Jtkban a tuds - jtkgyjtmny /2
2008.08.30. 15:46
A gondolkods klnbz terleteinek fejlesztse
Elrkeztnk az rtelmi - tanulsi kpessgek, az intelligencia struktra nemcsak a szakemberek, hanem a kztudat szerint is egyik legfontosabb terlethez. Gondolkods nlkl valban nincs tanulsi kpessg, s a gondolkodsi funkcik fejlesztse nagyon fontos a matematika, a nyelvtan tananyagnak elsajttshoz, megrtshez.
A gondolkods klnbz terletein nemcsak a jtkokat mutatjuk be, hanem rviden sszegezzk, hogy az egyes gondolkodsi funkcik lnyegt, szerepket az iskolai tanulsban, teljestmnyben.
Analgis gondolkods fejlesztse
Az analgis gondolkods alapja, az a szint, ahonnan ptkezni lehet, amelybl a "magasabb szint gondolkodsi funkcik" (pld. a fogalmi gondolkods, a kauzlis gondolkods, az inverz gondolkods) kiindulhatnak. A szablykvets, s az nll szablyfelismers, szablyalkots kpessgnek fejlesztse, s a tanthatsg felttele. Meglte az iskolarettsg egyik alapkritriuma. Nlkle nincs gyakoroltats, nincs bevsds. Az olvass, a matematika tantsa elkpzelhetetlen nlkle. Az iskolra kszl vodsok szmra is ajnlott jtkos fejlesztse.
Fejezd be a gondolatom!
A jtkvezet az irnyt, de ltalban a gyerekek nagyon hamar rreznek a szablyra, s k maguk "indtanak " mondatokat.
A jtkvezet eldobja a labdt, s azt mondja: Fejezd be a gondolatom a kutynak ngy lba van a csirknek…
Tlen hideg van, nyron…
A kutya ugat, a macska…
Most felsorolunk nhny befejezetlen mondatot, klnvlasztottuk a kicsik s a nagyok feladatait.
Nagycsoport tavasztl 9 ves korig ajnlott feladatok:
Tlen a fejnkre sapkt tesznk, a keznkre…
Az asztal fbl van az ablak…
A haj a vzen visz minket a replgp a…
Tlen hideg van, nyron…
A tollal runk az ecsettel…
A tenger vize nagy a tcsa…
Az eper piros a citrom…
A televzit ltjuk is, halljuk is, a rdit…
A kutynak szre van a madrnak…
A csiga lass, a nyuszi…
A levest kanllal esszk a tsztt…
Nappal vilgos van jszaka…
Az ris magas a trpe…
A nagypapa mr reg, n mg…
A kiabls hangos a suttogs…
A lnyoknak a haja sokszor hossz, a fiuk ltalban…
Az g kk, a f…
A fogunkkal rgunk az orrunkkal…
A cukor des az ecet…
A szerda nap, az augusztus…
A toll knny, a szikla…
A nyuszi gyva az oroszln…
Cstrtk utn jn a pntek, jlius utn…
Szerda eltt van a kedd, szeptember…
Az embernek hza van, a madrnak…
(Termszetesen a mondatok gy is elhangozhatnak: jszaka stt van, nappal... Ezt a jtkot rdemes tbbszr is eljtszani, s gy az ellenttprok gyakorlsra is alkalmas! Ketten is jtszhatjuk, akr hazafel a boltbl vagy vacsorakszts kzben.)
Idsebb gyermekek mondatai:
(Nehezebb vltozat az, amikor nem az ellenttes tulajdonsgot, hanem a hinyz fogalmat kell megkeresni!)
A knyv paprbl kszl a ruha…
A hs jutalmat rdemel az rul…
A gyurma puha a grnit…
Hangos a kiabls, halk a…
A dobnak van verje, a hegednek…
Evs utn nem vagyok hes, hanem.…
A kocka szgletes, a labda…
A mi utcnk keskeny, a futca az…
Az igyekv dik az nem lusta, hanem...
A rzsa szra vkony a fa trzse…
Az tel zletes a leveg…
Kutya a puli, kgy a…
A siker rm, a kudarc…
rmmel tlt el a siker, bnattal a…
Egy ember szemly sok ember egytt…
A halnak vz kell az lethez, az embernek…
Az asztal fa, a lbas…
Az ember meghal az llat…
Lent van a padl, fent…
Lent van a talaj (fld), fent…
Az ra ketyeg a cseng…
A bann nem egyenes, hanem…
A parketta nem matt, hanem…
Lent van a pince fenn a…
Mindennek van kezdete s…
Fogalmi gondolkods fejlesztse
A ksbbi nll tanuls felttele, hogy a gyermekek kpesek legyenek fogalmakban gondolkodni. Ffogalom al rendelni (mondjl nekem gymlcsket) s ffogalmat megnevezni (jrm, emls.)
Sokszor panaszkodnak a szlk, hogy fels tagozatos gyermekk nem tud nllan tanulni, nem kpes egyedl a leckt feldolgozni, rtelmezni, a lnyeget megragadni, vzlatot kszteni.
Ezen terlet fejlesztsre is szksg van az iskolra felkszts sorn. Az els osztlyos gyermekeknek mr a kvetkez ffogalmakat mr ismernik kell: llat, gymlcs, szerszm, jrm, virg, esetleg btor, ennival. Pldkat kell tudnia felsorolni, s a nehezebb feladatot is tudnia kell megvlaszolni: Miben egyforma az alma, a krte, a bann, mindegyik... Az als tagozatos gyermekeknek pldul a krnyezetismert tanulshoz, megrtshez, az rt olvass fejldshez tudniuk kell fogalmakban gondolkodni, elvonatkoztatni.
Folytasd a sort!
A jtkvezet indt: Figyelj, elkezdem a sort, folytasd! bann, narancs, alma. Minden gyermeknek egy j szt kell hozztenni, gyorsan haladunk, aki sokat gondolkodik, vagy mr hallott szt mond, kiesik. A vgn a jtkvezet megkrdezi mi volt a szably
tletadknt felsorolunk nhny ffogalmat - gyjtfogalmat: llat, hzillat, vadllat, gymlcs, zldsg, szerszm, jrm, jtk, lelmiszer, btor, rovar, bolyg, hangszer, foglalkozs, sznek, virg, tantrgy, tulajdonsg, sportg, kszerek, nvny. .
(Ovisok is prblkozhatnak!)
Kakukktojs
Az elbbi jtk azon vltozata mikor a jtkvezet azt mondja: Szavakat mondok egy nem illik a tbbi kz, melyik: alma, barack, paprika, citrom Mirt?
Elegend, ha ngy szt adunk meg. Kisebb gyerekeknl eleinte kezdhetjk hrom szval. Tapasztaltuk, hogy ebben a jtkban is nagyon szeretik tvenni a jtkvezet szerept a gyerekek.
alma, krte, spent, cseresznye
sakk, fzet, pttys labda, lego
fecske, egr, glya, verb
kutya, oroszln, cica, tehn
tej, tea, fagyi, kaka
mhecske, verb, cica, sznyog
rzsa, tlgy, tulipn, liliom
fekete, zld, Lilla, srga
iskola, templom, hz, stor
teheraut, grdeszka, kerkpr, busz
iskolatska, oll, harapfog, kalapcs
nadrg, v, pulver, ing
tanr, fi, orvos, fodrsz
gitr, heged, kotta, zongora,
kanyar, ntha, izomlz, mumpsz
ezredes, honvd, tbornok, hadnagy
Fld, napsugr, Mars, Jupiter
szomor, rossz, vidmsg, j
orr, szj, arc, szem
karkt, nyaklnc, karra, flbeval
jtszik, fellt, jtk, mesl
cpa, blna, lazac, bka,
bors, s, mz, trt paprika
matematika, nek, szmol, testnevels
Panadol, Algopirin, Plussz (pezsgtabletta), Saridon
(Egyszerbb sorokkal a nagycsoportosok is prblkozhatnak.)
Hol jrunk, mit csinlunk?
A fogalmi gondolkods fejlesztsnek egyszer jtka. A szkincs fejlesztsre is alkalmas. Inkbb kisebb gyermekek szmra ajnljuk, de ha sikerl nehz szt kitallnunk a nagyobb gyerekeket is " megmozgathatjuk" vele.
A jtkvezet mond egy fogalmat, vagy fnevet: gygyszertr, vasals, erdben, piac stb. s a gyerekeknek olyan szavakat kell mondaniuk, amelyek kapcsoldnak ehhez a fogalomhoz.
Gyorsan haladjunk, itt se legyen gondolkodsi id!
Kisebb gyerekek (vodsoknak is) fogalmai: iskolatska, osztly, voda, orvosnl, kert, frdszoba, tv, kirnduls, Duna - part, tzolt, fodrsz, szletsnap, Karcsony, llatkert, bevsrls, knyvtrban…
Nagyobb gyerekeknek ajnlott: atomerm, kkorszak, szaki - sark, rutazs, Egyiptomi - birodalom, Hannibl, nnepek, templom, bizonytvny, zene, szabadid, magny, trs, politika, csald, gyermekkor - felnttkor...
Az inverz, illetve a divergens gondolkods fejlesztse.
Az un. magasabb szint gondolkodsi funkcik kzl ezek azok, melyek fejlettsge a matematika igazi megrtsnek, a tantrgyi, anyanyelvi, nyelvtani ismeretek biztos alkalmazsnak felttele. Ezen gondolkodsi funkcik szksgesek matematikbl pld a nyitott mondatok, ptlsok megrtshez, az nll szablyalkots kpessghez, ahhoz, hogy a gyermek kpes nemcsak a szorztbla bevssre, hanem a maradkos oszts elvgzsre is. El tudjon igazodni a halmazok, a negatv szmok s a trtek vilgban is. Ezen gondolkodsi funkciit kell mkdtetnie mikor egy tmazr teszt jelleg feladatlapot tlt ki, mikor a helyesrsi szablyokat alkalmazza, mikor a sajt hibit ellenrzi s kijavtja.
A tanulsi zavarral kzd gyermekek fejlesztsben nagyon fontos szerepe van. A korrekcis - korrepetl foglalkozsok akkor igazn hatsosak, ha az olvassi kpessg, a szmolsi kszsg fejlesztse mellett e gondolkodsi funkcikat is fejlesztjk.
Most itt nhny olyan jtkot mutatunk be, melyek nem tantrgy specifikusak. Tovbbi ilyen clra is alkalmas jtkokat majd a szmolsi illetve az anyanyelvi (helyesrsi) kszsget fejleszt fejezetekben is bemutatunk.
Barkba jtk
Gyermekkorunk kedves jtka, s tbbek kztt a tagads megrtsn keresztl gondolkodni tant.
-
Ktfle vltozatt ismertetjk. Egyik a "hagyomnyos" barkba. A jtkvezet azt mondja gondoltam valamire, ami l s lehet kezdeni krdezni: llat? Igen. Erdben l? Nem. Hzillat? Igen. Ngy lba van? Nem. Kotkodcsol? Igen. Tudom, a tyk az! Kisebb gyerekeknek indtsnl adjuk meg ezt a segtsget, hogy azt mondjuk l, vagy azt mondjuk llat, vagy azt, hogy itt van a szobban s nem l. Tallgatni (rka? kutya?) nem szabad. Kezdetben jtszhatjuk gy, hogy az egsz csapat egytt prblja kitallni. Ez fontos rsze a tantsnak els - msodik osztlyos gyerekeknl, majd egy - egy gyerek a vllalkoz, s ksbb a vlaszad szerept is tadhatjuk a gyerekeknek. Velk egytt fogjuk tapasztalni, ez sem knny feladat!
-
Msik vltozata lnyeggben a figyelem fejlesztsrl szl fejezetben is ismertetett Talld ki, hogy ki vagyok! jtk, csak itt nem kell szkre kilni, nem kldnk ki senkit. A vlaszad kihzza annak a gyereknek a nevt, akit a krdeznek ki kell tallnia. Esetleg mrhetjk az idt, figyelhetjk a feltett krdsek szmt.
Igaz vagy hamis?
Szksges eszkz: esetleg papr s ceruza
Figyeld meg jl amit mondok s dntsd el igaz, vagy hamis: Nyron esik a h. Nyron nem esik a h. Nem nyron esik a h.
A vonalas fzetlapra felratjuk a szmokat egyms al, majd mondjuk sorban a mondatokat s a gyerekeknek csak egy I (Igaz) illetve H (Hamis) bett kell a szmok mell rniuk. A vgn leellenrizzk.
Kicsit nehezebb vltozata, ha sorba haladunk s szban kell vlaszolni. Amikor a gyerekek tveszik a jtkvezet szerept, s a tagadsos mondatok egyre nagyobb szerephez jutnak biztosak lehetnk: rtik a lnyeget, mkdnek e gondolkodsi funkciik!
Kisebb gyerekek pldi:
Reggel stt van
Egy elefnt nagyobb, mint egy bogr.
Nyron esik h.
A grafitceruzmbl kifogyott a tinta.
Egy zsirf kisebb, mint egy l
Egy felntt regebb, mint egy gyerek.
A nyri sznetben hgolyzz velem!
Egy versenyaut gyorsabb, mint egy roller.
Egy szibarack savanybb, mint egy citrom.
A gyk hosszabb, mint egy kgy.
A vz, amit megiszol tisztbb, mint a sr.
Iskola utn jn az vodba.
Az este van elbb, mint a reggel.
Elreplnek a fecskk tavasszal Afrikba.
Tlen eshet az es.
Az ra hosszabb, mint a perc.
Az jszaka vilgosabb, mint a nappal.
Nappal vilgosabb van, mint jszaka.
Egy hten ht nap van.
Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lbamon.
Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint kt lbamon.
Este a hold st s nem a nap.
A bogr nem nagyobb, mint a l!
(Ezek a "tagadsok" fejlesztenek igazn, csak a kicsiknl jl el kell kszteni, egyszerbb mondatokkal. Kisebb gyerekeknl ajnlott ezt a jtkot j nhny Barkba jtk utn elkezdeni jtszani Ezeket a tagadsok clszer nem folyamatosan mondani, hanem bele - bele keverni a tbbi mondat kz)
sszel az iskola nem kezddik el.
A Karcsony nem nyron van.
A fecskk tavasszal nem replnek el Afrikba.
A fecskk nem sszel replnek el Afrikba.
Nyron nem esik az es.
A h nem nyron esik.
A nap este nem st.
Amikor dleltt van akkor nem st (nem vilgt) a nap.
Nem a nap vilgt dleltt.
Nem este van amikor st a nap.
Nem dleltt (nappal) van amikor st a nap.
Karcsonykor nem kell iskolba menni.
Amikor nem megynk iskolba, akkor lehet, hogy Karcsony van.
Amikor iskolba kell menni akkor nem Karcsony van (nincs Karcsony).
Nagyobb gyerekek mondatai 9-10 ves kortl:
Egy autt szlesebb, mint egy aut.
Az autplyn nincsen tbb sv, mint a 6-os ton.
Egy kpolna nagyobb, mint egy templom.
Egy kil nehezebb, mint egy tonna.
A dekagramm kevesebb, mint a gramm.
Az alma az nem dligymlcs.
Nem vilgt jobban a gyertynl a villany.
Amikor elreplnek a fecskk Afrikba akkor nem sz van.
Nem lehet tavasz, amikor a fecskk elreplnek Afrikba.
Nem sz az, amikor a fecskk megrkeznek Afrikbl.
A nyr az sz utn jn.
sz van a nyr utn.
Az sz utn nem a nyr jn.
sz eltt van a nyr.
sz van a nyr eltt.
Nem nyr van az sz eltt.
sz utn jn a nyr.
Nyr eltt nincsen sz.
Nem a nyr utn kvetkezik az sz.
Elbb van a nyr, mint az sz.
Elbb a nyr, aztn jn az sz.
Az sz a nyr utn jn.
Ezen utbb felsorolt mondatoknak szmtalan vltozata lehet, hnapokkal, ht napjaival, dtumokkal -oktber msodika oktber elseje eltt van, rgyfakads - virgzssal, eljegyzs - hzassggal.
Ellrl is - htulrl is
Negyedik osztlytl javasolt jtk, ekkortl a gyerekek mr tisztban vannak az sszetett szavak "kategrival"
A jtk lnyege, hogy gondoltam egy sszetett szra, s ezt mondom ellrl rzkszerv, htulrl trkeny (szemveg). Teht vagy egy tulajdonsgot, vagy egy gyjtfogalmat adok meg segtsgl. Ha ez nehz kezdetben engedhetem azt, hogy nhny szval krlrom - rjk krl: Ellrl nzel vele, htulrl tltsz, s ha leejted eltrik. Cl minl hamarabb tadni a jtkvetet szerept. Segtsgl sszerhatok kis paprokra sszetett szavakat, s abbl hznak a gyerekek.
(Nehezebb vltozata mikor azt mondom: Htulrl trkeny, ellrl rzkszerv! (Jobban dolgoztatom az inverz gondolkodst!)
Pldk: hgoly, hember, szlkerk, vzess, aranygyr, fldrengs, rajztbla, padlsajt, fogkefe, jghegy, teheraut, almafa, fzetbort, sndiszn, kkblna, vegpohr, hajhl, reklmtska, ktjel, szitakt, srgarig, rajzra, mosgp, hangjegy, atomerm, fldgz, tzolt, rendraut, gumibot, adsid, kerkprtra, darzsfszek, vrbrtn…
Fordts meg gyorsan!
Tbbfle vltozata ltezik.
-
Szfordts - a jtkvezet mond egy szt pld: bal, s a gyereknek htulrl kell kezdeni, teht visszafel kell mondani: lab. Eleinte elg ilyen rvid szavakkal jtszani. Harmadik-negyedik osztlytl prblkozhatunk ksbb azzal a vltozattal, mikor n mondom visszafel, s nekik kell az eredeti szt megtallni. (szr, zk, kzs, lad, som, tuf, gyem, kuly, gr...) Ezt a jtkot elss gyerekkel csak akkor kezdjk jtszani, mikor mr biztosan kpes betket sszeolvasni. Ellenkez esetben megzavarhatjuk az sszeolvass kpessgnek kialakulst!
-
Sztagcsere- msodik osztly v vgn, harmadik osztlyban kezdjk el jtszani. A jtkvezet mond egy szt pld. padl, s azt a gyereknek gy kell megfordtani, hogy a msodik sztagot mondjk elszr, s utna csak az elst: l-pad. Jtszhatjuk a “fordtottjt is, mikor a jtkvezet mondja a fordtottjt: l-pad, s a gyerekeknek kell kitallni az eredeti szt! Ezt a jtkot dyslexis gyerekekkel csak akkor jtsszuk, mikor mr biztonsggal tudnak sztagolni!
-
Mondatfordts - Htulrl kezdve szavanknt kell visszamondani a mondatot pld: va reggel felkelt - felkelt reggel va. Lehet nvelni a mondatok hosszt. Msodik osztlytl javasoljuk jtszani. Alkalmazzuk itt is azt a vltozatot, mikor a “fordtott” mondatot ismerve kell az eredetit kitallni. (Az itt felsorolt valamennyi jtk alkalmas arra, hogy fokozatosan tengedjk az irnytst a gyerekeknek!)
Az analitikus-szintetikus gondolkods fejlesztse
Az a kpessgnk, amelynek segtsgvel tudjuk a rsz -egsz viszony felismerni, rtelmezni. Az egszet kpes vagyok rszekre bontani, az egszet kpes vagyok a rszek sszessgeknt rtelmezni. Kpes vagyok a rszletek megragadsra. Akr a tanulsi folyamatok “szimbluma" is lehet ezen gondolkodsi funkcink
Segtsgvel tudjuk az sszetett, tbblpcss szveges feladatokat megoldani, vzlatot kszteni egy szveghez, a leckbl a lnyeget ki tudjuk emelni. Az els osztlyos gyermeknek is szksge van erre a gondolkodsi funkcira, amikor sszeolvasni tanul, amikor lerja a szavakat, amikor sztagol, betkre, hangokra bont. (Nagycsoportos vods, s els s msodik osztlyos gyermekeink e gondolkodsi funkcijnak fejlesztsben eredmnyesen hasznlhatjuk a " puzzle" jtkokat is, illetve a hinyos kpek felismerse, kiegsztse is alkalmas erre. Utbbiakat sok iskolra felkszt foglalkoztat fzetben megtallhatjuk.)
Rakjuk ssze egytt! - Szedjk szt egytt!
Lnyege az, hogy n felsorolom a "rszeket", s a gyerek megnevezi az "egszet". Azt mondom: pikkely, uszony, farok - mondja hal. Azt mondom: lbak, szr, ugat, - mondja kutya. (A "rszek" lehetnek tulajdonsgok, az "egszhez" kapcsold cselekvsek, fogalmak is.)
Msik vltozata, amikor az "egszet" nevezem meg, s neki - nekik - kell a "rszeket" megnevezni.
Egyszerbb llatokkal, fogalmakkal mr a kisebb gyerekekkel is jtszhatjuk.
Segtsgl a pldk:
szrny, csr, toll - madr
csrg, kagyl, trcsa- telefon
nyl, sre, szj, tisztts - fogkefe
levl, szr, bimb - virg
srga, savany, kerek - citrom
4 kerk, kormny, sebessgvlt - aut
pedl, ls, dinam - bicikli
cipzr, zsebek, szrak - nadrg
fz, talp, sarok - cip
Az analitikus-szintetikus gondolkods fejlesztsre alkalmak mg a Szban sz s a Szbl szt jtkok is, melyeket a Helyesrsi kszsget fejleszt jtkok kztt ismertetnk!
Kauzlis gondolkods fejlesztse
Ezen gondolkodsi funkcik segtsgvel vagyunk kpesek ok-okozati s idbeli sszefggsek felismersre. Az iskolban mr als tagozaton szksg van r a tbblpcss szveges feladatok megoldsnl, az idbeli tjkozottsg (ht napjai, hnapok sorrendje) fejlesztsnl. Szksg van r akkor is mikor a szvegrts dolgozatban sorrendbe kell lltani a mese trtnseit, a szveg szakaszait.
Tid az utols sz!
Hinyos mondatokat kell a gyerekeknek befejeznik idbeli, valamint ok-okozati sszefggsek alapjn.
Gyorsan jtszhatjuk labdval, illetve padban rmutatssal, de otthon, sta kzben is jl jtszhat.
Dobom a labdt s rmutatok valakire: Elkezdem a mondatot, fejezd be! Tid az utols sz!
(Jtszhatjuk gy is, hogy a befejezetlen mondatokat lerom paprcskokra, s a gyerekek a jtk kezdete eltt hznak egyet-egyet. gy az olvasst is gyakoroljuk.)
Kisebb gyermekek mondatai:
sszel lehullanak a fkrl a…
Az utcban plt egy magas…
Szeretnk egy pohr vizet...
Tlen gyakran hull a…
A hzillatok kz tartozik…
Erdben l a…
Tlen ltalban van rajtam…
A csapbl folyik a…
Minden gyerek voda utn megy…
A nyr utn jn az…
Ma kedd van, holnap lesz…
A cirkuszban fellp a…
Az arc rszei…
A virgokat sokat kell…
A gyufval azrt nem szabad jtszani, mert…
Ha a levesem forr, hogy enni tudjam…
Aki beteg az ne menjen iskolba, mert…
Ha megvgtam az ujjamat, akkor…
A vastllomson vrjuk a…
Reggel az ablakon best a…
Este kinzek az ablakon s vilgt a…
A knykm az rsze a…
Magyarorszgon csak llatkertben lthatunk…
Nekem a keresztnevem…
Az n vezetknevem…
Szombaton iskolba…
Az anyu anyukja az n…
A nagypapm az apu…
A hgom az nlam…
A btymnak n a...
A szagokat rzem az...
Az zeket rzem a...
A szomszd nni csengetett, anya megy...
Apa kedvenc TV msora...
Esett az es ezrt most minden...
A szp ellentte a...
A hossz ellentte...
A magas ellentte...
A szles ellentte...
Az okos ellentte...
A gyva ellentte...
Nagyobb gyerekek mondatai (9 ill. 10 vtl):
Szaglszervnk neve...
Nyron mr kora hajnalban nekelnek a...
Ma kedd van tegnapeltt volt...
Ma szerda van egy ht mlva...
Ma vasrnap van 5 nap mlva...
Ma cstrtk van 3 nappal ezeltt volt... (S szmtalan varici.)
A Npszabadsg, a Magyar Hrlap, a Npszava mind...
F hrkzl eszkznk a televzi mellett...
A Paksi Hrnk megjelenik...
Mindennek van ellentte. A hbor a...
A ritk a....
A mindg a...
A biztos a...
A rend
A hazugsg az...
A vesztesg a...
Mindennek van szinonimja (Ha szksges tisztzhatjuk mit jelent.)
pld: vidm, megy, fl, szp, kevs, anya, iskola, pnz, hajnal, szomor, sok, csecsem, asszony...
A vadllatok a tzet...
Aki fsvny az a pnzt...
Aki sokszor elksik arra nem lehet azt mondani, hogy ernye a...
A hordr viszi a...
A pincrnek szoks adni...
A holdsugr az jszakt...
A nap reggel...
A kofa a gymlcst s a zldsget...
|