Jtkok : Jtkban a tuds! /3 |
Jtkban a tuds! /3
2008.08.25. 23:58
Kauzlis gondolkods fejlesztse
Ezen gondolkodsi funkcik segtsgvel vagyunk kpesek ok-okozati s idbeli sszefggsek felismersre. Az iskolban mr als tagozaton szksg van r a tbblpcss szveges feladatok megoldsnl, az idbeli tjkozottsg (ht napjai, hnapok sorrendje) fejlesztsnl. Szksg van r akkor is mikor a szvegrts dolgozatban sorrendbe kell lltani a mese trtnseit, a szveg szakaszait.
Tid az utols sz!
Hinyos mondatokat kell a gyerekeknek befejeznik idbeli, valamint ok-okozati sszefggsek alapjn.
Gyorsan jtszhatjuk labdval, illetve padban rmutatssal, de otthon, sta kzben is jl jtszhat.
Dobom a labdt s rmutatok valakire: Elkezdem a mondatot, fejezd be! Tid az utols sz!
(Jtszhatjuk gy is, hogy a befejezetlen mondatokat lerom paprcskokra, s a gyerekek a jtk kezdete eltt hznak egyet-egyet. gy az olvasst is gyakoroljuk.)
Kisebb gyermekek mondatai:
sszel lehullanak a fkrl a…
Az utcban plt egy magas…
Szeretnk egy pohr vizet...
Tlen gyakran hull a…
A hzillatok kz tartozik…
Erdben l a…
Tlen ltalban van rajtam…
A csapbl folyik a…
Minden gyerek voda utn megy…
A nyr utn jn az…
Ma kedd van, holnap lesz…
A cirkuszban fellp a…
Az arc rszei…
A virgokat sokat kell…
A gyufval azrt nem szabad jtszani, mert…
Ha a levesem forr, hogy enni tudjam…
Aki beteg az ne menjen iskolba, mert…
Ha megvgtam az ujjamat, akkor…
A vastllomson vrjuk a…
Reggel az ablakon best a…
Este kinzek az ablakon s vilgt a…
A knykm az rsze a…
Magyarorszgon csak llatkertben lthatunk…
Nekem a keresztnevem…
Az n vezetknevem…
Szombaton iskolba…
Az anyu anyukja az n…
A nagypapm az apu…
A hgom az nlam…
A btymnak n a...
A szagokat rzem az...
Az zeket rzem a...
A szomszd nni csengetett, anya megy...
Apa kedvenc TV msora...
Esett az es ezrt most minden...
A szp ellentte a...
A hossz ellentte...
A magas ellentte...
A szles ellentte...
Az okos ellentte...
A gyva ellentte...
Nagyobb gyerekek mondatai (9 ill. 10 vtl):
Szaglszervnk neve...
Nyron mr kora hajnalban nekelnek a...
Ma kedd van tegnapeltt volt...
Ma szerda van egy ht mlva...
Ma vasrnap van 5 nap mlva...
Ma cstrtk van 3 nappal ezeltt volt... (S szmtalan varici.)
A Npszabadsg, a Magyar Hrlap, a Npszava mind...
F hrkzl eszkznk a televzi mellett...
A Paksi Hrnk megjelenik...
Mindennek van ellentte. A hbor a...
A ritk a....
A mindg a...
A biztos a...
A rend
A hazugsg az...
A vesztesg a...
Mindennek van szinonimja (Ha szksges tisztzhatjuk mit jelent.)
pld: vidm, megy, fl, szp, kevs, anya, iskola, pnz, hajnal, szomor, sok, csecsem, asszony...
A vadllatok a tzet...
Aki fsvny az a pnzt...
Aki sokszor elksik arra nem lehet azt mondani, hogy ernye a...
A hordr viszi a...
A pincrnek szoks adni...
A holdsugr az jszakt...
A nap reggel...
A kofa a gymlcst s a zldsget...
Hogy is volt ez?
A szvegrts, a rvid tv verblis emlkezet fejlesztst segti el kisebb gyerekeknl, s fejleszti a mondatalkots kpessgt is (amennyiben azt krjk a gyerekektl, hogy egsz mondatban vlaszoljanak).
Nagyobb gyermekek esetben az ok-okozati s idbeli sszefggsek mellett az inverz gondolkodst is eredmnyesen fejleszti.
A jtk lnyege, hogy mondok egy mondatot, s utna felteszek egy krdst pld:
Tegnap az udvaron jtszottam.
Hol jtszottam tegnap?
Mikor jtszottam az udvaron?
Mit csinltam tegnap az udvaron?
(Els osztlyos gyerekek esetben krdezznk r minden egyes ”mondatrszre” ily mdon, s vrjuk el, hogy egsz mondatban vlaszolnak. Ksbb nehezthetem gy, hogy lervidl a krdsem: Hol jtszottam, de ekkor legyen a mondat hosszabb, vagy tovbbra is vrjuk el a rvidebb mondatoknl, hogy minden sz benne maradjon a vlaszban.)
Rvidebb mondatok (A krdseket nem rjuk le, mert itt krdezznk r minden egyes szra a fenti plda nyomn):
Balzs kedvenc jtka a piros aut.
A cica lefetyeli a tejet a tlkbl.
Az n jelem a pttys labda.
vi leejtette a tnyrjt.
Kati gyalog megy az iskolba.
Dlutn Erzsikvel labdztam.
A tant nni megdicsrte Katit olvass rn.
Karcsonykor meggyjtjuk a csillagszrkat.
A hgommal megtertettnk a konyhban.
Vacsora eltt bicikliztem az udvaron.
Kakas csigt ettem reggelire.
Peti szomor, mert elromlott az autja.
A boltban anya vett nekem gymlcst.
A sznes ceruzimat kifaragtam a hegyezvel.
Vasrnap elmegynk apval az llatkertbe.
jszaka vilgt a hold.
Nehezebb vltozat -idsebb (9 ves kortl) gyermekek szmra - amikor egy mondaton bell "tbb dolog trtnik", s ezek kzl krdeznk r csak egy rszsszefggsre, rtelmeztetve vele a trtnteket:
- A szletsnapomra sok vendget hvtam, ezrt a nagyasztalt kellett kinyitnunk, hogy mindenki knyelmesen elfrjen.
Hogyan lett mindenkinek helye a szletsnapomon?
- Mici cicnk 9-et klykezett, ebbl mr 4-et elajndkoztunk.
Hny kiscict tartottunk meg?
- Tomi nagyon mohn ette a vacsort s flrenyelte a falatot.
Mire kellett volna vigyznia Tominak evs kzben?
-A rendr meglltotta az autnkat, bartsgosan ksznt, ellenrizte a jogostvnyt majd j utat kvnt.
Mit csinlt a rendr mieltt j utat kvnt?
-Az oroszlnok s a tigrisek ms -ms helyen lnek: Az oroszln pldul az Afrikai szavannk kirlya, a tigris tbbek kztt az zsiai dzsungelekben
Afrikban tallkozunk tigrisekkel?
Hol nem tallkozunk oroszlnokkal?
-Pakson, egy hten hromszor - szerdn, pnteken s vasrnap - van mozielads.
Mely napokon nem vettenek filmet a paksi moziban?
- A knyvtr htftl -cstrtkig este 7-ig tart nyitva, pnteken mr 2 rakor bezr.
Nyitva van a knyvtr kedden dlutn 4 rakor?
Zrva van a knyvtr pnteken dlben?
-Dleltt negyed tzkor rkezett meg a vonatom a plyaudvarra, a csatlakozsra 20 percet kellett vrnom.
Mikor indult a csatlakozs?
- Este 9 rakor lefekdtem aludni, s reggel 7 -kor bredtem fel.
Hny rt aludtam?
Tegyk gyorsan sorba!
Szksges eszkzk: paprlapokra lert mondatok (2-3 mondat egyms alatt). Papr nlkl szban is jtszhat, de gy vgig a jtkvezet olvassa a mondatokat. gy hosszabb s kicsit nehezebb is.
A jtk lnyege: A nhny mondat egymssal sszefgg trtnetet alkot, s ssze vannak keverve. A gyerekeknek kell az esemnyeket sorba lltani, s a helyes vltozatot felolvasni (vagy szban elmondani). Ez utbbi a rvid tv verblis emlkezetet is eredmnyesen fejleszti. A jtkot 8 ves kortl ajnljuk.
pldk:
-
Nagypapa felakasztja a kpet a falra.
Anyk rlnek a megszplt szobnak.
Nagypapa beleveri a szget a falba.
-
A kertsz felssa az gyst.
A kertsz a frissen elltetett virgokat megntzi.
A kertsz ellteti a virgokat
-
Zsolti felmszik a ltrra.
Megrett a cseresznye.
Zsolti leszedi a cseresznyt.
-
A kofa lemri a zldsget.
Anya fizet.
Anya a piacon zldsget vlogat.
-
Megcsinlja a testt s a fejet.
A kisfi hembert pt.
Sprt ad a kezbe.
-
Zoli kezt nagymama kttte be.
Zoli megvgta az ujjt a kssel.
Zoli segtett a konyhban almt hmozni.
-
Egyre jobban szakadt az es.
Hirtelen elsttedett az g.
Brig ztam.
-
Vizet engedek a fogmos pohrba.
Visszateszem a fogkefmet a pohrba.
Fogkrmet nyomok a fogkefre.
-
Megtrlkzm.
Lefekvs eltt megfrdm.
Felveszem a pizsammat.
-
Levelet rtam a nagymamnak.
Bedobtam a postaldba.
Leragasztom a bortkot.
Bele tettem a levelet a bortkba.
-
Elfoglaltuk a helynket a nztren.
Megvltottuk a jegyeket.
Sorba kellett llni a jegypnztrnl.
Stt lett s elkezddtt a film.
-
Belebjtam a kabtomba,
Felhztam a cipmet.
Kezembe fogtam az esernyt, mert aznap szakadt az es.
Felvettem a slamat s a sapkt.
-
Sorba lltunk a pnztrnl.
Mindent megvsroltunk amit anya felrt.
Fizettnk a pnztrnl.
Mindent a kosrba pakoltunk.
-
Bezrom a tolltartam.
Kifaragom az sszes ceruzm.
Elveszem a tolltartm (a tskmbl).
Elrakom a tolltartm (a tskmba).
Kinyitom a tolltartm.
-
Megnyomom az ajt mellett a leszllsjelzt.
Leszllok a buszrl.
Felllok a helyemrl.
Helyesrsi kszsget fejleszt jtkok
A helyesrsi kszsg fejlesztse nagyon fontos rsze az iskolai olvass s rstantsnak. S minden szl tudja, hogy a nyelvtan dolgozat egyik fontos rsze - rdemjegy szempontjbl is -a tollbamonds. A magyar nyelvet birtokolni, igazi olvas-r emberr vlni nem lehet anyanyelvnk teljes ismerete nlkl. Mindennapi kultrnk rsze az rsbelisg, akr mrnkk lesznk, akr tantk, akr valamely szakma mesterv vlunk.
Olyan jtkokat gyjtttnk ssze, amelyek papr s ceruza nlkl fejlesztik a helyesrsi kszsget, segtenek a sztagols "tudomnynak begyakorlsban, segtenek eligazodni a szfajok vilgban.
Sgd meg nekem titkos nyelven!
Els osztlyos gyermekekkel mr lehet jtszani, mikor megtanultak kt-hrom bett sszeolvasni, s az iskolban mr kpesek kiemelni a szavakbl a magnhangzkat. A jtk a hallsi megklnbztet kpessgre ptve, fejleszti a magnhangzk idtartamnak felismerst, amely a helyesrsi kszsg nagyon fontos rsze. Ezzel a jtkkal tulajdonkppen elkezdjk "fllel rni" tantani gyermeknket. Nagyon fontos kritrium, hogy a jtkvezet felntt-szl, vagy pedaggus szpen, n. helyesejtssel beszljen, rzkeltetve a szavakban a magnhangzk idtartamt!
A jtk menete a kvetkez: A felntt helyesejtssel kimondja a szt: virg, rviden ejtve az i hangot, ehhez kpest kiss elnyjtva az hangot. A gyermek feladata "titkos nyelven" visszamondani, azaz kiemelni az adott sz magnhangzi: i-. s ezzel tulajdonkppen elkezdtk gyermeknket helyesen rni tantani, hiszen nem mindegy, hogy valami cskos, vagy valaki csiks,
Klnbz fokozatai lehetnek a jtknak, ezeket egyrszt az els-msodik osztlyos gyermekeknl, illetve a helyesrsi nehzsgekkel kszkd tanulknl rdemes betartani:
1. elkszt szakasz- Csak magnhangzkat mondok helyesejtssel, s a gyermekeknek ezt kell visszamondani. Lehet ksbb egyms utn 2-3 hang is.(pld: , , i-, --...) Termszetesen az a s e hangot rviden, az , hangot hosszan kell ejtennk. A "zene" nyelvre lefordtva a rvid hang a ti, a hossz hang a t.
2. bevezet szakasz- nll tartalommal nem br sztagokat (p, ti, t, r...) mondunk, majd egysztagos szavakat. Elszr az egszet mondja vissza, majd utna csak a magnhangzt
3. kzbls szakasz (a kszsg kialaktsa) - Amennyiben lehetsges ne hagyjuk ki! Nagyon fontos rsze a fejlesztsnek, s a gyerekek lvezik. Segt a magnhangzk idtartamnak "bevssben". Tapssal ksrjk a szavakat. pld. virg: els sztag rvid ti, msodik sztag t, melyet gy is nyomatkosthatunk, hogy a hossz magnhangz esetn kt keznket egy rvid idre sszeszortjuk. Maga a taps gy trtnjen, hogy a rvid magnhangzs sztagnl keznket szortsuk klbe, s ezt az klt ”ssk bele" a tenyernkbe. A hossz magnhangzs sztagnl a mr emltett mdon nem klben indtunk, s a kt tenyernket sszefogjuk, s egy pillanatra meg is llunk. (Ezt azrt javasoljuk, mert a sztagoltats gyakorlsnl is tapsot fogunk hasznlni, s tapsaink trjenek el egymstl. Ez abban segt, hogy a gyerekek jobban r tudjanak koncentrlni az adott feladatra.) Termszetesen elszr egy-egy hangot majd sztagot ksrjnk tapssal. Begyakorlsnl az egsz szt mondja vissza tapssal kisrve, majd csak a magnhangzkat tapssal kisrve.
4. szakasz- Itt trtnik a kszsg automatizlsa. Szavakat mondunk, de mi mr nem tapsolunk, csak a helyesejtssel segtjk a gyermeket! k mg ksrjk tapssal, de ksbb prblkozhatunk taps nlkl is.
Szeretettel ajnljuk tli csaldi estkre is!
(A helyesrsi nehzsggel kzd gyermekek terpis cl foglalkoztatsa sorn mi kezdetben nem tapsoltunk a gyerekekkel, hanem a rvid magnhangzt egyujjas “ti” koppintssal jelltk az asztalon, a hossz magnhangzt pedig egy “t” tenyrnyomssal az asztalon. Erre a kezdeti idszakban a nagyobb megsegts s az eredmnyesebb bevsds miatt volt szksg. A tollbamonds diktlsa sorn is hasznltuk ezeket a jellseket!)
Sztagoljunk egytt!
Jtk a sztagols fejlesztsre. Ktfle vltozata van. Az egyszerbb az mikor, mondom a szt, s a gyereknek le kell tapsolni, el kell sztagolni (asztal. asz-tal, arany: a-rany...).
Nehezebb vltozata, amikor azt krem a gyerekektl, hogy hallott sznak csak az els sztagjt mondjk meg, s ennl is tovbb lphetnk, krhetjk, hogy csak a 2. illetve utols sztagjt mondja meg! Kezdetben csak kt sztagos, majd hosszabb szavakkal is jtszhatjuk.
Bontsuk egytt szavakra!
A kvetkez jtkot minden els osztlyos gyermeknek ajnljuk. Tapasztalatbl tudom, hogy amikor gyerekeink elkezdenek mondatokat olvasni, s mondatokat rni, eleinte nehezen rzik a szhatrokat. A gyakorls hosszadalmass vlhat diktlssal, s kicsit kedvt is szegheti az igyekv elssnek. Ezrt itt a jtk, ceruza nlkl!
A sztagoltats kpessgnek fejlesztsnl tapsoltunk, s problmk elkerlse vgett itt az asztalon koppintsunk, illetve dobbantsunk a lbunkkal. Nagyon egyszer: a jtkvezet mond egy rvid mondatot (termszetesen tagoltan): A kutya ugat. A gyerekeknek gy kell visszamondani a mondatot, hogy dobbantssal, koppintssal ksrik a szavakat, s a vgn megmondjk hny szbl llt a mondat.
Szbl sz
Szkpzs. Lnyege, hogy a jtkvezet ltal megadott szavakbl prbljunk tovbbi hosszabb szavakat kpezni. Az adott szt az j szavunk brhol - elejn, vgn, kzepn - rejtheti. Pld.: gomb- gomblyuk, gomba, gombol, gombfoci, gombc, mer- merszsg, elmereng, telemert...
Vlaszthat szavak: tr, fld, kp, hz, hat, t, tl, fa, h, k
Szban sz
Inverz feladata az elznek. Ez a nehezebb jtk. Lnyege, hogy hosszabb szavakban tovbbi elbjt szavakat fedezznk fel. A padlsfeljrban pld. ott van a pad, padls, feljr, jr, jr, r, r... szavak, de nzznk egy-egyszerbbet a hzassgban ott bujkl a hz, hzas, g sz...
Harmadik osztlytl javasoljuk jtszani. Kisebb gyerekekkel kezdetben jtszhatjuk gy, hogy paprcskokra lerjuk a szavakat, kihznak egyet, s olvashatjk, nzhetik a szavakat. Prblkozhatunk azzal is, hogy a gyerekekkel megneveztetjk a megtallt szavak szfajt.
Vlaszthat szavak: erdkerl, jegygyr, vadszat, napfogyatkozs, felhkarcol, szigetelszalag, melegtals,
Szmolsi kszsget fejleszt jtkok
A matematika tanulsa sorn rengeteg gyakorl feladatot vgeztetnk el a gyerekeinkkel otthon (sszeads, kivons, szmszomszdok, szmsorfolytats, szorztbla...), s ezek nagy rszt rsban, ami idnknt szmukra -valljuk be szintn - frasztv vlhat. me nhny lazt, s egyben fejleszt, jtkos gyakorlat!
Szmlls oda-vissza
Pld. a 100-as szmkrrel val ismerkeds rszeknt segt a szmok egyms utnisgnak, egymshoz val viszonynak felismersben. Az “oda-vissza” irnyban trtn szmols hozzjrul a szmszomszdok megismershez, az sszeads-kivons sorn a tizestlps megrtshez.
Jtszhat vltozatok:
A jtkvezet elindtja sort 34, 35, 36, 37.. folytasd!, illetve 87, 86, 85...
Haladhatunk sorban, ssze-vissza, s egy kicsit nehezebb vltozata, mikor gy haladunk sorban, hogy nhny gyerek “nem szlal meg”, csak rmutatunk, s a kvetkeznek gy kell folytatni, mintha az szmaik is elhangzottak volna!
Termszetesen jtszhatjuk nagyobb szmkrben is.
(Nehezthetjk gy a jtkot, hogy a jtkvezet azt mondja: Sorold fel a 24 s a 36 kztti szmokat! Sorold fel a 45 s a 28 kztti szmokat! Sorold fel a 25-nl nagyobb s a 43-nl kisebb szmokat! Sorold fel a 97-nl kisebb s a 78 nagyobb szmokat! Sorold fel a 36 s az 54 kztti nem pros szmokat...)
Szmsorfolytats
Hasonl mdon jtsszuk, mint az elz jtkot, csak itt nem egyesvel szmllunk, hanem fel kell ismerni s folytatni az adott szably szerint, brmilyen szmkrn bell (nvekv-cskken, valamint kttnyezs/ meg hrom, bl t/ szmsorok)
Alkalmas a szorztblk elksztsre oly mdon, hogy az adott szorztbla szmait adjuk fel a gyerekeknek folytatand szmsorknt, illetve a jtkvezet elkezd egy szorztblt, s azt kell tovbb folytatni, aki rosszat mond, kiesik.
Keressd meg a szomszdaim!
Ennek a jtknak a segtsgvel a szmszomszdokat gyakoroltathatjuk, szintn brmely szmkrn bell. Megneveztethetjk az ltalunk mondott szm mindkt szomszdjt, de krhetjk csak a kisebb, vagy nagyobb szmszomszdot. Alkalmas egyes-tzes-szzas-ezres szmszomszdok, illetve a kerekts gyakorlsra is
Gondoltam egy szmot
Fejszmols fejlesztse, alapmveletek gyakoroltatsa tbbflekppen:
1. Gondoltam egy szmot ez a 26+37, ez a 40-16, ez a 6x8.. Melyik szmra gondoltam?
2. Alkalmas matematikai alapfogalmak - sszege, klnbsge, szorzata, hnyadosa - gyakoroltatsra is (45+27 sszege, 74 s 39, 9 s a 7 szorzata, a 28 s a 7 hnyadosa, illetve a 24 hatodrsze).
3. Legnehezebb vltozata egyben az inverz gondolkods fejlesztse is. Pld: Gondoltam egy szmot, nla a 25 nggyel kevesebb, nla a 40 hrommal tbb.
(Elfordulhat, hogy gyermekeink a mveletek vgzse sorn, fleg kezdetben -legyen az sszeads-kivons, szmsorfolytats, szorzs-hasznljk az ujjaikat. Engedjk nekik otthon s az iskolban is! Ksbb maguktl vlnak majd meg tlk.)
|