Jtkok : Jtkban a tuds! /4 -szlknek |
Jtkban a tuds! /4 -szlknek
2008.08.26. 00:00
Kszljnk egytt az iskolra! - Segt tancsok szlknek
Mint jeleztk is sok figyelem- emlkezet - gondolkods fejleszt jtk alkalmas az iskolba kszl gyerekek szmra is.
Ezeken tl, most nhny olyan fejlesztend terletet ismertetnnk, melyek megfelel szint fejlettsge szintn szksges a problmamentes iskolakezdshez. (Emlkeztetl megjegyeznnk, hogy mi az iskolba kszl vodsokon a hetedik letvket mg a tanvkezds eltt betlttt gyermekeket rtjk.)
E jtkok, fejleszt feladatok lersval termszetesen nem az a clunk, hogy mini iskolsdira knyszertsk a szlket s a gyerekeket, csak egy kicsit szeretnnk bemutatni, krbejrni azon terleteket, melyek megfelel szint fejlettsge szksges az eredmnyes iskolakezdshez. A hangsly itt is a jtkossgon, az nfeledt szrakozson kell, hogy legyen!
Tri tjkozds fejlesztse
Az els osztlyos gyermekeknek tisztban kell lennik a jobb s a bal, valamint az alatt –fltt – kztt -mgtt- mellett-eltt viszonyfogalmakkal. Tisztban kell lennik nemcsak a sajt testkn, hanem trben elhelyezve a trgyakat, s skban a feladatlapokon is.
A tri tjkozds fejlesztsnek programjt 3 f szakaszra osztannk, melyeknek egyms utn kell kvetkeznik:
1. Tri tjkozds fejlesztse sajt testen, sajt testbl kiindulva. A gyerekeknek elszr sajt testhatraikkal, sajt testrszeikkel kell tisztban lennik ahhoz, hogy pld. megrtsk a jobb-bal irnyokat, s azt papron (skban) is felismerjk alkalmazzk.
Ezt leginkbb mozgsos jtkokkal fejleszthetjk. Gyermekeknek legyenek kpesek testrszeik (fej, nyak, vll, trzs, ht, has, mell, derk, lbak-karok, majd ksbb: csukl, knyk, tenyr, kzfej, trd, comb, boka, sarok, talp) utastsra trtnt megmutatsra, majd megnevezsre elszr sajt testkn, majd ms testn is.
Ezutn kvetkezik a sajt testbl kiindulva a tri irnyok fejlesztse kezdetben csak az alatt –fltt -mgtt-kztt s a mellett irnyokat gyakoroljuk: Nzz felfel, fordulj gyorsan a htad mg, nzz a lbad el!.. Hasznlhatunk labdt is: Emeld a labdt a fejed fl, add t a labdt egyik kezedbl a msikba, tedd a labdt a kt sszezrt sarkad mg-bokd el, tedd a labdt az egyik majd a msik vlladra, llj terpeszbe, tedd a labdt a kt lbad kz, trden menj gy vgig, hogy a labdt e fejed fltt tartod, mindkt kezeddel fogod!...
Ebben a szakaszban a leghosszabb idt a jobb-bal kezk, lbuk ismeretnek kialaktsra kell fordtani (eddigi tapasztalataink alapjn mondjuk ezt).
Ebben segthetjk gy a gyerekeket, hogy amg mg nem ismerik fel biztosan melyik a jobb -bal kezk, addig pld. a jobb kezket megjellhetjk, mondjuk egy kis szalaggal tktjk, vagy a bal kezk fejre egy kis szvecskt rajzolunk.
2. Tri tjkozds fejlesztse a trben kis trgyakkal
Ebben a szakaszban a sajt testbl indulunk ki, majd elvonatkoztatunk, s kis trgyakat viszonytunk egymshoz. Kezdetben hasznljuk itt is mg a kis szalagot vagy a szvecskt.
Elszr sajt testkn kell a jobb- bal stb. irnyokat felismerni. Olyan feladatokat adhatunk, hogy emeld fel a bal kezed, mutasd meg a jobb lbad, fogd meg a bal kezeddel a jobb bokdat, vedd a labdt a jobb kezedbe, tedd a labdt magad mell a fldre a bal kezed felli oldalra!.. Nagyon sokat segt a szalag (szvecske) hasznlata abban is, hogy felismerjk trsaik jobb-bal kezt, akkor is, ha egyms mellett llnak, akkor is, ha szembe vannak egymssal. (Az a kisgyermek, aki, ha az desanyja lel vele szembe, s megkri arra, hogy mutassa meg elbb melyik a sajt jobb keze, majd melyik a vele szemben l desanya jobb keze, s hatrozottan rmutat, az a kisgyermek mr kialakult testsmval, biztos tri tjkozdssal rendelkezik. Termszetesen egy hossz folyamat eredmnye, s nem gyzzk hangslyozni, az iskolskor kezdetre kell kialakulnia. Teht ezek a jtkok nyugodtan lehetnek a nyri szrakozs rszei!
Kvetkez lps mikor mr pld. egy kisaut, vagy egy baba, kinder figura lesz a kiindulpont, s ehhez viszonytva kell kis korongokat, golycskkat pakolni: Tedd az aut el a golyt, tedd az autra a golyt, tedd az aut fl a levegbe a golyt, tedd az autt kt goly kz, tedd az aut mell a bal oldalra (a bal kezed felli oldalra, melyik is a bal kezed?) a golyt!.. Ksbb mr ezekre a segtsgekre (fl a levegbe, melyik is a bal kezed) mr nem lesz szksg. Mindig krdezznk vissza a jtkos fejleszts sorn a gyerekektl: Hov tetted a golyt? Hol van goly? Vedd el onnan a golyt! Honnan vetted el a golyt?.. Ez a foglalkozsnak egy nagyon fontos rsze, mellyel gyakoroltatunk, ellenrznk, s a grammatizmust (nyelvtanilag helyes kifejezsek) is fejlesztjk.
3. Tri irnyok felismerse a skban
Ez a fejleszts utols, legelvontabb szakasza. Ahhoz, hogy a b -d, p-b betket, a 6-9 szmot meg tudjk a gyerekek egymstl klnbztetni, hogy rs kzben kpesek legyenek a vonalkzben tjkozdni, tisztban kell lennik a papron is a tri irnyokkal. Rajzos szinten trtnik a fejleszts: Rajzolj a lap kzepre egy hzat, a hz fl-pontosan a hz teteje fl-egy napot, a hz mell jobb oldalra, (jobb kezed felli oldalra) egy szl virgot, a hz al fvet, a napocska mell bal oldalra egy felht!.. S, termszetesen szmtalan vltozata lehetsges. Egszen odig el tudunk jutni a gyerekekkel, hogy kpesek lesznek egy rlapon felismerni azt, hogy hol van a kzepe, a bal als-jobb fels sarka!
A balrl-jobbra val haladsi irny kialaktsa
Amikor olvasunk, amikor runk akkor balrl haladunk jobbra. Olvassi, rsi problmk irnytvesztsbl is addhatnak. Ilyenkor elfordulhat, hogy gyermeknk azt olvassa a kp helyett, hogy pk, t helyett t...
Ezrt nagyon fontos, hogy nagycsoportban figyelmet fordtsunk a balrl-jobbra val haladsi irny kialaktsra, megtantsuk gyermeknknek hol kezddik-vgzdik a sor, mi a sor eleje – kzepe - vge.
Milyen mdon fejleszthetjk-gyakoroltathatjuk ezt eredmnyesen?
“Sorolvasssal”: Az asztalon klnbz trgyakat helyeznk el egy sorba, s megkrjk, hogy az elejtl a vgig-ezt kzmozdulattal is segtjk, rmutatunk az elsre, s vgighzzuk keznket az egsz soron, az utolsnl is megllunk egy pillanatra- mondja el miket raktunk le sorba egyms utn. Kezdetben krhetjk, hogy ahogy halad mindegyikre mutasson r. gy rgztjk nla a haladsi irnyt.
Sorkirakssal: Tbb kis trgyat odaksztnk az asztalra, s arra krjk, rakja ket gy sorba, ahogyan mondjuk: Els legyen, a sor elejn lljon a kk goly, utna a bka... a vgn a kacsa. (Ne emlkezetbl kelljen neki, hanem folyamatosan rakhassa, mg mondjuk.) “Olvasd el”, hogyan raktad ket egyms utn! Melyikkel kezdted? Melyik kvetkezik utna? Melyik az utols, a sor vgn ll? Nzd csak meg az egeret! Mutass r! Mi jn az egr utn? Nzd mg mindig az egeret! Mi van az egr eltt? A bka mi utn kvetkezik? Keressd meg a nyuszit! Melyik kt jtk kztt van a nyuszi? (Kinder figurk, kis jtkok nagyon jl hasznlhatak.)
Szmllssal: Korongokat rakunk sorba, s megkrjk, hogy szmolja meg. Nem mutatjuk, csak megkrjk, hogy kezdje az elejn. Itt mr alkalmaznia kell a balrl-jobbra val haladsi irnyt. Ezt a fajta feladatot felhasznlhatjuk a
sorszmnevek gyakorlsra is: Mutasd meg melyik az els? Az utols az hnyadik a sorban? Eleinte kzsen szmoljunk, gy tantsuk meg neki a sorszmneveket. gyere, keressk meg egytt melyik az tdik! (Eleinte csak 6-8 korong legyen sszesen a sorban.)
”Fessnk egytt a kertst!”: Nagyon jl hasznlhatak az rszer boltokban kaphat sznes plcikk. Elkezdek egy mintt: piros-kk, piros-kk, piros-kk, s megkrem folytassa tovbb, most mr neki kell e minta szerint tovbb festenie a kertst! Nehezthetjk gy is, hogy hrom szn vltakozik, illetve kt egyforma. egy msik. Miutn kirakta olvassa el a sort, majd krdezzk meg tle melyik az els, az utols, mi jn a piros utn, mi van a zld eltt, mi van a kk s a srga kztt...
Rajzoljunk sort! Elrajzolok egy sormintt (kocka, hromszg, vagy virg-gomba-nap, s ezeket kell neki folytatnia tovbb. Itt gyakoroltathatjuk a folyamatos haladsi irnyt oly mdon is, hogy mikor a sor vgre r, akkor a kvetkez sort is a bal szln kell neki kezdenie, s gy kell majd szveget is olvasni!
(Tovbbi foglalkoztatsra, gyakorlsra - tri tjkozds, balrl-jobbra val haladsi irny, sor s oszlop fogalma- ajnljuk: Csabay Katalin: Lexi s Lexi iskolba megy c. foglalkoztat knyveit.)
Hallsi megklnbztet kpessg fejlesztse
A hallsi figyelem s megklnbzet kpessg (auditv diszkriminci) megfelel fejlettsge fontos felttele az olvassnak s a helyesrsnak. A gyermekek az olvass sorn nemcsak azokat a betket tveszthetik, cserlhetik ssze, amelyek nyomtatott kpe nagyon hasonlt (e-, a-, b-d, m-n, sz-zs), hanem melyeknek a hangalakja hasonlan hangzik (k-g, f-v, b-p, s-zs). Nem mindegy, hogy azt kell lerni a tollbamondsba, hogy toboz s nem doboz, vagy sebes s nem zsebes, s ezeket a betket nemcsak rsban, hanem olvassban is sszecserlhetik, mert hangalakjuk alapjn nem tud klnbsget tenni kztk. Neki hasonlan hangzanak, nem, azrt mert baj van a hallsval, hanem mert az n. hallsi megklnbztet kpessge nem megfelelen fejlett. (Ha ilyen gyan felmerl a biztonsg kedvrt nem rt elszr egy orvosi vizsglat, majd egy logopdiai differencilt diagnosztikai vizsglat a nevelsi tancsadban)
Nhny gyakorlat-rszben a szlk megnyugtatsra, s termszetesen fejleszt cllal:
Mondd utnam "halandzsul"!
Valjban rtelmetlen, sztagokat, betsorokat kell a gyerekeknek utnam elismtelni, kezdetben 2-3, majd egyre hosszabbakat. A kt bets sztagok esetben, nhny bemelegt gyakorlat utn krhetjk azt gyermeknktl, hogy prblja pontosan ugyangy mondani, ahogy tlnk halotta. Kicsit "tlzsokba” eshetnk, a rvid magnhangzs sztagokat (2 s 3 bet esetben) gyorsan, igen rviden ejtve benne a magnhangzt mondjuk, a hossz magnhangzt tartalmaz sztagot, pedig elnyjtva, hosszan.
Pldk:
- av, t, m, z, f, k, cs, f, je, k, fe, z, k, fu, z, ra, it, r, c, zs, zs, ep, l,
- vt, rit, par, cm, eci, ka, csi, csu, par, rik, rc, vc, kem, ri, szc, csom, mcs, luzs, ruf
- kete, geri, kotas, perut, szeki, balkas, fros, szenyr, piccen, spiccer, kadsem, mrgus, feke, botta, zsdi, lkk, terny, adbul, abdul, badls, torany,
Hegyezd a fled!
Hangsor-prokat mondok, s gyermeknknek azt kell eldntenie, hogy amit hall az teljesen egyforma-e, ugyanazt hallja-e ktszer. Ha egyforma, tapsoljon egyet.
Segthetnk gy megrtetni vele a feladatot, hogy elszr rtelmes szavakat mondunk: rka-rka, rka-lka illetve kenyr-kenyr, zseb-seb. Mikor itt mr rti a feladatot, indulhatunk az rtelmetlen hangsorok irnyba. (Ne kezdjk el ezt a jtkot nyrnl elbb!)
Pldk:
padi-padi, kop-top, rafi-ravi, tami-tari, rjk-rk, gg-gk, pri-pli, msi-masi, tam-tan, cukko-cukko, zsuk-suk, zsmu-zsmu, kege-keve, vetrit-vetrit, verny-vreny, totem-toten, rokka-roka, dukk, duk, hall-all, szami, sami,
Ez a jtk alkalmas a magnhangzk idtartamnak felismertetsre is a kvetkez prok ssszehasonltsval: lovas-lvas, nosza-nsza, csiks-csiks, por-pr, veg-veg, tz-tz, ft-fut, fut-fut, hol-hl, tol-tol, log-lg, pros-piros... (Jtszhatjuk ezt a vltozatot gy is, hogy arra krjk, amikor a helyeset, a jt hallja, akkor tapsoljon egyet.)
Talljunk ki egytt szavakat!
A szl elkezd egy rtelmes szt pld telef.., s a gyereknek kell befejezni. Eleinte gy adjuk meg a szavakat, hogy csak az utols, vagy az utols kt bet hinyozzon, de aztn ahogy belejnnek, gy neheztsk (Az is nehz, amikor a szavak rvidek, s az utols kt bet hinyzik!).
- replg, rggu, cseresz fenyf, szivrv, helikop, karcs, bgcsi, llatke, elef, messk, testv, nad, templ, med, fark, szem,
Gondolkodsi funkcikat fejleszt jtkok
Tbb korbban ismertetett jtkunknl jeleztk, hogy nagycsoportos vodsokkal is jtszhatak, most mg egyszer kiemelnnk nhny igen fontos terletet, melynek megfelel szint fejlettsge szksges az eredmnyes tanulshoz.
Analgis gondolkods fejlesztse - analgis sorokon (befejezetlen mondatokon keresztl
Szerilis (soralkot) gondolkods fejlesztse, melyen keresztl a szablyalkots, szablyfolytats kpessgt fejleszthetjk, s erre a matematikban nagy szksg van
- Sznes plcikkbl elkezdett sormintk "kertsek " folytatsa max. 3-as elem: kk-srga
srga – srga - kk
piros - kk- srga,
- Sorfolytats szban: alma-krte alma-krte, macska-egr-elefnt macska-egr-elefnt, kk-srga-zld kk-srga-zld..
Fogalmi gondolkods fejlesztse
A nagycsoportos vodsuknak a kvetkez fogalmakat kell mr iskola eltt (tavasszal) ismerni: ember, llat, gymlcs, szerszm, jrm (kzlekedsi eszkz, lelmiszer (ennival), nvnyek, virgok, jtkok. Tudnia kell krsre felsorolni pld. virgokat, s meg kell tudnia mondani, hogy mi a kzs az almban, a bannban, a barackban..
(Ezen gondolkodsi funkcik fejlettsgnek szksgessgrl, feladatfajtkrl az elz fejezetben rszletesen rtunk!)
Szmfogalom elksztse
Nagyon jl hasznlhat a szmolsi kszsg fejlesztse, a matematikai mveletek (elvtel, kiegszts) elksztse sorn korongos doboz. Nem rt, ha gyermeknk megismerkedik vele, hiszen az iskolban is fogjk majd hasznlni.
Az otthoni foglalkozsok sorn novembertl-mrciusig, csak 6-os szmkrn bell gyakoroljuk a feladatokat. Mrciustl bvthetjk a szmkrt 8-ra, majd 10-re.
Szmlls korongsor "olvassval", kirakssal
Kezdetben mi rakjuk az azonos szn korongokat, s neki meg kell szmolnia. gyeljnk arra, hogy a szmlls sorn mindig balrl haladjon jobbra!
Msik vltozata mikor arra krem, hogy rakjon ki valamennyi korongot. Ezt ksbb nehezthetem azzal, hogy ujjaimon mutatom, illetve tapsolom, hogy mennyit kell neki kiraknia.
Mveletek korongokkal
Itt is egyszn korongokkal dolgozzunk. Elbb kisebb szmkrben vgezzk a feladatokat. Krjk azt gyermeknktl, hogy rakjon ki valamennyi - mondjuk 6 korongok az asztalra (vzszintes sorba mindig!), ellenriztessk le, majd azt krjk tle, hogy vegyen el belle annyit, hogy 3 maradjon. Ezt hvjuk elvtelnek. Nehezebb matematikai feladat a kiegszts. Ekkor azt krjk: tegyl az asztalra 2 korongot! gyes vagy! Tegyl hozz annyit, hogy sszesen 6 legyen! Vigyzz azt is szmold bele ami mr ott van, azzal egytt legyen 6!
Mindig mindent ellenriztessnk le vele, ezzel elsegtjk az nellenrzs kpessgnek kialakulst, amire az iskolban nagy szksge lesz.
KIS SZEMFLES – megfigyel-kpessget s ltsi emlkezetet fejleszt jtk
Ezt a jtkot, melyet kiadvnyunk mellklete tartalmaz szeretettel ajnljuk az egsz csald szmra, valamint hasznlhat az vodban, s az iskolban is egyarnt.
Jtkunkat fekete –fehr formtumban ksztettk el. Remljk a gyerekek szvesen varzsoljk a kis krtykat szness! Arra krjk ket, hogy annak rdekben, hogy minl gyesebb vljanak a jtk sorn a teljesen egyforma s a nagyon hasonl figurkat ugyanolyanra sznezzk ki!
A jtk lnyegben a Memria jtkok elvn alapul. Prokat kell keresni. Nehzz az teszi, hogy vannak teljesen egyforma s nagyon hasonl formk: van hromszirm s van ngyszirm virg, van balra s jobbra nz ni arc…
Mindenbl kett. Ezrt lehet jl sszekeverni a kivgott kpeket, szablyos sorokba -oszlopokba rendezve elhelyezni hts bortjukkal felnk az asztalon, s mindig kt kpet felfordtani. Ha pr kivehetem, ha nem, akkor visszafordtom, ott marad a helyn, s a kvetkez jtkos prblkozhat. Gyorsthatjuk gy a jtkot, hogy aki tallt egy prt jutalmul mg egyszer fordthat. Az gyz, aki a legtbb prt gyjttte ssze.
Ez a legnehezebb vltozata. Kezdetben vodsokkal jtszhatjuk gy is, hogy sszekeverve kiszrjuk a kpeket az asztalra, s nekik kell megkeresni a teljesen egyformkat. E jtk kzben meg is tudjuk beszlni, hogy amik nagyon hasonltanak egymsra azok miben klnbznek egymstl.
E jtkunkhoz is kellemes szrakozst kvnunk!
A Boldog Iskols vekrt Munkakzssg a kvetkez tmakrkben vllal eladsokat intzmnyvezetk, neveltestletek, szli munkakzssgek , civil kzssgek felkrsre. Az eladsok ingyenesek, vidki felkrseknek is eleget tesznk:
-
Az let els hrom ve - amit kisgyermeknk fejldsrl tudnunk kell
-
A jtk szerepe a gondolkods fejlesztsben
-
Az vodskor pszichs jellemzse
-
A dyslexia prevenci (megelzs) lehetsgei az vodban
-
Szli dilemmk a beiskolzs eltt. Milyen is az iskolarett gyermek?
-
A kisiskolskor pszichs jellemzi
-
“A fiam nem tud olvasni” Az rs s az olvass zavar tnetei, a segtsgnyjts lehetsgei otthon s az iskolban
-
A szmolsi zavarrl szlknek s pedaggusoknak
-
Figyelemzavar otthon s az iskolban
-
Meixner –mdszerrel a dyslexia ellen
-
A tanulsi zavarokat korrigl Sindelar fejleszt program helye az iskolai mindennapokban
-
A tanulsi nehzsggel -rszkpessg zavarral kzd gyermekek differencilt foglalkoztatsnak lehetsgei a tantsi rkon
-
Milyen mdon, hogyan krjk szmon a tanulsi zavarral kzd gyermekeket?
-
Hogyan tantsuk meg gyermekeinket tanulni?
Munkakzssgnk aktv tagjai:
Bnyai Katalin tantn -Bezerdj ltalnos Iskola
Haholt Miklsn von-tantn –ltalnos Iskola Dunakmld
Hesser Zoltnn tantn –pszichopedaggus –Mra Ferenc ltalnos Iskola
Jantyik Margit gygypedaggus-logopdus –Specilis ltalnos Iskola
Juhszn Papp Piroska tantn –Herman Ott ltalnos Iskola
Kirly Gabriella gygypedaggus –pszicholgus –Paks Nevelsi Tancsadja
Kriszt Antaln vn –Gyermeksziget voda, Etvs u.
Kovtsn Udvardi Mria tantn –Dek Ferenc ltalnos Iskola
Lestrn Tavaszi Erzsbet vn –Kishegyi ti voda
Nmeth Csilla gygypedaggus-szurdopedaggus –Paks Nevelsi Tancsadja
No Krisztina gygypedaggus –pszichopedaggus –Paks Nevelsi Tancsadja
Pintrn Tlli Veronika tantn –Herman Ott ltalnos Iskola
Radntin Barna va gygypedaggus-pszichopedaggus-logopdus – Paks Nevelsi Tancsadja
Szathmrin Bella gnes tantn –Specilis ltalnos Iskola
Szpn Varga Szilvia tantn-gygypedaggus –Paks Nevelsi Tancsadja
Tilln Antal Erzsbet tantn –Dek Ferenc ltalnos Iskola
Tykosn Haag Erzsbet tantn –Mra Ferenc ltalnos Iskola
Vrbeln Verebes gnes von –Kishegyi ti voda
Vecsey Tnde gygypedaggus-logopdus –Paks Nevelsi Tancsadja
Krjk, segtse azzal munknkat, hogy kiadvnyunkat msoknak is klcsnadja!
|