A tanulsi zavarok terpija1
2008.08.14. 17:27
Gyarmathy va
A tanulsi zavarok terpija1
A tanulmnysorozat harmadik, befejez rsze a tanulsi zavarok terpijhoz kialaktott fejleszt anyagot mutatja be. A szerz ltal kidolgozott feladat- s gyakorlatgyjtemny elssorban a tanulsi zavarok kialakulsrt felels funkcik fejlesztst segti. F jellemzje, hogy rugalmasan alakthat a gyerekek ignyei s kpessgei szerint, ily mdon segtve a pedaggusokat abban, hogy a helyi szksgletekhez igazodva llthassk ssze a terpia anyagt.
|
A KOMA tmogatsval folytatott kutatmunka sorn olyan fejleszt anyagot dolgoztam ki, amely szles krben alkalmas a tanulsi zavarokkal kzd vagy rszkpessgzavarokat mutat gyerekek fejlesztsre, hinyossgaik cskkentsre, illetve megszntetsre. A pedaggusok maguk is korriglni tudjk a kevsb slyos eltrseket, illetve a fejleszt anyag rendszeres hasznlatval az vodkban s az ltalnos iskola els kt vfolyamn cskkenthetik a rszkpessghinyuk miatt tanulsi nehzsgekkel kzd gyerekek szmt.
Fejleszt foglalkozsok
Fejleszt anyag pedaggusok szmra
A hazai prevencis – elssorban a szenzomotoros kpessgeket clz – fejleszt foglalkozsokat Porkolbn Balogh Katalin (1989) indtotta el. Az ltala kidolgozott program ngy rszbl llt: a mozgs, testsma, szlels s verbalits fejlesztse. A programot az vodai testnevelsrkba beptve dolgozta ki. A rszkpessgek fejlesztst clz ms hazai fejlesztsi program nem jelent meg. A tanulsi problmk terletn kidolgozott anyagok legtbbje a mr kialakult zavarok korrekcijt szolglta.
Az ltalam kialaktott fejleszt anyag szemlletben a Porkolbn-fle programmal rokon, de a pszichomotrium clzott fejlesztse mellett az ingerfelvtel s -feldolgozs szintjn is nyjt fejlesztsi lehetsgeket, s nem kifejezetten prevencis cl. A jtkok s gyakorlatok a tanulsi zavarok kialakulsrt felels funkcik fejlesztsre szolglnak. Nem program, hanem a klnbz fejlesztend terletekre sszelltott foglalkozsok gyjtemnye, amelybl a pedaggusok a helyi szksgletek figyelembevtelvel vlogathatnak s a mintnak megfelel fejleszt anyagokat kszthetnek. A szakanyagok kztti eligazodst, a fejleszt anyagok hatkony kialaktst s hasznlatt segti az elmleti bevezet, a tanulsi zavarok szindrma ismertetse, azonostsa, a megelzs s a terpia lehetsgeinek gyakorlati tmutatja.
A fejleszt anyag jellemzje, hogy nem ad konkrt tervet a foglalkozsokra, hanem szempontokat knl s gyakorlati anyagot nyjt. A tanulsi zavarok szindrmt klnbz eredet s igen vltozatos tnetegyttes jellemzi. Ehhez a krnyezeti tnyezk s hatsok sokflesge trsul. Ezrt a pedaggusok csak a helyi ignyekhez s lehetsgekhez alkalmazkodva, megfelel ismeretek s anyagok birtokban kpesek hatkony fejlesztst vgezni.
A fejleszt foglalkozsok kialaktsa
Amikor a fejleszt foglalkozsokra tervet ksztnk, nagyon sok szempontot kell figyelembe vennnk. Ha egynileg foglalkozunk egy gyerekkel, sokkal clzottabban vlaszthatjuk ki a megfelel jtkokat, mint amikor 4-5 gyerekre terveznk. Csoportmunkban viszont rvnyeslhet a trsak alakt hatsa. Fontos tudnunk, hogy a fejldsben vannak kiemelt terletek, amelyek fejlesztse tbb funkcit is erst. Ezek a nagymozgsok, a testsma s a tapints. Ilyen gyakorlatokat teht mindenkppen rdemes nagy szmban bepteni a fejlesztsbe. Pldul az egyenslyozs klnsen jl fejleszti a figyelmet, mg a ritmusjtkok nemcsak a hallsi differenciciban segtenek, hanem a sorbarendezsben, mozgsirnytsban is fontos szerepk van.
Semmikppen nem elvesztegetett id az, ha egy-egy gyerek olyan jtkot is jtszik, amelyre „nincs szksge”, hiszen ppen az a clunk, hogy szvesen jtsszon a foglalkozsokon, s sikereket is elrjen. Viszont amennyiben a szlk egyttmkdek, javasolhatunk megfelel jtkokat otthonra, ily mdon megsokszorozva a gyakorlsi idt. Fel kell azonban hvni a szlk figyelmt arra, hogy jtkrl s nem munkrl van sz. A fejleszt foglalkozsok sorn nagyon sok buktatn, nehzsgen kell a pedaggusoknak tvergdnik, a fejleszts fokozottabb odafigyelst, felkszlst kvn, mint egy tanra.
A fejleszt foglalkozsok „tzparancsolata”
– A nem vodai csoportban vagy osztlykeretben szervezett, hanem kivlogatott problms gyerekek szmra indtott fejleszt foglalkozsokat lehet egynileg vagy csoportosan tartani, de hat fnl semmikppen sem lehet nagyobb a csoport. Agresszv, impulzv gyerekek esetn a csoport ngy fbl llhat. Mindez azrt fontos, hogy a foglalkozs vezetje a megenged attitd mellett is stabilan kzben tarthassa a folyamatot.
– A foglalkozsok hangulata legyen jtkos, kreatv, s legfeljebb nha gyakorl jelleg. Kerljk az iskolai helyzeteket. Sokat segt, ha krben helyezkednk el, ha a csoportvezet nem az asztalfn foglal helyet, ha a gyerekekkel egytt lvezi a jtkokat, sikereket, tleteket.
– Fontos a rendszeressg a foglalkozsok idpontja s helye tekintetben. J, ha hetente tbbszr is van foglalkozs, de a heti egyszeri alkalom a minimum. Lehetleg ugyanazon a napon, ugyanabban az rban s ugyanott tallkozzunk a gyerekekkel.
– Egy-egy foglalkozst 30-45 percre tervezznk, s ezt igyekezznk betartani, de ha a gyerekek hamarabb elfradnak vagy ppen nagyon jl jtszanak, nem szabad mereven ragaszkodni az idhz.
– Lehetleg nyugodt, ingerszegny krnyezetben folyjon a fejleszts, mivel ezeknek a gyerekeknek knnyen eltereldik a figyelmk. Ezrt j, ha mindig ugyanabban a helyisgben foglalkozunk velk, mert ott fokozatosan megszokjk a berendezst, az ablakbl nyl kiltst stb.
– A gyerekeknek legyen lland helyk, amely ltalban spontn kialakul, s amelyet a foglalkozs elejn elfogadnak. Ez rendet biztost s segti a csoportalakulst.
– A foglalkozsoknak legyen egy bevezet s egy lezr szakasza, ez strukturlja a helyzetet s egyfajta biztonsgot nyjt.
– Minden egyes foglalkozsra kszljnk fel, mindig tudjuk, hogy mit fogunk csinlni, legyen elksztve minden eszkz, minl kevesebb legyen az resjrat, mert ilyenkor kerl sor fegyelmezsi problmkra.
– Elre megtervezhetjk tbb foglalkozs menett, melyet azonban a gyerekek kpessgeihez, motivltsguk, csoportsznvonaluk alakulshoz alkalmazkodva gyakran mdostani kell.
– Minden foglalkozs utn rjuk le minden gyerekrl gondolatainkat, rzseinket, a fontosabb csoporttrtnseket, lehetleg szabad stlusban, tgondols nlkl. Ezeket ksbb munknkban hasznosthatjuk.
vn, napkzis pedaggus, fejleszt pedaggus, logopdus, iskolapszicholgus szervezhet jtkcsoportot, a tantk a korrepetls egy rszt felhasznlhatjk jtszsra, rdekesebb s hasznosabb tve a foglalkozsokat. Amg ugyanis egy gyereknek pldul alapvet tri problmi vannak, szinte lehetetlent krnk tle, mikor azt akarjuk, hogy tanuljon meg rendesen rni.
Fejleszt anyagok
A fejleszt anyag jellemzi s felptse
A fejleszts akkor a leghatkonyabb, ha pontosan tudjuk minden egyes gyereknl, hogy mit kell fejlesztennk s mivel. A tanulmnysorozat elz rszben ismertetett mdon meg lehet hatrozni azt a terletet, amelyen elmarads van, de a gyerekeknek a foglalkozsokon trtn megfigyelse is sok informcit nyjt. Termszetesen egy-egy jtk sok terleten fejleszt, de a legtbbnl jl krlrhat a f hats. A fejleszt foglalkozsokhoz megfigyelseink alapjn ki lehet vlogatni a legmegfelelbb gyakorlatokat, szem eltt tartva olyan fontos tnyezket is, mint hely- s eszkzlehetsgek, valamint sajt rdekldsnk. Ez utbbi nem elhanyagolhat szempont, mert nagy sztnzs a gyerekeknek, ha rzik, hogy a felntt is jl rzi magt a foglalkozsokon.
A kzreadott jtkok, gyakorlatok2 az alapfunkcikban lemaradst mutat 5–10 ves gyerekek fejlesztsre szolglnak vodai s napkzis foglalkozsok keretben egyarnt. A gyakorlatok kiegszthetek, jabb vltozatokat lehet kitallni, j jtkokat lehet gyjteni. Ajnlom emellett a Hvelykujjam... cm kiadvnyt (Rosta–Rudas–Kishzi 1995), amelyben fknt a kz fejlesztst, mozgst, az ujjaknak az agyban trtn lekpezst erst, egyszer npi s gyerekmondkk gyjtemnye tallhat.
Az ltalam kialaktott fejleszt anyagban a korbbiakhoz kpest az egyik jelents vltozs, hogy sorbarendezses, analitikus megkzeltst kvn feladatsort is tartalmaz. Ennek jelentsge abban rejlik, hogy az rs, olvass, szmols elssorban egyms utni, lpsrl lpsre trtn feldolgozst kvn, mg a tanulsi zavarokkal kzd gyerekek legnagyobb rszre inkbb a globlis informcikezels jellemz, egyszerre jelen lv ingerekkel tudnak jl teljesteni (Gyarmathy 1996). Az iskolai munkban hatkony informcifelvtel s -feldolgozs erstse teht elengedhetetlen e gyerekek fejlesztsben. Ennek ellenre eddig csak Sindelar (1994) programjban3 tallkoztam ehhez hasonlval, de ott is csak parcilis helyet foglaltak el a fejlesztsben a szerialitst fejleszt gyakorlatok.
A msik fontos vltozs az anyagban, hogy a jtkokat, gyakorlatokat klnbz feladatlapok egsztik ki. A papr-ceruza fejleszts az letkor elrehaladtval egyre nagyobb hangslyt kap, de ez nem jelenti azt, hogy a mozgsos, aktv tevkenysgre pt gyakorlatok httrbe szorulnnak. A feladatlapok akkor igazn hatkonyak, ha azokat a kpessgeket, amelyeket jtkos, mozgsos tevkenysgekben mr megfelel szintre tudtunk hozni, a gyermek ktdimenziban, papron is gyakorolhatja.
Az ltalam kidolgozott fejleszts hrom f rszbl ll, ezeken bell hrom-hrom alrszt klntettem el a fejlesztend terletek szerint.
Mozgsfejleszts testsma
egyensly
trorientci
szlelsfejleszts lts
halls
tapints
Sorbarendezs sorozatok a trben
idi sorbarendezs
verblis sorozatok
Klnleges fontossg, hogy a jtkok kzben minl tbbet beszltessk a gyerekeket, s mi is igyekezznk minl tbbszr verblisan gazdagtani a gyakorlatokat. A verblis szveget mozgssal sznezzk (mondkk mozdulatokkal), a mozgst verblis anyaggal, beszddel gazdagtsuk. Sok gyerek rkezik gy az iskolba, hogy mg az alapvet kifejezseknek sincsen a birtokban. Ezek a jtkok j alkalmat nyjtanak a szkincs gyaraptsra is, amellett, hogy a beszddel ksrt tevkenysg magasabb szint feldolgozst jelent s gy a gondolkods fejldst eredmnyezi.
Gyakorlatok s jtkok
Testsma
A krnyezetben val tjkozdshoz az els kiindulpont sajt testnk. Minden tevkenysgnk felttelezi, hogy egyes testrszeinknek urai vagyunk, mozdulatainkat irnytani tudjuk. Az ember kiscsecsemkortl kezdve fokozatosan ismeri meg a testt, a lehetsgeket, amelyekkel rendelkezik. Amennyiben ez a folyamat akadlyba tkzik, komoly zavart szenvedhet a mozgskoordinci s az szlels. Sok gyerek szenved kisebb-nagyobb testsmazavarban. Nekik arra van szksgk, hogy tudatostsk testrszeiket, lmnyeket szerezzenek testkkel kapcsolatban.
Klnbz trgyakat klnbzen vinni – Kzhton, vllon, fejen stb. trgyakat kell szlltani – knyv, fzet, trlkz, labda, kuglibbu, babzsk stb.
Ltrn lpegets – Lefektetett ltra fokai kztt, majd fokain mennek – elre, htra, kettesvel lpve, futva, valamit cipelve vagy egyenslyozva.
„Fcska, vndorolj!” – Karikkat tesznk le vagy rajzolunk a padlra, eggyel kevesebbet, mint ahny gyerek van. Mindenki bell egy karikba, akinek nem jutott, az tnak indtja a fkat a fenti mondattal, s azt is megmondja, hogyan kell menni (guggolva, bal lbon, keresztezett lbbal stb.), kzben is elindul, s szerez magnak helyet. Akinek nem jutott hely, az indtja a fkat.
Trgytads – Lbujjakkal, kzhttal, vllal prblhatnak kis trgyakat tadni egymsnak. Csoportosan lehet lncban egyik helyrl a msikra juttatni a dolgokat. Ehhez megfelel trgyakat kell tallnunk: kend, babzsk, botocskk stb.
Egyensly
A legtbb gyerek nagyon szeret hintzni. A csecsemk addig srnak, mg nem kapjk meg a kvnt ringatst (a blcs milyen rgi, j tallmny!). A fejld idegrendszernek szksge van ilyen jelleg ingerlsre, hinya neurolgiai zavarokat okoz. (Lepedben forgatssal csecsemknl neurolgiai betegsgeket gygytanak.)
A tanulsi nehzsgekkel kzd gyerekeknl a figyelmetlensg, sztszrtsg ltalnos tnet. Ezek htterben sejteni lehet az egyenslyrendszer gyengesgt, ezrt ennek ingerlse jtkony hats lehet. Az ezt clz gyakorlatok igen jl hasznlhatk a figyelem javtsra.
Erdei sta – Utct rajzolunk vagy ragasztunk a fldre, ez lehet erdei t, mellje lehet tenni trgyakat (virg, gomba), melyeket sta kzben sszeszedhetnek a gyerekek. Az tra akadlyokat is lehet tenni (kvek), melyeket t kell lpnik a gyereknek stb.
Lbon hords – Egyik gyerek meztlb rll a msik lbaira, s az gy viszi. Csukott szemmel is tallja ki, hogy a szoba melyik rszbe kerlt. Hvjuk fel a figyelmet arra, hogy az egyenslyra a hordott gyereknek is vigyznia kell. A nagyobb testeket vigye a csoportvezet.
Krumplifuts – Kanlra krumplit tesznk, gy kell eljutni egy meghatrozott helyre, lehet akadlyokon keresztl is.
Trorientci
A testsma- s egyenslygyakorlatoknl a bels trtnseken volt a hangsly, a trorientcis gyakorlatoknl a gyerekeknek nmagukat kell a kls krnyezetben elhelyeznik. Az ember a dolgokat nmaghoz viszonytva li meg a trben – eltte, mgtte, alatta, felette vagy mellette. Fontos, hogy ezek a relcik biztosan, tisztn mkdjenek, klnben sszerendezetlenn vlik minden mozgs, szlels. Klnsen nehz a jobb–bal oldal megklnbztetse, mert az emberi test szimmetrija miatt nincs knny tmpont. Iskolskorra ppen ez a viszonyts nem alakul ki sok gyereknl, pedig az rs, olvass, szmols lehetetlenn vlik a relcik birtoklsa nlkl.
Tanulsi zavarokkal kzd gyerekeknl ez igen jellemz problma. Szmukra nincs klnbsg d–b, kp–pk stb. kztt, a szmtani mveleteknl nem rtik pldul, hogy a kivonsnl mit mibl vegyenek el stb. Ezeket a viszonyokat nem lehet megtanultatni, a gyereknek magnak kell elsajttania sok tapasztalat alapjn. Amelyik gyereknl ilyen jelleg problmt tallunk, mindenkppen prbljuk megnyerni a szlt, hogy otthon is jtsszanak fejleszt jtkokat.
Kt fal kztt sttben – Elszr a terem kt vgpontja kztt tmennek s szmoljk a lpseket, majd csukott szemmel igyekeznek elrni a falat. A csoportvezet segt az irnyeltrseknl. Ksbb lehet akadlyokkal felpteni az utat.
Hol a lmpa? – Az osztlyban lv trgyakat soroljk a gyerekek, s mondjk a helyzetket – magasan, mlyen, valami alatt, valamitl jobbra stb. Lehet jtszani a „gondoltam egy trgyra” kitallst, a csoportvezet fokozatosan kzeltve jelli meg a trgy helyt, a gyerekek csak akkor tippelhetnek, mikor mr biztosak a dolgukban. Ksbb az gyesebb gyerekek is „gondolhatnak”.
Robotirnyts – Egy gyerek kimegy a szobbl, a tbbiekkel kijellnk egy trgyat vagy szemlyt, amelyet, illetve akit meg kell rintenie a robotnak. Mikor a gyerek bejn, mint robot megll az ajtban, s csak a tbbiek utastsai szerint cselekszik. A gyerekek irnytjk, de csak irnyt jell szavakat hasznlhatnak – elre, balra stb. –, majd ha mr elrt a clhoz, lent, feljebb stb. Mikor a megfelel helyre nyl a robot, akkor tapsolnak neki.
Tolats – Pros jtk. Egyik gyerek htrafel megy, a msik irnytja az akadlyok kztt – jobb kezed fel egy lps, bal kezed fel stb. Ezt akkor jtszhatjuk, ha mr a gyerekek egy rsze biztos a jobb–bal megklnbztetsben s irnytani tudjk a trsukat.
Lts
A vizulis szlels fejlesztse nem a ltslessg javtst jelenti (persze fontos, hogy amennyiben a gyereknek ilyen problmja van, szakemberhez kldjk), hanem a felfogott kp feldolgozst, egyb szleletekhez s a mozgshoz val kapcsolst clozza, hogy a gyerek integrlni tudja a vizulis informcikat. Az aktivitst a ltshoz kt gyakorlatok segtik a szem–kz koordincijnak fejldst, a finommozgs javulsa az rs eredmnyessgt nveli.
Az iskolai munkban nlklzhetetlen a megfelel fixl, psztz, keres szemmozgs, az alak–httr elklntsnek kpessge. A vizulis diszkrimincit, a szemmozgst gyakoroltat jtkok ezeket a funkcikat javtjk.
Ujjlnc, orrlnc – Krben helyezkednek el a gyerekek, a gyufskatulya tetejt adjk egymsnak az ujjrl ujjra. Lehet orrl orra is jtszani (tapasztalatom szerint a kicsik mg annyira piszk, hogy nem lehet jl tadni a skatulyt).
„n ltom, amit te nem ltsz!” – Egy apr trgyat gy helyeznk el a szobban, hogy kzprl jl lthat legyen. Egy gyerek vagy akr tbb, aki nem volt benn a trgy elhelyezsekor, kzpre ll, s a szemvel prblja megkeresni. Dbbenetes lmny a tbbieknek, hogy amit k jl ltnak, azt hiba nzi a trsuk, s csak nehezen veszi szre. Ha megtalltk a trgyat, ms megy ki. Eleinte el akarjk dugni a trgyat, de ksbb rjnnek, hogyha a krnyezetbe illeszkedik egy kicsit, mr nehz szrevenni.
Dobtaps – Pros gyakorlat. Az egyik gyerek feldob egy labdt, s mieltt elkapn a msik, beletapsol felfel fordtott tenyerbe. Ki tudja tovbb csinlni gy, hogy nem veszti el a labdt?
Halls
Ahhoz, hogy egy gyerek megtanuljon helyesen rni, olvasni, nlklzhetetlen, hogy tisztn tudjon beszlni. A megfelel artikulcit viszont csak akkor tudja elsajttani, ha kpes differencilni s sorba rendezni a hangokat. A tanulsi nehzsgekkel kzd gyerekek kzl soknl tallunk artikulcis problmkat, s nem is vletlen, hogy a logopdia vllalta fel elszr az rs-olvass zavar korrekcijt, mert az artikulcis nehzsggel logopdushoz kerl gyerekek kzl soknak az iskolai munkban is nehzsgei vannak. Az auditv szlelst fejleszt gyakorlatok elssorban teht a hangdifferencicit, az irnyhallst, a hangerssg s hangminsg szlelst, a ritmusrzket fejlesztik.
Hol ketyeg az ra? – Egy hangosan ketyeg rt elhelyeznk a szobban, bekttt szemmel kell megtallni.
Kakukk, hol vagy? – Egyik gyereknek bektjk a szemt, a prja lesz a kakukk, aki valahol a szobban elhelyezkedik. A bekttt szem mondja a fenti krdst, a msik vlaszol, hogy „kakukk”, gy kell megtallnia t. Lehet egyszerre tbb prral jtszani, mindenkinek ms madara van – verb, galamb, kacsa, csibe, varj stb. –, s azt krdezik, „madrkm, hol vagy?”, s a prjnak a megfelel hangon kell vlaszolnia. A madrknak figyelnie kell, mikor szl az prja.
Hnyat tapsoltam? – Egyszer ritmust tapsol a vezet, a gyerekek megmondjk, hnyat tapsolt. Ne legyen t-hat tapsnl hosszabb a feladat.
Tapints
Nem tlzs azt lltani, hogy a gondolkods fejldsnek egyik alaptnyezje a tapints. Az egyn s a klvilg ezen a modalitson keresztl kerl kzvetlen kapcsolatba egymssal. Egy trgy, anyag llapott, kemnysgt, rdessgt, hmrsklett stb. csak tapasztalat alapjn lehet megllaptani. A tapintssal gyesednek az ujjak, a finommozgs fejldik, a gyerekek kompetensebben nylnak a trgyakhoz. De mindenhez rtbben kzelednek, ha mr sokfle tapasztalatot szereztek a trgyi vilgrl. A tapintsi gyakorlatok teht nemcsak a finommozgst fejlesztik, hanem ltalnos fejleszt hatssal brnak. Ezrt nagyon fontos, hogy minl tbb ilyen jelleg jtkot iktassunk a fejlesztsbe.
Melyik az n utam? – Egy vastag s egy vkonyabb ktelet fektetnk a fldre gy, hogy tbbszr keresztezzk egymst. Bekttt szemmel kell tapintssal vgigmenni a keskeny vagy a szles ton. Az utat kszthetjk homokozban vastag s vkony bottal meghzva, ragaszthatjuk paprra fonallal s ceruzval, lehet pteni gyurmbl, agyagbl stb.
Vlogats – Bekttt szemmel matematikarudakat, logikai kszletet, gombokat stb. vlogatnak nagysg vagy forma szerint, sorba rendezik, szortrozzk.
Htrajz – Ujjunkkal vagy botocskval a gyerekek htra rajzolunk klnbz figurkat (kr, hromszg stb.), s ki kell tallniuk, mi volt az, vagy a mintk kzl kell kivlasztani a megfelelt. Lehet nagy nyomtatott betket, szmokat is rajzolni. Ha kitallta, rja le, gyurmbl formzza ki stb.
Sorozatok a trben
Az idegrendszeri rendezetlensg, az egymsutnisg, a tri viszonyok felfogsnak nehzsge megnehezti a vizulis anyag feldolgozst. A triorientcis zavar egyik specilis esete az egyms utni sorozatok kvetsnek nehzsge. Ha a gyerek mr jl kiismeri magt az alapvet tri relcik kztt, tovbb lehet lpni a sorozatok fel, ami mr a tri irnyuls egy magasabb formja, tbb elemet s azok egymshoz val viszonyt tartalmazza.
Mi van messzebb? – A gyerekeknek kt-kt tvolsgot kell sszehasonltaniuk. Pldul a szekrny vagy az ajt, az voda kapuja vagy a mennyezet, a laksuk vagy az voda konyhja, Amerika vagy a Duna.
Mi van feljebb s lejjebb? – Jtkosan elbeszlgetnk a fent s lent lv trgyakat sszehasonltva. Pldul a fejed vagy a lbad van fntebb, s ha alszol? A mennyezet vagy a kmny van magasabban; ha szkre llunk, mit tudunk elrni; ha a tetre repl a madr, magasabban lesz-e, mint amikor a kertsre l.
Rendszerezs – A gyerekek rakjanak sorba nagysg szerint kockkat, korongokat, plcikkat stb. Ha ksz a sorozat, adjunk jabb elemeket, amelyeket be kell sorolniuk a tbbi kz.
Idbeli sorbarendezs
Az egymsutnisg s az egyidejsg a tanulsi zavarokkal kzd gyerekek alapvet problmja. Az idben tlsgosan tvol lv elemeket nem tudjk egysgknt kezelni, ezrt gyakran az egyes szavakbl nem ll ssze szmukra a mondat. Az id felfogsval is nehzsgeik lehetnek. Vilguk rendezsben sokat segthet, ha megtanuljk az idbeli viszonyokat, az idtartamok nagysgt, egymssal val sszefggst.
„n elmentem a vsrba...” – Jtsszuk el az ismert dalocskt, amelyben a piacon vsrolt llatokat soroljuk fel gy, hogy mindig valaki bell a sorba, s a megfelel helyen a megfelel llat hangjt hallatja. Hasonlan jtszhatak a „Juliska rtre ment”, „Kiugrott a gombc a fazkbl” (a Ggs Gnr Gedeon c. knyvben megtallhatak); hasonl sorols nekeket kereshetnk s kitallhatunk.
Adj hozz egy mozdulatot! – A gyerekek krben llnak. A csoportvezet tesz egy jl lthat mozdulatot, a mellette llnak ezt meg kell ismtelnie, majd egy mozdulatot hozztennie. A kvetkez mindig megismtli az eltte vgzett mozdulatokat. Kisebb gyerekeknl jobb, ha az egsz csoport vgzi a mozdulatokat, s a kvetkez csak hozzad.
Verblis sorozatok
A gyerekeknek nem kell rni-olvasni tudniuk ahhoz, hogy a nyelvi elemeket gyakorolhassk. A verblis elemek egymsutnisgt, rendszert mr vodskorban elsajtthatjk a gyerekek, s az iskolban is gyakorolhatnak az olvass s rs megalapozshoz.
Minden szra egy plcika – Mondunk egy mondatot, s a gyerekeknek annyi plcikt kell egyms utn lerakniuk, ahny szt hallottak. Eleinte egyszer (2-3 szbl ll), majd egyre sszetettebb, vgl hosszabb szavakat is tartalmaz mondatokat lltsanak ssze.
Talld ki, hny sz! – Mondunk egy mondatot, s a gyerekeknek meg kell mondaniuk, hny sz volt benne. Eleinte egyszer (2-3 szbl ll), majd egyre sszetettebb, vgl hosszabb szavakat is tartalmaz mondatokat lltsunk ssze.
Robotparancsnok – Sztagolva mondunk utastsokat, mint egy robot, s a gyerekeknek el kell vgeznik azt, amit mondtunk. A szoksosnl kicsit nagyobb, kb. 2 mp-es szneteket tartunk, hogy neheztsk a gyerekek dolgt. (Pl. E-meld fel a jobb ke-ze-det!, F-sld meg a pad-szom-sz-dod ha-jt!, Jrd k-rl a ter-met tr-pe-j-rs-ban!)
Rejtvnygyjtemny
Gyjtemnyemben a feladatlapokat rejtvnyeknek nevezem, mert a gyerekeknek is rdekesebb s izgalmasabb rejtvnyeket fejteni, mint feladatokat vgezni. A feladatlapok tekintetben pontosan ugyanazokat az elveket kell alkalmaznunk, mint amelyeket a jtkkatalgusnl mr megismertnk. A gyerekek kvncsisgra, jtkossgra, bels hajterejre kell ptennk. A feladatok megoldsa izgalmas rejtvnyfejts kell hogy legyen. Inkbb tbbszr kapjanak egy-kt rejtvnyt a gyerekek, mint egyszerre sokat.
A papr-ceruza feladatok4 ugyangy, mint a jtkok s gyakorlatok a fejlesztend terletek szerint csoportostva kerltek a gyjtemnybe. A fejlesztsi hangsly azonban kiss eltoldik. A testsma fejlesztse inkbb gyakorlatok sorn lehet sikeres, gy csak nhny feladattal reprezentlt a papr-ceruza jelleg feladatok kz. Ugyanakkor a finommotorika fejlesztsre igen alkalmasak a papr-ceruza feladatok.
A rejtvnygyjtemny egsze az rs-olvassban – kultrnk szerint – hagyomnyos balrl jobbra trtn haladst sulykolja, mozgs- s ltsszinten rgzti. A trorientcis, finommotorikai, figyelmi s sorbarendezsi gyakorlatok mindig az rs-olvassnak megfelel irnyban haladnak.
Az egyes fejlesztend terletek szerint elklntett feladatcsoportok eltt pontos lerst kapnak a pedaggusok arrl, hogyan hasznlhatjk hatkonyan a gyjtemnyt, valamint j feladatok, rejtvnyek ksztshez, gyjtshez is kapnak szempontokat. gy llandan bvthet, fejleszthet az anyag. A kvetkezkben rviden bemutatok nhny feladatot s instrukcit a rejtvnygyjtemnybl.
Trorientci
A trorientci fejlesztsben a klnbz helyzetek felismerse s azonostsa a cl. Tudatosodnia kell az irnyok megklnbztetsnek s annak, hogy a dolgok milyen irnyban helyezkednek el. szrevtlenl kialakul ez a kszsg, ha erre felhv feladatokat kapnak a gyerekek.
A trorientci fejlesztsre alkalmasak a klnbz labirintus jelleg rejtvnyek is. Ezek a finommotorikt is fejlesztik, hiszen gyakran elg keskeny vonalak kztt kell a ceruzval haladni. Egyszer labirintusokat knnyen rajzolhatunk. Kis brkkal, akr gyereknyomda-figurkkal tehetjk rdekess a feladvnyokat.
A kiraks jtkok, a mintautnzs a tri viszonyokat, az elemek egymshoz val kapcsolatt is tudatostjk. Sok gyerekjtk, ptkockk, LEGO stb. alkalmas lehet. A papr-ceruza brk kvetse itt is a valsgnak a papron trtn megjelentst nyjtja. A trorientcis rejtvnyek csoportosan is alkalmazhatak, termszetesen kisebb ltszm mellett jobban tud a pedaggus a gyerekekre figyelni.
Melyik jrm ll fordtva a sorban?

A finommotorika fejlesztse
Az ebben a rszben tallhat feladatok az rshoz szksges vonalvezetsi kszsget, a mozdulatok precizitst kvnjk nvelni. A gyerek egyeneseket hzogat, karikkat, hullmvonalakat rajzol. Az els osztlyosok egyik nagy knszenvedse a monoton feladatok sora. Nhny tlettel kellemesebb tehetjk ezeket a feladatokat.
Mr az vodban is ppen azok a gyerekek nem szeretnek s nem akarnak rajzolni, akiknek problmt jelent a ceruzafogs, a pontos vonalak kialaktsa. A rajzos feladatok nekik is sikerlmnyt jelenthetnek, mert kevs vonallal szp kpet alkothatnak.
A finommotorikt fejleszt feladatoknl alapszably, hogy elszr minl nagyobb mretben kelljen a gyereknek az brt elksztenie. Kezdhetnk a homokozba rajzolni vonalakat, karikkat, egyb figurkat. Utna nagyobb papron rdemes folytatni. Sajnos kevs els osztlyban jut arra id, hogy a betket elszr jsgpaprra, hatalmas mretekben megrajzolhassk. A sok gyakorls pedig meghozn az eredmnyt. Lehet, hogy flv vgre nem tudnnak minden bett, de v vgre mindenki tudna rni.
A nyuszi egy tskebokor krl fut a kutya ell.
Vezesd a ceruzddal gy, hogy ne menjen le az trl!

Figyelem
A koncentrcis kpessgek fejlesztsre a gyjtemnyben olyan feladatok szolglnak, amelyekben a gyereknek az olvasshoz hasonlan balrl jobbra kell kvetnie egy-egy brasort, s utasts szerint kell megjellnie az adott tpus kpet. Nagyon kell arra gyelni, hogy a gyerekek betartsk az irnyt. Ne sszevissza keressenek, ne is oszlopokban, hanem sorban, ahogy egy knyvben kell haladni. gy ezekben a feladatokban nemcsak a koncentrcis kpessg fejldik, hanem az olvass mozgsirnya is. A szemmozgsirny begyakorlsa segt az olvasshoz szksges haladsi irny megtanulsban.
Nzd vgig sorban a kutykat, s karikzd be azokat, amelyek gyesen felemelik a mancsukat, ahogy itt a kpen ltod!

Trbeli-idbeli sorbarendezs
Ezekben a feladatokban a lpsrl lpsre trtn informcifeldolgozst gyakoroltatjuk. Az egymsutnisg, sorrendisg az emberi gondolkodsban kitntetett szerepet jtszik. A kisgyerekek gondolkodsa inkbb holisztikus, az egyszerre jelen lv ingereket egszlegesen fogjk fel. A kpek segtik ket, hogy a sorbarendezses, egyms utni logikai rendet kvn feladatokat el tudjk vgezni. Ezrt minden bra, kp, szemlltets egy-egy tmasz az iskolai feladatokban.
A sorbarendezst fejleszt feladatok egyik tpusban sorozatokat kell befejezni, illetve alkotni. A lpsrl lpsre trtn feldolgozst itt is a kpszersg segti. Sormintk s logikai rendek kialaktsa a feladat. Ezekbl a feladatokbl is csak egyet-egyet adjunk a gyerekeknek, s ne tl gyakran. A monotonits igen fraszt, s ellenllst kelt. Hagyjunk elg idt, hogy alapos munkt vgezhessenek! Figyeljk, meddig tudnak koncentrltan dolgozni az ilyen feladaton az egyes gyerekek. Ha azt ltjuk, hogy valaki frad, abbahagyja, nem kell unszolni, hanem egy msik alkalommal ismt adjuk oda a rejtvnyt, hogy folytassa a megoldst.
A sorozatok msik tpus rejtvnye kpekbl ll. Az elksztsben ezeket fel kell vgni. Clszer gmkapoccsal vagy egyb mdon sszefogni az sszetartoz sorozatokat. A gyerekeknek sszekeverve, rendezetlenl adjuk ezeket a kpeket, s nekik kell megfelelen sorba rakniuk. Mennyisgi, idbeli s trbeli sorozatokat egyarnt tartalmaznak a rejtvnyek. A tbb kpbl ll sorozatok nehezebbek. A mennyisgi s trbeli kpsorok knnyebbek, mint az idbeli sorozatok, mert az id vizulisan csak egy absztrakcin keresztl foghat meg. Ezrt tbb kp az idbeli egymsutnisgot trbeli vltozsok sorozatn t jelenti meg. A legnehezebb, amikor rtelmezni is kell a trtnsek egymsra kvetkezst, s csak gy alakthat ki a helyes sorrend. A kpek kiraksakor is mindig ragaszkodjunk a balrl jobbra trtn elrendezshez.
Akadlyt ugrik a l.

Nyelvi sorbarendezs
Kitntetett fontossgak a sorozatok kztt, de csak akkor kezdjnk szavakkal is foglalkozni, ha a trbeli s idbeli szekvencik tern mr valahogy elboldogul a gyerek. Egyszerre csak egy feladatot kapjon kzbe. Fontos, hogy legyen id arra, hogy prblgassa a szavakat. Egynileg vagy kiscsoportban a legjobb ezeket a rejtvnyeket megoldatni, mert j, ha hangosan is kimondjk a gyerekek a szavakat, keresik a hangokat, sztagokat.
Ilyen feladatokat rendszeresen sszellthatunk, csak kpeket, rajzokat kell gyjtennk vagy ksztennk.
Hny „k” hanggal kezdd llat kpe van itt?
Sznezd ki mind, amelyiket megtalltad!

sszefoglals
A tanulsi zavarokkal kzd gyerekek szmt jelentsen cskkenten, ha az oktatsi intzmnyekben megfelel fejleszt anyagok llnnak rendelkezsre. Tekintettel arra, hogy a tanulsi nehzsgek eredetkben s tneteikben is sokflk, a fejleszt anyagoknak is ehhez a sokflesghez kell alkalmazkodniuk. Akkor tud a pedaggus a leghatkonyabban segteni, ha meg tudja llaptani azokat a hinyossgokat, amelyek a kpessgdeficithez vezetnek, s ennek megfelel fejlesztst tud biztostani. Ez akkor lehetsges, ha mind a problmk felismerse, mind a fejleszt anyagok hasznlata s kialaktsa tern megfelel ismeretekkel rendelkezik.
A jelen munkban lert fejleszt anyag legfbb jellemzje, hogy rugalmasan alakthat a gyerekek kpessgei szerint. A pedaggusok maguk tudjk kialaktani, sszegyjteni a szksges feladatokat, mivel a mr meglv anyag megismersvel s a szakmai szempontok elsajttsval nem mechanikusan hajtanak vgre egy programot, hanem alkotan, a gyerekek kpessgeinek figyelembevtelvel alaktjk ki a fejleszt anyagot.
|