Fejleszt jtkok /3
2008.08.14. 18:02
11. A mltam
Cl: az nazonossg tudatnak erstse (Alstagozatosoknak ajnljuk.)
KULCSSZ: IDENTITSTUDAT
A gyerekek egy fzetben rajzban vagy rsban „elmeslhetik” az letket szletsktl a mai napig – fotk, rajzok, fogalmazsok segtsgvel.
12. Idegyenes
Cl: az nazonossg-tudat erstse (2-6. osztlyosoknak ajnljuk.)
Eszkzk: minden rsztvevnek rajzlap, vonalz, ceruza
KULCSSZ: IDENTITSTUDAT
Egy szles lapra a gyerekek egy vonalat hznak, s az gy ltrejv idegyenesen brzoljk azokat az idpontokat, amikor valami fontos dolog trtnt velk. Prokban vagy hrom fs csoportokban meslnek egymssal a felidzett esemnyekrl.
13. letvonal
Cl: az nazonossg-tudat erstse (2-8. osztlyosoknak ajnljuk.)
Eszkzk: minden rsztvevnek rajzlap, vonalz, ceruza
KULCSSZ: IDENTITSTUDAT
Hznak egy vonalat az elz jtkban lert mdon, s bejellnek rajta nhny szmukra fontos esemnyt. Elszr kijellik a szmegyenesen az veket, majd nyilazzk az esemnyeket a megfelel korszakhoz. Pl. „10 ves koromban j laksba kltztnk.”
14. Jvegyenes
Cl: a jvtudat megalapozsa (Alstagozatosoknak ajnljuk.)
KULCSSZ: JVKP
A gyerekek vegyk fel a vonalat ugyangy, mint az elbb s jelljk az veket addig a korig, amg felnnek. Mi minden trtnik vajon addig velk? Prbljk meg bejellni az idegyenesen!
15. Cmerek
Cl: nismeretfejleszts, az n-azonossg erstse (3-8. osztlyosoknak ajnljuk.)
KULCSSZAVAK: NISMERET, IDENTITSTUDAT
Eszkzk res cmeres rajz valamennyi rsztvev szmra, biztosttk.
A jtkvezet rviden ismerteti, hogy mi a cmer clja, haszna. Ezutn mindenki kap egy lapot, melyen egy cmerkrvonal ltszik, melyet vzszintes s fggleges vonalak 4 mezre osztanak. A cmer al kerl a nv s mott. A mezkbe: 1. az illet szmra legfontosabb esemny, 2. az adott v legboldogabb pillanata, 3. amit klnsen jl tud, 4. amin javtania kell. Ha a rsztvevknek idejk s kedvk van, ki is sznezhetik a cmert. A rajzok fel kerlnek a falra, s az egyes cmertulajdonosok elmagyarzzk a sajt kpeiket, krdseket tesznek fel egymsnak ezekkel kapcsolatban.
16. Mozgsos nvjtk
Cl: nevek megtanulsa, egymsra figyels, egyms megismerse (Minden korosztlynl alkalmazhat.)
KULCSSZ: ISMERKEDS
A rsztvevk krben llnak, vagy lnek . A jtkvezet ismerteti a jtk menett, mely addig tart, ameddig mindenki be nem mutatkozott. Mindenki megmondja a nevt, mozdulatokkal ki fejezi egy pozitv tulajdonsgt. A kvetkez mindezt megismtli, majd maga mutatkozik be hasonl mdon. Ilyen mdon minden csoporttagra sor kerl.
Javasolt jtkszablyok:
Varicik:
17. A nevemrl
Cl: bemutakozs, nazonossg-tudat megerstse (5. osztlytl ajnljuk.)
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, IDENTITSTUDAT
A csoport krben l. Mindenki mond valamit a sajt nevrl (hogyan vlasztottk szmra a szlei, szereti vagy sem, kapott-e becenevet, stb.).
18. Kz- s talplenyomatok
Cl: nismeretfejleszts, azonossgtudat kialaktsa (1-6. osztlyosoknak ajnljuk.)
Eszkzk: kartonpapr, rajzeszkz, oll
KULCSSZAVAK: NISMERET, IDENTITSTUDAT
Varicis lehetsg:
„Hogyan nvekszem?” A gyerekek meghatrozott idszakonknt (pldul havonta) krberajzoljk tenyerket vagy/s talpukat, kivgjk s sszehasonltjk az elz llapottal.
19. Sziluettek 1.
Cl: nismeretfejleszts, pozitv megersts (Alstagozatos gyerekeknek ajnljuk.)
Eszkz: csomagolpapr, filctoll, ragaszt vagy rajzszg
KULCSSZ: NISMERET
A csoport tagjai krvonalaikat krberajzoljk, majd kivgjk, a falra erstik s klnbz – rjuk vonatkoz – kivgsokkal (rajzok, kpek) vagy msok n. megerst lltsaival dsztik.
20. rnyk sziluettek
Cl: nismeretfejleszts, pozitv megersts, egyms megismerse (Alstagozatos gyerekeknek ajnljuk.)
Eszkzk: csomagolpapr, elemlmpa, sznes ceruza vagy zsrkrta
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, NISMERET, IDENTITSTUDAT
Egy csoporttag kzel ll a falhoz, amelyen egy nagy darab papr lg. Egy msik gyerek elemlmpval megvilgtja profilbl vagy tettl talpig, egy harmadik pedig krberajzolja a falra vetett rnykt. Ezutn kivgjk, kisznezik. Miutn ezt a csoport minden tagjval elvgeztk, megprbljk kzsen azonostani egymst az rnykpek alapjn.
21. Sziluettek 2.
Cl: egyms megismerse, elfogadsa, az nazonossg-tudat erstse, a csoportkohzi nvelse
Eszkzk: csomagolpapr, filctoll, sznes jsg, ragaszt, oll, festk, ecset, zsrkrta
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, NISMERET, IDENTITSTUDAT
A csoport kivlasztja, hogy kik legyenek azok (3-5 f), akiknek elksztik az egsz alakos sziluettjt. Ha megvannak a kivlasztottak, akkor krjk egyenletesen eloszlanak a tbbiek. Az gy ltrejtt kiscsoportok kialaktanak maguknak egy kln kis sarkot, ahol a kivlasztott szemly mesl arrl, hogy milyennek rajzoljk meg t. Valami trtnetet is mond az gy elkpzelt figurrl. A tbbiek csomagolpaprokbl sszeragasztott nagymret alapon krlrajzoljk a kivlasztott szemlyt. A sziluettet pedig kzsen kifestik, sznes paprral kiragasztjk stb. a hallott trtnet alapjn.
Az elkszlt mveket megmutatjk egymsnak a csoportok, s megbeszlik a kszts kzben szerzett lmnyeket.
Megjegyzs: Tbb Freinet szellem vodban szletsnapi ajndkknt alkalmazzk ezt a jtkot.
22. Sziluett/interj
Cl: bemutatkozs, egyms megismerse, pozitv megersts (Minden korcsoportnak ajnljuk.)
Eszkzk: rsvett, szk, csomagolpapr v. fotkarton, sznes papr, rajzlap, ragaszt, filctoll, zsrkrta
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, NISMERET, IDENTITSTUDAT
A jtkosok prt vlasztanak gy, hogy ismersk ne kerljenek egy prba. A falra helyezett lap el lel az egyikk, trsa pedig krlrajzolja az rnykt az rsvett fnyben. Ezutn cserlnek: aki modell volt, az rajzol, s aki rajzolt, az most modellt l. Ki-ki „vgs formba nti” a rla kszlt sziluettet : kivgja s fotkartonra ragasztja, sznes paprral fedi le, n. negatvot kszt, megduplzza nmagt stb.
Mikor elkszltek a „cizelllssal”, akkor a prok egyms kztt kicserlik az alkotsaikat, s meginterjvoljk egymst. t percig az egyik krdez, s a szerinte jellemz jegyeket rrja a msik sziluettjre, vagy mell, vagy oda, ahol helyet tall. Majd cserlnek s t percig a msik teszi ugyanezt.
A prok megbeszlik az egymsrl rt jellemzket, majd kzsen elhelyeznek 3 kiegsztt (flbevalt, kalapot, slat, poharat stb.) a sziluettjeiken.
Minden rsztvev portrja kikerl a falra. (A csoportvezet elre figyelmeztesse a rsztvevket, hogy a felrtakat valamennyi csoporttrs elolvassa majd.) Kzsen megbeszlik: ki hogy rezte magt a tevkenysg alatt, mennyire rzi tallnak a rla ill. a msokrl kszlt portrt.
23. Parola
Cl: az nazonossg-tudat erstse, egyms megismerse, elfogadsa (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)
Eszkzk: rgppapr, tollak, sznesek, ragaszt, oll
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, IDENTITSTUDAT, ELFOGADS
A jtkosok krbe rajzoljk a kezket egy rajzlapon, majd kivgjk a formt. Tesznek r egy jelet, hogy tudjk, melyik az vk s kzpre teszik. Egy asztalkendvel letakarjk az egszet, megkeverik, s krben mindenki hz egyet. Ha valaki vletlenl a sajtjt hzta, akkor visszateszi s jra prblkozik. A kihzott paprkzre mindnyjan rnak valamit. Aki elkszlt, visszateszi azt a tert al. Ha mr az sszes kz visszakerlt, mindenki kivlasztja a sajtjt, s megprblja kitallni, hogy ki zent neki.
Sorban mindenki elmondja, hogy a kzre rt szveg alapjn milyennek gondolja az zent, s elmondja azt is, hogy milyennek ltta azt a kezet, amelybe helyezte el az zenett. Az elmondsokban nem szerepelhet sz szerint az zenet. A cl az, hogy a cmzett s a felad megtallja egymst.
Mikor sikerlt kiderteni, hogy ki kinek zent, ki kivel fogott jelkpesen kezet, akkor a rszvevk valsgosan is megjelentik a parolt. gy kell sszellni, hogy az egymsnak zenk megfogjk egyms kezt. Ha elkszlt ez a sok szerepls kzfogs, akkor az a feladat, hogy a jtkosok fzzk ki magukat belle.
24. Az n kezem, a te kezed
Cl: bemutatkozs, egyms megismerse (1-3. osztlyosoknak ajnljuk.)
Eszkzk: : A/4-es rajlap s reszkz minden rsztvev szmra
KULCSSZ: ISMERKEDS
Prokba rendezdnek. Feladatnak kapjk, hogy egyms kezeit krl kell rajzolniuk. A lapra jelezzk: ez X Y keze – rajzolta: X Y. A rajzba az rintett valamely (kizrlag pozitv) tulajdonsga is berhat ( pl. bartsgos, segtksz, melegszv stb.) A vgn a „kezek” kifggeszthetk vagy az „n notesz” lapjaiba illeszthetk.
25. Pantomim: Valami, amit szvesen csinlok
Cl: pozitv megersts, azonossgtudat fejlesztse (1-6. osztlyosoknak ajnljuk.)
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, IDENTITSTUDAT
A rsztvevk krben lnek, a jtkvezet jelentkezs alapjn vlasztja ki a gyerekeket, akik pantomimszeren bemutatjk, hogy mit szeretnek csinlni ( pl. kerkprozni, szni, tncolni, enni stb.). A tbbieknek ki kell tallniuk, mi az a „valami".
Varici: prokban vagy kiscsoportban zajlik a bemutats.
26. Kpessgfa
Cl: nismeretfejleszts, nnevelsi igny felkeltse, nazonossg-tudat erstse (3-6. osztlyosoknak ajnljuk.)
Eszkzk: csomagolpapr, rajzeszkz, reszkz, rajzpapr, ragaszt
KULCSSZAVAK: NISMERET, IDENTITSTUDAT
A gyerekek kzsen rajzolnak egy nagy ft. Minden g egy-egy gyereket jelkpez. (Az gakat a gyerekek nevkkel megjellik.) A fa levelei pedig egy-egy megszerzett tudsrl, kpessgrl tanskodnak: pl. tudok szni, ugrktelezni, grkorcsolyzni, olvasni stb.
27. Kitallsok: Kire illik?
Cl: egyms megismerse, az nazonossg-tudat erstse (3-8. osztlyosoknak ajnljuk.)
Eszkz: minden rsztvevnek papr s reszkz.
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, IDENTITSTUDAT
A gyerekek jellemz dolgokat rnak magukrl (pl. rdekldskrl, hobbyjukrl): „szemem szne kk”, „szeretem a zent” stb. Ha ksz, sszehajtjk s a jtkvezetnek adjk. A trsaknak kell kitallniuk, hogy melyik paprt ki rta.
Megjegyzs: Ezt a gyakorlatot sszeszoktatott csoport vagy osztly esetben clszer alkalmazni.
Jelentstani jtszadozs
Cl: rbreszteni a tanulkat, hogy milyen eltr mdon tljk meg magunkat s msokat, felismertetni ebben a jelensgben az eredmnyes kommunikcit gtl tnyezt.
KULCSSZAVAK: NAZONOSSG, MSSG, TOLERANCIA, TLET, KOMMUNIKCI, KAPCSOLAT
Az angol nyelvben a rendhagy igknek ltalban hrom egymstl tbb-kevsb eltr alakja van. A BBC egyik msorban Bertrand Russel a kvetkezkpp ragozott egy „rendhagy” megllaptst:
n hatrozott vagyok.
Te makacs vagy.
fafej
Egy magazin Russel pldjt kvetve djakat.ajnlott fel azoknak az olvasinak, akik a legjobb „rendhagy” igeragozsokat kldik be. Ime nhny a lapban megjelent plyamunkkbl:
n jogosan mltatlankodom.
Te bosszankodsz.
nagy hht csap semmirt.
n sziporkzom.
Te klnsen beszdes vagy.
botrnyosan viselkedik.
Russel ezzel a ragozssal az emberek viselkedst gnyolta ki, de rintette vele azt a szoksunkat is, amely annyira jellemz szbeli vlemnyformlsunkra. Ha magamrl beszlek, magamat rtkelem, sokkal kevsb nzem kritikus szemmel a viselkedsemet, mintha valaki msrl lenne sz. A harmadik szemlyben mg szigorbb vagyok, jllehet az illet ppen gy viselkedik, mint te vagy n.
Karen R. Krupar a kvetkez jtkot ajnlja:
alaktsunk t fs csoportokat. Olvasstok el figyelmesen az albb kvetkez "n” mondatokat, s egyttesen keresstek meg a megfelel „te" s „” alakokat. Minden csoportnak legyen egy rnoka, rja le ezeket. Mikor minden csoport vgzett, az rnokok olvassk fel a megoldsokat a teljes csoportnak.
Sajt csoportodon bell beszljtek meg a gyakorlat sirn tapasztaltakat a kvetkez krdsek alapjn:
a) szrevetted-e, hogy „n”, „te” s „” kifejezseket teszel? Mikor? Vajon mirt?
b) Ismersz-e olyan embereket, akiknak a beszdben gykran fordul el ez a redhagy „ragozs”? Szerinted mi ennek az oka? Emlkszel konkrt esetekre?
c) Te milyen tpus emberekkel szemben vagy milyen helyzetekben hasznlod a elgnagyobb valsznsg szerint a rendhagy igeragozst?
„n” kijelentsek:
1. n nem tncolok valami jl.
2. n optimista vagyok.
3. n szeretem a gyors kocsikat.
4. n idnknt veszek egy csomag lottszelvnyt.
5. n ltalban csatlakozom a tbbiek vlemnyhez.
6. n gy gondolom, hogy ha valamit szksges megcsinlni, akkor azt rdemes jl megcsinlni.
7. n igen fontosnak tartom a jl ltzttsget.
8. n hiszem, hogy az embereknek segtenik kell egymst.
9. n lnk kpzelettel rendelkezem.
10. n gy hiszem, hogy ers katonai vdervel kell rendelkeznnk.
11. n nha kijvk a sodrombl.
12. n elvetem a kzposztlybeli rtkeket.
13. n a knnyebb fajsly irodalmat szeretem.
14. n tisztelem a szleim nzeteit.
15. n szvesen tartok szmon mindent, ami a szomszdba trtnik.
16. n emelkedett morlis elveket kvetek.
17. n szt emelek a jogaimrt.
18. n ritka mtrgyakat gyjtk.
19. n gy gondolom, hogy fontos j benyomst kelteni.
20. n liberlis nzeteket vallok.
21. n klykkoromban jl kitomboltam magam.
22. m azt mondom, hogy minden megtakartott forint egy megkeresett forint.
23. n kihasznlom a lehetsgeimet.
24. n egy rnyalattal molettebb vagyok a kelletnl.
25. n nem igazodom a trsadalmi szoksokhoz.
26. n fogkony vagyok.
27. n szkszav ember vagyok.
28. nnekem egy kicsit hullik a hajam.
29. n rugalmas vagyok.
30. n kikrem a rszemet.
31. n nha jfl utn is kimaradok.
32. n nha kicsit ingerlt vagyok.
33. n jl megvlogatom a bartaimat.
34. n rendszeresen jrok templomba.
35. n megnzem az utcn a nket.
36. n mindig igyekszem elkerlni a verekedst.
37. n nha msnapra halasztom a dolgokat.
38. n nha a trsasg kedvrt megiszom egy korty italt.
39. n egy kicsit konzervatv vagyok.
40. n karcs vagyok.
8. Rszvtlen vlaszok
Cl: rmutatni arra, hogy az emberek vlaszaikkal olykor elruljk, hogy igazbl nem is figyelnek oda a beszlre; elidzni az rzst, amikor nem hallgatnak oda a szavainkra; eszkzket keresni, amelyek segtsgvel lekzdhet a beszlgetpartner rdektelensge.
Eszkz: az albbi szitcis jtk magnfelvtelen vagy szvegesen, eljtszhat formban
KULCSSZAVAK: KAPCSOLAT, EMPTIA, MENTLHIGIN, KOMMUNIKCI, RZELMEK, FLRERTS, KOMMUNIKCIS ZAVAR
Szitucis jtk szvege
A: Szervusz, hogy vagy?
B: Nem a legjobban – tegnap elttt egy aut. Szerencsre kevssel megsztam: kificamtottam a karomat, ssze-visszavertem magamat, az j nadrgom is elszakadt.
A: Oh, milyen balszerencse, s mghozz az j nadrgod! Kpzeld, a bartomnak ugyanilyen mrks farmere van, az egyik belvrosi butikban vette mregdrgn. A haverokat a guta ti az irigysgtl. Nem mindenkinek telik egy ilyen fantasztikus cuccra. Tudod a faterjnak mg a bre alatt is pnz van... de bocs, mit is mondtl? (Elkalandozs)
B: Ht egy kocsi jtt az ton pp amikor lelptem a jrdrl. Neki lett volna elnye, de n azt hittem, hogy mg trek eltte...
A: Remlem, megvan a rendszma. Az emberek mindent megtesznek csakhogy letagadjk a felelssget. Felrtad a szmt? (Rszletinformcik)
B: Ht persze, meglltak, s kiszlltak a kocsibl. Igazn nagyon rendesek voltak...
A: Remlem, nem mondtad azt, hogy te voltl a hibs! A biztostk nagyon komolyan veszik az ilyesmit manapsg. Aztn mg a balesetbiztostst sem fizetik ki. Tudod, hogy mindig meg akarjk szni az ilyesmit. Szrny ez manapsg! (Panaszkods)
B: Nem ez a problma! Csak olyan nagyon megijedtem. Egsz jjel nem aludtam, hiszen nagyobb baj is lehetett volna...
A: A fenbe is, elszakadt a nadrgod! Tudod, hol lehet ilyet kapni? De ha nem akarsz jat venni, tudok ajnlani egy j mstoppolt. Igaz, elg drgn dolgozik, de tkletesen. De engem jl ismer, neked mint bartomnak olcsbban megcsinlja. Egy szavamba kerl, nagyon le van ktelezve a csaldunknak...(Fontoskods)
B: Ksz szpen, majd megoldom.
A: Teljesen igazad van! Ezen a nadrgon mr gysem lehet segteni. A legegyszerbb ha kidobod. Majd mskor nem leszel ilyen meggondolatlan! (Kioktats)
B: A baj csak az, hogy alig merek lelpni a jrdrl. Elfog a remegs, szdlni kezdek.
A: Ht igen, tudom hogy ez szrny, de sokkal rosszabb is lehetett volna. Hacsak rgondolsz, mennyi baj van a vilgban – hezs, hbork, az AIDS, s mi itt egy tnkrement nadrgon rgdunk. lve maradtl, nem lettl nyomork sem, s ez a legfontosabb. (Flnyeskeds)
B: Igen, igazad van, de mgis...
A: Gyere s ebdeljnk. Majd n elfeledtetem veled az egszet. (A tma hirtelen megszaktsa)
A szitucis jtkot elszr teljes egszben lejtsszuk vagy elmondjuk a rsztvevknek, akik kzben jegyzeteket ksztenek. A tanulsgok megbeszlst kveten csak B szerept olvassuk fel, illetve adjuk ki rsban, s a csoport tagjai rsban ksrelnek meg reaglni, elrni, hogy B ne rezze magt magra hagyva a problmjval. A feladatot egynileg oldjk meg, majd kiscsoportokban megvitatjk. Vgl a teljes kr sszegzi a tanulsgokat. Ezt kveten javaslatok gyjthetk ahhoz, hogy mikppen tudja A B figyelmt felkelteni, elrni azt, hogy figyeljen r.
9. Cipbolt
Cl: a kommunikci, valamint az egyni s pros problmamegolds rzelmi gtjainak megtapasztalsa, annak tudatostsa, hogy milyen hatrozottan tudunk ragaszkodni sajt vlt vagy valdi igazunkhoz.
Eszkzk: papr s reszkz, paprpnz, esetleg vide-berendezs kamerval
KULCSSZAVAK: VERSENGS, PROBLMAMEGOLDS, KOMMUNIKCIS ZAVAR, KONFLIKTUS
A jtkvezet pedaggus elmond egy rvid trtnetet, amelynek vgn egy krdst tesz fl. Arra kri a rsztvevket, hogy jl figyeljenek s a krdsre fejben adjk meg a vlaszt.
A trtnet a kvetkez:
Egy kisvrosi cipboltba bemegy valaki nyits utn s vesz magnak egy cipt 6 ezer forintrt. Az rrt tzezres bankjeggyel fizet. A boltosnak mg nincs pnz a kasszban, ezrt a szomszdos postra megy, s flvltja a tzezrest. Odaadja a cipt s a visszajr pnzt a vevnek , aki ezutn tvozik. Flra mlva bejn a boltba a posts s kzli, hogy a nem rgen flvltott tzezres bankjegy hamis. Ezrt arra kri a boltost, hogy vegye vissza, s adjon helyette j pnzt, mert csakis tle szrmazhat a hamis pnz. A boltos odaad tzezer forintot a postsnak s megsemmisti a hamis tzezrest. Ha nem szmtjuk a cip rt, mennyi a boltos vesztesge?
|
Miutn mindenki vlaszolt a krdsre, a tblra egyms mell rjuk a – vrhatan tbbfle – eredmnyt.
Megkrnk kt nknt jelentkezt (lehetleg olyanokat, akik klnbz megoldsra jutottak), hogy ljenek ki a kzpre helyezett kt szkre, s t perc alatt kzsen jussanak el a helyes megoldshoz. (A folyamatot clszer viden rgzteni.)
Ezutn mg 4-5 tovbbi prt megkrhetnk ugyanerre.
A pros feladatmegoldsok utn kzljk a helyes vlaszt (4 ezer forint). Szksg esetn paprpnzzel lejtszathatjuk a trtnteket.
Megbeszljk a gyakorlat tanulsgait, klns tekintettel a problmamegolds szemlyi s csoportos gtjaira. A pros munkk megbeszlsnl ezen kvl a szemlykzi kommunikci sajtossgaira s akadlyaira is kitrnk (flhasznlva az esetleges videofelvteleket).
A beszlgetsen a kvetkez tmk merlhetnek fel:
-
Mi jellemezte a prbeszdeket?
-
Milyen mrtkben jutott rvnyre a gyztes/vesztes stratgia?
-
Ki mirt ragaszkodott a sajt igazhoz?
-
Milyen rzs volt rdbbenni,. hogy nem volt igazunk?
-
Sikerlt-e valamelyik prnak kzsen rjnni az eredmnyre?
10. „Linzer gyakorlat”
Cl: az nmagunkrl trtn megnyilatkozs s az egymsra val odafigyels gyakorlsa
KULCSSZAVAK: KOMMUNIKCI, NAZONOSSG, MSSG, EMPTIA, ODAFIGYELS, BIZALOM, BESZDKSZSG, RZELMEK
A csoport tagjai prokat alkotnak, majd egy kls s egy bels krt alkotnak olyan mdon, hogy a pr egyik tagja a kls, a msik tagja a bels krben ll egymssal szembefordulva. A jtkvezet klnbz tmkat nevez meg, amelyekrl a prok egy meghatrozott idtartam alatt beszlgetnek. Ennek az idtartamnak a felben az egyik fl a beszl, a msik figyeli, majd szerepet cserlnek. A tmk vltsnl a krk a jtkvezet instrukcijra elmozdulnak, s mindenki j prt kap. A tmk kezdetben mindennapi, knnyed dolgok, majd egyre komolyabb s intimebb krdsek kerlnek szba. A tmk komolyodsva n a rfordthat idtartam.
Plda az alkalmazhat tmasorra:
-
A kedvenc teled (1 perc).
-
A mlt htvgi programod. (1,5 perc)
-
Vlemnyed az iskoldrl. (2 perc)
-
Egy nagyon boldog lmnyed. (2 perc)
-
Egy kellemetlen lmnyed. (2 perc)
-
A legjobb bartod.(3 perc)
-
A legnagyobb ellensged (3 perc)
-
Hrom kvnsgod. (4 perc)
-
Amitl nagyon rettegsz. (4 perc)
Megjegyzs
A jtkvezetnek figyelnie kell arra, hogy nem rint-e a tma komoly rzkenysgeket. Ha valaki nem kvn az adott tmrl beszlni, kilphet a krbl. dnti el, hogy a kvetkez tmnl visszall-e vagy vgleg kimarad. Ha valaki ilyen mdon pr nlkl maradna, a jtkvezet ll be.
A gyakorlathoz kapcsold beszlgets tmi:
-
Mi volt knnyebb: beszlni vagy meghallgatni a msikat?
-
Melyik tma okozott nehzsget, s mirt?
-
Milyen rzs volt beszlni bens dolgainkrl?
-
Milyen rzs volt msok bens dolgairl hallani?
|