A fld napja /versek, mesk, dalok - ajnlssal
2008.07.26. 17:30
dr. Szent-Gyrgyi Albert szavai:
„A termszet hatalmas, az ember parnyi, ezrt aztn az ember lte attl fgg, milyen kapcsolatot tud teremteni a termszettel...”
dr. Szent Gyrgyi Albert szavai:
„A termszet hatalmas, az ember parnyi, ezrt aztn az ember lte attl fgg, milyen kapcsolatot tud teremteni a termszettel...”
Fld napjt 1970-ben tartottk meg elszr.Clja , hogy a vilg krnyezetvdinek lelkiismerett felbressze az egsz Fld veszlyesztetettsge irnt. A Fld napjn val megemlkezsek alkalmat adhatnak arra , hogy az emberisg mrlegelje, hogy kmletesen bnik a krnyezetvel, s mit tesz a, hogy ember s termszet egszsgesen ljen egytt. Hagyomnyteremts is, hiszen a termszet, a krnyezet szpsgt s hasznossgt csak az tudja megmutatni msoknak, aki maga is felfedezi a termszet szpsgt, aki maga is rt szemmel figyeli a madarat, de szreveszi alatta a ft, a fn a bogarakat, megrti a krnyezetvdelem fontossgt, s azt maga is feladatnak tekinti. Ezen a napon felhvhatjuk a gyerekek, szlk figyelmt, hogy ruhzatukon legyen zld szn.
A termszet varzst ontja bven
A fben, a virgban s a kben.
nincs a fldn oly silny anyag,
Mely gy vagy gy ne szolgln javad,
De nincs oly j, mely ne volna vsz,
Ha balga mdon vle visszalsz”!”
(Shakespeare)
Beszlgetkr :
-
Fld : bolyg, lete, szksges letfelttelek: leveg, vz, oxign,fny
-Mi veszlyezteti a Fldet?
- Mi a krnyezetszennyezds.?Krnyezeti problmk: levegszennyezs stb.. Lakhelynk veszlyeztetettsge: .levegtisztasgi vizsglatok: porszennyezds kimutatsa
-Mit tehetnk a krnyezetnkrt?
-
Fld. Hol lakunk?A fld s gi testvrei. A fld s a vilg.Legkzelebbi szomszdunk a hold.
( Gyermekenciklopdia : A mi vilgunk)
-
Fldgmb: hat kontinenst s Fldnk rdekesebb tjait kikeressk. A fldn l emberek (eszkim, sznesbrek, stb.) Hol lnek?Szrazfld, cen stb. Milyen orszgokrl hallottl mr,milyen nemzetek lnek ott, hogyan beszlnek?) Magyarorszgon lnk, magyarok vagyunk. Hazaszeretetre nevels ( Csodaorszg Kk knyv (esetleg nyarasi lmny, fnykpek nzegetse)
-
Termszetes s mestersges ( ptett ) krnyezet:
Az llatok alkalmazkodsa krnyezetkhz.
Az ember vdekezse a krnyezet hatsai ellen.
A krnyezet vdekezse az ember talakt hatsa ellen. .
-
Termszeti jelensgek: aszly,rvz, szvrvny, napfogyatkozs, vulknlitrs. fldrengs,( Csrg Anik:Kk csodaorszg 80-81, 108.o.9. Kptr Termszet klnleges jelensgek.
-
Fogalmak: talajminta, kregminta, levllenyomat
-
Nvnyvilg:vdett nvnyek, gygynvnyek, mrgez nvnyek
llatvilg: veszlyeztetett, vdett llatok, kihalt llatok, krtkony llatok.
-
Vilgrksg kincse: Hortobgy, Nemzeti parkjaink. Csodaorszg Zld knyv 40-41.o
-
Sta az voda krl, mestersges krnyezeti tnyezk listzsa. Milyen nvnyek, llatok lnek krnyezetnkben?
-
Gyjtmunka:, kpek,, kpeslapok, termsek, kzetek, kavicsok, csigahz, kagylk stb. (rzkel -jtkokhoz) Els termszetbvr knyvem 10-11.o.
-
Trkp olvass (domborzati),
- melyeken elhelyezzk a kontinensre jellemz ott l jellegzetes llatot ( pingvin, blna, zsirf, kenguru, stb)Knyvek : -Csodaorszg Zld knyv: 42-43.o.Kk knyv:14-15.o.
-Nagy vilgatlasz
-Kptr llatok.
-
Terepasztal homokbl, dombok, vzek alaktsa. (homokoz)
-
Kirnduls:Tjvdelmi krnyezet-Tjhz, Nagyerd, ,Debrecen nevezetessgeinek megtekintse, Botanikus kert, llatkert , Hrmashegy ismerkeds a tristajelzssel, erdei figyelmeztet , figyelemfelhv tblk megismersvel.tzgyjtsi tilalom, vdett fa,
-
Talajtpusokat hasonlthatunk ssze: homok, agyag, kavics kzet, termfld.
Ismerkeds : tapints, kzzel, lbbal. csukott szemmel.Formlhat, nem formzhat, alakthat
Megfigyelsek, tapasztalatok szerzse: mi trtnik ha vzet ntnk r?
Ksrlet: dobozokba tve a klnbz talajtpusokat magvakat, vagy virgot ltetnk bele. Melyikben lesz szebb a nvnynk,megmarad-e?
-
"Szemetes svnyen" val sorverseny szervezse, szemtgyjts akci-csaldokkal egytt.
-
Talajvdelem: komposztls.Bepillanthatunk a helyes talajmvels, a komposztls, valamint a „szeld nvnyvdelem” titkaiba.A komposztlhat anyagok sszegyûjtsnek fontossgnak meglttatsa.A kerti komposztl ltrehozsa rvn megismerik a szerves hulladkok kezelsnek s jrahasznostsnak egyik lehetsges s hatkony mdjt
-
Gilisztafarm ksztse. Els termszetbvr knyvem 40-40.o.
Kukackelepce els termszetbvr knyvem 26-27.o.
-
A szelektv hulladkgyûjts az ko-Pannon Kht jtkos feladatai a hulladkok jrahasznostsra hvja fel a figyelmet. (Az anyagok csoportostsa) Paprgyjt akcit szervezhetnk. Hulladkos zskbamacska- rzkels . Feldolgozott (talaktott) anyagok, pl.a papr a textil, az veg, a fmek, a manyagok.
Az anyagok rzkelhet tulajdonsgai, az egyszer anyagi tulajdonsgok megismerse.
-
Az anyagok formlhatsga, alakthatsga, felhasznlsa. Hulladkhasznosts. Egyszerbb trgyak ksztse papr s manyag hulladkbl. jrapapr ksztse- trgyak jrapaprbl.
-
Kuka tndr -trsasjtk.
-
Fk, virgok ltetse a z voda udvarn
Szenzitv krnyezeti jtkok: Krnyezetem valdi megfigyelsnek megtanulsa
Ezek a jtkok a gyermekek szmra megknnytik, hogy krnyezetk intenzv megfigyelsre koncentrljanak, hogy meglssk nmagukat a krnyezetkben, kapcsolatba lpjenek azzal, s lpsenknt felismerjk a klnbz megklnbztet jeleket.
Az egyformk szvesen bartkoznak egymssal
A jtkosok zenre mozognak egy teremben. A jtkvezet utastsra az azonos ismertetjeggyel rendelkezk csoportot alaktanak (pldul azok, akiken tornacip van vagy valamilyen piros ruhadarab, akiknek egyforma a szemk szne stb.). Ha sszellt a csoport, jra elindul a zene, a csoport felbomlik, s a jtkosok ismt elkezdenek a teremben stlgatni, mg el nem hangzik az jabb ismertetjegy.
Ismertetjegyek keresse maguktl
ppgy jtsszuk, mint az els jtkban, csupn annyi a vltozs, hogy nem a jtkvezet adja meg az ismertetjegyeket, hanem a jtkosok felszltsra maguk neveznek meg egyet.
Mozgsok utnzsa
A jtkoson nagy krben llnak, a jtkvezet ll kzpen, s egy bizonyos mozdulattal kzeledik az egyik jtkos fel. Most ez a jtkos megy be a kr kzepbe s az odafel vezet ton megprblja utnozni ezt a mozgst. Kzprl kifel egy sajt maga ltal kitallt mozdulatot tall ki s azzal kzeledik egy msik gyerek fel.
A jtkok utni kirtkel beszlgets sorn a gyermekek spontn elmondhatjk benyomsaikat. A tovbbi fontos krdsek lehetnek pldul: Miben voltam j? Mi esett nehezemre? Mi tnt fel nekem? Mi a kzs bennem s a tbbiekben? Miben klnbzm n a tbbiektl?
Dramatikus jtk:- vszak eljtszsa zenre, mi trtnik, ha elbjik a nap, elered az es,
-kerekerd fi vagyunk, te milyen fa vagy,
-hegyet mszunk, nagyon meredek
-tkelnk a tengeren: eveznk, szunk.
"Segts a kispatakunk tisztntartsban!" - horgszjtkkal rmutattunk a vizek, vizes lõhelyek megvsra.Madrtollat tiszta vzbe, majd olajos vzbe mrtunk
Mi nem illik a kpbe?
A jtkvezet talaktja a termszetes krnyezetet, s oda nem ill trgyakat helyez el szokatlan helyeken: A fenyfn alma n, a mohn egy kls doboz stb. A jtkosokat egyenknt vagy prosval kikldjk a terletre, hogy minl tbb "feltn dolgot" jegyezzenek meg, s ksbb szmoljanak be ezekrl. ( kszlhet feladatlap)
Mindig a fonal mentn!
A jtkvezet kb. 1,20 mter magassgban kifeszt egy hossz zsinrt a terleten, lehetleg minl tbb "tapasztalsi hely" mellett (pl. fatrzseknl, klnbz aljnvnyzetnl, kveknl, pocsolyknl, virgoknl). A jtkosok pronknt indulnak el. Egyiknek kendvel bektjk a szemt, fogja a fonalat. Mikzben a fonal mentn megy, lt trsa "vdelmezi" s segt, hogy lehetleg minl tbbet tapasztaljon, rezzen s szagoljon a termszetbl,( termszete sillatok,virgok,fakreg, kagyl, moha, , a vgn a szerepcser
rezni a termszetet
Minden rsztvev keres legalbb egy trgyat a termszetben, melyet jl ki lehet tapogatni.
A trgyakat beletesszk az "rzkelsek dobozba". A gyermekek bedugjk a kezket a dobozba s elmondjk a csoportnak, hogy mit reznek. Most pedig ki kell tallni, hogy melyik trgy lehet az( termsek, madrtoll, gyapj, fakreg kagyl, stb. )
Ennek a jtksorozatnak a kirtkelsben sokat segtenek a kvetkez krdsek: Mely tapasztalatok voltak szmotokra jak? Mely tapasztalatok voltak kellemesek s melyek kellemetlenek?
Termszeti hangzsok
A jtkosok krben lnek, mindegyiknl van egy hangszer vagy "zajcsinl". Elszr minden hangszert bemutatunk. Ezutn bektjk az egyik jtkos szemt. Most pedig elszr egy hangszerrel, majd egyms utn klnbz hangszerekkel s vgl sok hangszerrel egyszerre keltnk zajt. A jtkosnak meg kell mondania, hogy melyik irnybl jnnek a hangok s mely hangszerek hangjt hallotta (fa, k, avar, vzcsorgs, stb)
-
Akadlyverseny:Lehetsges hel ysznek: erd, park (esetleg arbortum), de termszetesen az vodban is megvalsthat. A helyet, az tvonalat gy kell megvlasztani, hogy az egyes llomsokrl ne lehessen tltni a tbbire.Az llomson indul fzetekbe vagy pecstet kapnak a gyerekek, vagy egy -egy puzzle darabkt, amit a megfelel helyre kell beragasztani.s sszegyjteni.
lloms (indthely)
lloms („kregtapi”)
lloms (termszetvdelem – tesztlloms)
lloms (rejtzkd madarak – madrpard, hol lakom?keresd az rnykphez a madarat. )
lloms(Milyen llat lehet a bokorban? /hangfelismers/)
lloms (talajtpusok kvlasztsa csukott szemmel))
lloms( Termsprost-fa. levl)
lloms(fszer s gygynvnyeket, gymlcsket, zldsgeket ismernek fel tapints, szagls tn)
Bvthet : hajraszlls-tkelnk az cenon-horgszjtkkal egybektve,(kinek sikerl kifogni az aranyhalat, vagy hz a gy. egy kpet, keresd meg azt a halat, melynek a mintzata egyforma kppel, amit kihztl)
nyomolvass ( cip, llatnyom, kerk,)
barlangba rketnk -alagton thalads mit tapintottl a barlangban( f, k, fld,moha , avar, toll stb)
piramisra kell feljutnod (mszkn, vagy pts piramist dobozokbl)
Film : Az let bolygja, Az l bolyg, Tncol szafari
Kzmves technikk :
Kiscsoport: - agyagozs, srozs,
-fests: tenyr s alkar lenyomata (fa), ujjbegy(levl)
kzps csoport: -letfakszts(fests, papirragaszts klnbz anyagokbl, (hullmkarton,mertett papir, gyrt papr sznespapr, selyempapr stb.),
- levlhajtogats,
- levllenyomat, termslenyomatok( fests)
-kpalakts prselt levlbl, illatos kp magvakbl, termsekbl
nagycsoport: - montzs kpalakts (kivgott kpeket ragasztunk fel, rajzold meg a httert (pl piramis,, haj-tenger stb.)
-kasrozs, fldgmbkszts,
-homokrajz veglapon
-szlforg , szlmalom( nyrs,ragaszta)
- indinstor ksztse indin fejdsz kszts,
-mertett papir kszts, paprbatikols
-pkhl fons kt leszrt bot kztt, papirlapon, hurkaplcikn
-trkprajzols, ( az voda udvara,voda krnyezete, utck, buszmegll , tvonal, merre mentnk a csoprttal)
Szlsok, kzmondsok:
gy elfelejtette, mint a fld.
Olyan sket, mint a fld.
Nem esik a fldnl lejjebb.
Majd a fld al sllyed.
n brom, csak a fld is brja.
A fldbe gykerezetta lba
Olyan piszkos, mint a fld
Imbolyog alatta a fld.
Kihzza a fldet valaki all.
Fekete teremben terem a j bza.
Nem minden fld termi a z szt.
Megttted a fldet.
A fld is regszik
Tallskrdsek.
-Krbeforog, krbejr, nem szdl el soha mr.
-Tlen fehr, nyron tarka.(fld)
Mondka
- Megy a haj a Dunn, lemarad a kapitny,
kiabl, kiabl, de a haj meg se ll.(Kis csop.)
Dombon trik.a dit.....( Kis csop)
-Kimentem az erdbe
Ft csipegetni,
Utnam jtt apm, anym,
Bottal vereglni,
Nd kz ugrottam,
Ndspot csinltam,
Az n spom azt fjja.
Dir-dr darulb,
Tarka kutya fut az utcn meztlb.(kzps csop.)
vers
Tamk Sirat Kroly:Egy kis kertet
Egy kis kertet kerteltem,
benne vermet vermeltem
rpt, retket termeltem.
Rpa, retek megrett
piros hja , de fnylett
ki megettte - de szp lett.( kis csop)
Orbn Ott: A Fld
A Fld gmbly
nagy labda,
a tren egy src rugdalja.
Flszll,
jn a nyr. ( kzps csop)
Szab Boglr Erzsbet:
A termszet szpsge
A termszet sok szpet ad,
Lombos erdt, fveket,
Illatoz virgokat,
Tarka szrny lepkket.
Sksg
Ha a sksg fves tj,
Legeltet a birkanyj.
Legelhetnek tehenek,
Friss zld fvet szeretnek.
Vlgy
Vlgy a hegynek j szomszdja,
Amerre megy, el nem hagyja.
Kette egytt oly szp vilg,
Bebortja erd s virg.
Patak
A patak a forrs vize,
Mlybl tr a felsznre.
Kristlytiszta gyngyburk
Ragyog fel a felsznre.
Tenger
A tenger nagy , risvz,
Temrdek hal vilga.
Ott l a sok szp korall is:
Tengeri kincs "virga".(nagy)
Birta Erzsbet: Ha nagy leszek
Ha nagy leszek, erdsz leszek
vdem a ft, s a rteket.
Vdem a szp virgokat,
erdszli kirlyokat
Erd , mez sok lakjt,
mkust, farkast, zet, rkt.
Megvdem a hs vizeket,
folyt, tavat, tengereket.
blnt, harcst, gyors pisztrngot,
kecskebkt siklt, rkot.
Bevarrom az zon lyukat,
Fld mlybe frok ktat.
Vigyzok az anyafldre,
Ha rmbzzk nem megy tnkre.
Megszpl a fldi let,
ami l, tged ltet.
Szalai borbla: Csodlatos beszd
Fldfolynkon
ms- ms nyelven beszlnek az emberek...
Ha nem rtemszavaikat
hnyja a hab lelkemet.
Vajon mirl beszlgetnek?
ugyan, mit is mondanak?
szavaik az n flemnek
idegenl hangzanak.
Mirt nincs egy
olyan beszd
-fejem ezen trtem n-
melyet megrt
minden ember
kerek e nagy fldtekn?
S rdbbentem , van!
A mosoly!
Csodlatos, meglep:
mnden nyelven
egyet jelent,
s szavak nlkl rthet !
Zelk Zoltn.A kis kertsz.
Gazdag Erzsi : Ringat
Mese:
A kor s a kismadr( Gyermekirodalmi szveggy.)
A hs egr ( A hrompillang )
Csodaorszg:
Zld knyv (Csrg Anik) 36.Erdei iskola..36.o.
Fss va. Ezstheged:
A pajkos napsugr
Gymlcsmese
Dalok
Eurpai gyermekdalok:
Hov rad hej
Kicsi lny, gyere t
A mez kzepn, Jegenyefa suhog,
Csobban foly
z
Most jttem Bcsbl
A klli szlbe,
n kis kertet kerteltem,
Bj, bj zld g,
Szles a Tisza,
Ngy vndor jr,
Fnn az g,
Trzsk:Szles a Duna,
Hegytvi szp zld fk,
Debrecennek van egy
Nyri dal, Ragyogj fel,
Hallod-e pajts
Vers:Zelk Zoltn Any vgy egy hegyet nkem(Nzz krl =9.
Knyvajnlat
Hsvtra
Gyermekenciklopdia: A mi vilgunk.
Els termszetbvrknyvem
Fzesi Zsuzsa: Kk csodaorszg
Csodaorszg 1 ,
Zld csodaorszg
Tarbay Ede Jtk a termszetrl
VARGN BIHARVRI GABRIELLA (sszelltotta): ZLD OVI
tletgyjtemny
Kisgyermekek krnyezet- s termszetvdelmi nevelshez
Tisza Klub Fzetek 7. (Szolnok, 1997.)
A Tisza Klub 99 oldalas kiadvnya kisgyermekek krnyezeti nevelshez jl hasznlhat mdszertani segdanyag. A szveges rszeket fekete-fehr brk, sznezhet madrkpek teszik vltozatoss. A kiadvny nyolc fejezetbl ll. A fejezetek vgn az adott tmhoz irodalmi ajnlst tallunk. A Bevezet rszben kpet kapunk arrl, hogy a termszet- s krnyezetvdelmi nevelst az vodapedaggusok milyen npes tbora tartja fontosnak, s hogy ez valban napi gyakorlatuk, a kiadvny ltrehozshoz elkldtt tleteik, programjaik bizonytjk, melyek az orszg klnbz terleteirl rkeztek. A msodik fejezetben a Krnyezeti elemek vdelme cm alatt rtelmezik rviden egy-egy krnyezeti elem fogalmt – fld, lvilg, leveg, vz, tj s telepls -, majd ismertetik a velk val jtk, vizsglds (ksrlet) lehetsgeit. A ktet jramegjelensekor a fogalmak termszettudomnyos tartalmnak pontossgra nagyobb figyelmet kell fordtani. Igen terjedelmes a harmadik fejezet, amelyben megtalljuk az vszakonknti krnyezeti s termszeti ismeretek bvtse a szabadban s a csoportszobban cselekvsi lehetsgek gazdag vlasztkt. Az vszakonknt rgztett megfigyelsek, vizsgldsok, tevkenysgek „tudomnyos” tartalmuk mellett manulis tevkenysgekkel irodalmi, zenei anyaggal kiegszlve komplex mdon szolgljk a krnyezeti nevels cljait. A negyedik fejezetben, amelynek cme: Hnyat lp a verb egy esztendben? az vodai nevels orszgos alapprogramjnak szellemisgvel sszhangban a krnyez vilg matematikai sszefggsei trulnak fel. A halmazok, a relcik, a sorozatok, a geometriai alakzatok a mindennapi tevkenysgek sorn jtszva elsajtthat fogalmak, mikzben a gyermekek termszet irnti szeretetet is fokozni tudjuk jtkos formban. Erre vonatkoz tletek sokasgt tartalmazza ez a fejezet. Az tdik fejezetben Gyermekek az emberbart krnyezetrt cm alatt Vereb Dr Ferencn tancsait olvashatjuk a gyermekek kertszkedsvel kapcsolatban. Cserpben is lehet kertszkedni. az erklyen is lehet „kiskertet”, st komposztlt is kszteni. Az voda udvarn is lteslhet kis kert, komposztl. Ennek titkait trja fel a fejezet. A hatodik fejezet cme: Gygynvnykert kialaktsa az vodban. Nagyon fontos, hogy a gygynvnyek jtkony hatsairl tudjanak a gyermekek, tapasztaljk meg szpsgket, a termesztskkel jr munka nehzsgeit. A gyjtsre ajnlott nvnyek nhny kivtellel vlemnyem szerint vods gyermekeknek fogyasztsra nem javasolhatk. Elg a kstols a sajt termeszts nvnybl. A jl hasznosthatk (fekete bodza virga, vadrzsa ltermse, a csipkebogy, a kis- s nagylevel hrs virga) pedig megfelel helyeken, stkon s kirndulsokon is gyjtend. A hetedik fejezet A krnyezet megismerst szolgl jtkok, talls krdsek, mondkk gyjtemnye. Trsasjtkok, mozgsos jtkok, szitucis jtkok sokasga adja az tleteket. Tallunk a fejezetben egy gyorsan s a termszetben gyjthet nvnyekbl olcsn elkszthet saltareceptet is. Talls krdsek csalafintasga irnytja r a figyelmet egy-egy termszeti jelensg szpsgre, rdekessgre. A nyolcadik fejezet a Fggelk. Dalokat, „erdei vodai” programjavaslatot, mest, sznezhet madrkpeket, manulis tevkenysghez – nvnyi rszekbl kszthet jtkok – tleteket tartalmaz. A mdszertani kiadvny sokrt, vltozatos, gazdag. Sokfle tevkenysghez ad tleteket. A jelzett pontostsokkal szles krben jl hasznlhat szakirodalom.
KNCZEY RKA – NAGY ANDREA: ZLDKZNAPI KALAUZ
(Fld Napja alaptvny, 1993)
A szerzpros 246 oldalas knyve jrahasznostott, krnyezetbart paprra kszlt.
A nap, mint nap hallhat, krnyezetszennyezsrl szl rossz hrek radatban feltesszk-e mg magunknak a krdst: „Mit tehetek n, hogy lakhat maradjon a Fld?” A knyv szerzi feltettk ezt a krdst nmaguknak s vlaszolnak is r. A gondolkodsra sztnz adatok, a magyarzatok sszefggseket feltrva, feleletekre sztnznek. Segtenek megtallni azt az letmdot, amelynek alapja nem krnyezetnk teljes kizskmnyolsa. A knyv azoknak szl, akik szeretik a termszetet s az letet. Azoknak is szl, akik az egyszer hasznlatos termkek ltszlagos knyelmben lnek. A knyv tartalmi rsze nyolc fejezetbl pl fel. A msodik fejezettl kezdve a fejezetek vgn hasznos cmeket tallunk. A harmadik-hetedik fejezetvgn ez mg kiegszl ajnlott olvasnivalk jegyzkvel. Az els fejezetben Az ember s a Fld cmmel az ember, mint llny krnyezet talakt tevkenysge trul fel. Tnyek s adatok tkrben kapunk kpet globlis problmink kialakulsrl, azok kvetkezmnyeirl, azaz letternk mai llapotrl. A szemttermels s vsrls a tmja a msodik fejezetnek. A hztartsi hulladkok mennyisge megdbbent, kezelse nem megoldott. A cskkentsre ajnlott megoldsok valban a megoldshoz vezethetnnek: az emberek szemlletnek, s ennek kvetkeztben magatartsnak a vltozsai, az jrahasznosts, a csomagolanyagok, a veszlyes hulladkok megfelel kezelse. S nem utolssorban a krnyezetbart vsrls. Vges az energink! figyelmeztet a harmadik fejezet cme. A meg nem jul energiahordozk eltnnek, a megjul energiaforrsok pedig mg nem kellen hasznosthatk. Nlklzhetetlen az energiatakarkossg otthonunk felptsben, letkrlmnyeink alaktsban, mindennapi tevkenysgeink sorn. teled-italod cmmel a negyedik fejezetben az elfogyasztott telek s italok mennyisgrl s minsgrl gyjttt adatok tkrben lthatjuk, hogy mit meg nem esznk-iszunk. Tisztzzunk mindent?! az tdik fejezet cmnek felszltsa alapjn. Hol s hogyan? A hztartsi munka zmben, mosogats, moss, takarts, tisztogats. S mindehhez vizet s mindenfle hztartsi szereket hasznlunk. A hztartsokban kezddhet a vizek vdelme s a vztakarkossg! A krnyezetbart termkek, a termszetes anyagok hasznlata j megoldsnak grkezik. Szeld anyagok s mdszerek is hatkonyak lehetnek. A hatodik fejezet tmja A kert. Egyre kvnatosabb a biokertszkeds, ami tbbek kztt magba foglalja az organikus s biodinamikus gazdlkods mdokat, gy segtve a fld hossz tv „letkpessgnek” megtartst. Bepillanthatunk a helyes talajmvels, a komposztls, valamint a „szeld nvnyvdelem” titkaiba. Az Utakon trtn krnyezetszennyezs okait, a kzlekedshez kapcsold, krt okoz tevkenysgeket, ipargakat trjk fel a szerzk a hetedik fejezetben. A kzti krok mg egyre nnek, azonban cskkentskre vannak lehetsgek, csak szre kell venni, s fel kell hasznlni azokat! A nyolcadik fejezet a Szabadidben megvalsthat tevkenysgekhez ad jl hasznlhat tleteket, tancsokat. rdekes s lvezetes a szabad g alatt az erdben kirndulni, tborozni, vizeken, vizek mentn jrni-kelni. A jtk s sport testet-lelket dt hatsnak lvezete, kedvenc llataink gondozsa rtelmes, hasznos tevkenysg. Termszet- s krnyezetvd akcik tmogatsval, szervezsvel szkebb-tgabb kzssgnk krnyezeti llapott javthatjuk. Sok-sok tletet kapunk hozz a knyvbl. A Bcssz erej-vel kitlttt teszt „mri” krnyezetbart voltunkat. A tesztet idnknt jra kitltve szembekerlhetnk azzal, vltozott-e letmdunk. Nagyon j stlusban, olvasmnyosan megrt m. lltsai tnyekkel, adatokkal igazoltak. vodapedaggusoknak, szlknek egyarnt ajnljuk a krnyezeti nevelst segt szakirodalmi gyjtemnykbe
|