Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Jelljnk ki egy kiindul pontot a szoba egyik falnl, tvolabb pedig a cl helyt. A gyermek a kiindulpontra ll s csak akkor lphet egy lpst elre, amikor a felsorolt szavak kztt a sajt nevt meghallja. Pl.: „hz, klyha, virg, Pter, alma, baba, Pter, aut, labda, szk, Pter … stb”. A szavakat monoton hangon kell sorolni.
Ha a gyermek nem lpett elre nevt hallva, akkor meglltjuk, s egyet vissza kell lpnie. Ha nem tved, jutalom vrja a clnl.
Ezt a jtkot 4-5 fs gyermekcsoporttal is eljtszhatjuk, ilyenkor minden gyermek nevt beillesztjk a trgynevek sorba. Ha versenyjtkot terveznk, akkor minden gyermek kezbe ngy kockt adunk, ha valaki hibzik, egy kockt letesz. Akinek a clnl minden kockja a kezben van, az a gyztes. Aki elvesztette valamennyi kockjt tkzben. Az kimarad a jtkbl a kvetkez krig.
2.) „Hz – t” jtk
Ezt a jtkot hasonl szablyok szerint jtszhatjuk, mint a „nv – t” jtkot, azzal a klnbsggel, hogy itt a hz szt emeljk ki, azaz a gyermek a hz sznl lphet egyet elre. Nehezthetjk a jtkot gy, hogy megvltoztatjuk a mozgst (elre lps helyett guggols, taps …), vagy a szavak sorba a gyermek nevt is beillesztjk, de ebben a jtkban a sajt nv hallatra nem szabad mozdulni.
3.) „Nagynnimnek van egy macskja”
Ezttal a gyermeknek (csoportnak) az a feladata, hogy a macska szra figyeljen egyszer mondatokban. Ha a macska szt hallja, fel kell llnia, ha a sz jbl elfordul, akkor le kell lnie. A mondatok ismtldnek, de mindig csak az utols szt vltoztatjuk meg. Pl.:
A nagynnimnek van egy kutyja.
A nagynnimnek van egy macskja. (felll)
A nagynnimnek van egy hza.
A nagynnimnek van egy kecskje.
A nagynnimnek van egy macskja. (lel)
Ha tbb gyermekkel jtszunk, akkor mindenkinek egy msik szra kell mozdulnia. Nehezthetjk a jtkot gy, hogy a mondatokban tbb sz is vltozik, de a gyermeknek mindig ugyanarra kell mozdulni, felllni majd lelni. Pl.:
Zsuzsi csokoldt eszik. (felll)
Zsuzsi labdval jtszik.
Zsuzsi csokoldt eszik. (lel)
Ebben az esetben a csokold sznl kell a gyereknek a megbeszls szerint cselekedni. Ha a csoportban trtnik a jtk, akkor minden gyermek kap egy, a tbbiektl eltr mondatot, amelyre a fenti mdon kell „mozognia”.
II. fokozat
Trtnet felolvassa
Olvassunk fel a gyermeknek egy olyan trtnetet. Amelyben egy kivlasztott sz gyakran elfordul. Beszljk meg vele, hogy melyik ez a sz. Krjk meg arra, hogy ahnyszor ezt a szt hallja, koppantson egyet a ceruzjval az asztalra. Ehhez a feladathoz brmelyik trtnet vagy mese kivlaszthat, de t percnl hosszabb ideig nem szabad a felolvassnak tartania. Pldaknt a kvetkez trtnet kpzelhet el. A gyereknek a „mh” szra kell figyelnie.
A mh
A kis mh egy nagy mhkasban lt testvreivel s anyjval, a mhkirlynvel. Egy napon egy idsebb mh jtt a kis mhhez s azt mondta: „Gyere, replj velem, n megmutatom neked, hogy kell j mzet csinlni. Belled is j mzkszt lesz!” Akkor a kis mh az idsebb mhvel kireplt. Egy szp rtre rtek, ahol sok tarka virg volt. Zmmgve s surranva szllt le a kt mh egy virgra. Az idsebb mh feltrta a fiatalabbnak a nagy mh titkot: megmutatta neki, hogyan szvjk ki a nektrt a virgbl. Nemsokra ezt a kis mh is jl megtanulta. Ezutn mindketten hazarepltek. Mg sok mindent meg kellett tanulnia: mzet szlltani, mhkast pteni, a mzet betlteni. Estre a kis mh nagyon bszke, s nagyon fradt volt. Megptette magnak az els mhkast s azt igazi mzzel tlttte meg. Reggel mr teljesen egyedl kireplhetett. Nhny nap mlva mr vitte magval az egyik kis mhtestvrt s beavathatta a mhek titkba. A kis mh nagyon boldog volt. Hogy mindezt megtanulta s a mhkas igazi tagjv vlhatott.
III. fokozat
Zavars
Most prbljuk meg a gyermeket rvenni arra, hogy ne hagyja figyelmt elterelni a feladatrl.
Ehhez „zrejkulisszra” lesz szksg, amit egy magnetofon segtsgvel llthatunk el. (Kazettra vegynk fel nhny percnyi utcai zajt, 3-4 percnyi zent, nhny perc beszdet, rdi hreket vagy regnyrszletet s a sajt hangunkat is jsgcikk felolvassakor.)
Ha a httrhang-kazetta elkszlt, kapcsoljuk be a magnetofont s olvassuk fel jra a „mh trtnetet”. A gyereknek megint csak az a feladata, hogy amikor a „mh” szt hallja, kopognia kell, de a zajhttr ellenre egyetlen „mhet” sem szabad elszalasztania. A kazetta mindig kzvetlenl a beszl mellett legyen.
Ezt kveten ezt a gyakorlatot klnbz trtnetekkel s szavakkal is elvgezhetjk.