Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Valamennyi jtkunk azltal, hogy aktv gondolkodsra, gyors vlaszra, folyamatos koncentrlsra ksztet, fejleszti a szndkolt figyelem kpessgt, amely a tanthatsgnak nagyon fontos felttele.
A jtk adta rm motivl magra tanulsra, az aktvan eltlttt - esetleg egyre nvekv id - fejleszti a figyelem koncentrcit. Ennek klns jelentsge a kisiskolsoknl, valamint figyelemzavarral kzd gyermekek esetben van.
A figyelem fejlesztsnek jelentsge abban ll, hogy szinte egyetlen intellektulis (rtelmi) kpesessg sem mkdhet nlkle hatkonyan, s nlkle elkpzelhetetlen hatkony tanuls.
Melyek a figyelemnek azon elemei, melyek fejlesztse klnsen fontos a tanulsi kpessgek javtshoz?
·A figyelem terjedelme: hny trgyra, hny klnbz szempontra, tulajdonsgra tudunk egyszerre egy idben figyelni. (olvassban b-d bet megklnbztetse)
·A figyelem tartssga: mennyi ideig vagyunk kpesek figyelni, mennyi ideig vagyunk kpesek egy dologgal foglalkozni (vers, lecke tanulsa, gyakorls.)
·A figyelem megoszlsa: hogyan tudjuk vltogatni a figyelmnket egyik dologrl a msikra (pld. szreveszik a gyerekek a dolgozatban, hogy az sszeadsok kz kivonsok is kerltek)
Majd ltni fogjuk, ahogy a figyelem fejlesztse minden jtkunkban benne van, gy alkalmasak az ebben a fejezetben bemutatott jtkos feladatatok a figyelem mellett, a gondolkods, az emlkezet egyes terleteinek fejlesztsre is.
Talld ki, hogy ki vagyok!
Szksges eszkzk: szkek, kend
Ktflekppen is jtszhat a knnyebb vltozata a kisiskolsok jtka.
Krt alkotva lnk, egy szket a kr kzepre helyeznk. A jtkvezet azt mondja, mindenkinek van egy perce, hogy jl megnzzk egymst! Majd kivlasztjuk az els jtkost, akit kikldnk a szobbl. Kzben egy jelentkezt leltetnk a szkre. Aki lelt a szkre annak a szkt a jtkvezet szkvel szembe helyezzk t, ide fogjuk majd bevezetni a bekttt szem jtkost. Az feladata lesz kitallni, hogy ki l a szkn. Krdseket tehet fel, melyekre csak a jtkvezet vlaszolhat. Pld. Szemveges? Hossz haja van?
Fels tagozatosok gy jtsszk, hogy csak igennel s nemmel lehet vlaszolni. (Teht nem krdezheti ezt pld: Milyen szn a haja?)
Alssok, s iskolra kszl vodsok kezdetben jtszhatjk gy, hogy csak az arcot kell figyelni, vagy csak a ruht, illetve lehet haj, szem sznre rkrdezni.
Nehezebb vltozata felssk s sszeszokott kzssgek szmra: A kr kzepn l, akit ki kell tallni, nem szlalhat meg senki, s a jtkosnak rints segtsgvel, kell, kitallni ki l ott. Ha vgkpp nem sikerl az illet segtsgl elvltoztatott hangon sziszeghet, khghet.
Figyeld a szablyt!
Krben llunk. A jtkvezet elindt egy ritmikus sort: rzsa, tulipn, rzsa, tulipn. Mondja, mondja, majd egyszer csak, rzsa tulipn, rzsa szegf. Aki hallja a hibt leguggol. Aki nem tud leguggolni, vagy legutoljra guggol le kiesek. Majd folytatjuk tovbb ms - ms ritmikus sorokkal, lehetnek egyre nehezebbek is:
piros - kk - srga.. piros - kk - kk!
elefnt madr sp... elefnt sp madr!
hrom t kilenc...hrom t kett!
virg - labda - rzsa... virg - labda - virg!
Szmtalan vltozata van: szcsere, sorrend csere, szkihagys, j sz bevitele. Alssoknl kezdetben a hibafelismerst kt szval jtsszuk, s utna a szmokkal. Felssknl lehet ksbb 4 s 5 szavas sorokkal is prblkozni.
Nagycsoportosok s els osztlyosok szmra javasolt vltozata a ritmikus sorlnc: A jtkvezet elindtja a sort: piros - kk, piros - kk, s a gyerekek egyesvel folytatjk, aki eltveszti kiesik. (Akr a padban lve, vagy labdt dobva is lehet jtszani.
A kvetkezkppen nehezthetjk: kk - srga - zld, kk - srga zld, vagy piros - kk - kk stb.
Ez a jtk alkalmas a figyelemfejlesztse mellett a szablyfelismer kpessg, valamint a szerilis (soralkots) gondolkods fejlesztsre is, amire az els osztlyos matematika tantsa sorn a szablyjtkok megrtsnl, a szmsorok folytatsnl nagyon nagy szksg van. vodsoknl kezdetben csak ktelemek legyenek a sorok!
Keressd a szt!
Nagyon hasonlt az elz jtkhoz. Menete ugyanolyan, csak most a jtkvezet azt mondja: Figyeld a szt: Hz!
Szavakat mond egyms utn asztal, lmpa templom. hz. Itt kell leguggolni. jra aut, vdr. hzas. ht... hzi. Persze tbbszr maga a hz is visszajn.
(Ugyanezt lehet szmokkal is jtszani.)
Figyeld a vgt!
Ez egy lncjtk, lehet a labdval sorban haladni, de a figyelemkoncentrcit jobban fejleszti, ha ssze - vissza dobjuk. A jtkvezet azt mondja: A te szavad azzal a betvel kezddjn, amivel az enym vgzdik: padls - srga - arany.
Nehezebb vltozata: A te szavad azzal a sztaggal kezddjn, amivel az enym vgzdik: klyha - haj - jsg. (Ezt a vltozatt harmadik - negyedik osztlytl javasoljuk. E vltozat fejleszti a helyesrsi kszsget, a sztagols kpessgt is.)
Bujkl mesk
Eszkz: knyv, magn s kazetta
Nagyobb - harmadik osztlytl - gyermekek szmra javasolt jtk. A gyerekek krben vagy a padban lnek. A jtkvetet knyvbl felolvas egy mest, kzben a magnbl is szl egy trtnet - kezdetben ez lehet egy mr ismert gyermekvers - a gyerekek csukott szemmel hallgatjk. Utna a jtkvezet krdseket tesz fel mindkt trtnettel kapcsolatban. Ksbb az olvasott s a hallott szveg is lehet ismeretlen trtnet.
Ez a jtk a megosztott figyelem, az sszpontosts fejlesztsre alkalmas.