Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Mint jeleztk is sok figyelem- emlkezet - gondolkods fejleszt jtk alkalmas az iskolba kszl gyerekek szmra is.
Ezeken tl, most nhny olyan fejlesztend terletet ismertetnnk, melyek megfelel szint fejlettsge szintn szksges a problmamentes iskolakezdshez. (Emlkeztetl megjegyeznnk, hogy mi az iskolba kszl vodsokon a hetedik letvket mg a tanvkezds eltt betlttt gyermekeket rtjk.)
E jtkok, fejleszt feladatok lersval termszetesen nem az a clunk, hogy mini iskolsdira knyszertsk a szlket s a gyerekeket, csak egy kicsit szeretnnk bemutatni, krbejrni azon terleteket, melyek megfelel szint fejlettsge szksges az eredmnyes iskolakezdshez. A hangsly itt is a jtkossgon, az nfeledt szrakozson kell, hogy legyen!
Tri tjkozds fejlesztse
Az els osztlyos gyermekeknek tisztban kell lennik a jobb s a bal, valamint az alatt –fltt – kztt -mgtt- mellett-eltt viszonyfogalmakkal. Tisztban kell lennik nemcsak a sajt testkn, hanem trben elhelyezve a trgyakat, s skban a feladatlapokon is.
A tri tjkozds fejlesztsnek programjt 3 f szakaszra osztannk, melyeknek egyms utn kell kvetkeznik:
1. Tri tjkozds fejlesztse sajt testen, sajt testbl kiindulva. A gyerekeknek elszr sajt testhatraikkal, sajt testrszeikkel kell tisztban lennik ahhoz, hogy pld. megrtsk a jobb-bal irnyokat, s azt papron (skban) is felismerjk alkalmazzk.
Ezt leginkbb mozgsos jtkokkal fejleszthetjk. Gyermekeknek legyenek kpesek testrszeik (fej, nyak, vll, trzs, ht, has, mell, derk, lbak-karok, majd ksbb: csukl, knyk, tenyr, kzfej, trd, comb, boka, sarok, talp) utastsra trtnt megmutatsra, majd megnevezsre elszr sajt testkn, majd ms testn is.
Ezutn kvetkezik a sajt testbl kiindulva a tri irnyok fejlesztse kezdetben csak az alatt –fltt -mgtt-kztt s a mellett irnyokat gyakoroljuk: Nzz felfel, fordulj gyorsan a htad mg, nzz a lbad el!.. Hasznlhatunk labdt is: Emeld a labdt a fejed fl, add t a labdt egyik kezedbl a msikba, tedd a labdt a kt sszezrt sarkad mg-bokd el, tedd a labdt az egyik majd a msik vlladra, llj terpeszbe, tedd a labdt a kt lbad kz, trden menj gy vgig, hogy a labdt e fejed fltt tartod, mindkt kezeddel fogod!...
Ebben a szakaszban a leghosszabb idt a jobb-bal kezk, lbuk ismeretnek kialaktsra kell fordtani (eddigi tapasztalataink alapjn mondjuk ezt).
Ebben segthetjk gy a gyerekeket, hogy amg mg nem ismerik fel biztosan melyik a jobb -bal kezk, addig pld. a jobb kezket megjellhetjk, mondjuk egy kis szalaggal tktjk, vagy a bal kezk fejre egy kis szvecskt rajzolunk.
2. Tri tjkozds fejlesztse a trben kis trgyakkal
Ebben a szakaszban a sajt testbl indulunk ki, majd elvonatkoztatunk, s kis trgyakat viszonytunk egymshoz. Kezdetben hasznljuk itt is mg a kis szalagot vagy a szvecskt.
Elszr sajt testkn kell a jobb- bal stb. irnyokat felismerni. Olyan feladatokat adhatunk, hogy emeld fel a bal kezed, mutasd meg a jobb lbad, fogd meg a bal kezeddel a jobb bokdat, vedd a labdt a jobb kezedbe, tedd a labdt magad mell a fldre a bal kezed felli oldalra!.. Nagyon sokat segt a szalag (szvecske) hasznlata abban is, hogy felismerjk trsaik jobb-bal kezt, akkor is, ha egyms mellett llnak, akkor is, ha szembe vannak egymssal. (Az a kisgyermek, aki, ha az desanyja lel vele szembe, s megkri arra, hogy mutassa meg elbb melyik a sajt jobb keze, majd melyik a vele szemben l desanya jobb keze, s hatrozottan rmutat, az a kisgyermek mr kialakult testsmval, biztos tri tjkozdssal rendelkezik. Termszetesen egy hossz folyamat eredmnye, s nem gyzzk hangslyozni, az iskolskor kezdetre kell kialakulnia. Teht ezek a jtkok nyugodtan lehetnek a nyri szrakozs rszei!
Kvetkez lps mikor mr pld. egy kisaut, vagy egy baba, kinder figura lesz a kiindulpont, s ehhez viszonytva kell kis korongokat, golycskkat pakolni: Tedd az aut el a golyt, tedd az autra a golyt, tedd az aut fl a levegbe a golyt, tedd az autt kt goly kz, tedd az aut mell a bal oldalra (a bal kezed felli oldalra, melyik is a bal kezed?) a golyt!.. Ksbb mr ezekre a segtsgekre (fl a levegbe, melyik is a bal kezed) mr nem lesz szksg. Mindig krdezznk vissza a jtkos fejleszts sorn a gyerekektl: Hov tetted a golyt? Hol van goly? Vedd el onnan a golyt! Honnan vetted el a golyt?.. Ez a foglalkozsnak egy nagyon fontos rsze, mellyel gyakoroltatunk, ellenrznk, s a grammatizmust (nyelvtanilag helyes kifejezsek) is fejlesztjk.
3. Tri irnyok felismerse a skban
Ez a fejleszts utols, legelvontabb szakasza. Ahhoz, hogy a b -d, p-b betket, a 6-9 szmot meg tudjk a gyerekek egymstl klnbztetni, hogy rs kzben kpesek legyenek a vonalkzben tjkozdni, tisztban kell lennik a papron is a tri irnyokkal. Rajzos szinten trtnik a fejleszts: Rajzolj a lap kzepre egy hzat, a hz fl-pontosan a hz teteje fl-egy napot, a hz mell jobb oldalra, (jobb kezed felli oldalra) egy szl virgot, a hz al fvet, a napocska mell bal oldalra egy felht!.. S, termszetesen szmtalan vltozata lehetsges. Egszen odig el tudunk jutni a gyerekekkel, hogy kpesek lesznek egy rlapon felismerni azt, hogy hol van a kzepe, a bal als-jobb fels sarka!
A balrl-jobbra val haladsi irny kialaktsa
Amikor olvasunk, amikor runk akkor balrl haladunk jobbra. Olvassi, rsi problmk irnytvesztsbl is addhatnak. Ilyenkor elfordulhat, hogy gyermeknk azt olvassa a kp helyett, hogy pk, t helyett t...
Ezrt nagyon fontos, hogy nagycsoportban figyelmet fordtsunk a balrl-jobbra val haladsi irny kialaktsra, megtantsuk gyermeknknek hol kezddik-vgzdik a sor, mi a sor eleje – kzepe - vge.
Milyen mdon fejleszthetjk-gyakoroltathatjuk ezt eredmnyesen?
“Sorolvasssal”: Az asztalon klnbz trgyakat helyeznk el egy sorba, s megkrjk, hogy az elejtl a vgig-ezt kzmozdulattal is segtjk, rmutatunk az elsre, s vgighzzuk keznket az egsz soron, az utolsnl is megllunk egy pillanatra- mondja el miket raktunk le sorba egyms utn. Kezdetben krhetjk, hogy ahogy halad mindegyikre mutasson r. gy rgztjk nla a haladsi irnyt.
-
Sorkirakssal: Tbb kis trgyat odaksztnk az asztalra, s arra krjk, rakja ket gy sorba, ahogyan mondjuk: Els legyen, a sor elejn lljon a kk goly, utna a bka... a vgn a kacsa. (Ne emlkezetbl kelljen neki, hanem folyamatosan rakhassa, mg mondjuk.) “Olvasd el”, hogyan raktad ket egyms utn! Melyikkel kezdted? Melyik kvetkezik utna? Melyik az utols, a sor vgn ll? Nzd csak meg az egeret! Mutass r! Mi jn az egr utn? Nzd mg mindig az egeret! Mi van az egr eltt? A bka mi utn kvetkezik? Keressd meg a nyuszit! Melyik kt jtk kztt van a nyuszi? (Kinder figurk, kis jtkok nagyon jl hasznlhatak.)
Szmllssal: Korongokat rakunk sorba, s megkrjk, hogy szmolja meg. Nem mutatjuk, csak megkrjk, hogy kezdje az elejn. Itt mr alkalmaznia kell a balrl-jobbra val haladsi irnyt. Ezt a fajta feladatot felhasznlhatjuk a
sorszmnevek gyakorlsra is: Mutasd meg melyik az els? Az utols az hnyadik a sorban? Eleinte kzsen szmoljunk, gy tantsuk meg neki a sorszmneveket. gyere, keressk meg egytt melyik az tdik! (Eleinte csak 6-8 korong legyen sszesen a sorban.)
”Fessnk egytt a kertst!”: Nagyon jl hasznlhatak az rszer boltokban kaphat sznes plcikk. Elkezdek egy mintt: piros-kk, piros-kk, piros-kk, s megkrem folytassa tovbb, most mr neki kell e minta szerint tovbb festenie a kertst! Nehezthetjk gy is, hogy hrom szn vltakozik, illetve kt egyforma. egy msik. Miutn kirakta olvassa el a sort, majd krdezzk meg tle melyik az els, az utols, mi jn a piros utn, mi van a zld eltt, mi van a kk s a srga kztt...
Rajzoljunk sort! Elrajzolok egy sormintt (kocka, hromszg, vagy virg-gomba-nap, s ezeket kell neki folytatnia tovbb. Itt gyakoroltathatjuk a folyamatos haladsi irnyt oly mdon is, hogy mikor a sor vgre r, akkor a kvetkez sort is a bal szln kell neki kezdenie, s gy kell majd szveget is olvasni!
(Tovbbi foglalkoztatsra, gyakorlsra - tri tjkozds, balrl-jobbra val haladsi irny, sor s oszlop fogalma- ajnljuk: Csabay Katalin: Lexi s Lexi iskolba megy c. foglalkoztat knyveit.)
Hallsi megklnbztet kpessg fejlesztse
A hallsi figyelem s megklnbzet kpessg (auditv diszkriminci) megfelel fejlettsge fontos felttele az olvassnak s a helyesrsnak. A gyermekek az olvass sorn nemcsak azokat a betket tveszthetik, cserlhetik ssze, amelyek nyomtatott kpe nagyon hasonlt (e-, a-, b-d, m-n, sz-zs), hanem melyeknek a hangalakja hasonlan hangzik (k-g, f-v, b-p, s-zs). Nem mindegy, hogy azt kell lerni a tollbamondsba, hogy toboz s nem doboz, vagy sebes s nem zsebes, s ezeket a betket nemcsak rsban, hanem olvassban is sszecserlhetik, mert hangalakjuk alapjn nem tud klnbsget tenni kztk. Neki hasonlan hangzanak, nem, azrt mert baj van a hallsval, hanem mert az n. hallsi megklnbztet kpessge nem megfelelen fejlett. (Ha ilyen gyan felmerl a biztonsg kedvrt nem rt elszr egy orvosi vizsglat, majd egy logopdiai differencilt diagnosztikai vizsglat a nevelsi tancsadban)
Nhny gyakorlat-rszben a szlk megnyugtatsra, s termszetesen fejleszt cllal:
Mondd utnam "halandzsul"!
Valjban rtelmetlen, sztagokat, betsorokat kell a gyerekeknek utnam elismtelni, kezdetben 2-3, majd egyre hosszabbakat. A kt bets sztagok esetben, nhny bemelegt gyakorlat utn krhetjk azt gyermeknktl, hogy prblja pontosan ugyangy mondani, ahogy tlnk halotta. Kicsit "tlzsokba” eshetnk, a rvid magnhangzs sztagokat (2 s 3 bet esetben) gyorsan, igen rviden ejtve benne a magnhangzt mondjuk, a hossz magnhangzt tartalmaz sztagot, pedig elnyjtva, hosszan.