A fld napja 2
2008.07.26. 17:36
5. COLVIN, L. – SPEARE, E.: AZ LVILG KISENCIKLOPDIJA
(Park Knyvkiad, Budapest 1995.)
A 127 oldalas knyv jl ttekintheten szerkesztett, j minsg kpekkel gazdagon illusztrlt munka. Az enciklopdia cmszavai, melyek a lap tetejn tallhat, jelzik a kt lap tartalmt. Az llatok, nvnyek kztti eligazodst segti a Mutat hasznlata. A nehezebb szakkifejezsek magyarzatt a lapalji lbjegyzet, valamint a szmagyarzat tartalmazza. A cmszavak rendkvl vltozatos tmakrket tartalmaznak, szm szerint tizenkettt. Az els tmakrben a Fld trtnetnek bemutatstl a krnyezet jellemzsn, az vszakok vltozsain t a termszet krforgsrl, a nvnyek s az llatok letrl tallunk rdekes adatokat, informcikat. A msodik tmakrben a tengerek, cenok, folytorkolatok csodlatos vilgt, llnyeit mutatjk be. Nehz eldnteni, hogy az cenok mlyn, vagy a korallztonyokon csodlatosabb-e az let. A harmadik tmakrben a szigeteket, lvilgukat rjk le sokoldalan. A negyedik tmakrben a fves pusztk nvnyeit s llatait jellemzik, az egyttls klnbz formit, a tlls mdozatait, a fld alatti letet. Az tdik tmakrben a sivatagokrl szlnak. Az llatok s nvnyek hihetetlen kzdelmrl, letfeltteleik lehetsgnek megteremtsrl, a szrazsggal, a hingadozssal vvott lland harcukrl, „tllsi technikikrl”. A hatodik tmakrben az erdk vilgnak jellemzit mondjk el: a mrskelt gvi erdk klnbz szintjein lket (lombkorona, talaj), a tajgt s lvilgt, Ausztrlia forr, szraz erdsgeit. A hetedik tmakrben a sarkvidkekkel ismerkedhetnk meg, betekintve az ott l kevs nvny- s llatfajjal. A nyolcadik tmakrben a hegyvidkek lete trul fel elttnk, a magassgi vezetek jellemzi, a nehz letfelttelek, az elszigeteltsg hatsra kialakul hasonlsg, a ritka fajok rdekessgei.
A kilencedik tmakrben a vzi vilg szpsgeivel tallkozhatunk a folyk s tavak llnyeinek letvel. Tpllkozsuk, szaporodsuk titkait tudhatjuk meg, a vzimadarak vilgba nyernk bepillantst. A tizedik tmakrben a trpusi eserdk varzslatos vilgt leshetjk meg. A klnbz szinteken l nvnyek s llatok letbe kapunk bepillantst. A tizenegyedik tmakrben az emberekkel egytt l, teleplsek sajtossgaihoz alkalmazkod nvnyeket s llatokat mutatjk meg a szerzk. Tjkozdhatunk az emberben, az emberen lskd llatokrl is. A tizenkettedik tmakrben veszlyeztetett nvny- s llatfajokat gyjtttek ssze, feltntetve veszlyeztetettsgk okait is. Megtalljuk az llnyek klnbz orszgainak, csoportjainak leiratt, rvid jellemzst. A Szmagyarzat vilgos, rtheten van megfogalmazva. Az vodai krnyezeti nevelsben jl hasznlhat szakirodalom.
3. JAVNA, J.: HOGYAN MENTSK MEG A FLDET 50 JTANCS GYEREKEKNEK
(Springer Hungarica, 1993.)
A szerz szndka szerit, melyet a gyermekeknek rt elszavban fejtett ki – a gyermekek knyve. A gyermekek, akiknek ereje risi, s ami szmukra fontos, azt a felntteknek meg kell hallgatniuk, arra a felntteknek oda kell figyelnik. A knyv arrl szl, mit tehetnek k, a gyermekek bolygnk vdelmben. Jtkos s komoly feladatok megoldsa sorn ismerhetik meg a lehetsget, st vannak olyanok is, amelyek kapcsn tanthatjk szleiket. Szlknek, nevelknek rt elszavban arra bztatja ket, tegyk lehetv, hogy a gyermekek ne rezzk tehetetlennek magukat, ne gondoljk, hogy a krnyezeti problmkkal nem lehet megbirkzni. Meg kell mutatni, hogyan lehet hasznos dolgokat tenni, hitet kell plntlni beljk. A 155 oldalas rdekes, rtkes knyv nyolc fejezetbl ll. A knyv szellemisgt sugrozza mr maga a megjelense is, hiszen jrafelhasznlt paprra nyomtattk. A klnbz fejezetek cme jelzi a benne szerepl feladatok jellegt. Az els fejezetben a Mi trtnik a Flddel? krdsre vlaszolva krnyezetnk globlis problmit veszi sorra, rviden, rtheten megfogalmazva. A knyv elejn kifejtett felfogshoz hven, minden problma felvzolsa utn azonnal hozz is teszi, hogy mit tehetnnek maguk a gyermekek, hogy azt a gondot meg lehessen oldani, ne bonyoldjon tovbb a dolog. A msodik fejezettl kezdve egszen a hetedik fejezetig egysgesen pti fel a tartalmi rszt. Minden feladatot egy talls krdssel kezd. A kitalland krdsre hrom vlaszlehetsget ad, amelybl egy igaz. A helyes megolds kivlasztsa nem okoz megoldhatatlan gondot a gyermekeknek, teht kedvk tmad tovbbi kutakodshoz. Ezutn a krdsben megfogalmazott problmakrbl ad rvid, lnyegre tr informcit. Majd: Tudod-e? krdsre sajt maga vlaszolva tnyeket sorol fel az adott tmakrben. Kvetkez krdse: Mi a teend? vlaszban a helyes magatartsi formkat, szoksokat fogalmazza meg. Kevs kivtellel tallunk mg egy Jrj utna! felszltst egy- egy tmakr utn. Az itt megfogalmazott problma megoldsa a gyermekektl aktv tevkenysget, problmamegold gondolkodst kvn. S ezt a feladatot elvgezve, mr tettek valamit. A feldolgozott tmk, mint azt a fejezetcmek is jelzik, rdekesek, aktulisak: Vdjk rejtett kincseinket, vjuk meg a tengereket, folykat, tavakat s patakokat, Az llatok vdelme, Hogy a Fld zld maradjon, Gazdlkodj okosan az energival! Tants! ko-gyakorlatok. A gyermekeken kvl a velk foglalkoz pedaggusok is sok tletet merthetnek, ennek alapjn a dolgokat tovbbgondolhatjk, s gy van remny a Fld megmentsre. Ezrt ajnljuk a knyvet vodapedaggus kollginknak.
Adorjn Rita (szerk.): Magonc. Termszetismereti jtkok az erdben. Mecseki Erdszeti Rszvnytrsasg. Pcs, 1998.
Bali Jzsef – B. Dancs Irn: Mestervizsga-Mesterpistbl. Calibra Kiad. Budapest, 1993.
F. Nagy Zsuzsanna (szerk.): Termszetismereti jtkgyjtemny. kolgiai Intzet a Fenntarthat Fejldsrt Alaptvny. Miskolc, 2001.
Fodorn Gyalog va – Ubn gnes (szerk.): Uccu az uccra! FSC Tereptanulmnyi Kzpont Alaptvny. Budapest, 2000.
Horvth Mikls (szerk.): rnykban – fnyben. Krnyezetvdelmi megfigyelsek, ksrletek. Pont Kiad. Budapest, 1995.
Madrn Gyurjn Ildik (szerk.): Madarak s fk napja. Krnyezetvdelem a szzadforduln. Orszgos Pedaggiai Knyvtr s Mzeum. Budapest, 2001.
Mester Zsolt: Termszet- s krnyezetvdelmi vetlkedk iskolsoknak. Natura Krnyezet- s Termszetvd Kzssg. Hatvan, 1999.
Ndai Magda: Varzslatos vzivilg. AQUA Kiad. Budapest, 1990.
Papp Jnos: Jtkos termszetismeret. Mezgazdasgi Kiad. Budapest, 1990.
Sallai R. Benedek (szerk.): Zld szemmel. „Nimfea” Termszetvdelmi Egyeslet. Szarvas, 1998.
Vsrhelyi Tams: Szitaktszet. Fggetlen kolgiai Kzpont. Budapest, 1994.
Schmidt Egon: Madrvdelem a hz krl – a Magyar Madrtani s Termszetvdelmi Egyeslet knyvtra, 7. kiadvny (1121, Budapest, Klt u. 21.) -
Knczey Rka – Nagy Andrea:
Zldkznapi kalauz. (Fld Napja Alaptvny Bp., 1993).
Biharin Krk Ilona (szerk., 2002): Krnyezeti nevels az erdben
ko-Frum Alaptvny, Budapest.
Csonka Csabn (szerk., 1996): A krnyezeti nevels az iskolarendszer egszben s az vodban
kolgiai Kultra, kolgiai Nevels. Termszet- s Krnyezetvd Tanrok Egyeslete, Budapest
ISBN 963 064 206 0
Ez a lap a(z) http://www.prof.iif.hu/iucn/docs/szakirod.doc cmen
1. vodai Nevels 89/10. 337.o. Krnyezetvdelem a gyakorlatban
2. ON 89/10. 331.o. Gyerek a kzlekedsben
3. ON 89/11. 378.o. Kzlekedsre nevels a nagycsoportban
4. ON 78/2. 67-68.o. Tavaszvr hajtats, A magvak csrztatsa
5.ON 89/6. 193.o. A krnyezetkrost tnyezk megfigyeltetse
6. Fejleszt pedaggia Eperjesy Barnabsn: Fenntarthat fejlds s az voda
7. ON 92/2. Kanczler Gyuln dr.: Milyen termszeti jelensgek figyeltethetk meg a gyerekekkel szeptemberben, oktberben...
8. ON 89/4. 127.o. Pipicz Gborn: Talajvdelem
9. ON 89/5. 161.o. Pipicz Gborn: Levegvdelem
10. ON 89/5. 157.o. Pipicz Gborn: Vzvdelem
11.ON 92/3. Kanczler Gyuln dr.: Milyen termszeti jelensgek figyeltethetk meg a gyerekekkel tlen
12. ON 92/7. Kanczler Gyuln dr.: Milyen termszeti jelensgek figyeltethetk meg a gyerekekkel februrban, mrciusban...
13. ON 92/10. Kanczler Gyuln dr.: Milyen termszeti jelensgek figyeltethetk meg a gyerekekkel prilisban, mjusban...
14. let s Tudomny 1989/13. 400.o. Betegsget kedvenceinktl
15. T 1988/41. 126.o. Vzipk, csodapk s a tbbiek
16. T 1990/36. 1113.o. Mirt hrom alapszn van?
17. T 1990/36. 1150.o. A felhk s az es
18. T 1990/54. 1438.o. A harmattl a jgesig
19. Eperjesy Barnabsn – Varga Istvnn: Erdei voda mskppen
Fejleszt Pedaggia 1999/2-3. 9-10.o.
20. Eperjesy Barnabsn: Milyen az erdei voda?
vodai Nevels, 2003/8. 311.o.
|