Jtkban a tuds - jtkgyjtmny /1
2008.08.30. 15:44
Kedves Olvas!
2000 prilisban alaktottuk meg munkakzssgnket A Boldog Iskols vekrt Munkakzssg nven, melynek clja, hogy a fejleszt szakemberek, a pedaggusok s a szlk sszefogsval egytt segtsnk a tanulsi nehzsgekkel, a rszkpessg zavarokkal kszkd kisgyermekeken s csaldjaikon.
Munkakzssgnk tagjai a rszkpessg zavarokkal kzd gyermekek szlei, az ket tant vnk, tantnk, logopdusok, gygypedaggusok. Tudjuk, hogy a tanulsi zavarok lekzdse, enyhtse megfelel terpis segtsg, a szli hz, a nevelsi tancsad s az iskola szoros egyttmkdse nlkl nem tud megvalsulni. Tapasztalatainkat, meglt lmnyeinket, az ilyen gyermekek tantsban sikeresen alkalmazott mdszereket szeretnnk tadni segt szndkkal. Ezrt vllalunk tovbbra is intzmnyvezetk, kollgk s szlk felkrsre eladsokat vodkban, iskolkban - vidken is -s ebbl a clbl jelentettk meg els kiadvnyunkat Gyermeknek lenni j?! cmmel 2001 februrjban.
Ezen, most megjelent knyvecsknknek Jtkban a tuds! cmet adtuk. Kzs jtkra hvjuk a szlket, a bartokat, az v nnit, a tant nnit s az egsz osztlyt. Olyan jtkokbl, feladatokbl lltottuk ssze ezt a kpessg fejleszt jtkgyjtemnyt, amelyek nem ignyelnek igazn eszkzt, s jtszva fejlesztik az eredmnyes tanulshoz szksges klnbz megismer - szellemi kpessgeket: figyelem, gondolkods, emlkezet, szmfogalom, helyesrsi kszsg. Jtszhatak otthon s az iskolai rkon, csupn vllalkoz kedv szlket, tantkat, s a jtkra mindig ksz gyermekeket ignyelnek. Jtszhatak szobban s szabadtrn, jtszhatak akr utazs kzben is!
S ami nagyon fontos egyarnt fejlesztik a problmamentes gyermekek kpessgeit, s nagyon hasznosak a tanulsi zavarral, rszkpessg gyengesggel kzd gyermekek terpijban.
A jtkokat az ltaluk fejlesztett kpessg terletek s korosztlyok szerint bontottuk le. Az iskolsok jtkainl idnknt klnbsget tesznk a kisiskolsok (klns tekintettel els s msodik osztly) valamint idsebb gyerekek (9-10 ves kortl, s fels tagozat) kztt. Kln fejezetben gyjtttk ssze az iskolra kszl nagycsoportos vodsok szmra ajnlott jtkokat, fejleszt feladatokat. (Mi az iskolba kszl vodsokon olyan gyermeket rtnk, akik a tanvkezds eltt betltik 7. letvket. )
Kellemes tanulst s j szrakozst kvnunk!
No Krisztina
Szerkeszt
Paks Nevelsi Tancsadja cmn Tel: 75 / 510 - 077
Hogyan jtszunk?
Valamennyi jtk jtszhat csaldban s csoportban, de akr kt szemly is jtszhatja. Egyetlen eszkzknt ltalban egy labdt javaslunk hasznlni, de pld. "autban" ez akr el is maradhat. (Amennyiben ms eszkz is szksges azt feltntetjk a jtk lersnl.)
Krjtk formjban lve vagy krben llva jtszhatak. A jtkvezet indtja a krt a labda dobsval. Haladhatunk szablyos krben, de nehezthetjk gy a jtkot, hogy megszaktjuk a lncot, vltoztatunk a sorrenden, gy jobban kell mindenkinek figyelni. Termszetesen a jtkok jtszhatak az osztlyteremben a padban lve is. Ekkor is haladhatunk sorban, s ssze - vissza rmutatssal, illetve a helyesen vlaszol jtkos mond gyorsan egy nevet, aki utna kvetkezik.
Majd ltni fogjuk, hogy sok jtknl szksg van egy szemlyre, aki a feladatokat adja. Ez ltalban a tant, vagy a szl, de termszetesen maguk a gyerekek is tallhatnak ki feladatokat, indthatnak el jabb lncokat.
Jtkra felkszlni, rajt!
A figyelem fejlesztse
Valamennyi jtkunk azltal, hogy aktv gondolkodsra, gyors vlaszra, folyamatos koncentrlsra ksztet, fejleszti a szndkolt figyelem kpessgt, amely a tanthatsgnak nagyon fontos felttele.
A jtk adta rm motivl magra tanulsra, az aktvan eltlttt - esetleg egyre nvekv id - fejleszti a figyelem koncentrcit. Ennek klns jelentsge a kisiskolsoknl, valamint figyelemzavarral kzd gyermekek esetben van.
A figyelem fejlesztsnek jelentsge abban ll, hogy szinte egyetlen intellektulis (rtelmi) kpesessg sem mkdhet nlkle hatkonyan, s nlkle elkpzelhetetlen hatkony tanuls.
Melyek a figyelemnek azon elemei, melyek fejlesztse klnsen fontos a tanulsi kpessgek javtshoz?
-
A figyelem terjedelme: hny trgyra, hny klnbz szempontra, tulajdonsgra tudunk egyszerre egy idben figyelni. (olvassban b-d bet megklnbztetse)
-
A figyelem tartssga: mennyi ideig vagyunk kpesek figyelni, mennyi ideig vagyunk kpesek egy dologgal foglalkozni (vers, lecke tanulsa, gyakorls.)
-
A figyelem megoszlsa: hogyan tudjuk vltogatni a figyelmnket egyik dologrl a msikra (pld. szreveszik a gyerekek a dolgozatban, hogy az sszeadsok kz kivonsok is kerltek)
Majd ltni fogjuk, ahogy a figyelem fejlesztse minden jtkunkban benne van, gy alkalmasak az ebben a fejezetben bemutatott jtkos feladatatok a figyelem mellett, a gondolkods, az emlkezet egyes terleteinek fejlesztsre is.
Talld ki, hogy ki vagyok!
Szksges eszkzk: szkek, kend
Ktflekppen is jtszhat a knnyebb vltozata a kisiskolsok jtka.
Krt alkotva lnk, egy szket a kr kzepre helyeznk. A jtkvezet azt mondja, mindenkinek van egy perce, hogy jl megnzzk egymst! Majd kivlasztjuk az els jtkost, akit kikldnk a szobbl. Kzben egy jelentkezt leltetnk a szkre. Aki lelt a szkre annak a szkt a jtkvezet szkvel szembe helyezzk t, ide fogjuk majd bevezetni a bekttt szem jtkost. Az feladata lesz kitallni, hogy ki l a szkn. Krdseket tehet fel, melyekre csak a jtkvezet vlaszolhat. Pld. Szemveges? Hossz haja van?
Fels tagozatosok gy jtsszk, hogy csak igennel s nemmel lehet vlaszolni. (Teht nem krdezheti ezt pld: Milyen szn a haja?)
Alssok, s iskolra kszl vodsok kezdetben jtszhatjk gy, hogy csak az arcot kell figyelni, vagy csak a ruht, illetve lehet haj, szem sznre rkrdezni.
Nehezebb vltozata felssk s sszeszokott kzssgek szmra: A kr kzepn l, akit ki kell tallni, nem szlalhat meg senki, s a jtkosnak rints segtsgvel, kell, kitallni ki l ott. Ha vgkpp nem sikerl az illet segtsgl elvltoztatott hangon sziszeghet, khghet.
Figyeld a szablyt!
Krben llunk. A jtkvezet elindt egy ritmikus sort: rzsa, tulipn, rzsa, tulipn. Mondja, mondja, majd egyszer csak, rzsa tulipn, rzsa szegf. Aki hallja a hibt leguggol. Aki nem tud leguggolni, vagy legutoljra guggol le kiesek. Majd folytatjuk tovbb ms - ms ritmikus sorokkal, lehetnek egyre nehezebbek is:
piros - kk - srga.. piros - kk - kk!
elefnt madr sp... elefnt sp madr!
hrom t kilenc...hrom t kett!
virg - labda - rzsa... virg - labda - virg!
Szmtalan vltozata van: szcsere, sorrend csere, szkihagys, j sz bevitele. Alssoknl kezdetben a hibafelismerst kt szval jtsszuk, s utna a szmokkal. Felssknl lehet ksbb 4 s 5 szavas sorokkal is prblkozni.
Nagycsoportosok s els osztlyosok szmra javasolt vltozata a ritmikus sorlnc: A jtkvezet elindtja a sort: piros - kk, piros - kk, s a gyerekek egyesvel folytatjk, aki eltveszti kiesik. (Akr a padban lve, vagy labdt dobva is lehet jtszani.
A kvetkezkppen nehezthetjk: kk - srga - zld, kk - srga zld, vagy piros - kk - kk stb.
Ez a jtk alkalmas a figyelemfejlesztse mellett a szablyfelismer kpessg, valamint a szerilis (soralkots) gondolkods fejlesztsre is, amire az els osztlyos matematika tantsa sorn a szablyjtkok megrtsnl, a szmsorok folytatsnl nagyon nagy szksg van. vodsoknl kezdetben csak ktelemek legyenek a sorok!
Keressd a szt!
Nagyon hasonlt az elz jtkhoz. Menete ugyanolyan, csak most a jtkvezet azt mondja: Figyeld a szt: Hz!
Szavakat mond egyms utn asztal, lmpa templom. hz. Itt kell leguggolni. jra aut, vdr. hzas. ht... hzi. Persze tbbszr maga a hz is visszajn.
(Ugyanezt lehet szmokkal is jtszani.)
Figyeld a vgt!
Ez egy lncjtk, lehet a labdval sorban haladni, de a figyelemkoncentrcit jobban fejleszti, ha ssze - vissza dobjuk. A jtkvezet azt mondja: A te szavad azzal a betvel kezddjn, amivel az enym vgzdik: padls - srga - arany.
Nehezebb vltozata: A te szavad azzal a sztaggal kezddjn, amivel az enym vgzdik: klyha - haj - jsg. (Ezt a vltozatt harmadik - negyedik osztlytl javasoljuk. E vltozat fejleszti a helyesrsi kszsget, a sztagols kpessgt is.)
Bujkl mesk
Eszkz: knyv, magn s kazetta
Nagyobb - harmadik osztlytl - gyermekek szmra javasolt jtk. A gyerekek krben vagy a padban lnek. A jtkvetet knyvbl felolvas egy mest, kzben a magnbl is szl egy trtnet - kezdetben ez lehet egy mr ismert gyermekvers - a gyerekek csukott szemmel hallgatjk. Utna a jtkvezet krdseket tesz fel mindkt trtnettel kapcsolatban. Ksbb az olvasott s a hallott szveg is lehet ismeretlen trtnet.
Ez a jtk a megosztott figyelem, az sszpontosts fejlesztsre alkalmas.
Az emlkezet egyes terleteinek fejlesztse
Verblis emlkezet
Az eredmnyes tanulshoz szksges mentlis kpessgek kzl az emlkezet jelentsge mellett nem szksges hosszasan rvelnnk.
Az emlkezeten bell megklnbztetjk a rvid tv s a hosszabb tv (megtart) emlkezetet, illetve ms szempont szerint ltezik vizulis (ltsi) s verblis (szbeli) emlkezet.
Mi hangslyt fektettk a rvid tv emlkezet (azonnali utnmonds) fejlesztsre is, hisz ez az alapja a hosszabb tv emlkezet kpessgnek.
Klnsen fontos a vizulis emlkezet fejlesztse a dyslexis gyermekek terpijban, hisz erre a kpessgre nagy szksge van a gyermekeknek az alakilag hasonl betk - b s d, m-s n, sz s zs.) megklnbztetsben
Szmlnc jtk
Krben lnk a jtkvezet kezben a labda. Mond egy szmot: 6, adja tovbb a labdt a kvetkez jtkosnak, aki elismtli 6 s hozzteszi 3, a kvetkeznek mr mind a kt szmot el kell ismtelnie, s egyet hozztenni. Addig jtsszuk, amg valakinl meg nem szakad a lnc. Ilyenkor megkrdezhetjk: Ki figyelt, ki tudja. Nehezthetjk gy a jtkot, hogy nem sorba dobjuk a labdt.
Szlnc jtk
Ugyanolyan, mint az elz jtk, csak itt szavakat mondunk. Felllthatunk olyan szablyt is, hogy csak egyetlen sztagbl ll, illetve ksbbiekben kt sztagosnl hosszabb szavakat ne mondjunk.
Mondatlnc jtk.
Nehezebb, mint a szlnc, mert a szavakat nem csak utnmondjuk s hozztesznk egyet, hanem rtelmes mondatot kell alkotnunk, ahogy ismtlnk s bvtnk. Nem knny jtk, minl tbben vagyunk annl hosszabb lesz a mondatunk, s nagyon kell figyelni a nvelkre!
Meselnc jtk
Nem egy hossz mondat kialaktsa s ismtlse a cl, hanem btran lehet trtnetet kialaktani.
Kt vltozata van. Egyik, amikor mindenki csak egy-egy szt tesz hozz, s a gyerekekre van bzva, mikor tesznek pontot a mondat vgre, s folytatjk egy sszefgg kvetkezvel. Msik, mikor mindenki egy egsz mondatot tesz hozz
Az elbb felsorolt valamennyi jtk a rvidtv verblis emlkezet fejlesztsre alkalmas. Az els osztlyos gyermekek szmra mg kiss nehezek, hiszen k maximum ngy szmot, 10-12 sztagos mondatot tudnak visszamondani. Ezrt kezdetben velk jtszhatjuk, gy ezt a jtkot, hogy a jtkvezet elszr 2, majd hrom s esetleg 4 szmot mond dobja valakinek a labdt, vagy mutat valakire, s az visszamondja, hozztenni nem kell. Illetve maguk a gyerekek is tvehetik a jtkvezet szerept. Els osztlyosoknl, ha a mondatlncot gy jtsszuk, hogy egymsnak dobjk a labdt egy -egy mondattal, s csak azt kell visszamondani, hozztenni nem, mr ezzel is fejlesztettk az emlkezet mellett az aktv szkincset is Ily mdon prblkozhatunk a nagycsoportos vodsokkal is.
Megy a labda
Tulajdonkppen a mi gyermekkorunk mit visz a haj jtka, csak itt megy a labda b - el, s csupa olyan sz kell, ami ezzel a betvel kezddik. Klnsen kis gyermekek szmra ajnlott. Kicsit nehezebb vltozata, mikor megy a labda
ma-val: majom, malom, maskara. (Nehezthetjk harmadik osztlytl gy, hogy amit indtunk az a sz els sztagja, illetve csak igket gyjtnk az adott betvel.)
Aki nem tud mondani, vagy olyat mond, amit mr hallottunk kiesik. Nagyon gyorsan kell mondani, s mris dobni tovbb a labdt!
Vizulis emlkezet fejlesztse
Hol is vagyok?
Nagyon egyszer, s majd ltni fogjuk, nem is igazn knny jtk. Krben lnk, vagy padban lnk. A jtkvezet azt mondja. Mindenki nzzen krl alaposan, mindent nzzl meg. Majd msfl - kt perc mlva, mindenkinek be kell hunynia a szemt, s csukva tartani, s kzben a jtkvezet krdez: Milyen szn fal?
Milyen kpek vannak a falon?
Hny ablak van?
Jtszhatjuk az osztlyban, otthon a nappaliban, de vrakozs kzben is tteremben, orvosnl, plyaudvaron.
Huh, valami vltozott!
lnk a szobban vagy az osztlyban. Padban is lhetnk s krben is. Egyvalaki kimegy, mieltt elindul, jl krlnzhet. Amg kint van valamit megvltoztatunk: helyet cserl kt - hrom gyerek, kicsit trendezzk a helyisget... Otthon a csaldban jtszhatjuk gy is, hogy valaki tltzik, le (fel) veszi a flbevaljt, trendezzk a dszprnkat, megcserljk a kpeket.
Mikor visszajn, ki kell tallnia, hogy mi vltozott.
Ez a jtk mr kicsikkel is jtszhat, csak akkor szembeszkbbet, kevesebbet kell vltoztatnunk. A vizulis emlkezet fejlesztse mellett a megfigyel-kpessg fejlesztsre is alkalmas.
Utnozs - majomszoks?
Msodik osztly msodik flvtl javasoljuk jtszani, s egyszerbb vltozata az alssok jtka. Amg a gyerekek mg biztonsggal nem sajttottk el a jtk lnyegt addig a "fszerep" legyen a felntt.
Egyszer, rvid (kezdetben max. hattemes, de ksbb lehet nyolc) mozdulatsort mutatunk be, s a kivlasztott kisgyereknek ezt kell leutnozni. (pld. Leguggolok ktszer, majd felllok fejemet balra, s jobbra fordtom, vagy ll helyzetben ktszer tapsolok a fejem felett, majd ktszer a htam mgtt, majd ktszer a hasam eltt.. A tant nni sszektheti a testnevelsrn tanultakkal!
|