Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Vedd el a sznes ceruzidat, s mondd el, milyen szneid vannak! Most kzlk n 3 szint vlasztok, megmondom a nevket. Hallgasd vgig amit mondtam, azutn gyorsan vlogasd ki, milyen szneket hallottl.
Ha gyes vagy, egyre tbb szint fogok mondani, azokat kell megjegyezned!
Hangszerek nyomban
Gyjtsnk ssze mindennapi, hangot ad hasznlati trgyakat, esetleg hangszereket. Prbljuk ki mindegyik hangjt, hogy ismers legyen. Bektjk a gyermek szemt, s 1, 2, esetleg 3 hangszer szlaltatunk meg egyms utn. A gyermeknek ki kell tallnia, milyen hangszereket hallott, s milyen sorrendben.
mindennapi hasznlati trgyak, hangszerek, kend
Lri szavakat tanul
Te vagy Lri, a kispapagj, aki szavakat tanul. Figyelj, 3 szt mondok, jegyezd meg, utna ismteld el.
Ha gyes vagy, egyre tbb szt mondok majd neked.
Kpsznez
Gyjtsnk olyan kpeket, amelyeket ki lehet sznezni, vagy ha van sznezs fzeted, az is megfelel. Rajtolhatunk is egytt nhny kpet.
Figyelj nagyon, mert elmondom 2-3 kp nevt. Jl jegyezd meg, mert csak ezeket kell kisznezned.
Ha gyes vagy, tbb kp nevt mondom!
Visszhang
Egy gyermek httal ll a tbbieknek s nekel valamit. Titokban dntsk el, ki lesz kzlnk a visszhang. Ez a gyerek ismtelje meg a rvid dalsort, de nagyon halkan. Kitallja-e a httal ll gyermek, ki volt a visszhang? Ha igen, cserljenek helyet.
Hangszobrok
Mindegyik gyerek vlaszt magnak egy hangot, valamelyik hangszer hangjt. Csak akkor mozdulhat meg 1-1 gyermek, ha annak a hangszernek a hangjt hallja, amelyet kivlasztott magnak.
Ha mr mindenkinek a flben cseng a kivlasztott hang, akkor a jtkvezet neheztse a jtkot s ssze-vissza jtsszon le hangokat ill. jtsszon le egyszerre tbb hangot.
mindennapi hasznlati trgyak, hangszerek
Gyorsposta
A gyerekek ljenek, vagy lljanak szorosan egyms mell. Az els lesz az indt, aki kitall egy szt, s belesgja a szomszdja flbe, vigyzva, hogy senki ms ne hallja.
Igy sugdos mindenki tovbb a kvetkeznek. Az utols gyermeknek hangosan ki kell mondania, amit hallott.
A szt kzben vltoztatni nem lehet!
Ha gyesek a gyermekek, s tetszik nekik a jtk, mondatokat is indthatunk a jtk elejn.
Forrs: Ferlingn Csnyi Edit – Ferling Ferenc:Jtsszunk egytt! 1. rsz, Kpesslgfejleszt jtkok 5-6 ves gyermekek szmra, Sopron, 2000.
Hasselmann, Martina:Hogy szebben beszljek…, Hogyan segithetik a szlk gyermekk fejldst?
Egmont Budapest, 2001.
Karlcain Kelemen Marianne: Kisgyermekek jtkosknyve
Medicina Knyvkiad Budapest, 1976.
Dr. Csnyi Yvonne: Halls – beszd nevels
Tanknyvkiad Budapest, 1990.
Dr. Csnyi Yvonne (szerk.): Tanits meg beszlni – tmutat a hallssrlt kisgyermekek szli szmra
Tanknyvkiad Budapest, 1991. (kzirat)
A hallsi figyelem fejlesztse
A jtk neve
Jtklers
A jtkhoz szksges eszkzk
Hangok birodalma
Hunyd be a szemed s nyisd ki a fled!
Ha jl flelsz, hallhatod, hogy mennyi zaj s hang vesz tged krl.
Mesld el, mi az amit hallottl!
minden, ami krlvesz minket, s hangja van.
(ra ketyegse, utcai zajok, hztartsi eszkzk hangja..., a csnd)
A csontrz s a csont
Tudod-e hogy Lud kutya br rosszul lt, a hallsa nagyon j. Rgtn flelni kezd, ha valaki a csontja fel lopakodik.
Most te leszel a csontrz. A szemedet bektm, s megprblom elvenni tled a csontot. Nagyon flelj, milyen irnybl jvk, s prblj megfogni. Ha ez sikerl neked, vissza kell kullognom a helyemre. Mutasd meg, milyen j csontrz vagy!
kend - a szemet bektni
jtkcsont, vagy valamilyen trgy, ami a csontot jelkpezi
Cicamica mgm bjtl?
A gyerekek krben llnak, s becsukjk a szemket. 1-2 gyerek maradjon a krn kvl, k lesznek a cick, akik a krbe-krbe stlgatnak a tbbi gyerek hta mgtt. Majd megllnak valaki hta mg bjva - az rints tilos! Ha gy rzi valaki, hogy a hta mgtt llnak, megkrdezheti: "Cicamica, mgm bjtl?" Ha j volt a megrzs, a cica, nyvogssal feleljen, s cserljenek helyet.
esetleg kend, a gyermekek szemt bektni.
Lopakods
A gyermekek nagy krben a fldn vagy szkeken telepszenek le, egyikk bekttt szemmel kzpre l.
A jtkvezet a krn kvl helyezkedik el, s valakire rmutat. Ez a jtkos nagyon vatosan kzpre lopakodik, lehetleg gy, hogy semmifle zajt ne okozzon, nehogy a hunyt megzavarja brmilyen ms hang.
A huny igyekszik megllaptani, hogy merrl kzeltik meg t s arra mutat, amerre a pajtst hiszi. Ha eltallja, helyet cserlnek, ha nem, minden marad a rgiben.
kend
Hol szlt?
Ha bektm a szemed, el tudsz jutni valahov, ha csak a fledre tmaszkodhatsz?
Tvolabb llok tled, s adok valamilyen hangot (tapsols, csengets...stb.)
A hangra figyelve kell eljutnod hozzm.
akadlyoktl mentes terep
kend
cseng, esetleg valamilyen hangszer
Irnyhalls
A gyermek lel a fldre, becsukja a szemt. Valamilyen zajkelt trggyal a keznkben nmn krbejrjuk, majd valahol megllunk, s jl hallhatan megszlaltatjuk a trgyat.
A gyermeknek meg kell mutatnia, melyik irnybl jn a hang.
Ha eltallta, szerepet cserlnk.
Rszletesen magyarzzuk el a gyermeknek a jtkot, s egytt vlasszuk ki egytt a zajkelt eszkzt, nehogy megijedjen.
zajkelt eszkz, hangszer
De sajt hangunkkal, tapssal is jelezhetnk.
Hol szl a cseng?
Hrom gyermeknek kendvel kssk be a szemt, s vigyk ket a szoba 3 klnbz pontjra. Mindegyiket forgassuk meg jl a tengelye krl, hogy ne tudjon tjkozdni.
Valahol a szobban, lehetleg a hrom gyermektl egyenl tvolsgra megszlaltatunk egy csengt. A bekttt szemeknek oda kell mennik, ahol a cseng szl. Aki elszr r oda, az a gyztes.
kend, cseng
Gyere maci, bjj el!
Hoztam neked egy macit, egy dobozt s egy rdit!
Ez a maci nem szereti, ha hangosan szl a rdi, rgtn bebjik a dobozba.
Fogd meg a macit, te is flelj vele egytt. Ha hangosra tekerem a rdit, segts a macinak a dobozba bjni, ha halkan szl a rdi, a maci bjjon ki a dobozbl.
maci vagy egyb jtkllat
doboz, kosr, kend, vagy brmi ahov a maci elrejtzhet
rdi, egyb hangot ad eszkz
Giling-galang utat mutat!
Nlam van egy kicsi cseng, erre a hangra figyelj, mert most bektm a szemed, gy csak a fled segt neked abban, hogy megtalld a kincset, amit elrejtettem a valahol a szobban.
Kvesd a csengetty hangjt, mert elvezet a kincshez!
cseng, valamilyen jutalomtrgy
Minek a hangjt hallod s mit teszek vele?
Ezekkel a trgyakkal, amiket hoztam neked, valamit csinlni fogok. De Te ezt nem lthatod, el kell fordulnod!
Talld ki, mit csinlok! Figyelj a hangokra, zajokra!
klnbz trgyak, eszkzk, amikkel zajokat lehet kelteni.
Zajfelismer
A kvetkez stnkra vigynk magunkkal egy magnt, diktafont. Figyeljnk a krlttnk lev hangokra, zajokra s vegyk fel ket magnra. A gyermekek csodlkozni fognak, milyen sokfle zaj vesz krl minket.
Jtsszuk le a kazettt a klnbz zajokkal. Hallgassuk figyelmesen s prbljunk meg minl tbbet felismerni s megjegyezni. Kb. 10-20-fle zaj elhangzsa utn lltsuk le a magnt s soroljuk fel, milyen zajokat ismertnk fel!
magn/diktafon, kazetta
Htkznapi hangok kitallsa
Htkznapi hasznlati trgyakat helyeznk az asztalra (kulcsot, lyukasztgpet, ollt...stb.) s egyenknt kiprbljuk ket.
A gyermek becsukja a szemt, a msik gyermek, vagy a felntt kivlaszt egy trgyat s azzal egy jellegzetes hangot ad. A gyermeknek, aki becsukta a szemt, ki kell tallni, melyik trgyat hallotta.
Htkznapi hasznlati trgyak
(kulcs, lyukasztgp, oll...stb.)
Mit hallasz?
Elre ksztsnk el olyan trgyakat, melyekkel hangot tudunk ltrehozni. Pl. csengt, dobot, dobozban zrg ceruzkat, gyngyt...stb.
A gyerekek ne lssk ket elzleg.
Nagy krben lve hajoljanak elre gy, hogy a fejk a trdkn legyen s ne leskeldhessenek.
Amikor mindenki lehajolt, egyms utn hozzuk ltre a hangokat.
Erre a gyermekek teljes csendben figyeljenek, s lehetleg jl jegyezzk meg a sorrendet is.
(A gyermekek kornak megfelelen llaptsuk meg, hogy mennyi hangot adunk ki egyms utn. ltalban annyit tudnak jl megjegyezni, ahny vesek.)
Ilyen lehet:
megzrgetjk a ceruzs dobozt
kinyitjuk az ajtt s becsukjuk
csengetnk
ktszer nagyot ugrunk
egy paprlapot eltpnk ...stb.
Ezutn a gyermekek felegyenesednek, s elmondhatjk, mit hallottak, sorrendben.
A vgn ismteljk meg a sorozatot, mert abbl sokat tanulhatnak, ha egyszerre ltjk a trgyat s halljk a hangot.
mindenfle hangot ad trgy
Kipp, kopp kopogok, talld ki, hogy ki vagyok?
Talld ki, milyen llat bjt a htad mg!
"Kipp, kopp kopogok, talld ki, hogy ki vagyok? - hp, hp" ...stb.
Most Te utnozd az llatok hangjt!
klnbz hzillatok, ill. vadllatok hangjai, amelyeket a gyermek is ismer.
Csak a nevedre hallgass!
El kell jutnod a Csodapalotba, amelyet egy beszdes r vigyz.
Csak beszl, beszl, de olykor a Te nevedet is mondja. Te csak a nevedre hallgass! Amikor hallod, lpj elre egyet! Vigyzz, ha nem lpsz, amikor mondja a neved, vagy egy msik sznl lpsz, zlogot kell adnod az rnek.
A jtk vgn a zlogokat ki kell vltani. Mindegyikrt tenned kell valamit, ez az r mondja meg. Pl. nekelni, verset, mondkt mondani, leguggolni, rajzolni...stb.
Tbben is indulhattok a Csodapalotba. Kinek sikerl elbb bejutni? Ki adott a legkevesebb zlogot?
Juss be a hzba!
Rajzoljunk egy hzat, s vezessen hozz egy hossz, kanyargs t. Vigyzz, mert a farkas a kzelben llkodik, nem akarja, hogy elrj a hzba.
llj az t elejre, s akkor lpj elre egyet, ha hallod a "hz" szt. Vigyzz, ha ms sznl is lpsz, a farkas visszavisz az t elejre.
Httal llok neked, s valamilyen hangot fogok hallatni. Talld ki, mit csinlok!
Pl.: srs utnzsa, nevets, nygs, shajtozs...stb.
Mit rznk amikor gy viselkednk?
Pl.: szomorsgot, vidmsgot, fjdalmat, sok a gondja s shajtozik...stb.
Te is tudod utnozni az rzelmeket? Prbld meg!
Ddolgat
Ddolok neked egy dalocskt, amit biztosan ismersz. Talld ki, melyik az!
nekeljk egytt!
Dalkopog
Lekopogom neked egy dalocska ritmust, amit biztosan ismersz. Talld ki, melyik az!
nekeljk egytt s kopogjuk el a ritmust az asztalon!
Hangnyomoz
Olyan trgyakat hoztam, amelyeknek a hangjt bizonyra ismered. Kiprblhatod, melyik trgy, ill. hangszer hogyan szl.
Most bektm a szemed, Te leszel a Hangnyomoz, ezrt nem lthatod, melyik trgy szlal meg. Pl. a kulcscsrgs utn kell nyomoznod, el ne felejtsd!
Hangokat fogsz hallani, kztk a kulcscsrgst is. Ha hallod, kilts egy nagyot, hogy LLJ!
mindennapi hasznlati trgyak, hangszerek,
kend
"Mannak van egy macskja"
Mannak sok mindene van, de kedvence a macskja. Elmondom neked, mi mindene van. Ha a "macska" szt hallod, llj fel, ha megint hallod, lj le!
Pl: Mannak van egy macskja. (fellls)
Mannak van egy kutyja.
Mannak van egy hza.
Mannak van egy macskja. (lels)
Mannak van egy lova.
Mannak van egy macskja. (fellls)
Mannak van egy tykja.
Mannak van egy szekere.
Mannak van egy macskja. (lels)
Mannak van egy macskja. (fellls) ...stb.
Man s a csokold
Man nagyon szereti a csokoldt. Gondolom, Te is. Flelj nagyon, mert ha a "csokold" szt hallod, fogd meg a fled, ha megint hallod, engedd el!
Pl.: Man csokoldt eszik. (flfogs)
Man labdval jtszik.
Man csnakzik a tavon.
Man csokoldt eszik. (fl elengedse)
Man napozik a kertben.
Man csokoldt eszik. (flfogs)
Man stit eszik. ...stb.
Hangos posta!
Tapsolok neked egy rvid ritmust. Jl jegyezd meg, mert Te leszel a posts. El kell vinned ezt a ritmust egy msik gyermeknek, vagy vissza kell kldened nekem.
Mindig valaki ms mutat be egy j ritmust s folytatdik a jtk.
Micsoda magval ragad ritmus!
A szobban stljunk ssze-vissza, s kzben tapsoljunk. Igyekezznk egy ritmusban s ugyanolyan hangervel tapsolni. Ha ez sikerl, vltoztassuk a hangert, majd egy kis id mlva lehet a ritmust is. Most kzsen prbljunk meg dobogni hozz, anlkl, hogy kiesnnk a ritmusbl.
Kacagcska
Fekdjnk le a talajra gy, hogy mindegyik gyereknek a feje egy msik gyerek hasn legyen.
Fleljnk, milyen hangok, zajok hallatszanak trsunk hasbl. Aztn az egyik gyerek mondjon egy rvid szt, majd a tbbiek egyesvel ismteljk meg. A furcsa hangok hallatra valsznleg mindenkibl kitr majd a nevets.
Hangszobrok
Mindegyik gyerek vlaszt magnak egy hangot, valamelyik hangszer hangjt. Csak akkor mozdulhat meg 1-1 gyermek, ha annak a hangszernek a hangjt hallja, amelyet kivlasztott magnak.
Ha mr mindenkinek a flben cseng a kivlasztott hang, akkor a jtkvezet neheztse a jtkot s ssze-vissza jtsszon le hangokat ill. jtsszon le egyszerre tbb hangot.
mindennapi hasznlati trgyak, hangszerek
Szl vagy nem szl?
Egy gyerek httal ll a tbbieknek. A tbbiek kezben hangszerek, hangot ad trgyak vannak. Egyszerre zenlnek. Aki httal ll, flel, hallja-e mikor kezdik el a zenlst. Ha meghallotta, felemeli a kezt, ha a zene elhallgatott, leengedi a kezt.
mindennapi hasznlati trgyak, hangszerek
Mozgat mondka
Lehet gyakorlatokat kitallni az egyenletes lktetst ad dobszra, vagy az azt kihangslyoz zenre, mondkzsra kzben
pl. jrssal, tapsolssal, karlendtssel;
Klnbz trformk ltrehozsa a tr teljes kihasznlsval (csigavonal, kgyvonal, ngyzet, tglalap, hromszg...stb.);
A klnbz mozgselemeket is becsempszni (lpegets, rugzs, lbdobbants, forgs..stb.)
dob/magn
Cselekvs hangra
Figyelj, ha hallod, amint doboltam egyet, dobj a vdrbe egy kockt!
Csukd be a szemed! Figyelj a hangra! Ha hallod, llj fel a szkrl!
Rajzoljunk egy csengt, pont olyat, amilyet hoztam neked! Ha hallod a hangjt, rakj a cseng kpre egy korongot!
dob/ egyb hangot ad trgy, vdr, kockk
cseng, ceruza, rajzlap
Babatncoltat
Figyelj, amikor meghallod a zent, tncoltasd a babdat, de amint elhallgat a zene, a babnak is meg kell llnia!
Most prbld ki Te is! Tncolj te a zenre!
baba, magn
Mu, mu, mu, me...
Ebben a jtkban gyors reakcira van szksg. Minden jtkos csukott szemmel l, krben. A kr kzepn van egy trgy. Egy elre kivlasztott jtkos egyenletes ritmusban, vltozatlan hangon kntlja, hogy mu, mu, mu, mu... majd egyszer csak mlyebb hangon azt mondja, me!
Erre a jelre minden jtkos kinyitja a szemt, s a kr kzepn lev trgy fel nyl. Aki elszr ragadja meg, az lesz a kvetkez krben a hangad.
Nehezthetjk a jtkot, ha a mu s a me szavak mell egy harmadikat is bevonunk a jtkba, pl. a mi szcskt. A mu s a me hallatn nem trtnik semmi. Csak akkor szabad a trgyrt nylni, ha a mi szcskt halljk.
vmilyen jtk
Hol ketyeg?
Egy gyermeket kldjnk ki a szobbl. Rejtsnk el egy hangosan ketyeg rt gy, hogy ne lehessen ltni.
Hvjuk be a kerest, akinek az a dolga, hogy meghallja, s a hangja alapjn megtallja az rt a szobban.
ra
Forrs: Ferlingn Csnyi Edit – Ferling Ferenc:Jtsszunk egytt! 1. rsz, Kpesslgfejleszt jtkok 5-6 ves gyermekek szmra, Sopron, 2000.
Hasselmann, Martina:Hogy szebben beszljek…, Hogyan segithetik a szlk gyermekk fejldst?
Egmont Budapest, 2001.
Karlcain Kelemen Marianne: Kisgyermekek jtkosknyve
Medicina Knyvkiad Budapest, 1976.