Integrlt nevels : Metzger Balzs: A sajtos nevelsi igny gyermekek integrlt nevelsrl – fenntart nkormnyzatoknak |
Metzger Balzs: A sajtos nevelsi igny gyermekek integrlt nevelsrl – fenntart nkormnyzatoknak
2008.08.26. 00:12
Metzger Balzs
A sajtos nevelsi igny gyermekek integrlt nevelsrl – fenntart nkormnyzatoknak
2004. mrcius
1. Bevezets
Az integrci napjaink egyik nagy kihvsa. A trsadalmi kirekeszts cskkentse fokozottan eltrbe kerl, klnsen az Eurpai Unihoz val csatlakozs tkrben. Ha kiss alaposabban megvizsgljuk e kifejezst, rjvnk, hogy igen szles rtelemben hasznljuk, s sok esetben nem tisztzott e sz jelentstartalma.
A sajtos nevelsi igny gyermekek ms gyermekekkel trtn egyttnevelse az integrci egyik formja, melyben a fenntart nkormnyzatok szerepe jelents.
E munka megprblja a sajtos nevelsi igny gyermekek egyttnevelsnek problmakrt, lehetsgeit krbejrni, segtsget nyjtva a fenntart nkormnyzatoknak.
2. Fogalommagyarzat
Az eurpai unis llsfoglalsok, direktvk fokozottan hangslyozzk a trsadalmi mret integrcit, azt az elvet, hogy htrnyos helyzete, specilis problmi miatt semmilyen csoport vagy egyn ne legyen a trsadalomban htrnyosan megklnbztetve, valamilyen mdon kirekesztve.
Magyarorszgon elssorban a roma npessg htrnyos helyzete, a roma gyermekek elklntett nevelsnek klnfle formi kirvak, s ennek cskkentse kiemelt feladat.
A gygypedaggia szemszgbl, melynek feladata a sajtos nevelsi igny gyermekkel (tovbbiakban SNI) val foglalkozs, fontos megklnbztetni kt nagy csoportot az integrcit tekintve:
-
a htrnyos helyzet gyermekek csoportja, mellyel val foglalatossg nem a gygypedaggia hatskre,
-
a SNI gyermekek csoportja.
Mivel az eurpai unis direktvkban a kt kategria – integrcit figyelembevve – nem klnl el lesen egymstl, az azt figyelembe vev jogalkoti trekvsek sem fogalmaznak jl rtheten e tekintetben.
Nzzk meg a jelenleg hatlyos 1993. vi LXXIX. trvnyt a kzoktatsrl (tovbbiakban „kzoktatsi trvny”), mikppen tesz klnbsget e kt kategria kztt.
Az integrcis felkszts kifejezs egyrtelmen nem a SNI gyermekek integrcijt clozza, hanem a htrnyos helyzetekt.
121 16. integrcis felkszts az eslyt teremt nevelsnek s oktatsnak az oktatsi miniszter ltal kiadott oktatsi program alkalmazsval trtn megszervezse, melyben a szocilis helyzetkbl s fejlettsgkbl ered htrnyok ellenslyozsa cljbl rszt vev gyermekek, tanulk a tbbi gyermekkel, tanulval egytt, azonos vodai csoportban, iskolai osztlyban, osztlybonts esetn azonos csoportban vesznek rszt a foglalkozson, illetve tanulnak, oly mdon, hogy az rintett gyermekeknek, tanulknak a tbbi gyermekekhez, tanulkhoz viszonytott arnya nem haladhatja meg a jogszablyban meghatrozott mrtket.
A trvny meghatrozza a htrnyos helyzet gyermekek, tanulk fogalmt is:
121 14. htrnyos helyzet gyermek, tanul: az, akit csaldi krlmnyei, szocilis helyzete miatt a jegyz vdelembe vett, illetve aki utn rendszeres gyermekvdelmi tmogatst folystanak.
A trvny a fejleszt pedaggus kompetencijt is meghatrozza, nevezetesen az integrcis oktatsban is rszt vev, htrnyos helyzet tanulk elltsban.
1.sz.mellklet„Pedaggusok�.”
Iskolkban s kollgiumokban
(3. fejleszt pedaggus az integrcis oktatsban rszt vev iskolban az integrcis oktatsban rszt vev htrnyos helyzet tanulk ltszma alapjn szmtva, hromszz tanulig a szabadid-szervez feladatainak az elltsra is 1,
hromszz – ngyszztven tanulig 1,
ngyszztven tanul felett 2)
A fejleszt pedaggus nem tvesztend ssze a gygypedaggussal, aki a SNI gyermekek elltsban kompetens.
A trvny meghatrozza a SNI gyermekek integrl nevelst is, azonban mieltt ennek taglalsba belekezdenk, a gygypedaggiai kifejezsek, a pedaggiai szakszolglatok munkamegosztsnak magyarzata szksges, illetve annak rvid megjelentse, hogy mirt is olyan nehz SNI gyermekeket p gyermekek kz integrlnunk.
A gygypedaggia szhasznlatban a szegreglt, szegregl, ms nven klnnevels a sajtos nevelsi igny, rgebben fogyatkos gyermekek a tbbi gyermektl elklntett (kln iskolban vagy tagozaton) trtn nevelst jelenti.
Az integrci ezzel szemben a SNI gyermekek p trsaikkal val egyttnevelst, oktatst jelenti, ennek valamilyen megvalsulsi formjban.
Valdi integrcirl akkor beszlnk, ha a gyermekek szinte a teljes nevelsi-oktatsi folyamatban p trsaikkal egytt vannak, s a szakmai felttel is adottak.
Felttelek hinyban „rideg integrcirl” beszlhetnk.
Az integrci s a szegregci sokszor egyms ellenttprjaknt jelenik meg, de valjban alternatvkrl beszlnk.
Egy mkd iskolarendszerben mindig lesznek olyan SNI gyermekek, akik integrlhatak, s lesznek, akik nem. Az, hogy milyen arnyban integrlhatak e gyermekek a tbbsgi iskolban, fokmrje lehet az iskolai tolerancinak.
Az a pedaggia, amely a SNI gyermekeket kpes befogadni, j az „p” gyermekeknek is.
A magyar tbbsgi pedaggia nehezen fogad be SNI gyermekeket.
Az integrls sz mindig kifejez egyfajta kirekesztst, nevezetesen, hogy egy tbbitl eltr gyermeket kell a „normlisak” kz beillesztennk.
Az inkluzi (befogads) a helyesebb kifejezs, illetve az inkluzv iskola, pedaggia, amely igyekszik minden gyermek egyni szksgleteit kielgteni, s ezek kvetkezmnye az, hogy mindenfle, gy SNI gyermek is megjelenik ott.
Most tekintsk t azt, hogy milyen ton jut el egy gyermek azokhoz a jogostvnyokhoz, mely a SNI-t jelenti!
A kzoktatsi trvny szablyozza a pedaggiai szakszolglatok, kztk a nevelsi tancsadk s a szakrti bizottsgok munkjt.
„A nevelsi tancsads feladata a beilleszkedsi, tanulsi, magatartsi nehzsggel kzd gyermekek problminak feltrsa, ennek alapjn szakvlemny ksztse, a gyermek rehabilitcis cl foglalkoztatsa a pedaggus s a szl bevonsval, tovbb az voda megkeressre szakvlemny ksztse az iskolakezdshez, ha a gyermek egyni adottsga, fejlettsge ezt lehetv teszi.” 35. 4. pont.
Kiemelnm a nehzsg kifejezst, mely a problmk enyhbb megjelensre utal.
A tanulsi kpessget vizsgl szakrti s rehabilitcis tevkenysg vagy az orszgos szakrti s rehabilitcis tevkenysg keretben kell
-
a fogyatkossg szrse, vizsglata alapjn javaslatot tenni a gyermek, tanul klnleges gondozs keretben trtn elltsra, az ellts mdjra, formjra s az elltshoz kapcsold pedaggiai szakszolglatra.
-
vizsglni a klnleges gondozs elltshoz szksges felttelek megltt.
A trvny 121 meghatrozza a sajtos nevelsi igny fogalmt is.
29. sajtos nevelsi igny gyermek, tanul: az a gyermek, tanul, aki a szakrti s rehabilitcis bizottsg szakvlemnye alapjn
-
testi, rtkszervi, rtelmi, beszdfogyatkos, autista, tbb fogyatkossg egyttes elfordulsa esetn halmozottan fogyatkos;
-
pszichs fejlds zavarai miatt a nevelsi, tanulsi folyamatban tartsan s slyosan akadlyozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kros hyperkinetikus vagy kros aktivitszavar).
A nevelsi tancsad s a szakrti bizottsg munkamegosztst is szablyozza a trvny (30 8. pont).
„Abban a krdsben, hogy a gyermek, tanul beilleszkedsi, tanulsi, magatartsi nehzsggel kzd vagy sajtos nevelsi igny a nevelsi tancsad megkeressre a szakrti s rehabilitcis bizottsg dnt.”
Fentiekbl ered, hogy nehzsggel kzd gyermek tbb van, mint SNI.
Az iskolai populci kb. 15%-t nevezhetjk nehzsggel kzdnek nyugati mintk alapjn. SNI gyermek jval kevesebb van, a magyar (vitathat) statisztikai adatok 5% feletti arnyrl beszlnek, idelis esetben kb. 3%.
Az is kvetkezik mindebbl, hogy a nevelsi tancsadk szma lnyegesen magasabb a bizottsgok ltszmnl.
1.bra: A Nevelsi Tancsad s a Szakrti Bizottsgok ltal elltott gyermekek arnya az iskolai populciban

A nevelsi tancsad az a szakszolglat, ahov a problmt mutat gyermek elszr kerl ltalban, ha az iskoln bell nyjthat segtsgek nem elegendek.
Amennyiben a nevelsi tancsad vizsglatn felmerl a SNI gyanja, a szakrti bizottsg vizsglata krhet.
2. bra: A nevelsi tancsad s a szakrti bizottsg munkamegosztsa, elhelyezsi lehetsgek s jogostvnyok sematizltan

E fejezet vgn mindenkppen rni kell arrl, hogy a kialakult szegregci, a SNI gyermekek magasabb arnya annak ksznhet elssorban, mirt olyan nehezen jrhat t az integrci haznkban, s Magyarorszg mirt maradt le (sok egyb tnyez mellett) integrci szempontjbl a fejlett nyugati vilgtl.
A problmk eredje, oka a „tbbsgi” ltalnos iskolban keresend, mely maga is egy bonyolult rendszer.
Sajnos elmondhatjuk, hogy a mai magyar iskola „poroszos”, mdszereiben sok vtizeddel az elvrsok mgtt kullog.
Dominns a frontlis osztlymunka, az egysgests, a cselekedtet oktats hinya, az letkori sajtossgoktl elrugaszkodott kvetelmny, rtkel s motivcis mdszer.
A verbalitson, memriafunkcin alapul ismeretek hamar elvesznek, a szemlltets, kpessgfejleszts httrbe szorul.
E tnyezk miatt az p gyermekek nagy rsze is nehezen kpes a „problmk nlkl” az ltalnos iskolban haladni.
Az ltalnos iskolai kvetelmnyek nagyon messze esnek az rtelmi fogyatkossg hatrtl, teht az ltalnos iskola a gyengbb kpessg, de nem fogyatkos gyermekeket is nehezen „integrlja”.
Mit kne megvltoztatnunk? Mi a tartalmi teend, mely segten a gyermekek (kzttk a SNI gyermekek) boldogulst?
Ezekre a krdsekre az integrcis modellek, tartalmi krdsek alatt igyekszem vlaszolni.
3. Sajtos nevelsi igny gyermekek integrlt nevelse
Helyzetelemzs
A fogyatkosok klnnevelsnek trtnete a kzoktats tmegess vlsval kezddtt.
Azok a gyermekek, akik a hagyomnyos pedaggiai mdszerekkel nem voltak sikeresen oktathatak, kiszorultak az iskolkbl.
Az nevelsk-oktatsuk rdekben jttek ltre az els gygypedaggiai intzmnyek, s alakult ki a gygypedaggia.
Ez igen pozitv folyamat volt, s maga utn hozta a gygypedaggia fogalomrendszernek, tudomnynak a kialakulst is.
A gygypedaggia folyamatos differencildssal a fogyatkossgok j s j kategriit, rtegzdst hozta ltre, a fogyatkosok kivlasztsnak intzmnyei is ltrejttek.
A magyar gygypedaggia nagy rangot vvott ki magnak Eurpa-szerte.
Napjainkra a civilizlt, demokratikus trsadalom egyik alapkve az eslyegyenlsg, a kirekeszts elkerlse, a befogads.
Htrnyos helyzet embertrsaink – e htrnyt brmi okozza is – nem rekeszthetk ki a trsadalombl.
Meg kell tallni azokat a lehetsgeket, melyekkel gy tudjuk ezeket a htrnyokat kompenzlni, hogy emiatt senki se rekesztdjn ki a tbbiek kzl.
A SNI-gyermekek integrlt oktatsa is ezt a clt szolglja.
A fejlett nyugati orszgokban a XX. szzad msodik felben indult meg a fogyatkosok integrcija, s lett mra vagy dominns a fogyatkosok nevelsben, vagy alternatvja a klnnevelsnek.
Haznkban az integrl nevels nagy ksssel kvette a fejlett orszgok gyakorlatt. A mr emltett tbbsgi pedaggia problmin tl oka lehet ennek a szovjet defektolgia befolysa, a tradicionlis gygypedaggia, mely sikeres volt a szegregciban stb.
Napjainkban ltalnossgban elmondhat, hogy az rzkszervi s mozgs-, valamint beszdfogyatkossg esetn az integrl nevels a klnnevels mellett alternatvaknt szerepel.
Az rzkszervi s mozgsfogyatkosok esetn utaztanri hlzat is segti az integrlt nevelst, melyet az orszgos feladatokat is ellt nagy fvrosi intzmnyek mkdtetnek, szakszolglatuk rvn.
Beszdfogyatkossg esetn a szegregci sohasem volt dominns, az integrcit segtik az orszgszerte dolgoz logopdusok is.
A „pszichs fejlds zavarai miatt a nevelsi-oktatsi folyamatban tartsan, slyosan akadlyozott”, rgebbi nevn „ms fogyatkos” gyermekek kategrija az 1993. vi „j” kzoktatsi trvnyben szerepel. Ide tartoznak a hypermotilis, magatartszavaros, figyelemzavaros, rszkpessgsrlssel kzd gyermekek (dyslexia, dygraphia, dyscalculia stb).
E gyermekek klnnevelsnek intzmnyei nem alakulhattak ki, de Budapesten megfigyelhet e gyermekek tmegesebb alaptvnyi iskolba val vndorlsa, ami gyakorlatilag szegregcit jelent.
Magyarorszg egyb rgiiban e gyermekek ltalban integrltan neveldnek, de a megfelel felttelek nlkl.
Az enyhn rtelmi fogyatkos gyermekek integrcija alakult ki legkevsb haznkban. Budapest s a „vidk” helyzete itt is jelents eltrst mutat.
Budapesten a knny megkzelthetsg, a teljesen kialakult gygypedaggiai intzmnyrendszer, a tbbsgi iskolk magas kvetelmnyei, a pedaggia szakmai szolgltatk ttlensge miatt alig van integrlt enyhn rtelmi fogyatkos gyermek. Br a lehetsgek adottak voltak, s megfelel szakmai httr is rendelkezsre llt, akarat hjn egyetlen tgondolt, szk keresztmetszet modellrl beszlhetnk, mely elterjedni egyelre nem tudott.
Alaptvnyi iskolkban, egy-egy specilis esetet kivve nincs ezen kvl integrlt gyermek.
Vidken a nagyobb tvolsgok, a kialakulatlanabb intzmnyi struktra miatt tbb helyen alakult ki spontn integrci, illetve „rideg” integrci, mely viszont megfelel lehetsget biztostott a mkd integrci irnyba. Tbb jl mkd szakmai kzssget lthatunk, tudatos modellt, ahol megfelel integrci folyik.
A fvrosban is (s vidken is) az enyhn rtelmi fogyatkosok integrlt nevelsnek rohamos bvlst fogjuk ltni, a kvetkezkben ennek trvnyi htterre s az ez irnyba hat egyb jogalkoti trekvsekre trnk ki.
Trvnyi lehetsgek, jogalkoti trekvsek az integrci rdekben
A kzoktatsi trvny mr huzamosabb ideje lehetv teszi az integrl nevelst, st teljesen egyenrangan helyenknt eltrbe helyezve trgyalja a klnnevels mellett.
30 2. pontja. A sajtos nevelsi igny gyermek vodai nevelse s oktatsa, tovbb kollgiumi nevelse az e clra ltrehozott gygypedaggiai nevelsi-oktatsi intzmnyben konduktv pedaggiai intzmnyben, vodai csoportban vagy a tbbi gyermekkel, tanulval egytt, azonos vodai csoportban, vodai tagozatban, illetve osztlyban (tovbbiakban: a sajtos nevelsi igny gyermekek, tanulk – kln vagy kzs – nevelsben s oktatsban rszt vev vodai s iskolai, illetve kollgium egytt: gygypedaggiai nevelsben-oktatsban rszt vev nevelsi-oktatsi intzmny) trtnhet.
A trvny 86 1., 2. pontja lerja, hogy a tbbi gyermekkel egytt nevelhet sajtos nevelsi igny gyermek elltsa kinek a feladata.
86 (1) A kzsgi, vrosi, a fvrosi, kerleti s megyei jog vrosi nkormnyzat kteles gondoskodni az vodai nevelsrl, az ltalnos iskolai oktatsrl, tovbb a nemzeti s etnikai kisebbsg ltal lakott teleplsen a nemzeti vagy etnikai kisebbsghez tarozk vodai nevelsrl s ltalnos iskolai nevelsrl s oktatsrl.
(2) Az (1) bekezds szerinti ktelezettsg magban foglalja a sajtos nevelsi igny gyermekek, tanulk elltst is, amennyiben azok a tbbi gyermekkel, tanulval egytt nevelhetk, oktathatk.
A 14/1994. pedaggiai szakszolglatokkal kapcsolatos MKM. rendelet 5 7 pontja lerja, hogy a szakrti bizottsg a jegyz adatai alapjn intzmnyi jegyzket kszt. rtelemszeren ez adja a bizottsgok szmra azt az adatbzist, ahov SNI gyermeket helyezhet.
5 (7) A szakrti s rehabilitcis bizottsg a jegyz, fjegyz ltal a kzoktatsrl szl trvny 91. -a (4) bekezdsnek e) pontja alapjn megkldtt adatok alapjn jegyzket kszt (a tovbbiakban intzmnyi jegyzk) azokrl az intzmnyekrl, amelyek rszt vesznek a gyermek, tanul klnleges gondozsban. A jegyzket a vizsglatban megjelent szl rszre megtekintsre t kell adni. A jegyzket meg kell kldeni a szkhely szerint illetkes kzigazgatsi hivatalnak.
Ennl a pontnl mindenkppen megjegyzend, hogy a jegyzk ltal kldtt adatok nagyon sok helyen hinyoznak, hinyosak, hibsak, elgtelenek. Az nkormnyzatok sok helyen a trvnysrts llapotban vannak emiatt.
A szakrti bizottsgok tbb rgiban kzdelmet folytatnak azrt, hogy a jegyzi adatok bvljenek, korrektek legyenek. Nehz ez akkor, ha a szakszolglatnak sajt fenntartjval kellene kzdenie.
A 14/1994-es MKM rendelet 14 4. pontja meghatrozza azt is, hogy a szakrti bizottsg mit tegyen, ha az integrl nevels a jegyzi adatok hinyossga miatt nem megvalsthat.
14 4. pontja. Ha az vodai nevels, iskolai nevels s oktats a tbbi gyermekkel, tanulval azonos vodai csoportban, iskolai osztlyban azrt nem szervezhet meg, mert az intzmnyi jegyzkben nincsen megfelel voda, iskola, a 10 1. bekezdsben meghatrozott feladatokat ellt szakrti s rehabilitcis bizottsg szakvlemnyt megkldi a gyermek, tanul lakhelye, ennek hinyban tartzkodsi helye szerint illetkes kzsgi, vrosi, megyei jog vrosi, fvrosi kerleti nkormnyzat polgrmesternek. A polgrmester intzkedik, hogy a megfelel nevelsi-oktatsi intzmny rendelkezsre lljon, tovbb szksg esetn megkeresi a fvrosi, megyei fjegyzt, hogy biztostsa – a kzoktatsi trvny 88 -nak (1) bekezdsben szablyozott megyei, fvrosi fejlesztsi tervben foglaltak szerint – az utaz szakember hlzatbl a szksges gygypedaggust (terapeutt) vagy ms szakembert. A polgrmester harminc napon bell tjkoztatja intzkedsrl a szakrti s rehabilitcis bizottsgot.
Fentiek alapjn kvetkezik, hogy a bizottsgok feladata „rknyszerteni” a fenntartt, hogy a jegyzi adatok elgsgesek legyenek.
Ha egy jegyzi adatsor eddig nem tartalmazott integrl intzmnyt, s a szakrti bizottsg gy ltja, a SNI gyermek integrlhat, megteszi a megfelel lpseket, hogy a lehetsgek megteremtdjenek.
A szakrti bizottsg tevkenysgnek ttekintsekor lttuk, hogy feladata vizsglni a klnleges gondozs elltshoz szksges felttelek megltt is, teht tevkenysge nem merl ki a jegyzi adatok beszerzsben, hanem a klnleges gondozs megvalsulst is ellenriznie kell.
gy a kzigazgatsi hivatal a jogi feltteleket, a bizottsg a szakmai feltteleket ellenrzi.
3. bra: A jegyzi adatokkal kapcsolatos szakrti bizottsgi teendk vzlatos ttekintse

A trvnyben megjelent egysges gygypedaggiai mdszertani intzmny megteremtsnek lehetsge kijelli azt az utat is, ahogy a fenntart nkormnyzatok legoptimlisabban megvalsthatjk az integrlt nevelst.
A 33. (12) egysges gygypedaggiai mdszertani intzmny, egysges konduktv mdszertani intzmny hozhat ltre a sajtos nevelsi igny gyermekek, tanulk tbbi gyermekkel, tanulval egytt trtn nevelsnek, oktatsnak segtse cljbl. Az egysges gygypedaggiai mdszertani intzmny cljaival sszhangban ellthatja az e trvny 34-a a), b), e), g), h) pontjban felsorolt pedaggiai szakszolglat feladatait, az utazszakember-hlzat mkdtetst, az a trvny 36 -a bekezdsnek b)�e) s g) pontjban felsorolt pedaggiai-szakmai szolgltats feladatait, tovbb az intzmny keretein bell vodai, ltalnos iskolai feladatot ellt intzmnyegysg mkdhet.
Ezzel a lehetsggel megvalsulhat az a gygypedaggiai intzmny, mely gyermekeket szegregltan is nevel, integrltan is – utaz gygypedaggusok segtsgvel egyb megsegtsi formkat is tartalmaz (szakszolglat), s a felnttoktatst is biztostja (szakmai szolgltats). Az eddig „elzrtan” lv gygypedaggiai kapacits kijut a tbbi iskolba is, s segt a tbbsgi pedagginak mind szemlletben, mind szaktudsban, s ez gy trtnik meg, hogy van egy bzis, ahonnan ez a kapacits kirad.
Az egysges gygypedaggia mdszertani kzpont felttelez egy olyan nkormnyzati elkpzelst, mely a tbbsgi iskolkban, vagy kzlk nhnyban lehetv teszi az integrcit.
Knlkozik a lehetsg, hogy azok a gyermekek, akik a pszichs fejlds zavarai kategriba esnek, s integrltan neveldnek, szintn e kzpont segtsgvel kapjanak elltst, gy az eddig szegregl intzmnyek feladatbvlse is bekvetkezhet, s e gyermekek elltsa is megtrtnik.
Nhny szt szlnunk kell az egyb jogalkoti trekvsekrl is.
Nem trvnyek, rendeletek tjn is tapasztalhat a jogalkot azon trekvse, hogy az elklntett nevels cskkenjen haznkban. E trekvsek nagy rsze a htrnyos helyzet, elssorban roma gyermekek iskolztatsnak megvltoztatsra irnyul, s csak kisebb rsze a SNI gyermekekre.
Cl egyfell az, hogy kevesebb gyermek minsljn fogyatkosnak, msfell pedig az, hogy e kevesebb gyermek integrltan neveldjn.
Pdaknt emltenm az oktatsi miniszter s Bernthn Mohcsi Viktria miniszteri biztos szakrti bizottsgok igazgatinak rt, 2003.03.31-n kelt megszlt levelt, melyben a szegregcis folyamat fkezsrl szl, s a szakrti bizottsgokat a pszichometriai kritriumok fokozottabb betartsra sztnzi.
Az Utols Padbl Program az Oktatsi Minisztrium programja, mely – tbbek kztt – clul tzi ki, hogy a mr thelyezett, de a kontrollvizsglatokon mgis p rtelmnek mutatkoz gyermekeket a tbbsgi ltalnos iskolba visszahelyezze, megfelel megsegts mellett.
Megfigyelhet napjainkban a mdia s a szociolgia rszrl tapasztalhat rdeklds a szakrti bizottsgok tevkenysge irnt, sajnos gyakori a szenzcihajhszs s e problematika nem kell tltsa.
4. Lehetsges intzmnyhlzati struktrk
Legidelisabb az lenne, ha valamennyi iskolban minden felttel adott lenne ahhoz, hogy SNI gyermek integrltan neveldhessen.
Ezt megoldani azonban nagyon nehz, szmos ok miatt.
Nagyvrosokban megolds lehet az, hogy az iskolk kzl elszr csak egy, illetve nhny kap jogostvnyt SNI gyermekek nevelsre, s a szakrti bizottsgokkal egyttmkdve, felmen rendszerben valsul meg az integrci.
Kisebb rgikban az utaztanri hlzat nem mindig tud megvalsulni, itt a befogad iskola klnsen a tartalmi elemek megvltoztatsnak, tovbbkpzsnek tjn val ismeret elsajttsval valsulhat meg, felmen rendszerben.
sszessgben elmondhat, hogy az integrci elindtsa mindig fokozott figyelemmel, elksztssel s minden rintett fl fokozatosan val bevonsval valsulhat meg, felmen rendszerben.
5. Integrcis modellek
Az inkluzv iskolrl mr tbb vonatkozsban volt sz. A tartalmi krdsekben rviden felvzoljuk azt a pedaggit, amely elsegti megvalsulst.
Az inkluzv iskola megvalsthatatlan eszmnynek tnik, azonban kivl hazai pldk mutatjk mkdkpessgt, hatkonysgt.
Amg eljutunk az inkluzv iskolig, egy iskolai kzssgnek igen sokat kell fejldnie, s sok olyan elemmel gazdagodnia, melynek elsajttsa hossz idt vesz ignybe. Igazbl idelis megvalsulsi forma, olyan pedaggia, amelyhez minden iskolnak el kell jutnia.
A kttanros modell olyan lehetsg, mely az egysges gygypedaggiai mdszertani kzpont ltrejttvel valsulhat meg, s hagyomnyos iskolkban valsthatja meg az integrcit.
A SNI gyermek integrltan tanul a tbbsgi iskolban, a gygypedaggus raszma egy idejt az osztlyban tlti, utaztanri sttusban.
Amennyiben kt osztlyban lt el feladatot, raszma felt tlti egy-egy osztlyban (3-3; 4-4; SNI gyermeket felttelezve egy-egy osztlyban).
A gygypedaggus ideje egy rszt az osztlyban tlti, egytt dolgozik a tbbsgi pedaggussal.
A kt pedaggusnak meg kell tanulnia egytt dolgozni egymssal s tanulni egymstl (van mit).
A gygypedaggus termszetesen nem csak a SNI gyermekekkel, hanem minden problmval kzd gyermekkel foglalkozhat.
A fokozatosan kiterjed integrciban dominnss vlik a csoportmunka, a csoportok tjrhatsga, a klnbz szint tananyag-megjelents s -elsajtts.
A kvetelmny s rtkelrendszer kialaktsa szintn nagyon fontos.
Nhny elny: A gyermekek megtanulnak dolgozni gyengbb kpessg trsaikkal is, segtkszebbek lesznek.
-
A SNI gyermekeknek nem kell kln neveldnik.
-
A pedaggus elsajttja a differencilst, ami minden gyermeknek j.
-
A gygypedaggus fejlesztpedaggiai szerepet is ellt, gy minden gyermeknek tud segteni.
-
A SNI gyermekek „visszahelyezse” csak paprkrds.
6. Tartalmi krdsek
Integrci esetn legfontosabb a tanulsszervezs. Ha a pedaggus itt tbblettudshoz jut, tud mit kezdeni a SNI (problms, htrnyos helyzet, nehzsggel kzd stb.) gyermekkel is, s elfogadsa is nni fog.
Az esetleges toleranciatrningeket mindig meg kell elznie adekvt szakmai ismeretek elsajttsnak.
A fenntartk figyelmbe ajnlom olyan pedaggik preferlst, mely minl inkbb elkerli a frontlis osztlymunkt.
Kezddjn a nap reggeli beszlgetssel, amikor a gyermek azt az egy-kt fontos mondatot, ami a kis letben trtnt esemnyekrl szl, el tudja mondani, s ne fesztse egsz iskolai bentlte sorn.
A tananyag elsajttsa sok csoportmunkval, egyni munkval, klnbz szinteken meglev interiorizcival, nellenrzssel, egyms ellenrzsvel teret enged a pedaggus(ok)nak, hogy egynileg is irnythassanak egy-kt tanult. Mirt is kellene az extrm j kpessg gyermeknek ugyanazzal foglalkoznia, mint az tlagos vagy enyhn rtelmi fogyatkos gyermeknek?
A kooperatv, szemlltet, cselekedtet oktats sokkal hatkonyabb, mint a hagyomnyos mdszerek.
A numerikus rtkels stupiditsa s nmagnak valsga, valdi tudst vagy annak hinyt nem kellen tud megjelentse elkerlend (pl. szs: 4).
A szveges rtkels sokkal rnyaltabb, s sokkal kevsb stigmatizl, egszsgtelen versenyszellemet idz.
A helyi szakmai szolgltatk szerepe igen nagy. Olyan szaktancsadkra van szksg, akik nem a rgi pedaggia magas szint tudsa miatt lettek e feladatra kiemelve, s nem brnak tovbbfejldni, hanem olyanokra, akik a hatkony pedaggit preferljk.
Szomor az, ha egy szaktancsad – megltva egy pedaggus differencil gyakorlatt – megkrdezi: mi ez a sszevisszasg?
A hozzadott rtk figyelembevtele nagyon fontos a fenntart nkormnyzatok rszrl.
Nem mindegy, hogy az aktulis, mrt teljestmnyt melyik iskola milyen kpessg s htter gyermekkel ri el!
7. Zrgondolatok
Vltoztatsokat, igen gyors vltoztatsokat lnk meg napjainkban a pedaggiban.
Ebben a folyamatban megkerlhetetlen szerepk van a fenntart nkormnyzatoknak.
Megfelel ismeretekkel, tltkpessggel s akarattal, egyttmkdssel elrhetjk, hogy e vltoztatsoknak a gyermekek ne htrnyait, hanem elnyeit tapasztaljk.
|