A tanulsi zavarok szindrma a szakirodalomban /1
2008.08.14. 17:25
Gyarmathy va
A tanulsi zavarok szindrma a szakirodalomban1
Az rs egy hrom rszbl ll tanulmny bevezet rsze, amely a tanulsi zavarok fogalmnak rtelmezsi kereteit, tovbb a diagnosztika lehetsges osztlyozsi szempontjait tisztzza a tmra vonatkoz hazai s nemzetkzi szakirodalom alapjn. Az ttekintsbl kitnik, hogy a tanulsi zavar rtelmezse meghatrozza a szksgesnek tlt terpia szemlletmdjt s jellegt. A tanulmny segtsget nyjt a klnbz tpus tanulsi zavarok felismerst szolgl pedaggiai diagnosztikai munkhoz s a fejleszt terpia kidolgozshoz.
|
A tanulsi zavarok kifejezs olyan tnetegyttes sszefoglal elnevezse, amelynek meghatrozsa, eredete, de mg a tnetei is vitatottak, ezrt nem csoda, hogy szakmai krkben is tbbfle meghatrozs hasznlatos. Egysges elnevezs hjn munkmban szinonimaknt hasznlom a tanulsi zavarok, rendellenessgek s nehzsgek kifejezseket.
A tanulsi zavarok meghatrozsa
A tanulsi zavarok ltalnos, sszefoglal kifejezs a klnbz – figyelmi funkcikban, a beszdkszsgben, az olvassi, rsi s szmolsi kszsgek elsajttsban s hasznlatban akadlyozott, de nem a kpessghinyok hagyomnyos kategriiba (vaksg, sketsg s rtelmi fogyatkossg) tartoz – kpessgdeficitekkel kzd heterogn csoport megjellsre. Br a tanulsi zavar ms deficitekkel (pl. rzkszervi gyengesg, rzelmi zavarok) vagy negatv krnyezeti hatsokkal (pl. htrnyos szociokulturlis httr, nem megfelel oktats) egytt is jelentkezhet, azoknak nem egyenes kvetkezmnye (Yewchuk–Lupart, 1993).
A tanulsi zavarok elfordulsi gyakorisgt Gaddes (1985) nemzetkzi tapasztalatokra alapozva az tlagos ltalnos iskols populci vonatkozsban 15%-ra teszi, de orszgonknt igen nagyok a klnbsgek. A tanulsi zavar meghatrozsnak mdszertani nehzsgei s az egyes orszgok eltr kulturlis ignyei miatt tfog tanulmny mg nem kszlt ezen a tren.
Magyarorszgon is igen vltozatos adatok ltnak napvilgot. Korbban 3%-ra tettk a tanulsi zavarokkal kzdk arnyt, de a globlis olvasstantsi mdszer elterjedsvel az olvasszavar gyakoribb vlt, s ennek tzszeresre ntt a problms gyerekek arnya. A diszlexisok nagy rsze azonban a hagyomnyos olvasstantsi mdszerrel logopdusok segtsgvel megtanult olvasni. Ez a jelensg s az igen klnbz adatok jelzik, hogy amg egyrtelm meghatrozs nem alakul ki, addig nem kaphatunk mg csak megkzelten pontos adatokat sem a tanulsi zavarok elfordulsi arnyrl.
A tanulsi zavarok szindrma
A tanulsi nehzsgek mint kategria viszonylag j kelet. A „learning disability” (tanulsi kptelensg, nehzsg, zavar) kifejezst Samuel Kirk hasznlta elszr (Kirk–Bateman, 1962), s egy konferencin, ahol agysrlsekkel s a percepci tern problmkkal kzd gyerekekkel foglalkoz szakemberek tallkoztak a kzs problmk megvitatsra, vlt ltalnosan elfogadott (Kirk–Becker, 1963).
A jelensg lersa azonban visszanylik a mlt szzadba. Morgan 1896-ban szmolt be egy brit orvosi folyiratban annak a 14 ves finak az esetrl, akinek normlis intelligencija s a normlis oktatsi krlmnyek ellenre komoly nehzsget jelentett az olvass. Hinshelwood (1895) „szvaksgnak” nevezte, s a bal agyi fltekben keletkezett neurolgiai elvltozsoknak tulajdontotta ezt a rendellenessget az akkoriban megjelent, bal fltekei srlsek sorn olvassi kszsgket vesztett betegekrl szl tanulmnyokra alapozva elmlett.
Manapsg diszlexinak vagy specifikus olvassi nehzsgnek nevezi a tnetet a szakirodalom. Ha ismert agyi srls okozza, szerzett (acquired) diszlexiaknt azonostjk, szemben azzal az esettel, amikor neurolgiai elvltozsoknak nincs nyoma, s az egyn valsznleg kisebb, meghatrozhatatlan idegrendszeri abnormalitssal szletett, amely olvassi zavarokat okoz. Ebben az esetben fejldsi (developmental) diszlexia a meghatrozs (Chase–Tallal, 1992).
A tanulsi zavarok kzl a diszlexia kapta a legnagyobb figyelmet, taln mert a legszembetnbb ellentmondst hordozza. A legtbb tanulmny, vizsglati eredmny az olvassi problmk tmban szletett. Habr ez a leginkbb vizsglt terlet a tanulsi nehzsgek kzl, mgis csak egyike a szmos, fkpp tneti szinten elklntett rendellenessgeknek.
A gyermek, aki normlisan fejldik minden ms terleten, csak a beszd okoz szmra nehzsget, beszdzavarral kzd. Ugyangy az rs, szmols s trsas kszsg, viselkedszavar az adott terleten meglv funkcikiesst rja le. A tnetek legtbbszr keverednek, s nem klnthetk el tisztn funkci szerint. Minl slyosabb az elvltozs, annl tbb funkcit rinthet.
Az ADHD-nek rvidtett hiperaktv viselkeds s figyelmi deficit (attentional deficits/hyperactivity disorders) tnetegyttest, br eredetben s tneteiben is rokon az elbbiekkel – neurolgiai elvltozs ll htterben s jrhat tanulsi zavarokkal –, mgis elklntik a tanulsi zavaroktl (Chase–Tallal, 1992). Az ADHD-t sokkal inkbb orvosi-pszichitriai, mint pedaggiai-pszicholgiai problmaknt kezelik.
A tanulsi zavarok kutatsa tern szmos vltozs trtnt az vtizedek sorn. Wiederholt (1974) a tanulsi zavarokkal kapcsolatos vizsglatok trtnett elemezve a fogalommal kapcsolatos vltozsokat a klnbz hatsok s gykerek integrcijra vezeti vissza. A 60-as vektl kezdve a klnbz kutatsi s gyakorlati terletek – agysrlt felntt betegek, fejldsi zavarok, fejleszt programok, percepcis trningek stb. – szakemberei egyestettk eriket a Kirk ltal elnevezett jelensg megismersre. Korbban nem volt tanulsi zavarokkal foglalkoz szakember, hanem pl. olvassterpival vagy logopdival foglalkoz szakemberek kezeltk elszigetelten a tneteket.
Szmos szakember, szmos terleten foglalkozik a tmval, az integrci csak igen lassan alakul. A helyzetre jellemz a kifejezsek sokflesge s bizonytalansga. Az olvassi zavarok terletn, br a diszlexia sz vlt uralkodv, hasznlatos a legasztnia mellett az olvassgyengesg meghatrozs is. A tanulsi zavaroknak szinonimjaknt hasznlom magam is, mint mr emltettem, a tanulsi nehzsgek s tanulsi rendellenessgek kifejezseket. Mindezek az elnevezsek megtallhatak a mai szakirodalomban is.
A hazai szakma helyzete nem egyedi, nemzetkzi szinten is igen bizonytalan a fogalom meghatrozsa. Ysseldyke, Thurlow, Wesson, Algozzine s Deno (1983) a tanulsi zavaroknak tbb mint negyven meghatrozst gyjtttk ssze egy tanulmnyukban, ami jelzi, hogy milyen komoly gondot okoz a szakrtknek a mind eredetben, mind tneti megjelensben sokfle jelensg pontos defincijnak kialaktsa. Mindazonltal Kirkk els lersa ta nem sokat vltozott a tanulsi zavarok defincija. A sok meghatrozs, amely azta szletett, lnyegesen jat nem hozott ahhoz kpest, amelyet akkor kialaktottak.
Kirk–Bateman (1962) meghatrozsban a tanulsi zavar „olyan elmarads, rendellenessg vagy megksett fejlds a beszd, olvassi, rsi, szmolsi folyamatokban vagy ms iskolai tantrgyakban, amelyet lehetsges agyi diszfunkci s/vagy emocionlis vagy viselkedsi zavar ltal okozott pszicholgiai htrnyt eredmnyez. Nem rtelmi fogyatkossg, rzkszervi hinyossg, vagy kulturlis vagy oktatsi tnyezk okozzk”. A meghatrozs hangslyozza a tanulsi zavarnak az iskolval kapcsolatos viselkedsben val megjelenst s srlt pszicholgiai folyamatokkal val kapcsolatt. Ez a lers lnyegben minden tovbbi definci alapja maradt.
Az 1994-es DSM-IV tanulsi rendellenessgekrl szl fejezete tartalmazza az olvassi, szmolsi, rsbeli kifejezs s mskppen meg nem klnbztetett tanulsi zavarokat. Ez utbbi a mozgskoordincis s beszdbeli, kommunikcis zavarokat rja le.
A DSM-IV tanulsi zavarok diagnosztizlst akkor javasolja, ha az egyn teljestmnye olvassi, szmolsi s rsbeli kszsget mr standardizlt tesztekben vagy tesztek valamelyikben a kornak, iskolzottsgnak s intelligencijnak megfelelnl jelentsen gyengbben teljest, s a zavar jelentsen befolysolja az iskolai s azokat a mindennapi teljestmnyeket, amelyek ezeket a kszsgeket megkvnjk. A tanulsi zavarokat meg kell klnbztetni az iskolai kpessgek normlis vltozatainak megjelenstl s a kulturlis s oktatsbeli htrnyt okoz faktorok okozta elmaradstl.
Intelligencia s tanulsi zavarok
A tanulsi zavarok szindrma meghatrozsnak sarkalatos s igen neuralgikus pontja az intelligencival val kapcsolata. Kirk (1963) ta elfogadott a tanulsi zavar elnevezs, amely sokkal pozitvabb megkzeltse a szindrmnak, mint a korbbi, inkbb agyi-rzkszervi srlst hangslyoz meghatrozsok. Az rtelmi kpessgeket befolysol idegrendszeri eltrs az intelligenciatesztek eredmnyben is megmutatkozik. Mgis megklnbztetend az rtelmi fogyatkossg mint maradand llapot s a helyi agykrosodsbl vagy ms fiziolgiai okbl kialakult alacsony intelligencia, amely megfelel terpival fejleszthet. Az rtelmi fogyatkos s az alacsonyabb intelligencival rendelkez tanulsi rendellenessgeket mutat gyermek elklntse nem megoldhatatlan problma. Az rtelmi fogyatkosok ltalnos s egyenletes elmaradst mutatnak, a tanulsi zavarokkal kzdk viszont igen kiegyenltetlen kpet adnak (Gaddes, 1985).
Sarkady Kamilla s Zsoldos Mrta (1992/93) vizsglataik alapjn elklnthetnek tartjk az rtelmi fogyatkosoknak azon populcijt, akik tanulsi zavarokkal is kzdenek. Tanulsi zavarnak tekintik azt az – intelligenciaszint alapjn elvrhatnl lnyegesen – alacsonyabb tanulsi teljestmnyt, amely neurolgiai deficit vagy funkcizavar talajn jn ltre sajtos kognitv pszicholgiai tnetegyttessel. A tanulsi zavar trsul tnetknt megjelenhet enyhe rtelmi fogyatkossgnl, rzkszervi srlsnl s beszdhibknl. Ezekben az esetekben is (specifikus) tanulsi zavarrl beszlnk.
A megklnbztetsnek igen fontos kvetkezmnyei lehetnek. Az alkalmazand terpit tekintve mindenkppen lnyeges a problma azonostsa. A tanulsi zavarokkal kzdk s hozztartozik szempontjbl sem kzmbs, hogy milyen „cmkt” kapnak, rtelmi fogyatkos, tanulsi zavarokkal kzd vagy esetleg mskpp tanul gyermek. A gyerekek kpessgeinek fejldst komolyan befolysolhatja megtlsk. gy a magasabb intelligencival rendelkez, tanulsi zavarokkal kzd rteg rdekeit kpviselk jogosan kvnjk az alacsony rtelmi kpessg, esetleg rtelmi fogyatkos gyerekeket a meghatrozsbl kizrni.
Ugyanakkor figyelembe kell venni azoknak a gyerekeknek az rdekeit is, akik ltalnosan alacsony intelligencijuk mellett mg rszkpessgzavarokkal is kzdenek. Amennyiben ez a rteg kimarad a definci ltal meghatrozott populcibl, kisebb eslyk lesz specilis kpzsekbe val kerlsre.
Mindebbl kitnik, hogy a tanulsi zavarok meghatrozsa igen sok szempont s sokszor nem tisztn tudomnyos tnyek egyttes figyelembevtelt kvnja meg.
Irnyzatok a tanulsi zavarok kutatsban s terpijban
A szindrma kutatsban ngy f irnyvonal rajzoldik ki annak alapjn, hogy a kutatk a szindrma mely aspektusra koncentrlnak.
A neuropszicholgiai elmletek kpviselik a tanulsi zavar els, szles krben elfogadott elmlett. Ezekben a megkzeltsekben a problma oka az agy kisebb-nagyobb krosodsa. A tanulsi zavarokkal kzd gyerekek s az agysrlst szenvedett betegek tnetei kztti hasonlsgon alapul az az elkpzels, hogy a zavarok htterben minimlis organikus srls llhat, amely elgg enyhe ahhoz, hogy nem vezet ltalnos mentlis retardcihoz, hanem csupn szelektv kvetkezmnyekkel jr. A POS (pszicho-organikus szindrma) elnevezs hamar elterjedt elssorban nmet nyelvterleten, s a magyarorszgi szakirodalom is tvette. A kifejezs a „pszichogn” tnyezk hangslyozsval a figyelmet a pszicholgiai-pedaggiai beavatkozs szksgessgre terelte (Gerebenn, 1996).
A szakemberek mr az tvenes vek vgn felhvtk a figyelmet arra, hogy az agy korai krosodsa nem loklis kiessekhez, hanem feldolgozsbeli eltrsekhez vezet. Wewetzer (1959) szerint az agysrlt gyerekeket nem a funkci teljes kiesse vagy izollt, krlhatrolt funkcik zavarai jellemzik, hanem a feldolgozsi, vezrlsi s aktivcis kpessg hinyossgai a viselkeds dimenziiban.
Wolfensberger-Haessing (1985) a POS gyerekek egy kevss ismert, tanulsi zavarokat okoz szlelsi gyengesgt elemzi. A „szrilisan gyenge” gyermek problmit az okozza, s emlkezete azrt gyengbb, mert az egyms utn jv informcikat nem tudja trolni. Sorrendi problmi vannak minden terleten, mert egyszerre csak kis idi Gestaltot (alak) tud felfogni. Azokban a feladatokban, amelyek nem szrilis, idi lefolyshoz ktttek, zavartalanul tudnak teljesteni. A lelasstott beszd csak nehezti a „szrilisan gyenge” gyermek dolgt, mert a kvetkez sz elhangzsig „lejr rvid Gestaltja”. Inkbb rvidebb egysgeket kell kzlni ezekkel a gyerekekkel, mert azt egy kpzett tudjk alaktani. Ha gy sznetet hagyunk, s csak azutn adjuk a kvetkez informcit, a kialakult kpzethez hozz tudjk rendelni az utna kvetkez kpzetet, s gy tovbb, egysgenknt kezelve a hallottakat.
A tanulsi zavarokkal kzd gyerekeknl azonban ritkn tallhat kimutathat agyi organikus krosods, ezrt egyre inkbb a tanulsi rendellenessgeket az agy mkdsbeli rendellenessgeivel hoztk sszefggsbe (Kirk–Becker, 1963). Ezen az alapon keletkezett az MCD (minimal cerebral dysfunction) kifejezs is. A fogalom rtelmezsben kt megkzelts ltezik. A „continuum notion” hipotzis szerint enyhe agyi traumk vagy az agy fertz betegsgeinek kvetkeztben ltrejv funkcionlis krosodsok okozzk a tanulsi zavarokat, s azok slyossga a krosods mrtktl fgg. A „syndrome notion” elkpzels genetikailag meghatrozott biokmiai zavarra vezeti vissza a rszkpessg-kiesseket. Ezt a megkzeltst tmasztja al az a tny, hogy tanulsi zavarokkal kzd gyerekek csaldjban (testvrek vagy szlk kztt) gyakran tallhat hasonl kpessgdeficit.
Rutter (1982) a kt szindrmt elemezve felveti, hogy az elbbi kevss lehet oka a kialakult MCD-nek, mert igen komoly srls kell ahhoz, hogy a pszicholgiai kvetkezmny hosszan fennmaradjon, de az ilyen srls nem hozhat homogn klinikai szindrmt. A genetikai meghatrozottsgot inkbb elfogadhatnak tartja, br felveti, hogy akr krnyezeti okok is lehetnek a httrben. Az alacsonyabb iskolzottsg szlk kevsb kpesek a gyermek egszsgre, testi psgre vigyzni (dohnyzs, alkohol stb.), s mr magzati korban knnyen krosodhat a gyermek. Ez a viselkedsi belltds a csaldon vgigfuthat, s a veleszletettsg ltszatt kelti.
Sajt tapasztalatom azonban azt mutatja, hogy magas szociokulturlis helyzet csaldokban is tbb generciban s tbb testvrnl jelentkezhet a zavar. Iskolapszicholgusi s kutatmunkm sorn tbbszr tallkoztam tbbgyermekes tlagos vagy tlag feletti szociokulturlis szint csaldokban a tanulsi zavar halmozott megjelensvel. Igen j krlmnyeket biztost csaldban az egyik fi olvassi nehzsgekkel kzd, a msik szmolszavarral. Tbb esetben egyazon csaldon bell a testvrek kztt kiemelked kpessg s tanulsi zavarokkal kzd gyermekeket tallunk, vagy a tehetsg s tanulsi zavar egytt jelentkezik egyazon szemlyben. Ez a jelensg inkbb idegrendszeri rzkenysg, a szoksostl kicsit eltr idegrendszeri mkds rkletessgt jelezheti.
Geschwind (1979) tudomnyos kutatsban szerzett tapasztalatai alapjn hasonl kvetkeztetsre jutott. Vizsglatai alapjn felttelezte, hogy a temporlis lebeny normlis, aszimmetrikus struktrja a magzati letben egyes gyerekeknl eltren fejldik. Az agyi struktrk ezeknl a gyerekeknl nem facilitljk, nem knnytik meg elgg a verblis folyamatokat, egyszerbben kifejezve, nem hajlamostanak az olvass, rs stb. verblis kpessgek elsajttsra. Geschwind ezt ahhoz hasonltotta, mint amikor valakinek nincs j rajzkszsge vagy zenei hajlama. Ez utbbiakat el tudjuk fogadni anlkl, hogy neurolgiai diszfunkcit feltteleznnk, mg pldul az olvass tern ez nem megy, pedig a jelensg ugyanabban a viselkedsmodellben rtelmezhet.
A percepcis s perceptuo-motoros elmletek a hangslyos diszfunkci terlete szerint hrom csoportba sorolhatak. A perceptuo-motoros zavarokat kiemel terik (1) szerint a perceptuo-motoros funkcik elgtelen integrcijnak kvetkezmnye a tanulsban mutatkoz zavar (Hallahan–Cruickshanck, 1973). Az szlelsi s mozgsi rendszerek sszerendezettsge hinyzik, a vizulis folyamatok nem tudnak jl strukturlt mintkat nyjtani a motoros tevkenysg szmra. Ayres (1972; 1979) a tanulsi zavarok oki htterben a szenzoros integrciban mutatkoz deficitet ltja. Terpis elgondolsnak lnyege, hogy a szenzoros input s a motoros output kztt folyamatos interakcinak kell ltrejnnie. Taktilis, vesztibulris s proproiceptv ingerek segtsgvel igyekszik adaptv vlaszt kifejleszteni tanulsi rendellenessget mutat gyerekeknl.
Brigitte Sindelar a rszkpessgek megfelel mkdst s egyttmkdst tartja kulcsfontossgnak. A szenzomotoros rendszer differencilt fejlesztst clozza, s nagy hangslyt fektet a megelzsre (Sedlak–Sindelar, 1993). Programjt Affolter hromdimenzis szlelsfejldsi modelljre (Affolter, 1972) alapozva dolgozta ki. A vizulis, auditv s taktilo-kinesztzis szleletek hrom f kognitv terleten: az emlkezeten, szlelsen s figyelmen keresztl, valamint hrom fejldsi szinten: modalitsspecifikus, intermodlis s szrilis felfogson t vezetnek azokhoz a magasabb rend kpessgekhez, amelyek lehetv teszik tbbek kztt az rs, olvass s szmols elsajttst is. A rcsszerkezet brmely pontjn keletkez deficit gtja lehet az iskolban szksges kpessgek kialakulsnak. Sindelarnak a rszkpessg-kiess vagy -gyengesg terletnek azonostsra kidolgozott vizsglati mdszerei s a korrekcit szolgl gyakorlatok ezen gyenge pontok feltrsra, illetve megerstsre szolglnak.
A perceptuo-motoros elmletekhez kapcsoldik haznkban Porkolbn Balogh Katalinnak, az ELTE BTK Nevelsllektani Tanszke docensnek a 70-es vekben a tanulsi zavarok korai azonostst clz munkja. Szles kr kutatsokat kezdett, s vodai prevencis programot dolgozott ki (Porkolbn Balogh, 1981; 1992). A prevencit tekintette a tanulsi zavarok cskkentsben a leghatkonyabb tnak. Mivel a szenzomotoros integrci szenzitv peridusa fleg az vodskorra esik, ezrt erre a korosztlyra koncentrlt a fejlesztsben. Elgondolsa szerint vizulis, auditv s kinesztetikus tapasztalatok, klnbz szenzorilis lmnyeknek egymssal s a mozgssal trtn megfelel integrcijra van szksg az iskolai kszsgek – rs, olvass, szmols – elsajttshoz. Programja az vodai nevelsbe bepthet mozgsos, jtkos fejleszts, amelynek sorn a gyerekek fokozott mrtkben jutnak hozz a testi-kinesztetikus, tri-vizulis s auditv lmnyekhez.
A vizuo-motoros integrci s a szemmozgsok szerept hangslyoz elmletek a szemmozgs s egyenslyrendszer zavarait tekintik a tanulsi rendellenessgek oknak, gy leszktik a perceptuo-motoros deficitet a vizualitsra s szemmozgsra.
Az elssorban Frostig nevhez fzd percepcis elmletek az szlelsben mutatkoz deficittel foglalkoznak. Az oki tnyezket nem vizsgljk, inkbb a perceptulis diszfunkci korriglsra igyekeznek megfelel eljrsokat, fejleszt programokat kialaktani.
A pszicholingvisztikai elmletek a tanulsi s viselkedsbeli problmkat a pszicholingvisztikai folyamatok rendellenessgeire vezetik vissza. Frances–Williams (1970) szerint a normlisan fejld gyerekeket a gondolkods eszkzeknt hasznlt nyelv klnbzteti meg a lelassult fejldsektl. Az egybknt normlis intelligencival rendelkez gyerekek artikulcis nehzsgei jelezhetik a ksbbi problmt. Sok ksbb tanulsi zavarokat mutat gyermeknl azt tapasztalta, hogy nem hasznljk a nyelvet szimbolikus folyamatknt. Elmleti alapjaikra ptve olyan fejleszt programokat dolgoztak ki, amelyek ezeket a nyelvi htrnyokat hivatottak cskkenteni.
A Magyarorszgon a 60-as vekben megindult diszlexiaprevencis s terpis munka szintn pszicholingvisztikai alapokra plt. Meixner Ildik pszicholgus s gygypedaggus a diszlexia kezelst s megelzst nyelvi fejlesztssel ltta megoldhatnak (Meixner–Justn Kri, 1967; Meixner, 1974). Gygypedaggusok kezdtk meg a terpis, illetve prevencis munkt. A pszicholingvisztikai irny erejnek jele, hogy haznkban a mai napig is fkpp logopdusok foglalkoznak a tanulsi rendellenessgekkel, br ms orszgokban ez inkbb fejleszt pedaggusok, pszicholgusok terlete.
A behaviorista elmletek a tanulsi zavarokat viselkedsbeli rendellenessgnek tekintik, s nem foglalkoznak a httrtnyezkkel. A korrekci legmegfelelbb eszkzt a viselkedsterpiban ltjk. A tnetek kezelse nem jr teljes sikerrel. Az impulzivits, figyelemdeficit stb. terpija kevs eredmnyt hozott. Biztatbb Leary s munkatrsainak (1976) a gyerek tanulmnyi eredmnynek, trsas viselkedsbeli megnyilvnulsainak kezelse. Learyk kvetelmnyeket lltottak a gyerek el, s a tanulmnyi s szocilis clok elrst jutalmaztk, ezltal a helyes viselkeds megersdtt, a helytelen gtldott. Krdses azonban, hogy a tanulsi zavarok kivltsban szerepet jtsz okok ilyen mrv ignorlsa s a kizrlag tneti szint kezels biztostsa valban hatkony beavatkozs lehet-e.
A tanulsi zavarok diagnosztikja
A tanulsi zavarok diagnosztikjnak problmja a szindrma meghatrozsnak bizonytalansgnl kezddik. Fokozza a problmt, hogy sszetett tnetegyttesek s klnbz kpessgkiessek mutatkoznak. Karvale s Nye (1985–86) nagyszm mintn nyert adatai szerint nincs egydimenzis alapja a tanulsi zavarnak, hanem tbb deficit keverke. A diagnosztika els lpse teht a klnbz tpus tanulsi zavarok osztlyozsa kell hogy legyen. Erre plhet aztn a diagnosztikus lehetsgek keresse.
A tanulsi zavarok osztlyokba sorolsa
A tanulsi zavarok azonostst megknnytend klnbz osztlyozsi ksrletek trtntek. A kutatk elssorban tneti szinten csoportostottk a tanulsi zavarokat. A hagyomnyos, a rszkpessg-kiesseket jelz (diszlexia, diszgrfia, diszkalkulia stb.) felosztson bell s klnbz kombincikban tovbbi alcsoportokat alkottak.
Shafrir s Siegel (1994) az alcsoportok elklntsre irnyul kutatmunkt sszefoglalva egyrszt a nyelvi s nemverblis alcsoportokat, msrszt az iskolai teljestmny szerinti alcsoportokat – olvassdeficit, szmols/rs deficit s figyelemdeficit – megklnbztet irnyzatokat ismertettk. Sajt vizsglataikban olvassi, szmolsi s olvassi-szmolsi zavarokkal kzd fiatalok csoportjt vizsgltk. Megllaptottk, hogy a csoportok homogneknek bizonyultak, s jelentsen klnbztek egymstl a tesztekben nyjtott teljestmnyeik alapjn.
Egy, a gyakorlatban hasznosnak bizonyul osztlyozs a diszlexia hrom csoportjt klntette el: Az els a diszfonetikus csoport, akik globlis olvassi technikt hasznlnak, sok hibval: kihagynak, beletesznek betket, sztagokat, knnyen tvesztik a szavakat, mst behelyettestve. A diszeidetikus csoport fonetikus stratgit alkalmaz. Nehezen ismerik fel a szavakat mint egszeket, gy lassan, nehezen olvasnak. A harmadik a kevert csoport, amelynek a fonetikus s a globlis terleten is nehzsgeik vannak. A legtbb iskolai problma nluk tapasztalhat (Boder, 1973).
Bakker, Bouma s Gardian (1990) Boder osztlyozsra ptettek, s megprbltk az olvassi hibkat az olvassban szerepet jtsz neuropszicholgiai folyamatokhoz ktni.
Az olvassi sebessgre s pontossgra alapul osztlyozsban a diszlexinak hrom tpust klnbztettk meg:
1. Lingvisztikus – viszonylag gyorsan olvasnak, de sok hibval s flreolvasssal.
2. Perceptulis – kielgten pontos az olvassuk, de nagyon lass.
3. Kevert – az elbbi kt tpus jellemzit vegyti.
Masutto s munkatrsai a Bakker-fle csoportokkal s kontrollal dolgoztak. A diszlexisok mind gyengbb PQ-t mutattak, s szmismtlsben a kontrollnl szignifiknsan rosszabb eredmnyt rtek el. Nemverblis kpessgdeficitet s a rvid idej emlkezet gyengesgt talltk. A rejtjelezsben a perceptulis s a kevert diszlexisok mutattak gyenge eredmnyt.
A szerzk elsiklottak a tny mellett, hogy a szkincsprbban a diszlexisok a kontrollnl jelentsen jobb eredmnyeket rtek el. Ezzel ellenslyoztk valamelyest a szmismtlsben nagyon gyenge, egyb verblis altesztekben kiss gyengbb eredmnyeiket. Mg a „lingvisztikus” s a „kevert” csoportok a normlis csoporthoz hasonl bal agyfltekei dominancit mutattak, addig a „perceptulis” csoport nem adott ilyen egyrtelm eredmnyt. Ez a csoport alacsony performcis eredmnyeket rt el a WISC-R tesztben. A szerzk felttelezse szerint a gyengbb performcit a bal agyflteke srlse miatt a jobb tekre ttevdtt verblis funkcik okozzk. A verblis funkcik httrbe szortjk a tbbi kognitv funkcit (Masutto–Bravar–Fabbro, 1994).
Kershner s Micallef (1992) diszlexis gyerekeknl a kt flre adott klnbz ingerekkel kivl bal fli visszamondst talltak. Ezzel k is azt a hipotzist tmogattk, mely szerint a jobb agyi flteke a bal apr srlse miatt ersebben fejlett vlik ezeknl a gyerekeknl, s esetleg bal hemiszferilis funkcikat is ellt.
A tanulsi zavarok azonostsnak pszicholgiai
s pedaggiai eszkzei
A Wechsler-fle intelligenciateszt gyerekvltozatai nagy szerepet jtszanak a tanulsi zavarok azonostsban. Jelents klnbsget talltak az altesztek szrsban tanulsi zavaros gyerekeknl (Miller, 1982). Gyakran mutattak ki performcis tlslyt is s az ltalnos ismeretek, Szmismtls, Szmols s Rejtjelezs altesztekben mutatkoz gyenge teljestmnyt (Barton–Starnes, 1988).
A rszkpessgek kiessnek mrsre igen jl alkalmazhat a Snijders–Omen-fle intelligenciateszt, mivel kln sklkon kezeli az egyes kpessgeket, s gy minden egyes funkcirl kln kaphatunk informcit.
Szmos vizsglati eljrs, amelyet a tanulsi zavarok diagnosztikjban hasznlnak, egy-egy kszsget mr csupn, gy pldul a Bender-teszt a vizuo-motoros koordincit, a Frostig-teszt a vizuo-percepcit mri. A nyelvi kpessgeket vizsglja Gsy Mria GMP-tesztje. Ide sorolhatak azok az eljrsok, amelyek a tnetet mrik, mint pldul a Meixner-fle olvassteszt.
A multikauzlis szemllet vizsglati eljrsok sszetettebbek, tbb kpessget mrnek. Az MSSST (the Meeting School Street Screening Test) az szlels, a motrium s a nyelvi kszsgek szintjn mri a vrhat tanulsi akadlyozottsgot, az Inizan-fle DPT (Dyslexia Prognostic Test) szmos altesztet tartalmaz, a vizsglat hrom f terlete: a tri orientci, a beszd s az idi orientci. Tbb funkcit vizsgl, a tanulsi zavarok csoportos szrsre alkalmas feladatsort dolgozott ki Porkolbn Balogh Katalin (1987).
A pedaggus tletre tmaszkod eljrsok, a gyermek teljestmnyeinek s viselkedsnek megfigyelsn alapul krdvek szlesebb, a valsgot jobban tkrz, br szubjektv mreszkzk. Ilyen pldul P. Balogh Katalin Szempontsorai. (Ksn Ormai V.–Porkolbn Balogh K.–Ritok Pln, 1987).
Szmos azonost eljrs teljestmnytesztekkel dolgozik, s tanulsi zavart akkor llapt meg, ha a gyermek letkornl gyengbb eredmnyt mutat. Ez a megolds az azonostsnak nagyon durva mdja, amely szmos tnyezt figyelmen kvl hagy. Gaddes (1985) beszmol azokrl a prblkozsokrl, amelyek az IQ mintjra egy tanulsi hnyadost (LQ-learning quotient) alaktottak ki. A hnyados kialaktsban szerepet jtszik a gyermek letkora, osztlyfoka (hnyadik osztlyba jr), rtelmi kora (ltalban WISC-vel mrve) s az adott teljestmnyben mutatott kora (pl. olvassi kor). Az ilyenfajta megkzeltsek sok tnyezt figyelembe vesznek, s Gaddes szerint alkalmasak lehetnek a tanulsi zavarokkal kzdk azonostsra. ltalnos megegyezsre lenne szksg, s kialakthat lenne egy hivatalosan is elfogadhat mrce, amely sztenderd alapja lehetne a problms gyerekek identifikcijnak.
|