rzkelsen alapul jtkok /1
2008.08.25. 23:50
Az embernek t rzke van, ezek ltal ismerkedik a vilgga, a krnyezetvel:
-
halls
-
lts
-
szagls
-
zlels
-
tapints
Az t rzk az embereknl ltalban klnbzkppen fejlett, de mindenkinl egyformn fejleszteni, polni kell ket.
Mr a csescemk is megismerik desanyjuk hangjt, az rints, a simogats megnyugtatja ket s szeretnnek mindent megtapogatni, megzlelni, amit ltnak.
Nagy rmmel nzegetik, vizsgljk, ami csak a kezk gybe kerl. Egyves korban az rzkek tovbb fejldnek.
Minden gyereknl ms rzkszerv kerl eltrbe, nhnyuk egszen klnleges kpessgekkel rendelkezik.
Egyik zent hallgat szvesen, a msik sznes kpeket szeret rajzolni, a harmadik klnsen rzkeny a szagokra.
A szlk, nevelk sokat segthetnek a gyermekek rzkszerveik fejlesztsben, pp azltal, hogy nemcsak a gyermek ersen fejlett rzkszerveire sszpontostanak, hanem a gyengbbek kibontakoztatsra is odafigyelnek.
A gyermeknek felknlt jtk eltt gondoljuk t, milyen clt szeretnnk elrni, pl. flnk gyermekekbe szeretnnk btorsgot nteni, hogy gtls nlkl merjenek megszlalni msok eltt, vagy lnk gyermekeket szeretnnk lecsendesteni s odafigyelsre sztnzni.
A gyerekek a jtk ltal ismerkednek a vilggal, gyjtenek tapasztalatot, fejlesztik kpessgeiket. Segtsnk nekik abban, hogy szpen fejldjenek!
Forrs:
Heike Baum: Tapints, szagls, lts, halls - rzkelsen alapul jtkok
Cser Kiad Budapest, 2003.
A halls terlett fejleszt jtkok
A magzat mr a mhen bell rzkel hangokat, m id kell ahhoz, hogy az rtelmket is felfogja.
Vtelre lltva
Akr akarjuk, akr nem, flnk folyamatosan informcival lt el minket, rzkeli, hogy a zajok kzelrl vagy tvolrl, oldalrl, szembl vagy htulrl rkeznek, kellemesek vagy bntak, fenyegetek vagy rtalmatlanok.
Flnk olyan finom rzkszerv, hogy szinte a f nvst is meghalljuk. Mr tz decibeltl rzkeljk a hangokat: ez a falevelek susogsnak hangereje, ha enyhe szell lebegteti ket. A sugrmeghajts replgpek szznegyven decibeles hangereje mr a fjdalomkszbt srolja. A hossz ideig tart ers zaj idvel krostja a bels flben tallhat csillszrket - ez hallsromlst okoz.
Hangok a mhben
A terhessg harmadik hnapjban mr bellrl hallgat minket kisbabnk. A fl bels rsze, a hallszerv ekkorra mr teljesen kifejldtt s mkdkpes. Persze a kis pocaklak mgsem gy hall, mint mi: agya nem tudja jelentshez kapcsolni a hangingereket, gy pusztn zajokat rzkel. Illzirombol, m igaz: nem tudja pontosan megklnbztetni apja s anyja hangjt, a mosgp zgst s Mozart zenjt. Mr csak azrt sem, mert minden hang igen tompn jut el hozz a hasfalon s a magzatvzen keresztl, krlbell gy, mintha befogott fllel lnnk egy hangversenyen. Mgis fontos, hogy beszljnk hozz a terhessg alatt, gy is ismers lesz neki a hangunk, s szeretetnk kifejezst mr szletse eltt gyakorolhatjuk.
Tanul a fl
Szlets utn is hasonl a helyzet. Az jszltt mg nem tudja gy feldolgozni a zajokat, mint a felntt. Az els hnapokban nem rti a hangok jelentst, m a zajbl hamar kivlik desanyja vagy desapja hangja, s ez klnsen sokat jelent szmra.
Csodlatos fejlds indul meg. A szlk beszlnek a babhoz, rjuk mosolyog, a szlk gy rzik, rti ket a kisbabjuk, s mg tbbet beszlnek hozz. gy elegend inger ri a babt ahhoz, hogy az agy s a bels fl kztti idegsszekttetsek szaporodjanak, s tovbb fejldjn a hallplya.
Az els hnapban megfigyelhetjk, hogy hangos zajra a rgkapl baba hirtelen abbahagyja mozgst. A msodik hnaptl a hangforrs fel fordul, a harmadik hnapban pedig mr megklnbztet egyes zajokat. Mskppen reagl a paprzrgsre, a csenghangra s apja hangjra. sszessgben mintegy msfl vig tart, amg a hallidegek rostokk, a rostok hallplyv egyeslnek - a gyerek megtanulja hasznlni a flt.
A beszdhez hallania kell
Ha a hallott szavak sokszori ismtls utn vgl is rtelmet nyernek, a kicsi maga is kimondja ket. Ezrt fontos, hogy a szlk minl tbbet beszljenek hozz, „hallgatsra ksztessk" s tudatosan mkdsre sztnzzk a hallszervt. gy kapcsoldnak a hangingerek forrsukhoz, gy nyernek jelentst a kezdetben rtelmetlen zajok. A passzv szkincs, a beszdrts hamarabb alakul ki, mint az aktv beszd. Az elhangzott sz s az egyidben ltott trgy, cselekvs kpe, kapcsoldik ssze az ismtlsek hatsra. A lnyeg az egyidejsg. Taln rtelmetlennek tnik, mgis fontos, hogy folyamatosan mondjuk kisbabnknak, amit ppen tesznk. Hvjuk fel a figyelmt a hangforrsokra is: kutya, repl, ajtcsapds. Ha ez elmarad, ksbb a tant nni szembesl a problmval: a gyerek iskolskorban nehezen rti az olvasottakat. risi a jelentsge a kicsivel val beszlgetseknek, amire mese „olvasskor" (itt inkbb beszlgets a kpekrl), sta, egyb, kzs tevkenysg alkalmval kerthetnk sort. Sok gyereknl az okos, rtelmez, magyarz beszlgetsek hinya okozza ksbb az iskolai kudarcokat.
Hallod-e?
Flnk elsrend kapcsolattart. „Nzd, kutyus" - hallja a baba anyjtl, s a szavak elbb-utbb jelentskhz kapcsoldnak.
ppen ezrt fontos, hogy minl elbb fny derljn az esetleges nagyothallsra. Elfordulhat, hogy ez hnapokon, akr veken keresztl rejtve marad, mert a gyerekek mesterien tudjk les ltsukkal ellenslyozni rossz hallsukat. Igen j megfigyelk, s a szlk arckifejezsbl, mozdulataibl olvasnak, gy nem tnik fel, hogy nem hallanak jl. Csak hallsvizsglattal zrhat ki teljes biztonsggal az esetleges hallsproblma.
Ezer jszltt kzl vente egy-kett siketen vagy slyos hallskrosodssal jn a vilgra. A baj szervi okokra, vagy fertzs okozta elvltozsra, illetve ms szerzett vagy veleszletett rendellenessgre vezethet vissza. Hallkszlkkel s szurdopedaggus (hallssrltekkel foglalkoz gygypedaggus) segtsgvel beindthat a beszd. A terpia sikere a hallssrls mrtktl, a gyermek szellemi kpessgtl, a szlk egyttmkd kszsgtl fgg.
Forrs:
Balnyi Klri: Zajbl zene - rzkeink fejldse
Kiamama.hu
A hallsi megklnbztet kpessg fejlesztse
A jtk neve
|
Jtklers
|
A jtkhoz szksges eszkzk
|
Rdihallgats
|
Kapcsold be a rdit s hallgatzz! Kinek, minek a hangjt hallod? (felntt, gyermek, frfi, n, llat, jrm...stb.)
Mi trtnik? Mesld el!
Ha a TV-t hallgatod, ksd be a szemed, vagy fordts neki htat!
|
rdi, TV, kend
|
Magas vagy mly?
|
Ha a maci brummog, mly hangjt hallod, tedd a kezed az asztal al, ha a kisegr magas, cincog hangjt hallod, emeld fel a kezed.
Ugyanezt meg lehet csinlni hangszerek hangjaival is.
|
bbok/jtkfigurk, esetleg hangszerek.
|
Hossz vagy rvid?
|
Hangokat fogok mondani neked. Ha hossz hangot hallasz, tegyl ki az asztalra hossz plcikt, ha rvid hangot hallasz, rvid plcikt tegyl!
Pl. , o, , i, , ...stb
|
plcika/gyufaszl/fogvj
|
Rajzolt hangok
|
Az egyik jtkos elnekel egy dallamot, kzben paprlapra vonalat hz. Ha mlyebb hangon nekel, lefel megy a vonal, ha magasabban nekel, a vonal is felfel vel. gy hullmvonalat kapunk.
Ha tbbszr lerajzoljuk a hangokat, hasznljunk ms szneket, mert gy gynyr kpet rajzolhatunk.
Meg is oszthatjuk a jtkot: az egyik jtkos nekel, a msik pedig a diktls alapjn hzza a vonalat.
|
|
Kzeli vagy tvoli?
|
A vndorzenszek rgen jrtk a vrosokat, s zenltek.
n is egy vndorzensz vagyok, s egy dalt fogok nekelni. Talld ki, hogy kzel vagyok, vagy tvol?
(A dal hangerejt kell kzben vltoztatni)
|
|
Gyorsan vagy lassan?
|
Figyelj, hogyan dobolok! Ha lassan, akkor a maci cammogjon hozzm lassan, ha gyorsan dobolok, fusson ide.
|
maci, dob
|
Hangos vagy halk?
|
n leszek a dobos, te pedig egy virg.
Ha hangosan dobolok, a kis virg, kinylik, egyre magasabbra nyjtzkodik, de ha elhalkul a dobsz, a virg szirmai is sszecsukdnak.
|
dob
|
nekes tz-vz
|
Egy trgyat kijellnk, ami a kincs lesz. Egy gyermeket kikldnk a szobbl, a tbbiekkel pedig pedig elrejtjk a kincset.
A kerest a trsak nekszval irnytjk a kincs fel. Ha kzeledik a kincshez, hangosabban nekelnek, ha tvolodik, az neksz is elhalkul.
|
brmilyen trgy, jtkeszkz
|
Vezetgets
|
Amikor anyuval stlsz, csukd be a szemed, s krd meg, hogy vezessen tged mindenfel. Bzd r magad, vigyzni fog rd.
Flelj nagyon, a hangokbl llaptsd meg, merre jrsz, hol gyalogolsz!
Pl.: a zizegs avarban, zrgs, kavicsos ton, aszfaltos ton, csendes helyen, forgalmas, zajos utcban...stb.
|
|
Tedd, amit mondok!
|
Flelj nagyon, mondom, mit kell csinlnod! A szavak, amiket hallani fogsz, nagyon hasonltanak egymsra.
Pl.: Koppants - toppants
Ggogj - krogj - ttogj
Sziszegj - zizegj (mhecske zmmgse)
|
|
Mit visz a kis haj...?
|
Mit visz a kis haj „"-val? Gyjtsnk olyan szavakat, amelyeket ha kimondunk, halljuk benne az „" hangot!
Szinte minden hanggal meg lehet csinlni.
|
haj, esetleg kpek gyjtgetse
|
Hangmemria
|
Egyforma (gygyszertrban beszerezhet, vagy filmes) dobozkkba, klnbz dolgokat tesznk. Lehet cukrot, paprdarabokat, borsot...stb., ki mit tall otthon. Minden dobozknak legyen egy prja.
sszekeverjk ket, s kirakjuk, mit a memria jtkot. A dobozka hangja alapjn kell megkeresni a prjt.
|
|
Visszhang
|
Egy gyermek httal ll a tbbieknek s nekel valamit. Titokban dntsk el, ki lesz kzlnk a visszhang. Ez a gyerek ismtelje meg a rvid dalsort, de nagyon halkan. Kitallja-e a httal ll gyermek, ki volt a visszhang? Ha igen, cserljenek helyet.
|
|
Kukk!
|
A gyermekek krben llnak, egyikknek bektjk a szemt, s a kr kzepre lltjuk. A kr elindul, s addig megy, amg a krben ll felemeli a kezt, ez a jel a megllsra. A krben lev gyermek odalp valakihez, megrinti, s azt mondja, "Kukk".
A megrintett ugyanolyan hangmagassgban vlaszol, szintn "Kukk"-kal.
A krdez hol mlyebb hangon, hol magasabb hangon mondja a szt, a megrintett pedig prblja utnozni. A jtk addig folytatdik, amg a krdez ki nem tallja, hogy kit rintett meg.
|
kend
|
Forrs:
Ferlingn Csnyi Edit – Ferling Ferenc:Jtsszunk egytt! 1. rsz, Kpesslgfejleszt jtkok 5-6 ves gyermekek szmra, Sopron, 2000.
Hasselmann, Martina:Hogy szebben beszljek…, Hogyan segithetik a szlk gyermekk fejldst?
Egmont Budapest, 2001.
Karlcain Kelemen Marianne: Kisgyermekek jtkosknyve
Medicina Knyvkiad Budapest, 1976.
Baum, Heike: Tapints, szagls, lts, halls – zrkelsen alapul jtkok
Cser kiad Budapest, 2003.
Dr. Csnyi Yvonne: Halls – beszd nevels
Tanknyvkiad Budapest, 1990.
Dr. Csnyi Yvonne (szerk.): Tanits meg beszlni – tmutat a hallssrlt kisgyermekek szli szmra
Tanknyvkiad Budapest, 1991. (kzirat)
Hallsi alak-httr differencils
A jtk neve
|
Jtklers
|
A jtkhoz szksges eszkzk
|
Meghallod a csengszt?
|
Mindenfle hangot ad dolgot sszegyjtnk, termszetesen a csengt is. Valakinek bektjk a szemt. Neki kell a csengszra figyelni. Egyszerre tbb dolgot szlaltatunk meg, s akinek bektttk a szemt, meg kell llaptania, hogy hallotta-e a cseng hangjt, vagy sem!
Ha eltallta, cserl azzal akinl a cseng volt.
|
mindennapi hasznlati trgyak, hangszerek, kend, cseng
|
Hegyezd a fled egyetlen szra!
|
Bekapcsolom a rdit, olyan kzepes hangern kell szlnia. Mikzben a rdit hallgatod, n szavakat fogok mondani, de neked csak egyetlen szra, a felhre kell figyelned. Amint meghallod, tapsolj egyet!
|
rdi, elre sszelltott szgyjtemny
|
Forrs:
Ferlingn Csnyi Edit – Ferling Ferenc:Jtsszunk egytt! 1. rsz, Kpesslgfejleszt jtkok 5-6 ves gyermekek szmra, Sopron, 2000.
Hasselmann, Martina:Hogy szebben beszljek…, Hogyan segithetik a szlk gyermekk fejldst?
Egmont Budapest, 2001.
Karlcain Kelemen Marianne: Kisgyermekek jtkosknyve
Medicina Knyvkiad Budapest, 1976.
Baum, Heike: Tapints, szagls, lts, halls – zrkelsen alapul jtkok
Cser kiad Budapest, 2003.
Dr. Csnyi Yvonne: Halls – beszd nevels
Tanknyvkiad Budapest, 1990.
Dr. Csnyi Yvonne (szerk.): Tanits meg beszlni – tmutat a hallssrlt kisgyermekek szli szmra
Tanknyvkiad Budapest, 1991. (kzirat)
|