mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Fejleszt jtkok
Fejleszt jtkok : Fejleszt jtkok /1

Fejleszt jtkok /1

  2008.08.14. 17:56


 

1. Emlkek felidzse: (5-6-8 v)

 

Ez a gyakorlat egy iskolarettsgi-teszt "alap vltozata", mondhatni egyszerstett vza... egy egyszer kis mdostssal, a gyermekek emlkfelidz kpessgt segti. Legegyszerbb vltozatban keressnk el otthon egy mest, ne legyen tl hossz, 10 percnl ne tartson tovbb a mese. Olyat vlasszunk, amelyben gyakran ismtldik kt trgy, szerepl, brmi. Pl. a kutya s a macska sz, vagy brmi. Clszer, ha a kt trgy nem kerl kapcsolatba egymssal, hogy ne tl hirtelen kvesse egymst a kt sz! A gyermekkel beszljk meg, hogy a kutya mondjuk X-et kap, (X-jelet), a macska pedig... (nem trnk el az eredeti pldtl, de hangslyozom ez lehet brmi...), teht a macska pedig mondjuk krt- O. Vagy az egyik hromszget, a msik csillagot, stb. Gyakoroljuk ezt be a gyermekkel. Amikor mr biztosan felel krdsnkre, hogy mi a macska s mi a kutya jele, vegyk el a mest s krjk meg, hogy amikor a kutya szt hallja, vagy amikor a macskt... vagy brmely elre eltervezett, betanult szt hallja: rajzolja le a jelt egyms al egy paprra!!! Ezzel azt edzk s egyben vizsgljuk a kicsi kpes-e az elre megtanult jeleket megfelel mdon jelezni. Ha a kicsi sokszor tveszt... teht a kt sz/llat jelt felcserli, valsznleg elkavarodott, mr nem emlkszik, melyik jel, mit jellt. Ez egy j kis koncentrcis, s emlkezeti prba. Ksbb ezt lehet varilni, tbb mesvel, s akr tbb keresett szval. Br azt javaslom 4-5 sz fl, mg a kiemelt rtelmi s koncentrcis kpessg gyermek esetben se menjnk.

 

2. Memriakrtyk - mskpp: (4-14 v)

 

A memriakrtyk a legtrkksebb, s taln leszrakoztatbb elmegyakorlatok krbe tartoznak. A memria, az emlkezet edzse ltalban kpi megjegyzsen alapul itt, de ezt is bvthetjk, ha minden egyes felhzott krtyt megneveznk. Aki nem ismern a jtkot: a memriakrtyk ltalban 30 lapos kis paklik, melyben 15 pr(!) kp tallhat. Minden krtyn ltalnosan egy nagyobb, jl kivehet s felismerhet bra van. Clszer az brkkal... legyen az virg, aut, bohc, vagy bolygk megismereteni a gyermeket mr elre, mert br kpi memrija vgett ismeretlenl is megjegyzi a kpek helyt, igazn csak egy ismert anyag bvtsnek van rtelme. Clszer egybknt idrl idre jabb paklikat gyrtani..., merthogy nem szksges m vsrolni. Azonos kpekbl, nyomtatott brkbl s egy kis kartonbl magunk is ragaszthatunk ilyeneket. Kifejezetten lvezheti ezt a gyerek is, ha kzben rgtn megbeszljk mi lesz ez, mirt ksztjk s mit brzolnak a kpek. Ha egy j paklink van, azzal vagy 6-10-szer hadd jtszon a kicsi, addig ne csinljunk msikat. Viszont igen hasznos lehet, ha a gyermeknek nem csak a kpi memrijt fejlesztjk, hanem erstjk a koncentrcis kszsgt is. (Br taln nem is fog gy belekeveredni a jtkba, ha nem lesz mindenbl kt szakasztott ugyanolyan bra, de a csoportostsi kszsgt mindenkpp nveli, ha a kpek nem azonosak.) Arra gondolok, hogy lehet ezeket az brkat rokon brkkal helyettesteni. PL. kt msik szgbl nzett teve, kt ms mrkj aut, stb., tkletesen megfelel. Mg nehezthetjk ezt, ha azt mondom pl. az akc s a tlgy fa... a jcint s rzsa virg, a traktor s a Lada is jrm, stb. A gyermek egy id utn bekapcsoldik a rendezelvbe. Keresi majd az thidal logikai kapcsolatot. S br ngy vesen ezek a verzik mg nehezen mennek, 6 vesek mr rteni fogjk e jtkot, mindenkppen.

 

 

3. Forma alkots, s a formk megismerse: (3-10 v)

 

Minden gyermeknek mutatnak mr pici korban stformkat, klnbz alakzatokat. Aki mg nem ismertette meg gyermekt az ilyen formkkal, az nyugodtan kezdje el, a gyermeknek ez j tapasztalat. Az vek mlsval a gyermek megtanul klnbsget tenni a kr, hromszg, ngyzet, stb. kztt.
Az 5-7 vesek mr szvesen rajzolnak s az iskolban mr elsben elvrjk tlk a j rajzkszsget. Ezt fejleszthetjk mi is. Ha a gyermeknek van kedve ljnk le vele rajzolni. Jobb ha mi mindent elre elksztnk. Fogjunk A4-es mret paprt s rajzoljunk vonalzval a felre egy hromszget. Legyen szp, jl kivehet, hatrozott, egyenes vonal. A lap als felbe rajzoljuk le e hromszget pontokbl, vagyis vonalz mentn rajzoljuk meg a hromszget egymstl kb. fl centire lev pontokbl. Legalulra rjuk az alakzat nevt. Ezt tegyk meg minl tbb, de kezdetben egyszerbb alakzattal. A gyermeknek adjuk oda ket, ejtsk ki az alakzat nevt, mutassuk meg, hogyan nz ki lerva a sz. Mutassuk meg neki a fels teljes kpet, s krjk ksse ssze a pontokat, hogy ugyanazt az alakzatot kapja. Ezt idrl idre jra eljtszhatjuk, mindig picit ritkbban szedett pontokkal, mg vgl a szgletes alakoknak csak cscsaik helyt jelljk. A gyermek egy id utn fel fogja fedezni az alakzatot ebben az brban is, ez nagyban fejleszti az elvont gondolkodst.

 

 

4. Vzi-vilg: (3-16 v)

 

Ez a jtk egy hosszabb, akr teljes hetes elfoglaltsgot knl. Leginkbb a kreativitst fejleszti, de jl hat a kzgyessgre is. Vegynk el egy manyag kdat, ldikt, ris lbast, vagy brmi hasonl legalbb tz-hsz literes ednyt. Engedjk majdnem tele vzzel s teremtsnk egy vidm vzi vilgot. A gyerekek szeretnek pancsolni, imdjk a kis kreatv dolgokat, fknt, ha segthetnek az alkotsban, s ami a legfontosabb, lehengerli ket, ha valami az kis birodalmuk. lljon itt nhny tlet egy kis cenia ltrehozsra! Ha nagy a tenger, akkor nem rt ha szrazfldet is teremtnk, egy-kt magasabb, nem lukas alj virgcserp, vagy hossz fmdoboz lehet ennek helye, ktharmadig megtltjk ezt flddel, esetleg egy-egy kis nvnyt is ltethetnk bele. Az cen kkjt jl megteremti egy mark frds is...ezt azonban mellzzk, ha kishalakat halszunk inkbb, vagy vesznk nhny guppit. Vgl, az egy-kt hetes jtk utn ezeket az llatokat vissza is engedhetjk a gyerekkel egy tba, s kiltethetjk a nvnyeket is, gy a gyermek rezni fogja, hogy a jtknak szp, rtkes vge lett. Kszthetnk amgy fahidakat is csiszolt lcbl, lego s duplo bbuk vehetik be magukat ceniba. Hurkaplcbl, leszrva azokat a fldbe s sszektve kill vgket jurtt kszthetnk. Ugyangy csinlhatunk plckbl tutajt, kzepbe rbcrudat s egy kis textilmaradvnyt is egy mozdulattal felersthetnk. A szrazfldre gyurmbl tglkat gyrtunk s hzat is pthetnk belle. A pici manyag llatok, cpk, halak most igazn j kiegsztk lesznek. A tengerbe is vehetnk hnrt, egy kt halaknak val vzinvny nem kerl igazn sokba, kb. 100-200 Ft. Aki jrtas az origamiban hajtogathat flival bevont vitorls s gzhajkat is, gy nem zik el a papr.

 

 

5. Tkrm-tkrm: (6 h-12 v)

 

Ez a jtk leginkbb piciknek ajnlott, de akr kisiskolsok is lvezhetik. A babnak igen komoly fejlds az n- s nem-n kztti klnbsg megteremtsben minden tkr jtk. Minden szl belenz babjval a tkrbe, s mosolyog r, dvzli t. Az hogy tnyleg lmnydss tegyk a jtkot, s a gyerek mginkbb odafigyeljen nhny tovbbi tletet rok. Matrics vegfestkkel fess valamit a tkrre, egyszer alakzat legyen, de ha lehet hasznlj minl tbb sznt...kzben azokat is kln-kln megmutathatod a babnak. Hagyd hogy belenyljon a ragacsba, ez is fontos tapasztalat, csak a szjba ne vegye. Ha megszradt a festk engedd, hogy lernciblja a maradvnyokat. A tkrrel szemkzt lve egyszer te egyszer a baba csinljon valamit. Nagyobbak mr festeni is tudnak e tkrre, vagy ha elg btor vagy kis rzst tehetsz a szjra is - azrt figyeld meg milyen anyagok vannak benne -, s hadd cuppogja ssze a tkrt. A legkisebbeknl is megvan ennek mdja, tejsznhabbal mindez jl helyettesthet.

 

 

6. Mese habbal: (2,5-12 v)

 

A mesk a vilgon taln a legjobb dolgok. A legtbb mese szp s tletes, olyan lmnyanyagot ad a gyermeknek, ami szerintem sehogy mshogy nem rhet el. A mesbl nem lehet kimaradni. Izgalmas s szrakoztat, pont ahogy kell. Ha szeretnnk a mest hasznos mdon tovbbra hzni, akkor foglalatoskodjunk vele. A mese elszr is egy trtnet, melyet felolvasunk, rtheten ejtve, nem baba-nyelven, magyarzva azt, amit esetleg nem rt a pici. Msodszor kpesknyv, amit megnznk, ez mi- az mi, nzd ezt szokta- azt szokta. Harmadszor szndarab, amit megfelel mimikval s hangsznnel eljtszunk, nyuszinak vkony magas hangja van, boszorknynak rekedtes, trpnek kicsit topma, reges s rces, medve mlyen morg, a kirlynnek brsonyos az nekhangja, a patk kopognak az asztalon, a cseng a karcsonyi dobozbl megszlal. Negyedszer pedig egy csom jtk alapja! Egy gyerkc imdja azt, ha olyannal jtszhat, amit mg nem un, mg alig ismeri s tudst prbra teszik. Meg lehet beszlni a trtnetet: kik a szereplk, hnyan, mi volt a trtnet, hol jtszdott,stb. Ezen kvl is azonban vannak krdsek, amire egy ember nemi s gondolna rgtn: milyen szn a kis gomba kalapja, milyen vszak van, hny llat szerepelt a mesben, stb. Lehetleg egyszer krdseket tegynk fel, nem pedig eldntendeket, akkor nem zavarjuk bele automatikusan a gyermeket. Aztn a szereplket le lehet rajzolni s ki lehet sznezni. A mest el lehet jtszani: a virg kibjik a fldbl (elszr mag, aztn csra, vkonyszr, vastagszr, bimbt nveszt, kinylik, illatozik), kist reggel a Nap (kicsit st, nylnaka sugarai, forrsgot ad),stb. Ezek a mozgsos jtkok a legjobbak, a gyermek ettl valban a trtnet rszesnek kpzeli magt. Aztn jra is jtszhat figurkkal (rhajs leg kis szakllal pont mint egy trpe, kartonbl a babnak is gyorsan lesz szrnya, s lesz gy a tndr), a gyerek pedig lehet a narrtor. Lehet folytatst rni/rajzolni/megbeszlni a trtnetnek. Ez mind a gyermekfilozfia rsze. A kicsi megtanul mindent alaposan tgondolni, tbb szemszgbl szemgyre venni, megvizsglni s mrlegelni. A mest valban megrti s tapasztalatknt pti be.

 

 

Pedaggiai jtkok

 

 

A koopercis kszsget fejleszt jtkok

1. „A hromrszes krokodil”

 

Cl: az egyttmkds megtapasztalsa, a kreativits fejlesztse (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)

 

A rszvevk 3 fs csoportokk alakulnak. A kiscsoportoknak az a feladata, hogy egy llatalakot jelentsenek meg a testkkel gy, hogy a figura hrom rszbl lljon s mindegyik rsze mozogjon. Pl.: az egyik jtkos a krokodil feje s karjaival, mint egy risi szjjal ttogat; a msik jtkos a krokodil teste, amely le-fl mozog, a harmadik a farka, amely jobbra-balra verdes. Ha elefntot formznak, akkor az egyik a feje, amint hossz ormnyval ppen vizet szrcsl, a msik kett pedig az elefnt egy-egy fle, amivel legyezi magt. Az igazn tletes megjelentsnl minden rsznek ms szerepe van.

 

Minden kiscsoport bemutatja a maga llatfigurjt, azutn kzsen kivlasztjk azt a 3-4 alakot, amelyik a legjobban tetszett. A kitallk jra bemutatjk ezeket az llatokat, hogy mindenki megjegyezhesse, melyik rsz, mit csinl. Mindhrom rsz kap egy szmot. Ezek utn krt alkotnak a jtkosok gy, hogy ne lljanak egyms mellett azok, akik kzs kiscsoportban voltak. A jtkmester kzpre ll, mondja, hogy melyik llatot szeretn megjelenteni, s hirtelen rmutat valakire. Akire rmutatnak, az 1-es , a tle jobbra ll a 2-es, a balra ll pedig a 3-as szm rsz. A feladat az, hogy minl gyorsabban letre keltsk a figurt, hogy ki-ki a megfelel helyre lljon s sszhangban mozogjanak az egyes rszek.

 

Megjegyzs: Fontos, hogy a jtk gyorsan prgjn, hogy minl tbbszr jusson szerephez egy-egy rszvev.

 

2. Hangulatkupola

 

Cl: egyttes lmny, a kzs tevkenysg eredmnyessgnek megtapasztalsa (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)

 

Eszkzk: mindenkinek 1 tekercs WC papr, sznes megvilgts

 

A jtkmester beinvitlja egy terembe a rszvevket. Mindenkinek ad egy tekercs paprt, amit a jtkosok keresztl-kasul vihetnek, fzhetnek a termen, amg a tekercs el nem fogy. A cl az, hogy kzsen egy hangulatos bels teret hozzanak ltre, hogy a paprcskokbl olyan kupola jjjn ltre, ami alatt az egsz csoport elfr. Ha valahol elszakad a papr, ott egyszeren ssze lehet ktni, vagy gy marad, ahogy van. Ha mr az sszes papr elfogyott, a jtkosok lelnek a kupola al s elmeslik egymsnak, hogy milyen emlkk, lmnyk van errl vagy ms kupolrl.

 

Megjegyzs: Ezt a jtkot estre rdemes tenni, s a csoport ltszmnak megfelel termet vlasztani hozz. A jtk szolglhat hangulati eleml egy meghatrozott beszlgetshez, msorhoz is.

3. Tapint doboz

 

Cl: az egyttes tevkenysg megtapasztalsa, kommunikci gyakorlsa. (Alstagozatosoknak ajnljuk.)

 

Eszkzk: dobozok, krepp papr, oll, ragaszt

 

A trsasg 3-6 fs kiscsoportokra vlik szt. Minden csoport 20 percet kap arra, hogy termszetes s mestersges krnyezetbl klnfle darabokat sszegyjtsn, s eldntse, hogy melyek kerljenek a dobozba. A csapatok gy alaktjk ki a dobozokat, hogy azokba egy kzzel be lehessen nylni, s gy kitapogatni a bent lv dolgokat. Kt-kt kiscsoport kicserli dobozait, s felvltva, hol az egyik csapatbl, hol a msikbl egy jtkos 1 percen keresztl mondhat mindenflt arrl, amit a kezben tart. A csoport megprblja azonostani a szban forg dolgot az elhangzottak alapjn.

 

A jtkot beszlgets zrja: Mirt pont ezeket a dolgokat vlasztotta az egyik ill. a msik csapat? Melyik informci alapjn sikerlt azonostani a dolgot? Milyen lmnyeket adott a tapogats? stb.

4. Szkockacukor

 

Cl: kreativits fejlesztse, a kzs tevkenysg eredmnyessgnek megtapasztalsa, szkincsfejleszts

 

Eszkzk: 1/2 kg kockacukor, filctoll

 

A rsztvevk 6-12 fs csoportokat alkotnak. A csapatok jtkosonknt 3-3 kockacukrot kapnak. A jtkosok a kapott kockacukorra 1-1 bett rhatnak, azutn tovbbadjk. Egy kockra teht 6 klnbz szemly ltal rt bet kerl. Tovbbi megkts, hogy egy jtkos egy bett csak egyszer hasznlhat fggetlenl attl, hogy hny kockacukorra r.

 

Ha mr minden kocka minden lapjn van bet, akkor a csoport krbe l egy asztalt. Az egyik jtkosnak bektik a szemt. az pt. A feladat az, hogy a bekttt szem jtkosnak a trsak szbeli instrukcii alapjn az asztalon lv kockacukrokbl egy oszlopot kell felpteni gy, hogy legalbb az egyik oldaln rtelmes sz jjjn ki. A csoport tagjai felvltva adjk az utastst. Annl jobb a megolds, minl magasabb az oszlop – minl hosszabb a sz –, illetve ha az oszlop tbbi oldaln is rtelmes sz jn ltre. Egy menet addig tart, amg elkszl egy szkockacukoroszlop. A menet vgt jelenti az is, ha ledl egy kocka. Ekkor j ptt vlasztanak s a jtk folytatdik.

 

Megjegyzs:

  1.  

    A jtkot nehezti, ha kiktjk, hogy az pt csak az egyik kezt hasznlhatja.

  2.  

    A csoportok gyakran ignylik, hogy jraindtsuk a jtkot, mert akkor a betk elhelyezsben ms mdszert kvetnek. Az ilyen ignynek rdemes helyt adni, ha pedig nem merl fl, akkor rkrdezni a problmra.

5. „Liz jtk”

 

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka eredmnyessgnek s rmnek megtapasztalsa (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)

 

Eszkzk: sznes papr, A/5-s rajzlap, oll, ragaszt, tzgp

 

Minden rszvev kap 10 db klnbz szn lapot s 3 db A/5-s /rajz/lapot. A sznes lapokat tetszleges sorrendbe helyezi s tzgppel sszefogja. Az sszetztt lapokbl mindenki kedve szerinti alakzatokat vg ki. Ez azt jelenti, hogy minden alakzat 10 sznben ll rendelkezsre. A rajzlapokat felosztjk 2/3-ad 1/3-ad arnyban. A nagyobb rszbe kp kerl, a kisebbikbe majd szveg. Az els rajzlapra kzs kp kerl, a msodikra egyni, a harmadik talonba marad.

 

Az els feladat az, hogy prhuzamosan egy kzs s a sajt kpet hozzanak ltre a jtkosok. Az egyik rajzlap 2/3-os rszbe mindenki felragaszt egy alakzatot, a lap htuljra tesz egy jelet, hogy megismerje a sajtjt, majd tovbbadja. A kapott lapra a kvetkez jtkos odaragasztja azt az alakzatt s abban a sznben, ami szerinte leginkbb illik a hvkphez. Annyi megkts van, hogy azt az alakzatot, amelyet egyszer mr hasznlt a jtkos, tbbszr mr nem alkalmazhatja. Lehetsg van „pszt” mondani, s kiegszts nlkl tovbbadni a kpet. A rszvevk szmtl fggen egy vagy kt krt tesz meg egy ilyen kp. Prhuzamosan a kzs kp elindtsval egy msik rajzlapon az egyni kp kszl azzal a megszortssal, hogy mindig ugyanazt az alakzatot – nyilvn egy msik sznben – kell a sajt lapra ragasztani, mint a kzsre.

 

A msodik feladat az, hogy amikor mindenkihez visszakerlt a sajt lapja, akkor minden rszvev a talonban lv lap 1/3-os rszbe r nhny mondatot arrl, hogy mi jutott eszbe a kzs kprl. Ezutn odaadja ezt a lapot a tle balra lvnek, aki a szveg impresszija alapjn kszt egy rajzot a 2/3-os rszbe. A kzs kpet a tle jobbra lvnek adja oda, aki az 1/3-os rszbe rja mindazt, ami a kprl eszbe jut. Az egyni kpnek szvegt mindenki maga kszti el. A hrmas csoportok sszelnek megbeszlni alkotsaikat, azutn bemutatjk a tbbieknek gy, hogy a kapcsold lmnyeiket is elmondjk.

 

6. Kzs montzs

 

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka eredmnyessgnek s rmnek megtapasztalsa, a konszenzusra juts gyakorlsa (Minden korosztlynak ajnljuk.)

 

Eszkzk: sznes jsgok, oll, ragaszt, csomagolpapr v. nagymret rajzlap A jtkosok sznes jsgokbl vgnak ki nekik tetsz kpeket 10-15 percen keresztl. Krben lnek s mindenki kitesz 3 kpet az ltala kivgottak kzl. Ki-ki vgignzi a „hvkpeket” s megkeresi melyikhez tud/akar kapcsoldni. 4-6 f alakit ki egy kiscsoportot s kzsen ksztenek egy montzst. Teljes konszenzusra kell jutni abban, hogy mely kpek szerepeljenek, s melyek nem. A csoportok megmutatjk egymsnak alkotsaikat, s elmeslik, hogyan szlettek meg azok, milyen tallkozsi pontok mentn llt ssze a csapat. A montzsok a rendezvny vgig a falon maradnak. rdemes megbeszlni, hogy a rendezvny befejezse utn mi lesz a sorsa a mveknek.

 

Megjegyzs: A jtkot lehet gyis jtszani, hogy meghatrozzuk, ki hny kpet vghat ki, s limitljuk azt is, hogy hny kpet hasznlhat fel a csoport a kzs montzshoz.

7. Kzs vonsok, kzs trtnet

 

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka eredmnyessgnek s rmnek megtapasztalsa

 

Eszkzk: csomagolpapr, sznes jsgok, ragaszt, oll

 

A jtkosoknak az a feladata, hogy az asztalon lv jsgokban olyan kpeket talljanak, amelyek valami miatt fontosak a szmukra, amelyekrl gy rzik, hogy elrul valamit a tulajdonsgaikrl, jellemkrl, amelyek kzel llnak hozzjuk. Kivgjk a nekik tetsz kpeket, max. 3 darabot. Ezeket tetszleges csoportostsban rajzlapra ragasztjk s maguk el helyezik az asztalra. Legalbb az egyik kphez egy rvid (4-5 mondatos) trtnetet rnak egy kln lapra.

 

Mikor mindenki alaposan szemgyre vette a tbbiek kpeit, akkor egy lapra felrja azt a ngy kpet, amelyek kapcsoldnak a sajtjhoz. A listk egyeztetsvel kialakulnak a kiscsoportok. A kivlasztott kpekhez/kpekkel kzsen egy trtnetet ksztenek gy, hogy a kln lapon lv sztorik is beleszvdjenek. Az gy megalkotott trtneteket bemutatjk egymsnak a csoportok.

 

8. Asszocicik

 

Cl: a kreativits fejlesztse (3. osztly felett minden korcsoportnak ajnljuk.)

 

Eszkzk: rgppapr, tollak, sznesek, ragaszt, oll

 

Krben helyezkedik el a csoport. Mindenki kap egy lapot, amelyre felr egy szt. (Itt nincs semmilyen megkts.) Tovbbadja a lapjt a tle balra lnek. A kapott lappal az a feladat, hogy az azon szerepl szhoz asszocilva egy jabb szt rjon a jtkos. Addig adogatjk tovbb a lapokat, amg mindenkihez vissza nem r a sajtja.

 

A jtkosok sznessel bejellik a paprjukon azt az egy szt, amelyik a legjobban tetszik nekik, majd felolvassk egymsnak az elkszlt szvegeket. A jtkosok begyjtik a msnak adott szavaikat s felrjk azokat egy lapra abban a sorrendben, ahogy egyms utn a csoporttrsaik lapjra asszociltak. Az gy sszelltott szvegnek cmet is kell adni, amelyet mindenki a nla lv lap asszocicis sorbl vlaszthat ki. Ezutn minden jtkos megkeresi azt a trst, akinek a szava a legjobban tetszett neki ill. akinek a szavt cml vlasztotta. k a meglv szvegekbl egy kzst formlnak.

 

Megjegyzs: Ebben a jtkban rejtve mg kt koopercis feladat van. Az egyik a sajt szavak begyjtse, a msik a kiscsoportok ltrehozsa a kt kivlasztott sz alapjn.

 

9. Mese

 

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka rmnek, a kzs produkci ltrehozsnak megtapasztalsa (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)

 

Eszkzk: rgppapr, rajzlap, tollak, sznesek, ragaszt, oll, kpes jsgok

 

A rszevk elre megadott meseelemekbl rnak egy mest. Ehhez hajtogatnak kt tblzatot: az egyiket rajzlapbl, a msikat rgppaprbl. Mindkt paprt gy, hogy a lap hossz oldalt is s a rvidet is hatfel osztjk. A rajzlapos tblzat mind a hat oszlopbl egy-egy sort ollval kivgnak. Tesznek egy jelet a „lent – fent” megklnbztetsre a jobb fels sarokba. Ezt a tblzatot azutn flreteszik.

 

A msik lapon a hat oszlopba a kvetkez fejlcek kerlnek: HS, HELYSZN, CSODS ELEM, SEGT/K/, AKADLY, JUTALOM. Ezek utn a jtkosok az els 3 oszlop els sorba berjk az odaval elemeket. sszehajtjk gy, hogy a tlk balra lv jtkos ki tudja tlteni a kvetkez 3 oszlop els sort, de ne lssa azt, amit eltte rtak. gy mennek krbe a lapok, amg minden oszlop minden sorba nem kerl egy meseelem.

 

Mindenkinl az a lap marad, amelyik nla telt be. Elveszik a rajzlapbl kivgott szkmt s rhelyezik a kitlttt tblzatra. Az gy kijellt elemekbl sszelltanak egy mest.

 

A mese illusztrlshoz, megjelentshez jrhat t, hogy a sznes jsgbl kivgnak olyan kpeket, amelyek a kivlasztott meseelemekhez kapcsoldnak, s beragasztjk a szkma „ablakaiba”, vagy nagyobb szkmt ksztenek s annak „ablakaiban jelennek meg a meseelemek mint bbfigurk.

 

10. Ablak-kollzs

 

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka rmnek, a kzs produkci ltrehozsnak megtapasztalsa (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)

 

Eszkzk: sznes paprok (maradkok), vzben oldd ragaszt, oll, ablak.

 

Az asztal kzepn van a paprhulladk. Mindenki kivlaszt belle ngy darabot (fggetlenl attl, hogy egy-egy darab milyen mret). Erre a ngyre jelet tesznek, hogy a ksbbiekben meg lehessen azokat ismerni.

 

A jtkosok 3-4 fs kiscsoportokat hoznak ltre. Minden kiscsoportnak van egy sajt ablakfellete, amelyre egy kzs kpet ksztenek el. A csoport tagjai eldntik, hogy a hozott elemekbl milyen kompozcit hoznak ltre, majd felragasztjk az ablakra. Minden egyes elemet fel kell hasznlniuk! Az asztalon maradt elemekbl minden csoport tetszlegesen bvtheti, varilhatja a sajt kollzst.

 

Kzs megbeszls: melyik csoport mit ksztett, „szletstrtnetek”, lmnyek.

 

Megjegyzs: Ezt a jtkot akkor j elvenni, amikor ms jtkok utn sok hulladkpapr maradt. gyis jtszhat, hogy a jtkosok maguk ksztik el az indul ngy elemet s a ksbbi kiegsztseket, vagy az elksztst s a hulladk-felhasznlst kombinljuk.

 

11. Kavicskirak

 

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka rmnek, a kzs produkci ltrehozsnak megtapasztalsa, a kooperci ltal kapott tbblet tudatostsa (1-6. osztlyosoknak ajnljuk.)

 

Eszkzk: vdr, festk, zsrkrta, ragaszt, gipsz, vz, rajzlap, oll, kavics

 

3-4 fs kiscsoportokat alaktunk. Minden csoport hajtogat a rajzlapbl egy tlcaformt. A csoportok tagjai kijellnek egyms kztt egy sorrendet. A feladat az, hogy pontosan annyi kavicsot hozzanak az asztalon lvbl, amennyivel a tlcaformt kitltik gy, hogy minden egyes darab rintse a tlca aljt s egymssal is rintkezzenek a kavicsok. Minden csoportbl a meghatrozott sorrend szerint odamennek a jtkosok a kavicskupachoz, s egy kzzel belemarkolnak. Nem lehet szemezgetni, csak markolni. A kavicsokat rszrjk a tlcjukra. Ezutn a tlcn lv kvekhez nem szabad hozznylni. Ez addig folyik, amg a csoport utols tagja is megcsinlta. Megkts az, hogy egyik jtkos sem hozhat 5 kavicsnl kevesebbet!

 

A csoportok kirtkelik a teljestmnyket. Ahol tbb a kavics, ott egyszeren meg lehet szmolni, ahol hiny van, ott meg kell tippelni, hogy hny darab hinyzik. Amely csoportnl a legkisebb az eltrs – akr negatv, akr pozitv irnyban –, az oldotta meg a legjobban a feladatot idig, mert a dolognak mg nincs vge. A tbblettel rendelkez csoportok tadhatjk a tbbletket azoknak, akiknek hinyuk van. Elbb azok, akik kevesebbel lptk tl a tlcjukat, azutn azok, akik tbbel. Az tadsnl annyi megkts van, hogy a tbbletet nem lehet megosztani, csak egy csoport kaphatja, s a mvelet akkor eredmnyes, ha a hinyos tlct az tad maradktalanul kitlti. Egyszer minden csapat mondhat passzt, vagyis tengedheti cselekvs jogt az utna kvetkeznek. A cl az, hogy minden csoportnak kaviccsal teljesen kitlttt tlcja legyen.

 

A rszvevk megbeszlik a jtk folyamatt, azt, hogy az egyes csoportok milyen szempontokat rszestettek elnyben, elemzik, hogy milyen stratgit kvettek, hogyan lehettek volna mg eredmnyesebbek. Jutalmul a csoport tagjai gipsszel kinthetik a tlcjukat s a kavicsokbl /az sszes darabot fel kell hasznlni!/ kzsen sszelltanak egy kompozcit. Tetszs szerint sznezhetik.

 

12. Bizalomjtk

 

Cl: az egymsrautaltsg megtapasztalsa

 

Eszkzk: kend, szkek, asztalok

 

A jtkosok kzsen csinlnak a terem berendezsbl egy „akadlyplyt". A jtkosok krben llnak, az egyiknek bektik a szemt, s valaki kicsit megprgeti, hogy a tbbiek addig meg tudjk vltoztatni a helyket. A bekttt szem kivlaszt valakit a krben llk kzl, aki vgigvezeti az akadlyok kztt. A vezetn mlik, hogy mennyire nehezti az tvonalat, hol idz el, mit fedeztet fel a trsval. Ha vgre rtek, cserlnek. Egyidejleg hrom pr is lehet a plyn.

 

Ha mr mindenki volt mindkt szerepben, akkor a csoport megbeszli az lmnyeket. A jtk folytathat gy, hogy j prok alakulnak, de most nem vletlenszeren.

 

Megjegyzs: Szabad terepen mg rdekesebb lehet ez a jtk.

 

13. lmok s utak

 

Cl: a kreativits fejlesztse, a kzs tevkenysg eredmnyessgnek s rmnek megtapasztalsa (Minden korcsoportnak ajnljuk.)

 

Eszkzk: csomagolpapr, filctoll, sznes papr, ragaszt, oll, festk, ecset, zsrkrta

 

Minden rszvev kap egy sznes paprt, amelybl teszleges formkat tphet ki. (Hangslyozottan csak tpni szabad!) Legalbb t ilyen formt kell tpni, a fels hatr nincs megszabva. Ezekbl az alakzatokbl egy hzat kell kirakniuk a jtkosoknak gy, hogy minden darabot felhasznljanak hozz. Ezt a hzat elhelyezik a csomagolpapron s ragasztval rgztik. Utna mindenki tetszse szerint krnyezetet varzsolhat a hza kr s a is dsztheti. Ha elkszltek, vgignzik, hogy milyen rezidencik jttek ltre, s megbeszlik, hogy mirt pont olyat szeretnnek maguknak, s a sajtjukon kvl melyikben laknnak szvesen. Vgl utakat rajzolnak, festenek, hogy a sajt hzbl el lehessen jutni abba a msikba, amelyik tetszik.

 

14. Jgtblk

 

Cl: a dikok ismerjk fel, hogy (pldul az osztlykzssgben) egyttmkdssel sok minden elrhet. (10-18 ves korban ajnljuk.)

 

A jtkvezet (a pedaggus vagy egy vllalkoz dik) meghvja a gyerekeket egy Jeges tengeri hajtra, azaz a gyerekek felllnak a helykrl s a jtktrre jnnek. Azt tapasztaljk, hogy a haj lassan sllyed, de mr a partrl elindultak az utasok megmentsre: Az utasok jgtblkon akarjk tvszelni azt az idszakot, amg a segtsg megrkezik: a jtkvezet paprdarabokat szr szt a padln, s a gyerekek ezekre llnak r. a csoport nagysgtl fggen egy, kt vagy hrom dik jtssza a meleg Golf-ramlatot, amely megolvasztja a jgtblkat (kis darabokra tpik a kezk gybe kerl paprokat). Az egyedl marad „hajtrttek” esetben knny dolga van az „ramlatnak". Az egymagukban llk alatt hamarosan nem marad papr. (Nem szabad lelni, lefekdni.) Elvesztek s elmerlnek (killnak a jtkbl). Hamarosan kiderl, hogy csak azoknak van eslye, akik egyttmkdnek s szorosan egyms mell krbe llva szoros gyrt alkotnak a lbaikkal s gy vdekeznek a Golf-ramlat ellen.

 

15. Csomk

 

Cl: az egymshoz kapcsolds megtapasztalsa (ltalnos s kzpiskolsoknak ajnljuk.)

 

A rsztvevk csoportokknt krket alkotnak olyan mdon, hogy vlluk sszerjen. Becsukjk a szemket, s elre nyjtjk a kezeiket egszen addig amg el nem rik valamelyik trsuk kezt. Azutn kinyitjk a szemket, s megpillantjk a kezek zrzavaros sszefondst. Megprbljk kioldani a csomkat gy, hogy kzben nem engedik el egyms kezt. gyes forgsok, tbjsok s tmszsok segtsgvel kinylik a kr. A feladat nagymrtk egyttmkdst, koordincit, gyessget s egyttal intelligencit kvetel.

 

16. lskr

 

Cl: az egyttessg sszetart erejnek, az egymsra utaltsgnak s a felttlen bizalomnak a megtapasztalsa (Kzpiskols s felnttcsoportoknak ajnljuk.)

 

A rsztvevk vllukat sszerintve krt alkotnak. Ennl a jtknl fontos, hogy a kr szablyos legyen, s hogy a csoporttagok sszehangoljk a mozgsukat. A jtkosok valamennyien balra fordulnak gy, hogy egyms mgtt llnak a krben, A jtkosok kztti teret cskkentik olyan mdon, hogy valamennyien kis oldalaz lpesekkel a kr kzepe fel haladnak. A lehet legkisebb s szablyos krt kell alkotni – ehhez a jtkosok szorosan egyms mgtt llnak. Jeladsra mindenki egy idben lel. Ezen a mdon ki-ki „karosszke” lesz az eltte llnak.

 

Megjegyzs: Ennl a jtknl klnsen gyelni kell arra, hogy egyeseknek kellemetlen lehet msok rintse. Aki nem akar, az ne vegyen rszt a jtkban! Ezt a jtkot clszer a tornateremben a tornasznyegeken eljtszani. ltalban jt derlnek rajta a rsztvevk.

 

17. Bizalomkr

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros