Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!
Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem!
Márti
Mail:
Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz!
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik
- újra próbáld meg
a)Álljunk a gyermekkel az ablakhoz. Nézelődjünk. Válasszunk ki az utcáról egy-egy tárgyat – személyt. Nevezzük meg. A gyermeknek ezt (ezeket) meg kell keresnie. Így az egész belátható teret alaposan meg kell figyelni, át kell tekintenie.
Pl.: „Látok egy kutyát.”
„Egy nénit látok esernyővel.”
„Egy motorosrendőrt látok.”
„Egy zöld levélszekrényt látok.”
b)Ha meggyőződtünk arról, hogy a gyermek már biztonsággal, gyorsan válaszol, cseréljünk szerepet.
2.) „Látom, amit te nem látsz!”
Ez a játék mindenhol játszható. Keressünk a szobában vagy a kertben egy tárgyat és válasszuk ki egy tulajdonságát. Például a színét, (pl. „barna szék”) és a következőket mondjuk:
„Látom, amit te nem látsz …, az a valami barna színű.”
A gyermeknek meg kell neveznie minden barna tárgyat, de mi csak a széknél helyeseljünk.
Ezután a gyermeken a sor, ő választ tárgyat és hozzá egy tulajdonságot. Most nekünk kell megtalálni a tárgyat az adott tulajdonság alapján. Majd ismét szerepcsere következik. Ügyeljünk arra, hogy pontosan a kigondolt dolgot neveztessük (nevezzük) meg. A hasonlót ne fogadjuk el.
II. fokozat
1.) Építőkockák válogatása
Különböző fajta építőkockákat, összeilleszthető, szétszedhető játékelemeket egy nagy dobozba gyűjtünk vagy szőnyegre borítjuk. Ezután a gyermekkel együtt „rendet rakunk”. Válogassunk különböző szempontok – színek, formák, nagyság – szerint.
Figyeljünk arra, hogy az építőelemek sokaságában az éppen keresettek közül egy se maradjon ki (vagyis pl. forma szerinti rendezésnél az összes kerek, vagy az összes rövid stb. a dobozába kerüljön).
2.) Tűk osztályozása
Különböző nagyságú és formájú csavarokat, szögeket, tűket tartalmazó dobozból vegyünk ki egyet-egyet. A gyermek velünk együtt válogassa ki a hozzá hasonlókat. Addig játszunk, amíg minden egyes darab szétválogatása meg nem történt.
3.) Gombok válogatása
Az előzőekben bemutatott játék ugyanígy gombokkal is elvégezhető: a válogatás, rendszerezés meghatározott szabályok alapján történik.
4.) Elrejtett tárgyak
Kendő alatt néhány lapos tárgyat helyezünk egymásra, úgy, hogy részben fedik egymást, és egy kicsit kilátszanak a kendő alól. Alkalmasak erre: kulcsok, fésűk, ceruzák, kanalak, tükrök, könyvek, levelezőlapok, zsebkendők stb. Minden bizonnyal támad még más ötletünk is. Minél több tárgyat halmozunk fel, annál nehezebb a gyakorlat. A gyermeknek a tárgyak érintése nélkül fel kell sorolnia, hogy mi minden látható egymás hegyén-hátán.
5.) Fonal labirintus
Három különböző színű fonal szükséges a játékhoz. Ezeket egy nagyméretű papírlapon úgy helyezzük el, hogy egymást akár több helyen is keresztezve „kígyóvonalakt” alkossanak. A gyermeknek az ujját végig kell vezetnie egy-egy fonalszálon ügyelve arra, hogy a fonal helyzete ne változzon meg.
III. fokozat
1.) Csoportkép
Családi album, óvodai csoportkép megfelelő ehhez a játékhoz. Keresse ki a gyermek saját magát, majd ismerőseinek képét.
2.) Plakát
Képeskönyvből, plakátról, újságból kell a kijelölt tárgyat megtalálni.
3.) Memória kártyák keresése
Közismert játék a Memory, amely kép-párokból áll. Tíz képet egymás mellé teszünk a gyermek elé, a képek párját összekeverve a kezébe adjuk. A gyermeknek az a feladata, hogy amilyen gyorsan csak tudja, az azonosakat helyezze egymásra.
4.) Tapéták olvasása
Olyan tapétát keresünk otthoni vagy tágabb környezetünkben, ahol figurák, formák láthatók. A gyermeknek az ismétlődő formákat (kör, háromszög stb.) kell megtalálnia. Ugyanez mintás asztalterítővel, padlóborítással, függönnyel is eljátszható. Érdekessé teheti a helyzetet, ha a formákat állatokhoz hasonlítjuk, „megszemélyesítjük”.
5.) Rejtett képek
a)Egyszerű formát rajzolunk egy papírlapra, majd halványan „besatírozzuk” ceruzával a felületet, mintha fátyollal rejtenénk el a formát. Ezután a gyermek elé tesszük a lapot és kérjük, hogy rajzolja át az általunk készített formát.
b)Nehezebb a feladat, ha a figurát átfirkáljuk széltében-hosszában vékony vonalkákkal a lap minden irányában és a gyermeknek így kell átrajzolnia az áttűnő figurát.
6.) Átmásolás
Az előrajzolt lapra vékony átírópapírt helyezünk. A gyermeknek erre a „hártya papírra” kell a csak sejthető, halványan látható formákat átmásolnia.
7.) Csillagok keresése
Egy papírlapra jól tagolt csillagokat (vagy egyéb alakzatokat), majd közéjük más formákat, pl. kereszteket, holdakat stb. rajzolunk. A gyermeknek meg kell jelölni (bekarikázni) az általunk kért forma valamennyi darabját.