Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Az eredmnyes tanulshoz szksges mentlis kpessgek kzl az emlkezet jelentsge mellett nem szksges hosszasan rvelnnk.
Az emlkezeten bell megklnbztetjk a rvid tv s a hosszabb tv (megtart) emlkezetet, illetve ms szempont szerint ltezik vizulis (ltsi) s verblis (szbeli) emlkezet.
Mi hangslyt fektettk a rvid tv emlkezet (azonnali utnmonds) fejlesztsre is, hisz ez az alapja a hosszabb tv emlkezet kpessgnek.
Klnsen fontos a vizulis emlkezet fejlesztse a dyslexis gyermekek terpijban, hisz erre a kpessgre nagy szksge van a gyermekeknek az alakilag hasonl betk - b s d, m-s n, sz s zs.) megklnbztetsben
Szmlnc jtk
Krben lnk a jtkvezet kezben a labda. Mond egy szmot: 6, adja tovbb a labdt a kvetkez jtkosnak, aki elismtli 6 s hozzteszi 3, a kvetkeznek mr mind a kt szmot el kell ismtelnie, s egyet hozztenni. Addig jtsszuk, amg valakinl meg nem szakad a lnc. Ilyenkor megkrdezhetjk: Ki figyelt, ki tudja. Nehezthetjk gy a jtkot, hogy nem sorba dobjuk a labdt.
Szlnc jtk
Ugyanolyan, mint az elz jtk, csak itt szavakat mondunk. Felllthatunk olyan szablyt is, hogy csak egyetlen sztagbl ll, illetve ksbbiekben kt sztagosnl hosszabb szavakat ne mondjunk.
Mondatlnc jtk.
Nehezebb, mint a szlnc, mert a szavakat nem csak utnmondjuk s hozztesznk egyet, hanem rtelmes mondatot kell alkotnunk, ahogy ismtlnk s bvtnk. Nem knny jtk, minl tbben vagyunk annl hosszabb lesz a mondatunk, s nagyon kell figyelni a nvelkre!
Meselnc jtk
Nem egy hossz mondat kialaktsa s ismtlse a cl, hanem btran lehet trtnetet kialaktani.
Kt vltozata van. Egyik, amikor mindenki csak egy-egy szt tesz hozz, s a gyerekekre van bzva, mikor tesznek pontot a mondat vgre, s folytatjk egy sszefgg kvetkezvel. Msik, mikor mindenki egy egsz mondatot tesz hozz
Az elbb felsorolt valamennyi jtk a rvidtv verblis emlkezet fejlesztsre alkalmas. Az els osztlyos gyermekek szmra mg kiss nehezek, hiszen kmaximum ngy szmot, 10-12 sztagos mondatot tudnak visszamondani. Ezrtkezdetben velk jtszhatjuk, gy ezt a jtkot, hogy a jtkvezet elszr 2, majd hrom s esetleg 4 szmot mond dobja valakinek a labdt, vagy mutat valakire, s az visszamondja, hozztenni nem kell. Illetve maguk a gyerekek is tvehetik a jtkvezet szerept. Els osztlyosoknl, ha a mondatlncot gy jtsszuk, hogy egymsnak dobjk a labdt egy -egy mondattal, s csak azt kell visszamondani, hozztenni nem, mr ezzel is fejlesztettk az emlkezet mellett az aktv szkincset is Ily mdon prblkozhatunk a nagycsoportos vodsokkal is.
Megy a labda
Tulajdonkppen a mi gyermekkorunk mit visz a haj jtka, csak itt megy a labdab - el, s csupa olyan sz kell, ami ezzel a betvel kezddik. Klnsen kis gyermekek szmra ajnlott. Kicsit nehezebb vltozata, mikor megy a labda
ma-val: majom, malom, maskara. (Nehezthetjk harmadik osztlytl gy, hogy amit indtunk az a sz els sztagja, illetve csak igket gyjtnk az adott betvel.)
Aki nem tud mondani, vagy olyat mond, amit mr hallottunk kiesik. Nagyon gyorsan kell mondani, s mris dobni tovbb a labdt!
Vizulis emlkezet fejlesztse
Hol is vagyok?
Nagyon egyszer, s majd ltni fogjuk, nem is igazn knny jtk. Krben lnk, vagy padban lnk. A jtkvezet azt mondja. Mindenki nzzen krl alaposan, mindent nzzl meg. Majd msfl - kt perc mlva, mindenkinek be kell hunynia a szemt, s csukva tartani, s kzben a jtkvezet krdez: Milyen szn fal?
Milyen kpek vannak a falon?
Hny ablak van?
Jtszhatjuk az osztlyban, otthon a nappaliban, de vrakozs kzben is tteremben, orvosnl, plyaudvaron.
Huh, valami vltozott!
lnk a szobban vagy az osztlyban. Padban is lhetnk s krben is. Egyvalaki kimegy, mieltt elindul, jl krlnzhet. Amg kint van valamit megvltoztatunk: helyet cserl kt - hrom gyerek, kicsit trendezzk a helyisget... Otthon a csaldban jtszhatjuk gy is, hogy valaki tltzik, le (fel) veszi a flbevaljt, trendezzk a dszprnkat, megcserljk a kpeket.
Mikor visszajn, ki kell tallnia, hogy mi vltozott.
Ez a jtk mr kicsikkel is jtszhat, csak akkor szembeszkbbet, kevesebbet kell vltoztatnunk. A vizulis emlkezet fejlesztse mellett a megfigyel-kpessg fejlesztsre is alkalmas.
Utnozs - majomszoks?
Msodik osztly msodik flvtl javasoljuk jtszani, s egyszerbb vltozata az alssok jtka. Amg a gyerekek mg biztonsggal nem sajttottk el a jtk lnyegt addig a "fszerep" legyen a felntt.
Egyszer, rvid (kezdetben max. hattemes, de ksbb lehet nyolc) mozdulatsort mutatunk be, s a kivlasztott kisgyereknek ezt kell leutnozni. (pld. Leguggolok ktszer, majd felllok fejemet balra, s jobbra fordtom, vagy ll helyzetben ktszer tapsolok a fejem felett, majd ktszer a htam mgtt, majd ktszer a hasam eltt.. A tant nni sszektheti a testnevelsrn tanultakkal!