Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!
Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem!
Márti
Mail:
Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz!
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik
- újra próbáld meg
Három hónap eltelt a tanévből. A kicsiknek már nem okoz gondot az alkalmazkodás a csoport kialakított szokásaihoz. Szívesen vesznek részt a felkínált tevékenységekben. A mindennapos testnevelés szervesen hozzátartozik az óvodás élet mindennapjaihoz. Természetesen, ha valamelyik kiscsoportos hamarabb elfárad, vagy húzódozik a mozgástól, nem kell erőltetni. A többi gyerek örömmel végzett játékos tornája előbb-utóbb odacsalogatja majd Őt is a mozgáshoz.
Általában maguk a kéziszerek is felkeltik a figyelmüket, és kipróbálásra csábítanak. Lassan végigérünk az óvodánk biztosította eszközök során. Ahogy egy-egy héten keresztül naponta használják ezeket a kéziszereket, úgy válik fogásuk, kezelésük egyre határozottabbá, biztonságosabbá.
Használatuk elsősorban a mozgáskoordinációra, finommotorikára, térérzékelésre, és a kondicionális képességekre van jó hatással. Többször vettem már észre a mindennapi nevelő munkám során, a gyerekek megnyilvánulásaiból, hogy a testneveléshez használt eszközök formájának, anyagának, számszerűségének többszenzoros megtapasztalása túlmutat a testnevelés szűken vett keretein.Például a karikák, és négyzetek használata egyértelműen matematikai tapasztalatokkal is gazdagítja a gyerekeket.
Négyzeteink 25x25 cm–es szegett szőnyegpadló darabok, hátoldalukra csúszásgátló gumirácsot ragasztottunk. Gyakran csak segédeszközként használjuk, a szétszórt alakzatban elhelyezkedéshez, az egyenlő távolságok megtartásához. Ezzel megakadályozhatjuk, hogy a gyerekek egymást megüssék a gyakorlatvégzés közben. Sorozatugrásokat, szökdeléseket lehet végrehajtani a négyzetsoron, mely nagy odafigyelést kíván, hiszen a négyzet nem sokkal nagyobb, mint a gyerekek cipőtalpa. Minden koordinációs képességüket latba kell vetniük a feladat pontos elvégzéséhez. Megfordítva jól lehet csúsztatásokat végezni anélkül, hogy a gyerekek tenyere, vagy térde megsérülne. Kézbe véve fixen tartja a fogást. Többféle fogásmóddal lehet tartani: összetekerve felülről- alulról-, oldalról fogva, kiterítve tenyérre fektetve, függőleges helyzetben két tenyér közé szorítva, fejen egyensúlyozva.
DECEMBER 1. HÉTEszköz: BOT
Járás: Egymás mögött körbe
- kifelé fordított lábfejjel, bot a hát mögött könyökhajlatba szorítva.
- sarkon, bot hátsó rézsútos mélytartásban,mellkas kiemelve.
- váltott térdfelhúzással, bot mellső középtartásban. a) lábfej lefeszítve
b) lábfej visszafeszítve. Hát egyenes.
Futás:szétszórt alakzatban, botfogás hátsó rézsútos tartásban
jelre: párt keresnek, megállnak egymással szemben, botfogás mélytartásban a test kétoldalána) helyben szökdelés páros lábon egyszerre
b) helyben szökdelés egy lábonlábtartás-cserével
c) helyben guggolásból felállás felváltva„libikóka”
4) Kh:Terpeszülés, botfogás magastartásban1. Törzshajlítás balra fordulással, botfüggőleges letámasztása a talajra a két láb közé2. Vissza kh-be3. Törzshajlítás jobbrafordulással, bot függőleges letámasztása a talajra a két láb közé4. Vissza kh-be„koppintással nézelődünk”/ törzs, váll, combhajlítók nyújtása
5) Kh: Hajlított ülés, támasz a test mögött, bot a lábak előtt a talajon 1. Lábemeléssellábujjaltalajérintés a bot előtt2. Sarokkal talajérintés a bot mögött „kerítésen át és vissza”/has, boka
6/a) Nagyoknak Kh:Hanyattfekvés, talptámasz, bot elhelyezés a tarkó alatt, botfogásvállszélességben1-2. Fej, törzs emelése egyenes háttal fokozatosan3-4. Visszaereszkedés kh-be / has
6/b)Kicsiknek Kh:Hanyattfekvés, talptámasz, botfogás mélytartásban a test előtt 1. Fej,törzs emelése bot érintése a combhoz2. Bot érintése a térdhez3. Fej, törzsvisszaengedése, bot érintése a combhoz4. Vissza kh-be„lépcsőzve”/has
7) Kh:Hasonfekvés, botfogás vállak alatt 1. Fej, törzsemelés 2. Karnyújtás magastartásba3. Karhúzás vállhoz4. Vissza kh-be„evezés”/ hát, kar, vállöv
Szétszórt alakzatban futás, jelre egy kiválasztott gyerek „szoborrá” merevedik a bot felhasználásával. A többi gyereknek a modell felé kell fordulnia, és minél hamarabb tükrösen le kell másolnia azt.
Játszhatjuk olyan kitétellel is, hogy a szobroknak csak egyik lábuk érintheti a talajt.
Járás: körbe, tapsolással
DECEMBER 2. HÉTEszköz: NÉGYZET
Járás: egymás mögött körbe, a talajra fektetett négyzetsor felett
- a) nagyok a hosszú oldalakon bal, ill. jobb lábon, rövid oldalon páros lábbal
- b) kicsik a rövid oldalakon bal, ill. jobb lábon, hosszú oldalon páros lábbal
- a)nagyok az egyik hosszú oldalon b) kicsik a másik hosszú oldalon „nyusziugrás”- ban,pókjárás vissza a négyzetsorok mellett
Játék: Ijedős négyzetfoglalók
A talajon a gyerekek számánál egyel kevesebb négyzet van kihelyezve.Futás szétszórtan a játéktéren a négyzetek fölött. Jelre mindenki beugrik egy négyzetbe, hajlított ülés, térdek átkulcsolva, „kisgombóc” Akinek nem marad hely az lesz az ijesztegető, aki kiugrasztja a gyerekeket a négyzetekből. Bármit kiabálhat (Pl: Jön a farkas! -Huss! -Áááá!) amit Ő maga kitalál, erre a gyerekek mind újra futni kezdenek, velük együtt az ijesztegető gyerek is.
Gimnasztika:elhelyezkedés szétszórt alakzatban
1)Kh: Terpeszállás, összetekert négyzet fogása vállszélességben magastartásban1-4. Pároskarkörzés a test előtt 4x balra5-8. Páros karkörzés a test előtt 4x jobbra„óriáskerék”/kar, váll
2) Kh: Terpeszállás, karok mellheztartásban, tenyerek felfelé, rajtuk a négyzet „tálca”1. Térdhajlítással törzsdöntés, karok nyújtása magastartásba „kínáljuk a vendéget”2. Vissza kh-be/ hát, váll, comb
3) Kh: Törökülés, összetekert négyzet fogása vállszélességnél kicsit szűkebben magastartásban tenyerek hátrafelé néznek 1. Könyök rögzítése a fejhez, karhajlítással a henger leengedése a fej mögé 2. Vissza kh-be„ a robot csak a könyökénél mozdul”/ karfeszítők
4) Kh: Sarokülés, kéztámasz a test előtt a felfordított négyzeten 1-4. Nyújtózás a négyzettelcsúsztatva előre a karokat magastartásba, mellkast talajhoz közelítve 5-6. Négyzetvisszahúzása mellkast végig a talajhoz közelítve kh-be„kibújik a csiga a házból”/ vállöv-, mellizom nyújtása, gerincmobilizálás
6) Kh: Hajlított ülés a felfordított négyzeten, támasz a test mellett 1. Lábemelés, hajlítottlebegőülésbe, kéz segítségével pörgés a négyzettel 2. Vissza kh-be Ellentétes irányba is„búgócsiga”/ has, kar, mozgáskoordináció
7) Kh: Hasonfekvés, jobb kar tarkón, bal kar magastartásban négyzetfogással1. Fej, törzs,négyzet emelése 2. Bal kar nyitása a négyzettel oldalsó középtartásba3. Bal karvisszazárása magastartásba4. Fej, törzs, négyzet leengedése kh-be.Kartartás-cserével is.( kicsik csak karemeléssel, homlok a talajon marad)„legyezés” / hát, váll, kar
8) Kh:Sarokülés a négyzeten, törzshajlítás előre, fej letámasztása a térdekre, karok a testmellett mélytartásban a talajon. „csiga a házban”Pihen/ hát nyújtása
Játék:Négyzet a ház
A játék alapja a hagyományos házas fogójáték. Futás szétszórtan a talajra helyezett négyzetek, téglalapok (két négyzet szorosan egymás mellett), és körök (karikák) között. Akit afogó megfogott, az lesz a következő fogó. Aki négyzet alakú házba ugrik be, azt nem lehet megfogni. Aki tévedésből más alakú házba ugrik, az megfogható.
A hely szűke, és az esélyek kiegyenlítése miatt, először a nagyok játszanak, a kicsik a játéktér széléről szurkolhatnak, majd percenként cserélnek.
Járás: körbe, tapsolással
DECEMBER 3. HÉTEszköz: LABDA
Járás:Egymás mögött körbe
- lábujjhegyen, labda magastartásban, váltott nyújtózkodással, tenyerek között görgetve
- sarokemeléssel, labdatartás hátsó rézsútos mélytartásban
-térdemeléssel, labdatartás mellkas előtt, minden lépéskor labda ejtése a felhúzott térdre
Futás:szétszórt alakzatban, labdával a kézben
-egy tapsra megáll, és a) nagyok váltott kézzel pattogtatják a labdát
b) kicsik ejtik és elkapják a labdát
-két tapsra megáll,kétkezes alsó dobásokkal folyamatosan feldobja a labdát és elkapja
Gimnasztika:elhelyezkedés szétszórt alakzatban
1)Kh: Terpeszállás, labda mélytatásban a test előtt 1. Karlendítés mellső középtartásba2. Vissza kh-be3. Karlendítés magastartásba4. Vissza kh-be „majdnem dobjuk”/ kar, váll
2) Kh: Terpeszállás, karok oldalsó középtartásban, tenyerek felfelé fordulnak, bal tenyéren alabda1.Nyújtott karhúzás lassan mellső középtartásba kilégzéssel2. Labda átfordítása jobbtenyérbe3. Karnyitás lassan oldalsó középtartásba4. Karhúzás hátra belégzéssel. Ellentétesoldalra is„ügyes pincér” / kar, váll, felső hát
3) Kh: Alapállás, labda magastartásban 1. Nyújtózás felfelé2. Karhajlítással labdaengedés afejre 3-7 Labdagörgetés az arcon, mellkason, hason, csípőn, combon, térden, lábszáron átbokáig törzshajlítás lassan csigolyáról csigolyára8. Labdagörgetés a talajon a hátkiegyenesítésével8-1 Visszaszámolással visszafelé is elvégezzük a labdagörgetést„megy a labda vándorútra” / kar, váll, hát, egyensúly, finommotorika
4) Kh: Terpeszállás, törzshajlítás előre, tenyerek lazán a labdán, a talajon 1. Törzshajlítás ballábhozlabda görgetésével két kézzel (ameddig csak lehetséges) a bal láb elölről indítottmegkerülésével2. Vissza középhelyzetbe3. Törzshajlítás jobb lábhoz labda görgetésévelkét kézzel (ameddig csak lehetséges) a jobb láb elölről indított megkerülésével 4. Visszaközéphelyzetbe. Irányváltással is.„megszelidítjük a labdát”/ törzs, combhajlítók nyújtása
5) Kh:Térdelőtámaszalkartámasszal, has, törzs megfeszít, nagyoknak labda a bal térdhajlatban, kicsiknek labda a kézben 1. Bal láb emelése hajlítva, kicsivel vízszintes fölé, talp felfelé néz2. Vissza kh-be8xLábtarás-cserével„póni patkolás”/ far
6) Kh: Hajlított ülés, támasz a test mögött, labda a bokánál, a lábfej felfeszítésével tartva1. Lábemelés, a lábszárak vízszintes helyzetéig, a labda gurítgatása a térd és boka között2. Vissza kh-be„egyensúlyozás a labdával” / has
7) Kh: Hasonfekvés lábak terpeszben, tenyértámasz a labdán nyújtózkodva1-2-3 Törzshajlítás balra labdagörgetéssel4. Véghelyzetben nyújtózás balra5-6-7 Labdagörgetés vissza kh-be8. KhEllentétes oldalra is „labda sétáltatás”/ törzs,hát, váll
8) Kh:Nyújtottülés, labda mélytarásban az ölben 1. Gömbölyű háttal törzshajlítás előrelabdagörgetéssel 2. Labda behelyezése bokák közé3-4-5Kéztámasz test mögött, bokávallabda összenyomása6. Gömbölyű háttal törzshajlítás előre7. Labda kiemelése bokákközül 8. Labdagörgetéssel vissza kh-be „csak lábbal érvényes a kipukkasztás”/hát nyújtása, combközelítő
Játék:„Rosszalkodó játék”
A labdát a térdek közé szorítják a gyerekek, így futnak. Egymás labdáját kiüthetik a helyéről, de csak akkor, ha a saját labdájuk a helyén van. Ha a kiütött labdát visszateszik a térdek közé, visszaállhatnak a játékba.