Fejleszt jtkok /6
2008.08.14. 18:06
Helyesrsi kszsget fejleszt jtkok
A helyesrsi kszsg fejlesztse nagyon fontos rsze az iskolai olvass s rstantsnak. S minden szl tudja, hogy a nyelvtan dolgozat egyik fontos rsze - rdemjegy szempontjbl is -a tollbamonds. A magyar nyelvet birtokolni, igazi olvas-r emberr vlni nem lehet anyanyelvnk teljes ismerete nlkl. Mindennapi kultrnk rsze az rsbelisg, akr mrnkk lesznk, akr tantk, akr valamely szakma mesterv vlunk.
Olyan jtkokat gyjtttnk ssze, amelyek papr s ceruza nlkl fejlesztik a helyesrsi kszsget, segtenek a sztagols "tudomnynak begyakorlsban, segtenek eligazodni a szfajok vilgban.
1. Sgd meg nekem titkos nyelven!
Els osztlyos gyermekekkel mr lehet jtszani, mikor megtanultak kt-hrom bett sszeolvasni, s az iskolban mr kpesek kiemelni a szavakbl a magnhangzkat. A jtk a hallsi megklnbztet kpessgre ptve, fejleszti a magnhangzk idtartamnak felismerst, amely a helyesrsi kszsg nagyon fontos rsze. Ezzel a jtkkal tulajdonkppen elkezdjk "fllel rni" tantani gyermeknket. Nagyon fontos kritrium, hogy a jtkvezet felntt-szl, vagy pedaggus szpen, n. helyesejtssel beszljen, rzkeltetve a szavakban a magnhangzk idtartamt!
A jtk menete a kvetkez: A felntt helyes ejtssel kimondja a szt: virg, rviden ejtve az i hangot, ehhez kpest kiss elnyjtva az hangot. A gyermek feladata "titkos nyelven" visszamondani, azaz kiemelni az adott sz magnhangzi: i-. s ezzel tulajdonkppen elkezdtk gyermeknket helyesen rni tantani, hiszen nem mindegy, hogy valami cskos, vagy valaki csiks.
Klnbz fokozatai lehetnek a jtknak, ezeket egyrszt az els-msodik osztlyos gyermekeknl, illetve a helyesrsi nehzsgekkel kszkd tanulknl rdemes betartani:
-
elkszt szakasz- Csak magnhangzkat mondok helyesejtssel, s a gyermekeknek ezt kell visszamondani. Lehet ksbb egyms utn 2-3 hang is.(pld: , , i-, --...) Termszetesen az a s e hangot rviden, az , hangot hosszan kell ejtennk. A "zene" nyelvre lefordtva a rvid hang a ti, a hossz hang a t.
-
bevezet szakasz- nll tartalommal nem br sztagokat (p, ti, t, r...) mondunk, majd egysztagos szavakat. Elszr az egszet mondja vissza, majd utna csak a magnhangzt
-
kzbls szakasz (a kszsg kialaktsa) - Amennyiben lehetsges ne hagyjuk ki! Nagyon fontos rsze a fejlesztsnek, s a gyerekek lvezik. Segt a magnhangzk idtartamnak "bevssben". Tapssal ksrjk a szavakat. pld. virg: els sztag rvid ti, msodik sztag t, melyet gy is nyomatkosthatunk, hogy a hossz magnhangz esetn kt keznket egy rvid idre sszeszortjuk. Maga a taps gy trtnjen, hogy a rvid magnhangzs sztagnl keznket szortsuk klbe, s ezt az klt ”ssk bele" a tenyernkbe. A hossz magnhangzs sztagnl a mr emltett mdon nem klben indtunk, s a kt tenyernket sszefogjuk, s egy pillanatra meg is llunk. (Ezt azrt javasoljuk, mert a sztagoltats gyakorlsnl is tapsot fogunk hasznlni, s tapsaink trjenek el egymstl. Ez abban segt, hogy a gyerekek jobban r tudjanak koncentrlni az adott feladatra.) Termszetesen elszr egy-egy hangot majd sztagot ksrjnk tapssal. Begyakorlsnl az egsz szt mondja vissza tapssal kisrve, majd csak a magnhangzkat tapssal kisrve.
-
szakasz- Itt trtnik a kszsg automatizlsa. Szavakat mondunk, de mi mr nem tapsolunk, csak a helyesejtssel segtjk a gyermeket! k mg ksrjk tapssal, de ksbb prblkozhatunk taps nlkl is.
Szeretettel ajnljuk tli csaldi estkre is!
(A helyesrsi nehzsggel kzd gyermekek terpis cl foglalkoztatsa sorn mi kezdetben nem tapsoltunk a gyerekekkel, hanem a rvid magnhangzt egyujjas “ti” koppintssal jelltk az asztalon, a hossz magnhangzt pedig egy “t” tenyrnyomssal az asztalon. Erre a kezdeti idszakban a nagyobb megsegts s az eredmnyesebb bevsds miatt volt szksg. A tollbamonds diktlsa sorn is hasznltuk ezeket a jellseket!)
1. Sztagoljunk egytt!
Jtk a sztagols fejlesztsre. Ktfle vltozata van. Az egyszerbb az mikor, mondom a szt, s a gyereknek le kell tapsolni, el kell sztagolni (asztal. asz-tal, arany: a-rany...).
Nehezebb vltozata, amikor azt krem a gyerekektl, hogy hallott sznak csak az els sztagjt mondjk meg, s ennl is tovbb lphetnk, krhetjk, hogy csak a 2. illetve utols sztagjt mondja meg! Kezdetben csak kt sztagos, majd hosszabb szavakkal is jtszhatjuk.
2. Bontsuk egytt szavakra!
A kvetkez jtkot minden els osztlyos gyermeknek ajnljuk. Tapasztalatbl tudom, hogy amikor gyerekeink elkezdenek mondatokat olvasni, s mondatokat rni, eleinte nehezen rzik a szhatrokat. A gyakorls hosszadalmass vlhat diktlssal, s kicsit kedvt is szegheti az igyekv elssnek. Ezrt itt a jtk, ceruza nlkl!
A sztagoltats kpessgnek fejlesztsnl tapsoltunk, s problmk elkerlse vgett itt az asztalon koppintsunk, illetve dobbantsunk a lbunkkal. Nagyon egyszer: a jtkvezet mond egy rvid mondatot (termszetesen tagoltan): A kutya ugat. A gyerekeknek gy kell visszamondani a mondatot, hogy dobbantssal, koppintssal ksrik a szavakat, s a vgn megmondjk hny szbl llt a mondat.
3. Szbl sz
Szkpzs. Lnyege, hogy a jtkvezet ltal megadott szavakbl prbljunk tovbbi hosszabb szavakat kpezni. Az adott szt az j szavunk brhol - elejn, vgn, kzepn - rejtheti. Pld.: gomb- gomblyuk, gomba, gombol, gombfoci, gombc, mer- merszsg, elmereng, telemert...
Vlaszthat szavak: tr, fld, kp, hz, hat, t, tl, fa, h, k.
4. Szban sz
Inverz feladata az elznek. Ez a nehezebb jtk. Lnyege, hogy hosszabb szavakban tovbbi elbjt szavakat fedezznk fel. A padlsfeljrban pld. ott van a pad, padls, feljr, jr, jr, r, r... szavak, de nzznk egy-egyszerbbet a hzassgban ott bujkl a hz, hzas, g sz...
Harmadik osztlytl javasoljuk jtszani. Kisebb gyerekekkel kezdetben jtszhatjuk gy, hogy paprcskokra lerjuk a szavakat, kihznak egyet, s olvashatjk, nzhetik a szavakat. Prblkozhatunk azzal is, hogy a gyerekekkel megneveztetjk a megtallt szavak szfajt. Vlaszthat szavak: erdkerl, jegygyr, vadszat, napfogyatkozs, felhkarcol, szigetelszalag, melegtals.
Szmolsi kszsget fejleszt jtkok
A matematika tanulsa sorn rengeteg gyakorl feladatot vgeztetnk el a gyerekeinkkel otthon (sszeads, kivons, szmszomszdok, szmsorfolytats, szorztbla...), s ezek nagy rszt rsban, ami idnknt szmukra -valljuk be szintn - frasztv vlhat. me nhny lazt, s egyben fejleszt, jtkos gyakorlat!
1. Szmlls oda-vissza
Pld. a 100-as szmkrrel val ismerkeds rszeknt segt a szmok egyms utnisgnak, egymshoz val viszonynak felismersben. Az “oda-vissza” irnyban trtn szmols hozzjrul a szmszomszdok megismershez, az sszeads-kivons sorn a tzes tlps megrtshez.
Jtszhat vltozatok:
A jtkvezet elindtja sort 34, 35, 36, 37.. folytasd!, illetve 87, 86, 85...
Haladhatunk sorban, ssze-vissza, s egy kicsit nehezebb vltozata, mikor gy haladunk sorban, hogy nhny gyerek “nem szlal meg”, csak rmutatunk, s a kvetkeznek gy kell folytatni, mintha az szmaik is elhangzottak volna!
Termszetesen jtszhatjuk nagyobb szmkrben is.
(Nehezthetjk gy a jtkot, hogy a jtkvezet azt mondja: Sorold fel a 24 s a 36 kztti szmokat! Sorold fel a 45 s a 28 kztti szmokat! Sorold fel a 25-nl nagyobb s a 43-nl kisebb szmokat! Sorold fel a 97-nl kisebb s a 78 nagyobb szmokat! Sorold fel a 36 s az 54 kztti nem pros szmokat...)
2. Szmsor folytatsa
Hasonl mdon jtsszuk, mint az elz jtkot, csak itt nem egyesvel szmllunk, hanem fel kell ismerni s folytatni az adott szably szerint, brmilyen szmkrn bell (nvekv-cskken, valamint kttnyezs/ meg hrom, bl t/ szmsorok).
Alkalmas a szorztblk elksztsre oly mdon, hogy az adott szorztbla szmait adjuk fel a gyerekeknek folytatand szmsorknt, illetve a jtkvezet elkezd egy szorztblt, s azt kell tovbb folytatni, aki rosszat mond, kiesik.
3. Keresd meg a szomszdaimat!
Ennek a jtknak a segtsgvel a szmszomszdokat gyakoroltathatjuk, szintn brmely szmkrn bell. Megneveztethetjk az ltalunk mondott szm mindkt szomszdjt, de krhetjk csak a kisebb, vagy nagyobb szmszomszdot. Alkalmas egyes-tzes-szzas-ezres szmszomszdok, illetve a kerekts gyakorlsra is.
4. Gondoltam egy szmot
Fejszmols fejlesztse, alapmveletek gyakoroltatsa tbbflekppen:
-
Gondoltam egy szmot ez a 26+37, ez a 40-16, ez a 6x8.. Melyik szmra gondoltam?
-
Alkalmas matematikai alapfogalmak - sszege, klnbsge, szorzata, hnyadosa - gyakoroltatsra is (45+27 sszege, 74 s 39, 9 s a 7 szorzata, a 28 s a 7 hnyadosa, illetve a 24 hatodrsze).
-
Legnehezebb vltozata egyben az inverz gondolkods fejlesztse is. Pld: Gondoltam egy szmot, nla a 25 nggyel kevesebb, nla a 40 hrommal tbb.
(Elfordulhat, hogy gyermekeink a mveletek vgzse sorn, fleg kezdetben -legyen az sszeads-kivons, szmsorfolytats, szorzs-hasznljk az ujjaikat. Engedjk nekik otthon s az iskolban is! Ksbb maguktl vlnak majd meg tlk.)
Tri tjkozds fejlesztse
Az els osztlyos gyermekeknek tisztban kell lennik a jobb s a bal, valamint az alatt –fltt – kztt -mgtt- mellett-eltt viszonyfogalmakkal. Tisztban kell lennik nemcsak a sajt testkn, hanem trben elhelyezve a trgyakat, s skban a feladatlapokon is.
A tri tjkozds fejlesztsnek programjt 3 f szakaszra osztannk, melyeknek egyms utn kell kvetkeznik:
-
Tri tjkozds fejlesztse sajt testen, sajt testbl kiindulva. A gyerekeknek elszr sajt testhatraikkal, sajt testrszeikkel kell tisztban lennik ahhoz, hogy pld. megrtsk a jobb-bal irnyokat, s azt papron (skban) is felismerjk alkalmazzk.
Ezt leginkbb mozgsos jtkokkal fejleszthetjk. Gyermekeknek legyenek kpesek testrszeik (fej, nyak, vll, trzs, ht, has, mell, derk, lbak-karok, majd ksbb: csukl, knyk, tenyr, kzfej, trd, comb, boka, sarok, talp) utastsra trtnt megmutatsra, majd megnevezsre elszr sajt testkn, majd ms testn is.
Ezutn kvetkezik a sajt testbl kiindulva a tri irnyok fejlesztse kezdetben csak az alatt –fltt -mgtt-kztt s a mellett irnyokat gyakoroljuk: Nzz felfel, fordulj gyorsan a htad mg, nzz a lbad el!.. Hasznlhatunk labdt is: Emeld a labdt a fejed fl, add t a labdt egyik kezedbl a msikba, tedd a labdt a kt sszezrt sarkad mg-bokd el, tedd a labdt az egyik majd a msik vlladra, llj terpeszbe, tedd a labdt a kt lbad kz, trden menj gy vgig, hogy a labdt e fejed fltt tartod, mindkt kezeddel fogod!...
Ebben a szakaszban a leghosszabb idt a jobb-bal kezk, lbuk ismeretnek kialaktsra kell fordtani (eddigi tapasztalataink alapjn mondjuk ezt).
Ebben segthetjk gy a gyerekeket, hogy amg mg nem ismerik fel biztosan melyik a jobb -bal kezk, addig pld. a jobb kezket megjellhetjk, mondjuk egy kis szalaggal tktjk, vagy a bal kezk fejre egy kis szvecskt rajzolunk.
-
Tri tjkozds fejlesztse a trben kis trgyakkal
Ebben a szakaszban a sajt testbl indulunk ki, majd elvonatkoztatunk, s kis trgyakat viszonytunk egymshoz. Kezdetben hasznljuk itt is mg a kis szalagot vagy a szvecskt.
Elszr sajt testkn kell a jobb- bal stb. irnyokat felismerni. Olyan feladatokat adhatunk, hogy emeld fel a bal kezed, mutasd meg a jobb lbad, fogd meg a bal kezeddel a jobb bokdat, vedd a labdt a jobb kezedbe, tedd a labdt magad mell a fldre a bal kezed felli oldalra!.. Nagyon sokat segt a szalag (szvecske) hasznlata abban is, hogy felismerjk trsaik jobb-bal kezt, akkor is, ha egyms mellett llnak, akkor is, ha szembe vannak egymssal. (Az a kisgyermek, aki, ha az desanyja lel vele szembe, s megkri arra, hogy mutassa meg elbb melyik a sajt jobb keze, majd melyik a vele szemben l desanya jobb keze, s hatrozottan rmutat, az a kisgyermek mr kialakult testsmval, biztos tri tjkozdssal rendelkezik. Termszetesen egy hossz folyamat eredmnye, s nem gyzzk hangslyozni, az iskolskor kezdetre kell kialakulnia. Teht ezek a jtkok nyugodtan lehetnek a nyri szrakozs rszei!
Kvetkez lps mikor mr pld. egy kisaut, vagy egy baba, kinder figura lesz a kiindulpont, s ehhez viszonytva kell kis korongokat, golycskkat pakolni: Tedd az aut el a golyt, tedd az autra a golyt, tedd az aut fl a levegbe a golyt, tedd az autt kt goly kz, tedd az aut mell a bal oldalra (a bal kezed felli oldalra, melyik is a bal kezed?) a golyt!.. Ksbb mr ezekre a segtsgekre (fl a levegbe, melyik is a bal kezed) mr nem lesz szksg. Mindig krdezznk vissza a jtkos fejleszts sorn a gyerekektl: Hov tetted a golyt? Hol van goly? Vedd el onnan a golyt! Honnan vetted el a golyt?.. Ez a foglalkozsnak egy nagyon fontos rsze, mellyel gyakoroltatunk, ellenrznk, s a grammatizmust (nyelvtanilag helyes kifejezsek) is fejlesztjk.
-
Tri irnyok felismerse a skban
Ez a fejleszts utols, legelvontabb szakasza. Ahhoz, hogy a b -d, p-b betket, a 6-9 szmot meg tudjk a gyerekek egymstl klnbztetni, hogy rs kzben kpesek legyenek a vonalkzben tjkozdni, tisztban kell lennik a papron is a tri irnyokkal. Rajzos szinten trtnik a fejleszts: Rajzolj a lap kzepre egy hzat, a hz fl-pontosan a hz teteje fl-egy napot, a hz mell jobb oldalra, (jobb kezed felli oldalra) egy szl virgot, a hz al fvet, a napocska mell bal oldalra egy felht!.. S, termszetesen szmtalan vltozata lehetsges. Egszen odig el tudunk jutni a gyerekekkel, hogy kpesek lesznek egy rlapon felismerni azt, hogy hol van a kzepe, a bal als-jobb fels sarka!
A balrl-jobbra val haladsi irny kialaktsa
Amikor olvasunk, amikor runk akkor balrl haladunk jobbra. Olvassi, rsi problmk irnytvesztsbl is addhatnak. Ilyenkor elfordulhat, hogy gyermeknk azt olvassa a kp helyett, hogy pk, t helyett t...
Ezrt nagyon fontos, hogy nagycsoportban figyelmet fordtsunk a balrl-jobbra val haladsi irny kialaktsra, megtantsuk gyermeknknek, hol kezddik-vgzdik a sor, mi a sor eleje – kzepe - vge.
Milyen mdon fejleszthetjk-gyakoroltathatjuk ezt eredmnyesen?
1. “Sorolvasssal”:
Az asztalon klnbz trgyakat helyeznk el egy sorba, s megkrjk, hogy az elejtl a vgig-ezt kzmozdulattal is segtjk, rmutatunk az elsre, s vgighzzuk keznket az egsz soron, az utolsnl is megllunk egy pillanatra- mondja el miket raktunk le sorba egyms utn. Kezdetben krhetjk, hogy ahogy halad mindegyikre mutasson r. gy rgztjk nla a haladsi irnyt.
2. Sorkirakssal:
Tbb kis trgyat odaksztnk az asztalra, s arra krjk, rakja ket gy sorba, ahogyan mondjuk: Els legyen, a sor elejn lljon a kk goly, utna a bka... a vgn a kacsa. (Ne emlkezetbl kelljen neki, hanem folyamatosan rakhassa, mg mondjuk.) “Olvasd el”, hogyan raktad ket egyms utn! Melyikkel kezdted? Melyik kvetkezik utna? Melyik az utols, a sor vgn ll? Nzd csak meg az egeret! Mutass r! Mi jn az egr utn? Nzd mgmindig az egeret! Mi van az egr eltt? A bka mi utn kvetkezik? Keressd meg a nyuszit! Melyik kt jtk kztt van a nyuszi? (Kinder figurk, kis jtkok nagyon jl hasznlhatak.)
3. Szmllssal:
Korongokat rakunk sorba, s megkrjk, hogy szmolja meg. Nem mutatjuk, csak megkrjk, hogy kezdje az elejn. Itt mr alkalmaznia kell a balrl-jobbra val haladsi irnyt. Ezt a fajta feladatot felhasznlhatjuk a sorszmnevek gyakorlsra is: Mutasd meg melyik az els? Az utols az hnyadik a sorban? Eleinte kzsen szmoljunk, gy tantsuk meg neki a sorszmneveket: Gyere, keressk meg egytt melyik az tdik! (Eleinte csak 6-8 korong legyen sszesen a sorban.)
4. ”Fessnk egytt a kertst!”:
Nagyon jl hasznlhatak az rszer boltokban kaphat sznes plcikk. Elkezdek egy mintt: piros-kk, piros-kk, piros-kk, s megkrem folytassa tovbb, most mr neki kell e minta szerint tovbb festenie a kertst! Nehezthetjk gy is, hogy hrom szn vltakozik, illetve kt egyforma. egy msik. Miutn kirakta olvassa el a sort, majd krdezzk meg tle melyik az els, az utols, mi jn a piros utn, mi van a zld eltt, mi van a kk s a srga kztt...
5. Rajzoljunk sort!
Elrajzolok egy sormintt (kocka, hromszg, vagy virg-gomba-nap, s ezeket kell neki folytatnia tovbb. Itt gyakoroltathatjuk a folyamatos haladsi irnyt oly mdon is, hogy mikor a sor vgre r, akkor a kvetkez sort is a bal szln kell neki kezdenie, s gy kell majd szveget is olvasni!
(Tovbbi foglalkoztatsra, gyakorlsra - tri tjkozds, balrl-jobbra val haladsi irny, sor s oszlop fogalma- ajnljuk: Csabay Katalin: Lexi s Lexi iskolba megy c. foglalkoztat knyveit.)
Hallsi megklnbztet kpessg fejlesztse
A hallsi figyelem s megklnbzet kpessg (auditv diszkriminci) megfelel fejlettsge fontos felttele az olvassnak s a helyesrsnak. A gyermekek az olvass sorn nemcsak azokat a betket tveszthetik, cserlhetik ssze, amelyek nyomtatott kpe nagyon hasonlt (e-, a-, b-d, m-n, sz-zs), hanem melyeknek a hangalakja hasonlan hangzik (k-g, f-v, b-p, s-zs). Nem mindegy, hogy azt kell lerni a tollbamondsba, hogy toboz s nem doboz, vagy sebes s nem zsebes, s ezeket a betket nemcsak rsban, hanem olvassban is sszecserlhetik, mert hangalakjuk alapjn nem tud klnbsget tenni kztk. Neki hasonlan hangzanak, nem, azrt mert baj van a hallsval, hanem mert az n. hallsi megklnbztet kpessge nem megfelelen fejlett. (Ha ilyen gyan felmerl a biztonsg kedvrt nem rt elszr egy orvosi vizsglat, majd egy logopdiai differencilt diagnosztikai vizsglat a nevelsi tancsadban)
Nhny gyakorlat-rszben a szlk megnyugtatsra, s termszetesen fejleszt cllal:
1. Mondd utnam "halandzsul"!
Valjban rtelmetlen, sztagokat, betsorokat kell a gyerekeknek utnam elismtelni, kezdetben 2-3, majd egyre hosszabbakat. A kt bets sztagok esetben, nhny bemelegt gyakorlat utn krhetjk azt gyermeknktl, hogy prblja pontosan ugyangy mondani, ahogy tlnk halotta. Kicsit "tlzsokba” eshetnk, a rvid magnhangzs sztagokat (2 s 3 bet esetben) gyorsan, igen rviden ejtve benne a magnhangzt mondjuk, a hossz magnhangzt tartalmaz sztagot, pedig elnyjtva, hosszan.
Pldk:
- av, t, m, z, f, k, cs, f, je, k, fe, z, k, fu, z, ra, it, r, c, zs, zs, ep, l,
- vt, rit, par, cm, eci, ka, csi, csu, par, rik, rc, vc, kem, ri, szc, csom, mcs, luzs, ruf
- kete, geri, kotas, perut, szeki, balkas, fros, szenyr, piccen, spiccer, kadsem, mrgus, feke, botta, zsdi, lkk, terny, adbul, abdul, badls, torany.
2. Hegyezd a fled!
Hangsor-prokat mondok, s gyermeknknek azt kell eldntenie, hogy amit hall az teljesen egyforma-e, ugyanazt hallja-e ktszer. Ha egyforma, tapsoljon egyet.
Segthetnk gy megrtetni vele a feladatot, hogy elszr rtelmes szavakat mondunk: rka-rka, rka-lka illetve kenyr-kenyr, zseb-seb. Mikor itt mr rti a feladatot, indulhatunk az rtelmetlen hangsorok irnyba. (Ne kezdjk el ezt a jtkot nyrnl elbb!)
Pldk:
padi-padi, kop-top, rafi-ravi, tami-tari, rjk-rk, gg-gk, pri-pli, msi-masi, tam-tan, cukko-cukko, zsuk-suk, zsmu-zsmu, kege-keve, vetrit-vetrit, verny-vreny, totem-toten, rokka-roka, dukk, duk, hall-all, szami, sami.
Ez a jtk alkalmas a magnhangzk idtartamnak felismertetsre is a kvetkez prok ssszehasonltsval: lovas-lvas, nosza-nsza, csiks-csiks, por-pr, veg-veg, tz-tz, ft-fut, fut-fut, hol-hl, tol-tol, log-lg, pros-piros...
(Jtszhatjuk ezt a vltozatot gy is, hogy arra krjk, amikor a helyeset, a jt hallja, akkor tapsoljon egyet.)
3. Talljunk ki egytt szavakat!
A szl elkezd egy rtelmes szt pld. telef.., s a gyereknek kell befejezni. Eleinte gy adjuk meg a szavakat, hogy csak az utols, vagy az utols kt bet hinyozzon, de aztn ahogy belejnnek, gy neheztsk (Az is nehz, amikor a szavak rvidek, s az utols kt bet hinyzik!).
- replg, rggu, cseresz fenyf, szivrv, helikop, karcs, bgcsi, llatke, elef, messk, testv, nad, templ, med, fark, szem.
Gondolkodsi funkcikat fejleszt jtkok
Tbb, korbban ismertetett jtkunknl jeleztk, hogy nagycsoportos vodsokkal is jtszhatak, most mg egyszer kiemelnnk nhny igen fontos terletet, melynek megfelel szint fejlettsge szksges az eredmnyes tanulshoz.
Analgis gondolkods fejlesztse - analgis sorokon (befejezetlen mondatokon keresztl).
Szerilis (soralkot) gondolkods fejlesztse, melyen keresztl a szablyalkots, szablyfolytats kpessgt fejleszthetjk, s erre a matematikban nagy szksg van
- Sznes plcikkbl elkezdett sormintk "kertsek " folytatsa max. 3-as elem: kk-srga
srga – srga - kk
piros - kk- srga,
- Sorfolytats szban: alma-krte alma-krte, macska-egr-elefnt macska-egr-elefnt, kk-srga-zld kk-srga-zld..
Fogalmi gondolkods fejlesztse
A nagycsoportos vodsuknak a kvetkez fogalmakat kell mr iskola eltt (tavasszal) ismerni: ember, llat, gymlcs, szerszm, jrm (kzlekedsi eszkz, lelmiszer (ennival), nvnyek, virgok, jtkok. Tudnia kell krsre felsorolni pld. virgokat, s meg kell tudnia mondani, hogy mi a kzs az almban, a bannban, a barackban..
Szmfogalom elksztse
Nagyon jl hasznlhat a szmolsi kszsg fejlesztse, a matematikai mveletek (elvtel, kiegszts) elksztse sorn korongos doboz. Nem rt, ha gyermeknk megismerkedik vele, hiszen az iskolban is fogjk majd hasznlni.
Az otthoni foglalkozsok sorn novembertl-mrciusig, csak 6-os szmkrn bell gyakoroljuk a feladatokat. Mrciustl bvthetjk a szmkrt 8-ra, majd 10-re.
Szmlls korongsor "olvassval", kirakssal
Kezdetben mi rakjuk az azonos szn korongokat, s neki meg kell szmolnia. gyeljnk arra, hogy a szmlls sorn mindig balrl haladjon jobbra!
Msik vltozata mikor arra krem, hogy rakjon ki valamennyi korongot. Ezt ksbb nehezthetem azzal, hogy ujjaimon mutatom, illetve tapsolom, hogy mennyit kell neki kiraknia.
Mveletek korongokkal
Itt is egyszn korongokkal dolgozzunk. Elbb kisebb szmkrben vgezzk a feladatokat. Krjk azt gyermeknktl, hogy rakjon ki valamennyi - mondjuk 6 korongok az asztalra (vzszintes sorba mindig!), ellenriztessk le, majd azt krjk tle, hogy vegyen el belle annyit, hogy 3 maradjon. Ezt hvjuk elvtelnek. Nehezebb matematikai feladat a kiegszts. Ekkor azt krjk: tegyl az asztalra 2 korongot! gyes vagy! Tegyl hozz annyit, hogy sszesen 6 legyen! Vigyzz azt is szmold bele ami mr ott van, azzal egytt legyen 6!
Mindig mindent ellenriztessnk le vele, ezzel elsegtjk az nellenrzs kpessgnek kialakulst, amire az iskolban nagy szksge lesz.
|