Inkluzv nevels /1
2008.07.28. 22:11
Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek
kompetencia alap fejlesztshez
Inkluzv nevels
Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek
kompetencia alap fejlesztshez
Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz
Szerkesztette
Czibere Csilla
suliNova Kzoktats-fejlesztsi s Pedaggus-tovbbkpzsi Kht.
Budapest, 2006
Kszlt a Nemzeti Fejlesztsi Terv Humnerforrs-fejlesztsi Operatv Program 2.1 intzkeds
Htrnyos helyzet tanulk eslyegyenlsgnek biztostsa az oktatsi rendszerben kzponti
programjnak „B” komponense (Sajtos nevelsi igny gyerekek egyttnevelse) keretben.
Szakmai vezet
Kapcsn Nmeti Jlia
Projektvezet
Locsmndi Alajos
Tmavezet
Giflo H. Pter
Lektorlta
Kpatakin Mszros Mria
Azonost: 6/211/B/4/ovi/1
© Czibere Csilla szerkeszt, 2006
© suliNova Kzoktats-fejlesztsi s Pedaggus-tovbbkpzsi Kht., 2006
Bortterv: Di Stdi
Bortfot: Pintr Mrta
A fotk a Mozgsjavt ltalnos Iskola s Dikotthon, Mdszertani Intzmny centenriumnak alkalmbl
kszltek.
A kiadvny ingyenes, kizrlag zrt krben, oktatsi cllal hasznlhat, kereskedelmi forgalomba nem
hozhat. A felhasznls a jvedelemszerzs vagy jvedelemfokozs cljt nem szolglhatja.
Kiadja a suliNova Kzoktats-fejlesztsi s Pedaggus-tovbbkpzsi Kht.
Szakmai igazgat: Pla Kroly
Fejlesztsi igazgathelyettes: Pusks Aurl
Felels kiad: a suliNova Kht. gyvezet igazgatja
1134 Budapest, Vci t 37.
Telefon: (06-1) 886-3900
Fax: (06-1) 886-3910
E-mail: sulinova@sulinova.hu
Internet: www.sulinova.hu
Tartalom
Bevezet 4
1. Az egyttnevels fogalma, tpusai, szintjei 5
1.1 Az integrci fogalma 5
1.2 Az integrlt fejleszts tpusai 5
1.3 Az integrci szintjei 6
2. A pedaggus kls s bels kapcsolatrendszere 6
2.1 A fogad pedaggus 6
2.2 A pedaggus kapcsolata a szlkkel 7
2.3 A gygypedaggussal val kapcsolattarts 7
2.4 A csoporttrsak szerepe 8
2.5 A pedaggus kapcsolata a srlt gyermekkel 8
3. Az integrlt nevels-oktats jogi szablyozsa, a sajtos nevelsi igny meghatrozsa 9
4. A sajtos nevelsi igny gyermeket fogad intzmnyek 12
4.1 A befogad intzmnyek kre 12
4.2 A befogad intzmnyek ktelezettsgei 13
5. A sajtos nevelsi igny gyermekek nevelsnek gyakorlati krdsei 16
5.1 A szemlyisg funkcionlis modellje 17
5.2 A kognitv kompetencia 17
5.3 A kognitv kpessgek fejlesztse 19
5.4 A szocilis kompetencia 21
5.5 A szocilis kpessgrendszer fejlesztse 21
5.6 A szemlyes kompetencia fejlesztse 23
6. sszefoglals 27
7. Irodalom 28
8. Vonatkoz jogszablyok 28
4 Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek kompetencia alap fejlesztshez
Bevezet
Az Eurpai Unihoz val csatlakozs tkrben a trsadalmi kirekeszts cskkentse kiemelt feladata
lett az utbbi vek oktatspolitikjnak. Az eurpai unis llsfoglalsok, direktvk fokozottan
hangslyozzk a trsadalmi mret integrcit, azt az elvet, hogy htrnyos helyzete, specilis problmi
miatt semmilyen csoport vagy egyn ne legyen a trsadalomban htrnyosan megklnbztetve,
valamilyen mdon kirekesztve. gy napjainkban a pedaggiai s egyben az vodapedaggiai munka
egyik legnagyobb kihvsa az integrci sikeres megvalstsa lett. Az olvas jelen ktettel az vodai
egyttnevelshez kap eligaztst, segtsget. Azoknak az vodapedaggusoknak szl elssorban, akik
tudjk vagy rzik, hogy az eslyegyenlsg biztostst s a trsadalmi befogadst a sajtos nevelsi
igny gyermek intzmnyes nevelsnek kezdeti, korai szakaszban kell elkezdeni.
Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz 5
1. Az egyttnevels fogalma, tpusai, szintjei
1.1 Az integrci fogalma
Az integrci, integrls sz a Magyar rtelmez kzisztr meghatrozsa szerint „klnll rszeknek
valamely nagyobb egszbe, egysgbe val beilleszkedst, beolvadst” jelenti, ami esetnkben
a fogyatkos, akadlyozott, azaz specilis nevelsi igny gyermekeknek vagy fiataloknak a nem
fogyatkosok kz val beilleszkedsre vonatkozik. Ez szoros sszefggsben ll az eslyegyenlsg
biztostsval abban az rtelemben, hogy mindenki szmra nyitott teszi a nevelsi-oktatsi intzmnyeket,
tekintet nlkl egyesek akadlyozottsgra, s az esetleg tapasztalhat nagyon eltr kpessgeikre
a kiemelkeden tehetsgestl a gyenge adottsgig.
Evans s munkatrsai (1996) megfogalmazsban az integrci „az a folyamat, amely a fogyatkos
s nem fogyatkos gyermekek kztti interakci maximlis megvalstst clozza”. Vagyis a hangsly
nem a puszta egyttlten, hanem az egyttes tevkenykedsen, a kzs jtkon, a kzs tanulson,
a klcsns kommunikcin van. A fogad s a beilleszked fl szmra ez alkalmazkodst tesz
szksgess, s egyarnt jelent adst s kapst. A kt fl egymshoz val alkalmazkodsban hrom
lehetsges folyamatot klnbztethetnk meg: az asszimilcit, az akkomodcit s az adaptcit.
Asszimilci esetben a fogyatkosnak kell maximlisan alkalmazkodni, a tbbsg letmdjt, stlust
felvenni. Az akkomodci a tbbsgre helyezi t az alkalmazkods knyszert, ami adott esetben
htrnyosan rintheti a fogad kzeget. Az adaptcinl az alkalmazkods klcsns, teht ennek a
folyamatnak az elrse a kvnatos.
1.2 Az integrlt fejleszts tpusai
Az egyetlen nem tudatos egyttnevelsi forma a spontn integrci az egyik legelterjedtebb kategria,
amely nlklzi az integrci lnyegt, a specilis ignyek figyelembevtelt, a gyermek haladsnak
folyamatos figyelemmel ksrst. Ebben a formban a szakemberek rszrl nem jelentkezik
tudatos integrcis szndk. A pedaggus segtsg hinyban – j esetben – maga igyekszik
megvlaszolni, megoldani a problmkat, ltalban az enyhbb fogyatkossgi tpusoknl sikeresen.
Rosszabb esetben csak „megtri” a gyermeket, de szinte semmit sem tesz az ilyenkor pusztn formlis
jelenltnek oldsra. Ezt csendes, rideg vagy hideg integrcinak is nevezzk.
A tudatos egyttnevels legegyszerbb vltozata a helyi (loklis) integrci, amikor csak az intzmny
plete kzs. Ugyanakkor a srlt s nem srlt gyermekek kztt gyakorlatilag nincs semmifle
kapcsolat. Az integrci lehetsge viszont benne van ebben a szervezsi formban, hiszen ki
lehetne alaktani kzs szabadids foglalkozsokat, rendszeresen ki lehetne emelni egyes gyermeket
valamilyen tevkenysgre, de viszonylag ritkn lnek ezzel a lehetsggel, s gy tulajdonkppen ez is a
szegregls egy formja marad azzal a klnbsggel, hogy a lakhelytl val tvolsg gondja nem ll
fenn.
Szocilis integrci esetben a kt gyermekcsoportot tudatosan keverik a foglalkozsokon kvli
vagy tanrn kvli idben; pl. egytt folyik a szabad jtk, a sta, az tkezs, a sporttevkenysg vagy
nyron a tborozs, dls.
Az igazi cl a funkcionlis integrci, amikor nem vlasztjk szt a gyermekeket, hanem a csoport
tagjai kzsen tevkenykednek az adott foglalkozsokon. Ennek is van egyszerbb foka, a rszleges
integrci, amikor csak az id egy rszben van a sajtos nevelsi igny gyermek a tbbiekkel, egybknt
elklntett csoportban tartzkodik. A funkcionlis integrci legmagasabb foka a teljes integrci,
amikor minden gyermek a nevels-oktats teljes idtartamban egytt, egy csoportban tartzkodik.
A sajtos nevelsi igny gyermek fejldst a csoport vezetjn, pedaggusn kvl specilis
szakember is figyelemmel ksri, s szksg esetn klnbz lehetsgeket (pl. tanulsi idn kvli
|