mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrlt nevels
Integrlt nevels : Inkluzv nevels /3

Inkluzv nevels /3

  2008.07.28. 22:15

3. rsz

Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz 11

- a nem helyi nkormnyzat ltal fenntartott pedaggiai szakszolglatot ellt intzmny ltal
elksztett szakvlemny esetn a kzoktatsi megllapodst kt nkormnyzat nevt s szkhelyt,
tovbb az intzmny mkdsi terlett, illetve az e rendeletre val utalst;

- tjkoztatst arra vonatkozan, hogy amennyiben a szl a szakrti vlemnyben foglaltakat
nem fogadja el, a gyermek lakhelye, ennek hinyban tartzkodsi helye szerint illetkes kzsgi,
vrosi, megyei jog vrosi, fvrosi kerleti nkormnyzat jegyzjnl a szakrti vlemny
fellvizsglata cljbl eljrst kezdemnyezhet. (14/1994. (VI.24.) MKM rendelet a kpzsi ktelezettsgrl
s a pedaggiai szakszolglatokrl 14. )

A nevelsi-oktatsi intzmnyt minden magyar gyermek esetben a szl vlasztja ki, ha azonban
fogyatkos a gyermek, gy ehhez a dntshez az illetkes szakrti bizottsg vlemnye is szksges.
Teht a szakrt bizottsg javaslatot tesz arra is, hogy a szlk milyen intzmnybe rassk be a gyermeket,
vagyis kijellik a gyermek llapotnak szakmai szempontbl leginkbb megfelel intzmnyt.
Ez lehet egy tbbsgi intzmny vagy specilis gygypedaggiai intzmny is. Vits gyekben llamigazgatsi
tra terelhet a krds, s az nkormnyzat jegyzje ktelezheti a szlt a dnts betartsra.
A szl megfellebbezheti a dntst, aminek eredmnye egy jabb vizsglat lesz egy msik, a
jegyz ltal javasolt bizottsgnl. Ha a szl ezt az jabb hatrozatot sem fogadja el, gy a brsghoz
folyamodhat. A fellebbezs lehetsge fontos jogi eszkz, mgis clszer volna lehetsg szerint elkerlni
a szakrti bizottsggal folytatott tbbszri konzultcikkal az llspontok, indokok klcsns
meghallgatsa s megrtse rvn.

A trvny 121. (1) bekezds 29. pontja meghatrozza a sajtos nevelsi igny fogalmt is.
Sajtos nevelsi igny az a gyermek, tanul, aki a szakrti s rehabilitcis bizottsg szakvlemnye
alapjn:
a) testi, rtkszervi, rtelmi, beszdfogyatkos, autista, tbb fogyatkossg egyttes elfordulsa
esetn halmozottan fogyatkos;

b) pszichs fejlds zavarai miatt a nevelsi, tanulsi folyamatban tartsan s slyosan akadlyozott
(pl. diszlexia, diszgrfia, diszkalkulia, mutizmus, kros hiperkinetikus vagy kros aktivitszavar).


A sajtos nevelsi igny kifejezi a gyermek letkori sajtossgainak a fogyatkossg ltal okozott
rszleges vagy teljes kr mdosulst, valamint a kpessgek rszleges vagy teljes kiesst, fejletlensgt,
eltr tem fejleszthetsgt. A sajtos nevelsi igny a szoksos tartalmi s eljrsbeli differencilstl
eltr, nagyobb mrtk differencilst, specilis eljrsok alkalmazst, illetve kiegszt
fejleszt, korrekcis, habilitcis, rehabilitcis, valamint terpis cl pedaggiai eljrsok alkalmazst
teszi szksgess. A habilitcis, rehabilitcis tevkenysget meghatrozza a fogyatkossg tpusa,
slyossga; a fogyatkossg kialakulsnak, diagnosztizlsnak s a specilis ellts megkezdsnek
ideje; a gyermek letkora, pszichs s egszsgi llapota, rehabilitcis mttei, kpessgei, kialakult
kszsgei, kognitv funkcii, meglv ismeretei. Mindezek alapjn a fejleszts magban foglalja
a vizulis, akusztikus, taktilis mozgsos szlels folyamatait, a motoros kpessgek, a beszd- s nyelvi
kszsgek fejlesztst. Az egyes fogyatkossgi tpusok fggvnyben ms-ms terlet kap nagyobb
hangslyt.


12 Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek kompetencia alap fejlesztshez

4. A sajtos nevelsi igny gyermeket fogad intzmnyek
4.1 A befogad intzmnyek kre
A kzoktatsrl szl 1993. vi LXXIX. trvny megklnbzteti a gygypedaggiai nevelsi, oktatsi
intzmnyeket, illetve a jval nagyobb krt lefed gygypedaggiai nevelsben, oktatsban
rszt vev intzmnyek krt. A gygypedaggiai nevelsi, oktatsi intzmnyekben csupn sajtos
nevelsi igny gyermekek nevelse folyik, mg a gygypedaggiai nevelsben, oktatsban rszt vev
intzmnyek krbe minden olyan intzmny beletartozik, amely kln vagy a tbbi gyermekkel
egytt nevel, oktat sajtos nevelsi igny gyermeket. [Kt. 30. (2)] A kvetkez tblzat a sajtos
nevelsi igny gyermekeket, tanulkat – egytt (integrltan) s kln (szegregltan) nevel, oktat
intzmnyek szmt mutatja sszesen a 2003/2004-es tanvben (OM-statisztika).

Intzmny voda ltalnos
iskola
Szakiskola
Specilis
szakiskola
Gimnzium
Szakkzpiskola
sszessen
Orszgos
sszesen
3507 3381 475 129 623 845 8960
Sajtos
nevelsi igny
gyermek/tanul
elltsban rszt
vesz
860 1842 56 129 58 27 2972

A fenti tblzat is mutatja, hogy jelents azoknak a kzoktatsi intzmnyeknek az arnya – az
vodk 24,5%-a –, amelyeknek feladataik elltsa sorn ismernik s alkalmazniuk kell a gygypedaggiai
nevelssel, oktatssal kapcsolatos jogi s tartalmi szablyozkat.

A szakrti vlemnnyel rendelkez gyermekek utn a nevelsi-oktatsi intzmnyt a kvetkez
tmogatsi formk illetik meg:
- A kzponti kltsvetsbl n. megemelt normatv kltsgvetsi hozzjrulsban rszesl, amely
jval meghaladja a nem fogyatkos gyermekek utn jr ves sszeget.

- Az vodai csoportltszmot kedvezen rinti a fogyatkos gyermek jelenlte, mert egy-egy sajtos
nevelsi igny kisgyermek a fogyatkossg slyossga szerint kettnek, illetve hromnak
tudhat be.

- Integrlt vodai nevels esetn szakirny vgzettsg gygypedaggust foglalkoztathat a fogad
intzmny, aki a gyermekek szmtl fggen flls vagy rszmunkaids n. utaz gygypedaggus,
tovbb logopdus alkalmazst jelenti, de van lehetsg pszicholgus, konduktor,
gygytestnevel bevonsra is meghatrozott, az integrlt gyermekek ltszmtl fgg raszmban
(8 gyermekenknt legalbb heti 5 ra foglalkoztats keretben 1 f, kevesebb integrlt
gyermek esetben arnyosan alacsonyabb raszm). Ms esetekben az n. egysges pedaggiai
szakszolglatok llomnyba tartoznak az utaz szakemberek.

A fogyatkos kisgyermeket a kvetkez jogok illetik meg:
- Szakirny vgzettsg gygypedaggus, pszicholgus, konduktor stb., valamint gyermek- s


ifjsgvdelmi felgyel vagy gygypedaggiai asszisztens segtse fejlesztst.
- Specilis nevelsi tervek, gygyszati s technikai eszkzk segtsk a tovbbhaladst.
- Egszsggyi s pedaggiai cl habilitcis s rehabilitcis foglalkozsok segtsk a fejldst,

amit nemcsak szakirny vgzettsg szakember, hanem vele megosztva vagy akr kizrlag a
tbbsgi pedaggus is tarthat a gygypedaggus vagy konduktor irnymutatsaival sszhangban.



Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz 13

- A szakrti vlemny alapjn egyni tovbbhaladsa is engedlyezhet, ami vodsoknl az egy

vvel ksbbi iskolakezdsre vonatkozik.

A 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet 2001. vi mdostsa elrja a gyermekek ktelez fellvizsglatt.
A ktelez fellvizsglat idpontjnak meghatrozsakor figyelembe veszi a gyermek letkort,
a sajtos nevelsi ignyt megalapoz fogyatkossg tpust, a nevels, oktats formjt, teht
az intzmnyes ellts idtartama alatt a gyermek fejldst nyomon kveti. A kvetkez ktelez
fellvizsglat idpontjnak minden szakrti vlemnyen szerepelnie kell! Ha az elrt fellvizsglat
elmarad, akkor hatlyt veszti a gyermek jogosultsga mindazon elltsi formkra, kedvezmnyekre,
amelyek t a szakvlemny alapjn megilletik, s ezzel egytt az intzmny fenntartja is elveszti jogosultsgt
a gygypedaggiai elltshoz kapcsold tmogatsra. A ktelez fellvizsglatok temt
a 14/1994. (VI. 24.) MKM-rendelet szablyozza, miszerint az enyhe rtelmi fogyatkos gyermek s
a pszichs fejlds zavarai miatt a nevelsi, tanulsi folyamatban tartsan s slyosan akadlyozott
gyermek fejldst az els vizsglatot kvet els tanv eltelte utn, azt kveten a tanul 12 ves
korig minden msodik, azt kveten s a nem emltett tbbi fogyatkossg esetn minden harmadik
vben kell hivatalbl fellvizsglnia. Az enyhe rtelmi fogyatkos gyermek els fellvizsglatban
nem vehet rszt az, aki a szakrti vlemny megalkotsban kzremkdtt.

4.2 A befogad intzmnyek ktelezettsgei
A nevelsi, oktatsi intzmnyeknek, amennyiben feladataik kztt SNI-gyermek elltsa is szerepel,
a felvteli naplban, illetve a bersi naplban fel kell tntetnik a szakvlemnyt killt szakrti
s rehabilitcis bizottsg nevt, cmt, a szakvlemny szmt s killtsnak keltt, a fellvizsglat
idpontjt. Ezenkvl minden v jnius 30-ig meg kell kldenik az illetkes szakrti s rehabilitcis
bizottsg rszre azoknak a gyermekeknek a nevt – a bizottsgi szakvlemny szmval egytt –,
akiknek fellvizsglata a kvetkez nevelsi vben esedkes (21/2005. (VII. 25.) OM rendelet 13. ).
Lnyeges dokumentcis feladat mg az intzmnyvltoztatsok jelzse a szakrti bizottsgoknak.
Az intzmnyvltoztatsrl a gyermek szljnek kell tjkoztatnia a szakrti s rehabilitcis bizottsgot,
de az j intzmnynek is krnie kell a gyermek tvtelt, felvtelt. Amennyiben az intzmny
szerepel – az adott fogyatkossgra tekintettel – az intzmnyi jegyzkben, a szakrti bizottsg
a bejelentst tizent napon bell tudomsul veszi, s az intzmny kijellsre s az oda
val beiratkozsra vonatkoz rendelkezseit mdostja. Ha az intzmny nem vagy nem az adott
fogyatkossgra tekintettel szerepel az intzmnyi jegyzkben, a szakrti bizottsg dnt a gyermek
tovbbi elhelyezsrl. Amennyiben a szakvlemny a gyermek integrlt vodai nevelsre az adott
intzmnyre vonatkozan tesz javaslatot, gy ennek biztostsa a lakhelyi nkormnyzat ktelezettsge.
A gyermek vizsglata a dnts meghozatala eltt mellzhet, ha a meglv vizsglati eredmnyek
kiegsztsre nincs szksg.

4.2.1 Az alapt okirat s helyi nevelsi program
A fogad intzmny alapt okiratban s helyi nevelsi programjban szerepelnie kell annak,
hogy az intzmny fogyatkos gyermeket kvn integrlni, s hogy milyen lpseket tesz a felttelek
biztostsa rdekben. Legfontosabb cl a nevelsi programban foglaltak s a sajtos nevelsi igny
sszhangja. Ezrt az voda programjn bell elemezni szksges, hogy a nevelsi alapelvek s clkitzsek
kiterjednek-e a sajtos nevelsi igny gyermekekre is. A megfogalmazott nevelsi feladatoknak
biztostaniuk kell minden gyermek fejldst, az akadlyozott s nem akadlyozott gyermekek
termszetes egyttlst. A programban szerepelnie kell a specilis nevelsi szksgletek kielgtsre
vonatkoz pedaggiai tevkenysgeknek. A szl, a gyermek, a pedaggus egyttmkdsnek
a programban rgztett formi az integrci pozitv hatsainak erstst, az esetleges eltletek,


14 Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek kompetencia alap fejlesztshez

flelmek cskkentst kell, hogy biztostsk. A program vgrehajtshoz szksges eszkzk s felszerelsek
jegyzknek tartalmaznia kell azokat a segdleteket, amelyek a sajtos nevelsi igny gyermekek
hatkony fejlesztst is elsegtik. A 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet intzkedik a nevelsi-oktatsi
intzmnyek ktelez (minimlis) eszkzeirl s felszerelsrl. Pl. rdemes odafigyelni arra, hogy
az vodnak rendelkeznie kell az rtelmi kpessgeket s a kreativitst fejleszt kell mennyisg
(gyermekcsoportonknt a gyermekek 30%-nak megfelel) eszkzzel, anyaggal, valamint ugyanilyen
arnyban az egyni fejlesztst szolgl specilis felszerelsekkel. Az vodai programnak fel kell lelnie
a fogyatkossgbl ered htrnyok cskkentst szolgl specilis fejleszt tevkenysgeket is.

Az vodai nevelsi program elsdleges alapelemei az nkiszolgls fejlesztse, a jtktevkenysg
elsegtse s a szocializci segtse. Az ltalnos elvek sajtos nevelsi igny gyermek fogadsakor
a kvetkezkkel egszlnek ki:

- Elfogad krnyezet biztostsa

- Az elvrsoknak a slyossg mrtkhez, valamint a gyermek fejldsi temhez val igaztsa

- Annak beltsa, hogy kiemelked tevkenysgre is kpes lehet

- Fejlesztsknek a szmukra megfelel terleteken val megvalstsa

- Kiemelten az alkalmazkod kszsg, akarater, nllsgra trekvs, egyttmkd kszsg te


rn val segtsgnyjts

- Csoportos, kiscsoportos, egyni formban klnbz technikk, terpik alkalmazsval val

segtsgads

- Az vodk nevelsi programjnak tartalmi elemei a habilitcis, rehabilitcis cl fejleszt te


rpik programjai

- A kompenzcis lehetsgek krnek bvtse a nem vagy kevsb srlt funkcik differencil


tabb mkdsnek tudatos fejlesztsvel

- A diagnzisra pt sokoldal kpessgfejleszts

Az vodai nevels s fejleszts elvei az SNI-gyermekre vonatkozan:

- A fejlesztst csak komplex kivizsgls utn szabad megkezdeni.

- Amennyiben rszeslt korai fejlesztsben, a korai fejlesztsre kell pteni.

- A srlt funkcik miatt biztostani kell a folyamatos stimulcit s kondicionlst, a fejleszts

folyamatossgt, rendszeressgt s a kiszmthatsgt.

- A pedaggus trelmes, nyugodt, rzelmi tmaszt biztost habitusa elengedhetetlen (ez a ki


vrs kpessge).

- Az ismeretnyjts fokozatainak kis lpsekben val lebontsa, tervezse s vgrehajtsa

- Cselekvsbe gyazott gondolkods figyelembevtele

- Kell id, alkalom, vagyis a munkhoz val idtbblet biztostsa

- Nagy mennyisg vltozatos ingerek (taktilis, mozgsos, ltsi, hallsi) biztostsa a tapasztalati

s ismeretkr bvtse rdekben

- Az alapmozgsok kialaktsa, fejlesztse

- A szocilis kszsgek fejlesztse

- Az nkiszolgls fejlesztse

- A kognitv funkcik fejlesztse

- Az adekvt jtkhasznlat elsegtse

- A vltozatossg biztostsa (ugyanazon funkci vltozatos mdon val gyakoroltatsa)

- Tudatos nllsgra nevels

- Egyni adottsgokhoz alkalmazkod bnsmd

- Differencilt fejleszts

- Az eltr terhelhetsg figyelembevtele


Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz 15

- A fejleszts folyamata a szakemberek csoportmunkjval, a gyermekre vonatkoz tapasztalatok

rendszeres megbeszlsvel

Rviden sszefoglalva: egy srlt kisgyermeknek szl minsgi programnak 6 elengedhetetlen
jellegzetessge legyen: integrl; tfog, minden rszletre kiterjed; normalizl; rugalmas; csaldra
s kzssgre pt; kompetencia alap.

Ez azt jelenti, hogy

- a tantsi vagy szocilis tevkenysgekben a srlt s p gyermekek egytt vesznek rszt;

- az tfog program kiterjed a felmrsre, tervezsre, fejlesztsi programok elksztsre, szolgl


tatsok koordincijra stb.;

- tmogatja a szli szerepet, letkor-specifikus, btortja az nkezdemnyezst stb.;

- mindenfle csaldstruktrnak megfelel, rugalmas, egynre szabott;

- a szlk partnerek, a csaldi szoksok beplnek a gyermek kszsgfejlesztsbe, a fejlesztsi

terv az egyedi gyermekhez, csaldhoz, csoporthoz, kzssghez.

4.2.2 Egyni fejlesztsi terv
A helyi vodai nevelsi program kialaktsn tl a tudatos s hatkony pedaggiai hatsok lnyeges
felttele az egyni fejlesztsi terv kidolgozsa. Az integrltan nevelt fogyatkos gyermekek
esetben szakmai felttel e terv meglte, hiszen a tudatos fejleszt munkban ez elengedhetetlen. Az
egyni fejlesztsi terv mindig egy adott gyermek rszre kszl. Biztostja a fejleszt munka fzisainak
egymsra plst, meghatrozza a diagnosztikus mrsek helyt s idejt, mdot ad j fejlesztsi
clok megfogalmazsra. Lnyege abban rejlik, hogy a fejleszts eredmnyeit felhasznlva jabb clok
kitzsvel s megvalstsval biztostsuk a fejleszts hatkonysgt.

Az egyni fejlesztsi terv ksztsnek kiindulpontja az adott gyermek llapota; hogy milyen a
mozgsa, beszde, figyelme, emlkezete stb. Abban, hogy ezeket helyesen meg tudjuk tlni, tmaszkodhatunk
ms szakemberek vlemnyre (szakrti bizottsg, nevelsi tancsad, elz vn,
gygypedaggus). A szltl krdezzk meg, hogy milyen tevkenysget szeret a gyermek, mi okoz
szmra rmet, mivel tudja buzdtani, kitartsra brni, mit l meg a gyermek bntetsnek/jutalmazsnak
stb. De nagyon fontosak a gyermek megismersben sajt megfigyelseink is. Minden vlemny,
szrsi eredmny, megfigyels stb. tartalmaz a gyermek kpessgeirl, viselkedsrl, klnfle
teljestmnyeirl adatokat. Sok esetben konkrt tennivalk is megfogalmazdnak, pl. a szakrti
bizottsg javaslataiban nha csak a fejlesztend terleteket rjk le, de mindenkppen orientljk a
fejleszt munkt. Az gy nyert adatok rt csoportostsa (Milyen kpessgekben van elmarads? Hol
kiugran j a teljestmny? Stb.) utn kirajzoldik a gyermek kpessgprofilja, az, ami mindenki mstl
megklnbzteti, egyniv teszi – s ezzel egytt a tennivalk sora is krvonalazdik.

A fejleszts lnyege a krnyezeti felttelek illesztse a bels rsi folyamatokhoz. Teht egyik oldalon
a gyermek ll a maga adottsgaival, a msik oldalon az optimlis fejldst biztost, tudatosan
megtervezett krnyezet (pedaggusi kompetencia, mdszerek, eszkzk, egyttmkds ms szakemberekkel
stb.).

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros