Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Egy vegyes letkor (3-7 ves gyerekek) csoportban hogyan vlasztom ki a kicsiket s nagyokat?Az iskolba kszl, s a harmadik ve vodba jr gyerekek egyrtelmen a nagyok tbbsgt adja. Az ebben a tanvben bekerlt kiscsoportosok termszetesen a kicsik kz tartoznak. A kzpssket kpessgeik szerint bontom szt. Ha valamelyik kzpss rendszeresen kpes elvgezni a nagyok gyakorlatait, akkor t mr a nagyok kz sorolom. A kicsik kzl mindig van olyan gyes mozgs, aki a nagyok feladatt is kvetni tudja. Termszetesen nem gtolom, ha pontosan el tudja vgezni. Csak akkor „kldm vissza” a kicsik feladathoz, ha mg nehzsget okoz Neki.
v eleje ta a gyerekeknek nem szokatlan, hogy a kicsik s a nagyok ugyanabban az idben ms-ms feladatot kapnak. Elszr mindig a kicsik gyakorlatt vgzi az egsz csoport. Ha mr rgzdtt a mozgssor, s a nagyok mr tkletesen vgre tudjk hajtani a gyakorlatot, akkor kapjk a neheztst. A kiindulhelyzet, az temszm nem vltozik, gy a csoport mozgsritmusa nem borul fel, nem zavarja a kicsiket.
Az ellenrzs s hibajavts szempontjbl lehet a mozgstr jobb s bal oldalra bontani a kicsiket s nagyokat. Ezt clszer mr az els mindennapos testnevelstl alkalmazni, gy ksbb mr nem ignyel kln szervezsi feladatot.
Azoknl a gyakorlatnl, ahol nem knlok kln feladatot a kicsiknek s nagyoknak, a vgrehajts minsgn szrevehetek a mozgskoordincis klnbsgek. Ezen a tren mindig egyenslyozni kell: a gyakorlatok a kicsiknek ne jelentsenek tugorhatatlan akadlyt, kzben a nagyoknak legyen elg megterhel. J megolds, ha ilyenkor az ismtlsszmban differencilunk. Illetve a kicsik feladatvgzst csak annyira javtom, amennyire azt letkori, s egyni sajtossgaik azt lehetv teszik. Ha jkedven, lelkesen vgzik a gyakorlatot, de a mozgskoordincijuk mg nem kpes a pontos kifinomult feladatvgzsre, inkbb bztatom, dicsrem ket, hogy a mozgs rme megmaradjon.
Ahogy telik a tanv, a mindennapos testnevels gyakorlatai egyre jobban kzeltenek a nagyobb gyerekek kpessgeihez. Az v elejn vgzett egyszerbb 2 temes gyakorlatok mell bekerlnek a knnyen kvethet 4 temesek, a nehezebb 4 temesek, majd v vgre nhny 8 temes knnyebb – nehezebb gyakorlat is. Ezeket a mr jl ismert egyszer mozdulatokbl lltjuk ssze. A nagyobb temszm gyakorlatok jl fejlesztik a gyerekek memrijt is.
Mg a nagyobb gyerekek is szeretik, ha msknt is megfogalmazzuk, elnevezzk a mozdulatokat, segt a mozdulataik bepontostsban, jkedvvel, rmmel vgzik a gyakorlatokat. A gyerekek kpszer gondolkodsa miatt, ksbb knnyebben „elhvjk” a bonyolultabb feladatokat. Ha vletlenl nem mondom, hogy mire is hasonlt a mozdulat, azonnal hozzfzik a jtkos megfogalmazst. A nagyoknak (persze a kicsik is halljk) mindig szaknyelven is elmondom a gyakorlatokat, gy mire iskolba kerlnek, ismerik a testnevels alapkifejezseit: a kiindul testhelyzetek, kar- s lbtartsok elnevezseit.
A pros gyakorlatok nagy odafigyelst ignyelnek a gyerekektl: az eszkzn kvl mg a trs mozgshoz is igazodni kell. A prok akkor tudnak grdlkenyen, eredmnyesen egytt dolgozni, ha kzel azonos termet s kpessg gyerekekbl llnak. Az temezst minden pr a sajt tempjhoz igaztja.
JANUR 1. HTEszkz: KARIKA
Jrs:2 krben ellenttes irnyban kicsik - nagyok
a talajra fektetett karikasor felett, s vissza
- karikkba lpssel, vissza lbujjon, nyjtzkodva
- karikasor felett terpeszben, vissza sarokjrssal
- karikkba pros lbon szkdelssel, vissza medvejrssal
Futs: sztszrt alakzatban „Fogathajts”
A gyerekek prba llnak, egyms mg. A karika, az ell ll gyerek (lovacska) hta mgtt a knykhajlatba van beszortva. A htul ll gyerek (a hajt) a karikt kt kzzel fogja, gy irnytja a fogatot . Jelre elindulnak: a „lovacska” szkdel egy lbon utnzrssal, hzzaa „fogatot”. Arra kell mennie, amerre a hajt irnytja - gy, hogy ne tkzzenek msokkal.Lbtarts-csere, majd szerepcsere.
Gimnasztika:elhelyezkeds sztszrt alakzatban
1)Kh: Terpeszlls, karikatarts mlytartsban a test eltt 1. Bal karemels oldalskzptartsba knyk felfel nz2. Vissza kh-be3. Jobb karemels oldalskzptartsba knyk felfel nz4. Vissza kh-be„a nagy ra ingja”/ kar, vll
3) Kh: Terpeszlls, karikatarts fggleges helyzetben magastartsban belgzssel1. Trzshajlts balra, jobb trdhajltssal s csptolssal 2. Vissza kh-be kilgzsselEllenkez irnyba is„fa a szlben” / kar, trzs, comb
4) Kh: Hajltott terpeszlls, trzsdnts elre, tmasz a fgglegesen a talajra lltottkarikn1. Trzsfordts balra, karemels oldals kzptartsba 2. Vissza kh-beellenkez irnyba is/ kar, trzs, comb
5) Kh: Hajltott ls, karikatarts mells kzptartsban 1. Lb emelse lebeglsbe, lbaktnyjtsa a karikn. 2. Vissza kh-be„oroszln a karikn t”/ has, egyensly
6) Kh: Guggoltmasz a talajra fektetett karikban1-4 Lpsek kzzel elre fekvtmaszig5-8.. Lpsek vissza kh-be„leragadtak a lbak” / kar, vll, trzsfesztk
7) Kh: Hanyattfekvs, talptmasz, karok mlytartsban a talajon, karika a bal kzben1. Cspemels, alatta karika tcssztatsa a jobb oldalra2. Csp leengedse kh-beellenkez irnyba is„hd alatt” / trzsfesztk, far, comb
8) Kh: Hasonfekvs, karikafogs mlytartsban a test mgtt1.Fej, trzs karika emelse,. 2. Vissza kh-be / ht, vll
Jtk: Egyedl, vagy prban
A gyerekek sztszrtan a talajra fektetik a karikjukat. Futs tetszleges irnyba, a karikk kikerlsvel. Jelre (taps, zszl) mindenkinek karikba kell lpnie, s a derekra hznia a karikt. Ketts jelre (kt taps, kt zszl emelse) a gyerekek prosan ugranak a karikba, s kzsen hzzk a derekukraa karikt.
Jrs: krbe, tapsolssal
JANUR 2. HTEszkz: BABZSK PROS
Jrs:Egyms mgtt krbe
- babzsk a fejen, nyjtzs fejtetvel
- guggolsban, babzsk a fejen „trpejrs”
- nyjtott lptekkel, a hts trd talajt rint, babzsk a fejen „htmrfldes jrs”
- babzsk tols bal talppal, jobb lbbal utnzrssallbtarts-csere
Futs: sztszrt alakzatban, babzsk a fejen
Jelre: -prokba llnak.Minden alkalommal mst kell vlasztaniuk.
2) Kh: Egymsnak httal terpeszlls, karok mells kzptartsban, „A” gyerek tartja ababzskot 1. Azonos oldal fel trzsfordts, nyjtott karral babzsk tads „B”-nek2. Azellenkez oldalon vissza / trzs, kar
4) Kh: Egymssal szemben mells fekvtmaszban 1/aKicsik: babzsk cssztats trsnakvltott kzzel1/bNagyok babzsk tads trsnak vltott kzzel2. Vissza kh-be/ vll, trzsfesztk A gyakorlatvgzs kzben tbbszri tehermentests, nyjts, lazts.
5) Kh. Hanyattfekvs talptmasz, egymssal szemben annyira kzel, hogy a trdek egyskba kerlnek, karok tarkn, babzsk „A” gyerek bal kezben1. Fej, trzs emelsejobbra trzsfordtssal babzsk tads „B” trdek fltt, kilgzssel. 2. Visszahanyattfekvsbebelgzssel/ oldal, hasellenttesoldalra is
6) Kh: „A” gyerek hasonfekvsben, karok magastartsban, tmasz a babzskon,„B” veleszemben saroklsben 1.”A” trzs- s karemelssel a babzskot tdobja „B”-nek 2. „A”vll alatt tmaszkodva felnyomja magt trdeltmaszon t saroklsbe, „B” tenyrreltmaszkodik a babzskon, elre cssztatja magt hasonfekvsbe / kar, trzs, ht, gerincmobilizls
7) Kh: Terpeszls egymssal szemben,„A” eltt a talajon a babzsk, rajta tenyrtmasz 1. Trzshajlts elre ht gmblytssel „A” babzsk cssztatssal, tads kzpen„B”-nek 2. Vissza terpeszlsbe/combhajltk s ht nyjtsa
Jtk:Kincsszerz jtk
A jtktr kzepn egy karikban babzskok „kincsek” vannak. A prok a kariktl egyforma tvolsgban helyezkednek el egyms mgtt. Jelre a pr ell ll tagja a karikhoz fut, onnan kivesz egy babzskot, s visszafut vele a trshoz, leteszi a lbhoz s fordul a kvetkezrt. Ha elfogynak a babzskok kzprl, megszmoljuk, melyik prnak gylt ssze a legtbb kincse.szerepcservel is(lehet pkjrssal, nyusziugrssal is)
Jrs: krbe, tapsolssal
JANUR 3. HTEszkz: SZALAG
Jrs:Egyms mgtt krbe
- magas trdemelssel, nyakba akasztott szalag oldals kzptartsban fogsa, karlebegtets
- szalagfogs a szalag vgein, pros karkrzssel, szalag tlpsvel
- szalagfogs vllszlessgben kifesztve magastartsban, grdls a saroktl lbujjra
Jelre: guggols, ht gmblytssel, trd tkulcsolsval, szalag begyrse a comb s haskz
Gimnasztika:elhelyezkeds sztszrt alakzatban
1)Kh: Terpeszlls, bal kar magastartsban szalagfogssal, jobb kar mlytartsban testmgtt 1-4. Karkrzs a test mellett elre 4x5-8.Karkrzs a test mellett htra 4x„ris krk”/ kar, vll
2) Kh: Hajltott terpeszllsban trzsdnts, nyakba akasztott szalag fogsa oldalskzptartsban 1. Trzsfordts balra, jobb kz talajhoz rintse2. Vissza kh-be3. Trzsfordts jobbra, bal kz talajhoz rintse4. Vissza kh-be „motolla”/trzs, comb
3) Kh: Terpeszlls, trzshajlts elre, karok talaj kzelben, szalag fogsa a kt vgn1. Trzsemels bal trzshajltsba karok lendtse magastartsba2. Vissza kh-be3.Trzsemels jobb trzshajltsba karok lendtse magastartsba4. Vissza kh-be/trzs
5) Kh: Nyjtott ls, karok oldals kzptartsban, szalagfogs bal kzben 1. Bal nyjtottlb emelse (nagyok visszafesztett lbfejjel), alatta szalag tadsa jobb kzbe2. Lb leengedse nyjtott lsbe, karok lendtse oldals kzptartsba, szalag kirptetse(kar- s lbtarts-cservel is) „varrs”/kar, has
6) Kh: Hanyattfekvs talptmasszal bal lb magastartsban, szalag a mellkas eltt kifesztveszles fogssal tartva, knyktmasz a talajon 1.Trzsemels fordtssal: jobb karnyjtzik bal kls bokhoz emelskor kilgzs 2.Leengedskor belgzskar s lbtarts cservel „kismajom fra mszik”/has, oldal
7) Kh: Terpesz fekvtmasz, szalag a talajon a trdek magassgban 1. Csptols htra, balkarral nyjtzs test alatt trd al, szalagfogs2. Csp leengedsegyenes tartsig, balkarlendts oldals kzptartsba3. Csptols htra, bal karral nyjtzs test alatt trdal, szalag leraksa4. Vissza kh-beellenttes oldalra is „vissza a helyre”/ trzsfesztk, vll, kar
8) Kh: Hasonfekvs, bal kar magastartsban, szalagfogs kzpen bal kzzel jobb kar mlytartsban a test mgtt1. Trzsemelskar lengetse vzszintesen, nagy vben2. Vissza kh-bekartarts-cservel„elhessentjk a sznyogokat” / ht, vll, kar
Jtk: Pkfonal szerz jtk
A gyerekek pkjrsban kzlekednek, lkben a szalag (pkfonl) sszegyrve. A fognak nincs szalagja, igyekszik megszerezni valamelyik trst. Az lesz az j fog, akinek a szalagjt sikerl megszereznie.
Jtszhatjuk kt (egy kicsi, s egy nagy) fogval.
Jrs: krbe, tapsolssal
JANUR 4. HTEszkz: SZK
Jrs:Szksorok kztt kgyvonalban
- lbujjon, fejjel nyjtzva karok mlytartsban
- kls talplen, karok cspn, htrahzva,
- szkek kztt kgyvonalban
Futs:csak a szksorok kztti „folyosn”
Jelre: helyezkeds llva, lve, guggolva a szk (mellklet 54.sz. kp)
- el,- mg,- mell balra,- mell jobbra,- fl,- al
Gimnasztika:elhelyezkeds a szkeken
1) kh: Zrtls a szken, karok oldals kzptartsban1-4. Tlcsrkrzs elre 4x5-8. Tlcsrkrzs htra 4x/vll, kar
2) kh: Terpeszlls a szk mellett bal oldalon, jobb lb nyjtva a szken, karokmagastartsban1-2-3 Trzshajlts jobbra 3x4. Vissza kh-be5-6-7 Trzshajlts elrebal lbhoz8. Vissza kh-beEllenttes irnyba is/ trzs
3) kh: Hajltott terpeszlls a szkkel szemben trzsdnts, karok magastartsban, szktmljn tmasz1-2-3 Trzsfordts balra 3x4. Vissza kh-be5-6-7 Trzsfordtsjobbra 3x8. Vissza kh-be/ trzs, vll, kar
4) kh: Fekvtmasz szkkel szemben, emelt cspvel, tmasz a szk llapjn 1-2. Bal trdfelhzsa, megtartsa mellhez3. Bal lb nyjtsa htra vzszintig4. Vissza kh-beEllenttes irnyba is/has, far, trzsfesztk
5) kh: Hanyattfekvs a szk eltt, lbak hajltva, als lbszron tmasz a szk llapjn,tenyerek a combon1-2-3Fej, trzsemels, tenyr cssztats a trd fel4. Vissza kh-be„felmsznak a pkocskk”/has
6) kh: Trdeltmasz a szk fltt keresztben1. Bal kar emelse vzszintig 2. Jobb lbnyjtsa htra vzszintig3. Jobb kar emelse vzszintig4. Bal lb nyjtsa htravzszintig5. Bal kar leengedse 6. Jobb lb leengedse 7. Jobb kar leengedse8. Bal lbleengedse„vatos repls”/ht, trzsfesztk, koncentrci
7) kh: Zrt ls a szken, karok magastartsban, nyjtzs belgzssel 1. Trzshajlts elregmbly httal kilgzssel, szk lbnak rintsvel2. Vissza kh-be/ ht nyjts, mellkas tgtsa
Jtk:Folyos fog
Hagyomnyos fogjtk. Akit megfogott a fog, lel egy szkre. Csak a szksorok kztt szabad kzlekedni. Jtszhatjuk gy is, hogy a kicsik kzl kt fogt vlasztunk.