Inkluzv nevels /5
2008.07.28. 22:18
20 Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek kompetencia alap fejlesztshez
Pl. a dolgok s tulajdonsgaik meghatrozsval (Milyen ez a gymlcs?), a dolgok s sszetevik
meghatrozsval (Mibl kszlt a leves?), az esemnyek elzmnyei s kvetkezmnyei
kztti szablyszer sszefggsek feltrsval (magassg, hosszsg, tmeg, rtartalom, terlet,
szlessg, vastagsg, bsg mrse stb.).
c) Kognitv kommunikcis kpessg
A kognitv kommunikcis kpessg funkcija az informcik kzlse s vtele szimblumok ltal.
Terletei:
-A vizulis kommunikcis kpessg az braolvass s brzols, vagyis a forma- s sznlts, m-
retlts, trlts, a tri tjkozds, valamint a formabrzols, sznbrzols, mretbrzols s
trbrzols terleteinek fejlesztsvel ersdik.
-A nyelvi kommunikci fejlesztse a legalapvetbb pedaggiai feladat s klnsen kiemelt terlet
sajtos nevelsi igny gyermek esetben. A kommunikci kialakulsnak f gyakorltere
a kisgyermek s az t gondoz szemly kztt kialakul klcsns, szeretetteljes kapcsolat. A
gyermeket figyel nevelnek igyekeznie kell, hogy minl pontosabban megfejtse a gyermeki
megnyilvnulsokat, s ezen vlt vagy felismert ignyek kielgtsvel vlaszol a jelzsekre. gy a
gyermek felismeri, hogy viselkedsvel befolysolni tudja krnyezett, ami jelentsen elmozdthatja
tovbbi rzelmi s rtelmi fejldst s viselkedst, alkalmazkodst a krnyezethez.
Ha viszont megnyilvnulsait nem kvetik a krnyezet reakcii, akkor cskkenhet rdekldse
a klvilg irnt, fejldse lelassulhat. Fontos, hogy mindig reagljunk a gyermek jelzseire, de ha
jelzsei sincsenek, gyakran prbljunk kapcsolatfelvtelt kezdemnyezni.
A nyelvi elmaradst mutat gyermeknl a kvetkezkre fontos figyelni:
• Rendszeresen beszljnk a gyermekhez rvid, egyszer mondatokban!
• Beszddel ksrt jelzsekkel ksztsk el a vltozsokra!
• rkezskor, tvozskor ksznjnk, s ezt tle is vrjuk el (ugyangy, ahogy a tbbi gyermektl
is)!
• rdekes vagy jelzsrtk hangokra hvjuk fel a figyelmet (pl. aut hangja, csengets, kopogs,
harangsz, llathangok, beszdhang)!
• nekeljenek minl tbbet, s ezt ksrjk ritmushangszerekkel!
• Ha a gyermek valamilyen mozdulattal vagy hangadssal jelzi egy-egy szksglett, jelezzk,
hogy megrtettk, s fogalmazzuk meg szban (pl.: „Levest krsz?”)!
• A szmegrtst s a szavak megjelenst akkor vrhatjuk el, amikor kialakulnak a beszd gondolkodsbeli
elfelttelei: a trgyllandsg, az egyszer ok-okozati sszefggsek megrtse,
valamint az elvonatkoztats s utnzs kezdetei. Ha a felsorolt hrom felttel kialakul, akkor
kezdhetnk hozz a fogalmak kialaktshoz, azaz a sztantshoz. Az els szavak a gyermek
rdekldsnek megfelelen a kedvelt szemlyek s mindennapi trgyak legyenek. A trgyakat
adjuk a kezbe, hogy megtapogathassa, s ha lehet, mutassuk be a funkcijt! Ltvnyosan
rljnk minden hangadsi ksrletnek!
• Az ltalnosabb tartalm fogalmak kialaktshoz nagyon fontosak a vlogatsi, csoportostsi
jtkok, amelyeket lehetleg termszetes lethelyzetekben clszer vgezni. Ezek egyben
a gondolkodsi kpessget is fejlesztik. Ha a gyermek a vlogatsi feladatokat, jtkokat mr
rti, s eredmnyesen vgzi, akkor megksrelheti a kpek bevezetst, ami szintn segti a
fogalmak kialaktst. Kezdetben itt is legclszerbb a gyermek krnyezetben lv szemlyek
s mindennapi, kedvelt trgyak fnykpt vagy valsgh, sznes rajzt elkszteni. A kp
megmutatsakor hvjuk fel a figyelmet a kp s a vals trgy azonossgra! Ha mr a gyermek
egyedl felismeri a kpen lv trgyat, krjk, hogy keresse ki, vagy hozza oda. Amikor mr
tbb trgyat is felismer kprl, akkor tbb trggyal s kppel vgezhet prostsi, azonostsi
jtkot. Ha a kpeket mr knnyedn prostja a kisgyermek, akkor kvetkezhet egy-egy
Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz 21
megfelelen kivlasztott kpesknyv, olyan, ahol egy oldalon egy trgy ltszik nagy mret
ben, j kontrokkal. Amikor mr nhny trgyat megnevez a gyermek, akkor felhvhatjuk a
figyelmt egy-egy gyakori cselekvsre. Az els 50-70 sz megjelense utn a beszdfejlds
felgyorsul, menete megegyezik az p beszdfejldssel.
-A formalizlt kommunikci kpessgnek fejlesztse az iskola feladata lesz. Ez a kpessg segti
a tblzatok rtelmezst, a sztrakban, lexikonokban s szmtgpes adatbzisokban val
keresst.
d)Tanulsi kpessg
A tanulsi kpessg valamennyi kognitv kpessg tfog rendszere, teht fejlettsge, hatkonys
ga a kognitv kpessgek fejlettsgtl fgg. A tanulsi kpessg fejlesztse ezrt leginkbb a kog
nitv kpessgek fejlesztse ltal segthet.
5.4 A szocilis kompetencia
Nagy Jzsef szerint a szocilis kompetencia pszichikus komponensrendszer, amely azt jelenti, hogy
a szocilis viselkedshez szksges komponensfajtk (szksgletek, hajlamok, attitdk, meggyzdsek,
rutinok, szoksok, mintk, kszsgek, ismeretek) kszleteivel rendelkeznk. Ezekbl jn ltre
az aktulis helyzetnek megfelel viselkeds kognitv s szocilis motvumaink fggvnyben, mikzben
mdosulhatnak meglv komponenseink, gazdagodhatnak komponenskszleteink, fejldhetnek
szocilis s kognitv kpessgeink. A szocilis kompetencia funkcija az egyn, a szemly szocilis
klcsnhatsainak, a szocilis krnyezettel val egyttlsnek eredmnyes, hatkony megvalstsa,
szndktalan/szndkos nadaptcija, nfejldse s szocilis krnyezetnek alaktsa, fejlesztse.
A szocilis kompetencia fejldst befolysoljk az egyn szemlyisgbl fakad tnyezk, a
csald ltal kpviselt tnyezk s az vodai/iskolai krnyezetbl fakad tnyezk. Az egyn szempontjbl
a kvetkez tulajdonsgok hatnak pozitvan a szocilis kompetencia fejldsre: a pozitv
nrtkels, a pozitv attitd, msok elfogadsa, a hatkony kommunikcis kszsg, a jl mkd
problmamegold kpessg, az egyni s a csoportrdekek sszeegyeztetsnek kpessge. A gyermek
szocilis kompetencijnak alakulst befolysolja a szl-gyermek viszony, a szlk szocilis
kapcsolatrendszere, kompetencija, a ktds, a csald nrtkelse, a szli elvrsok, a csaldi krnyezet
s a testvrek hatsa. A csald utn az intzmnyes nevels sznterei, az voda s az iskola
alaktja legerteljesebben a gyermek szocilis kompetencijnak fejldst. A fizikai krnyezet, a
felszereltsg meghatrozza az intzmny lgkrt. Az vodapedaggus kapcsolata a gyermekekkel,
megnyilvnulsai, visszajelzsi meghatrozzk a gyermekek szocilis viselkedst, ugyanis a fejlett szocilis
kompetencia nagyrszt tanult elemekbl tevdik ssze, teht tanthat, ha megfelel mennyisg
tapasztalattal, lehetsggel segtik.
5.5 A szocilis kpessgrendszer fejlesztse
Az vodai nevels feladata, hogy a pozitv szocilis szoksok kialakulst, gyarapodst segtse.
Ezt elssorban olyan napirend kialaktsval, mkdtetsvel lehet megvalstani, amelyben a gyermekek
biztonsgban s jl rzik magukat, mivel a magatartsi szablyok tlthatk, kiszmthatk,
mindenkitl egyrtelmen s kvetkezetesen elvrtak.
A szocilis kpessgrendszer sszetevi a kvetkezk:
a) Szocilis szoksok s mintk
Az vodskorak szemlyisgnek alakulsban igen nagy szerepe van az szlelhet, elsajtthat
szocilis mintknak. A szemlyes pldamutats mint lmnyszer pozitv minta szerepe vitathatatlan
az egyttnevels s egyttls vonatkozsban. A korai kisgyermekkorban a megfigyelses
22 Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek kompetencia alap fejlesztshez
tanuls teszi lehetv, hogy hatalmas mennyisg informcit vssenek gyorsan az emlkezetkbe,
s viselkedsrepertorjuk rvid id alatt nagymrtkben bvl. A modellkvet tanulst s a
szocilis minta beplst tbb tnyez befolysolja. A gyermek figyelme szempontjbl lnyeges,
hogy a modell vonz vagy hatalommal br-e; viselkedse krlhatrolt, vilgos s egyszer-e;
valamint, hogy a megfigyel kellen motivlt-e arra, hogy megfigyelje az adott viselkedst. A gyermek
emlkezeti funkciinak szempontjbl fontos, hogy a kpi (mentlis kpek ksztse arrl,
amit ltunk) s verblis (lers ksztse a ltottakrl) kdolsi stratgii megfelelen mkdnek-e;
a mentlis gyakorls vagy jrajtszs sorn az emlkezetbe vss megtrtnik-e. A megfelel szocilis
minta szempontjbl fontos, hogy a gyermek kpes-e az adott minta reproduklsra s
az, hogy milyenek a korbbi tapasztalatai a viselkeds egszvel s sszetevivel kapcsolatban.
A teljestmnyt befolysolja mg, hogy van-e valamilyen kvetkezmnye az adott viselkedsnek
(pl. bntets, jutalom, semmi).
b) Szocilis kszsgek
A szocilis viselkeds eredmnyessge, hatkonysga nagymrtkben fgg a szocilis kszsgek
kszletnek gazdagsgtl. Minl gazdagabb ez a kszlet, annl nagyobb az esly arra, hogy az
aktulis helyzet megoldst hatkonyan segt eszkzk aktivldjanak. A szocilis kszsgek ma
mg tlnyoman a spontn szocializci termkei. A szocilis kszsgek szndkos gyakoroltatssal
is fejleszthetk, eltren a szocilis mintktl. Ez az ltalnos nevelsi feladat hrom rszfeladatra
bonthat:
- A legfontosabb szocilis kszsgek kivlasztsa s kiemelt fejlesztsi feladatknt kezelse
- Az voda mint szocilis kzeg olyann alaktsa, amelyben a kivlasztott kszsgek szksgsze
ren mkdnek
- A kszsgfejleszt gyakorlatok alkalmazsa
Ilyen kiemelkeden fontos kszsgek pl. a kapcsolatkpz s kapcsolatpol kszsg, ktdskpz
s ktdspol kszsg, az empatikus kszsg, a toleranciakszsg, a szocilis rtkel kszsg
(elismers s brlat), a siker- s kudarcfeldolgoz kszsg, a szervezkszsg stb. A szocilis kszsgek
tbbsge serdlkorra alakul ki, de alaktsukat az vodai kzssgekben kell elkezdeni.
c) Szocilis ismeretek
A szocilis ismeretek direkt mdon az emberi viselkedsrl, a szocilis rendszerek mkdsrl,
viselkedsrl szlnak, pl. viselkeds kzlekedsi jrmveken, tteremben, sznhzban, tkezsnl.
Ezeket az alapvet ismereteket a gyermekek az vods vek alatt sajttjk el. Ezrt van kiemelt jelentsge
annak, hogy az vodapedaggus gyakran szervezzen vodn kvli programokat a gyermekek
szmra, amikor elsajtthatjk s gyakorolhatjk a mindennapi let szocilis normit.
d) Szocilis kommunikci
A szocilis kommunikci funkcija a szocilis klcsnhatsok szervezse. Lehet rzelmi s szbeli
(verblis) kommunikci. Ez azt jelenti, hogy kvnatos a gyakori rzelmi kontaktus s a tlnyoman
pozitv rzelmi megnyilvnuls, hogy az aktulis helyzeteknek megfelel elmarasztal reaglsok
is bizalomba, szeretetbe gyazottak legyenek. Mivel az rzelmi kommunikci spontn
folyamat, s tnyleges rzelmeket kzvett, a szndkos megjtszs nem lehetsges. Az agresszv,
gyllkd, a gyerekeket nem szeret szemlyisg nem kpes dominnsan pozitv rzelmi kommunikcira,
ezrt alkalmatlan arra, hogy hivatsos nevel legyen. Az vodavezets feladata, hogy
dominnsan pozitv rzelmi lgkrt alaktson ki s tartson fenn az vodban, a nevelk kztt, a
csoportokban, amelyben az vodapedaggusok s a gyermekek is jl rzik magukat, ahol a gyermekek
rzelmi karaktere, szemlyisge optimlisan fejldhet. A szbeli szocilis kommunikci az
rzelmi kommunikci kiegsztje, segtje. Alapvet kommunikcis kszsgek a meghallgats
Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz 23
kszsge, az rdeklds, a krdezs, a krs, a meggyzs, a reagls, a szocilis rtkels (elismers,
brlat) stb.
e) Szocilis rdekrvnyests
Htkznapi nyelven ez az osztozkods, eloszts, megszerzs, bonyolultabban fogalmazva pedig a
segts, az egyttmkds, a vezets s a versengs. A pedaggus-tanul viszony szksgszeren
vezet-vezetett viszony, de funkcija az, hogy kpess tegye a gyermeket a helytllsra. A segt
nevel kvnatos kpessge a segt demokratikus irnyts. Ebben a kpessgben optimlis esetben
a segt nevels alapszablyai, valamint az egyttmkds alapszablyai egymst tmogatva
rvnyeslnek. A segts alapszablyait a versengses helyzetekbe is be kell ptennk. Ez azt
jelenti, hogy elismerjk s szigoran megkveteljk a szablyozottsgot (szablykvetst) s az
eslyessg mint a lojalits alapszablyait. Az eslyessg trvnynek szocializldsa azt eredmnyezi,
hogy a versengs csak eslyesek kztt jn ltre, az ersebb fl nem tiporja el az eslytelent,
a gyztes nem alzza meg a legyzttet. Ezt a kpessget leginkbb a versenyjtkokban fejleszthetjk
tudatos csapat- s pralkotsokkal.
A proszocilis (segtksz) viselkedsformk a kvetkez alapelvek mentn fejleszthetk:
- A szksgletek megvilgtsa: Meg kell tantanunk a gyermeket arra, hogyan tegye egyrtelm
v, hogyan jelezze szksgleteit.
- A segtksz nkp erstse: Ha gyakran dicsrjk az altruista megnyilvnulsokat, akkor ezek a
gyermekek elbb vagy utbb gy tekintenek magukra, mint jszv, segtksz emberekre. Aki
pedig azt gondolja magrl, hogy segtksz, az valsznleg jra s jra segteni fog msokon.
- A segt viselkedsformkat tmogat normk tantsa: Az voda erstheti a trsas felelssg
s a proszocilis magatarts normit pldamutatssal, modelladssal, magyarzatokkal.
- A segtsgnyjts norminak aktivlsa: a segt viselkedst tmogat normk tudatostsa
- A felelssg sszpontostsa: Ez a segtsgnyjtsra irnyul normatv nyomst erteljesebb
teszi. Ez azt jelenti, hogy ha azt mondjuk „Zsolti, lgy szves, ksrd t Mikit a tornaszobba!”,
akkor Zsolti valsznleg hamarabb fog Miki segtsgre lenni, mintha azt mondannk, hogy
„Gyerekek, valaki segtsen Mikinek tmenni a tornaszobba!”.
A fejldspszicholgusok a proszocilis viselkeds elmozdtsnak kevsb kzvetlen mdszereit
ajnljk. Az jabb kutatsok kt mdszer hatkonysgt jelzik. Az egyik az explicit pldamutats,
amelyben a felnttek gy viselkednek, ahogy azt a gyermektl kvnjk, a msik az indukci,
amelyben a felnttek olyan magyarzatokat knlnak, amelyek a gyerekek bszkesgre, felntt
vlni vgysra s msokkal val trdsre apelllnak. Fontos tudni, hogy a proszocilis viselkeds
btortsra alkalmazott stratgik nem vlnak el az agresszv viselkeds cskkentst clz
erfesztsektl. A vltozatos technikk inkbb egymsra hatva s egymst erstve hozzk ltre a
szocializci tfog mintzatt.
5.6 A szemlyes kompetencia fejlesztse
A szemlyes kompetencia mindazoknak a komponenseknek s szablyozknak a rendszere, ame
lyek informcihasznostssal lehetv teszik a szemlyes rdek rvnyestst szocilis klcsnhat
sok nlkl is. Mkdse csak a kognitv kompetencinak ksznheten lehetsges.
A szemlyes kpessgek fejlesztse a kvetkez terleteket rinti:
a) Az nkiszolglsi kpessgek fejlesztse
Az egszsges s kulturlt letmd megvalsulsnak, a szemlyes kompetencia mkdsnek
kiindul felttele az nkiszolglsi kpessgek megfelel sznvonal fejlettsge. Az vodai nevelsnek
az a feladata, hogy az optimlis nllsulst, nllsgot, az optimlis nllsg szemlyisg
kialakulst elsegtse.
24 Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek kompetencia alap fejlesztshez
- A testi kpessgek fejlesztse, vagyis a mozgsfejleszts: A 3 s 7 ves kor kztti gyermekek leginkbb
a tevkenysg ltal szereznek informcit krnyezetkrl. A mozgsfejlds risi jelentsge
abban rejlik, hogy hatssal van a kognitv funkcik s a szocilis kpessgek fejldsre is.
A kognitv funkcik tern a mozgsos jtkok felidzsvel fejldik a gyermekek vizulis memrija;
a testrszek s tri irnyok megismersvel, megnevezsvel fejldik trszlelsk, gyarapodik
szkincsk; a megnevezett, ltott s elvgzett cselekvsek, mozgsok elsegtik a klnbz
szlelsi terletek integrcijt s a fogalomalkots fejldst. A mozgs hatssal van a szocilis
kpessgek fejldsre azzal, hogy sajt testnek s mozgsos kpessgeinek megismersvel
fejldik az ntudata, ersdik „szocilis nje”; a trsakhoz val alkalmazkods kzben fejldik
az nuralma, egyttmkd s toleranciakpessge; a mozgsos versengsek sorn a siker s a
kudarc lmnynek megtapasztalsval megtanulja ezek kezelst, elviselst. Az vodba kerl
gyermek mozgsfejlesztst illeten az vodapedaggus els fontos feladata a mozgskedv
megrzse, szksg esetn felkeltse. A SNI-gyermekeknl elfordulhat, hogy spontn mozgsos
reakciik ritkbbak, a klvilg megismersre irnyul kvncsi, kutat viselkedse beszkltebb,
ezrt nagyon lnyeges a megfelel motivci, a mozgsra inspirl biztonsgos krnyezet
kialaktsa, a mozgsos tevkenysgek pozitv megerstse, a szksges s elgsges szablyok
megtantsa. Sem a srlt, sem az p gyermek ntudata nem alakul ki magtl, hanem aszerint
li meg sajt magt, ahogyan sajt aktivitst megli. A klvilgi ingerek akkor vlnak fejleszt
hatsakk, ha a gyermek kpes arra, hogy az ingerekhez hozzrendelje sajt mozgsos vlaszait.
Nem fejleszt szmra az olyan helyzet, amely ismeretlen neki, amelyben bizonytalannak rzi
magt, amelyben nem nllan kzlekedik, amelybl nem lphet ki egyedl. A bizonytalansg
sokszori meglse nemcsak mozgsfejldst, hanem szemlyisgnek szabad kibontakozst
is gtolja. Az eszkzk s a tevkenysgek kivlasztsnl a gyermekek letkorhoz, fejlettsgi
szintjhez s a csoport sszettelhez igazodjunk. Mozgsfejlesztsek alkalmval mindig lehetsget
kell biztostani arra, hogy a gyermekek egyni tempjuknak megfelelen sokat gyakorolhassk
a klnbz mozgsokat. A feladat ne legyen se tl knny, se tl nehz, mert a tl
knny nem kszteti erfesztsre, a tl nehz viszont kudarclmnyt okoz. A feladatokkal elssorban
olyan kszsgeket s kpessgeket akarunk kialaktani, amelyek majd elsegtik az egyre
pontosabb mozgs elvgzst. A foglalkozsok tervezsnl vegyk figyelembe a gyermekek
alkatt, mozgsignyt, terhelhetsgt, mozgstapasztalatt, mozgskoordincijt, helyzetfelismer
kpessgt.
• A mozgsfejleszts a termszetes nagymozgsok (kszs, mszs, lls, jrs, futs, ugrs) fejlesztsvel
indul, majd egyre nagyobb hangslyt kap a szem-kz, szem-lb koordinci (labdajtkok,
szkdelsek) s egyenslyrzk (prg, forg, ringatz, hintz, leng mozgsok)
fejlesztse, vgl a finommotorika (tps, vgs, gyngyfzs) fejldsre kell a legnagyobb
slyt fektetni.
- nelltsi kpessg fejlesztse: Ez a kpessg a biolgiai s komfortszksgletek kielgtst szolglja,
amelynek funkcija a szervezet optimlis mkdsnek biztostsa, a kellemes kzrzet
helyrelltsa, fenntartsa. Kiemelt szerepet jtszik az egszsges s kulturlt tkezs, az ltzkds,
tisztlkods, a testpols, a rendszeretet s rendraks, a kzlekeds, a vsrls szoksainak,
mintinak, kszsgeinek, ismereteinek kszlete. Az nelltsi kpessg legjobban a gondozsi
mveletek sorn fejldik. A gondozsi mveletek, a tanulsi folyamatok szintjn testre szabott
fejlesztsi programok, fleg a fejldsben elmarad gyermekek szmra. Megfelel gondoz
esetn az rzelmileg motivlt gyermek felismerve a cselekvs eszkzeit, rmt s irnyt, maga
is utnozni kezd. Spontn s aktvan tevkenykedik. A szuggesztv, pozitv rzelmet sugrz ne-
vel sok gyakorlssal, cselekvses mozzanatok lebonyoltsval s hangslyozott bemutatsval
elrheti, hogy a szoksok elsajttsa tern a gyermek nmaghoz mrten a lehet legnagyobb
Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz 25
nllsggal tkezzen, ltzkdjn stb. Teht a gyakori ismtls teszi a gondozsi helyzeteket
jl ismertt, s pontosan a gyakori ismtls a felttele annak, hogy valban tanulsi folyamatt
vljon a mvelet.
• ltzs, vetkzs: Fontos, hogy a gyermeket fejlettsgi szintjnek megfelel elvrssal gondozzuk.
Lnyeges a mozdulatok sorrendje, fontos a szval ksrt mozdulat. Mr akkor is mutatkozhat
eredmny a gondozsi mveletek sorn, ha egy gyermek szval mg nem irnythat.
Kezdettl rdemes azonban gondozs kzben nemcsak automatikusan cselekedni, hanem
meg-megllni ott, ahol a gyermektl vlaszknt egyszer mozdulatot vrunk (pl. dugja be a
kezt a blzba, cipzrozza be a kabtjt). Ha prblkozsaink sikeresek, rljnk nagyon irnytott
mozdulatainak, ha viszont mindez sokig nem sikerl, ne csggedjnk. Btortsuk a
gyermeket, s a kvetkez alkalommal jra s jra vrjuk el tle a helyes viselkedst.
• Etets, tkezs: A legtbb tbbsgi vodba integrlt kisgyermeknek nem okoz gondot az
tkezs. Ha mgis problmk addnak, akkor fokozatosan szoktassuk hozz a gyermeket az
vodai elvrsokhoz. Ha a kisgyermek meg tudja fogni a cumisveget, a poharat, azaz a nyl,
fog kzmozdulat szokss vlt, akkor kezddhet meg az nll evsre szoktats kanllal,
majd a biztos kanlhasznlat utn a villval val evs. Az nll tkezsre szoktats (pl. kanlhasznlat,
pohrbl val ivs) tanulsi folyamatjellege kondicionls. Ez rosszul ev gyermeknl
nem mindig sikeres, mert az eredmny nem jutalom jelleg. Az etets ezrt minden
esetben fokozott figyelmet ignyel.
• Szobatisztasg: A sajtos nevelsi igny gyermekek egy rsze nem lesz magtl szobatiszta,
mert nem tudatosulnak bennk a bels folyamatok s kls elvrsok gy, mint az pekben.
Ezrt a bilire szoktats elengedhetetlen. Az vodban alkalom van arra, hogy a mr szobatiszta
s a srlt gyermeket egytt biliztessk. Az utnzsi vgy, a lthat eredmny elbbre
hozhatja a sajt bels folyamatok tudatoss vlst. A folyamat elkezdse azonban mindig
ktdjn az rtelmi szinthez is: ne kezddjn a harmadik letv eltt.
- Befogadkpessgek fejlesztse: Az voda feladata, hogy a fokozatossg elvt kvetve rendszeresen
mkdtesse, gyakoroltassa a gyermekek befogadkpessgt. Terletei:
• A zenei befogadkpessg szndkos fejlesztst a megfontoltan vlogatott zenemvek
rendszeres hallgatsval valsthatjuk meg.
• A vizulis befogadkpessg fejlesztsnek alapja, hogy maga az voda minden rszletben
legyen ignyes, eszttikus kzeg. vodskorban az letkornak megfelel, eszttikailag ignyes
kpesknyvek beszlgetssel ksrt nzegetse, a gyermek lmnyvilghoz kzeli mvszeti
alkotsok rdekes trtnetekkel gazdagtott megtekintse, nprajzi, npmvszeti gyjtemnyek,
alkothzak megltogatsa, a npmvszetet npmesbe gyaz sznvonalas diafilm
vagy mozgkp megtekintse, megbeszlse lehet a befogadkpessg fejlesztsnek clravezet
feladata.
• Az irodalmi befogadkpessgnek ksznheten az irodalom a szemlyisg fejldsnek
nagy hats segtje lehet. Gyermekkorban fejlesztst leginkbb a csalimesk, llatmesk,
mondkamesk, rigmusok, talls krdsek, kzmondsok, mondk, histrik, tndrmesk,
fleg gyermekekrl s llatokrl szl kalandregnyek segthetik el. Ugyanezt a clt szolgljk
a kiszmolk, kiolvask, prostk, dalok, krjtkok, mesejtkok, bbjtkok, dramatikus
jtkok stb.
b) Az nkifejezsi kpessgek fejlesztse
E kpessg fejldse spontn mdon a befogadsi folyamatok hatsra s a tnyleges nkifejezsi
tevkenysgek eredmnyeknt valsul meg.
- A zenei alapkpessgek elsajttsnak feladatai kzl legfontosabb az nekls, de a hangszeres
eladsra (csrgket, dobokat s ms ritmushangszereket mi is kszthetnk) is fordtsunk
26 Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek kompetencia alap fejlesztshez
figyelmet. Az vodban a mozgssal s jtkkal ksrt elads s az nekls mellett a ritmusalkotssal,
tempbeli s dinamikai ellenttek, illetve fokozatos tmenetek kivitelezst is gyakorolhatjuk.
Fbb terletei a halls (magas-mly), a ritmusrzk, neklsi kszsg fejlesztse, a
hangszerhasznlat bevezetse.
- A vizulis nkifejez-kpessg fejlesztsnek feladatai vltozatosak mind mfajban (fests, rajzols,
bbkszts, maszk, arcfests, gipsznts, textilkp, kollzs stb.), trgykultrjban (papr,
fonal, fa, gyurma, textil stb.), eszkzhasznlatban (eljrsok, technikk stb.). A vizulis nkifejezs
kiteljesedshez szksg van a testsma, a testfogalom, minl pontosabb kialakulsra,
a kinesztetikus szlels s a trpercepci fejldsre ahhoz, hogy a gyermek trben, mozgsban,
trtnsben meg tudja jelenteni a klnbz dolgokat. A vizulis nkifejez-kpessgek fejlesztsnek
fbb terletei: a szemmozgs, a szem fixcis mkdsnek, a vizulis zrtsg-egszlegessg,
a vizulis idrendisg, a vizulis ritmus fejlesztse, a vizulis pozci felismerse, a vizulis
memria fejlesztse, az alaklts, formallandsg, a tapintsos szlels fejlesztse.
- Az eladi s szvegalkot-kpessg fejlesztse mozgsos jtkokkal, tnccal, egyni versmondssal,
dramatizlssal, mesemondssal stb. trtnhet. A hangsly a beszd tartalmi rsznek
fejlesztsn van, teht kiemelt szerepe van a szkincs bvtsnek, a sajtos nyelvi formk elsajttsnak
s az nll trtnet elmeslse tmogatsnak.
A fejleszts terletei a beszdszervek gyestse, a beszdhalls, az auditv ritmus, az auditv emlkezet,
a fonolgiai kdols s az auditv zrtsg fejlesztse.
c) Az nvdelmi kpessg fejlesztse
Terletei a szabadsgvdelem, az egszsgvdelem s az identitsvdelem. Az vodai let ebben
a vonatkozsban elssorban az egszsgvd kpessget kell, hogy fejlessze az egszsges letmd
tmogatsval (mozgs, tkezs), egszsgvd szoksok kialaktsval (pl. fogmoss), balesetvdelmi
mintk nyjtsval (pl. kzlekedsi, hztartsi balesetek megelzs s elhrtsa).
d) A specilis kpessgek (tehetsg) fejlesztse
Kiindulpont lehet az integrcis elv, teht alapvet feladat az egyni klnbsgek kezelse. A
tehetsg kibontakozshoz az tlagosnl ersebb motivltsg, fejlettebb kognitv s szocilis
kompetencia is szksges. Az vodnak nem a specilis tehetsg kifejlesztse a feladata, hanem
az ltalnos alapok fejlesztse, az rdekldsi irny erstse. Fontos megjegyezni, hogy a lassan
rk, fejldk is tehetsgess fejldhetnek, ugyanakkor a gyorsan fejldk tbbsge nem vlik
valamely terlet tehetsgv. Az voda feladata nem az egyforma szintv, hanem az egynisgg
nevels.
e) Az nszablyozs s az nfejleszts kpessgnek fejlesztse
Ez is a szemlyi kompetencia rsze, de kialakulsa a gyermekkor vgre, az ifjkor elejre tehet,
kialaktsa az iskola feladata, ezrt bvebben ezekre a terletekre nem trek ki.
Bevezet az vodai nevels kompetenciaterlet ajnlsaihoz 27
6. sszefoglals
A legtbb sajtos nevelsi igny kisgyermek kisebb-nagyobb nehzsgekkel kzd a trsadalmi
beilleszkeds terletn. Pedaggiai trekevseink clja ezrt, hogy hozzsegtsk a gyermeket korunk
s trsadalmunk kultrjban val tjkozdshoz s ezen keresztl a trsadalmi beilleszkedshez.
Az p gyermekek is sokban klnbznek egymstl, nevelsk sorn figyelembe kell venni egyni
ignyeiket. Az eltr fejlds gyermekekre ez fokozottan rvnyes. Egyrszt jelentsen eltr elmaradsuk
mrtke, msrszt az is vltoz, hogy az elmarads mely terleteket rint jobban, melyeket
kevsb. Ezt rdemes az ajnlsok olvassa kzben mindvgig szem eltt tartani, s a kvetkez ismeretekbl
s javaslatokbl azokat kivlasztani, amelyek az adott integrlt gyermekre vonatkozhatnak.
A srlsspecifikus mdszertani ajnlsok ppen azrt kszltek el, hogy az „vodai nevels
kompetenciaterlet” programcsomagot hasznl pedaggusok tudatosan alaktsk t, mdostsk
a programcsomag ltal knlt feladatok (jtkhelyzetek) nehzsgt, krlmnyeit az egyes kisgyermekek
egyedi ignyeihez. Ez nem lesz knny feladat, ezrt javaslom, hogy aggodalmait, nehzsgeit,
megfigyelseit igyekezzen olyan szakemberrel is megosztani, aki srlt kisgyermekek fejlesztsvel
foglalkozik, vagy tapasztalattal rendelkezik ezen a terleten.
Sok sikert, kitartst s trelmet kvnok ehhez a feladathoz!
28 Ajnlsok sajtos nevelsi igny gyermekek kompetencia alap fejlesztshez
7. Irodalom
Borbly Sjoukje – Jszbernyi Mrta – Kedl Mrta: Szlk knyve. Medicina Knyvkiad Rt., Buda-
pest, 1998.
Carver, Charles S. –Scheier, Michael F.: Szemlyisgpszicholgia. Osiris Kiad, Budapest, 1998. 352–
359.
Cole, Michael –Cole, Sheila R.: Fejldsllektan. Osiris Kiad, Budapest, 1998. 408–411.; 440–445.
Csnyi Yvonne (szerk.): Egyttnevels – Specilis igny tanulk az iskolban – Az integrlt fejleszts
lehetsgei. ALTERN fzetek 5. Koncepcik. Iskolafejlesztsi Alaptvny – OKI – Iskolafejlesztsi Kz-
pont, Budapest, 1995.
Csnyi Yvonne: Az egyttnevels fontosabb tnyezi, felttelei. In Csnyi Yvonne (szerk.): rtelmileg
s tanulsban akadlyozott gyermekek integrlt nevelse s oktatsa – tmutat szlknek s szakrti
bizottsgoknak. ELTE BGGYFK, Budapest, 2001.
Dr. Illys Sndor (szerk.): Gygypedaggiai alapismeretek. ELTE BGGYF, Budapest, 2000.
Evans, P. – Labon, D. – McGovern, M. A.: Specilis nevelsi szksglet tanulk integrcijnak alap-
elvei s gyakorlata. In Csnyi Yvonne (szerk.): Kzsen. BGGYTF, Budapest, 1996. 9–15.
Gustafson, Ruth N. – Haring, Norris G.: Social competence issues in the integration of student with han-
dicaps. 1992.
Halsz Gbor – Lannert Judit (szerk.): Jelents a magyar kzoktatsrl 2000. Orszgos Kzoktatsi In-
tzet, Budapest, 2000. 327–329.
Nagy Jzsef: Nevelsi kziknyv szemlyisgfejleszt pedaggiai programok ksztshez. Mozaik Okta-
tsi Stdi, Szeged, 1996.
Nagy Jzsef: XXI. szzad s nevels. Osiris Kiad, Budapest, 2000.
Porkolbn Dr. Balogh Katalin: Komplex Prevencis vodai Program (Kudarc nlkl az iskolban) –
vodai fejleszt program a tanulsi zavarok megelzsre. Voln Humn Oktatsi s Szolgltat Rt.,
Budapest, 1997.
Saln Lengyel Mria: Irnyt. Fejleszt Pedaggia, 15. vf., 2004/4–5. sz.
Smith, Eliot R.– Mackie, Diane M.: Szocilpszicholgia. Osiris Kiad, Budapest, 2002. 697–702.
8. Vonatkoz jogszablyok
A kzoktatsrl szl 1993. vi LXXIX. trvny
A kpzsi ktelezettsgrl s a pedaggiai szakszolglatokrl szl 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet
A 2/2005. (III. 1.) OM rendelet a Sajtos nevelsi igny gyermekek vodai nevelsnek irnyelve s a
Sajtos nevelsi igny tanulk iskolai oktatsa tantervi irnyelve kiadsrl
Az 1998. vi XXVI. trvny a fogyatkos szemlyek jogairl s eslyegyenlsgk biztostsrl
|