Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Elrkeztnk az rtelmi - tanulsi kpessgek, az intelligencia struktra nemcsak a szakemberek, hanem a kztudat szerint is egyik legfontosabb terlethez. Gondolkods nlkl valban nincs tanulsi kpessg, s a gondolkodsi funkcik fejlesztse nagyon fontos a matematika, a nyelvtan tananyagnak elsajttshoz, megrtshez.
A gondolkods klnbz terletein nemcsak a jtkokat mutatjuk be, hanem rviden sszegezzk, hogy az egyes gondolkodsi funkcik lnyegt, szerepket az iskolai tanulsban, teljestmnyben.
Analgis gondolkods fejlesztse
Az analgis gondolkods alapja, az a szint, ahonnan ptkezni lehet, amelybl a "magasabb szint gondolkodsi funkcik" (pld. a fogalmi gondolkods, a kauzlis gondolkods, az inverz gondolkods) kiindulhatnak. A szablykvets, s az nll szablyfelismers, szablyalkots kpessgnek fejlesztse, s a tanthatsg felttele. Meglte az iskolarettsg egyik alapkritriuma. Nlkle nincs gyakoroltats, nincs bevsds. Az olvass, a matematika tantsa elkpzelhetetlen nlkle. Az iskolra kszl vodsok szmra is ajnlott jtkos fejlesztse.
Fejezd be a gondolatom!
A jtkvezet az irnyt, de ltalban a gyerekek nagyon hamar rreznek a szablyra, s k maguk "indtanak " mondatokat.
A jtkvezet eldobja a labdt, s azt mondja: Fejezd be a gondolatom a kutynak ngy lba van a csirknek…
Tlen hideg van, nyron…
A kutya ugat, a macska…
Most felsorolunk nhny befejezetlen mondatot, klnvlasztottuk a kicsik s a nagyok feladatait.
Nagycsoport tavasztl 9 ves korig ajnlott feladatok:
Tlen a fejnkre sapkt tesznk, a keznkre…
Az asztal fbl van az ablak…
A haj a vzen visz minket a replgp a…
Tlen hideg van, nyron…
A tollal runk az ecsettel…
A tenger vize nagy a tcsa…
Az eper piros a citrom…
A televzit ltjuk is, halljuk is, a rdit…
A kutynak szre van a madrnak…
A csiga lass, a nyuszi…
A levest kanllal esszk a tsztt…
Nappal vilgos van jszaka…
Az ris magas a trpe…
A nagypapa mr reg, n mg…
A kiabls hangos a suttogs…
A lnyoknak a haja sokszor hossz, a fiuk ltalban…
Az g kk, a f…
A fogunkkal rgunk az orrunkkal…
A cukor des az ecet…
A szerda nap, az augusztus…
A toll knny, a szikla…
A nyuszi gyva az oroszln…
Cstrtk utn jn a pntek, jlius utn…
Szerda eltt van a kedd, szeptember…
Az embernek hza van, a madrnak…
(Termszetesen a mondatok gy is elhangozhatnak: jszaka stt van, nappal... Ezt a jtkot rdemes tbbszr is eljtszani, s gy az ellenttprok gyakorlsra is alkalmas! Ketten is jtszhatjuk, akr hazafel a boltbl vagy vacsorakszts kzben.)
Idsebb gyermekek mondatai:
(Nehezebb vltozat az, amikor nem az ellenttes tulajdonsgot, hanem a hinyz fogalmat kell megkeresni!)
A knyv paprbl kszl a ruha…
A hs jutalmat rdemel az rul…
A gyurma puha a grnit…
Hangos a kiabls, halk a…
A dobnak van verje, a hegednek…
Evs utn nem vagyok hes, hanem.…
A kocka szgletes, a labda…
A mi utcnk keskeny, a futca az…
Az igyekv dik az nem lusta, hanem...
A rzsa szra vkony a fa trzse…
Az tel zletes a leveg…
Kutya a puli, kgy a…
A siker rm, a kudarc…
rmmel tlt el a siker, bnattal a…
Egy ember szemly sok ember egytt…
A halnak vz kell az lethez, az embernek…
Az asztal fa, a lbas…
Az ember meghal az llat…
Lent van a padl, fent…
Lent van a talaj (fld), fent…
Az ra ketyeg a cseng…
A bann nem egyenes, hanem…
A parketta nem matt, hanem…
Lent van a pince fenn a…
Mindennek van kezdete s…
Fogalmi gondolkods fejlesztse
A ksbbi nll tanuls felttele, hogy a gyermekek kpesek legyenek fogalmakban gondolkodni. Ffogalom al rendelni (mondjl nekem gymlcsket) s ffogalmat megnevezni (jrm, emls.)
Sokszor panaszkodnak a szlk, hogy fels tagozatos gyermekk nem tud nllan tanulni, nem kpes egyedl a leckt feldolgozni, rtelmezni, a lnyeget megragadni, vzlatot kszteni.
Ezen terlet fejlesztsre is szksg van az iskolra felkszts sorn. Az els osztlyos gyermekeknek mr a kvetkez ffogalmakat mr ismernik kell: llat, gymlcs, szerszm, jrm, virg, esetleg btor, ennival. Pldkat kell tudnia felsorolni, s a nehezebb feladatot is tudnia kell megvlaszolni: Miben egyforma az alma, a krte, a bann, mindegyik... Az als tagozatos gyermekeknek pldul a krnyezetismert tanulshoz, megrtshez, az rt olvass fejldshez tudniuk kell fogalmakban gondolkodni, elvonatkoztatni.
Folytasd a sort!
A jtkvezet indt: Figyelj, elkezdem a sort, folytasd! bann, narancs, alma. Minden gyermeknek egy j szt kell hozztenni, gyorsan haladunk, aki sokat gondolkodik, vagy mr hallott szt mond, kiesik. A vgn a jtkvezet megkrdezi mi volt a szably
Az elbbi jtk azon vltozata mikor a jtkvezet azt mondja: Szavakat mondok egy nem illik a tbbi kz, melyik: alma, barack, paprika, citrom Mirt?
Elegend, ha ngy szt adunk meg. Kisebb gyerekeknl eleinte kezdhetjk hrom szval. Tapasztaltuk, hogy ebben a jtkban is nagyon szeretik tvenni a jtkvezet szerept a gyerekek.
(Egyszerbb sorokkal a nagycsoportosok is prblkozhatnak.)
Hol jrunk, mit csinlunk?
A fogalmi gondolkods fejlesztsnek egyszer jtka. A szkincs fejlesztsre is alkalmas. Inkbb kisebb gyermekek szmra ajnljuk, de ha sikerl nehz szt kitallnunk a nagyobb gyerekeket is " megmozgathatjuk" vele.
A jtkvezet mond egy fogalmat, vagy fnevet: gygyszertr, vasals, erdben, piac stb. s a gyerekeknek olyan szavakat kell mondaniuk, amelyek kapcsoldnak ehhez a fogalomhoz.
Gyorsan haladjunk, itt se legyen gondolkodsi id!
Kisebb gyerekek (vodsoknak is) fogalmai: iskolatska, osztly, voda, orvosnl, kert, frdszoba, tv, kirnduls, Duna - part, tzolt, fodrsz, szletsnap, Karcsony, llatkert, bevsrls, knyvtrban…
Az inverz, illetve a divergens gondolkods fejlesztse.
Az un. magasabb szint gondolkodsi funkcik kzl ezek azok, melyek fejlettsge a matematika igazi megrtsnek, a tantrgyi, anyanyelvi, nyelvtani ismeretek biztos alkalmazsnak felttele. Ezen gondolkodsi funkcik szksgesek matematikbl pld a nyitott mondatok, ptlsok megrtshez, az nll szablyalkots kpessghez, ahhoz, hogy a gyermek kpes nemcsak a szorztbla bevssre, hanem a maradkos oszts elvgzsre is. El tudjon igazodni a halmazok, a negatv szmok s a trtek vilgban is. Ezen gondolkodsi funkciit kell mkdtetnie mikor egy tmazr teszt jelleg feladatlapot tlt ki, mikor a helyesrsi szablyokat alkalmazza, mikor a sajt hibit ellenrzi s kijavtja.
A tanulsi zavarral kzd gyermekek fejlesztsben nagyon fontos szerepe van. A korrekcis - korrepetl foglalkozsok akkor igazn hatsosak, ha az olvassi kpessg, a szmolsi kszsg fejlesztse mellett e gondolkodsi funkcikat is fejlesztjk.
Most itt nhny olyan jtkot mutatunk be, melyek nem tantrgy specifikusak. Tovbbi ilyen clra is alkalmas jtkokat majd a szmolsi illetve az anyanyelvi (helyesrsi) kszsget fejleszt fejezetekben is bemutatunk.
Barkba jtk
Gyermekkorunk kedves jtka, s tbbek kztt a tagads megrtsn keresztl gondolkodni tant.
·Ktfle vltozatt ismertetjk. Egyik a "hagyomnyos" barkba. A jtkvezet azt mondja gondoltam valamire, ami l s lehet kezdeni krdezni: llat? Igen. Erdben l? Nem. Hzillat? Igen. Ngy lba van? Nem. Kotkodcsol? Igen. Tudom, a tyk az! Kisebb gyerekeknek indtsnl adjuk meg ezt a segtsget, hogy azt mondjuk l, vagy azt mondjuk llat, vagy azt, hogy itt van a szobban s nem l. Tallgatni (rka? kutya?) nem szabad. Kezdetben jtszhatjuk gy, hogy az egsz csapat egytt prblja kitallni. Ez fontos rsze a tantsnak els - msodik osztlyos gyerekeknl, majd egy - egy gyerek a vllalkoz, s ksbb a vlaszad szerept is tadhatjuk a gyerekeknek. Velk egytt fogjuk tapasztalni, ez sem knny feladat!
·Msik vltozata lnyeggben a figyelem fejlesztsrl szl fejezetben is ismertetett Talld ki, hogy ki vagyok! jtk, csak itt nem kell szkre kilni, nem kldnk ki senkit. A vlaszad kihzza annak a gyereknek a nevt, akit a krdeznek ki kell tallnia. Esetleg mrhetjk az idt, figyelhetjk a feltett krdsek szmt.
Igaz vagy hamis?
Szksges eszkz: esetleg papr s ceruza
Figyeld meg jl amit mondok s dntsd el igaz, vagy hamis: Nyron esik a h. Nyron nem esik a h. Nem nyron esik a h.
A vonalas fzetlapra felratjuk a szmokat egyms al, majd mondjuk sorban a mondatokat s a gyerekeknek csak egy I (Igaz) illetve H (Hamis) bett kell a szmok mell rniuk. A vgn leellenrizzk.
Kicsit nehezebb vltozata, ha sorba haladunk s szban kell vlaszolni. Amikor a gyerekek tveszik a jtkvezet szerept, s a tagadsos mondatok egyre nagyobb szerephez jutnak biztosak lehetnk: rtik a lnyeget, mkdnek e gondolkodsi funkciik!
Kisebb gyerekek pldi:
Reggel stt van
Egy elefnt nagyobb, mint egy bogr.
Nyron esik h.
A grafitceruzmbl kifogyott a tinta.
Egy zsirf kisebb, mint egy l
Egy felntt regebb, mint egy gyerek.
A nyri sznetben hgolyzz velem!
Egy versenyaut gyorsabb, mint egy roller.
Egy szibarack savanybb, mint egy citrom.
A gyk hosszabb, mint egy kgy.
A vz, amit megiszol tisztbb, mint a sr.
Iskola utn jn az vodba.
Az este van elbb, mint a reggel.
Elreplnek a fecskk tavasszal Afrikba.
Tlen eshet az es.
Az ra hosszabb, mint a perc.
Az jszaka vilgosabb, mint a nappal.
Nappal vilgosabb van, mint jszaka.
Egy hten ht nap van.
Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lbamon.
Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint kt lbamon.
Este a hold st s nem a nap.
A bogr nem nagyobb, mint a l!
(Ezek a "tagadsok" fejlesztenek igazn, csak a kicsiknl jl el kell kszteni, egyszerbb mondatokkal. Kisebb gyerekeknl ajnlott ezt a jtkot j nhny Barkba jtk utn elkezdeni jtszani Ezeket a tagadsok clszer nem folyamatosan mondani, hanem bele - bele keverni a tbbi mondat kz)
sszel az iskola nem kezddik el.
A Karcsony nem nyron van.
A fecskk tavasszal nem replnek el Afrikba.
A fecskk nem sszel replnek el Afrikba.
Nyron nem esik az es.
A h nem nyron esik.
A nap este nem st.
Amikor dleltt van akkor nem st (nem vilgt) a nap.
Nem a nap vilgt dleltt.
Nem este van amikor st a nap.
Nem dleltt (nappal) van amikor st a nap.
Karcsonykor nem kell iskolba menni.
Amikor nem megynk iskolba, akkor lehet, hogy Karcsony van.
Amikor iskolba kell menni akkor nem Karcsony van (nincs Karcsony).
Nagyobb gyerekek mondatai 9-10 ves kortl:
Egy autt szlesebb, mint egy aut.
Az autplyn nincsen tbb sv, mint a 6-os ton.
Egy kpolna nagyobb, mint egy templom.
Egy kil nehezebb, mint egy tonna.
A dekagramm kevesebb, mint a gramm.
Az alma az nem dligymlcs.
Nem vilgt jobban a gyertynl a villany.
Amikor elreplnek a fecskk Afrikba akkor nem sz van.
Nem lehet tavasz, amikor a fecskk elreplnek Afrikba.
Nem sz az, amikor a fecskk megrkeznek Afrikbl.
A nyr az sz utn jn.
sz van a nyr utn.
Az sz utn nem a nyr jn.
sz eltt van a nyr.
sz van a nyr eltt.
Nem nyr van az sz eltt.
sz utn jn a nyr.
Nyr eltt nincsen sz.
Nem a nyr utn kvetkezik az sz.
Elbb van a nyr, mint az sz.
Elbb a nyr, aztn jn az sz.
Az sz a nyr utn jn.
Ezen utbb felsorolt mondatoknak szmtalan vltozata lehet, hnapokkal, ht napjaival, dtumokkal -oktber msodika oktber elseje eltt van, rgyfakads - virgzssal, eljegyzs - hzassggal.
Ellrl is - htulrl is
Negyedik osztlytl javasolt jtk, ekkortl a gyerekek mr tisztban vannak az sszetett szavak "kategrival"
A jtk lnyege, hogy gondoltam egy sszetett szra, s ezt mondom ellrl rzkszerv, htulrl trkeny (szemveg). Teht vagy egy tulajdonsgot, vagy egy gyjtfogalmat adok meg segtsgl. Ha ez nehz kezdetben engedhetem azt, hogy nhny szval krlrom - rjk krl: Ellrl nzel vele, htulrl tltsz, s ha leejted eltrik. Cl minl hamarabb tadni a jtkvetet szerept. Segtsgl sszerhatok kis paprokra sszetett szavakat, s abbl hznak a gyerekek.
(Nehezebb vltozata mikor azt mondom: Htulrl trkeny, ellrl rzkszerv! (Jobban dolgoztatom az inverz gondolkodst!)