Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!
Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem!
Márti
Mail:
Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz!
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik
- újra próbáld meg
A szalagjaink 25 cm széles, 100-120 cm-es könnyű függönydarabok. A röppenő szalagok ösztönzik a gyerekeket a folyamatos mozgásra. Ahhoz, hogy szép ívű szalagmozgásban gyönyörködhessenek, a gyerekeknek ki kell nyújtaniuk a karjukat, és vállból kell indítaniuk a mozgást. Ez növeli a vállizület mozgékonyságát és erősíti a váll körüli izmokat.A mozgás kezdeti lendületét a véghelyzetnél meg kell állítani, így kitartani az adott testhelyzetet, hogy a szalag lassabb mozgásának teret adjanak. Ennek jó erősítő hatása van, közben mozgásuk is harmonikussá válik, ahogy a szalag mozgását egész testtel megnyújtózva követik.
A babzsákokat szülők készítették még évekkel ezelőtt. Anyaguk, méretük, teltségük változó, és ez még több tapasztalati lehetőséget ad a gyerekeknek. A babzsák jól idomul a gyerekek kezéhez, könnyen átadható egyik kézből a másikba, dobható és elkapható, a talajon csúsztatható. Néhány gyakorlatnál kis terhelést is biztosíthat.
Mivel a mindennapos testnevelés helyszíne legtöbbször a csoportszoba, a székek mindig kéznél vannak, és eszközként is jól felhasználhatóak. A koordináció és kondíció mellett jól fejleszti a térérzékelést. A szék bevonása a testnevelésbe megnöveli a baleseti lehetőségeket, ezért fontos megbeszélni a balesetmentes gyakorlatvégzés szabályait, a helyes támaszhelyzeteket begyakorolni. A székek közötti kígyóvonalban mozgásnál a kicsik a nagyok közé kerüljenek. Az első néhány körnél kézfogással is járhatnak.
A mindennapos testnevelésbe belevihető más nevelési terület tartalma is. Például azon a héten, amikor az állatok adják a hét fő témáját. Egész héten állatos történeteket, verseket hallgatnak, állatokhoz kapcsolódó kreatív tevékenységeket folytatnak, az állatokkal kapcsolatos ismereteket rendszerezzük. Ennek az oktató, nevelő munkának szerves része lesz a testnevelés is. Az utánzó gyakorlatokat játékként élik meg a gyerekek. A találó elnevezések képszerűsége megkönnyíti számukra még a bonyolultabb gyakorlatok elvégzését is.
NOVEMBER 1. HÉTEszköz: SZALAG
Járás:Egymás mögött körbe
- szalag fogása középen bal kézzel mélytartásban, karlendítés magastartásba test mellett
- szalag fogása vállszélességben kifeszítve magastartásban, váltott nyújtózással
Futás: szétszórt alakzatban, szalag fogása a két végén test mögött rézsút emeléssel
Jelre:-felugrás szalagröptetéssel
-forgás a saját tengely körül
-guggolás, térdek átkulcsolása
Gimnasztika:elhelyezkedés szétszórt alakzatban
szalag fogása kicsiknek középen, nagyoknak az egyik végén
1)Kh: Terpeszállás, bal kar mélytarásban szalagfogással, jobb kar csípőn1. Karlendítésoldalsó középtartáson keresztül magastartásba, csuklómozgással segítve a szalagröppenését 2. Vissza kh-be„pillangó” / váll, kar, csukló
2) Kh: Terpeszállás, bal kar magastartásban szalagfogással, jobb kar csípőn. 1-4. Karkörzéstest előtt balra indítva a mozgást 4x5-8. Karkörzés test előtt balra indítva a mozgást 4x(először csak lassítva)/ kar, váll
3) Kh: Terpeszállás, bal kar magastartásban szalagfogással, jobb kar csípőn. 1-3. Karkörzéstest előtt jobbra indítva a mozgást 3x4. Törzshajlítás jobbra, bal karral jobbranyújtózva„integetéssel”/ kar, törzs1) 2) 3) gyakorlatok elvégzése kartartás-cserével
5) Kh. Hanyattfekvés talptámasz, karok mélytartásban a talajon, szalagfogás középen balkézben 1. Csípőemelés 2. Test alatt szalag átcsúsztatása jobb kézbe 3. Jobb kar kilendítésea szalaggal 4.. Csípő leengedése„híd alatt bújik” / törzsfeszítők, far
6) Kh: Hasonfekvés, karok magastartásban, szalagfogás középen bal kézben. 1. Karlendítésmélytartásba test mögé2. Szalag átadása jobb kézbe a test mögött3. Karlendítésmagastartásba4. Szalag átadása bal kézbe kh-be/hát, váll, kar
7) Kh:Zártállás, karok oldalsó középtartásban 1. Bal nyújtott láb lendítése bokára kötöttszalaggal előre, hátra8x2. Vissza kh-belábtartás-csere szalag átkötésével„lóga lába, lóga”/ láb, egyensúly
Játék: Róka-farok gyűjtő
A „rókák” is, a fogó is tenyéren, talpon közlekednek. A gyerekek a szalagot, középen összehajtva hátul, a nadrágjuk derékgumijához rögzítik. A fogó minél többróka-farkat próbál begyűjteni. Akinek a fogó megszerezte a farkát, felül az asztalra.
Járás: körbe, tapsolással
NOVEMBER 2. HÉTEszköz: BABZSÁK
Járás:Egymás mögött körbe
- karok magastartásban babzsák adogatása egyik kézből a másikba
- babzsák a fejen, karlendítéssel
- babzsák hordás bal lábfejen bal sarokjárással, „sántikálva”
Futás:- a talajra sorban lerakott babzsákok között kígyóvonalban
- babzsák-sor fölött futás
- babzsák-sor fölött páros lábon szökdelés
Gimnasztika:elhelyezkedés szétszórt alakzatban
1)Kh: Terpeszállás, babzsákfogás bal kézben vállhoz tartásban, jobb kar csípőn1. Karlökés mellső középtartásba2. Vissza kh-be3. Karlökés magastartásba4. Vissza kh-be„boxolás előre és fel”kartartás-cserével/ kar
2) Kh: Hajlított terpeszállás, törzsdöntésben támasz talajon a babzsákon1. Babzsákemelése bal kézzel, nyújtott karral oldalsó középtartásba, tekintet kövesse a babzsákot2. Vissza kh-be. Ellenkező oldalra is„motolla”/ törzs, kar, comb
4) Kh: Térdelőtámasz, babzsák a talajon a kéztámasz között 1. Bal kar emelése babzsákkal magastartásba vízszintesig 2. Vissza kh-be 3.Jobb kar emelése babzsákkal magastartásba vízszintesig4. Vissza kh-be„elefánt emeli az ormányát” /hát
5) Kh. Hanyattfekvés, karok mélytartásban a talajon, lábak függőleges helyzetben, talpon babzsák 1. Páros láb mozgatása előre – hátra, balra – jobbra, körkörösen, ki- ki a maga ügyességéhez mérten / has „szegény babzsák elszédül”
6) Kh: Hasonfekvés, karok oldalsó középtartásban babzsák a bal kézben. 1. karemeléstörzzsel együtt 2. Vissza kh-be 3. Karemelés magastartásba, homlok lent marad a talajon, babzsák átadás jobb kézbe4. Vissza kh-be„repülő szállítja a babzsákot”/hát, váll
8) KhZártállás, babzsák a fejen 1. Leguggolás2. Vissza kh-be„liftezünk” /comb, egyensúly
Játék: Add tovább a csomagot
Két, vagy szükség szerint három kör alakítása (kicsik, nagyok, középsősök). Először körönként egy-egy babzsákkal játsszuk a játékot. A babzsákot kézről kézre kell adogatni, jelre irányváltással. Nehezíteni lehet több babzsák játékba hozásával. Ha jól megy, a nagyok dobhatják is egymásnak.
Járás: körbe, tapsolással
NOVEMBER 3. HÉTEszköz:
x
Járás:Széksorok között kígyóvonalban
- lábujjon, karok magastartásban
- sarkon, karok csípőn, hátrahúzva,
- székre lépés egy lábbal „sántikálva” irány- és lábváltás
Futás:csak a széksorok közötti „folyosón”
Jelre:székre- ülés
- guggolás,
- állás törzshajlítással, támasz a szék támláján
Gimnasztika:elhelyezkedésa székeken
1)Kh: Zárt ülés a széken egyenes háttal, karok magastartásban, nyújtózás 1. Karhajlítássaltarkóra tartás, könyök húzása hátra2. Vissza kh-be/ váll, hát
2) Kh: Zárt ülés a széken egyenes háttal, kezek lazán a combon1. Kezekkel a lábvégigsimítása törzshajlítás előre gömbölyű háttal2. Vissza kh-be/ hát nyújtása
3) Kh:Nyújtott ülés, támasz a test mögött az ülőlap szélén1. Csípőemelés 1/a nagyoknak váltott lábemeléssel2. Vissza kh-be/törzsfeszítők, váll„híd”4) Kh: Terpesztérdelés a szék előtt, háttal a széknek, karok oldalsó középtartásban1. Törzsfordítás, törzshajlítás balra, bal kézzel szék érintése „dobolás”2. Vissza kh-beellenkező oldalra is /törzs
5) Kh: Hanyattfekvés, a talajon a szék előtt, lábak hajlítva, alsó lábszáron támaszkodnak azülőlapon, karok rézsútos mélytartásban a talajon 1. Bal láb leengedése a szék mellényújtva 2. Vissza kh-be„lefektetjük a láb-babát” Lábtartás-cserével/ has, comb
6) Kh: Fekvőtámasz emelt csípővel, kéztámasz a szék ülőkéjén nagyok lejjebb eresztett,megtartott csípővel1. Bal láb emelése, nyújtva hátra vízszintesig2.Vissza kh-belábtartás-cserével / váll, far
7) Kh: Térdelőtámasz keresztben a szék felett 1. Karok, lábak emelése nyújtva vízszintesig2.Vissza kh-be/ törzsfeszítők„repülünk”
Játék: Székfoglaló
A székeket szétszórtan helyezzük el. Kettővel, hárommal kevesebbet, mint a gyerekek létszáma. Közöttük futnak szabadon a gyerekek. Jelre mindenki lovaglóülésben helyezkedik el egy széken. Akinek nem jut szék, a játéktér szélén 3-5x guggolásból felugrik, majd visszaáll a játékba. A hely szűke, és a kiegyenlített esélyek miatt a kicsik és a nagyok váltakozva játszanak. Amíg a kicsik futnak, a nagyok szétszórtan leülnek egy-egy székre, majd a kicsik maradnak a székeken.
Járás: körbe, tapsolással
NOVEMBER 4. HÉTÁLLATOS
Járás:Egymás mögött körbe
a/ váltott térdemeléssel, karok oldalsó középtartásban „gólya”
b/4 lépésenként megáll egy lábon a „gólya”
c/ nyújtott térddel törzsdöntögetéssel, kéz kulcsolás a test mögött, lépésenkéntkaremeléssel „tyúkanyó”
d/ törzshajlítással, gömbölyű háttal, kéztámasz a térden „medve”
Futás:szétszórt alakzatban, futás közben mindenki elvesz egy kártyát az asztalokvalamelyikéről ( a kártyákon állatok képe látható ). A végrehajtott feladatok után a kártyátugyanarra az asztalra teszik vissza, és mindig egy másikról választanak újat Jelre: -a háziállatok és a vadonélő állatok a számukra kijelölt sarokba futnak
-helyben megállás, a madarak karlebegtetéssel, az emlősök térdelőtámaszban
Gimnasztika:elhelyezkedés szétszórt alakzatban
1)Kh: „Nagy madár” törökülés, karok mélytartásban, kéz a test mellett a talajon1.karlendítés magastartásbaoldalsó középtartáson keresztül2. Vissza kh-be/ kar, váll
2) Kh: „Tacskó kutya”térdelőtámasz karhajlítással, támasz a váll alatt, tenyerek befelénéznek, mellkas talajhoz közelít. Haladás előre.
3) Kh: „Nyújtózik a cica” térdelőtámaszban fej behúzva karok közé, hát gömbölyítése1. Bal kar csúsztatása előre magastartásba, mellkas leengedése2.Vissza kh-be3. Jobb karcsúsztatása előre magastartásba, mellkas leengedése4. Vissza kh-be/ hát-, váll-, mellizom nyújtás gerincmobilizálás
4) Kh: „Kukacmászás” nyújtott ülés, támasz a test mellett 1. Térdhajlítással csípő emelése,tolása előre a sarok mögé 2. Véghelyzetnél leengedés a talajra3. Láb nyújtása nyújtottülésbe, támasz a test mellé helyezése/váll, törzs
5) Kh: „Sánta csiga” nyújtott ülés, karok csípőn 1. Lábak váltott, csípőből indítottelőretolásával haladás előre/ törzs
6) Kh: „Kobra” hasonfekvés, kéztámasz a vállak alatt 1. karok lassú nyújtása addig, míg acsípő el nem emelkedik a talajról, belégzéssel véghelyzetben kicsit megtart2.Kilégzésselvissza kh-be/ hasizom nyújtása, kar erősítése
7) Kh: „Elefánt” térdelőtámasz alkartámasszal haladás, lépésenként egyik kar emelésemagastartásba, vele együtt ellentétes láb emelése, nyújtása vízszintesig/kar, váll, törzs, egyensúly
8) Kh: „Medve” járás tenyéren és talpon emelt csípővel
/ váll, törzs, combhajlítóknyújtása
Játék: Nyuszik az odúban
A nagyok és kicsik párokban kettős arckört alakítanak. A kicsik a külső körben terpeszbe állnak, Ők az odú ki- és bejáratai. Párjaik, „a nyuszik” előttük törökülésben ülnek. Jelre az ülő gyerekek megfordulnak, kibújnak az odúból. Menetirányban nyusziugrásban megkerülik a kört, visszaérve a saját bejáratukhoz, bebújnak az odúba, ott leülnek törökülésbe egyenes háttal. Néhány kör után szerepcsere.