Érzékelésen alapuló játékok /2
2008.08.25. 23:51
A hallási emlékezet fejlesztése
A játék neve
|
Játékleírás
|
A játékhoz szükséges eszközök
|
Színek
|
Vedd elő a színes ceruzáidat, és mondd el, milyen színeid vannak! Most közülük én 3 szint választok, megmondom a nevüket. Hallgasd végig amit mondtam, azután gyorsan válogasd ki, milyen színeket hallottál.
Ha ügyes vagy, egyre több szint fogok mondani, azokat kell megjegyezned!
|
|
Hangszerek nyomában
|
Gyűjtsünk össze mindennapi, hangot adó használati tárgyakat, esetleg hangszereket. Próbáljuk ki mindegyik hangját, hogy ismerős legyen. Bekötjük a gyermek szemét, és 1, 2, esetleg 3 hangszer szólaltatunk meg egymás után. A gyermeknek ki kell találnia, milyen hangszereket hallott, és milyen sorrendben.
|
mindennapi használati tárgyak, hangszerek, kendő
|
Lóri szavakat tanul
|
Te vagy Lóri, a kispapagáj, aki szavakat tanul. Figyelj, 3 szót mondok, jegyezd meg, utána ismételd el.
Ha ügyes vagy, egyre több szót mondok majd neked.
|
|
Képszínező
|
Gyűjtsünk olyan képeket, amelyeket ki lehet színezni, vagy ha van színezős füzeted, az is megfelel. Rajtolhatunk is együtt néhány képet.
Figyelj nagyon, mert elmondom 2-3 kép nevét. Jól jegyezd meg, mert csak ezeket kell kiszínezned.
Ha ügyes vagy, több kép nevét mondom!
|
|
Visszhang
|
Egy gyermek háttal áll a többieknek és énekel valamit. Titokban döntsük el, ki lesz közülünk a visszhang. Ez a gyerek ismételje meg a rövid dalsort, de nagyon halkan. Kitalálja-e a háttal álló gyermek, ki volt a visszhang? Ha igen, cseréljenek helyet.
|
|
Hangszobrok
|
Mindegyik gyerek választ magának egy hangot, valamelyik hangszer hangját. Csak akkor mozdulhat meg 1-1 gyermek, ha annak a hangszernek a hangját hallja, amelyet kiválasztott magának.
Ha már mindenkinek a fülében cseng a kiválasztott hang, akkor a játékvezető nehezítse a játékot és össze-vissza játsszon le hangokat ill. játsszon le egyszerre több hangot.
|
mindennapi használati tárgyak, hangszerek
|
Gyorsposta
|
A gyerekek üljenek, vagy álljanak szorosan egymás mellé. Az első lesz az indító, aki kitalál egy szót, és belesúgja a szomszédja fülébe, vigyázva, hogy senki más ne hallja.
Igy sugdos mindenki tovább a következőnek. Az utolsó gyermeknek hangosan ki kell mondania, amit hallott.
A szót közben változtatni nem lehet!
Ha ügyesek a gyermekek, és tetszik nekik a játék, mondatokat is indíthatunk a játék elején.
|
|
Forrás:
Ferlingné Csányi Edit – Ferling Ferenc:Játsszunk együtt! 1. rész, Képesslgfejlesztő játékok 5-6 éves gyermekek számára, Sopron, 2000.
Hasselmann, Martina:Hogy szebben beszéljek…, Hogyan segithetik a szülők gyermekük fejlődését?
Egmont Budapest, 2001.
Karlócainé Kelemen Marianne: Kisgyermekek játékoskönyve
Medicina Könyvkiadó Budapest, 1976.
Baum, Heike: Tapintás, szaglás, látás, hallás – Ézrékelésen alapuló játékok
Cser kiadó Budapest, 2003.
Dr. Csányi Yvonne: Hallás – beszéd nevelés
Tankönyvkiadó Budapest, 1990.
Dr. Csányi Yvonne (szerk.): Tanits meg beszélni – Útmutató a hallássérült kisgyermekek szülői számára
Tankönyvkiadó Budapest, 1991. (kézirat)
A hallási figyelem fejlesztése
A játék neve
|
Játékleírás
|
A játékhoz szükséges eszközök
|
Hangok birodalma
|
Hunyd be a szemed és nyisd ki a füled!
Ha jól fülelsz, hallhatod, hogy mennyi zaj és hang vesz téged körül.
Meséld el, mi az amit hallottál!
|
minden, ami körülvesz minket, és hangja van.
(óra ketyegése, utcai zajok, háztartási eszközök hangja..., a csönd)
|
A csontőrző és a csont
|
Tudod-e hogy Ludó kutya bár rosszul lát, a hallása nagyon jó. Rögtön fülelni kezd, ha valaki a csontja felé lopakodik.
Most te leszel a csontőrző. A szemedet bekötöm, s megpróbálom elvenni tőled a csontot. Nagyon fülelj, milyen irányból jövök, s próbálj megfogni. Ha ez sikerül neked, vissza kell kullognom a helyemre. Mutasd meg, milyen jó csontőrző vagy!
|
kendő - a szemet bekötni
játékcsont, vagy valamilyen tárgy, ami a csontot jelképezi
|
Cicamica mögém bújtál?
|
A gyerekek körben állnak, és becsukják a szemüket. 1-2 gyerek maradjon a körön kívül, ők lesznek a cicák, akik a körbe-körbe sétálgatnak a többi gyerek háta mögött. Majd megállnak valaki háta mögé bújva - az érintés tilos! Ha úgy érzi valaki, hogy a háta mögött állnak, megkérdezheti: "Cicamica, mögém bújtál?" Ha jó volt a megérzés, a cica, nyávogással feleljen, és cseréljenek helyet.
|
esetleg kendő, a gyermekek szemét bekötni.
|
Lopakodás
|
A gyermekek nagy körben a földön vagy székeken telepszenek le, egyikük bekötött szemmel középre ül.
A játékvezető a körön kívül helyezkedik el, és valakire rámutat. Ez a játékos nagyon óvatosan középre lopakodik, lehetőleg úgy, hogy semmiféle zajt ne okozzon, nehogy a hunyót megzavarja bármilyen más hang.
A hunyó igyekszik megállapítani, hogy merről közelítik meg őt és arra mutat, amerre a pajtását hiszi. Ha eltalálja, helyet cserélnek, ha nem, minden marad a régiben.
|
kendő
|
Hol szólt?
|
Ha bekötöm a szemed, el tudsz jutni valahová, ha csak a füledre támaszkodhatsz?
Távolabb állok tőled, és adok valamilyen hangot (tapsolás, csengetés...stb.)
A hangra figyelve kell eljutnod hozzám.
|
akadályoktól mentes terep
kendő
csengő, esetleg valamilyen hangszer
|
Irányhallás
|
A gyermek leül a földre, becsukja a szemét. Valamilyen zajkeltő tárggyal a kezünkben némán körbejárjuk, majd valahol megállunk, és jól hallhatóan megszólaltatjuk a tárgyat.
A gyermeknek meg kell mutatnia, melyik irányból jön a hang.
Ha eltalálta, szerepet cserélünk.
Részletesen magyarázzuk el a gyermeknek a játékot, s együtt válasszuk ki együtt a zajkeltő eszközt, nehogy megijedjen.
|
zajkeltő eszköz, hangszer
De saját hangunkkal, tapssal is jelezhetünk.
|
Hol szól a csengő?
|
Három gyermeknek kendővel kössük be a szemét, és vigyük őket a szoba 3 különböző pontjára. Mindegyiket forgassuk meg jól a tengelye körül, hogy ne tudjon tájékozódni.
Valahol a szobában, lehetőleg a három gyermektől egyenlő távolságra megszólaltatunk egy csengőt. A bekötött szeműeknek oda kell menniük, ahol a csengő szól. Aki először ér oda, az a győztes.
|
kendő, csengő
|
Gyere maci, bújj elő!
|
Hoztam neked egy macit, egy dobozt és egy rádiót!
Ez a maci nem szereti, ha hangosan szól a rádió, rögtön bebújik a dobozba.
Fogd meg a macit, te is fülelj vele együtt. Ha hangosra tekerem a rádiót, segíts a macinak a dobozba bújni, ha halkan szól a rádió, a maci bújjon ki a dobozból.
|
maci vagy egyéb játékállat
doboz, kosár, kendő, vagy bármi ahová a maci elrejtőzhet
rádió, egyéb hangot adó eszköz
|
Giling-galang utat mutat!
|
Nálam van egy kicsi csengő, erre a hangra figyelj, mert most bekötöm a szemed, így csak a füled segít neked abban, hogy megtaláld a kincset, amit elrejtettem a valahol a szobában.
Kövesd a csengettyű hangját, mert elvezet a kincshez!
|
csengő, valamilyen jutalomtárgy
|
Minek a hangját hallod és mit teszek vele?
|
Ezekkel a tárgyakkal, amiket hoztam neked, valamit csinálni fogok. De Te ezt nem láthatod, el kell fordulnod!
Találd ki, mit csinálok! Figyelj a hangokra, zajokra!
Pl: papírtépés, zacskócsörgetés, ceruzahegyezés, hangszer megszólaltatása...stb.
|
különböző tárgyak, eszközök, amikkel zajokat lehet kelteni.
|
Zajfelismerő
|
A következő sétánkra vigyünk magunkkal egy magnót, diktafont. Figyeljünk a körülöttünk levő hangokra, zajokra és vegyük fel őket magnóra. A gyermekek csodálkozni fognak, milyen sokféle zaj vesz körül minket.
Játsszuk le a kazettát a különböző zajokkal. Hallgassuk figyelmesen és próbáljunk meg minél többet felismerni és megjegyezni. Kb. 10-20-féle zaj elhangzása után állítsuk le a magnót és soroljuk fel, milyen zajokat ismertünk fel!
|
magnó/diktafon, kazetta
|
Hétköznapi hangok kitalálása
|
Hétköznapi használati tárgyakat helyezünk az asztalra (kulcsot, lyukasztógépet, ollót...stb.) és egyenként kipróbáljuk őket.
A gyermek becsukja a szemét, a másik gyermek, vagy a felnőtt kiválaszt egy tárgyat és azzal egy jellegzetes hangot ad. A gyermeknek, aki becsukta a szemét, ki kell találni, melyik tárgyat hallotta.
|
Hétköznapi használati tárgyak
(kulcs, lyukasztógép, olló...stb.)
|
Mit hallasz?
|
Előre készítsünk el olyan tárgyakat, melyekkel hangot tudunk létrehozni. Pl. csengőt, dobot, dobozban zörgő ceruzákat, gyöngyöt...stb.
A gyerekek ne lássák őket előzőleg.
Nagy körben ülve hajoljanak előre úgy, hogy a fejük a térdükön legyen és ne leskelődhessenek.
Amikor mindenki lehajolt, egymás után hozzuk létre a hangokat.
Erre a gyermekek teljes csendben figyeljenek, és lehetőleg jól jegyezzék meg a sorrendet is.
(A gyermekek korának megfelelően állapítsuk meg, hogy mennyi hangot adunk ki egymás után. Általában annyit tudnak jól megjegyezni, ahány évesek.)
Ilyen lehet:
megzörgetjük a ceruzás dobozt
kinyitjuk az ajtót és becsukjuk
csengetünk
kétszer nagyot ugrunk
egy papírlapot eltépünk ...stb.
Ezután a gyermekek felegyenesednek, és elmondhatják, mit hallottak, sorrendben.
A végén ismételjük meg a sorozatot, mert abból sokat tanulhatnak, ha egyszerre látják a tárgyat és hallják a hangot.
|
mindenféle hangot adó tárgy
|
Kipp, kopp kopogok, találd ki, hogy ki vagyok?
|
Találd ki, milyen állat bújt a hátad mögé!
"Kipp, kopp kopogok, találd ki, hogy ki vagyok? - háp, háp" ...stb.
Most Te utánozd az állatok hangját!
|
különböző háziállatok, ill. vadállatok hangjai, amelyeket a gyermek is ismer.
|
Csak a nevedre hallgass!
|
El kell jutnod a Csodapalotába, amelyet egy beszédes őr vigyáz.
Csak beszél, beszél, de olykor a Te nevedet is mondja. Te csak a nevedre hallgass! Amikor hallod, lépj előre egyet! Vigyázz, ha nem lépsz, amikor mondja a neved, vagy egy másik szónál lépsz, zálogot kell adnod az őrnek.
A játék végén a zálogokat ki kell váltani. Mindegyikért tenned kell valamit, ez az őr mondja meg. Pl. énekelni, verset, mondókát mondani, leguggolni, rajzolni...stb.
Többen is indulhattok a Csodapalotába. Kinek sikerül előbb bejutni? Ki adott a legkevesebb zálogot?
|
|
Juss be a házba!
|
Rajzoljunk egy házat, és vezessen hozzá egy hosszú, kanyargós út. Vigyázz, mert a farkas a közelben ólálkodik, nem akarja, hogy elérj a házba.
Állj az út elejére, és akkor lépj előre egyet, ha hallod a "ház" szót. Vigyázz, ha más szónál is lépsz, a farkas visszavisz az út elejére.
Pl. fa, madár, ház, leves, lámpa, hó, ház, virág, krokodil, tánc, háncs, ház, gép, ház, váza, domb, levél, ház, három, hal, ház, szív, terítő, konyha, ház, társ, láz, ház, pinty, kapocs, ház, papír, ceruza, domb, ház
|
rajzlap, ceruzák
előre elkészített, összeirt szavak sorrendje
|
Érzelmek kitalálása hallgatózással
|
Háttal állok neked, s valamilyen hangot fogok hallatni. Találd ki, mit csinálok!
Pl.: sírás utánzása, nevetés, nyögés, sóhajtozás...stb.
Mit érzünk amikor így viselkedünk?
Pl.: szomorúságot, vidámságot, fájdalmat, sok a gondja és sóhajtozik...stb.
Te is tudod utánozni az érzelmeket? Próbáld meg!
|
|
Dúdolgató
|
Dúdolok neked egy dalocskát, amit biztosan ismersz. Találd ki, melyik az!
Énekeljük együtt!
|
|
Dalkopogó
|
Lekopogom neked egy dalocska ritmusát, amit biztosan ismersz. Találd ki, melyik az!
Énekeljük együtt és kopogjuk el a ritmusát az asztalon!
|
|
Hangnyomozó
|
Olyan tárgyakat hoztam, amelyeknek a hangját bizonyára ismered. Kipróbálhatod, melyik tárgy, ill. hangszer hogyan szól.
Most bekötöm a szemed, Te leszel a Hangnyomozó, ezért nem láthatod, melyik tárgy szólal meg. Pl. a kulcscsörgés után kell nyomoznod, el ne felejtsd!
Hangokat fogsz hallani, köztük a kulcscsörgést is. Ha hallod, kiálts egy nagyot, hogy ÁLLJ!
|
mindennapi használati tárgyak, hangszerek,
kendő
|
"Manónak van egy macskája"
|
Manónak sok mindene van, de kedvence a macskája. Elmondom neked, mi mindene van. Ha a "macska" szót hallod, állj fel, ha megint hallod, ülj le!
Pl: Manónak van egy macskája. (felállás)
Manónak van egy kutyája.
Manónak van egy háza.
Manónak van egy macskája. (leülés)
Manónak van egy lova.
Manónak van egy macskája. (felállás)
Manónak van egy tyúkja.
Manónak van egy szekere.
Manónak van egy macskája. (leülés)
Manónak van egy macskája. (felállás) ...stb.
|
|
Manó és a csokoládé
|
Manó nagyon szereti a csokoládét. Gondolom, Te is. Fülelj nagyon, mert ha a "csokoládé" szót hallod, fogd meg a füled, ha megint hallod, engedd el!
Pl.: Manó csokoládét eszik. (fülfogás)
Manó labdával játszik.
Manó csónakázik a tavon.
Manó csokoládét eszik. (fül elengedése)
Manó napozik a kertben.
Manó csokoládét eszik. (fülfogás)
Manó sütit eszik. ...stb.
|
|
Hangos posta!
|
Tapsolok neked egy rövid ritmust. Jól jegyezd meg, mert Te leszel a postás. El kell vinned ezt a ritmust egy másik gyermeknek, vagy vissza kell küldened nekem.
Mindig valaki más mutat be egy új ritmust és folytatódik a játék.
|
|
Micsoda magával ragadó ritmus!
|
A szobában sétáljunk össze-vissza, és közben tapsoljunk. Igyekezzünk egy ritmusban és ugyanolyan hangerővel tapsolni. Ha ez sikerül, változtassuk a hangerőt, majd egy kis idő múlva lehet a ritmust is. Most közösen próbáljunk meg dobogni hozzá, anélkül, hogy kiesnénk a ritmusból.
|
|
Kacagócska
|
Feküdjünk le a talajra úgy, hogy mindegyik gyereknek a feje egy másik gyerek hasán legyen.
Füleljünk, milyen hangok, zajok hallatszanak társunk hasából. Aztán az egyik gyerek mondjon egy rövid szót, majd a többiek egyesével ismételjék meg. A furcsa hangok hallatára valószínűleg mindenkiből kitör majd a nevetés.
|
|
Hangszobrok
|
Mindegyik gyerek választ magának egy hangot, valamelyik hangszer hangját. Csak akkor mozdulhat meg 1-1 gyermek, ha annak a hangszernek a hangját hallja, amelyet kiválasztott magának.
Ha már mindenkinek a fülében cseng a kiválasztott hang, akkor a játékvezető nehezítse a játékot és össze-vissza játsszon le hangokat ill. játsszon le egyszerre több hangot.
|
mindennapi használati tárgyak, hangszerek
|
Szól vagy nem szól?
|
Egy gyerek háttal áll a többieknek. A többiek kezében hangszerek, hangot adó tárgyak vannak. Egyszerre zenélnek. Aki háttal áll, fülel, hallja-e mikor kezdik el a zenélést. Ha meghallotta, felemeli a kezét, ha a zene elhallgatott, leengedi a kezét.
|
mindennapi használati tárgyak, hangszerek
|
Mozgató mondóka
|
Lehet gyakorlatokat kitalálni az egyenletes lüktetést adó dobszóra, vagy az azt kihangsúlyozó zenére, mondókázásra közben
pl. járással, tapsolással, karlendítéssel;
Különböző térformák létrehozása a tér teljes kihasználásával (csigavonal, kígyóvonal, négyzet, téglalap, háromszög...stb.);
A különböző mozgáselemeket is becsempészni (lépegetés, rugózás, lábdobbantás, forgás..stb.)
|
dob/magnó
|
Cselekvés hangra
|
Figyelj, ha hallod, amint doboltam egyet, dobj a vödörbe egy kockát!
Csukd be a szemed! Figyelj a hangra! Ha hallod, állj fel a székről!
Rajzoljunk egy csengőt, pont olyat, amilyet hoztam neked! Ha hallod a hangját, rakj a csengő képére egy korongot!
|
dob/ egyéb hangot adó tárgy, vödör, kockák
csengő, ceruza, rajzlap
|
Babatáncoltató
|
Figyelj, amikor meghallod a zenét, táncoltasd a babádat, de amint elhallgat a zene, a babának is meg kell állnia!
Most próbáld ki Te is! Táncolj te a zenére!
|
baba, magnó
|
Mu, mu, mu, me...
|
Ebben a játékban gyors reakcióra van szükség. Minden játékos csukott szemmel ül, körben. A kör közepén van egy tárgy. Egy előre kiválasztott játékos egyenletes ritmusban, változatlan hangon kántálja, hogy mu, mu, mu, mu... majd egyszer csak mélyebb hangon azt mondja, me!
Erre a jelre minden játékos kinyitja a szemét, és a kör közepén levő tárgy felé nyúl. Aki először ragadja meg, az lesz a következő körben a hangadó.
Nehezíthetjük a játékot, ha a mu és a me szavak mellé egy harmadikat is bevonunk a játékba, pl. a mi szócskát. A mu és a me hallatán nem történik semmi. Csak akkor szabad a tárgyért nyúlni, ha a mi szócskát hallják.
|
vmilyen játék
|
Hol ketyeg?
|
Egy gyermeket küldjünk ki a szobából. Rejtsünk el egy hangosan ketyegő órát úgy, hogy ne lehessen látni.
Hívjuk be a keresőt, akinek az a dolga, hogy meghallja, s a hangja alapján megtalálja az órát a szobában.
|
óra
|
Forrás:
Ferlingné Csányi Edit – Ferling Ferenc:Játsszunk együtt! 1. rész, Képesslgfejlesztő játékok 5-6 éves gyermekek számára, Sopron, 2000.
Hasselmann, Martina:Hogy szebben beszéljek…, Hogyan segithetik a szülők gyermekük fejlődését?
Egmont Budapest, 2001.
Karlócainé Kelemen Marianne: Kisgyermekek játékoskönyve
Medicina Könyvkiadó Budapest, 1976.
Baum, Heike: Tapintás, szaglás, látás, hallás – Ézrékelésen alapuló játékok
Cser kiadó Budapest, 2003.
Dr. Csányi Yvonne: Hallás – beszéd nevelés
Tankönyvkiadó Budapest, 1990.
Dr. Csányi Yvonne (szerk.): Tanits meg beszélni – Útmutató a hallássérült kisgyermekek szülői számára
Tankönyvkiadó Budapest, 1991. (kézirat)
|