Kompetencia alap programrl
2008.10.24. 09:41
Kompetencia alap programrl
vodai nevels
A fejleszts clja
A Kompetencia alap vodai programcsomag az vodai nevels orszgos alapprogramjnak szellemisgben kszlt - az alapelvek, az vodakp, a gyermekkp, a jtkkzpontsg, a szellemisg s a szemlletmd tekintetben. Ugyanakkor a XXI. szzad szellemisgnek megfelelen a kompetencia, mint kzponti kategria hatja t az egsz programcsomagot.
Az vodapedaggin bell maga a programcsomag is j fogalom, mely ketts jelentstartalommal br. Egyrszt egyes elemei rszenknt illesztve is felhasznlhatk szinte brmely legitim helyi nevelsi programhoz, msrszt - nevnek megfelelen - egszben is, komplexen s csomagknt kezelve.
Az vodai programfejleszts terletei
-
voda-iskola tmenet - a fejleszts els ve. Az tmenetek rendszernek fellltsval ez a programcsomag az voda rszrl olyan lehetsgeket knl - ez rszben maga a kompetencia alap -, amelyeket majdnem teljesen vagy kis talaktssal tvehetnek az iskolk. Az voda ily mdon a maga rszrl megteszi az tmenet megknnytshez vezet szemlleti s mdszertani kezd lpseket.
-
Integrci, Inklzi, differencils a fejleszts msodik szakasza
Elssorban az inklzin alapul szemlletrl van sz, amely azt a befogad pedaggit jelenti, amely szerint: mindenki ms, a teljesen „tlagos" gyerek is.
Ezt pedig a differencilt bnsmddal lehet a gyakorlat skjra vinni.
Minden egyes gyerek „valahogy" s „valamikor" elri az iskolra alkalmassgot, az iskolra kszsget, csak mskppen, mskor, ms temben, ms megtmogatottsgban, esetleg ms - nem htkznapi - iskolban.
Az egyes programcsomag-elemek ezrt tartalmaznak tbb szinten s tbb ton elrhet clokat, feladatokat s mdszertani elemeket, ezrt kapcsoldik az egyes programcsomag rszekhez szorosan a gyerek fejldst nyomon kvet elem.
Ily mdon vlnak egysgess, s fggnek szorosan ssze az voda-iskola tmenetet segt rszek s az inkluzv nevelsre hangslyt fektet rszek a programcsomagon bell.
-
A fejleszts harmadik szakasza a jtk s az rzelmi, erklcsi nevels egysgt,helyt,szerept tisztzza, dolgozza fel a kompetencialap vodai nevels tkrben.
Az egyes szakaszok csak a fejlesztsi koncepci elmletben klnlnek el egymstl, eredmnyeik, kapcsoldsi pontjaik elksztik a kvetkez szakaszt. A pedaggiai gyakorlatban szerves egysget alkotnak. A hrom szakasz egyttesen adja az vodai nevels teljes vertikumt.
Kompetencia alap vodai program
A kompetencia fogalma:
Az ismeret, kpessg, attitd szorosan sszefond, egymstl el nem vlaszthat egysge.
Napjainkban fontos, a vltoz munkaer-piaci ignyekhez val alkalmazkods. Nem kvethet az eddigi modell, amikor a tanulsi folyamat lezrult az iskolai tanulmnyok befejezsvel, s a megszerzett vgzettsggel a nyugdjba vonulsig elldeglt az egyn.
A jvben szksgess vlhat a mdosts, j kszsgek, kpessgek elsajttsa. Ez a kvetelmny fogalmazdik meg a Liszaboni hatrozatban, amely a tagllamok oktatsi, kpzsi rendszernek talaktst tzte ki clul. E clok elrshez szksges a hazai oktats talaktsa olyan irnyba, ahol a hangslya az alapkszsgek s kulcskompetencik fejlesztsre tevdik t. Csak gy vlhat kpess valaki az egsz leten t tart tanulsra.
Amikor kompetencirl, kompetencia alap nevelsrl beszlnk fontos szmunkra a gyermek hozzllsa, tanulshoz val viszonya, motivltsga. Az attitd szerepe abban ll, hogy nveli az oktats- nevels hatkonysgt, elkszti az lethosszig tart tanuls folyamatt.
Programfejleszts az albbi terleteken indult el:
-
vodai nevels
-
szocilis s letviteli kompetencik
-
szvegrtsi, - szvegalkotsi kpessg
-
letplyaptsi kompetencik
-
szmolsi, matematikai kpessgek
-
IKT kompetencia (informatika s mdia ismeret)
-
Idegen nyelvi kompetencia
A HEFOP 3.1 keretn bell zajlpedaggiai fejleszts a kompetencit lltja az oktats- nevels kzppontjba, minden kzoktatsban rszt vev s letkor gyermek szmra.
A fejleszts elsdleges clja, hogy az ismeretkzpont oktatsrl a kompetencira, az ismeret, attitd kpessg hrmas egysgre helyezi hangslyt, fggetlenl attl, hogy az oktats mely sznterrl beszlnk.
A kompetenciaalap oktatsban a gyermek letkori sajtossgai, kpessgei, fejlettsge az elsdleges tnyez.
De hogyan rtelmezhet ez az vodai nevelsben?
A kompetencia alap vodai programcsomag az vodai nevels orszgos alapprogramjnak szellemisgben kszlt, az vodakp, jtkossg, gyermekkzpontsg tekintetben ugyanakkor a kompetencia thatja az egsz programcsomagot.
PROGRAMCSOMAG
Egy adott cllal ltrejv tanulsi-tantsi folyamat megvalstst szolgl teljes eszkzrendszer.
Magban foglalja a folyamat megtervezst, megszervezst s rtkelst segt eszkzket.
A programcsomag clkitzse:
A magyar vodk j gyakorlatnak megrzse mellett ,az vodpedaggiban fellelhet hinyok,esetleges ellentmondsok feloldsra trekszik a vlasztott nevelsi terletek feldolgozsval,programcsomag ajnlsval.
A programcsomag elemei rszenknt is felhasznlhatk, illesztve brmely helyi programhoz, illetve egszben komplexen is kezelhet.
A programcsomag tartalma
(az kiegszt segdletek folyamatosan jelentek meg, )
1.Zenevarzs
2.Bbjtk
3.Jtszunk? Termszetesen!
4.Kiegszt segdlet
5.Nphagyomny
-
A Elmleti anyag, egy helyzetkppel kezddik. Ez egy dokumentumelemzs. A magyar vodapedaggit tekinti t a mlttal egytt, hiszen ekkor ltjuk, hogy mi mirt mikor s hogyan vltozott meg. Mit kell megrizni s miben kell tovbblpni. Az vodapedaggia kidolgozatlan terletei: az voda s iskola kzti tmenet, az inkluzv pedaggia, valamint az rzelmi s erklcsi nevels krdskrei.
-
A gyermeknek joga van ahhoz, hogy megkapja a neki megfelel gondoskodst s nevelst. Olyan rugalmas rendszerben fejldhessen, amely igazodik egyni szksgleteihez, letkori s egyni sajtossgaihoz, fejldsi temhez. vods letkorban a gyermek legelemibb pszichikus szksglete, ltformja a jtk A jtkon keresztl tapasztalja meg a krltte lv vilg soksznsgt, szerzi ismereteit, tanul, rmkhz, sikerlmnyhez jut. A jtk a gyermek szmra a legfbb lmnyforrs, ugyanakkor a szemlyisg fejlesztsnek szntere, a tanuls, a kszsg- s kpessgfejleszts leghatkonyabb mdja.
-
A valdi tuds az, amit a gyermek maga fejt meg, cselekvsen keresztl sajtt el, majd kpes alkalmazni kpessgei, kszsgei ltal. Ennek rdekben fontos, hogy minl tbb tapasztalathoz jusson, lmnyeket ljen t, s termszetes kvncsisgt kielgtse. Ezrt a jtkba integrlt nkntes s cselekvses tanuls az vodai tanuls tja. Az vodban komplex nevels folyik. A nevelsi terletek elmletileg differenciltak, elklnltek, a gyakorlatban azonban a trgyi koncentrci elvnek megfelelen egysget alkotnak.
-
A nevelsi cl a gyermeki aktivits, motivltsg, kvncsisg brentartsa s kielgtse, a kreativits eltrbe helyezse s a kompetenciarzs kialaktsa, fenntartsa.
-
Egyni, differencilt bnsmd szksges a szemlyes, benssges kapcsolat kialaktshoz, amely minden gyermeket megillet
-
A sajtos nevelsi igny gyermek is teljes rtk ember. Joga, hogy megfelel, elfogad, ugyanakkor fejleszt hats krnyezetben ljen, fejldjn. A gyerekek szintn elfogadjk, tolerljk sajtos bnsmdot ignyl trsaikat, a gyengbbekhez val kzeleds s segtkszsg termszetes szmukra. Az vodnak olyan pedaggiai krnyezetet kell kialaktania, ahol a mssg fel forduls mindenki szmra termszetess vlik.
A pedaggiai fejleszts feladata olyan vlaszthat tmk (komplex fejlesztsi tervenknt), tevkenysgi krk (jtk, munka, tanuls), szervezeti keretek (frontlis, csoportos, egyni), differencilsi eljrsok (szervezsi mdok s/vagy feladatrendszer) s munkaformk (frontlis s csoportmunka, ezen bell homogn, illetve heterogn csoport, valamint egynre szabott munka) ajnlsa, amelyek a pedaggiai fejleszts cljt szolgljk.
A pedaggiai fejleszts folyamatnak jellemzje a komplexits. . A kpessgfejleszts az elsdleges, ennek szolglatba lltottuk az sszes nevelsi terletre kiterjed, gynevezett trzs- s kiegszt anyagot. a kls vilg tevkeny megismerst segtik, ezen bell a matematikai, az anyanyelvi, az irodalmi nevelst s a vizulis tartalm tapasztalatokat erstik. Kiegszt anyag a Krnyezeti jtkgyjtemny, a Bbgyjtemny, a Zenevarzs, s a Segdletek (Dramatikus elemeket tartalmaz jtkok, Mozgsos jtkok, Pedaggiai jtkgyjtemny, Jtkajnl). A programcsomag anyaga brmikor tovbbfejleszthet, folyamatosan alakthat, alkalmas az egsz leten t tart tanuls megalapozsra, gy, hogy figyelembe veszi az vodskor gyermek letkori sajtossgait, fbb tevkenysgi kreit.
AZ ELS KAPCSOS KNYV FELPTSE:
LEVEG-TZ- VZ- FLD FELOSZTS
- sznnel elvlasztva
A ngy elem eurpai s magyar eredettel s hagyomnyokkal rendelkez szimblum.
Az anyagi ltezs kezdett ltalban a vz elemhez kapcsoljk.
A „ngyszgletes fld” kpzete ismert a magyar nphitben is. A moldvai csngk szerint ngy angyal tartja a fld ngy sarkt, „szegit”. Ez a ngyszgletes fld a mesk „terlj asztal”-a.
Kiegszt anyag idkzben 9 knyvecskre bvlt ami megnehezti a tervezst.
Fehr Anna: Jtszunk? Termszetesen! - A Vilg befogadsnak elrhetsge 1.
Reikort Ildik: Zenevarzs - A vilg befogadsnak elrhetsge 2.
Szkely Andrea: Bbjtk - A Vilg befogadsnak elrhetsge 3.
Dr. Tth Tiborn: Nphagyomny - A vilg befogadsnak elrhetsge 4.
Kiegszt segdlet a komplex tervekhez - A vilg befogadsnak elrhetsge 5.
Szkely Andrea: Jtk bbokkal... - A Vilg befogadsnak elrhetsge 6.
Zka Katalin: Varzseszkzk az vodban - A Vilg befogadsnak elrhetsge 7.
Zka Katalin: Kstolgat - A Vilg befogadsnak elrhetsge 8.
Tri Gyrgy: Jtk - tnc - let - A Vilg befogadsnak elrhetsge 9.
A mi vlemnynk a programrl:
Kompetencia alap oktats lnyege: brmilyen anyaggal lehet differencilni, a befogads, kooperatv tanuls, egyttdolgozs a fontos.
A program szellemisgt kell tvenni. Bepteni a helyi programunkba. Aktv rszese legyen a gyermek a tevkenykedtetsnek. Egymstl val tanuls fontos.
A csoport zajszintje emelkedett. De kommunikcis szintjk is.
A gyjtmunkban rmmel vettek rszt a szlk s a gyerekek is.
A matematika a kls vilgba van beptve.
A jtkgyjtemnybl nagyon j mazsolzni.
Kpessgek fejlesztse a lnyeg, a kommunikls.
A bepthetsg a fontos
|