Inkluzv nevels /4
2008.07.28. 22:17
Az egyni fejlesztsi terv ksztsben dnt a fejlesztst vgz, illetve a fejlesztsi tervet kszt
pedaggus kompetencija, pedaggiai kultrja, emptija. Lnyeges, hogy kedvez tanulsi tapasztalatokat
nyjtson, s ezzel pozitv belltdst, egszsges motivcit alaktson ki a tanuls irnt. A
kls motivcinak csak kezdetben van nagy jelentsge, a bels motivci kialaktsa s fenntartsa
a cl. Ez pedig csak az irnytott tevkenysg sikervel alakulhat ki; dicsretre, biztatsra nem.
A fejleszts f clja az egszsges, harmonikus szemlyisg, a beilleszkedshez szksges testi, szocilis
s rtelmi rettsg kialaktsa, valamint az iskolai potencilis tanulsi zavarok megelzse. Az iskolarettsg
feltteleit a testi fejlettsg mellett t terleten hatrozzk meg: a mozgsfejlettsg szint
16 Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek kompetencia alap fejlesztshez
jben, a kognitv kpessgek minsgben, a gondolkods, a szocializci, a beszdkszsg terletn.
A fejlesztsi tervnek ezeket a terleteket mindenkppen fel kell lelnie.
sszegezve: a hatkony egyni fejlesztsi terv szervesen illeszkedik a nevelsi programba, messzemenen
a gyermek rzelmi-bels motivcijra pt, lehetsg szerint a gyermek spontn tevkenysghez
kapcsoldik, az vodai nevels egsz idtartamra elosztott, folyamatos, kvetkezetes alkalmazst
ignyel, az voda egsznapos letrendjnek minden mozzanathoz kapcsoldik, valamint
elsegti s biztostja a gyermek j kzrzett.
5. A sajtos nevelsi igny gyermekek nevelsnek gyakorlati
krdsei
Elszr is fogadjunk el egy alapelvet, amely a SNI-gyermekek nevelsben irnyad: minden SNIgyermeknek
joga van, hogy olyan szemlyknt fejlesszk, aki kpes megfontoltan dnteni s vlasztani,
aki sszeren meg tudja llaptani, hogy mit szeret s mit nem, akinek adekvt kapcsolatai vannak
a tbbi emberrel, s aki a lehet legkevesebb segtsget vrja krnyezettl. Br a srls mrtke s
minsge befolysolja az eredmnyt, mgis szmos tnyez van, amelyre hatssal lehetnk a nevelsi
folyamatban.
Pedaggiai munknk szocializcis clja a lehet legmagasabb szint trsadalmi integrci. A szocializcis
cl elrsnek els lpse az, hogy a fogyatkos kisgyermek elsajttsa azokat az alapvet
letvezetsi kpessgeket, amelyek szksgesek a kzssgen belli, nll vagy viszonylag nll let
elrshez – pl. kpes legyen nllan ltzkdni, dolgozni, lektni magt a szabadidejben stb. Ezek
a kpessgek segtik a kzssgbe val beilleszkedst, s cskkentik a krnyezet terhelst, mivel az
egyn nagyobb mrtkben kpes elltni magt. gy a fogyatkos ember nem ignyel tbb tolerancit,
mint amennyit az emberek ltalban tanstanak felje. A szocilis kszsgek fejldsvel jobban
megrti s elfogadja a kzssg szoksait s szablyait, s azt, hogy milyen viselkedst vrnak el tle.
Nhny szocilis kszsg elsajttsa nemcsak ahhoz jrul hozz, hogy a fogyatkos ember jobban
helytlljon az vodban, iskolban, munkahelyn vagy otthon, hanem szemlyisgfejleszt hats is.
A szocilis kszsgek tantsa alapfelttele a szocializcis cl elrsnek, valamint kzvetlen s kzvetett
mdon hozzjrul a perszonalizci megvalsulshoz is.
Van nhny tnyez, amelyek dnt hatssal vannak a szocilis kszsgek gyakorlsra, s amelyeket
figyelembe kell vennnk, mikor egy pedaggiai programot elindtunk. A krnyezetet mindenekeltt
gy kell kialaktanunk, hogy serkentse a szocilis kpessgek tanulst, valamint a fogyatkos
ember azon szemlyisgtnyezinek fejldst, amelyek az elsajttott kpessgek magabiztos hasznlatt
eredmnyezik. A sajtos nevelsi igny kisgyermek szmra nincs jobb tanulsi lehetsg,
mint hogy olyan krnyezetben tanul, amelyben lni fog. A szocilis kpessgfejleszts kivitelezshez
egyarnt szksg van az letvezetsi kszsgek kialakulst elmozdt krnyezetre s a folyamatos
nevelsre. Ki kell vlasztanunk a sok kszsg, szoks, norma s viselkedsforma kzl azokat, amelyek
a fogyatkos kisgyerek elnys jellemvonsait emelik ki, s amelyek megknnytik a tbbi gyerekhez
s a krlmnyekhez val alkalmazkodst. A szemlyisgfejleszts hatkony megvalstshoz azonban
ismernnk kell azokat az alapvet kompetencikat, amelyek elsegtik a minl teljesebb trsadalmi
beilleszkedst.
Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz 17
5.1 A szemlyisg funkcionlis modellje
A szemlyisgfejlds funkcija, hogy egyre adaptvabb, kreatvabb, letkpesebb vljunk, teht
a szemlyisgfejleszts egy minl adaptvabb, kreatvabb, letkpesebb ember nevelse. A szemlyisg
fejldsnek elfelttele a klnbz pszichikus komponensek (motvumok, ismeretek, kszsgek
stb.) kszleteinek gyarapodsa a spontn szocializci, a szndkos tants s tanuls ltal. A
spontn szocializci s a szndkos tants/tanuls a gyarapod komponenskszletek rendszerekk,
szemlyisgg szervezdst a vletlenre bzza. A szndkos nevels, vagyis a szemlyisgfejlds segtse
(szemlyisgfejleszts) a gyarapod pszichikus komponenskszletek komponensrendszerekk,
szemlyisgg fejldst szolglja. vodapedaggusi munknk sorn akkor nevezhetjk magunkat
sikeresnek, ha a trsadalmilag hasznos (konstruktv) letvezets magatarts- s tevkenysgforminak
kialakulst alapozzuk meg. Ez a fajta letvitel szocilisan is rtkes (nem krnyezetterhel), s az
egyn szempontjbl is eredmnyes.
A szemlyisgfejlesztssel sszefggsben Nagy Jzsef a szemlyisg hrom ltalnos kompetencijnak
s egy specilis kompetencinak egymst sajtosan tfed rendszert klnbzteti meg. Nagy
Jzsef az alapvet, egzisztencilis, biolgiai alapokbl kiindulva az ember alapvet ltfunkciiknt az
egyn s a faj tllst jelli meg. Ez a szemlyes, valamint a szocilis kompetencinak ksznheten
valsul meg. Napjainkban e kt, egymssal szorosan sszefgg ltalnos kompetencia szolglatban
mkd informcifeldolgozs (megismers, kommunikci, gondolkods, tanuls) egyre inkbb ltalnos
alapfunkciv, kognitv kompetenciv nllsul. Az ltalnos funkcikbl, kompetencikbl
sok ezer specilis kompetencia (hivats, szakma, foglalkozs, tevkenysgi kr, hobbi stb.) differencildott.
A szemlyisg funkcionlis modellje
SZEMLYES KOMPETENCIA
(egszsges s kulturlt
letmdra nevels)
KOGNITV KOMPETENCIA
(az rtelem kimvelse)
SZOCILIS KOMPETENCIA
(segt letmdra nevels)
SPECILIS KOMPETENCIK
(a szakmai kpzs alapozsa)
A modellbl kiindulva a nevels f feladatai: a kognitv, a szocilis, a szemlyes s a specilis kompetencik
fejlesztse (szakma mvelsre nevels). Az utbbi a nagyrszt a kzpiskolk feladata, ezrt
erre a terletre a tovbbiakban nem trek ki.
5.2 A kognitv kompetencia
A tanuls elkpzelhetetlen tanulsra sztnzs nlkl. vods gyermekeknl szerencsre mg ritkn
tallkozunk rdektelen, tanulni nem vgy gyermekkel. Ezrt itt a veleszletett, spontn kvncsisgra,
rdekldsre s termszetes tanulsi vgyra pthetnk, ezeket a motvumokat ersthetjk.
A szilrd s pozitv kognitv/tanulsi motvumok kialakulsa egsz letre szl jelentsg, hiszen e
bels erforrs az alapja a szemlyisg adaptivitsnak, fejldsnek.
A kvetkez kognitv (tanulsi) motvumok fejlesztse kap kiemelt szerepet az vodai nevels sorn:
18 Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek kompetencia alap fejlesztshez
- A kvncsisg: A nevels alapvet rdeke a kvncsisg rkltt motvumaiban rejl energiaforrsok
kihasznlsa, hiszen ez az eredmnyes nevels kiindul felttele. Fontos a kvncsisg
leplsnek megakadlyozsa, lland tpllsa. Rgi felismers az ingergazdag kzeg fejleszt,
az ingerszegny kzeg retardl hatsa. Az voda egszt gy kvnatos alaktani, hogy az
minl tbb szocilis kontaktusra, ktdsre, szocilis kommunikcira knljon lehetsget. Az
vodai let informcii s lmnyei minl vltozatosabbak legyenek. A legfontosabb felttel,
hogy ne hagyjuk a gyerekeket unatkozni. A semmittevs, a tblbols, a ldrgs az egyik leghatkonyabb
szemlyisgrombol kzeg. Az voda feladata, hogy mindenki megtallja a kedvre
val elfoglaltsgot. A szabadon vlaszthat, fejleszt hats tevkenysgek motvumfejleszt
eredmnyessgt a gyermekek vlasztsukkal minstik („Ezzel szeretek foglalkozni.” „Ez nem
tetszik.”) Ms a helyzet az irnytott tanulsi feladatokkal. A kivlasztott feladatokban minden
gyermek szmra meg kell keresnnk azokat a tartalmakat, amelyek alkalmasak arra, hogy szvesen
vlasztott tevkenysgg alaktsuk.
- Az rdeklds: Az rdeklds pozitv attitdk, meggyz vlemnyek, vonz mintk felhalmozdsval
szletik. Ennek egyik alapvet forrsa a felnttek, a trsak, a nevelk pozitv viszonya
ahhoz, amit csinlnak s mondanak. Az rdeklds s a kielgtst szolgl, rmet ad aktivits
nlkli let unalmas, rtelmetlen, nyomaszt. Ebbl a kellemetlen llapotbl az egszsges
szervezet szabadulni akar, ha ms lehetsg nincs, lmnyt ad ptcselekvsekkel. Ezrt fontos
nevelsi feladat, hogy nhny terleten minl gazdagabb s mlyebb ismeretek, pozitv lmnyek
ltal ers rdeklds kialakulst segtsk el, ugyanakkor a msodlagos rdeklds ltrejttt
is tmogassuk.
- A jtkszeretet s alkotsi vgy: Minden jtk fejleszt hats, amg a fejlds adott szakasza le
nem zrul. A spontn futkoss pldul az izmok, a mozgskoordinci fejldst segti. Amilyen
mrtkben ez a fejlds elrehalad, olyan mrtkben cskken a ktetlen rohangszs. Fejleszt
hatsuk kimerlsvel a jtkok ingertermel, rmszerz kapacitsa is ltalban lecskken. A
jtkszeretet fejlesztse azt jelenti, hogy az voda gazdag jtkprogramot dolgoz ki s mkdtet,
az letkortl s fejlettsgi szinttl fggen fokozd komplexits jtkok megtantst,
megszerettetst tzve ki clul. Az alkots motivcija abban klnbzik a jtktl, hogy az
alkots nem szimulatv, hanem tnyleges tevkenysg. Az alkotsvgy, valamilyen produktum
ltrehozsnak vgya az ingertermel jtszadozsban gykeredzik: trgyak rakosgatsbl valamilyen
rendezettsg jn ltre (pl. nagysg szerint sorba), a firklsbl egyszercsak egy felismerhet
alakzat szletik, majd a produktumot ltrehoz kiraks jtkok, a gyurmzs, a rajzols,
a konstrul jtkok mkdtetik az alkotsvgyat. A gyerek szmra egy homokvr felptse
nem puszta jtk, a tnyleges tevkenysg lmnye is jelen van, mivel az eredmny egy valsgos
produktum. A gyermek a pozitv lmnyek esetn megszereti a gyurmzst, a rajzolst,
a legzst, vagyis magt a konstruktv tevkenysget. A gyermek alkotsvgya mkdtetsnek
legclszerbb mdja az n. cselekedtet nevels alkalmazsa, beptse az vodai nevelsi
programba. Az alkotsvgy fejlesztsnek feladata a krnyezetnkben lv kulturlis intzmnyek
alkot jelleg programjainak kihasznlsa, ilyen programok beiktatsval elsegtjk, a
szlkben tudatostjuk ezek fejleszt hatst.
- A tanulsi teljestmnyvgy optimalizlsa: A sikeres tanuls egyik kzponti felttele az optimlis
tanulsi teljestmnyvgy kialaktsa, fenntartsa. Az vodban az ltalnos teljestmnyvgy
fejldse elssorban az alkotsi teljestmny ltal lehetsges oly mdon, hogy minden gyermek
szmra megkeressk a megfelel szint, szmra rmet okoz feladatot.
Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz 19
5.3 A kognitv kpessgek fejlesztse
A kognitv kpessgrendszer az informcik feldolgozst, kezelst szolglja az informcik v
telvel, kzlsvel, szelekcijval, rtkelsvel, kdolsval, talaktsval, ltrehozsval, trolsval,
felhasznlsval. A kognitv kszsgek s kpessgek sok v alatt rik el a kvnt fejlettsget (optimlis
fejleszts s fejlds mellett kb. 15 ves korra).
A kognitv kompetencia ngyfle kpessg egyttmkdseknt mkdik:
a) Gondolkodsi kpessg
A gondolkodsi kpessg olyan kognitv kpessg, amely meglv tudsbl mdosult, illetve j
tudst hoz ltre (pl. kvetkeztets, sorkpzs, matematikai feladatok megoldsa). A gondolkods
komplex kpessge ngy egyszer kpessgbl szervezdik:
- Konvertls sorn a meglv informciinkat tartalmilag talaktjuk. Fejlesztse leginkbb matematikai
mveletekkel trtnik (pl. ptsek, alkotsok szabadon s msolssal; pts egy felttel
megadsval; tkrjtk), de konverzi egy perceptulis szinten trolt esemny lerajzolsa
vagy elbeszlse is.
-A rendszerez kpessg a hasonlsg, az azonossg s a rendezsi relcik viszonyainak felismersvel,
elrendezsvel hoz ltre j tudst. Fejlesztse sszehasonltsi (pl. halmazok sszehasonltsa
tulajdonsgaik szerint: zldsgek-gymlcsk; Mi vltozott meg a kpen?; Minek a
hangjt hallod?), azonostsi (pl. Koppants, ha hallod a „macska” szt!), besorolsi (pl.: Mutasd
meg, melyik kr kk, kicsi s lyukas?) , sorrend-felismersi (pl.: Mi trtnt elbb/ksbb?; Ki a fiatalabb/
idsebb?; Ki kvrebb/sovnyabb?), sorkpzsi (pl. halmazok elemeinek sorba rendezse
– trgyak, plcikk, logikai kszlet elemei), fogalomkpzsi (pl. Mi a kzs nevk a kvetkez
trgyaknak: szk, asztal, polc, smli, szekrny?), osztlyozsi (pl. halmazok sztvlogatsa, bontsa
rszhalmazokra – hzillatok s vadon l llatok sztvlogatsa) feladatokkal trtnhet.
-A logikai kpessg a meglv informcik kztti sszefggsek alapjn hoz ltre j informcikat.
Gyakorlsa kvetkeztetsek levonsval trtnhet. Krjk meg a gyermeket, hogy fejezzen
be egy gondolatsort, s vonja le a megfelel kvetkeztetseket. (vegcsrmplst hallok. A
huzat becsapta az ablakot. Pl.:)
-A kombinatv kpessg a meglv informcik alapjn a lehetsgek szmbavtelvel hoz ltre
j tudst.(Pl.: Kinn stlok az utcn. Elered az es. Mit csinljak, hogy ne zzak meg?)
b) Tudsszerz kpessg
A tudsszerz kpessg rszben szndktalan, rszben szndkos informcifelvtellel, illetve informcifeltrssal
hoz ltre j tudst. A tudsszerz kpessg hrom egyszer kpessgbl szervezdik:
- Az ismeretszerz kpessg nemcsak a tanuls eszkze, hanem sajtos funkcij nll kpessg,
amelynek segtsgvel a bennnket rdekl ismereteket szndkosan megkeressk, kivlasztjuk,
felvesszk. E kpessg kiindulsi alapja a kisgyermek explorcis tevkenysge. A kisgyermek
a trgyakat felveszi, megszemlli, rszekre szedi, megvizsglja a rszeket; nyilvnvalan tbbet
akar megtudni rla. Ez a kpessg minden foglalkozson fejleszthet gy, hogy felhvjuk a figyelmet
egy, a tmakrhz ktd trgy mkdsre, funkcijra, tulajdonsgaira stb.
- Az alkotkpessg j produktum ltrehozst eredmnyezi. A kpessg fejlesztsnek kiindulsi
alapja az alkot, konstrul jtkok szorgalmazsa, pl. gyurmzs, homokvrpts, legzs.
Ezek a jtkok az alkotkpessg szimulatv gyakorlst teszik lehetv. Az alkotkpessg a
vizulis nevels, zenei nevels s az anyanyelv keretein bell fejleszthet leginkbb.
-A problmamegold kpessg segtsgvel a hinyz tudst prblkozsok ltal trjuk fel. A kisgyermekek
szemlletes tapasztalati szinten rengeteg sszetartozst figyelnek meg, tanulnak
meg. A problmamegold kpessget gy fejleszthetjk, hogy ezekre az sszetartozsokra kln
felhvjuk a figyelmet, s a tapasztalati megfigyelst szban is megfogalmazzuk, elmesljk.
|