Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!
Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem!
Márti
Mail:
Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz!
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik
- újra próbáld meg
Ahogy a kicsik lassan beszoknak az óvodai életbe, a „mondókázást” fokozatosan felváltják az utánzó gyakorlatok. Októberben már megjelennek az eszközök, melyek önmagukban is tevékenységre csábítanak. A szerek folyamatos tartása, más-más fogásmódja erősíti a kéz izmait, fejleszti a finommotorikát.
A kéziszerek folyamatosan viszonyokat képeznek, ahogy a test elé, mögé, fölé, alá, bal, illetve jobb oldalra kerülnek, mely helyzetek követésével, tudatosulásával a testséma, a térérzékelés fejlődik. Mindezek mellett helyes testtartásra, pontosabb gyakorlatvégzésre „kényszeríti” a gyerekeket, a motoros képességek hatásosabban fejlődnek.
A heti testnevelés foglalkozás, és a mindennapos testnevelés gimnasztika anyaga megegyezik, esetleg kiegészül valamilyen előkészítő gyakorlattal, mely a főrész mozgásanyagához szükséges.
Sajnos az óvodák anyagi helyzete nem teszi lehetővé, hogy minden kéziszert sportboltból, készen vásároljon, de egy kis ötletességgel áthidalhatók a nehézségek.
Egyik kiegészítő eszközünk a csuklópánt, melyet a gyerekek a jobb csuklójukra húznak fel. Ezek széles, színes hajgumik. A gyerekek örömmel viselik a divatos „csuklószorítót”. Így egyértelműbb lesz számukra a bal – jobb irány. Az iskolába készülő nagycsoportosok második félévben már nem használják, hogy önállóan tudják gyakorolni az irányokat.
A kendőink színes vászon anyagból vart 30 x 30 cm-es négyzetek. A kendővel végzett gyakorlatok hasonlítanak leginkább a szabadgyakorlatokhoz.A szer folyamatos fogása, tartása azonban nagyobb odafigyelést kíván, az irányok is jobban láthatóak. A kendőgyakorlatok közben a csukló, a kéz, az ujjak izmai fejlődnek, erősödnek. A nagyoknál lehet nehezített feladatként adni a kendő más fogásmódját. Pl. kendőfogás mutató- és középsőujj közé csippentéssel. a hüvelyk,- mutató,- és középső ujjak közé csippentéssel, mely a helyes ceruzafogásra is felkészít.
Az óvodánkban használt tornabotok 50 cm hosszúak. Egy textilgyár orsói, melyeket kúpos formájuk miatt szükség szerint meghosszabbíthatunk. (melléklet 7. sz. kép) A tornabot, szilárdsága miatt fixen tartja a fogást, és ez, a karok nyújtására készteti a gyerekeket. A bot mozgatásával a vállak izületi mozgékonyságát növelhetjük. Azonos mozdulatok elvégezhetőek más – más fogásmóddal, így még több izmot kapcsolhatunk be a mozgásba. Hatékonyan fejleszti a mozgáskoordinációt és a testtartást.
A labdagyakorlatok erősen fejlesztik az ügyességet, mozgáskoordinációt, még akkor is, ha a mindennapos testnevelések alkalmával, a labdával leginkább csak gimnasztikát végeznek a gyerekek. A labda kézbentartása, hordása figyelmet, ügyességet igényel, ugyanakkor folyamatosan biztosítja a játékosságot.
A karikafogás is fixált, ezért a gyerekek könnyebben végzik nyújtott karral a gyakorlatokat.A karika formájából adódóan a kezek több lehetséges szöget is bezárhatnak egymással, ezzel növelhető a megmozgatott izmok száma. Egyes karikatartások erőkifejtést is igényelhetnek, ezek a kéz izmait erősítik. A karikát változatosan lehet használni a hagyományos gimnasztikai gyakorlatoknál is, de lehet játékosan pörgetni, a talajra fektetve átlépni, szökdelni felette. A jó tartásjavító hatás mellett fejleszti a finommotorikát, mozgáskoordinációt és térérzékelést.
OKTÓBER 1. HÉTEszköz: KENDŐ
Járás:Egymás mögött körbe a „Gyerekek, gyerekek”mondókára
- kendő lengetése oldalsó középtartásban a kör középpontja felé, kartartás csere
- kendő tartás magastartásban két kézzel, váltott nyújtózás „feltesszük a polcra”
-megállás egy lábon, kendő ráterítése a felhúzott térdre „gólyák”
-guggolótámasz, a kendő ráterítése fejre „gombák”
Gimnasztika:elhelyezkedés szétszórt alakzatban
1)Kh: Terpeszállás, karok mélytartásban, kendő bal kézben. 1. Karlendítés magastartásba,kendőátvétel a jobb kézbe2/a Kicsiknek: leengedés mélytartásba, test előtt kendőátvétel
2/b Nagyoknak: leengedés mélytartásba, test mögött kendőátvételkh-be/ kar
2) Kh: Terpeszállás, bal kar magastartásban kendőfogással, jobb kar csípőn.1-2-3/aKicsiknek törzshajlítás jobbra1-2-3/bNagyoknak: törzshajlítás jobbra, kendőmozgatásacsuklóból 3x4. Vissza kh-be, kartartás csere „integetés” / törzs, kar, csukló
3) Kh: Terpeszülés egyenes háttal, karok mélytartásban a test előtt, kendő a talajon, rajta kéztámasz. 1. Törzshajlítás előre, kendőtolással2. Vissza kh-be. „takarítás”/ törzs, combhajlítók nyújtása
4) Kh: Hajlított ülés, kéztámasz a test mögött, kendőtartás a bokák között. 1. Lábnyújtásfüggőleges tartásba 2. Vissza kh-be„zászló felvonás” / has, comb
5) Kh. Sarokülés, kendőfogás test mögött két kézzel. 1. Törzshajlítás kendőemelésselkilégzéssel. 2.Vissza kh-be belégzéssel „teregetés” / törzs, mellkas tágítás, vállmobilizálás
6) Kh: Hasonfekvés, kendőfogás a váll alatt. 1. Fej, törzs emelés, kar nyújtással magastartásba 2. Vissza kh-be„kirázzuk a rongyot” / kar, hát
7) Kh: Alapállás a talajra leterített kendő mögött.a)Kicsiknek1. Kendő fölött páros lábbal átugrás 2 Visszaugrás megfordulássalb)Nagyoknak1. Kendő fölött páros lábbal átugrás 2 Visszaugrás hátrafeléc)Nagyoknak1.Terpeszugrás, kendő oldalai mellé 2.Ugrás tovább, kendő mögézártállásba3. Ugrás hátra terpeszbe, kendő oldalai mellé4. Vissza kh-be/láb, koordináció
Játék: Gomba fogó
Minden gyerek fejére kendő van terítve, Ők lesznek a gombák. A fogónak nincs „kalapja”, ezért valakinek a fejéről kell szereznie magának fejfedőt. Kézzel nem foghatják a kendőt, egyenes tartásban kell szaladniuk
Járás: körbe, tapsolással
OKTÓBER 2. HÉTEszköz: BOT
Járás: Egymás mögött körbe, a „Kicsi kocsi” mondókára
- botfogás mellső középtartásban, ütemre könyökhúzás hátra, karnyújtás előre „kocsizunk”
- lábujjon, botfogás magastartásban, nyújtózással
- sarkon, botfogás test mögött mélytartásban, lépésenként karhúzás fel „szárny-emeléssel”
Futás: szétszórt alakzatban, bottartás test előtt vállszélességben, csukló mozgatás fel – le„motorozás”
2) Kh: Terpeszállás, botfogás vállszélességben magastartásban, 1-4. Páros karkörzés test előtt 4xbalra5-8. Páros karkörzés test előtt 4x jobbra „óriáskerék” /kar, váll
3) Kh: Terpeszállás, botfogás tarkótartásban, 1-3. Törzsfordítás balra 3x4.Vissza kh-be5-7. Törzsfordítás jobbra 3x8. Vissza kh-be„körülnézünk” / váll, hát, törzs
5) Kh: Nyújtott ülés, bot keresztben a combon, rajta tenyértámasz. 1. Törzshajlítás előre, botgörgetéssel, karnyújtással2.Vissza kh-be„tészta sodrása”/ hát, combhajlító nyújtása
6) Kh: Hanyattfekvés, lábak függőleges helyzetben nyújtva, botfogás csípőnél, tenyérrelcombra szorítva. 1. Bot görgetése felfelé, térd irányába, fej-, törzs emeléssel2. Vissza kh-be„tészta sodrása a felfordult asztalon”/ has
A kicsik körbeállnak, karok mélytartásban, közöttük botfogással. Először a nagyok játszák a fogót.A körben (sajtvárban) helyezkednek el az „egerek”, kicsit távolabb a fogó „macska” .A „macska” elkiáltja magát: - Egerek, egerek, ki a várból! Most jöttem a kávéházból!
Erre a „vár” kinyitja kapuit (kicsik vállhoz emelik a karjukat) az egerek elhagyják a várat és a macska, próbálja elkapni Őket. Az egerek bemenekülhetnek a várba, de csak átfuthatnak egyik kaputól a másikig. Akit a macska megfogott, félreáll a fal mellé. Párszor fogót váltunk ( néhány kör után a nagyok alkotják a „sajtvárat”)
Járás: körbe, tapsolással
OKTÓBER 3.hétEszköz: LABDA
Járás: Egymás mögött körbe
- sarkon, labda tartása bal oldalon, a kar és törzs közé beszorítva, jobb kar lendítésévelelőre-hátra. Kartartás cserével
- átgördülés sarokról lábujjra, labdatartás magastartásban, tenyerek között labdagörgetés
-a) kicsiknek labda ejtéssel, elkapással b) nagyoknak labdavezetéssel bal / jobb kézzel
Utánzójárások: szétszórt alakzatban
-tenyéren – talpon „medvejárás” labda a térdek között
-pókjárásban, labda az ölben
-páros lábon „kenguruszökdelés” labda a bokák között
tolása mellsőközéptartásba3. Labda húzása mellhez 4 Vissza kh-be/ kar
2)Kh: Terpeszállás, labda mélytartásban1. Karlendítés részút magastartásbatörzsfordítással balra2. Vissza kh-be3. Karlendítés részút magastartásba törzsfordítássaljobbra4. Vissza kh-be„eldobnánk a labdát”/ törzs, kar
3)Kh: Nyújtott ülés, támasz a test mögött, labda az ölben 1. Csípőemelés hátsófekvőtámaszba, labda leengedése a bokához, lábfej visszafeszítve2. Csípő visszaengedésenyújtott ülésbe3. Nyújtott lábemelés, labda vissza gurítása az ölbe 4. Nyújtott lábvisszaengedése kh-be„labdapálya”/törzsfeszítők, has, comb
4)Kh: Hajlított ülés, támasz a test mögött, labda az ölben1-3. Térd felhúzása, lábszárakvízszintes helyzetben, a labda hashoz szorításával, vállak előretolásával 3x(nagyokkaremeléssel)4.Vissza kh-be„luftikás labdát készítünk”/ has, egyensúly
5)Kh: Törökülés, labdatartás a test előtt1. Törzsfordítás balra, test mellett labda ejtése –- elkapása2. Vissza kh-be3. Törzsfordítás jobbra, test mellett labda ejtése – elkapása4. vissza kh-be/törzs, mozgáskoordináció
6)Kh: Hanyattfekvés, lábak függőleges helyzetben, labdatartás a belső talpélek között,karok mélytartásban a talajon1. Térdhajlítás, labda közelítése a hashoz (nagyok 3xrugózhatnak) 2. Vissza kh-be/ has, combközelítők
7)Kh: Hasonfekvés, labda magastartásban1. Fej, törzs emelés labda emeléssel, ejtése,elkapása2.Kicsik minden,-nagyok többszöri -ejtés, elkapás után vissza kh-be/ hát, mozgáskoordináció
8)Kh: Hasonfekvés, bal kar magastartásban támaszkodik a labdán, jobb kar mélytartásban atest mellett1.Fej, törzs emeléssel kartartás-csere, a labda elmozdulása nélkül2. Vissza kh-be„Vigyázat! Szökni akar!”/ hát
Játék: Színkereső
Futás szétszórt alakzatban labdafogással. Jelre az azonos színű labdákkal egy helyre futnak, összeérintik, és felemelik a magasba.(melléklet 14. sz. kép)
Járás: körbe, tapsolással
OKTÓBER. 4. HÉTEszköz: KARIKA
Járás: Egymás mögött körbe
- lábujjon, nyújtózva, karika magastartásban vízszintesen a fej fölött
- térdemeléssel, karika mélytartásban a test körül, karika érintése térddel
- sarokemeléssel, karika mélytartásban a test körül, karika érintése talppal
Futás: szétszórt alakzatban, karikaforgatással a test előtt „autózás”
Jelre: -törökülés, karika magastartásban vízszintesen a fej fölött „magas tető alá”
-hátramenet
-karika leengedése a talajra, tenyér – talptámasz a karikán „alagút”
Gimnasztika:elhelyezkedés szétszórt alakzatban
1)Kh: Zártállás, vízszintes karikafogás magastartásban, nyújtózás belégzéssel 1. Karikaleeresztése mélytartásba a test körül, majd törzshajlítással, kilégzéssel a talajhoz2. Visszakh-be.„kéménybe bújunk”/kar, törzsfeszítők, mellkas
3)Kh: Terpeszállás, karikafogás magastartásban, karika függőleges helyzetben1. Térdhajlítással törzsdöntés, karikatartás magastartásban, karika függőleges helyzetben2. Vissza kh-be „leülnénk”/ váll, hát, comb
4)Kh: Terpeszállás, karika a nyakba akasztva, karikafogás a vállnál 1-3. Törzsfordítás balra4. Vissza kh-be5-7. Törzsfordítás jobbra8. Vissza kh-be(nagyoknak megfeszített, felnyújtózott törzzsel)„zsiráf nyaklánccal”/ törzs
5)Kh: Hajlított ülés, támasz a test mögött,karika a talajon, talptámasz a karikában 1.Lábemelés, nyitás terpeszbe a karika két oldalára helyezése a talajra 2. Vissza kh-be„láblógatás a kis tóba”/has, combközelítő
6)Kh: Hasonfekvés, karika rézsútos mélytarásban a test mögött 1. Törzsemeléskarikaemeléssel2. Vissza kh-be/hát, váll
7)Kh: Karika a talajon, guggolás az egyik oldalán, kéztámasz a túlsó oldalán 1. Térdnyújtás lassú ütemben2. Vissza kh-be„alagút”/ combhajlító,- váll nyújtása
8)Kh: Zártállás a talajra fektetett karikában 1. Kiugrás a karikából terpeszbe(kicsik akarika elülső, vagy hátulsó részén)2.Vissza kh-be„ugróiskola helyben” / láb