Fejleszt jtkok /5
2008.08.14. 18:05
Fogalmi gondolkods fejlesztse
A ksbbi nll tanuls felttele, hogy a gyermekek kpesek legyenek fogalmakban gondolkodni. Ffogalom al rendelni (mondjl nekem gymlcsket) s ffogalmat megnevezni (jrm, emls.)
Ezen terlet fejlesztsre is szksg van az iskolra felkszts sorn. Az els osztlyos gyermekeknek a kvetkez ffogalmakat mr ismernik kell: llat, gymlcs, szerszm, jrm, virg, esetleg btor, ennival. Pldkat kell tudnia felsorolni, s a nehezebb feladatot is tudnia kell megvlaszolni: Miben egyforma az alma, a krte, a bann, mindegyik... Az als tagozatos gyermekeknek pldul a krnyezetismert tanulshoz, megrtshez, az rt olvass fejldshez tudniuk kell fogalmakban gondolkodni, elvonatkoztatni.
1. Folytasd a sort!
A jtkvezet indt: Figyelj, elkezdem a sort, folytasd! Bann, narancs, alma. Minden gyermeknek egy j szt kell hozztenni, gyorsan haladunk, aki sokat gondolkodik, vagy mr hallott szt mond, kiesik. A vgn a jtkvezet megkrdezi mi volt a szably.
tletadknt felsorolunk nhny ffogalmat - gyjtfogalmat: llat, hzillat, vadllat, gymlcs, zldsg, szerszm, jrm, jtk, lelmiszer, btor, rovar, bolyg, hangszer, foglalkozs, sznek, virg, tantrgy, tulajdonsg, sportg, kszerek, nvny…
(Ovisok is prblkozhatnak!)
2. Kakukktojs
Az elbbi jtk azon vltozata mikor a jtkvezet azt mondja: Szavakat mondok egy nem illik a tbbi kz, melyik: alma, barack, paprika, citrom Mirt?
Elegend, ha ngy szt adunk meg. Kisebb gyerekeknl eleinte kezdhetjk hrom szval. Tapasztaltuk, hogy ebben a jtkban is nagyon szeretik tvenni a jtkvezet szerept a gyerekek.
alma, krte, spent, cseresznye
sakk, fzet, pttys labda, lego
fecske, egr, glya, verb
kutya, oroszln, cica, tehn
tej, tea, fagyi, kaka
mhecske, verb, cica, sznyog
rzsa, tlgy, tulipn, liliom
fekete, zld, Lilla, srga
iskola, templom, hz, stor
teheraut, grdeszka, kerkpr, busz
iskolatska, oll, harapfog, kalapcs
nadrg, v, pulver, ing
tanr, fi, orvos, fodrsz
gitr, heged, kotta, zongora,
kanyar, ntha, izomlz, mumpsz
ezredes, honvd, tbornok, hadnagy
Fld, napsugr, Mars, Jupiter
szomor, rossz, vidmsg, j
orr, szj, arc, szem
karkt, nyaklnc, karra, flbeval
jtszik, fellt, jtk, mesl
cpa, blna, lazac, bka,
bors, s, mz, trt paprika
matematika, nek, szmol, testnevels
Panadol, Algopirin, Plussz (pezsgtabletta), Saridon
(Egyszerbb sorokkal a nagycsoportosok is prblkozhatnak.)
3. Hol jrunk, mit csinlunk?
A fogalmi gondolkods fejlesztsnek egyszer jtka. A szkincs fejlesztsre is alkalmas. Inkbb kisebb gyermekek szmra ajnljuk, de ha sikerl nehz szt kitallnunk a nagyobb gyerekeket is " megmozgathatjuk" vele.
A jtkvezet mond egy fogalmat, vagy fnevet: gygyszertr, vasals, erdben, piac stb. s a gyerekeknek olyan szavakat kell mondaniuk, amelyek kapcsoldnak ehhez a fogalomhoz.
Gyorsan haladjunk, itt se legyen gondolkodsi id!
Kisebb gyerekek (vodsoknak is) fogalmai: iskolatska, osztly, voda, orvosnl, kert, frdszoba, tv, kirnduls, Duna - part, tzolt, fodrsz, szletsnap, Karcsony, llatkert, bevsrls, knyvtrban…
Nagyobb gyerekeknek ajnlott: atomerm, kkorszak, szaki - sark, rutazs, Egyiptomi - birodalom, Hannibl, nnepek, templom, bizonytvny, zene, szabadid, magny, trs, politika, csald, gyermekkor - felnttkor...
Az inverz, illetve a divergens gondolkods fejlesztse
Az un. magasabb szint gondolkodsi funkcik kzl ezek azok, melyek fejlettsge a matematika igazi megrtsnek, a tantrgyi, anyanyelvi, nyelvtani ismeretek biztos alkalmazsnak felttele. Ezen gondolkodsi funkcik szksgesek matematikbl pld a nyitott mondatok, ptlsok megrtshez, az nll szablyalkots kpessghez, ahhoz, hogy a gyermek kpes nemcsak a szorztbla bevssre, hanem a maradkos oszts elvgzsre is. El tudjon igazodni a halmazok, a negatv szmok s a trtek vilgban is. Ezen gondolkodsi funkciit kell mkdtetnie mikor egy tmazr teszt jelleg feladatlapot tlt ki, mikor a helyesrsi szablyokat alkalmazza, mikor a sajt hibit ellenrzi s kijavtja.
A tanulsi zavarral kzd gyermekek fejlesztsben nagyon fontos szerepe van. A korrekcis - korrepetl foglalkozsok akkor igazn hatsosak, ha az olvassi kpessg, a szmolsi kszsg fejlesztse mellett e gondolkodsi funkcikat is fejlesztjk.
1. Barkba jtkok
Gyermekkorunk kedves jtka, s tbbek kztt a tagads megrtsn keresztl gondolkodni tant.
Hagyomnyos barkba
A jtkvezet azt mondja gondoltam valamire, ami l s lehet kezdeni krdezni: llat? Igen. Erdben l? Nem. Hzillat? Igen. Ngy lba van? Nem. Kotkodcsol? Igen. Tudom, a tyk az! Kisebb gyerekeknek indtsnl adjuk meg ezt a segtsget, hogy azt mondjuk l, vagy azt mondjuk llat, vagy azt, hogy itt van a szobban s nem l. Tallgatni (rka? kutya?) nem szabad. Kezdetben jtszhatjuk gy, hogy az egsz csapat egytt prblja kitallni. Ez fontos rsze a tantsnak els - msodik osztlyos gyerekeknl, majd egy - egy gyerek a vllalkoz, s ksbb a vlaszad szerept is tadhatjuk a gyerekeknek. Velk egytt fogjuk tapasztalni, ez sem knny feladat!
Talld ki, hogy ki vagyok!
A vlaszad kihzza annak a gyereknek a nevt, akit a krdeznek ki kell tallnia. Esetleg mrhetjk az idt, figyelhetjk a feltett krdsek szmt.
2. Igaz vagy hamis?
Szksges eszkz: esetleg papr s ceruza
Figyeld meg jl amit mondok s dntsd el igaz, vagy hamis: Nyron esik a h. Nyron nem esik a h. Nem nyron esik a h.
A vonalas fzetlapra felratjuk a szmokat egyms al, majd mondjuk sorban a mondatokat s a gyerekeknek csak egy I (Igaz) illetve H (Hamis) bett kell a szmok mell rniuk. A vgn leellenrizzk.
Kicsit nehezebb vltozata, ha sorba haladunk s szban kell vlaszolni. Amikor a gyerekek tveszik a jtkvezet szerept, s a tagadsos mondatok egyre nagyobb szerephez jutnak biztosak lehetnk: rtik a lnyeget, mkdnek e gondolkodsi funkciik!
Kisebb gyerekek pldi:
Reggel stt van.
Egy elefnt nagyobb, mint egy bogr.
Nyron esik h.
A grafitceruzmbl kifogyott a tinta.
Egy zsirf kisebb, mint egy l.
Egy felntt regebb, mint egy gyerek.
A nyri sznetben hgolyzz velem!
Egy versenyaut gyorsabb, mint egy roller.
Egy szibarack savanybb, mint egy citrom.
A gyk hosszabb, mint egy kgy.
A vz, amit megiszol tisztbb, mint a sr.
Iskola utn jn az vodba.
Az este van elbb, mint a reggel.
Elreplnek a fecskk tavasszal Afrikba.
Tlen eshet az es.
Az ra hosszabb, mint a perc.
Az jszaka vilgosabb, mint a nappal.
Nappal vilgosabb van, mint jszaka.
Egy hten ht nap van.
Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lbamon.
Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint kt lbamon.
Este a hold st s nem a nap.
A bogr nem nagyobb, mint a l!
(Ezek a "tagadsok" fejlesztenek igazn, csak a kicsiknl jl el kell kszteni, egyszerbb mondatokkal. Kisebb gyerekeknl ajnlott ezt a jtkot j nhny Barkba jtk utn elkezdeni jtszani Ezeket a tagadsok clszer nem folyamatosan mondani, hanem bele - bele keverni a tbbi mondat kz)
sszel az iskola nem kezddik el.
A Karcsony nem nyron van.
A fecskk tavasszal nem replnek el Afrikba.
A fecskk nem sszel replnek el Afrikba.
Nyron nem esik az es.
A h nem nyron esik.
A nap este nem st.
Amikor dleltt van akkor nem st (nem vilgt) a nap.
Nem a nap vilgt dleltt.
Nem este van amikor st a nap.
Nem dleltt (nappal) van amikor st a nap.
Karcsonykor nem kell iskolba menni.
Amikor nem megynk iskolba, akkor lehet, hogy Karcsony van.
Amikor iskolba kell menni akkor nem Karcsony van (nincs Karcsony).
Nagyobb gyerekek mondatai 9-10 ves kortl:
Egy autt szlesebb, mint egy aut.
Az autplyn nincsen tbb sv, mint a 6-os ton.
Egy kpolna nagyobb, mint egy templom.
Egy kil nehezebb, mint egy tonna.
A dekagramm kevesebb, mint a gramm.
Az alma az nem dligymlcs.
Nem vilgt jobban a gyertynl a villany.
Amikor elreplnek a fecskk Afrikba akkor nem sz van.
Nem lehet tavasz, amikor a fecskk elreplnek Afrikba.
Nem sz az, amikor a fecskk megrkeznek Afrikbl.
A nyr az sz utn jn.
sz van a nyr utn.
Az sz utn nem a nyr jn.
sz eltt van a nyr.
sz van a nyr eltt.
Nem nyr van az sz eltt.
sz utn jn a nyr.
Nyr eltt nincsen sz.
Nem a nyr utn kvetkezik az sz.
Elbb van a nyr, mint az sz.
Elbb a nyr, aztn jn az sz.
Az sz a nyr utn jn.
Ezen utbb felsorolt mondatoknak szmtalan vltozata lehet, hnapokkal, ht napjaival, dtumokkal -oktber msodika oktber elseje eltt van, rgyfakads - virgzssal, eljegyzs - hzassggal.
3. Ellrl is - htulrl is
Negyedik osztlytl javasolt jtk, ekkortl a gyerekek mr tisztban vannak az sszetett szavak "kategrival"
A jtk lnyege, hogy gondoltam egy sszetett szra, s ezt mondom ellrl rzkszerv, htulrl trkeny (szemveg). Teht vagy egy tulajdonsgot, vagy egy gyjtfogalmat adok meg segtsgl. Ha ez nehz kezdetben engedhetem azt, hogy nhny szval krlrom - rjk krl: Ellrl nzel vele, htulrl tltsz, s ha leejted eltrik. Cl minl hamarabb tadni a jtkvetet szerept. Segtsgl sszerhatok kis paprokra sszetett szavakat, s abbl hznak a gyerekek.
(Nehezebb vltozata mikor azt mondom: Htulrl trkeny, ellrl rzkszerv! (Jobban dolgoztatom az inverz gondolkodst!)
Pldk: hgoly, hember, szlkerk, vzess, aranygyr, fldrengs, rajztbla, padlsajt, fogkefe, jghegy, teheraut, almafa, fzetbort, sndiszn, kkblna, vegpohr, hajhl, reklmtska, ktjel, szitakt, srgarig, rajzra, mosgp, hangjegy, atomerm, fldgz, tzolt, rendraut, gumibot, adsid, kerkprtra, darzsfszek, vrbrtn…
4. Fordts meg gyorsan!
Tbbfle vltozata ltezik.
Szfordts - a jtkvezet mond egy szt pld: bal, s a gyereknek htulrl kell kezdeni, teht visszafel kell mondani: lab. Eleinte elg ilyen rvid szavakkal jtszani. Harmadik-negyedik osztlytl prblkozhatunk ksbb azzal a vltozattal, mikor n mondom visszafel, s nekik kell az eredeti szt megtallni. (szr, zk, kzs, lad, som, tuf, gyem, kuly, gr...) Ezt a jtkot elss gyerekkel csak akkor kezdjk jtszani, mikor mr biztosan kpes betket sszeolvasni. Ellenkez esetben megzavarhatjuk az sszeolvass kpessgnek kialakulst!
Sztagcsere- msodik osztly v vgn, harmadik osztlyban kezdjk el jtszani. A jtkvezet mond egy szt pld. padl, s azt a gyereknek gy kell megfordtani, hogy a msodik sztagot mondjk elszr, s utna csak az elst: l-pad. Jtszhatjuk a “fordtottjt is, mikor a jtkvezet mondja a fordtottjt: l-pad, s a gyerekeknek kell kitallni az eredeti szt! Ezt a jtkot dyslexis gyerekekkel csak akkor jtsszuk, mikor mr biztonsggal tudnak sztagolni!
Mondatfordts - Htulrl kezdve szavanknt kell visszamondani a mondatot pld: va reggel felkelt - felkelt reggel va. Lehet nvelni a mondatok hosszt. Msodik osztlytl javasoljuk jtszani. Alkalmazzuk itt is azt a vltozatot, mikor a “fordtott” mondatot ismerve kell az eredetit kitallni. (Az itt felsorolt valamennyi jtk alkalmas arra, hogy fokozatosan tengedjk az irnytst a gyerekeknek!)
Az analitikus-szintetikus gondolkods fejlesztse
Az a kpessgnk, amelynek segtsgvel tudjuk a rsz -egsz viszony felismerni, rtelmezni. Az egszet kpes vagyok rszekre bontani, az egszet kpes vagyok a rszek sszessgeknt rtelmezni. Kpes vagyok a rszletek megragadsra. Akr a tanulsi folyamatok “szimbluma" is lehet ezen gondolkodsi funkcink.
Segtsgvel tudjuk az sszetett, tbblpcss szveges feladatokat megoldani, vzlatot kszteni egy szveghez, a leckbl a lnyeget ki tudjuk emelni. Az els osztlyos gyermeknek is szksge van erre a gondolkodsi funkcira, amikor sszeolvasni tanul, amikor lerja a szavakat, amikor sztagol, betkre, hangokra bont. (Nagycsoportos vods, s els s msodik osztlyos gyermekeink e gondolkodsi funkcijnak fejlesztsben eredmnyesen hasznlhatjuk a " puzzle" jtkokat is, illetve a hinyos kpek felismerse, kiegsztse is alkalmas erre. Utbbiakat sok iskolra felkszt foglalkoztat fzetben megtallhatjuk.)
Rakjuk ssze egytt! - Szedjk szt egytt!
Lnyege az, hogy n felsorolom a "rszeket", s a gyerek megnevezi az "egszet". Azt mondom: pikkely, uszony, farok - mondja hal. Azt mondom: lbak, szr, ugat, - mondja kutya. (A "rszek" lehetnek tulajdonsgok, az "egszhez" kapcsold cselekvsek, fogalmak is.)
Msik vltozata, amikor az "egszet" nevezem meg, s neki - nekik - kell a "rszeket" megnevezni.
Egyszerbb llatokkal, fogalmakkal mr a kisebb gyerekekkel is jtszhatjuk.
Segtsgl a pldk:
szrny, csr, toll - madr
csrg, kagyl, trcsa- telefon
nyl, sre, szj, tisztts - fogkefe
levl, szr, bimb - virg
srga, savany, kerek - citrom
4 kerk, kormny, sebessgvlt - aut
pedl, ls, dinam - bicikli
cipzr, zsebek, szrak - nadrg
fz, talp, sarok - cip
Kauzlis gondolkods fejlesztse
Ezen gondolkodsi funkcik segtsgvel vagyunk kpesek ok-okozati s idbeli sszefggsek felismersre. Az iskolban mr als tagozaton szksg van r a tbblpcss szveges feladatok megoldsnl, az idbeli tjkozottsg (ht napjai, hnapok sorrendje) fejlesztsnl. Szksg van r akkor is, mikor a szvegrts dolgozatban sorrendbe kell lltani a mese trtnseit, a szveg szakaszait.
1. Tid az utols sz!
Hinyos mondatokat kell a gyerekeknek befejeznik idbeli, valamint ok-okozati sszefggsek alapjn.
Gyorsan jtszhatjuk labdval, illetve padban rmutatssal, de otthon, sta kzben is jl jtszhat.
Dobom a labdt s rmutatok valakire: Elkezdem a mondatot, fejezd be! Tid az utols sz!
(Jtszhatjuk gy is, hogy a befejezetlen mondatokat lerom paprcskokra, s a gyerekek a jtk kezdete eltt hznak egyet-egyet. gy az olvasst is gyakoroljuk.)
Kisebb gyermekek mondatai:
sszel lehullanak a fkrl a…
Az utcban plt egy magas…
Szeretnk egy pohr vizet...
Tlen gyakran hull a…
A hzillatok kz tartozik…
Erdben l a…
Tlen ltalban van rajtam…
A csapbl folyik a…
Minden gyerek voda utn megy…
A nyr utn jn az…
Ma kedd van, holnap lesz…
A cirkuszban fellp a…
Az arc rszei…
A virgokat sokat kell…
A gyufval azrt nem szabad jtszani, mert…
Ha a levesem forr, hogy enni tudjam…
Aki beteg az ne menjen iskolba, mert…
Ha megvgtam az ujjamat, akkor…
A vastllomson vrjuk a…
Reggel az ablakon best a…
Este kinzek az ablakon s vilgt a…
A knykm az rsze a…
Magyarorszgon csak llatkertben lthatunk…
Nekem a keresztnevem…
Az n vezetknevem…
Szombaton iskolba…
Az anyu anyukja az n…
A nagypapm az apu…
A hgom az nlam…
A btymnak n a...
A szagokat rzem az...
Az zeket rzem a...
A szomszd nni csengetett, anya megy...
Apa kedvenc TV msora...
Esett az es ezrt most minden...
A szp ellentte a...
A hossz ellentte...
A magas ellentte...
A szles ellentte...
Az okos ellentte...
A gyva ellentte...
Nagyobb gyerekek mondatai (9 ill. 10 vtl):
Szaglszervnk neve...
Nyron mr kora hajnalban nekelnek a...
Ma kedd van tegnapeltt volt...
Ma szerda van egy ht mlva...
Ma vasrnap van 5 nap mlva...
Ma cstrtk van 3 nappal ezeltt volt... (S szmtalan varici.)
A Npszabadsg, a Magyar Hrlap, a Npszava mind...
F hrkzl eszkznk a televzi mellett...
A Paksi Hrnk megjelenik...
Mindennek van ellentte. A hbor a...
A ritk a....
A mindg a...
A biztos a...
A rend
A hazugsg az...
A vesztesg a...
Mindennek van szinonimja (Ha szksges tisztzhatjuk mit jelent.)
pld: vidm, megy, fl, szp, kevs, anya, iskola, pnz, hajnal, szomor, sok, csecsem, asszony...
A vadllatok a tzet...
Aki fsvny az a pnzt...
Aki sokszor elksik arra nem lehet azt mondani, hogy ernye a...
A hordr viszi a...
A pincrnek szoks adni...
A holdsugr az jszakt...
A nap reggel...
A kofa a gymlcst s a zldsget...
2. Hogy is volt ez?
A szvegrts, a rvid tv verblis emlkezet fejlesztst segti el kisebb gyerekeknl, s fejleszti a mondatalkots kpessgt is (amennyiben azt krjk a gyerekektl, hogy egsz mondatban vlaszoljanak).
Nagyobb gyermekek esetben az ok-okozati s idbeli sszefggsek mellett az inverz gondolkodst is eredmnyesen fejleszti.
A jtk lnyege, hogy mondok egy mondatot, s utna felteszek egy krdst pld:
Tegnap az udvaron jtszottam.
Hol jtszottam tegnap?
Mikor jtszottam az udvaron?
Mit csinltam tegnap az udvaron?
(Els osztlyos gyerekek esetben krdezznk r minden egyes ”mondatrszre” ily mdon, s vrjuk el, hogy egsz mondatban vlaszolnak. Ksbb nehezthetem gy, hogy lervidl a krdsem: Hol jtszottam, de ekkor legyen a mondat hosszabb, vagy tovbbra is vrjuk el a rvidebb mondatoknl, hogy minden sz benne maradjon a vlaszban.)
Rvidebb mondatok (A krdseket nem rjuk le, mert itt krdezznk r minden egyes szra a fenti plda nyomn):
Balzs kedvenc jtka a piros aut.
A cica lefetyeli a tejet a tlkbl.
Az n jelem a pttys labda.
vi leejtette a tnyrjt.
Kati gyalog megy az iskolba.
Dlutn Erzsikvel labdztam.
A tant nni megdicsrte Katit olvass rn.
Karcsonykor meggyjtjuk a csillagszrkat.
A hgommal megtertettnk a konyhban.
Vacsora eltt bicikliztem az udvaron.
Kakas csigt ettem reggelire.
Peti szomor, mert elromlott az autja.
A boltban anya vett nekem gymlcst.
A sznes ceruzimat kifaragtam a hegyezvel.
Vasrnap elmegynk apval az llatkertbe.
jszaka vilgt a hold.
Nehezebb vltozat -idsebb (9 ves kortl) gyermekek szmra - amikor egy mondaton bell "tbb dolog trtnik", s ezek kzl krdeznk r csak egy rszsszefggsre, rtelmeztetve vele a trtnteket:
-
A szletsnapomra sok vendget hvtam, ezrt a nagyasztalt kellett kinyitnunk, hogy mindenki knyelmesen elfrjen.
Hogyan lett mindenkinek helye a szletsnapomon?
-
Mici cicnk 9-et klykezett, ebbl mr 4-et elajndkoztunk.
Hny kiscict tartottunk meg?
-
Tomi nagyon mohn ette a vacsort s flrenyelte a falatot.
Mire kellett volna vigyznia Tominak evs kzben?
-
A rendr meglltotta az autnkat, bartsgosan ksznt, ellenrizte a jogostvnyt majd j utat kvnt.
Mit csinlt a rendr mieltt j utat kvnt?
-
Az oroszlnok s a tigrisek ms -ms helyen lnek: Az oroszln pldul az Afrikai szavannk kirlya, a tigris tbbek kztt az zsiai dzsungelekben
Afrikban tallkozunk tigrisekkel?
Hol nem tallkozunk oroszlnokkal?
-
Pakson, egy hten hromszor - szerdn, pnteken s vasrnap - van mozielads.
Mely napokon nem vettenek filmet a paksi moziban?
-
A knyvtr htftl -cstrtkig este 7-ig tart nyitva, pnteken mr 2 rakor bezr
Nyitva van a knyvtr kedden dlutn 4 rakor?
Zrva van a knyvtr pnteken dlben?
-
Dleltt negyed tzkor rkezett meg a vonatom a plyaudvarra, a csatlakozsra 20 percet kellett vrnom.
Mikor indult a csatlakozs?
-
Este 9 rakor lefekdtem aludni, s reggel 7 -kor bredtem fel.
Hny rt aludtam?
3. Tegyk gyorsan sorba!
Szksges eszkzk: paprlapokra lert mondatok (2-3 mondat egyms alatt). Papr nlkl szban is jtszhat, de gy vgig a jtkvezet olvassa a mondatokat. gy hosszabb s kicsit nehezebb is.
A jtk lnyege: A nhny mondat egymssal sszefgg trtnetet alkot, s ssze vannak keverve. A gyerekeknek kell az esemnyeket sorba lltani, s a helyes vltozatot felolvasni (vagy szban elmondani). Ez utbbi a rvid tv verblis emlkezetet is eredmnyesen fejleszti. A jtkot 8 ves kortl ajnljuk.
Pldk:
Anyk rlnek a megszplt szobnak.
Nagypapa beleveri a szget a falba.
A kertsz a frissen elltetett virgokat megntzi.
A kertsz ellteti a virgokat
Megrett a cseresznye.
Zsolti leszedi a cseresznyt.
Anya fizet
Anya a piacon zldsget vlogat.
A kisfi hembert pt.
Sprt ad a kezbe.
Zoli megvgta az ujjt a kssel.
Zoli segtett a konyhban almt hmozni.
Hirtelen elsttedett az g.
Brig ztam.
Visszateszem a fogkefmet a pohrba.
Fogkrmet nyomok a fogkefre.
Lefekvs eltt megfrdm.
Felveszem a pizsammat.
Bedobtam a postaldba.
Leragasztom a bortkot.
Bele tettem a levelet a bortkba.
Megvltottuk a jegyeket.
Sorba kellett llni a jegypnztrnl.
Stt lett s elkezddtt a film.
Felhztam a cipmet.
Kezembe fogtam az esernyt, mert aznap szakadt az es.
Felvettem a slamat s a sapkt.
Mindent megvsroltunk amit anya felrt.
Fizettnk a pnztrnl.
Mindent a kosrba pakoltunk.
Kifaragom az sszes ceruzm.
Elveszem a tolltartm (a tskmbl).
Elrakom a tolltartm (a tskmba).
Kinyitom a tolltartm.
Leszllok a buszrl.
Felllok a helyemrl.
|