Jtkban a matematika /2
2008.08.30. 15:37
6. Jtkok a kls vilg tevkeny megismershez
I. A tevkenysgek matematikja
II. Az eszkzk matematikja
III. A termszet matematikja
Jtkok
I. A tevkenysgek matematikja
1. KERESS S TALLJ MEG! /nekes krjtk/
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
formai tulajdonsgok felismerse
-
azonossgok, klnbzsgek felismerse
-
sszehasonlts /eredmnyeknt megvalsulhat a trgyak, szemlyek...osztlyozsa, rendezse.
-
forma s nagysg, forma s szn egyidej szlelse
-
figyelemmegoszts, emlkezet fejlesztse
-
szimmetria rzkeltetse, felfedeztetse
A jtkhoz szksges eszkzk:
csukldsz, nyaklnc, fejdsz – ksztnk klnbz krtykat attl fggen, hogy milyen tmban szeretnnk ismereteket nyjtani a gyermekeknek – pl. szerepelhetnek a krtykon gymlcsk, zldsgek, skmrtani formk, sznek szimmetrikus alakzatok... Ezutn a krtykbl elksztjk a csukldszt stb.
A jtk menete
Elszr a csukldsszel indtjuk a jtkot, hogy a gyermekek szinte llandan figyelemmel tudjk ksrni a krtyjukon lv kpet.
Az eszkzk kiosztsa utn eljtsszuk az Ennek a kislnynak nem jutott prja... kezdet dalt. A krjtk vgn a gyermekeken lv forma dnti el, hogy ki kinek a prja. A kvetkez jtk eltt elg csak megfordtani a csukldszt, melynek a msik feln is van valamilyen kp. Ezutn viszont mr cserlgetni kell a dszeket. A csukl utn a nyaklnc kvetkezzen, amely mr kicsit nehezebb, hisz csak a krjtk eltt, s a prvlaszts eltt nzheti meg a krtyjt. Nehezebb ennl is, amikor fejdsz a krtya, hisz a krjtk elejn kell megfigyelnie a formjt, s a dal vgn ez alapjn keresi meg a prjt.
Varicis lehetsgek:
-
sznt s formt is kell figyelni /piros alma a piroshoz, pttys eserny a pttyshz stb.
-
kicsit a naggyal prostani
-
eszkz nlkl vlasztanak egymsnak prt, s elmondjk miben azonosak /pl. lnyok, barna a hajuk, ugyanaz a kedvenc jtkuk, sznk...../
-
dal nlkl krtyaknt hasznljuk a kpeket. Ksztnk egy olyan lapot, amin pl. kukacos alma van. Osztanak a gyerekek egymsnak 5-5 krtyt, a tbbibl hznak. Ha prosat tallnak, leteszik. Akinl a kukacos alma marad, mondjuk, fel kell sorolnia 5 zldsgflt, vagy ktlb llatot... Ez a fajta jtk klnsen akkor rdekes, ha szimmetrikus alakzatokat rajzolunk kis eltrssel
2. EZ N VAGYOK! /kapcsolhat a krnyezethez/
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
memria
-
figyelem, nfegyelem
-
azonosts, hozzrendels
-
azonossgok, klnbzsgek felismerse
-
kreativits, verblis fejleszts
A jtkhoz szksges eszkzk:
meseprnk, vagy szkek, vagy a sznyeg, klnbz tmj kpek /pl. vszakok, llatok../
A jtk menete
A gyerekek elhelyezkednek tetszs szerinti alakzatban, de gy, hogy a megfigyel jl lthasson mindenkit. A jtsz gyerekek kzl mondkval kivlasztunk valakit, aki a jtkot kezdi, illetve aki az els megfigyel lesz.
Ezutn a megfigyel vlasz ki magnak valakit, gy, hogy ez ne tnjn fel senkinek sem, majd szp lassan elkezdi sorolni a kivlasztott kls ismertet jegyeit. Amikor a kivlasztott magra ismer felll, s ha jl dnttt helyet cserl a megfigyelvel, s most lesz a kivlaszt. Aki nagyon figyel, az hamar magra ismer. A megfigyelnek pedig arra kell gyelnie, hogy jtk kzben ne nzzen feltnen a kivlasztott gyerekre.
Varicis lehetsgek:
-
aki felismerte magt, mieltt jtkvezet lesz, fel kell sorolnia a csaldja tagjait, vagy apa, anya foglalkozst...
-
bels tulajdonsgokat kell felsorolni
-
a tulajdonsgok felsorolsa kzben brki kitallhatja a kivlasztott gyereket
-
szemlyek helyett trgyakat, llatokat, virgokat... lehet kitallni
-
kpeket nzegetnek, s azt kell kitallni melyikre gondolt a jtkirnyt. Lehet versenyszeren is jtszani, ki gyjti ssze a legtbb kpet.
3. A CSIGA S A KGY /vizulis nevelshez/
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
A jtkhoz szksges eszkzk:
Kt nagymret lapra rajzolunk csigt, illetve kgyt. Az egyiket mindegyikbl feldaraboljuk krtya mretre, a msik egy darabig alaplapknt funkcionl.
A jtk menete
Egyik asztalnl a feldarabolt kgyt, a msiknl a feldarabolt csigt rakjk ki a gyerekek az alaplap felhasznlsval. Utna cserlnek. Kis gyakorls utn egy asztalnl az sszekevert llatokat rakjk ki szintn kzsen.
Amikor mr tbbszr kiraktk a csigt is, meg a kgyt is, akkor a szintn sszekevert krtykat gy kell kirakni, hogy a jtkosok sorban haladnak, mindenki csak egy darabot vesz el a paklibl, s azt prblja helyezgetni. Ha nem tallja meg a helyt, vissza kell tennie a pakliba.
Varicis lehetsgek:
-
az alaplapot nem hasznljk a gyerekek
-
kt csapat jtszik kt asztalnl, mindegyik azonos csigt kezd el kirakni jelre. Egy csapat hrom-ngy gyerekbl lljon.
-
egy vonalbl kszlt, felvgott kgyt, illetve csigt raknak ki alaplap nlkl
-
elzleg nem ltott kpet kell kirakniuk
-
sajt kszts rajzukat vgjk szt, cserlnek egymssal, s ezutn rakjk ssze
4. MEMRIAJTKOK /kapcsolhat megfelel krtykkal az irodalomhoz is/
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
kombincis kszsg, figyelem
-
szmkpek, szmlls, azonosts
-
sszehasonlts, azonosts
-
memria
-
logikus gondolkods
-
relcik
A jtkhoz szksges eszkzk:
Klnbz skmrtani formkra rajzolt kpek
A jtk menete
A krtykat lefordtva, megkeverve az asztalra tesszk. A lefordtott krtyk prjt kell megkeresni az albbiak szerint. Az els jtkos megfordt mondjuk egy hromszg alak krtyt, amin egy hember van.
Ezutn megfordt mg egy hromszg alak krtyt abban a remnyben, hogy azon is hember van. Ha igen, maga el teszi mindkt krtyt, ha nem mindkettt visszafordtva az asztalon hagyja. Ezutn sorban prblkoznak a jtkosok. Ha sikerlt megtallni mindegyik krtynak a prjt, akkor meg lehet szmolni, ki gyjttte a legtbb krtyt.
Varicis lehetsg:
-
alapsznt adunk a kpeknek, gy nem elg az, hogy a skmrtani forma s a kp is egyezik, az alapsznnek is egyeznie kell
-
a forma, alak szn mell a nagysgot is variljuk, pl. a kis hemberhez a kis hember, a nagy hemberhez a nagy hember tartozik
-
nehezthetjk a jtkot mg azzal, hogy a kp prja nem az azonos formn van, teht pl. az egyik piros alma a hromszgben van, a msik piros alma a krlapon
-
kapcsolhatjuk az irodalom-foglalkozshoz gy, hogy a krtykra mesefigurkat, vagy mesejeleneteket rajzolunk, s a kt krtyt akkor tehetik maguk el, ha felismerik a mest, verset
5. DOBJ, PTS /vizulis nev. szocializci/
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
vizulis helyzet felismerse
-
trbeli viszonyok
-
osztlyozs, megfigyel-kpessg
-
trbeli irnyok, viszonyok felismerse, alkalmazsa
-
relci, kisebb, nagyobb
-
sszehasonlt kpessg fejlesztse
-
kreativits, tervezs
A jtkhoz szksges eszkzk:
/varicis lehetsgekhez fakockk, rajzolt ptmnyek klnbz mret dobozok/
A jtk menete
Tlcra kirakunk nagyobb mennyisg plcikt, majd a gyerekek az asztal kr lnek. Amennyiben parkettn fogjk jtszani, tbben is rszt vehetnek benne. Az egyik dobkockn sznek, a msikon a hagyomnyos pontok vannak. Az els jtkos elszr a sznt jell dobkockval dob, mely meghatrozza, hogy milyen szn plcikkat vehet majd el a tlcrl.
Ezutn dobhat a hagyomnyos, szmokat jell kockval, s vehet annyi plcikt, amennyit dobott. Ezutn kezddik az ptkezs, mikzben a tbbiek is dobnak sorrendben. A jtk elszr csak 5-6 dobsig tart, majd kvetkezhet annak eldntse, hogy ki ptette a legtletesebb formt. Ezt mindig kzsen teszik, s a kvetkez fordulban az dobhat elszr, akinek a legrdekesebb az ptmnye, azaz aki a legtbb szavazatot kapta.
Varicis lehetsgek:
-
elre lerajzolt ptmnyt kell lemsolniuk, de ebben az esetben csak a hagyomnyos, szmossgot meghatroz dobkockt hasznljk. Ki kszl el legelbb, s hibtlanul.
-
egy nagy vrat ptenek kzsen kisebb-nagyobb dobozokbl gy, hogy mindenki annyi kockt pthet be a vrba, ahnyat dobott. Meghatrozhatjk a jtk kezdete eltt, hogy tletekkel segthetik-e egymst a jtkosok.
6. SEGTSNK HAMUPIPKNEK
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
tbb, kevesebb, ugyanannyi fogalmnak megrtetse
-
becsls (szemmel)
-
vlogats, azonosts, sszemrs
-
kisebb, nagyobb, ugyanakkora
-
koordincis kszsg (munkavgzs megtervezse)
A jtkhoz szksges eszkzk:
bab, bors, lencse, tlkk, csipesz
A jtk menete
Az asztal kzepre helyezett kzepes mret tlbl, melyben a bab, bors s lencse ssze van keverve, csipesz segtsgvel, megadott idre vlogassk ki az egyik sszetevt. Ez az id lehet, amg lassan elmondjuk, pl. Madarak voltunk... kezdet mondkt. /csak annyi gyerek vlogasson, ahny egyms zavarsa nlkl tud a csipesszel a tlhoz frni/
Varicis lehetsg:
-
versenyjtk, hrom gyerek kzl megadott id alatt ki tud tbb lencst kivlogatni /becsls, majd szmossg megllaptsa/
-
kt asztalnl kt csapat jtszik, de mind a hrom fle magot kln kell vlogatni /ha egy csapatban hrom gyerek jtszik, akkor clszer eldntenik hogyan vlogatnak. Erre adjon idt az vn. Lehetsgek: kijellik melyik tlba melyik magot teszik, s eldnthetik azt is ki melyik magot vlogatja/
7. FNYZS
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
hossz, rvid kzel, tvol
-
kicsi, nagy
-
skmrtani formk ltrehozsa
-
reaglkpessg
-
irnyok gyakorlsa
A jtkhoz szksges eszkzk:
A jtk menete
Az vn a terem faln mozgatja az elemlmpa fnyt szp lassan, s a gyerek, gyerekek a sajt lmpjukkal prbljk minl pontosabban kvetni azt.
Varicis lehetsg:
-
A mozgst s kvetst lehet gyorstani, az tvonalat pedig bonyoltani.
-
Gyerek irnyt gyereket.
-
Az vn formt rajzol s kvets kzben ki kell tallni mit rajzoltak. /vza, hal, skmrtani formk.../
-
A szekrny ajtajt rajzold krbe a lmpd fnyvel, vagy a falon lv kpkeretet hullahopp karikt.../
-
Fogcskzhat kt lmpafny: egyik a kerget, msik a fog, s ha kicsit is fedi egymst a kt fny, megvan akit kergettek.
8. AUTVERSENY
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
A jtkhoz szksges eszkzk:
kt, hrom kisebb mret aut /matchbox/, nagyobb krmret spulni, 4-5 m hossz kzp-vastag crna, vagy zsinr
A jtk menete
Kt, vagy hrom autra ell a kerekeinl kssk fel a crnt/zsinrt, a vgt pedig rgztsk a spulnihoz. Tegyk az autkat a rajtvonalra, a spulnit pedig a versenyz gyerekek kezbe. Jelre a gyerekek prbljk feltekerni a crnt/zsinrt, ezzel kzelebb hozva magukhoz a kisautt. Aki a leggyorsabb, az gyz, ahhoz r leggyorsabban, s legelbb az aut.
Varicis lehetsg:
-
Nehezthetjk a versenyt azzal, hogy mindig kisebb tmrj spulnit, s vkonyabb crnt hasznlunk.
-
Egy csapat maga is eldntheti, hogy melyik mret eszkzkkel versenyeznek.
9. N VAGYOK A SZEMEM, TE LESZEL A KEZEM
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
tri tjkozds, irnyok
-
megfigyelkpessg
-
kommunikcis kszsg
-
sznrzkels fejlesztse
-
azonosts, vlogats
-
szimmetrikus alakzatok ltrehozsa, felismerse,
-
szablytudat, trelem fejlesztse
A jtkhoz szksges eszkzk:
logikai kszlet, asztali paravn
A jtk menete
Hrom gyerek jtszhatja egyszerre. Egyik gyerek a szem, a msik a kz, a harmadik a kirak jtkos. A kirak elkezd valamilyen formt kirakni a kszletbl. A lt lpsrl, lpsre kommentlja amit lt, a kznek, pl. tedd ki a piros nagy hromszget, fl a kis srga krlapot, a piros nagy hromszg mell balra /ablak fel/ a kis kk ngyzetlapot... Termszetesen a kz ell a kirakt el kell takarni, csak halls tjn ptkezik. A vgn megnzzk azonosra sikerlt-e az ptmny.
Varicis lehetsg:
-
A kirak is egy elre megrajzolt formt msol le, ez a jtk bevezetsekor legyen minl egyszerbb, majd egyre bonyolultabb.
-
Csak kt gyerek jtszik, ilyenkor a kirak maga mondja a kznek, hogy mit is csinl. A jtk vgn mindig ellenrizzk kzsen, hogy pontos-e az ptkezs.
-
Trben is kiprblhatjk ezt a jtkot sznes fakockkbl.
|