Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
a)lljunk a gyermekkel az ablakhoz. Nzeldjnk. Vlasszunk ki az utcrl egy-egy trgyat – szemlyt. Nevezzk meg. A gyermeknek ezt (ezeket) meg kell keresnie. gy az egsz belthat teret alaposan meg kell figyelni, t kell tekintenie.
Pl.: „Ltok egy kutyt.”
„Egy nnit ltok esernyvel.”
„Egy motorosrendrt ltok.”
„Egy zld levlszekrnyt ltok.”
b)Ha meggyzdtnk arrl, hogy a gyermek mr biztonsggal, gyorsan vlaszol, cserljnk szerepet.
2.) „Ltom, amit te nem ltsz!”
Ez a jtk mindenhol jtszhat. Keressnk a szobban vagy a kertben egy trgyat s vlasszuk ki egy tulajdonsgt. Pldul a sznt, (pl. „barna szk”) s a kvetkezket mondjuk:
„Ltom, amit te nem ltsz …, az a valami barna szn.”
A gyermeknek meg kell neveznie minden barna trgyat, de mi csak a szknl helyeseljnk.
Ezutn a gyermeken a sor, vlaszt trgyat s hozz egy tulajdonsgot. Most neknk kell megtallni a trgyat az adott tulajdonsg alapjn. Majd ismt szerepcsere kvetkezik. gyeljnk arra, hogy pontosan a kigondolt dolgot neveztessk (nevezzk) meg. A hasonlt ne fogadjuk el.
II. fokozat
1.) ptkockk vlogatsa
Klnbz fajta ptkockkat, sszeilleszthet, sztszedhet jtkelemeket egy nagy dobozba gyjtnk vagy sznyegre bortjuk. Ezutn a gyermekkel egytt „rendet rakunk”. Vlogassunk klnbz szempontok – sznek, formk, nagysg – szerint.
Figyeljnk arra, hogy az ptelemek sokasgban az ppen keresettek kzl egy se maradjon ki (vagyis pl. forma szerinti rendezsnl az sszes kerek, vagy az sszes rvid stb. a dobozba kerljn).
2.) Tk osztlyozsa
Klnbz nagysg s formj csavarokat, szgeket, tket tartalmaz dobozbl vegynk ki egyet-egyet. A gyermek velnk egytt vlogassa ki a hozz hasonlkat. Addig jtszunk, amg minden egyes darab sztvlogatsa meg nem trtnt.
3.) Gombok vlogatsa
Az elzekben bemutatott jtk ugyangy gombokkal is elvgezhet: a vlogats, rendszerezs meghatrozott szablyok alapjn trtnik.
4.) Elrejtett trgyak
Kend alatt nhny lapos trgyat helyeznk egymsra, gy, hogy rszben fedik egymst, s egy kicsit kiltszanak a kend all. Alkalmasak erre: kulcsok, fsk, ceruzk, kanalak, tkrk, knyvek, levelezlapok, zsebkendk stb. Minden bizonnyal tmad mg ms tletnk is. Minl tbb trgyat halmozunk fel, annl nehezebb a gyakorlat. A gyermeknek a trgyak rintse nlkl fel kell sorolnia, hogy mi minden lthat egyms hegyn-htn.
5.) Fonal labirintus
Hrom klnbz szn fonal szksges a jtkhoz. Ezeket egy nagymret paprlapon gy helyezzk el, hogy egymst akr tbb helyen is keresztezve „kgyvonalakt” alkossanak. A gyermeknek az ujjt vgig kell vezetnie egy-egy fonalszlon gyelve arra, hogy a fonal helyzete ne vltozzon meg.
III. fokozat
1.) Csoportkp
Csaldi album, vodai csoportkp megfelel ehhez a jtkhoz. Keresse ki a gyermek sajt magt, majd ismerseinek kpt.
2.) Plakt
Kpesknyvbl, plaktrl, jsgbl kell a kijellt trgyat megtallni.
3.) Memria krtyk keresse
Kzismert jtk a Memory, amely kp-prokbl ll. Tz kpet egyms mell tesznk a gyermek el, a kpek prjt sszekeverve a kezbe adjuk. A gyermeknek az a feladata, hogy amilyen gyorsan csak tudja, az azonosakat helyezze egymsra.
4.) Taptk olvassa
Olyan taptt keresnk otthoni vagy tgabb krnyezetnkben, ahol figurk, formk lthatk. A gyermeknek az ismtld formkat (kr, hromszg stb.) kell megtallnia. Ugyanez mints asztaltertvel, padlbortssal, fggnnyel is eljtszhat. rdekess teheti a helyzetet, ha a formkat llatokhoz hasonltjuk, „megszemlyestjk”.
5.) Rejtett kpek
a)Egyszer formt rajzolunk egy paprlapra, majd halvnyan „besatrozzuk” ceruzval a felletet, mintha ftyollal rejtennk el a formt. Ezutn a gyermek el tesszk a lapot s krjk, hogy rajzolja t az ltalunk ksztett formt.
b)Nehezebb a feladat, ha a figurt tfirkljuk szltben-hosszban vkony vonalkkkal a lap minden irnyban s a gyermeknek gy kell trajzolnia az ttn figurt.
6.) tmsols
Az elrajzolt lapra vkony trpaprt helyeznk. A gyermeknek erre a „hrtya paprra” kell a csak sejthet, halvnyan lthat formkat tmsolnia.
7.) Csillagok keresse
Egy paprlapra jl tagolt csillagokat (vagy egyb alakzatokat), majd kzjk ms formkat, pl. kereszteket, holdakat stb. rajzolunk. A gyermeknek meg kell jellni (bekarikzni) az ltalunk krt forma valamennyi darabjt.