mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Tervek, tervezetek
Tervek, tervezetek : Zrfoglalkozs vzlata

Zrfoglalkozs vzlata

  2008.10.29. 21:55

Ksztette: Majsai Anik

Apor Vilmos Katolikus Fiskola
Vc

Gyakorlatvezet: Novk Evelin
Szaktanr: Sos Sndorn

Zrfoglalkozs tervezet /-mese, vers–

Ksztette: Majsai Anik
Mr, 2007. 03. 22 Szak: vodapedaggus

vfolyam: III.

Zrfoglalkozs vzlata

Tevkenysg helye: Manvr voda

1158 Budapest, Jzsef Attila u. 59-61.

Tevkenysg ideje: 2008. mrcius 28.

Gyakorlatvezet: Novk Evelin

Tevkenysget vezeti: Majsai Anik –vodapedaggus hallgat

Korcsoport: nagycsoport

 

Napirend:

8.00-8.30 gyerekek fogadsa, jtkba integrlt fejleszts

8.00-9.00 folyamatos tzraiztats

9.00-9.45 foglalkozs (kezdemnyezs, a kezdst rugalmasan kezeljk, attl fggen, hogy mennyire jtszanak elmlylten a gyerekek.

9.45-10.00 mindennapos testnevels

 

A csoport szoksrendje:

 

rkezs:

 

rkezsemet kveten ellenrzm a csoportszoba llapott, biztostom a lgcsert, ellenrzm a zsebkendtart feltltttsgt. Elvgzem a szervezsi feladatokat, amiket a gyerekek rkezse eltt el lehet vgezni (sznezni val tndrek, mese illusztrci, stb. elksztse)

A gyerekeket ksznssel fogadom, biztostom szmukra a szeretetteljes, bizalomteljes lgkrt.

 

Gondozsi feladatok:

 

Gondozsi feladataimat elltom: gy figyelemmel ksrem ruhzatukat, hajviseletket, zsebkendhasznlatukat, tkezsket, mosdhasznlatukat. Szksg esetn segtsget nyjtok, de ezt mindig az nllsgi szintjkhz igyekszem igaztani.

A jtk, illetve egyb szabadtevkenysgek szoksrendje:

 

Minden gyermek kedve szerint vlaszthat jtkokat, de megvannak az alapvet szablyok, gy pldul a jtkokat rendeltetsszeren s megfelel helyen kell hasznlni, a trsaktl nem szabad elvenni a jtkokat. Ezen kvl figyelni kell a balesetveszly elkerlsre, vagyis a csoportszobban nem szabad futkosni, vagy doblni. Ha egy jtkkal mr nem jtszanak, tegyk a helykre azokat.

 

Jtkba integrlt fejleszts:

 

  1. Tiltott mozdulat

A gyerekek krben llnak, kzpen a jtkvezet gyermek ll. A jtk megkezdse eltt megbeszljk, bemutatjuk, hogy milyen mozdulatot nem szabad utnozni. PL. kart felemelni. A gyerekek mindenben utnozzk, kivve a tiltott mozdulatot. Aki elhibzza, kiesik.

 

Fejleszts: vizulis emlkezetfejleszts (tiltott mozdulat megjegyzse, utnzs), kzssgi lmny nyjtsa (szocializci).

 

  1. Memria jtk

Feladat: az ltalam ksztett krtykon klnbz tavasszal kapcsolatos dolgok vannak, meg kell keresni a prokat, majd meg kell nevezni, hogy mi van rajta, s meg is kell szmolni mindkettn, hogy hny darab van, s megmondani, melyik tbb, melyik kevesebb. Az nyer, akinek a legtbb prja lesz.

 

Fejleszts: fejleszti a vizulis szlelst- s figyelmet

A gondolkodst, memrit is fejleszti.

Fejleszti a matematikai gondolkods, gy a szmolst s a tbb, kevesebb, ugyanannyi fogalmt is gyakorolhatjk

Mindennapos testnevels:

 

Szervezsi feladatok:

 

  1. Megfelel lgcsere biztostsa

  2. megfelel hely kialaktsa a csoportszobban

 

Foglalkozs kzben figyelek a jtkossg elvnek betartsra, valamint arra, hogy minden izomcsoportot megmozgassunk, s kellemesen felfrissljenek a gyerekek. Mindemellett tervezsnl figyelembe vettem a kialakult szoksokat, ezrt fleg futs-, s jrsgyakorlatokat vgeztetek a gyerekekkel, s azt is jtkosan.

 

Sorszm

 

Gyakorlatok

Megjegyzs

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ismtls

2x

Jrsgyakorlat:

  • jrs krben, jelre meglls, jabb jelre ismt tovahaladssal jrs

 

  • ugyanez, de taps utn helybenjrs a feladat

 

 

 

  • jrs karkrzssel

kargyakorlat, nyjt hats

 

Fejleszts: Reakcikpessg (tapsra megllssal), reakcigyorsasg (idben reagls), motoros kpessgfejleszts (helyben jrskor)

Gyertek, alaktsunk egy krt, forduljatok menetirnyba s jrjatok krbe, majd tapsra lljatok meg, jabb tapsra jrs krbe ismt.

 

 

gyesek vagytok, most ha tapsolok, utna helyben kell jrni, jabb tapsra megint krbe jrtok.

 

Megrkeztnk malomba, segtsnk bzt rlni. Egyikezeteket tegytek magastartsba, msik mlytartsban a test mellett, majd krzznk elre. Ismeritek azt a mondkt, hogy: „ Lassan forog a kerk, mert a vize nem elg. Gyorsan forog a kerk, mert a vize mr elg.

 

Futsgyakorlat: Az iramot a ritmus hatrozza meg (tapsolssal). Belegyorsul, lassul futs felvltva.

Fejleszts: Reagls gyorsasg, Ritmuskpessg

Most, hogy elkszlt ez a sok bza kapjuk fel a htunkra s fussunk el vele a boltba, de az t az erdn keresztl vezet, ezrt sietnnk kell, hogy mg napnyugta eltt t tudjunk rni az erdn. Figyeljetek, mert olyan iramban kell futni, ahogy tapsolok. Teht, ha lassan tapsolok, lassan kell futni, ha gyorsan tapsolok, akkor pedig gyorsan.

Ksznm, elg!

Ismtls

2-3x

Kh.: guggoltmasz, majd tenyren, talpon jrssal mszs krbe

 

Fejleszts:

Kar-has-ht-lbgyakorlat

Erst-nyjt hats

Fejleszti a koordincit (szem-kz, sszerendezett mozgs)

Elfradtunk a bza cipelse kzben, ezrt mr csak mszssal tudunk kzlekedni. – (Mutatom a gyakorlatokat mindig.)

gyesek vagytok! Ksznm! Elg.

Ismtls

folyamatosan

Lbujjhegyen haladssal, karok magastartsban

 

 

 

Fejlesztsek:

Nyjt hats, kz-lbgyakorlat

Elrkeztnk az erdhz, ezrt csak lopakodva szabad kzlekedni, nehogy felbresszk a medvt. lljatok fel! Kezeteket tegytek magastartsba a bzval, s lbujjhegyen haladunk tovbb. Csak halkan, nehogy felbredjen a medve! gyesen kikerlttek a medvt.

Ismtls

Folyamatosan

Pros lbon szkdels elre.

 

 

 

Fejleszts:

Erst hats lbgyakorlat

Fejleszti a szem-lbkoordincit.

Vigyzzatok! Elttnk fa akadlyok vannak, amiket csak tugorni tudtok. Mindenki alapllsba helyezkedik, lbt sszezrja, keze a teste mellett, majd pros lbon szkdeljetek tovbb. Az az gyes akinek nem nylik szt a lba.

Ismtls

2x

Hasonfekvs, mindkt kz magastartsban

 

Fejleszts: Nyjthats gyakorlat

Jn egy szarka csapat, gyorsan fekdjetek le a sznyegen a fldre, mert elviszik a zskmnyunkat! Kezeteket nyjtstok ki elre, jl nyjtzkodjatok meg!

Ismtls

2x

Kh.: hasonfekvs, kezek magastartsban, majd trzs- s egyik kz emelse, tekintet krbehordozsa, leengeds kiindulhelyzetbe, majd ugyanez a msik kzzel is

 

Fejleszts: erst hats, htgyakorlat

Most nzznk krl, hogy elmentek-e mr ezek a madarak. Emeljk egyik keznket a szemnk fl, gy, s nzznk krl. J, most tegyk le, s a msik keznkkel is vgezzk el ezt a feladatot.

Elmlt a veszly, gyesen elrejtztetek!

Ismtls

4x

Kh.: terpeszlls, jobb oldals kzptarts, majd trzshajlts elre s fggleges kaszls.

 

 

 

Fejlesztsek:

Kar - ht - oldalgyakorlat, erst (kar, oldal)-nyjt hats (ht)

lljatok fel. Meg is rkeztnk a raktrhoz, ahol a bznkat trolhatjuk, mr csak be kell hajiglni ezeket a nehz zskokat. Lbatokkal terpeszllsba, kiskaput csinljatok, trzshajlts elre, fogjtok meg a zskot s lendtstek be a raktrba (a polcok a raktr). – mutatom mindig.

Ki az az gyes, aki egy nagy lendtssel be tudja hajtani a raktrba?

 

Jtk: „Farkasfog”

„2 szalag” kztt mozoghat a farkas s kaphatja el a gyerekeket, az is farkas lesz, akit elfognak. (zrt- nyitott vonalak)

Szervezsi feladat: a farkas ternek biztostsa kt vonallal

Most mivel ilyen gyesek voltatok, hoztam nektek egy jtkot: Mg itt vagyunk az erd szln, ahol a farkas vadszik, de szeretnnk hazajutni. A farkas a kt vonal kztt futhat csak, teht ott kaphat el msokat, mikzben megprbltok hazajutni. Akit megfognak, szintn farkass vlik. Van nekem ehhez egy mondkm, aminek a vgn (ahol a fussunk, fussunk ajjaj elhangzik) szabad nekillni futni a tloldalra.

„Erd szln nagy a zaj, mirt ez a nagy zsivaj?

Farkas oson az a baj, fussunk, fussunk, ajjajaj!”

De sok gyes kis kakas van itt. Ez a farkas ma nem lakik jl!

 

Lgzgyakorlat

Alaktsunk egy krt. Szvjtok be a levegt, kzben a kezetek emelkedjen fel magastartsba, majd mikor kifjjuk a levegt, leengedjk a karunkat, s azt mondjuk, hogy „Hah haj!” Az az gyes, aki minl tovbb brja egy levegvel.

 

Levezets

Gyertek, visszamegynk a csoportba. Forduljatok menetirnyba.

„Erre kakas, erre tyk, erre van a gyalogt. Tarja-harja, ugorj a fazkba. Zsupsz!”

Ksznm szpen! Mindenki nagyon gyes volt!

Egszsgetekre a tornt!

 

A foglalkozsok szoksrendje:

 

A gyerekek szmra biztostom a feltteleket a tevkenysghez: nyugodt lgkr, megfelel hely s eszkzk.

A foglalkozs kezdsnek idpontjt rugalmasan kezeljk, attl fggen, hogy mennyire jtszanak elmlylten a gyerekek.

Nagycsoportban ennek idtartalma maximum 30 perc.

 

Tervezet

Tevkenysg trgya: mese-vers

Tevkenysg helye: Apor Vilmos Katolikus Fiskola gyakorl vodja

Manvr voda, 1158 Budapest, Jzsef Attila u. 59-61.

Tevkenysg ideje: 2007. mrcius 28.

Gyakorlatvezet: Novk Evelin

Tevkenysget vezeti: Majsai Anik

Korcsoport: vegyes (6-7 vesek)

Tevkenysg tpusa: ismtl

Szervezeti formja: ktetlen

Munkaforma: frontlis

Tevkenysg anyaga: A hromg tlgyfa tndre (Magyar Npmese, Illys Gyula gyjtsbl)

 

Tevkenysg feladata:

  • Eszttikai nevels, lmnyszer eladssal s szp illusztrcival

  • Verbalizmus fejlesztse, prbeszddel

  • Szvegrts elsegtse, szemlltetssel ksrt szvegmondssal

  • Nonverblis kommunikci fejlesztse gesztusok s mimika ltal

  • Anyanyelvi nevels: passzv szkincs bvtse

  • Figyelem fejlesztse, szndkos figyelem fenntartsa

  • Emlkezet, elssorban auditv memria fejlesztse

  • Kognitv kpessgek mozgstsa mesehallgats kzben vgzett gondolkodssal, sszehasonltsokkal

  • Kzssgi nevels, egymsra val odafigyelssel, egytt cselekvssel

 

Mdszerek: bemutats, szemlltets, elads, megfigyels, beszlgets, dicsret, buzdts

Eszkzk: meseillusztrci (ltalam ksztett meseknyv), kellkek: sznezshez elrajzolt tndrek, sznes ceruzk, ollk.

Szervezsi feladatok: megfelel hely biztostsa a csoportban, a mesedunyha, az eszkzk elksztse oly mdon, hogy elrhet legyen, valamint fggnyk behzsa a meghittebb hangulatrt.

Motivci: A csoport szoksainak megfelelen a magyar npmesk kezddalt elfurulyzom a gyerekeknek, majd elmondom, hogy mindenki ljn le s fogja meg a mesedunyha szlt, ami most elrept minket egy csodlatos helyre, ahol A hrom g tlgyfa tndrrl hallhatunk egy szp mest.

 

Motivci s szervezsi feladatok:

rdekldsket a magyar npmesk kezd dalnak elfurulyzsval keltem fel, majd megkrem ket, hogy tertsk le a mesedunyht.

A meseknyvet szintn viszem magammal.

 

Megprblom gy leltetni a gyerekeket, hogy a trelmetlenebbek tvol kerljenek egymstl.

n is lelk, majd arra krem ket, hogy szp csendben hallgassk a mest.

 

 

A mese kezdete:

A cm utn kis sznetet tartok, mely alatt elveszem az illusztrcikat tartalmaz, ltalam ksztett knyvet. A knyv kinyitsval elkezddik a mese.

 

Expozci:

A mese szereplinek bemutatsa: A kirlyfi, s a 3 llat (nyl, rka, zike).

 

Els kp – vr unatkoz kirllyal

 

 

 

Bonyodalom:

Msodik kp – kirlyfi a nyllal

Az llatok hangjt elvltozott hangon igyekszem megtestesteni.

 

 

 

 

 

Harmadik kp – kirlyfi a rkval

 

 

Negyedik kp – kirlyfi az zzel

 

 

 

 

 

 

 

Fokozs:

tdik kp – tlgyfa, kirlyfi, els tndrlny

(A hangulatot a hangommal is rzkeltetem, de gyelek arra, hogy ne tlzottan fokozzam a feszltsget, nehogy megijesszem ket.)

 

 

 

Hatodik kp – tlgyfa, kirlyfi, msodik tndrlny

 

 

 

 

 

 

 

Hetedik kp – tlgyfa, kirlyfi harmadik tndrlny, kis nyl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyolcadik kp – kt, kirlyfi, tndrlny, nyl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tetpont:

Kilencedik kp – boszorkny ktba dobja a tndrlnyt

Beszdtemp fokozsval nvelem a feszltsget.

 

 

Tizedik kp – kirlyfi, kis nyl, boszorknyn lnya, boszorknyn elbjva, ktban aranyhal

 

 

 

 

 

 

 

 

Tizenegyedik kp – kastly, boszorknyn s lnya

 

 

 

 

 

Tizenegyedik B kp – kastlyban hal evs, fldn halpnz

 

 

Tizenegyedik C kp – kastly udvarban aranyalmafa

 

 

 

 

 

 

Tizenegyedik D kp – kastly udvarban aranyalmafa kivgsa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tizenkettedik kp – szegny ember hza, tndrlny takart, szegny ember lnya meglesi t.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Megolds:

Tizenharmadik kp – tndrlny a kirlyfival, elzavart boszorkny lnya

 

 

 

 

 

 

 

Hangulati lezrs:

A mese befejezse utn elfjom a furulymon a magyar npmesk kezd dalt, majd egy kis sznetet tartok, utna meg lehet nzegetni az ltalam ksztett meseillusztrcit.

 

Visszavezets a jtkba:

Tndrlnyok megkeresse, „hideg-meleg” jtkkal, amiket aztn ki lehet sznezni.

 

 

Szervezsi feladatok: vizulis terepasztal elksztse, hogy mindenkinek jusson hely.

Munka kzben dicsrek, buzdtok, krsre segtek.

 

„Krlek, segtsetek nekem leterteni ezt a mesedunyht, amely majd elrept minket meseorszgba, ahol egy szp trtnetet hallgattok A hrom g tlgyfa tndrrl.”

 

 

 

„ljetek le, fogjtok meg a dunyha szlt, de el ne engedjtek! Mr replnk is meseorszgba!”

 

(„Egyszer volt, hol nem volt, szp mesnek ennyi elg volt!”

„Ha szp csendben lesztek, jhet az igazi mese!” – amennyiben nem csendesednek el, akkor mondom ezt trfsan.)

 

A mese cme: A hromg tlgyfa tndre

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egyszer volt, hol nem volt, hetedht orszgon, de mg az perencis-tengeren is tl, lakott a zld kirlynak egy fia. Egyedl volt a kastlyban, ht unatkozott. Vette fegyvert, kiment vadszni. Mihelyt kirt az erdbe, tallt egy kis nyulat. Clba vette, hogy lelje. A nyl rimnkodni kezdett:

  • Bocsss meg, kirlyfi, jtettedrt jt vrj, hadd meg az letemet!

Meghagyta a nyl lett, nem bntotta. Tovbbment, a nyl is elszaladt. Tallt aztn egy rkra. A rkt is clba vett, s a rka is azt mondta:

  • Ne lj le, kirlyfi, hadd meg az letemet, jtettedrt jt vrj!

Azt is elbocstotta, s ment tovbb az erdbe.

Tallt aztn az erdben egy kis zet. Azt is clba vette, hogy lelje, az is visszaszlt neki:

  • Kirlyfi, bocsnatot krek tled, hadd meg az letemet, mert jt mondok neked, majd mg megksznd.

Elbocstotta azt is.

Azt mondja neki az z:

  • Kegyes kirlyfi, megmondom most az n hlmat. Menj be az erd kzepig! Tallsz ott egy hromg tlgyft. Vgj le abbl egy gat! Majd abbl az gbl kijn egy tndrkislny. Az lesz a felesged. De vgy magaddal egy kis vizet, netaln mg szksg lehet re.

El is ment a kirlyfi, meg is tallta a tlgyft, le is vgta rla az gat, ki is jtt abbl egy szp tndrleny. Rgtn rikoltott a kirlyfinak:

  • Jaj, vizet, mert megfulladok!

Forgott a kirlyfi ott krl kereken, hogy a vizet elvegye, de a flask feldlt, s a vz kifolyt. A szp tndrlny meghalt. Nem volt mit tenni, felvette az lbe, elvitte haza, eltemette.

Telt-mlt az id, megint elment vadszni. Megtallta a rkt.

  • No, kegyes kirlyfi, bocsnatot krek, jtettedrt jt mondok. Menj el megint az erdbe, oda, ahol a tlgyfrl egy gat mr levgtl volt. Vgj le mg egy gat, mert abbl is egy szp tndrleny j ki. De vizet vgy neki, mert szksg lehet re.

Jrt a kirlyfi erre-arra, hogy vizet kapjon ott az erdben, de nem tallt. Volt nla egy kulacs bor. Gondolta, hogy ht az is j. De megint gy jrt, mint a mltkor. Levgta az gat, kijtt abbl egy szp tndrlny, bort adott neki, de a lny mgis meghalt, mert a bor igen ers ital volt neki. Nagy bban volt a kirlyfi, hogy abbl is kifogyott. Felvett azt a lnyt is, hazavitte nagy szomoran, hogy milyen szerencstlen ember is . Az Isten megadta neki a szerencst, s nem tudta felhasznlni. Eltemette azt a lnyt is szp rendesen.

Bsult, bsult egy darabig, de aztn megint elment az erdbe vadszni. Tallkozott akkor a nyllal.

  • No, kegyes kirlyom, jtettedrt jt mondok. Gyere velem, hadd mutassam meg, hol van az l vz.

Elmentek ketten, megtalltk a forrst.

  • Vigyl vizet innen magaddal. Menjnk most tovbb.

Megtalltk a tlgyft, amelyrl a kirlyfi mr kt gat levgott; a harmadik g mg rajta volt.

  • No, most vgd el ezt a szp tlgygat.

Levgta, s abbl is egy szp tndrlny jtt ki.

Killt is rgtn a lny, azt mondja:

  • Vizet, vizet, mert megflok!

A kis nyl kapja a kancst, odanyjtja a kislnynak. Az jt ivott belle s megmaradott, nem halt meg. Akkor a kislny letrdelt a kirlyfi eltt, bocsnatot krt tle, hogy kiszabadtotta a tlgyfbl. Elmondta neki a sorst:

  • No, tisztelt kirlyfi, engemet az Isten nked rendelt ezen a vilgon. Ksznm jtettedet. Hrman voltunk testvrek, de meg voltunk mindnyjan tkozva, hogy ne tudjunk megszabadulni ennek a tlgyfnak a gykertl, valameddig egy ember le nem vgja. Ezentl mr egytt lesznk mi ketten ezen a vilgon.

Megleltk, megcskoltk egymst. A kis nyl ott ugrlt elttk, rvendve, hogy megszabadtottk az kedves asszonyt.

No, tra keltek mind a hrman. Mentek, de tkzben, mieltt hazarkeztek volna, a vroson kvl volt egy szp kt. Oda leltek, megbeszltk most mr a maguk sorst. Azt mondja a tndrleny a kirlyfinak:

  • Tisztelt kedvesem, sajnlom fradsgodat, de n ebben a tndrruhban nem vagyok btor bemenni a te kastlyodba. Hagyjl itt engemet a kis nyllal. Menjl elbb csak te haza, hozzl nekem j ruht.

Ott is maradt. A kirlyfi elment, hogy hozzon neki ruht. De rmben sok idt tlttt otthon, vadonatj ruht csinltatott a tndrlnynak. Vrtk k, vrtk a kirlyfit, de csak nem rkezett vissza.

Jrtak a ktra sokan vzrt. A tndrlny azrt, hogy ne lssk ott a ktnl a tndrruhban, felmszott arra a nagy fzfra, amely rnykot tartott a ktnl. A kis nyl meg elment elesget keresni.

Kiment a ktra egy boszorknyn is vizet merteni. Betekint a ktba, lt egy fnyes fehrsg szp tndrt. A tndr mr fenn volt a fzfn, de kpe megltszott a vzben. Tekintett a boszorkny erre-arra, de l szemlyt csak nem ltott. Vgl is azt gondolta, hogy az a kp a ktban az kpe. De vgl mgis megltta a tndrlnyt fenn a fn. Levette a frl, megkrdezte, hogy mi okbl hgott oda. A tndrlny elmondta, hogy mi minden trtnt vele, s hogy t egy kirlyfi szabadtotta meg. Mindent, mindent elmondott annak a boszorknynnak. Azt is, hogy pp most vrja a kirlyfit, hogy ms gnyt hozzon neki.

Akkor a boszorknyn megfogta s bedobta a ktba a tndrlnyt. Volt neki is egy lnya: elment gyorsan haza, kivezette a maga lnyt a kthoz, s felhgatta azt a fzfra.

Odarkezett a kirlyfi a gnyval. Szltgatja a tndrlnyt, keresi, hogy hol lehet az menyasszonya. A tndrruht mr felvette a boszorknyn lnya, de maga, hiba, mgis fekete volt.

Megltja vgre a kis nyulat a kirlyfi, krdi attl is, hogy hol van a lny.

  • n itt hagytam – mondja a kis nyl – a kt mellett. Elmentem elesget keresni, kzben felmszott a fzfra.

No, mr nzik krl kereken, ht hol van az a lny a fn. Mondja a kirly neki:

  • Szllj le onnan, ltzzl fel!

Mikor leszllt a frl, ltja az brzatjt, hogy csnya fekete. Pedig milyen szp volt! Mi trtnt vle?

  • , lelkem, kedvesem – mondja a boszorknyn lnya -, a nap sugara rem tztt, megfogta az egsz brzatomat.

Felltztette gy is a kirlyfi, azt gondolta, hogy a tndrlny. Elvitte haza. De abbl a tndrlnybl, az igazibl, akit a boszorknyn bevetett a ktba, lett egy szp aranyhal. De hagyjuk most mg az aranyhalat a ktban.

A cignylny lt, lt a kirlyfival, felesge volt neki. Elment egyszer a vn boszorknyn a lnyhoz. Mondja neki:

  • Vajon nem trtnik-e valami mg abbl, amit azzal a tndrlnnyal csinltunk? Mert n kijrtam a kthoz, s egy szp aranyhalat lttam a vzben. Htha abbl a lnybl lett az a hal? Azt tancsolom n neked, fiam – mondja a lnynak -, tedd magad betegg. Mondjad a kirlyfinak, addig nem gygyulsz meg, amg azt az aranyhalat, amely abban a ktban van, ki nem fogatja.

A kirlyfi azt is megcselekedte a kedvesrt. Kifogatta az aranyhalat, megfztk, a boszorknyn lnya evett belle, s me, meggygyult. De mikor a szakcsn tiszttotta a halat, egy pikkelyecske, egy halpnzecske leesett a fldre. Ahogy a fldben az kifakadott, lett egy szp aranyalmafa. Az a fa minden jszaka megvirgzott. Dlig megrt az alma rajta, de jszaka mindig elvittk a gymlcst.

Gondolkodba esett a kirly, vajon mi lehet az oka, hogy k annak a fnak a gymlcst nem tudjk hasznlni. Nem tudta,, hogy annak a gymlcst a tndrek hordjk el. No, de a boszorknyn megint elment a lnyhoz. Mondja a lnynak:

  • Mi dolog ez? Valahogy mg kiderl, hogy nem te vagy a tndrlny. Ki kne vgatni azt a ft!

Mondta is ht a kirlyn a kilynak:

  • Semmi hasznt nem vesszk annak a fnak! Vgasd le onnat, hogy tbbet ne is lssuk!

Volt a szomszdban egy szegny ember. Azt hvatta el a kirly, hogy vgja ki a ft. Ki is vgta a ft az rendesen, de mikor a szegny ember hasiglta, aprtgatta a ft, egy kis darab kiesett belle. A szegny ember pedig ltva, hogy aranyfa ez, azt a kis darabot betette a zsebbe azzal, hogy hazaviszi kincsnek.

A kirly nem tudta, hogy a szegny ember valamit elvisz onnan; megfizette a fradsga djt. A szegny ember hazament. Letette az a kis darabka ft, melyet a zsebben vitt, a tz mell, a kis szegletbe. Az ott megmaradt, de a fa tbbi rszt a kirlyn elgette.

A szegny ember hzban pedig, amikor este lett, olyan vilgossg tmadt, hogy gyertya nlkl is lttak. Mondja a felesgnek a szegny ember:

  • Bizonyra ez a kis fadarabocska vilgt.

gy is volt.

Msnap elment a szegny ember munkba felesgestl, lnyostul. Reggel elmentek, a hzak ki se sepertk, s az gyat se rendeztk el. Estre, mikor hazartek, ht az hzuk ki van seperve, az gy felkestve, minden rendesen. Gondoltk magukban, ki jrhat az hzukban, aki gy dolgozik, mikor k mindent szerteszt hagytak.

Msnap reggel jra kszltek, hogy menjenek a kirlyhoz munkba. De most otthon hagytk a lnyt elrejtve: hogy lesse meg, ki jr az hzukba. Megint gy hagytk szerteszt minden portkjukat. A lny az ablak alatt llott, titkon, hogy senki meg ne lssa. Ht abbl a kis fadarabbl kij egyszer csak egy tndrlny, kezd sepregetni a hzban. A szegny ember lnya csak nzte egy ideig, hogy mit dolgozik az a lny, aki abbl a fcskbl jtt ki. Aztn hirtelen beszalad a hzba, a fcskt megragadja. A tndrlny mr nem brt visszamenni a fba.

No, megkaptk a tndrlnyt. Annak nem volt mit csinlnia, ott maradt vlk. Attl fogva a kt lny egytt ment el a kirly udvarba munkba.

Egyszer a kirly mest akart hallani. Mondott ez is mest, a msik is egy mest. Rkerl a sor a tndrlnyra. Mondja a kirly:

  • No, mondjl mr te is egyet, te vagy itt a legszebb. Lssuk, mit lttl, mit prbltl letedben.

A tndrlny erre elkezdte mondani. ppen az kedvesrl kezdett meslni:

  • Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kirlyfi. Kiment az egyszer vadszatra, tallkozott egy kis nyllal… - s vgigmondta az egszet addig, hogy: „n vagyok az a tndrlny, akit a kirlyfi a tlgyfbl kivett!”

Meglelte erre a lnyt a kirlyfi, elzavarta a boszorkny lnyt, s elvette felesgl a tndrlnyt. Mig is lnek, ha meg nem haltak.

 

 

 

 

 

„A csoportszobban is elrejtztek sznezni val tndrlnyok, meg kne keresni ket.”

 

„Ki az a btor, aki szvesen segtene neknk megkeresni?”

 

 

„lljatok fel, hajtsuk ssze a takart. Ksznm!”

„Most ljetek le az asztalokhoz, s ki lehet sznezni a tndrlnyokat!”

 

„Ismertek olyan dalokat, amiben szintn tallkozunk kttal?”

Mly ktba tekintek, aranyszlat szaktok.

Benne ltom, testvrkmet,

Bborba, brsonyba, gyngys koszorba.

(Ha ms dal is eszkbe jut, azt is elnekeljk. Pl.: Katalinka szllj el.)

 

 

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros