mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrlt nevels
Integrlt nevels : A fogyatkos gyermekek odai evelsnek irnyelve

A fogyatkos gyermekek odai evelsnek irnyelve

  2008.08.14. 17:48


A FOGYATKOS GYERMEKEK VODAI NEVELSNEK IRNYELVE

I.
BEVEZET

1. Az vodai nevels orszgos alapprogramja a fogyatkos gyermekek vodai nevelsben

Az vodai nevels tartalmi szablyozsnak alapdokumentuma, mely az egysges mkdshez szksges kzs tartalmi elemeket hatrozza meg, kiterjed a fogyatkos gyermekek intzmnyes nevelsre is.

Az alapdokumentumban meghatrozott nevelsi, fejlesztsi tartalmak a gyermekek kztt fennll klnbsgek ellenre minden gyermek szmra szksgesek, s az vodk kztt fennll klnbsgek ellenre minden vodban alkalmazhatk. Az vodk e szablyozs figyelembevtelvel ksztik el sajt nevelsi programjukat, melynl mr figyelembe veszik a kzoktatsi trvny rjuk vonatkoz elrsait, a nevels helyi clkitzseit s lehetsgeit, a szlk s a fenntartk vodai nevelssel kapcsolatos elvrsait, s az ltaluk nevelt gyermekek sajtossgait.

 

A fogyatkossg a gyermekek kztt fennll klnbsgek olyan formja, amely a szoksos tartalmi s eljrsbeli differencilstl eltr, nagyobb mrtk differencilst, a szoksostl eltr eljrsok alkalmazst s kiegszt pedaggiai szolgltatsok ignybevtelt teszik szksgess.

A fogyatkos gyermekek klnleges gondozsi ignye biolgiai, pszicholgiai s szocilis tulajdonsg-egyttes, amely az letkori sajtossgokhoz hasonlan a fogyatkos gyermekek nevelhetsgnek, oktathatsgnak, kpezhetsgnek jellegzetes klnbsgeit fejezi ki.

A klnleges gondozsi igny a gyermek letkori sajtossgainak fogyatkossg ltal okozott rszleges vagy teljes kr mdosulsa, ami sajtos fejleszt, korrekcis, habilitcis, rehabilitcis s terpis cl pedaggiai eljrsok s szervezeti megoldsok (szakszolglati ellts, integrlt vodai csoportok, kln vodk) alkalmazst teszi szksgess.

 

2. A klnleges gondozst ignyl gyermekek fejlesztse a szmukra megfelel helyi programok kialaktsn tl ms pedaggiai felttelek biztostst is ignyli.

A fogyatkos gyermeknek joga, hogy klnleges gondozs keretben llapotnak megfelel gygypedaggiai, konduktv pedaggiai elltsban rszesljn attl kezdden, hogy fogyatkossgt megllaptottk. E jog rvnyestst szolglja a korai fejleszts s gondozs, mely az vodai nevelst megelzen biztostja a fogyatkos kisgyermek fejlesztst, csaldi nevelsnek segtst.

A nevels, oktats, fejleszts ktelezen biztostand pedaggiai felt- teleit a kzoktatsi trvny foglalja ssze. Az ltalnosan ktelez feltteleket a kzoktatsi trvny a fogyatkos gyermekek sajtossgaihoz igazodva tbb terleten mdostja, illetve kiegszti olyan tbbletszolgltatsokkal, amelyeket ki kell alaktani s hozzfrhetv kell tenni a fogyatkos gyermekek szmra.

 

3. A klnleges gondozsi igny gyermekeket nevel vodkat helyi nevelsi programjuk elksztsben A fogyatkos gyermekek vodai nevelsnek irnyelve (a tovbbiakban: Irnyelv) segti.

Az vodai nevels folytatja a csaldi nevelsnek, j mdon kiegszti – bizonyos esetekben korriglja – azt, azoknl a fogyatkos gyermekeknl pedig, akik korai gygypedaggiai fejlesztsben s gondozsban rszesltek, arra is pt.

Az Irnyelv a fogyatkos gyermekeket nevel vodk helyi programjainak elksztshez, az vodai nevels orszgos alapprogramjnak alkalmazshoz ad tmutatst.

Az Irnyelvben foglaltak clja, hogy a tartalmi szablyozs s a gyermeki sajtossgok a fogyatkos gyermekeknl ugyangy sszhangba kerljenek, mint ms gyermekeknl, a fogyatkos gyermekeket a nevels, a fejleszts ne terhelje tl, fejlesztsk a szmukra megfelel terleteken valsuljon meg, az elvrsok igazodjanak fejldsk lehetsges temhez s a habilitcis, rehabilitcis cl fejleszt terpik programjai az intzmnyek programjainak tartalmi elemeiv vljanak. Az irnyelv egyarnt vonatkozik a fogyatkos gyermekek ms, nem fogyatkos gyermekekkel egytt (integrltan) s tlk elklntetten (szegregltan) trtn nevelsre.

 

II.
LTALNOS ELVEK

Az vodai nevels orszgos alapprogramja – fggetlenl attl, hogy a fogyatkos gyermek nevelse az e clra ltrehozott vodban, vodai csoportban (szegregltan) vagy a tbbi gyermekkel egytt (integrltan) trtnik – a fogyatkos gyermekek nevelst ellt vodk helyi nevelsi programjban az albbiak figyelembevtelvel kerl megvalstsra:

a srlt kisgyermek harmonikus szemlyisgfejldst az eredmnyeit, ernyeit, sikeres prblkozsait rtkel, mssgt elfogad krnyezet segti;

a fogyatkos gyermek irnti elvrst fogyatkossgnak jellege, slyossgnak mrtke hatrozza meg; terhelhetsgt biolgiai llapota, esetleges trsul fogyatkossga befolysolja; a fogyatkos kisgyermek egyes terleteken kiemelked teljestmnyre is kpes lehet, ennek felismerse s gondozsa kiemelt feladatot jelent;

az vodai nevels a fogyatkos gyermekeknl is a nevels ltalnos clkitzseinek megvalstsra trekszik; a nevels hatsra a srls arnyban a fogyatkos kisgyermeknl is ki kell alakulnia az alkalmazkod kszsgnek, az akaraternek, az nllsgra trekvsnek, az egyttmkdsnek; ennek rdekben a napirend sorn mindig csak annyi segtsget kapjon a gyermek, hogy nllan tudjon cselekedni;

a fogyatkos gyermek vodai nevelsnek sajtossga, hogy az egsz napos tevkenysg a klnleges gondozsi igny kielgtst is szolglja csoportos, kiscsoportos vagy egyni formban; ennek rdekben srlsspecifikus mdszerek, terpik, technikk szakszer megvlasztsa s alkalmazsa szksges, s indokolt lehet specilis segdeszkzk hasznlata; a segdeszkzk elfogadtatsa, az azok kvetkezetes hasznlatra s megrzsre nevels folyamatos feladat;

a klnleges gondozsi ignybl add feladatok vgrehajtsnl trekedni kell arra, hogy a nem vagy kevsb srlt funkcik differenciltabb mkdsnek tudatos fejlesztsvel bvljenek a kompenzcis lehetsgek;

a fejleszts rvid tv cljait minden esetben a fejleszthetsget tkrz gygypedaggiai-orvosi-pszicholgiai komplex vizsglat diagnzisra, javaslataira kell pteni; a multiszenzorilis fejleszts magba foglalja a vizulis, akusztikus, taktilis mozgsos szlels folyamatait, a motoros kpessgek, a beszd- s nyelvi kszsgek fejlesztst; az egyes fogyatkossgi tpusnak megfelelen ms-ms terlet kap nagyobb hangslyt.

III.
A fogyatkos gyermekek srlsspecifikus fejlesztsnek Elvei, feladatai
az vodai nevels sorn

1. A testi fogyatkos (mozgskorltozott) gyermeknl a mozgsszervrendszer veleszletett vagy szerzett krosodsa s/vagy funkcizavara miatt jelents s maradand mozgsos akadlyozottsg ll fenn, melynek kvetkeztben megvltozik a mozgsos tapasztalatszerzs s a szocializci. A klnleges gondozsi ignyt meghatrozza a krosods keletkezsnek ideje, formja, mrtke s terlete.

 

A jelentsen eltr kreredet – vgredukcis fejldsi rendellenessgek s szerzett vgtaghinyok; petyhdt bnulst okoz krformk; a korai agykrosods utni mozgs-rendellenessgek; egyb, maradand mozgsllapot-vltozst, mozgskorltozottsgot okoz krformk; a halmozott srlssel jr klnbz krformk – s krosods miatt a mozgskorltozottsg egynileg is sok eltrst mutat.

 

A testi fogyatkos (mozgskorltozott s halmozottan fogyatkos mozgskorltozott) gyermek vodai nevelse sorn kiemelt feladat a specilis, egynre szabott eszkzk hasznlatnak kiprblsa, megtantsa s ezek segtsgvel a tgabb s szkebb krnyezet minl sokrtbb megismertetse, s ily mdon az letkornak megfelel tapasztalatok megszereztetse, a megtanult mozgs alkalmaztatsa. Az vodban biztostani kell – a gyermek llapotnak megfelelen – az akadlymentes kzlekedst, a megfelel mozgs- s letteret (az ehhez szksges eszkzket, pldul lejt, kapaszkod), mindig szem eltt tartva az nllsgra nevels elvt.

 

A mozgsnevelst az vodai foglalkozsok krbe kell bepteni. Az elsajttott mozgsmintk rgztse, a szksges korrekcis helyzetek alkalmaztatsa a napirend egszt tszv feladat.

 

2. A ltsi fogyatkos gyermek ltsteljestmnye (vzusa az p ltshoz (100% ) viszonytva kt szemmel s korrigltan is 0-33% kztti. A ltsi fogyatkos gyermekek a nevels-oktats szempontjbl lehetnek: vakok, aligltk, gyengnltk. A specilis, gyermekre szabott pedaggiai program meghatrozja a ltslessg mellett a ltsi fogyatkossg kroki tnyezje, a ltssrls bekvetkeztnek idpontja, s a ltssrlshez esetleg csatlakoz egyb fogyatkossg, rendellenessg.

 

Minden ltssrlt gyermek esetben segteni kell a kzs jtkban rszvtelt, a kzssghez val alkalmazkodst, a viselkedsi formk megtanulst s gyakorlst, a kzssg eltti btor szereplst, mert e tevkenysgeket a ltsi kontroll hinyossgai akadlyozzk.

 

Kiemelt hangslyt kap az nkiszolgls megtantsa, a trgyak s helyk megismertetse, a rendszeretet, a higin – klnsen a szem- s a kz tisztntartsa.

 

Az vodai nevels sorn mindig figyelembe kell venni a ltssrlt gyermek fizikai terhelhetsgnek korltait, klns tekintettel a szembetegsgre.

 

a) Az vodai nevelsben rszesl vak gyermekeknl (vzus: 0) is kiemelt szerepet kap a jtk, ami tg lehetsget ad az p rzkszervek gyakoroltatsval, a halls, tapints, szagls, zrzkels, mozgs-ritmus, tjkozdsi kpessg fejlesztsre.

 

Az nkiszolgls tern letkoruk s srltsgk mrtke szerinti nllsg kialaktsa, krnyezetk valsgh megismerse, a biztonsgos tri tjkozds tmpontokhoz s szleskr rzkeltetshez kttten valsthat meg.

 

Az iskolai tanulmnyokra felkszts az p gyermekek vodai nevelsben jelltekkel azonos kvetelmnyeket llt a vak gyermekek el is, a nevels-oktats mdszerei s eszkzei azonban eltrek pl.: a Braille rs-olvassrendszer megtanulsnak elksztse: hatrekeszes dobozok, gombs –, szges tbla alkalmazsval; a matematikai eszkzknl – sznek helyett – a jl tapinthatsgot kell biztostani.

 

b) Az aliglt gyermekek (vzus: fnyrzstl 10%-ig) adottsgaik szerint vagy a tapint-hall, vagy a lt-hall(tapint ) letmdra alkalmasak.

 

A gyakorlatilag vaknak tekinthet aligltk (pl. fnyrzkelk, szneket felismerk) nevelsi programja a tapint-hall letmdra felksztst clozza, (2/a. pont), de nem hanyagolhat el ltsmaradvnyuk megrzse, fejlesztse sem.

 

Az aliglt gyermekek kzl a ltsukat praktikusan is hasznlk szmra olyan fejleszt programot kell biztostani, mely a lt-hall (tapint ) letmdra felksztst tzi ki clul.

 

A fejleszts f terletei ez esetben megegyeznek a gyengnlt gyermekek nevelsnek elveivel (2/c. pont).

 

c) A gyengnlt gyermekek fleg ltsuk tjn tjkozdnak a vilgban, de az p ltsakhoz kpest sokkal kzelebbrl, kisebb trben tudjk hasznlni ltsukat. Nevelsk specilis optikai eszkzk segtsgvel a vizulis megismers tjn trtnik, de jelents szerep jut a nevelsben a tbbi, elssorban a hallsi s tapintsi analiztor kompenzatv mkdsnek is.

 

A gyengnlt gyermek fejlesztsnek kiemelt terletei az vodban:

a ltsnevels ( a ltsmaradvny hasznlatnak megtantsa, a tvoli s a kzeli krnyezetben; a nagymozgs fejlesztse (trbeli tjkozds a lts felhasznlsval, mozgskoordinci mozgsbiztonsg);

a finommozgs fejlesztse (a kzgyessg fejlesztse, az rs elksztse);

a lts-mozgskoordinci fejlesztse.

 

A gyengnlt gyermek gondolkods s beszd fejldst a ltsos lmnyek hinyossga jelentsen befolysolja, ezrt klnsen fontos a krnyezet vizulis megismertetse.

 

3. A slyosan hallssrlt – siket – s enyhbben hallssrlt – nagyothall – gyermekek hallsvesztesge a fbb beszdfrekvencikon olyan mrtk, hogy ennek kvetkeztben a beszdnek halls tjn trtn megrtsre kptelenek, vagy csak rszben kpesek. A hallskrosods miatt a beszd rthet ejtse teljesen elmarad, vagy meg sem kzelti a hallk teljestmnyt. Fentiek miatt korltozott a nyelvi alapokon trtn fogalmi gondolkods kialakulsa, aminek kvetkeztben a gyermek egsz szemlyisge megvltozhat. A slyos kvetkezmnyek cskkenthetk a legkorbbi letkortl alkalmazott orvosi-egszsggyi s specilis pedaggiai ellts egyttes alkalmazsval.

 

A megfelel otolgiai, audiolgiai gondozs, a korszer hallkszlkkel trtn ellts mellett a specilis pedaggiai segtsg – mely a szlk aktv kzremkdsre is irnyul – eredmnyeknt a gyermek vods letkorra elrhet, hogy :a slyos fokban hallssrlt (siket) kisgyermek jelzi a hang rzkelst, kpes lesz az emberi hang kommunikcis funkcijnak felismersre; a beszdhalls fejldsvel s a szjra irnyultsg kialakulsval prhuzamosan tudatos hangadsra kpess vlik, megindul a passzv szkincs fejldse, krvonalazdnak az els aktv szavak.

Az enyhbben hallssrlt (nagyothall) kisgyermek hallsra ptett kommunikcija megindul. A nyelvi s pszichoszocilis fejlettsg kedvez esetben olyan szint lehet az vods kor kezdetre, hogy a fogyatkos kisgyermekek egy rsze tovbbi specilis segtsggel hall trsaikkal egytt, ms rszk specilis intzmnyi ellts ignybevtelvel rszeslnek vodai nevelsben.

 

A hallssrlt gyermekek vodai nevelsnek kzpponti feladata – a korai gondozsra ptve - a nyelvi kommunikci megalapozsa, megindtsa, fejlesztse. A fejleszts eredmnyessgt dnten meghatrozza, hogy a gyermek az vodba lps idszakban milyen beszdmegrtsi, beszd kszenlti llapotban van, ami nagymrtkben fgg a hallsllapottl, a beszd kialakulst egynenknt is nagymrtkben eltr mdon befolysol egyb tnyezktl (mentlis llapot stb.).

 

a) A slyos fokban hallssrlt – siket – gyermekek (a beszdtartomnyban mrt hallsszintek tlaga 90 dB, vagy nagyobb vesztesget mutat) vods letkorban trtn fejlesztsi feladata a nyelvi kommunikci rendszerben a halls fejlesztse, a hangos beszd aktv hasznlatnak ptse, a grafomotoros kszsgfejleszts s a diszfzia-prevenci.

 

Az vodai nevels sorn arra kell trekedni, hogy a slyos hallsi fogyatkos kisgyermek hangmegnyilvnulsaival, majd beszddel hvja fel magra a figyelmet, kzlje kvnsgait. Krnyezete a gyermek kzlnivaljt, kommunikcis prblkozsait igyekezzen megrteni.

 

Az vodai nevels egsz idtartamt tfog specilis pedaggiai feladat az aktv nyelvhasznlat ptse. Ennek keretben kell fejleszteni a beszdrtst, szjrlolvassi kszsget, rthet kiejtsre nevelst, grafikus megerstst, szksg esetn az ujj abc-t.

 

Az vodai nevels sorn a nyelvi kommunikci megalapozsa rdekben kvnatos, hogy rtsk legalbb 3-400 sz terjedelmben a hozzjuk intzett krdseket, kzlseket, azokat globlis szkpi felismers, mondatba foglalt formban is. Ennek keretben ezek egy rszt legyen kpes pontos sztagszmmal, megkzelt rthetsggel, a hangz beszd jellegzetessgeinek alkalmazsval visszaadni. Krvonalaiban pontosan ejtse s adekvtan hasznlja legalbb 30-50 aktv szavt.

 

b) Az enyhbb fokban hallssrlt – nagyothall – gyermekek a beszdtartomnyban mrt hallsszintek enyhe nagyothalls esetben 30-45 dB, kzpslyos esetben 45-65 dB, slyos esetben 65-90 dB hallsvesztesget mutatnak. A nagyothall vods kor gyermek az emberi beszdhang, a krnyezeti hangok korltozott felfogsra, differencilsra kpes. Beszdfejldse ksve, ltalban spontn, esetenknt azonban csak specilis segtsggel indul meg.

A nagyothall gyermekek vodai fejlesztsben hangslyt kap a nyelvi kommunikci megindtsa, a kommunikcis igny s tevkenysg lland erstse, a beszdrts, a szkincsfejleszts, a szintaktikai elemek nyelvhasznlatba ptse, a beszdrthetsg folyamatos javtsa, melynek eredmnyeknt a nagyothall gyermekek klnbz mrtkben kzeltik meg a hall trsak nyelvi teljestmnyt.

Fentiek felttele a gyermeket krlvev krnyezet minden elemben a nyelvi kommunikci szituatv alkalmazsa, szksg esetn a beszdrtst s a konkrt megnyilvnulst segt egyb eszkzrendszerek hasznlata, valamint a csaldi szocilis httr bekapcsolsa a kommunikci-fejleszts rendszerbe

 

c) A halmozottan fogyatkos hallssrlt vods kor gyermekek esetben a halls klnbz mrtk cskkensn kvl mg ms, testi-, rzkszervi- vagy rtelmi-fogyatkossg is slyosbtja a fejleszts lehetsgt. Fejlesztsk dnten a szurdopedaggia s a trsul fogyatkossg gygypedaggiai mdszereinek kombinciival trtnik. Fejlesztsket eredmnyesen egyni, vagy kiscsoportos formban lehet megvalstani.

 

4. Az enyhe rtelmi fogyatkos kisgyermek fejlesztsben meghatroz a nem fogyatkos vods korakkal trtn egyttnevels az vodban. A spontn tanulst, a trsakkal trtn egyttmkdst, a kommunikci fejldst segti a szmtalan lmny s minta, amelyet a kortrscsoportban megl. Az vodai nevels sorn a gyermek szksgletei szerint folyamatos gygypedaggiai megsegtsrl kell gondoskodni, hogy a tanktelezettsgi korra elrje azt az iskolakszltsget, amellyel tanulmnyait elkezdheti.

 

Enyhn rtelmi fogyatkos gyermekek rszre kln (szegreglt) vodai csoport ltrehozsa kizrlag a vodai nevels keretben trtn, ktelez iskolai letmdra felkszt foglalkozson rszt vev, s a komplex – gygypedaggiai, pedaggiai, pszicholgiai s orvosi – vizsglat diagnzisa alapjn egyrtelmen az enyhe rtelmi fogyatkos vezetbe sorolt gyermekek szmra javasolt.

 

5. A kzpslyos rtelmi fogyatkos gyermekek vodai nevelse az idben elkezdett korai fejlesztsre pl. A kis lpsek elvt alkalmazva, a gyermekekre jellemz cselekvsbe gyazott gondolkodst figyelembe vve olyan kpessgfejlesztst kell megvalstani, mely kell idt, alkalmat biztost az alapmozgsok kialaktsra, fejlesztsre, a minimlis kontaktus, koopercis kszsg, a nonverblis s verblis kommunikci fejlesztsre, a beszdindtsra a, beszdmegrts fejlesztsre, az aktv szkincs bvtsre, a grammatikai rendszer kiptsre, az alapvet nkiszolglsi szoksok kialaktsra, az adekvt jtkhasznlat elsajttsra, a kognitv funkcik fejlesztsre.

Ezek kialaktsnl a rendszeressgre nevelsnek, az utnzsnak, a gesztussal ksrt, egyszer verblis utastsnak, a zennek, a ritmusnak, a sok ismtlsnek van kiemelt szerepe. A szociabilits – az egymshoz val kzeleds, az egyms melletti tevkenykeds – fejlesztse a csoportos foglalkoztatson valsul meg.

 

6. A beszdfogyatkos/slyos, akadlyozott beszdfejlds gyermek szenzoros, motoros, vagy szenzomotoros problmja (megksett beszdfejlds, centrlis dyslalia, slyos orrhangzssg stb.), illetve a beszdhibhoz csatlakoz tanulsi s/vagy magatartsi zavara miatt eltren fejldik. Mindez az anyanyelvi fejlettsg alacsony szintjben, a beszdszervek gyengesgben, a beszdhangok tiszta ejtsnek hinyban, a szegnyes szkincsben, a beszdmozgsokrl szerzett emlkkpek felhasznlsnak hinyban, a grammatikai fejletlensgben, az utnz kpessg gyengesgben, nyilvnul meg.

 

A fejleszts az anyanyelvi nevelst kzppontba llt, specilis terpikat alkalmaz intenzv, komplex nevelsi krnyezetben valsulhat meg. Az vodai nevels sorn az anyanyelvi nevels, a mozgs, a kommunikci, illetve a vizuomotoros koordincis kszsg fejlesztse alapozhatja meg a tanulsi zavarok megelzst, specilis terpik alkalmazsval (diszlexia prevenci, diszkalkulia prevenci, grafomotoros fejleszts stb.).

 

7. A pervazv zavarban szenved, autisztikus kisgyermek minl korbbi diagnzist kvet habilitcis terpija megelzheti a kros viselkeds kialakulst, enyhtheti a fejlds deviancijt. Ennek eredmnyeknt – ha mentlis szintje megengedi – vodba lpsekor mr rendelkezhet korltozott mennyisg, de funkcionlisan hasznlt augmentlt – vizulisan segtett – kommunikcis eszkztrral (amely lehet beszd vagy alternatv kommunikci), a szocilis interakci csecsemkori szintjt segtsggel hasznlja s szocilis helyzetekben, illetve krnyezetben az egyni fejlesztshez szksges viselkedselemekkel kpessgeitl fgg szinten rendelkezhet. Korai specilis terpia hinyban ezek lesznek az vodai fejleszts f cljai, a viselkedsproblmk viselkeds- s kognitv terpijval, szksg esetn a korai elemi kszsgek (szobatisztasg, rgs, evs, nkiszolgls) s a korai kognitvfejleszts elemeivel kiegsztve.

 

A j rtelmi kpessgekkel rendelkez, jl beszl autisztikus kisgyermek szmra is a kommunikcis, szocilis s kognitv habilitcis terpia az vodai nevels elsdleges feladata. Ennek rdekben az vodai nevels, illetve idelisan a szlkkel val egyttmkds eredmnyekppen az egsz bren tlttt id, klnsen a termszetes lethelyzetek kihasznldnak a fejlesztsre, az intenzv, jl strukturlt s a meglv tredkkszsgek hasznlatt is elvr, egynileg motivl, specilisan a gyermek szksgleteihez alkalmazkod mdon. Az vodai fejleszts minden esetben pszicholgiai kpessgmrs, a fejldsi szint s szocilis adaptci kvetse alapjn, egyni tervekkel trtnik, specilis mdszerek s eszkzk hasznlatval, egyni fejlesztsi helyzetekben megalapozva. Az autisztikus vods fejlesztshez az vodai krnyezet specilis kialaktsa s a specilis mdszerekben kpzett szakember szksges.

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros