Jtkban a matematika /3
2008.08.30. 15:37
10. PAPUCSOS
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
megfigyelkpessg fejlesztse
-
metakommunikci
-
azonossgok s klnbsgek felismerse
-
prosts, sszehasonlts,
-
vizulis emlkezet fejlesztse
-
percepci-fejleszts
A jtkhoz szksges eszkzk:
paprbl kszlt, klnfle formkkal dsztett papucsok a papucsok dsztsnek megfelelen ksztett dobkocka krtyk klnfle kpekkel /gymlcsk, llatok.../
A jtk menete
A gyerekek az asztalhoz lnek, melynek kzepre tesszk az sszekevert papucsokat. Rendraks lesz a jtkban rsztvev gyerekek feladata. Elszr minden jtkos kt dobkockval dob egyet-egyet. Ha sikerlt prt dobnia, akkor megtarthatja mind a kt papucsot, ha nem, akkor tetszs szerint a kettbl az egyiket. Amikor mindenki dobott a kt kockval, mr csak egy kockval folytatdik a jtk. Mindenki keresi a papucsa prjt. Ha megtallta maga el teszi, s jbl kt dobssal kezdhet.
Varicis lehetsgek:
-
jtszhatjk dobkocka nlkl, gy a prostst gyakorolhatjk jtkosan
-
prosthat kt csapat versenyszeren, vagy melyik csapat lesz az els, vagy meghatrozott id alatt melyik csapat prostja a legtbb papucsot
-
a dobkocks vltozatnl csak akkor teheti maga el a papucsot, ha a nla lv prjt dobta, a dobkockval.
-
papucs helyett gymlcsket, zldsgeket, llatokat, trgyakat prostunk
II. Eszkzk matematikja /tletek, mit, mire hasznlhatunk/
Gyufsdoboz
Barkcsols:
-
hzak, kzlekedsi eszkzk, bababtorok, kincsesldk stb. tervezse, elksztse.
ptsek szabadon:
-
magas-alacsony, keskeny-szles hzak
-
hossz s rvid vonat
-
keskeny t, szles t... stb.
ptsek msolssal:
-
trben megptett alakzatrl
-
skban brzolt alakzatrl
Mrsek:
-
kavicsokat, termnyeket /rizs, bab.../ tesznk bele, s megnzzk melyik a knnyebb, nehezebb, vagy ugyanolyan sly.
-
melyikben lehet tbb kavics, vagy melyik tlcn van tbb, kevesebb, ugyanannyi gyufsdoboz
-
tmegmrs, sok, de knny, pl. egyik dobozban mk van, a msikban srgabors
sszehasonltsok:
-
becslssel /melyik zacskban van tbb doboz/
-
prosts, szmlls, kis szm megnevezse
-
lefedsek: knyvek, szk lkje-terletmrs
-
hosszsgmrshez mrcnek: melyik sl a hosszabb, amelyik mell egy vonalba tbb gyufsdobozt tudtunk kirakni stb.
Versenyjtkok:
-
dobozpckl
-
fj
-
vrpt
-
toronypt
Sorszmnevek gyakorlshoz:
-
vedd fel a sorban a msodik, negyedik... dobozt, s nzd is meg mi van benne. Ez vajon kisebb a doboznl, vagy nagyobb /gomb, papr zsebkend, szalvta, gyngy.../
Nvutk gyakorlshoz:
Sl
-
mrsek: hosszsg, szlessg
-
mrsekhez mreszkzknt: bsg, magassg, mlysg, szlessg, hosszsg
-
sszehasonltsok
-
geometriai tapasztalatszerzs: skbeli alakzatok ltrehozsa
-
sszemrsek, pl. fldre dobok egyenknt kt-hrom slat, vajon melyik a leghosszabb, legrvidebb. Tvolra a sltl lefektetnk egy gyereket a sznyegre, vajon a sl, vagy a gyerek a hosszabb.
-
tvolsgmrs: milyen tvolsgra van a sznyeg a szekrnytl, 2 slnyi egysgre
-
egyenes s grbe vonalak ltrehozsa
-
nyitott s zrt vonalak
-
sorba rendezs
-
tapasztalatszerzs a darabszmok vltozsairl, hozztevs, elvevs, ugyanannyiv ttel
-
tbb, kevesebb, ugyanannyi, kis szmok megnevezse
-
t s sorszmnevek
-
vlogatsok, elrontott vlogats javtsa
-
hasonlsg, klnbzsg, azonossg
-
prosts
-
szimmetria
-
egyszer labirintusok ksztse
-
rendezs
-
sznvlogats
-
terletmrs, lefedsek
-
mi vltozott meg jtk
-
logikai mveletek gyakorlsa: lltsok, tagadsok
-
trbeli viszonyok gyakorlsa
-
sznvlogats, csoportosts
-
irnyok: milyen szn sl van a leghosszabb piros sl mellett jobbra, tedd a nyakadra azt a slat, amelyik a zldtl jobbra tallhat
III. A TERMSZET MATEMATIKJA
A H: megfigyeljk mekkora pelyhekben esik kis, nagy, egsz kicsi, azaz hdara
-
egyenesen hullik lefel, vagy a szl tbb irnyba is fjja, esetleg kavarja, vagy hordja a havat. A szavak jelentsrl is beszlgetnk.
-
hgoly ksztse, gurtssal nagyobbtsa, – hozztapad a h, ahol gurtjuk –
-
a kisebb, nagyobb golykbl hembert pthetnk, eltte ki kell vlogatni nagysg szerint, alulra kerl a legnagyobb... s gy tovbb
-
a megmaradt golykbl vagy tbb hembert ksztnk, melyeket a vgn sszehasonltunk, nagysg, kvrsg szerint, valamint melyik ll egyenesen, ferdn, a ferde merre dl.
-
gyakorolhatjuk a nvutkat a hemberhez viszonytva, ki hol ll...
-
mekkork vagyunk a hembernl ki alacsonyabb, ki magasabb, ugyanolyan magas
-
kszthetnk vrat szintn nagyra gurtott hgolybl
-
gurthatunk gy is golykat, hogy meghatrozzuk milyen nyomot hagyjon – kr, hromszg, tglalap, virg,
-
lehet jtszani a frissen esett hban „tallj meg” jtkot. Kt gyerek elindul a hban, s egy id utn a tbbiek a nyomokat kvetve megkeresik ket.
-
a hnyan mentek az ton... lbnyomok sztvlogatsa, sszehasonltsa, szmllsa
-
egy j nagy vdr havat bevisznk a csoportszobba, idnknt megnzzk mi trtnik vele, a teljes olvads utn rcsodlkozhatunk, milyen kevs vz lett belle, beszlhetnk a vz tisztasgrl, szennyezettsgrl
-
megfigyeljk a jgcsapokat, klnsen akkor rejt sok matematikai tartalmat, ha egyms mellett sok jgcsap van Ha ilyet ltunk, tantsuk meg a gyerekeket rcsodlkozni.
-
utna beszlgethetnk a hosszrl, ki tallja meg a leghosszabb, legrvidebb, legszebb jgcsapot. Helymeghatrozs, t s sorszmnevek gyakorlsa, trirnyok
-
olvadskor folyamatosan figyelhetjk rvidlsket, s azt, hogy vajon melyik olvad el elszr
-
geometriai formkat hozhatunk ltre vz segtsgvel, attl fggen milyen formba ntjk s fagyasztjuk meg a vizet
A FK: nem csak gynyrkdtetnek, hanem rengeteg matematikai tapasztalattal lthatjk el a gyerekeket, csak ki kell hasznlnunk a lehetsgeket.
Sta alkalmval, akr erdbe, akr fs krnyezetbe, akr egy olyan utcba, ahol van pr fa, mit is tehetnk.
-
fa al llva felnznk s megfigyeljk az gakat, vannak vkonyak, vastagok, s meg is saccoljuk melyikbl lehet tbb. Ez klnsen abban az idszakban lthat jl, amikor mg nincs a fkon levl. Az gakat azutn egymshoz is hasonltgathatjuk, st egy msik fhoz is.
-
fk hasonltsa nagysg szerint, gak sokasga szerint
-
melyiken van tbb levl, nagyobb levl, zldebb, srgbb... levl
-
melyik tereblyesebb, azaz melyiknek van nagyobb koronja /amelyik al tbb gyerek fr/
-
kerek, vagy hosszks a koronja
-
trzse vastag, keskeny, t tudja-e egy gyerek fogni, ha nem hnyan? Lemrhetjk sprgval is a trzset, s gy pontosan eldnthet a trzsvastagsg. Vajon mirt vastagabb a trzse kt azonos fajtj fa kzl az egyiknek? /a fa kort jelzi/
-
Melyik kertben, vagy az utca melyik feln van tbb, nagyobb fiatalabb, regebb kereklomb... fa?
-
a levl formja, /egy nagyobb levl van a szron, vagy tbb kisebb levl, pl. akc
-
kivlaszthatunk az vodhoz kzel egy ft, amelyet kineveznk a csoport fjnak, s azt folyamatosan egsz vben figyeljk.
-
megismerjk a nevt, s tnyeket llaptunk meg rla, nagysg, forma, koronja, trzsvastagsg...
-
clszer sszel kezdeni, s a leveleket nzni, ahogy sznesednek, s hullanak. Elszr a fn vannak, ksbb egy kevs a fldn is, majd egyre tbb a fldn, aztn a fn kevesebb, vgl mind lehullik a frl. Kzben ne felejtsk el felhvni a figyelmet a fa szpsgre, hasznos voltra, vsra. A sajt fnk alatt mg az irodalom, az nek kezdemnyezs is varzsosabb. A csoportszobban pedig lerajzolhatjuk, megfesthetjk �
-
tlen az gait figyelhetjk, s azt, hogy pihen-e rajta madr, esetleg tehetnk r madretett, s ez jabb lehetsg a megfigyelsre.
-
tavasszal a rgyezst, a fa ledst figyelhetjk, s azt hogyan nnek a levelek, sttedik a sznk, s lesz bellk lombkorona. A szl hogyan fj, merre mozgatja a leveleket, ahhoz viszonytva, ahol llunk.
AZ VODA UTCJA
-
hzbl, vagy fbl
-
magas, vagy alacsony hzbl, fbl
-
csaldi, vagy emeletes hzbl
-
keress ugyanolyan magas hzat, ez tle jobbra, vagy balra van,
-
kmnyek szma, sszehasonltsa
-
melyik hzba frne tbb ember, te melyikben laknl szvesebben, mirt
-
az vodnk, vagy a kivlasztott hz a magasabb, nagyobb, s melyikben tartzkodnak tbben,
-
kertsek hossza, magassga, oszlopaik formja...
-
kertek virgai, tbb-kevesebb ugyanannyi, hosszabb, rvidebb ugyanolyan hossz a szra, melyik sznbl van tbb, ez megszmllhat-e.
Felhasznlt irodalom
vodai nevels orszgos alapprogramja
Jean Piaget: Szimblumkpzs a gyermekkorban
Mrei Ferenc – V. Bint gnes: Gyermekllektan.
Gondolat Budapest. 1981.
Villnyi Gyrgyn: Jtk a matematika?
Trogat Kiad Budapest. 1993.
Kiss Tihamr: A gyermekek matematikai gondolkodsnak kialakulsa 2–7 letvekben.
Kiadja a Piaget Alaptvny, Budapest. 1995, Debrecen.
Zsmboki Krolyn – Horvthn Szigligeti Adl: Matematika kzzel, fejjel, szvvel.
FABULA Humn Szolgltat Bt. 1993.
Porkolbn Dr. Balogh Katalin: Kudarc nlkl az iskolban.
Alex-typo. 1992.
Bakonyi Anna: Irnyzatok, alternativits az vodai nevels terletn.
Trogat Kiad. 1995.
Tanulmnyok a kisgyermeknevelsrl
OKKER Oktatsi Iroda 1995.
Budapesti Nevel 1995/4
Jtkpszicholgia
Etvs Jzsef Knyvkiad 1997.
Pli Judit: A jtk, mint alapoz funkci.
Jtkfrum, 1991. Hajdbszrmny
|