Termszetes anyagokbl /1
2008.10.26. 10:23
Mvszet gyerekeknek
Fnyes tletek oktatknak
Kohl, MaryAnn - Gainer, Cindy: Good Earth Art. Environmental Art for Kids
(Bellingham, WA : Bright Ring, 1991)
Bevezet gondolatok s az 5. fejezet
Darvas Katalin fordtsa
[A teljes fordts Rich Text formtumban, tmrtve letlthet.]
Termszetes anyagokbl
Mvszet gyerekeknek
Fnyes tletek oktatknak
A KREATIVITS FEJLESZTSNEK 7 ELEME
- Az nbizalom fejlesztse
Mltnyolja a gyerek tleteit s erfesztseit. Engedje meg a gyereknek, hogy megtapasztalja a megvalsts rmeit gy, hogy a kreativitsnak idt s teret hagy, hogy kidolgozhassa az tleteit. gy a fantzia is eslyt kaphat.
- A mskpp gondolkods elfogadsa
Tudassa a gyerekkel, hogy j dolog ms utakon jrni, elszakadni attl amit msok csinlnak s attl, ahogy azt csinljk.
- Felderts - kutakods s gondolkods
Btortsa a gyereket a feladat tgondolsra de elszr engedje meg, hogy kritika nlkl felfedezzen s tapasztaljon.
- Ms tletekkel val megismertets
Az j tapasztalatokkal, kulturlis esemnyekkel, jtkokkal s feladatokkal val tallkozs fejleszti az eredeti gondolkodsmdot s a kpzelert. Gondoskodjon olyan alapanyagokrl, amelyet a gyerek felfedezhet anlkl, hogy meghatrozott vgeredmnyt kapna.
- Tisztelet nmagunk s msok irnt
A gyereket arra kell btortani, hogy tisztelje a sajt s a krltte lvk tleteit abbl a clbl, hogy j tletek szlethessenek. Ha a gyerek munkjt tl kzelrl szemlljk, versenyre buzdtjuk vagy korltozzuk a dntseit az akadlyozhatja a kibontakozsban.
- Engedly a kpzelet szabad szrnyalshoz
Engedje meg a gyereknek, hogy a kritiktl vagy az ellenrzstl val flelem nlkl szabadon magval ragadja a kpzelete. Azok, akik a szabad kpzeler birtokban nem rzik jl magukat a brkben, visszariadnak a kreativitstl. A fantzia rzse legyen pozitv lmny, s igen: legyen szrakoztat is!
- jszer gondolkodsra bztats
Btortsa az jszer gondolkodst. Prbljon ki j dolgokat. Ksrletezzen, fedezzen fel s kvessen el hibkat. A szemlyes hibkbl val tanuls a legjobb amit egy tanr adhat a gyereknek. Btortsa a gyereket, hogy prblja ki msflekppen is, a jratlan ton, a bolondos vagy szokatlan tleteket. j felfedezsek nap mint nap szlethetnek!
BEVEZETS
Ki alkalmazhatja a Termszetes anyagokbl-t?
A Termszetes anyagokbl egy brmilyen korosztlyhoz hasznlhat forrs, legyen ids vagy fiatal. A kisgyerekek felfedezik a feladatokat az letkor-ajnlstl fggetlenl egszen addig mg kell segtsget kapnak hozz. A nagyobb gyerekek rettebbek s tapasztaltabbak de mg a legalapvetbb feladatokban is tallhatnak kihvst s ksrletezni valt, mg ha a javasolt letkor jval fiatalabb is mint k maguk.
A Termszetes anyagokbl-t felhasznl felntt segtheti a gyerekeket a rendelkezsre ll alapanyagoknak, s az egyb krlmnyeknek megfelel feladatok kivlasztsban, mikzben k maguk is lvezhetik a tevkenysgeket. A szerzk lvezik!
s az alapanyagokkal val takarkoskods?
Mindenkit btortunk a szksges alapanyagok feleslegbl val gyjtsre vagy flreraksra s nem pedig a vsrlsra. Bizonyos hozzvalk nem ppen krnyezetbart anyagok, ezeknek a beszerzse nem tancsolt. Mgis a maradk manyagok, paprok, flik s ms hztartsban tallhat anyagok flrettele s felhasznlsa jobb mint ha egyszeren a szemtbe dobnnk ket. A cl a rendelkezsre ll vagy maradk termkek s csomagolanyagok felhasznlsa s nem pedig a beszerzsk.
Iskolknak s irodknak hatalmas mennyisg olyan hulladka van amit fel lehet hasznlni ezekhez a feladatokhoz. (Az eredeti knyvben van egy lista az alapanyagokkal s a lehetsges beszerzsi forrsokkal. Ezt adaptlni kellene.) A festken s a ragasztn kvl semmit sem kell megvsrolnod a Termszetes anyagokbl feladataihoz.
Mi a klnlegessge a Termszetes anyagokbl-nak?
A Termszetes anyagokbl alkot feladatai lehetv teszik, hogy a gyerekek megismerkedjenek a fld termszetes adottsgaival, a levelekkel, a kvekkel, a kagylkkal, a porral, a szllel, az esvel s a napsugrral. A gyerekek megtanulnak megfigyelni, alkotni s rintkezsben maradni a vltoz vilggal. Kifejleszthetnek egy gondoskod attitdt a flddel szemben azltal, hogy megtanuljk az jrafelhasznlst: az anyagok hasznostst ahelyett, hogy a szemtbe dobnk.
A gyermek mvszetben a vgtermk vagy az alkotfolyamat a lnyeg?
A Termszetes anyagokbl a vgtermk felli aggodalmaskods nlkli felfedezsre s alkotsra buzdtja a gyerekeket. A gyerek ksrletezik, tved, kiprblja a sajt tleteit s lvezi az alkotfolyamat izgalmt. Nincs j vagy rossz vgeredmnye a feladatoknak, csak az alkots folyamatnak az rmei.
A gyerekek maguktl automatikusan kifinomtjk a munkjukat ha elegend idt hagyunk a prblkozsra s a tapasztalsra. A sajt eredmnyeiket megtlik s tovbbdolgoznak a cljaik elrse rdekben, gyakran hihetetlen vagy meglep eredmnyekkel!
Prblkozzon. Tapasztaljon. Alkosson. lvezze minden egyes gyerek kreativitsnak a szikrit.
MaryAnn-tl -
"A kpzeler sokkal fontosabb mint a tuds. Ahol a tuds korltozott, a kpzeler ott tleli az egsz univerzumot."
- Albert Einstein
Cindy-tl
"A mvszet nem egy alkots hanem egy t."
- Albert Hubbard
|