közben, de ha megjelenik a vihar (lehet dobszó, amit az óvónő kelt) a méhek hangos zümmögéssel visszaszállnak a kaptárba. (ez egy általunk előre kijelölt hely.)
Eszközök: méhecske hívókép, dob
Méhecske és kígyó
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, hallásfejlesztés
A játék menete:
Két gyerek elbújik az asztal alá, egyikük méhecske, másikuk a kígyó. Ki kell találniuk, melyiküket hívják. Szavakat mondunk egymás után. Ha a szóban SZ hang van, akkor a kígyó, ha Z hang van, akkor a méhecske szerepét vállaló gyerek bújik elő. Először a szó elején, majd a közepén végül a végén legyenek a hangzók.
Eszközök: -
Mesemondás
Javasolt életkor: fejlettebb 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás, fantázia, szókincs
A játék menete:
A gyerekeknek önmaguk által kitalált mesét kell a társaiknak elmondani.
Eszközök: -
Mesejáték
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás, emlékezet, szókincsbővítés, fantázia, beszédkedv serkentése
A játék menete
Ismert mesékből 2-3 jellemző jelenetet kivágunk és összekeverünk. A gyermekek feladata hogy szétválogassák a különböző mesejelenetekhez tartozó képeket, és sorba rendezzék azokat, beszélgetés a képről.
Eszközök: képek mesékből.
Mesét mondok!
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete
Mesét mondok… Ha a kígyó nevét halljátok, sziszegjetek, ha a vonatét susogjatok, pl.: Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy kisvonat (susogás). Ez a kisvonat (susogás) találkozott a kígyóval (sziszegés) stb.
Eszközök: -
Mi esett le?
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: hallásfejlesztés
A játék menete:
Leejtünk különböző tárgyakat, vagy megütögetünk egyenként, a gyerekek közben bekötött vagy csukott szemmel hallgatóznak. A hang alapján próbálják kitalálni, mi lehet az a tárgy, ami leesett.
Eszközök: (különböző hangú és méretű tárgyak a csoportszobából.(pl.: ceruza, kocka, cintányér, termések, stb.)
Mi hiányzik?
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, emlékezet
A játék menete:
Néhány tárgyat az asztalra tesz az óvónő, közösen megnevezzük.(Mondatokat is alkothatunk velük.) Ezután a gyerekek becsukják a szemüket, az óvónő „elvarázsol” egy-egy játékot. Ki kell találni a gyerekeknek szemük kinyitása után „Mi hiányzik?” Nehezítés: egyszerre több játékot dug el az óvónő.
Eszközök: -
Mi lehet a párja?
Javasolt életkor: 4-5-6 évesek
Fejleszti: figyelem
A játék menete:
Olyan tárgyakat válogassunk össze, amely valamilyen természetes helyzetből adódóan párba rendezhető. Pl. kanál- tányér, fogkefe –fogkrém. Minden gyerek elvesz egy tárgyat a halmazból, közben leülnek és szemükkel megfigyelik, hogy a többi gyereknél milyen tárgy van. Ha úgy gondolja, saját tárgyához illő párt talált, akkor szembeül társával.
Eszközök: különböző tárgyak
Mi tetszett benne?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: beszédkedv fejlesztése, kifejezőkészség, fantázia, gondolkodás, emlékezet, szókincsfejlesztés
A játék menete:
Mondd el mi tetszet a mesében, versben, séta közben, kirándulás során. Cél: a gyerekek beszéltetése, szókincsük fejlesztése, kifejezésmódjuk csiszolása. 5-7 éves gyermekek azt is képesek megfogalmazni, hogy miért tetszett az, amiről szó van.
Eszközök: -
Mi van a szobában?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem,
A játék menete:
A gyerekek körben ülnek. A kérdező a teremben lévő tárgyakra gondolva sorba kérdezi a gyerekektől: Mit gondoltam a szobában „k”-val? Pl.: kocka. Sok válasz lehetséges. Aki kitalálja az lesz a további kérdező. Ha senki nem találja ki akkor továbbra is ő lesz a további kérdező. A kérdezőt kiszámolóval választom ki.
Eszközök:-
Milyen állat vagyok?
Javasolt életkor: 3- 4- 5 évesek
Fejleszti: mozgás
A játék menete:
A gyerek egy állat mozgását utánozza. A többi gyerek feladata kitalálni, milyen állatról van szó és utánozni az állat hangját, mozgását együtt.
Eszközök: -
Milyen állatra gondoltam?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás, emlékezet
A játék menete:
Először az óvónő írja körül azt az állatot, amire gondolt. A gyermekeknek ki kell találni, hogy melyik állatról van szó, és utánozni kell a hangját. Majd a gyermek is gondolhat.
Eszközök: -
Mit csinálsz?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
A gyerekek egymás mellett ülnek. A játékvezető feltesz egy kérdést az egyik gyereknek. „Mit csinálsz?” A gyermek csak egy szót válaszolhat. Pl.: „Játszom.” Ekkor a következő gyermek tesz fel kérdést: pl.: Mit játszol? Válaszolhatja: Építek. A kérdések mindaddig folytatódnak, amíg tudnak kérdezni, és egy szóval válaszolni.
Eszközök:-
Mit dobnál ki a teremből?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, gondolkodás, fantázia, szókincs emlékezet
A játék menete:
A gyerekek egymásnak dobják a labdát, aki dobja, gyorsan mond valamit:
„Kidobnám a függönyt!”
„Kidobnám a széket!”
Ha valaki olyat mond, ami már elhangzott, kiesik a játékból, vagy zálogot ad.
Eszközök: labda
Mit érezhet?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
Az óvónő az egyik gyermek fülébe súgja, mit játsszon el hanggal, és mimikával, arcjátékkal, a többi gyermek pedig próbálja kitalálni, mit súgott az óvónő pl.:
Eszközök: -
Mit főzött Sára néni?
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem, hallási differenciálás
A játék menete:
Valaki beáll a sarokba háttal a többieknek, és azt kérdi: - „Mit főzött ma Sára néni?” A játékvezető rámutat valakire, aki elváltoztatott hangon valamiféle étel nevét kiáltja. A sarokban álló gyermeknek el kell találnia, kinek a hangját halotta.
Eszközök:-
Mit mond a kis robot
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
A játékvezető szótagolva mond ki egy szót, kellő tagoltsággal. A gyermek ismerje fel, és mondja ki összefüggően a szót, pl.: na-pos-kö-tény, szí-nes-ce-ru-zák. Nehezebb változat: az óvónő betűzve mondja a szót pl.: k-é-p
Eszközök: -
Mondd utánam!
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, emlékezet, szókincsbővítés
A játék menete:
Az óvónő középen áll, a gyerekek körülötte kört alkotnak. Miközben labdát dob az egyik gyermeknek, halkan vagy hangosan mond egy szót. Aki kapta a labdát, ugyanúgy próbálja megismételni, ahogyan hallotta. (Pl.: labda, baba, csatazaj, sertepertél, Konstantinápoly, szociálpolitika) A lényeg hogy minél nehezebb szó legyen, nem baj, ha a gyerek még nem érti a szót.
Eszközök: -
Napraforgó
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: figyelem
A játék menete:
Kiválasztunk egy gyereket, ő lesz a Nap. A Nap leguggol a terem közepén, a gyerekek (napraforgók) szaladgálnak. Ha a Nap felkelt mindenki megáll és a Nap felé fordul,aki változtathatja a helyét,de mindenki az ő irányába fordul.
Eszközök: -
Névlánc
Javasolt életkor: 6 évesek
Fejleszti: figyelem, beszédhang-hallás
A játék menete:
A gyerekek sorban ülnek, vagy állnak egymás mellett. A játékvezető a sor elején van. Az első játékosnak mond egy nevet, a következő játékosnak az első név utolsó betűjével kell mondani újabb nevet. Aki ront zálogot ad.
Eszközök: -
Ne Te válaszolj!
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
A gyerekek körben ülnek. Megállapodnak abban, hogy bármit kérdezek, ne az válaszoljon, akire ránézek, hanem aki tőle jobbra ül. Aki eltéveszti zálogot ad.
Eszközök: -
Nevek gyakorlása
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem, szem-kéz koordináció
A játék menete:
A gyermekek körben ülnek, és labdát gurítnak egymásnak. Aki ”kapja” a labdát bemutatkozik.” Zsuzsi vagyok”. Annak a nevét mondja, akitől a labdát kapta.” Köszönöm Zsófi!” Majd annak a nevét mondja, akinek a labdát gurítja. „Fogd meg a labdát Éva!”
Eszközök: labda
Névsuttogó
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, mozgásfejlesztés, hallásfejlesztés
A játék menete:
A gyermekek a székük előtt állnak, az óvónő suttogva mondja a nevüket, vagy a jelüket. Aki a nevét vagy a jelét hallja, az leül.
Eszközök: székek
Nyelvgyakorlatok
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, utánzás, koncentráció, mozgáskoordináció, beszédszervek ügyesítése
A játék menete:
Nyisd nagyra a szád! Nyelved hegyével simogasd az ajkadat fent, majd lent.
Nyelved hegyével simogasd a bajuszod és a szakállad helyét!
Nyelvhinta jobbra-balra. Körbe jár a nyelvünk.
Előrenyújtom a nyelvem, visszahúzom (az áll nem mozog csak a nyelv)
Nyelvheggyel megérintem a jobb és bal szájzugot (gyorsan)
Nyelvheggyel megérintem az ajkamat fent, és lent
Nyelvheggyel megsimogatom az ajkamat fent és lent, majd folyamatosan körbenyalom.
Érintsük meg nyelvheggyel a felső ajkunkat, majd a felső fogsor élét, végül a felső fogsor mögötti területet.
Eszközök: -
Nyuszi fülét hegyezi
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: mozgás, szövegértés, szókincsbővítés
A játék menete :
eljátszani a mondókát:
Nyuszi fülét hegyezi, (kezünkkel megsimogatjuk a fülünket)
Nagy bajuszát pödöri, (megpödörjük a bajuszunkat)
Répát eszik, rop, rop, rop, (úgy teszünk,mintha rágnánk a répát)
Nagyot ugrik, hopp, hopp, hopp. (ugrálunk egyet)
Eszközök: -
Nyuszi pajtás
Javasolt életkor: 4-5-6 évesek
Fejleszti: gondolkodás, emlékezet, figyelem
A játék menete:
A gyerekek körben ülnek. Az első játékos odafordul a mellette ülőhöz:
- Nyuszi pajtás, hogy vagy?- kérdi.
- Köszönöm jól!- válaszolja a másik.
- Hát a szomszédod?- kérdi újra
- Nem tudom, majd megkérdezem – szól, és a másik gyermekhez fordul - s a játék megismétlődik másik állatnevet használva.
Eszközök: -
Ördögi változás
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
Fiúk párban és lányok párban kimennek a teremből. A párok néhány ruhadarabjukat, cipőjüket megcserélik. A többiek így hívják be az átváltozott lányokat: Dínom -dánom, dobot vernek, de szép kislányt öltöztetnek, jár a papucs jár, mindenfele jár. Az átváltozott fiúkat így hívják be: Madarak voltunk bokorban, szőrt vittünk a pokolba. Pokol előtt volt egy fa, minden ágán hat varga. Rázd meg ördög azt a fát, potyogjanak a vargák. A gyerekek idézzék fel, melyik ruhadarab kié volt. Fiú lány páros az igazi.
Eszközök:-
Padlás - pince játék 1.
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: koncentrációs készséget, figyelmet, utánzás képességét, beszédszervek ügyesítése,
A játék menete:
Nyissuk nagyra a szánkat. Menjen fel a nyelv a „ padlásra” (felső fogsor simogatása a nyelvvel), majd le a „pincébe” (alsó fogsor simogatása a nyelvvel). Először lassan, majd egyre gyorsabban. A nyelvvel körbejárják, „végigtapogatják” az egész szájat.
Eszközök: -
Padlás - pince játék 2.
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: beszédszerv ügyesítő
A játék menete:
Nyelvgyakorlatok, ajak tornáztatása.
Nyissuk nagyra a „kaput” (ajkak) és nézzünk be a ”házba” (szájüreg). Menjen fel a nyelv a” padlásra”, majd le a ”pincébe”. Először lassan, majd egyre gyorsabban. Majd kiabáljon is közben: lá-lá-lá-lá…
Eszközök: -
Papagáj játék
Javasolt életkor: 3-4-5-6 évesek
Fejleszti: beszédhanghallás, emlékezet, figyelem, tiszta kiejtés
A játék menete:
A gyerekek a pedagógussal szemben ülnek. A felnőtt egyszerű szavakat hangoztat, amit a gyerekek megismételnek. Nagycsoport felé már lehet nehezebb szavakat is mondani.
Eszközök: -
Pipálós játék
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, utánzás képessége
A játék menete:
„p” hang hangoztatása. A nagypapát utánozzuk. Ő mindig csak pöfékel.
Eszközök: -
Postás játék
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
A gyerekek körben ülnek. A játékvezető egy szót súg a mellette lévő gyermek fülébe, aki a hallott szót szintén tovább súgja. Az utolsó gyermeknek pedig meg kell mondania mit hallott. Akkor sikeres a játék, ha ugyanazt a szót kapom viszont a lánc végén is, mint amit elindítottam.
Eszközök: -
Rajzolj nevetségeset!
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem, fantázia
A játék menete:
A gyerekek egy adott képet rajzzal egészítenek ki, oda nem illő részlettel, majd szóban is megfogalmazzák mit rajzoltak. Pl. téli képen fára cseresznyét
Eszközök: -
Rakéta játék
Javasolt életkor: 3-4 évesek
Fejleszti: figyelem, mozgás,
A játék menete:
Kézzel dobolás a combon, „indítják a rakétát”, lábbal dobolás egy helyben, majd magasra emelt kéz, s hosszú „á” hang hangoztatása.
Eszközök: -
Rímkereső
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, mozgás,
A játék menete:
Rímelő szavakat kell keresni. Pl: Velence-medence, Katika – patika.
Eszközök: -
Siess és válaszolj!
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, szókincs
A játék menete:
A gyerekek körben ülnek egymás mellett. Választunk egy gyereket, akinek adunk egy kislabdát. Ez a gyerek a labdát valamelyik társának dobja, közben feltesz neki egy kérdést bármiről. A társa válaszol, vagy rákérdez. Ha elfogadható a gyors válasz, akkor ő dob, ha lassú, zálogot ad.
Eszközök: kislabda
Színkereső
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: figyelem, vizuális emlékezet
A játék menete:
A gyerekekkel közösen kiválaszthatunk egy szint, majd sorra nézzük a tárgyakat, melyiken látjuk ugyanazt. Változata lehet: színválasztás után ők hoznak a gyűjtőkosárba megegyező színű dolgokat. Felsorolhatjuk a napszakok, az évszakok jellegzetes színeit, az örömteli, a bánatos, a meleg, a hideg színeket. Gyűjthetünk színes hasonlatokat. Pl. Fehér, mint a hó.
Eszközök: -
Színpáva
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
Középen áll egy gyerek és mond egy színt. Akin van olyan szín, átsétál a másik oldalra, akin nincs olyan szín, azok közül a fogó megfog egyet! Ő lesz a színpáva. Lehet hajszín alapján is játszani.
Eszközök: -
Szócsata
Javasolt életkor: 5-6 évesek
Fejleszti: emlékezet, figyelem
A játék menete:
Két csapatba állítjuk
|