Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Ahogy a kicsik lassan beszoknak az vodai letbe, a „mondkzst” fokozatosan felvltjk az utnz gyakorlatok. Oktberben mr megjelennek az eszkzk, melyek nmagukban is tevkenysgre csbtanak. A szerek folyamatos tartsa, ms-ms fogsmdja ersti a kz izmait, fejleszti a finommotorikt.
A kziszerek folyamatosan viszonyokat kpeznek, ahogy a test el, mg, fl, al, bal, illetve jobb oldalra kerlnek, mely helyzetek kvetsvel, tudatosulsval a testsma, a trrzkels fejldik. Mindezek mellett helyes testtartsra, pontosabb gyakorlatvgzsre „knyszerti” a gyerekeket, a motoros kpessgek hatsosabban fejldnek.
A heti testnevels foglalkozs, s a mindennapos testnevels gimnasztika anyaga megegyezik, esetleg kiegszl valamilyen elkszt gyakorlattal, mely a frsz mozgsanyaghoz szksges.
Sajnos az vodk anyagi helyzete nem teszi lehetv, hogy minden kziszert sportboltbl, kszen vsroljon, de egy kis tletessggel thidalhatk a nehzsgek.
Egyik kiegszt eszkznk a csuklpnt, melyet a gyerekek a jobb csukljukra hznak fel. Ezek szles, sznes hajgumik. A gyerekek rmmel viselik a divatos „csuklszortt”. gy egyrtelmbb lesz szmukra a bal – jobb irny. Az iskolba kszl nagycsoportosok msodik flvben mr nem hasznljk, hogy nllan tudjk gyakorolni az irnyokat.
A kendink sznes vszon anyagbl vart 30 x 30 cm-es ngyzetek. A kendvel vgzett gyakorlatok hasonltanak leginkbb a szabadgyakorlatokhoz.A szer folyamatos fogsa, tartsa azonban nagyobb odafigyelst kvn, az irnyok is jobban lthatak. A kendgyakorlatok kzben a csukl, a kz, az ujjak izmai fejldnek, ersdnek. A nagyoknl lehet neheztett feladatknt adni a kend ms fogsmdjt. Pl. kendfogs mutat- s kzpsujj kz csippentssel. a hvelyk,- mutat,- s kzps ujjak kz csippentssel, mely a helyes ceruzafogsra is felkszt.
Az vodnkban hasznlt tornabotok 50 cm hosszak. Egy textilgyr orsi, melyeket kpos formjuk miatt szksg szerint meghosszabbthatunk. (mellklet 7. sz. kp) A tornabot, szilrdsga miatt fixen tartja a fogst, s ez, a karok nyjtsra kszteti a gyerekeket. A bot mozgatsval a vllak izleti mozgkonysgt nvelhetjk. Azonos mozdulatok elvgezhetek ms – ms fogsmddal, gy mg tbb izmot kapcsolhatunk be a mozgsba. Hatkonyan fejleszti a mozgskoordincit s a testtartst.
A labdagyakorlatok ersen fejlesztik az gyessget, mozgskoordincit, mg akkor is, ha a mindennapos testnevelsek alkalmval, a labdval leginkbb csak gimnasztikt vgeznek a gyerekek. A labda kzbentartsa, hordsa figyelmet, gyessget ignyel, ugyanakkor folyamatosan biztostja a jtkossgot.
A karikafogs is fixlt, ezrt a gyerekek knnyebben vgzik nyjtott karral a gyakorlatokat.A karika formjbl addan a kezek tbb lehetsges szget is bezrhatnak egymssal, ezzel nvelhet a megmozgatott izmok szma. Egyes karikatartsok erkifejtst is ignyelhetnek, ezek a kz izmait erstik. A karikt vltozatosan lehet hasznlni a hagyomnyos gimnasztikai gyakorlatoknl is, de lehet jtkosan prgetni, a talajra fektetve tlpni, szkdelni felette. A j tartsjavt hats mellett fejleszti a finommotorikt, mozgskoordincit s trrzkelst.
OKTBER 1. HTEszkz: KEND
Jrs:Egyms mgtt krbe a „Gyerekek, gyerekek”mondkra
- kend lengetse oldals kzptartsban a kr kzppontja fel, kartarts csere
-meglls egy lbon, kend rtertse a felhzott trdre „glyk”
-guggoltmasz, a kend rtertse fejre „gombk”
Gimnasztika:elhelyezkeds sztszrt alakzatban
1)Kh: Terpeszlls, karok mlytartsban, kend bal kzben. 1. Karlendts magastartsba,kendtvtel a jobb kzbe2/a Kicsiknek: leengeds mlytartsba, test eltt kendtvtel
2/b Nagyoknak: leengeds mlytartsba, test mgtt kendtvtelkh-be/ kar
2) Kh: Terpeszlls, bal kar magastartsban kendfogssal, jobb kar cspn.1-2-3/aKicsiknek trzshajlts jobbra1-2-3/bNagyoknak: trzshajlts jobbra, kendmozgatsacsuklbl 3x4. Vissza kh-be, kartarts csere „integets” / trzs, kar, csukl
3) Kh: Terpeszls egyenes httal, karok mlytartsban a test eltt, kend a talajon, rajta kztmasz. 1. Trzshajlts elre, kendtolssal2. Vissza kh-be. „takarts”/ trzs, combhajltk nyjtsa
4) Kh: Hajltott ls, kztmasz a test mgtt, kendtarts a bokk kztt. 1. Lbnyjtsfggleges tartsba 2. Vissza kh-be„zszl felvons” / has, comb
Minden gyerek fejre kend van tertve, k lesznek a gombk. A fognak nincs „kalapja”, ezrt valakinek a fejrl kell szereznie magnak fejfedt. Kzzel nem foghatjk a kendt, egyenes tartsban kell szaladniuk
A kicsik krbellnak, karok mlytartsban, kzttk botfogssal. Elszr a nagyok jtszk a fogt.A krben (sajtvrban) helyezkednek el az „egerek”, kicsit tvolabb a fog „macska” .A „macska” elkiltja magt: - Egerek, egerek, ki a vrbl! Most jttem a kvhzbl!
Erre a „vr” kinyitja kapuit (kicsik vllhoz emelik a karjukat) az egerek elhagyjk a vrat s a macska, prblja elkapni ket. Az egerek bemeneklhetnek a vrba, de csak tfuthatnak egyik kaputl a msikig. Akit a macska megfogott, flrell a fal mell. Prszor fogt vltunk ( nhny kr utn a nagyok alkotjk a „sajtvrat”)
Jrs: krbe, tapsolssal
OKTBER 3.htEszkz: LABDA
Jrs: Egyms mgtt krbe
- sarkon, labda tartsa bal oldalon, a kar s trzs kz beszortva, jobb kar lendtsvelelre-htra. Kartarts cservel
tolsa mellskzptartsba3. Labda hzsa mellhez 4 Vissza kh-be/ kar
2)Kh: Terpeszlls, labda mlytartsban1. Karlendts rszt magastartsbatrzsfordtssal balra2. Vissza kh-be3. Karlendts rszt magastartsba trzsfordtssaljobbra4. Vissza kh-be„eldobnnk a labdt”/ trzs, kar
3)Kh: Nyjtott ls, tmasz a test mgtt, labda az lben 1. Cspemels htsfekvtmaszba, labda leengedse a bokhoz, lbfej visszafesztve2. Csp visszaengedsenyjtott lsbe3. Nyjtott lbemels, labda vissza gurtsa az lbe 4. Nyjtott lbvisszaengedse kh-be„labdaplya”/trzsfesztk, has, comb
4)Kh: Hajltott ls, tmasz a test mgtt, labda az lben1-3. Trd felhzsa, lbszrakvzszintes helyzetben, a labda hashoz szortsval, vllak elretolsval 3x(nagyokkaremelssel)4.Vissza kh-be„luftiks labdt ksztnk”/ has, egyensly
5)Kh: Trkls, labdatarts a test eltt1. Trzsfordts balra, test mellett labda ejtse –- elkapsa2. Vissza kh-be3. Trzsfordts jobbra, test mellett labda ejtse – elkapsa4. vissza kh-be/trzs, mozgskoordinci
6)Kh: Hanyattfekvs, lbak fggleges helyzetben, labdatarts a bels talplek kztt,karok mlytartsban a talajon1. Trdhajlts, labda kzeltse a hashoz (nagyok 3xrugzhatnak) 2. Vissza kh-be/ has, combkzeltk
8)Kh: Hasonfekvs, bal kar magastartsban tmaszkodik a labdn, jobb kar mlytartsban atest mellett1.Fej, trzs emelssel kartarts-csere, a labda elmozdulsa nlkl2. Vissza kh-be„Vigyzat! Szkni akar!”/ ht
Jtk: Sznkeres
Futs sztszrt alakzatban labdafogssal. Jelre az azonos szn labdkkal egy helyre futnak, sszerintik, s felemelik a magasba.(mellklet 14. sz. kp)
Jrs: krbe, tapsolssal
OKTBER. 4. HTEszkz: KARIKA
Jrs: Egyms mgtt krbe
- lbujjon, nyjtzva, karika magastartsban vzszintesen a fej fltt
- trdemelssel, karika mlytartsban a test krl, karika rintse trddel
- sarokemelssel, karika mlytartsban a test krl, karika rintse talppal
Futs: sztszrt alakzatban, karikaforgatssal a test eltt „autzs”
Jelre: -trkls, karika magastartsban vzszintesen a fej fltt „magas tet al”
-htramenet
-karika leengedse a talajra, tenyr – talptmasz a karikn „alagt”
Gimnasztika:elhelyezkeds sztszrt alakzatban
1)Kh: Zrtlls, vzszintes karikafogs magastartsban, nyjtzs belgzssel 1. Karikaleeresztse mlytartsba a test krl, majd trzshajltssal, kilgzssel a talajhoz2. Visszakh-be.„kmnybe bjunk”/kar, trzsfesztk, mellkas
3)Kh: Terpeszlls, karikafogs magastartsban, karika fggleges helyzetben1. Trdhajltssal trzsdnts, karikatarts magastartsban, karika fggleges helyzetben2. Vissza kh-be „lelnnk”/ vll, ht, comb
4)Kh: Terpeszlls, karika a nyakba akasztva, karikafogs a vllnl 1-3. Trzsfordts balra4. Vissza kh-be5-7. Trzsfordts jobbra8. Vissza kh-be(nagyoknak megfesztett, felnyjtzott trzzsel)„zsirf nyaklnccal”/ trzs
5)Kh: Hajltott ls, tmasz a test mgtt,karika a talajon, talptmasz a karikban 1.Lbemels, nyits terpeszbe a karika kt oldalra helyezse a talajra 2. Vissza kh-be„lblgats a kis tba”/has, combkzelt
6)Kh: Hasonfekvs, karika rzstos mlytarsban a test mgtt 1. Trzsemelskarikaemelssel2. Vissza kh-be/ht, vll
7)Kh: Karika a talajon, guggols az egyik oldaln, kztmasz a tls oldaln 1. Trdnyjts lass temben2. Vissza kh-be„alagt”/ combhajlt,- vll nyjtsa
8)Kh: Zrtlls a talajra fektetett karikban 1. Kiugrs a karikbl terpeszbe(kicsik akarika ells, vagy htuls rszn)2.Vissza kh-be„ugriskola helyben” / lb