Fejleszt jtkok /2
2008.08.14. 17:58
21. Szttredezett ngyzetek
Cl: vitt kezdemnyezni a csoportmunkrl; az egyenltlen ereloszlsbl add rzelmek feldertse.
Eszkzk: ngyzeteket formz kartonpapr-darabkk 5 szemly rszre. Ha vannak megfigyelk, akkor tjkoztat az szmukra.
A rsztvevket 5 fs csoportokra osztjuk, gy, hogy minden csoporthoz egy vagy tbb megfigyel is tartozzon. Minden csoportnak az a feladata, hogy a rejtvnyt bizonyos felttelek mellett, a jtkszablyokat szigoran figyelembe vve oldja meg. Minden csoporttag egy bortkot kap, amelyben ngyzeteket formz kartonpapr-darabkk vannak. Minden csoportnak t egyforma nagysg ngyzetet kell kiraknia a bortkokban lev darabokbl, minden csoporttag eltt egyet egyet. A jtk ideje alatt tilos brminem kommunikci vagy jelbeszd. Senki sem veheti el msok darabjait, csupn sajtjait adhatja msnak illetve fogadhatja el msokt, ha azokat felknljk szmra. Ha a csoport vgez a feladattal, csendben figyelheti msok munkjt.
Akik kimaradnak a csoportokbl, azok megfigyelknt vehetnek rszt a jtkban. Lesz, aki sajt maga dnt amellett, hogy megfigyel legyen. A jtk ltalban sikeresebb, ha kt vagy tbb megfigyel jut egy csoportra. A megfigyelknek el kell elre magyarzni, mire figyeljenek, de adhatunk szmukra megfigyeli jegyzeteket is. A megfigyelk sajt csoportjukon kvl ms csoportokat is figyelemmel ksrhetnek.
Beszlgets (Ehhez ne felejtsk el bevinni a Megfigyelk jegyzeteit sem)
Minek ksznhet, hogy nmely csoportok a tbbi eltt vgeztek? Csalt-e valaki? Mennyiben segtett ez? Szmtott-e a csals egyltaln? Mirt igen, illetve mirt nem? Hogy rezted magad ltva msok tancstalansgt akkor, mikor szmodra nyilvnval volt a megolds? Hogy rezte magt C? szrevette valaki, hogy C-nek csupn egy darabkja volt? Mit tettek azok, akik kiraktk maguk eltt a ngyzetet? Stb. Lehetne-e ennek a jtknak a tanulsgait a htkznapi letre is vonatkoztatni?
A ngyzetek elksztse
Az t kartonpaprbl kszlt ngyzetet az brk szerint vgjuk darabokra. A darabokat ceruzval jelljk meg.
63
t bortkot jelljnk meg betkkel A-tl E-ig. A darabkkat a kvetkezkppen osszuk szt:
-
A bortk: a, c, h, i darabka.
-
B bortk: a, a, e darabka.
-
C bortk: csupn j darabka.
-
D bortk: a, d, f darabka.
-
E bortk: b, c, f, g darabka.
A darabkkrl trljk ki a kisbetket s ehelyett rjuk rjuk a megfelel bortk szmt. gy a jtk vgeztvel knnyebb lesz azokat a megfelel bortkba visszatenni. Clszer mg feltntetni a bortkban tallhat darabkk szmt is, elkerlve ezltal, hogy egyik msik bennmaradjon. A bortkok tartalmt hasznlat eltt mindig ellenrizzk – a tevkenysg ugyanis nagyon laposra sikeredik, ha valamely darabka hinyzik, vagy ha C-nek tbb mint egy darabkja van.
Tjkoztat a megfigyelk szmra
Minden csoporttag egy bortkot kap, amiben ngyzetet formz darabkk vannak. Megadott jelre a csoport elkezdi feladatt – t egyenl nagysg szablyos ngyszget kell kiraknia, minden csoporttag eltt egynek kell kszen lennie. Beszlgetni s msok darabkit elvenni nem szabad. Ezzel szemben sajt darabjainkat msnak adhatjuk illetve mst felknlsra elfogadhatjuk.
A jtk ideje alatt figyelni kell, hogy:
-
Mindenki rszt vesz-e a tevkenysgben?
-
Hogy viselkedett az a rsztvev, aki a jtkot mindssze egy darabkval kezdte?
-
szlelhet volt-e az a fordulpont, amikor a rsztvevk elkezdtek egyttmkdni?
-
Azok kzl, akik ngyzetket mr a jtk korai szakaszban kiraktk, volt-e, aki:
-
Azok kzl, akik ngyzetket a jtk ksei szakaszban raktk csak ki, volt-e, aki:
-
Trtnt-e mg valami, amit mg rdemes lenne megemlteni?
gyeljnk arra, hogy a munkalapon elegend hely legyen a megfigyelsek lejegyzsre.
Varici: Az elbbi vitapontok helyett a kvetkezket is hasznlhatjuk:
-
Mi trtnt? (A megfigyelk beszmolnak a ltottakrl.)
-
Hogy rezted magad, amikor megkaptad az utastsokat?
-
Milyen rzs volt:
-
csendben dolgozni?
-
a C bortkot kapni?
-
msok miatt sajt ngyzetedet sztszedni?
-
nem ltni a megoldst?
-
ltni msok tvedseit de nem szlni?
-
elsknt befejezni a feladatot?
-
utolsknt befejezni a feladatot?
-
Mit tettl volna szvesen, ha nem lettek volna korltozsok?
-
Mi volt vglis az, ami lehetv tette, hogy a feladatot befejezd?
Megjegyzs: Ezt s a kvetkez gyakorlatot hasznlhatjuk bevezetknt a problmamegoldsba.
22. sszekuszlt llatok – fiatalabb gyermekek rszre
Pontosan gy kell jtszani, mint a „Ngyzeteket”65. Brmilyen llatfigura megfelel, viszont gy kell ket sztvagdosni, hogy a darabok klcsnsen sszeilleszthetk legyenek. gy fennll a tves, st bizarr megoldsok lehetsge is. Ennl a jtknl is van egy olyan bortk, amelybe csak egy darabkt tesznk. Figyelnnk kell azonban azt a gyereket, aki ezt a bortkot kapja, mert nha teljesen ktsgbe esik. Kedvt azonban visszanyeri, miutn kialakul a sztlan egyttmkds hlzata. A beszlgets folyamn ezt a gyereket kln is megdicsrhetjk.
66
A darabok elosztsa:
-
A bortk: macska feje, jtkmack lbai
-
B bortk: egr feje
-
C bortk: nyuszi feje, egr als rsze, elefnt kzepe
-
D bortk: elefnt feje, egr kzepe, macska kzepe s als rsze
-
E bortk: mack feje s kzepe, egr kzepe, elefnt hts lbai, nyuszi als rsze.
Ismerkedshez javasolt jtkok
1. Nvkgy
Cl: Egyms nevnek megtanulsa (Harmadik osztlyos kortl ajnljuk.)
KULCSSZ: ISMERKEDS
Egy rsztvev megmondja a nevt. A kvetkez mondja az elz trsa nevt, s hozz fzi a sajtjt. A harmadik ismtli az elz kt csoporttag nevt, s vgl megmondja a sajtjt, s gy tovbb, amg mindenkire sor kerl. A legutoljra sorra kerl rsztvevnek az egsz nvsort el kell mondania, mieltt megmondan a sajt nevt.
2. Zim s zum
Cl: Egyms nevnek megtanulsa (3-8. osztlyosoknak ajnljuk.)
KULCSSZ: ISMERKEDS
A csoport krben l. Egy jtkvezet krbe jr, s a jtk rsztvevitl szomszdjuk nevt krdezi. Ha azt mondja: „zim”, a jobboldali szomszd nevt kell mondani, ha azt mondja: „zum” a baloldalit. Ha azt mondja: „zim-zum” mindenki helyet vltoztat. Aki rossz nevet mond, annak kell bellnia a krbe tovbbkrdezni.
Megjegyzs: Akkor jtszhat, ha a gyerekek mr ismerik egymst, tudjk egyms nevt. A jtk lnyege, hogy gyors egymsutnban mutasson a gyerekre a jtkvezet. Ha valaki tveszt, akkor zlogot is adhat.
3. Ha llat lennk, akkor...
Cl: bemutatkozs, azonossgtudat kialaktsa (Alstagozatosoknak ajnljuk.)
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, IDENTITSTUDAT
A rsztvevk krben lnek, s a kvetkez mdon mutatkoznak be: „A nevem Mnika. Ha llat lehetnk, rig szeretnk lenni.” A kvetkez rsztvev elszr bemutatja Mnikt, a rigt, majd kvetkezik. A jtk addig tart, amg mindannyian be nem mutatkoztak.
Varici: A rsztvevk rviden indokolhatjk a vlasztsukat.
Megjegyzs: Klnsen 1. – 2. osztlyban kedvelt a jtk, de 3. – 4. osztlyban is rmet okoz. Itt az indoklst is megprblhatjuk, rdekes s elgondolkodsra val vlaszokat is kaphatunk (pl. oroszln – mert az llatok kirlya, farkas – mert vad, cica – mert jl tud hzelegni stb.).
4. Nvhullm
Cl: Egyms nevnek a megtanulsa (Alstagozatosoknak ajnljuk.)
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS
A gyerekek krben llnak. Egy gyerek a nevt mondja klnleges hangsllyal. A nv gyorsan vgighalad, hullmzik a krben ezzel a kiejtssel. Utna egy msik gyerek folytatja.
Varici: A klnleges hangslyt egy mozdulat is ksrheti.
Megjegyzs: nagyobb ltszm csoport esetn unalmass vlhat a jtk. Idelis ltszm 10-12 f.
5. Pkhl nvjtk
Cl: Egyms nevnek megtanulsa, az sszetartozs rzsnek tlse. (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, SSZETARTOZS
Eszkzk: egy fonalgombolyag j ers fonallal (koopercis gyakorlatknt trtn alkalmazsnl stopperra)
A csoport, esetleg az osztly tagjai krben lnek. Az els gyerek megfogja egy pamutgombolyag kezd szlt, megmondja a nevt, s a gombolyagot tdobja az egyik trsnak. is megmondja a nevt s tovbb dobja a gombolyagot, s gy megy tovbb, amg ilyen mdon valamennyi tanul rszese a hlnak. A hlt aztn le kell fejteni olyan mdon, hogy fordtott sorrendben dobja vissza mindenki a gombolyagot annak a trsnak, akitl eredetileg kapta. A visszadobsnl mindig meg kell nevezni a fogadt.
Megjegyzs: A jtk jtszhat nevek mondsa nlkl is. Fontos, hogy a gombolyagot mindig a fonal fltt dobjk. A jtk gyessget s figyelmet rdemel, fegyelmezettsget felttelez. Nagy ltszm csoport esetn javasoljuk a csoport kettosztst: az egyik trsasg figyeli a jtkot, a msik jtssza, majd szerepcsere.
6. Ismerkeds nvhzssal
Clok:
-
Csoportindtsnl a helyzet strukturlsa, a feszltsg cskkentse
-
Szemlyszlelsi s emptis rzkenysg nvelse
-
Visszajelzs adsa s kapsa egymst korbban nem vagy csak felletesen ismer csoporttagoknl
(Kzpiskolsoknak s felntteknek ajnljuk.)
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, EMPTIA
Eszkzk: nvcdulk minden csoporttag nevvel, kalap, papr, reszkz
Valamennyi csoporttag nevt flrjuk egy-egy nvcdulkra, ezeket sszehajtogatjuk s berakjuk egy kalapba. A csoportvezet krbeviszi a kalapot; mindenki hz egy cdult. (Aki a sajt nevt hzta, termszetesen visszaadja, s jat hz). A rsztvevk kb. 8-10 mondattal jellemzik azt a csoporttrsukat, akinek a nevt kihztk A jellemzst felrjk egy paprra, s nem mutatjk meg senkinek. Termszetesen azt sem szabad menetkzben elrulni, hogy ki kinek a nevt hzta ki. Ha a csoporttagok egyltaln nem ismerik egymst, sztnzzk ket arra, hogy az els benyomsok, egyms megnyilvnulsainak s kls jegyeinek szlelse alapjn prbljk meg belekpzelni magukat a msik helyzetbe. Nem az a fontos, hogy minden mondat pontosan „ljn”, hanem az, hogy a jellemzs egsze tall legyen. Hvjuk fl arra is a figyelmet, hogy ne rtkel, minst, cmkz, hanem ler mondatokat alkossanak. Lehetleg kerljk a sablonokat, a semmitmond kzhelyeket (pl. hogy szereti a csaldjt, szereti a munkjt stb.).
Amikor mindenki elkszlt a lerssal, egyenknt felolvassk a jellemzst. Aki magra ismer, jelentkezik (termszetesen ugyanazt a lerst tbben is maguknak vlhetik). A tbbi csoporttag is tallgathat, hogy kirl is szl a szveg (termszetesen itt is lehetnek eltr tletek). Sorban mindenki felolvassa a jellemzst, s minden alkalommal az elzek szerint jrunk el. Ebben a krben mg nem fedjk fl, hogy valjban kikrl rdnak a lersok. ( A csoportvezet tbln vagy tacepan jegyezheti a tippeket.)
Ezt kveten mindenki flolvassa a jellemzst, s most mr azt is kzli, hogy kirl rta azt. sszevetjk a tippeket a valsggal s megbeszljk a gyakorlat tanulsgait.
7. Felfedezs
Cl: Az identitstudat erstse, a kzvetlen lakkrnyezet irnti rdeklds felkeltse, egyttes tevkenysg s lmnyszerzs
Eszkzk: rgppapr, reszkz, sznes kiemel filc, ragaszt, oll, trkp
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, IDENTITSTUDAT, KOOPERCI
A rszvevk 3-4 fs kiscsoportokat formlnak. Minden csoport bejrja a teleplst s sszellt egy olyan feladatsort, amelynek alapjn egy msik csoportnak t helysznre kell elmennie. Minden ilyen helysznrl hozniuk kell egy arra vonatkoz szbeli informcit s egy jellegzetes trgyat. A helysznek meghatrozst rejtvnyes formban adjk meg egymsnak. (Ahol a poharak nagy becsben vannak, s ha kilpsz az ajtajn leolvashatod a pontos idt a templom tornyrl stb.) A feladatban jelzett helyszneket meghatrozott id alatt kell felkeresni. A bejrt tvonalakrl a csoportok trkpvzlatot kszt.
A csoportok bemutatjk egymsnak a beszerzett trgyaikat, az informcikat s rvid kommentrt fznek hozz. A tbbieknek ki kell tallniuk, hogy hol, merre jrtak. Vgl a csoportok trkpeibl, az elhozott trgyakbl kzsen egy nagy trkpet ksztenek a bejrt tvonalrl. A „helytrtneti forrsokbl” szerzett informcikat is odahelyezik.
8. Az n hazm
Cl: a nemzeti identits- s az nazonossg-tudat erstse (2-6. osztlyosoknak ajnljuk.)
KULCSSZ: IDENTITSTUDAT
A gyerekek csomagoljanak be a tskjukba – kpzeletben, esetleg valsgosan – t olyan dolgot, amit elvinnnek magukkal egy msik orszgba azrt, hogy segtsgkkel bemutathassk: milyen is a mi haznk.
9. Ismerkeds
Cl: csoportindtsnl a helyzet strukturlsa, a feszltsg cskkentse, illetve az egymst korbban nem vagy kevss ismer csoporttagok klcsns megismerse (Kzpiskolsoknak s felntteknek ajnljuk.)
Eszkzk: tbla s krta vagy tacepa s filctoll
KULCSSZ: ISMERKEDS
tszavas bemutatkozs
Mindenki sorban bemutatja nmagt legfeljebb t szval, utna megbeszls, ennek sorn reaglhatnak a csoporttagok egyms kzlseire.
Rajz s szimblum
Mindenki kszt egy kln paprlapra egy rajzot, amin letnek ltala legfontosabbnak tartott mozzanatait brzolja. (Aki arra hivatkozik, hogy nem tud rajzolni, azt biztassuk azzal, hogy nem a rajzkszsg a fontos, hanem bemutatkozs – trtnjk ez akrmilyen leegyszerstett mdon is.) Ezutn mindenki talljon ki egy szimblumot, ami szerinte leginkbb jellemzi t. Ezt a szimblumot rajzolja fl az elbbi rajz al, ugyanarra a lapra. A rajzokat mindenki szmra lthat helyre tesszk. A csoport tagjai sorban odamennek sajt rajzukhoz s beszlnek rla; ha szksges, megmagyarzzk (a szimblumot is idertve). A tbbiek krdseket tehetnek fel bemutatkoz trsuknak. Utna az ltalnosthat tanulsgok megbeszlsre kerl sor.
Itt szlettem
A tblra felrajzoljuk Magyarorszg trkpnek vzlatt, a fbb fldrajzi egysgek bejellsvel. A csoporttagok sorban a tblhoz mennek. Bejellik sajt szlhelyket vagy koragyermekkoruk tartzkodsi helyt. (Ha valaki szlhelye a mai Magyarorszgon kvl esik, termszetesen azt jelli meg.) Ezutn kb. 2-3 percig beszlnek errl a helysgrl. Krjk meg ket, hogy ne trgyszer, hanem szemlyes lerst adjanak. Utna brki krdezhet, illetve reaglhat az elhangzottakra. Miutn mindenki sorra kerlt, megbeszljk a gyakorlatot.
Ntk
Sorban mindenki elnekel egy brmilyen mfaj neket, dalt, amit nagyon kedvel. Ha msok is ismerik, a csoport egytt nekel. Az egyes ntk utn az illet rviden indokolj, hogy mirt ppen az adott dalt vlasztotta. Utna a gyakorlat tapasztalatainak a megbeszlse kvetkezik.
Viccek
Sorban mindenki elmond egy tetszs szerinti tmj viccet, amit nagyon kedvel. Itt is szksg van a vlaszts indoklsra. A gyakorlatot a kapcsold gondolatokat, rzseket jelz beszlgets zrja.
Nvtanuls
A csoport valamelyik tagja kzli a nevt (lehetleg a keresztnevt vagy azt, ahogy szeretn, hogy a tbbiek szltsk). A mellette l megismtli a hallott nevet s hozzteszi a sajtjt. A kvetkez szemly elismtli az elz kettt, majd hozzteszi a sajt nevt. Ez gy folytatdik addig, amg mindenki sorra nem kerl. Ha a csoport nagy ltszm, ezt a gyakorlatot a kvetkez tallkozsnl vagy nhny ra mlva megismtelhetjk.
10. n-notesz
Cl: nismeret, nazonossg-tudat fejlesztse (2-6. osztlyosoknak ajnljuk.)
Eszkzk: minden gyereknek fzet, ragaszt, sztvghat sznes folyiratok vagy-s fnymsolt kpek, rajzeszkzk. oll
KULCSSZAVAK: NISMERET, IDENTITSTUDAT
Minden gyerek nyit egy fzetet, amelybe folyamatosan beragasztja, berja, berajzolja azt, ami szmra klnsen fontos. Idszakonknt megmutatja ezt a trsainak, az egsz osztlynak vagy egy kiscsoportnak beszl ezekrl.
Bevlt tmk az n-notesz ksztsnl:
|